Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-1.4010.428.2019.2.SG
z 20 grudnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 października 2019 r. (data wpływu 10 października 2019 r.), uzupełnionym 13 grudnia 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

  • czy Bank powinien brać pod uwagę wartość sprzedanych w danym roku bonów pieniężnych (ich wartość nominalną) przy wyliczeniu przychodów ze sprzedaży uprawniających do uzyskania statusu małego podatnika – jest prawidłowe,
  • czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2017 Bank posiadał w roku 2018 status małego podatnika i był uprawniony do zastosowania obniżonej stawki podatku 15% – jest prawidłowe,
  • czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2018 Bank posiada w roku 2019 status małego podatnika i może zastosować obniżoną stawkę do wyliczenia należnego podatku 9% od przychodów innych niż z zysków kapitałowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2019 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

  • czy Bank powinien brać pod uwagę wartość sprzedanych w danym roku bonów pieniężnych (ich wartość nominalną) przy wyliczeniu przychodów ze sprzedaży uprawniających do uzyskania statusu małego podatnika,
  • czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2017 Bank posiadał w roku 2018 status małego podatnika i był uprawniony do zastosowania obniżonej stawki podatku 15%,
  • czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2018 Bank posiada w roku 2019 status małego podatnika i może zastosować obniżoną stawkę do wyliczenia należnego podatku 9% od przychodów innych niż z zysków kapitałowych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 29 listopada 2019 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.428.2019.1.SG, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 13 grudnia 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako Bank działa w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 grudnia 2000 r. o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających. Bank prowadzi działalność na podstawie ww. ustawy, ustawy Prawo Spółdzielcze oraz Prawo Bankowe. Bank jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Rokiem podatkowym dla Banku jest rok kalendarzowy.

W roku 2017 łączne przychody Banku według ewidencji księgowej wynosiły 3.896.391,34 zł.

Bank w roku 2017 uzyskał przychody ze sprzedaży w łącznej wysokości 3.616.521,83 zł. Na tę kwotę składają się:

  1. Przychody z tytułu odsetek w wysokości – 2.761.071,13 zł (w tym: 262.263,14 zł stanowi dyskonto z bonów pieniężnych);
  2. Przychody z tytułu prowizji – 832.922,66 zł;
  3. Przychody z pozycji wymiany – 20.230,85 zł;
  4. Pozostałe przychody operacyjne powiększone o należny podatek VAT – 2.297,19 zł.

W zeznaniu podatkowym CIT-8 za rok 2017 Bank wykazał przychody w łącznej wysokości 912.799.391,37 zł. Kwota 908.960.000,00 zł stanowi sumę sprzedanych w roku 2017 papierów wartościowych w wartości nominalnej (krótkoterminowe bony pieniężne).

W roku 2018 łączne przychody Banku według ewidencji księgowej wynosiły 4.012.453,41 zł.

Bank w roku 2018 uzyskał przychody ze sprzedaży w łącznej wysokości 3.824.399,65 zł. Na tę kwotę składają się:

  1. Przychody z tytułu odsetek w wysokości – 2.925.809,13 zł (w tym: 276 865,92 zł stanowi dyskonto z bonów pieniężnych);
  2. Przychody z tytułu prowizji – 864.941,15 zł;
  3. Przychody z pozycji wymiany – 30.885,23 zł;
  4. Pozostałe przychody operacyjne powiększone o należny podatek VAT – 2.764,14 zł.

Bank za rok podatkowy 2018 zapłacił podatek w wysokości 19%.

W zeznaniu podatkowym CIT-8 za rok 2018 Bank wykazał przychody w łącznej wysokości 962.056.682,57 zł. Kwota 958.260.000,00 zł stanowi sumę sprzedanych w roku 2018 papierów wartościowych w wartości nominalnej (krótkoterminowe bony pieniężne).

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 10 grudnia 2019 r. Wnioskodawca wskazał ponadto, że Bank prowadzi działalność gospodarczą polegającą na odpłatnym świadczeniu usług udzielania kredytów i prowadzenia rachunków depozytowych. Z tytułu swej działalności Bank osiąga przychody z tytułu odsetek, przychody z tytułu prowizji, przychody z udziałów lub akcji, przychody z pozostałych papierów wartościowych i innych instrumentów finansowych o zmiennej kwocie dochodu, pozostałe przychody operacyjne oraz przychody z tytułu rozwiązania rezerw celowych.

Do Banku nie mają zastosowania okoliczności wymienione w art. 19 ust. 1a, ust. 1b i ust. 1c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 865, z późn. zm.).

Bank na koniec listopada 2019 r. osiągnął przychody:

  1. z tytułu odsetek 2.742.865,20 zł z tego:
    • odsetki od udzielonych kredytów 2.226.432,28 zł;
    • odsetki od lokat bankowych 282.804,20 zł;
    • odsetki z tytułu dyskonta bonów pieniężnych 233.628,72 zł;
  2. z tytułu prowizji 824.855,85 zł;
  3. z udziałów lub akcji, pozostałych papierów wartościowych i innych instrumentów finansowych o zmiennej kwocie dochodu 3.766,00 zł;
  4. pozostałe przychody operacyjne 8.580,49 zł;
  5. przychody z tytułu rozwiązania rezerw celowych 57.376,50 zł.


Ogółem przychody Banku uzyskane do końca listopada 2019 roku wynoszą 3.637.444,04 zł (bez uwzględnienia wartości bonów pieniężnych NBP oraz transakcji związanych z ich zakupem i wykupem wykonanych w trakcie roku podatkowego).

Bony pieniężne NBP nabywane są z wolnych środków Banku, utrzymywane są do terminu zapadalności i Bank uzyskuje w związku z tym jedynie dyskonto (dodatni wynik na sprzedaży), które to ma tylko wpływ na wynik finansowy. Wartość otrzymanego dyskonta stanowi przychody z tytułu odsetek. Nabyte przez Bank bony pieniężne nie są także przedmiotem dalszego obrotu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Bank powinien brać pod uwagę wartość sprzedanych w danym roku bonów pieniężnych (ich wartość nominalną) przy wyliczeniu przychodów ze sprzedaży uprawniających do uzyskania statusu małego podatnika?
  2. Czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2017 Bank posiadał w roku 2018 status małego podatnika i był uprawniony do zastosowania obniżonej stawki podatku 15%?
  3. Czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2018 Bank posiada w roku 2019 status małego podatnika i może zastosować obniżoną stawkę do wyliczenia należnego podatku 9% od przychodów innych niż z zysków kapitałowych?

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku z 10 grudnia 2019 r.), wartość sprzedanych bonów pieniężnych nie stanowi przychodu ze sprzedaży, o którym mowa w art. 4a pkt 10 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 865, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 pkt 25 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), sprzedażą jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Zgodnie z tą definicją Bank prowadzi działalność gospodarczą polegającą na odpłatnym świadczeniu usług.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2019 r. małym podatnikiem jest podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro.

Wobec powyższych definicji Bank uznaje, że przychodami ze sprzedaży są przychody z tytułu odsetek, przychody z tytułu prowizji, przychody z tytułu wymiany oraz pozostałe przychody operacyjne powiększone o należny podatek VAT.

Zdaniem Banku, wartość przychodów z rozwiązania rezerw nie stanowi przychodów ze sprzedaży ponieważ są to przychody z tytułu rozwiązania rezerw utworzonych na pokrycie ryzyka kredytowego zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie tworzenia rezerw na ryzyko związane z działalnością banków (Dz.U. z 2019 r. poz.520). W Banku koszty i przychody z tytułu utworzonych i rozwiązanych rezerw nie stanowią także kosztów i przychodów do opodatkowania.

Zdaniem Banku, także wartość bonów pieniężnych NBP oraz transakcji związanych z ich zakupem i wykupem w ciągu roku podatkowego nie stanowią przychodów ze sprzedaży i nie należy ich brać pod uwagę przy wyliczaniu limitu przychodów uprawniających do uzyskania statusu „małego podatnika”.

Bank w roku 2017 uzyskał przychody ze sprzedaży w wysokości 3.616.521,83 zł (poszczególne pozycje we wniosku ORD-IN) i kwota ta nie przekracza ustalonego limitu przychodów dla statusu „małego podatnika” w wysokości 5.176.000,00 zł.

Bank w roku 2018 uzyskał przychody ze sprzedaży w wysokości 3.824.399,65 zł (poszczególne pozycje we wniosku ORD-IN) i kwota ta nie przekracza ustalonego limitu przychodów dla statusu „małego podatnika” w wysokości 5.135.000,00 zł.

Bank w wyliczeniach nie uwzględnił przychodów z tytułu rozwiązania rezerw, wartości bonów pieniężnych NBP oraz transakcji związanych z ich zakupem i wykupem w roku podatkowym.

Wobec powyższego w ocenie Banku i na podstawie art. 4a pkt 10 oraz art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Bank uzyskał status „małego podatnika” w roku 2018 i do obliczenia należnego podatku dochodowego za ten rok powinien zastosować stawkę w wysokości 15% i dokonać korekty deklaracji podatkowej za rok 2018.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z zastrzeżeniem art. 21, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f podatek wynosi 9% podstawy opodatkowania od przychodów( dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro o głoszonego przez NBP na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego.

Zdaniem Banku, wartość bonów pieniężnych NBP oraz transakcji związanych z ich zakupem i wykupem wykonanych w trakcie roku podatkowego nie stanowi przychodów, o których mowa w art. 19 ust. l pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Bony pieniężne NBP nabywane są z wolnych środków Banku, utrzymywane są do terminu zapadalności i Bank uzyskuje w związku z tym jedynie dyskonto (dodatni wynik na sprzedaży), które to ma tylko wpływ na wynik finansowy. Wartość otrzymanego dyskonta stanowi przychody z tytułu odsetek. Nabyte przez Bank bony pieniężne nie są także przedmiotem dalszego obrotu.

Bank przewiduje, że wartość przychodów osiągniętych w roku podatkowym 2019 bez uwzględnienia wartości bonów pieniężnych NBP oraz transakcji związanych z ich zakupem i wykupem nie przekroczy w żadnym wypadku kwoty 1.200.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, tj. kwoty 5.160.000,00 zł.

Wobec powyższego oraz faktu, że Bank uzyskał w roku 2018 status „małego podatnika” (wg oceny Banku), Bank jest uprawniony do zastosowania stawki 9% podstawy opodatkowania za rok 2019.

Zdaniem Banku, także przedstawianie wartości transakcji w roku podatkowym związanych z zakupem i wykupem bonów pieniężnych w deklaracji podatkowej CIT-8 w znaczny sposób zniekształca prawdziwą skalę działalności Banku tym bardziej, że pozycje te nie mają realnego wpływu na należny podatek dochodowy (przychody = koszty).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 865, z późn. zm., dalej: „updop”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2018 r., podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a i art. 24b, wynosi:

  1. 19% podstawy opodatkowania;
  2. 15% podstawy opodatkowania – w przypadku:
    1. małych podatników,
    2. podatników rozpoczynających działalność – w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność.



Ponadto, w myśl art. 19 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2018 r., podatnik, który został utworzony:

  1. w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo
  2. w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo
  3. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo
  4. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

-nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Ponadto, z treści art. 19 ust. 1b updop, wynika, że przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do podatkowych grup kapitałowych.

Na mocy ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 2159) od 1 stycznia 2019 r. wprowadzone zostały zmiany dotyczące art. 19 updop.

Zgodnie z treścią znowelizowanego art. 19 ust. 1 updop, podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, wynosi:

  1. 19% podstawy opodatkowania;
  2. 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych – w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Stawka 9% podstawy opodatkowania ma jednak zastosowanie wyłącznie do podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 1.200.000 euro. Po przekroczeniu tego limitu podatnik traci prawo do obniżonej stawki podatku.

Zgodnie z art. 19 ust. 1a updop, podatnik, który został utworzony:

  1. w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo
  2. w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo
  3. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo
  4. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
  5. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

-nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Ponadto, z treści art. 19 ust. 1b updop, wynika, że przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do podatkowych grup kapitałowych.

Stosownie natomiast do art. 19 ust. 1c updop, przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do:

  1. spółki dzielonej,
  2. podatnika, który wniósł tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:
    1. uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub
    2. składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników
    • w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.


Zgodnie z art. 19 ust. 1d updop, podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.

Z kolei, warunek, o którym mowa w ust. 1d, nie dotyczy podatników rozpoczynających prowadzenie działalności, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1c, w roku rozpoczęcia tej działalności (art. 19 ust. 1e updop).

Definicja „małego podatnika” została zawarta w art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku – oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że za małego podatnika w 2018 r. uznaje się podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za 2017 r. nie przekroczyła kwoty 5.176.000 zł. W 2017 r. pierwszym dniem roboczym października był 2 października i to według kursu na ten dzień należy przeliczyć kwoty wyrażone w euro. Wg wyliczenia: średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na dzień 2 października 2017 r. (zgodnie z tabelą kursów NBP z 2 października 2017 r. Nr 190/A/NBP/2017) wynosił 4,3137 zł x 1.200.000 = 5.176.440 zł, w zaokrągleniu 5.176.000 zł.

Natomiast za małego podatnika w 2019 r. uznaje się podmiot, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za 2018 r. nie przekroczyła kwoty 5.135.000 zł. W 2018 r. pierwszym dniem roboczym października był 1 października i to według kursu na ten dzień należy przeliczyć kwoty wyrażone w euro. Wg wyliczenia średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na dzień 1 października 2018 r. (zgodnie z tabelą kursów NBP z 1 października 2018 r. Nr 190/A/NBP/2018) wynosił 4,2795 zł x 1.200.000 = 5.135.400 zł, w zaokrągleniu 5.135.000 zł.

Wskazane w art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, sformułowanie „wartość przychodu ze sprzedaży” nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Wskazać także należy, że nie należy tego pojęcia utożsamiać z pojęciem przychodu podatkowego. W związku z tym należy dokonać literalnej wykładni tego pojęcia. Przy obliczaniu powyższego limitu należy uwzględnić wszelkie przychody ze sprzedaży danego podatnika, w tym także zwolnione od podatku dochodowego, z wyłączeniem przychodów osiąganych z innego tytułu niż sprzedaż, np. uzyskane odszkodowania, odsetki od środków finansowych na rachunku bankowym, dotacje, dopłaty lub refundacje kosztów.

Taka interpretacja „przychodu ze sprzedaży” koreluje z tożsamą regulacją zawartą w art. 2 pkt 25 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), w myśl której, przez małego podatnika rozumie się podatnika od towarów i usług, u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro. Z kolei, sprzedażą jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług).

Odwoływanie się do definicji „sprzedaży” zawartej w ustawie o podatku od towarów i usług, dla potrzeb ustalenia „wartości przychodów ze sprzedaży” w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawsze jest uzasadnione. Wskazać bowiem należy na możliwe istotne rozbieżności, które mogą powstać pomiędzy wartością sprzedaży ustaloną na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług, a przychodem ze sprzedaży według ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Istnieją bowiem sytuacje, w których określona sprzedaż nie podlega podatkowi VAT (np. sprzedaż usług poza terytorium kraju), a podlega podatkowi dochodowemu od osób prawnych i odwrotnie sprzedaż, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Należy jednak zwrócić uwagę – posługując się pomocniczo definicją stworzoną dla celów podatku od towarów i usług – że sprzedażą jest m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego oraz jego uzupełnienia wynika, że Wnioskodawca jako Bank działa w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 grudnia 2000 r. o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających. Bank prowadzi działalność na podstawie ww. ustawy, ustawy Prawo Spółdzielcze oraz Prawo Bankowe. Bank jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Bank prowadzi działalność gospodarczą polegającą na odpłatnym świadczeniu usług udzielania kredytów i prowadzenia rachunków depozytowych. Z tytułu swej działalności Bank osiąga przychody z tytułu odsetek, przychody z tytułu prowizji, przychody z udziałów lub akcji, przychody z pozostałych papierów wartościowych i innych instrumentów finansowych o zmiennej kwocie dochodu, pozostałe przychody operacyjne oraz przychody z tytułu rozwiązania rezerw celowych.

Rokiem podatkowym dla Banku jest rok kalendarzowy.

W roku 2017 łączne przychody Banku według ewidencji księgowej wynosiły 3.896.391,34 zł.

Bank w roku 2017 uzyskał przychody ze sprzedaży w łącznej wysokości 3.616.521,83 zł. Na tę kwotę składają się:

  1. Przychody z tytułu odsetek w wysokości – 2.761.071,13 zł (w tym: 262.263,14 zł stanowi dyskonto z bonów pieniężnych);
  2. Przychody z tytułu prowizji – 832.922,66 zł;
  3. Przychody z pozycji wymiany – 20.230,85 zł;
  4. Pozostałe przychody operacyjne powiększone o należny podatek VAT – 2.297,19 zł.

W zeznaniu podatkowym CIT-8 za rok 2017 Bank wykazał przychody w łącznej wysokości 912.799.391,37 zł. Kwota 908.960.000,00 zł stanowi sumę sprzedanych w roku 2017 papierów wartościowych w wartości nominalnej (krótkoterminowe bony pieniężne).

W roku 2018 łączne przychody Banku według ewidencji księgowej wynosiły 4.012.453,41 zł.

Bank w roku 2018 uzyskał przychody ze sprzedaży w łącznej wysokości 3.824.399,65 zł. Na tę kwotę składają się:

  1. Przychody z tytułu odsetek w wysokości – 2.925.809,13 zł (w tym: 276 865,92 zł stanowi dyskonto z bonów pieniężnych);
  2. Przychody z tytułu prowizji – 864.941,15 zł;
  3. Przychody z pozycji wymiany – 30.885,23 zł;
  4. Pozostałe przychody operacyjne powiększone o należny podatek VAT – 2.764,14 zł.

Bank za rok podatkowy 2018 zapłacił podatek w wysokości 19%.

W zeznaniu podatkowym CIT-8 za rok 2018 Bank wykazał przychody w łącznej wysokości

962.056.682,57 zł. Kwota 958.260.000,00 zł stanowi sumę sprzedanych w roku 2018 papierów wartościowych w wartości nominalnej (krótkoterminowe bony pieniężne).

Do Banku nie mają zastosowania okoliczności wymienione w art. 19 ust. la, lb i 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Bank na koniec listopada 2019 r. osiągnął przychody:

  1. z tytułu odsetek 2.742.865,20 zł z tego:
    • odsetki od udzielonych kredytów 2.226.432,28 zł;
    • odsetki od lokat bankowych 282.804,20 zł;
    • odsetki z tytułu dyskonta bonów pieniężnych 233.628,72 zł;
  2. z tytułu prowizji 824.855,85 zł;
  3. z udziałów lub akcji, pozostałych papierów wartościowych i innych instrumentów finansowych o zmiennej kwocie dochodu 3.766,00 zł;
  4. pozostałe przychody operacyjne 8.580,49 zł;
  5. przychody z tytułu rozwiązania rezerw celowych 57.376,50 zł.

Ogółem przychody Banku uzyskane do końca listopada 2019 roku wynoszą 3.637.444,04 zł (bez uwzględnienia wartości bonów pieniężnych NBP oraz transakcji związanych z ich zakupem i wykupem wykonanych w trakcie roku podatkowego).

W związku z powyższym Wnioskodawca powziął wątpliwości w kwestii ustalenia, czy Bank powinien brać pod uwagę wartość sprzedanych w danym roku bonów pieniężnych (ich wartość nominalną) przy wyliczeniu przychodów ze sprzedaży uprawniających do uzyskania statusu małego podatnika, a także czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2017 Bank posiadał w roku 2018 status małego podatnika i był uprawniony do zastosowania obniżonej stawki podatku 15% oraz czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2018 Bank posiada w roku 2019 status małego podatnika i może zastosować obniżoną stawkę do wyliczenia należnego podatku 9% od przychodów innych niż z zysków kapitałowych.

Odnosząc się w pierwszej kolejności do kwestii ustalenia, czy wymienione bony pieniężne (ich wartość nominalna) Bank powinien brać pod uwagę przy określeniu, czy posiada status małego podatnika, zgodzić się należy z Wnioskodawcą, że wartość nominalna bonów pieniężnych nie stanowi przychodów ze sprzedaży, w więc nie jest brana pod uwagę przy określaniu statusu małego podatnika.

Natomiast odnosząc się do kwestii ustalenia, czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 updop i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2017 Bank posiadał w roku 2018 status małego podatnika i był uprawniony do zastosowania obniżonej stawki podatku 15% stwierdzić należy, że skoro w 2017 r. wartość przychodów ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług nie przekroczyła równowartości 1.200.000 euro wyrażonej w złotych, a do Wnioskodawcy nie znajdą zastosowania ograniczenia określone w art. 19 ust. 1a i ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2018 r., to oznacza, że Wnioskodawca posiadał status „małego podatnika” w rozumieniu art. 4a pkt 10 tej ustawy. W konsekwencji, w roku podatkowym 2018 przysługiwało mu prawo do opłacania podatku dochodowego od osób prawnych według 15% stawki, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 lit. a updop.

Odnosząc się zatem do pytania Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2018 Bank posiada w roku 2019 status małego podatnika i może zastosować obniżoną stawkę do wyliczenia należnego podatku 9% od przychodów innych niż z zysków kapitałowych wskazać należy, że skoro w 2018 r. wartość przychodów ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług nie przekroczyła równowartości 1.200.000 euro wyrażonej w złotych, to Wnioskodawca również w 2019 r. będzie uznany za „małego podatnika”. Tym samym należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że Bank w 2019 r. posiada status „małego podatnika” w rozumieniu art. 4a pkt 10 updop.

Odnosząc się natomiast do kwestii dotyczącej możliwości zastosowania preferencyjnej stawki podatku 9% za rok podatkowy 2019 na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 4a pkt 10 updop wyjaśnić należy, że zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 2 updop podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, wynosi 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych – w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Zatem stawka 9% podstawy opodatkowania ma zastosowanie do podatników posiadających status „małego podatnika”, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 1.200.000 euro. Po przekroczeniu tego limitu podatnik traci prawo do obniżonej stawki podatku. Do ustalenia, czy podatnik nie przekroczył limitu przychodów 1.200.000 euro, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop, bierze się pod uwagę wszystkie przychody podatnika w roku podatkowym, bez wyłączenia przychodów z zysków kapitałowych, a więc również dyskonto z tytułu wykupu bonów pieniężnych.

Skoro zatem jak wynika z opisu stanu faktycznego Wnioskodawca ujmuje w przychodach odsetki z tytułu dyskonta bonów pieniężnych i po ich ujęciu wartość przychodów Wnioskodawcy nie przekroczy równowartości 1.200.000 euro, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop, to w 2019 r. Wnioskodawca będzie mógł stosować obniżoną stawkę podatku dochodowego w wysokości 9%. Wskazać przy tym należy, że bez znaczenia pozostaje w tej mierze fakt, iż Wnioskodawca w przychodach, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop nie uwzględnia wartości bonów pieniężnych NBP oraz transakcji związanych z ich zakupem i wykupem wykonanych w trakcie roku podatkowego, bowiem sama wartość bonów nie generuje przychodu, natomiast transakcje związane z zakupem i wykupem bonów zostały ujęte w przychodach w postaci odsetek z tytułu dyskonta bonów pieniężnych.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że dla zastosowania 9% stawki podatku w 2019 r. oprócz posiadania przez Wnioskodawcę statusu małego podatnika, należy również spełnić przesłankę nieprzekroczenia osiągniętych w roku podatkowym przychodów w równowartości 1.200.000 euro. Zatem, jak wskazano wyżej skoro Wnioskodawca ujmuje w przychodach odsetki z tytułu dyskonta bonów pieniężnych i po ich ujęciu wartość przychodów Wnioskodawcy nie przekroczy równowartości 1.200.000 euro, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop, to w 2019 r. Wnioskodawca będzie mógł stosować obniżoną stawkę podatku dochodowego w wysokości 9%.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia:

  • czy Bank powinien brać pod uwagę wartość sprzedanych w danym roku bonów pieniężnych (ich wartość nominalną) przy wyliczeniu przychodów ze sprzedaży uprawniających do uzyskania statusu małego podatnika – jest prawidłowe,
  • czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2017 Bank posiadał w roku 2018 status małego podatnika i był uprawniony do zastosowania obniżonej stawki podatku 15% – jest prawidłowe,
  • czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2018 Bank posiada w roku 2019 status małego podatnika i może zastosować obniżoną stawkę do wyliczenia należnego podatku 9% od przychodów innych niż z zysków kapitałowych – jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Końcowo zauważyć należy, że tut. Organ - stosownie do przedstawionego opisu stanu faktycznego oraz zadanych pytań (wyznaczających zakres wniosku) - ocenił wyłącznie kwestie związane z ustaleniem, czy Bank powinien brać pod uwagę wartość sprzedanych w danym roku bonów pieniężnych (ich wartość nominalną) przy wyliczeniu przychodów ze sprzedaży uprawniających do uzyskania statusu małego podatnika, czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2017 Bank posiadał w roku 2018 status małego podatnika i był uprawniony do zastosowania obniżonej stawki podatku 15% oraz czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2018 Bank posiada w roku 2019 status małego podatnika i może zastosować obniżoną stawkę do wyliczenia należnego podatku 9% od przychodów innych niż z zysków kapitałowych. Przedmiotem niniejszej interpretacji nie była zatem kwestia dotycząca ustalenia, czy wyliczając przychody ze sprzedaży w celu określenia, czy Bank jest tzw. małym podatnikiem, należy brać pod uwagę przychody z rozwiązania rezerw utworzonych na pokrycie ryzyka kredytowego oraz kwestia możliwości dokonania korekty deklaracji podatkowej za rok 2018.

Końcowo należy dodać, że tut. organ w niniejszej interpretacji nie odniósł się do danych liczbowych przedstawionych przez Wnioskodawcę. Weryfikacja danych liczbowych może mieć miejsce wyłącznie w toku postępowania podatkowego, w którym możliwa jest analiza dokumentów i weryfikacja ustalonej przez Wnioskodawcę wysokości podstawy opodatkowania.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj