Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.536.2019.2.IG
z 23 grudnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2019 r. (data wpływu 24 września 2019 r.), uzupełnionym w dniu 6 grudnia 2019 r. (data nadania) w odpowiedzi na wezwanie Organu z dnia 26 listopada 2019 r. otrzymane przez Wnioskodawcę w dniu 2 grudnia 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla importu towaru – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla importu towaru. Wniosek został uzupełniony w dniu 6 grudnia 2019 r. (data nadania) w odpowiedzi na wezwanie Organu z dnia 26 listopada 2019 r. otrzymane przez Wnioskodawcę w dniu 2 grudnia 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej: Spółka) prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie sprzedaży różnego rodzaju pasz dla zwierząt, dodatków paszowych oraz mieszanek paszowych. Spółka, w zakresie podatku od towarów i usług, jest podatnikiem VAT czynnym.

W swoim asortymencie Spółka posiada związki chemiczne, między innymi fosforany jednowapniowe (MCP), które zgodnie z otrzymaną przez Wnioskodawcę interpretacją statystyczną z dnia 12 września 2019 r. zostały zakwalifikowane przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatury Urzędu Statystycznego w Łodzi, zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWIU), do grupy PKWiU 20.13.42.0 tj. „Podfosforany, fosforyny, fosforany i polifosforany oraz azotany, z wyłączeniem azotanu potasu". Podkreślenia wymaga, że w przedmiotowej interpretacji Organ klasyfikacyjny potwierdził zasadność klasyfikacji wyrobu MCP do ww. grupowania zarówno na gruncie PKWiU z 2008, jak i z 2015 r. Produkt MCP sprzedawany jest w stanie nieprzetworzonym jedynie jako dodatek paszowy, a jego odbiorcami są producenci mieszanek paszowych oraz ostateczni odbiorcy (fermy i gospodarstwa rolne). Oferowane przez Spółkę fosforany nie mają innego zastosowania niż element składowy mieszanek paszowych.

W dniu 1 sierpnia 2019 r. Spółka dokonała odprawy towaru w postaci Produktu MCP od kontrahenta z Rosji. Towar został dostarczony na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej transportem morskim, gdzie odbyła się odprawa celna potwierdzona dokumentem celnym. Następnie towar został złożony na terminalu przeładunkowym, skąd będą realizowane dostawy do finalnych odbiorców. Importowane fosforany będą stanowiły element składowy mieszanek paszowych i nie przewiduje się żadnego innego zastosowania dla nich. Urząd Celny przy odprawie celnej Produktu MCP zastosował stawkę VAT 23%. Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego, Spółka powzięła wątpliwości dotyczące prawidłowości zastosowanej przez Urząd Celny stawki VAT dla importu przedmiotowego towaru.


W uzupełnieniu wniosku wskazano, że importowany przez Wnioskodawcę fosforan jednowapniowy objęty jest kodem CN 2835 26 00 – Fosforany wapnia (z wyłączeniem wodoroortofosforanu wapnia (fosforan diwapnia).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku od towarów i usług powinna zastosować Spółka dla importu towarów sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 20.13.42.0 jako podfosforany, fosforyny, fosforany i polifosforany oraz azotany, z wyłączeniem azotanu potasu, które przeznaczone będą wyłącznie do mieszanek paszowych - 8% czy 23%?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż właściwą stawką podatku od towarów i usług dla importu towarów sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 20.13.42.0 jako podfosforany, fosforyny, fosforany i polifosforany oraz azotany, z wyłączeniem azotanu potasu, które stosowane będą wyłącznie do mieszanek paszowych jest stawka 8%.

W pierwszej kolejności należy wskazać, iż stawka w wysokości 8% wynika z regulacji art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej jako: ustawa o VAT), zgodnie z którymi preferencyjną stawkę podatku VAT w wysokości 8% wprowadza dla towarów i usług wymienionych w Załączniku nr 3 do ustawy o VAT Załącznik nr 3 - Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (obecnie 8%) - do ustawy o VAT wymienia w pozycji 55 symbol PKWiU 20.13.42.0 - Podfosforany, fosforyny, fosforany i polifosforany oraz azotany, z wyłączeniem azotanu potasu -wyłącznie związki fosforowe do mieszanek paszowych. Numeracja ta zawęża zakres znaczenia towaru tylko do wyrobu ze wskazanego grupowania. Zdaniem Wnioskodawcy nabywany przez nią towar zalicza się do tego grupowania, gdyż fosforan jednowapniowy jest związkiem fosforowym przeznaczonym do użycia w mieszankach i premiksach paszowych.

Ponadto, Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie wykazów towarów do celów poboru podatku od towarów i usług w imporcie (t.j. z 2019 r. poz. 132) w załączniku nr 1 - „Wykaz towarów, których import objęty jest stawką podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 Ustawy o VAT w pozycji 196 wymienia oznaczone kodem CN 2835 - Podfosforyny, fosforyny i fosforany; polifosforany, nawet niezdefiniowane chemicznie wyłącznie związki fosforowe do mieszanek paszowych.

Bez znaczenia jest tutaj natomiast okoliczność, jaki podmiot nabywa towar. W tym kontekście należy podkreślić, że od 1 stycznia 2014 r. nie obowiązuje już rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, które w § 3 ust. 4, wprowadzało dodatkowe warunki stosowania obniżonej do wysokości 8% stawki podatku do dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu: (...) 4) związków fosforowych do mieszanek paszowych (PKWiU ex 20.13.42.0), (CN 2835),(...) uzależniając zastosowanie preferencyjnej 8% stawki dla ww. związków od ich przeznaczenia do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz oraz dodatkowego warunku, aby ich nabywcą był podatnik podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej. W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych, które zastąpiło rozporządzenie z 4 kwietnia 2011 r., związki fosforowe do mieszanek paszowych (PKWiU ex 20.13.42.0), (CN 2835) nie zostały już wymienione.

W konsekwencji w aktualnym stanie prawnym należy uznać, że import związków fosforanowych podlega opodatkowaniu preferencyjną 8% stawką podatku VAT na podstawie załącznika nr 3 do ustawy, bez konieczności spełniania dodatkowych warunków (bez względu na osobę nabywcy). Istotne jest jedynie ostateczne przeznaczenie fosforanów (związków fosforowych) do mieszanek paszowych.

Wobec powyższego dla importu fosforanów sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 20.13.42.0 zastosowanie będzie miała stawka 8%.

Stanowisko Spółki znajduje także potwierdzenie w szeregu wydanych przez Organy podatkowe interpretacjach indywidualnych.

W interpretacji indywidualnej z dnia 8 czerwca 2015 r. (IPTPP3/4512-118/15-4/BM) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, w sprawie o niezwykle zbliżonym stanie faktycznym, uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe. Organ wskazał, że dostawa fosforanu jednowapniowego sklasyfikowanego pod symbolem PKWiU 20.13.42.0 - „Podfosforany, fosforyny, fosforany i polifosforany oraz azotany, z wyłączeniem azotanu potasu - wyłącznie związki fosforowe do mieszanek paszowych”, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 8% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 2 i w związku z poz. 55 załącznika nr 3 do ustawy.

Podobnie wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 2 września 2013 r. (IPPP3/443-505/13-2/LK).

W interpretacji indywidualnej z dnia 11 września 2011 r. (IPPP2/443-661/12-2/KOM) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie potwierdził prawidłowość stanowiska Spółki, która wskazywała w stanie faktycznym, że dystrybuowane przez nią fosforany nabywcy wykorzystują zarówno do produkcji mieszanek paszowych jak i produkcji premiksów i koncentratów, które stanowią następnie składnik tych mieszanek. W interpretacji stwierdzono, iż: z uwagi na powołane uregulowania oraz opis zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż Wnioskodawca jest dostawcą produktów sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 20.13.42.0 - "Podfosforany, fosforyny, fosforany i polifosforany oraz azotany, z wyłączeniem azotanu potasu" uznać należy, że ich dostawa jest opodatkowana 8% stawką podatku od towarów i usług, zgodnie z poz. 55 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług".

Identyczne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 2 października 2012 r. (IPPP1/443-597/12-2/PR) oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 6 lutego 2012 r. (ILPP2/443-1533/11-2/Akr).

Reasumując powyższe rozważania, Spółka stoi na stanowisku, że w świetle obowiązujących przepisów, dla importu fosforanów sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 20.13.42.0 zastosowanie będzie miała stawka 8%. Mając na uwadze utrwaloną linię interpretacyjną dotyczącą przedstawionego w stanie faktycznym zagadnienia Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości jej stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że dla prawidłowości opodatkowania dostawy opisanego w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym towaru istotne jest właściwe jego zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym wydając przedmiotową interpretację organ oparł się na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji.

Zauważyć należy, że stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W związku z tym, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania towarów, a dla prawidłowego ich opodatkowania, niezbędne jest ich zaklasyfikowanie do właściwego grupowania statystycznego, obowiązek ten spoczywa na Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości klasyfikacji towaru wskazanego przez Wnioskodawcę w świetle PKWiU i CN. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Wnioskodawca poprawnie zakwalifikował towar będący przedmiotem wniosku do odpowiedniego grupowania PKWiU i CN. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru do grupowania statystycznego.


W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU i CN wymienionego we wniosku towaru) lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które – stosownie do definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (z zastrzeżeniem art. 2a).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary, na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast, w myśl art. 2 pkt 7 ustawy, przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 5a ustawy - towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Wskazać należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia przy określaniu zakresu stosowania preferencyjnych stawek podatku i zwolnień przedmiotowych od podatku w niektórych przypadkach odwołują się do grupowań PKWiU i CN. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do tych towarów i usług, dla których przepisy w zakresie VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.


Od dnia 1 stycznia 2016 r. obowiązuje Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676, z późn. zm.). Jednakże, zgodnie z § 3 pkt 1 wskazanego rozporządzenia, do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2019 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem towarów.

Podstawowa stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W świetle art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych do niej ustawodawca przewidział zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki podatku VAT.

I tak, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Przy czym, na podstawie art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż – 6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


W myśl art. 41 ust. 15 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, do celów poboru podatku w imporcie, wykaz towarów wymienionych w załącznikach nr 3 i 10 do ustawy w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN).


Na podstawie powyższej delegacji ustawowej, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie wykazów towarów do celów poboru podatku od towarów i usług w imporcie (Dz. U. z 2019 r. poz. 132 z późn. zm.), zwane dalej rozporządzeniem nr 1, w którym określił wykazy towarów wymienionych w załącznikach nr 3 i 10 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN), stanowiące odpowiednio załączniki do nr 1 i 2 do tego rozporządzenia.


Rozporządzenie nr 1 w załączniku nr 1 - „Wykaz towarów, których import objęty jest stawką podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 Ustawy o VAT w pozycji 196 wymienia oznaczone kodem CN 2835 - Podfosforyny, fosforyny i fosforany; polifosforany, nawet niezdefiniowane chemicznie wyłącznie związki fosforowe do mieszanek paszowych.


Z powołanych wyżej przepisów prawa wynika, że stawka podatku VAT w wysokości 8% ma zastosowanie do importu związków fosforowych przeznaczonych do mieszanek paszowych oznaczonych odpowiednimi kodami CN i znajdującymi się w ww. „Wykazie towarów, których import objęty jest stawką podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług”.


W tym miejscu należy jednak wskazać, że ustawodawca przewidział opodatkowanie dostawy pewnych towarów stawkami obniżonymi także m.in. w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2350 z późn. zm.) zwanym dalej „rozporządzeniem nr 2”.

W § 3 ust. 4 ww. rozporządzenia nr 2, przewidziano, że obniżoną do wysokości 8% stawkę podatku stosuje się również do dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu:

  1. makuchów i innych pozostałości stałych z tłuszczów i olejów roślinnych; mąki i mączki z nasion lub owoców oleistych, z wyłączeniem gorczycy (PKWiU 10.41.4), (CN 2304 00 00, 2305 00 00, 2306 i 1208),
  2. siarczanu magnezu (PKWiU ex 20.13.41.0), (CN ex 2833 21 00),
  3. azotanu wapnia i azotanu magnezu (PKWiU ex 20.13.42.0), (CN ex 2834 29 80),
  4. chlorku potasu (PKWiU ex 20.15.51.0), (CN 3104 20),
  5. azotanu potasu (saletry potasowej) (PKWiU ex 20.15.76.0), (CN ex 2834 21 00),
  6. nawozów wapniowych i wapniowo-magnezowych, innych niż wymienione w załączniku nr 3 do ustawy,
  7. (kizerytu (naturalnego siarczanu magnezu) (PKWiU ex 08.91.19.0), (CN ex 2530 20 00)

− wyłącznie przeznaczonych do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz, jeżeli ich nabywcą jest podatnik podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej.


W myśl § 3 ust. 5 pkt 2 rozporządzenia, przepis ust. 4 stosuje się - do importu – pod warunkiem że importer tych towarów złoży organowi celnemu pisemne oświadczenie, że jest podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, a importowane towary przeznaczy do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz w prowadzonym przez niego gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej.

Stosownie do § 3 ust. 6 rozporządzenia, oświadczenie, o którym mowa w ust. 5, powinno zawierać również:

  1. imię i nazwisko oraz adres stałego miejsca zamieszkania nabywcy będącego osobą fizyczną albo nazwę oraz adres siedziby działalności gospodarczej nabywcy będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej;
  2. określenie ilości nabywanych towarów, wymienionych w ust. 4;
  3. datę i miejsce wystawienia oświadczenia oraz podpis składającego oświadczenie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w swoim asortymencie posiada związki chemiczne, między innymi fosforany jednowapniowe (MCP), które zgodnie z otrzymaną przez Wnioskodawcę interpretacją statystyczną z dnia 12 września 2019 r. zostały zakwalifikowane przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatury Urzędu Statystycznego w Łodzi, zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWIU), do grupy PKWiU 20.13.42.0 tj. „Podfosforany, fosforyny, fosforany i polifosforany oraz azotany, z wyłączeniem azotanu potasu". Podkreślenia wymaga, że w przedmiotowej interpretacji Organ klasyfikacyjny potwierdził zasadność klasyfikacji wyrobu MCP do ww. grupowania zarówno na gruncie PKWiU z 2008, jak i z 2015 r. Produkt MCP sprzedawany jest w stanie nieprzetworzonym jedynie jako dodatek paszowy, a jego odbiorcami są producenci mieszanek paszowych oraz ostateczni odbiorcy - fermy i gospodarstwa rolne. Oferowane przez Spółkę fosforany nie mają innego zastosowania niż element składowy mieszanek paszowych.

W dniu 1 sierpnia 2019 r. Spółka dokonała odprawy towaru w postaci Produktu MCP od kontrahenta z Rosji. Towar został dostarczony na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej transportem morskim, gdzie odbyła się odprawa celna potwierdzona dokumentem celnym. Następnie towar został złożony na terminalu przeładunkowym, skąd będą realizowane dostawy do finalnych odbiorców. Importowane fosforany będą stanowiły element składowy mieszanek paszowych i nie przewiduje się żadnego innego zastosowania dla nich. Urząd Celny przy odprawie celnej Produktu MCP zastosował stawkę VAT 23%.


Importowany przez Wnioskodawcę fosforan jednowapniowy objęty jest kodem CN 2835 26 00 – Fosforany wapnia (z wyłączeniem wodoroortofosforanu wapnia (fosforan diwapnia).


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego jaką stawkę podatku od towarów i usług powinien zastosować dla importu towarów sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 20.13.42.0 jako podfosforany, fosforyny, fosforany i polifosforany oraz azotany, z wyłączeniem azotanu potasu, które przeznaczone będą wyłącznie do mieszanek paszowych - 8% czy 23%?

Z obowiązujących przepisów rozporządzenia nr 1 wynika, że import oznaczonych kodem CN 2835 – towarów takich jak podfosforyny, fosforyny i fosforany; polifosforany, nawet niezdefiniowane chemicznie wyłącznie związki fosforowe do mieszanek paszowych podlega opodatkowaniu obniżoną stawką podatku, obecnie w wysokości 8%.

Natomiast wykaz towarów, do których ma zastosowanie obniżona stawka podatku wynikający z rozporządzenia nr 2, nie zawiera związków fosforowych do mieszanek paszowych (PKWiU ex 20.13.42.0 (CN 2835).

Mając na uwadze przedstawiony przez Spółkę opis sprawy, w oparciu o obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, stwierdzić należy, że do importu towarów sklasyfikowanych pod symbolem CN 2835 26 00 jako podfosforany, fosforyny, fosforany i polifosforany oraz azotany, z wyłączeniem azotanu potasu, które przeznaczone będą wyłącznie do mieszanek paszowych zastosowanie będzie miała stawka podatku w wysokości 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy w związku z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia w sprawie wykazów towarów do celów poboru podatku od towarów i usług w imporcie.

Należy zatem zgodzić się z Wnioskodawcą, że import opisanych towarów podlega opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT.

Zauważyć jednak należy, że Wnioskodawca swoje stanowisko wywiódł z innych przesłanek niż tut. Organ, tj. oparł je na art. 41 ust. 2 w związku z treścią poz. 55 załącznika nr 3 do ustawy. Jednakże należy wskazać, że 8% stawka podatku wynikająca z art. 41 ust. 2 w związku z treścią poz. 55 załącznika nr 3 dotyczy dostawy towaru na terytorium Polski np. towaru już zaimportowanego, a nie stawki dla importu towarów wynikającej z rozporządzenia nr 1. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, oceniane jako całość, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia stanu faktycznego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj