Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.786.2019.2.MP
z 20 grudnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 listopada 2019 r. (data wpływu 19 listopada 2019 r.), uzupełnionym pismem z 12 grudnia 2019 r. (data wpływu 17 grudnia 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od nakładów poniesionych na realizację projektu (…) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 listopada 2019 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od nakładów poniesionych na realizację projektu (…).

Wniosek został uzupełniony pismem z 12 grudnia 2019 r. (data wpływu 17 grudnia 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 10 grudnia 2019 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.786.2019.1.MP.

We wniosku przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny:

M(…) zawarła w dniu 17 lipca 2019 r. z Województwem (…) reprezentowanym przez Zarząd Województwa (…) pełniącym rolę „Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa (…) na lata 2014 2020” Umowę o dofinansowanie projektu: (…) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

(…) to projekt stawiający za cel wzrost potencjału społecznego i zawodowego społeczności zamieszkującej obszar rewitalizowany (…) w trzech krokach: po pierwsze indywidualna aktywizacja uczestników, po wtóre ich integracja ze środowiskiem, także spoza obszaru rewitalizacji, a po trzecie rozwój kompetencji, kwalifikacji i predyspozycji zawodowych. Projekt, realizując program aktywności lokalnej, w oparciu o Gminny Program Rewitalizacji (…), obejmuje wsparciem w szczególności osoby niepełnosprawne i ich najbliższych, seniorów, młodzież, osoby bezrobotne i bierne zawodowo, na podstawie opracowanych ścieżek reintegracji. W projekcie likwidowane są nie tylko bariery techniczne, finansowe i organizacyjne w dostępie do usług aktywnej integracji, ale przede wszystkim mentalne, decydujące o konieczności przeprowadzenia rewitalizacji społecznej.

Efektem realizacji projektu będzie:

  • podniesienie motywacji do aktywności społeczno-zawodowej osób zamieszkujących obszar objęty rewitalizacją,
  • zwiększenie aktywności lokalnych społeczności (seniorów, osób niepełnosprawnych, młodzieży, osób bezrobotnych/nieaktywnych zawodowo) z obszaru rewitalizacji i ich integracji ze społecznością miasta,
  • rozwój społeczności lokalnej poprzez podniesienie kwalifikacji, predyspozycji oraz kompetencji jej mieszkańców.

M(…) jest realizatorem projektu i widnieje jako nabywca na fakturach związanych z jego realizacją.

M(…) stanowi odrębną od Gminy osobę prawną i nie jest jednostką scentralizowaną z Miastem dla potrzeb rozliczeń podatku VAT.

M(…) prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Jako instytucja kultury, zgodnie z art. 43 ust 1 pkt 33 ustawy o VAT zwolniona jest z tego podatku.

[Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT zwolnione z tego podatku są usługi kulturalne świadczone przez: podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną].

Zgodnie ze statutem M(…) prowadzi, jako dodatkową, działalność gospodarczą w zakresie najmu składników majątkowych, usług kserograficznych, wypożyczania kaset video, sprzedaży książek. Wszystkie wyżej wymienione zwolnione są z podatku VAT, a środki uzyskane z działalności gospodarczej mogą być wykorzystywane wyłącznie w celu finansowania działalności statutowej M(…).

Na etapie eksploatacji produktów projektu nie będzie występowała jakakolwiek sprzedaż opodatkowana i M(…) nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o naliczony, gdyż nie jest podatnikiem podatku VAT.

Ponadto M(…) nie przewiduje prowadzenia działalności podlegającej opodatkowaniu VAT po zrealizowaniu zadania.

W związku z powyższą argumentacją przyjęto w dokumentacji aplikacyjnej, że M(…), jako realizator projektu nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, który w tym przypadku zaliczony został do kosztów kwalifikowalnych projektu.

Pismem z 12 grudnia 2019 r. Wnioskodawca uzupełnił przedstawiony we wniosku opis zaistniałego stanu faktycznego w następującym zakresie:

  1. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  2. W związku z realizacją projektu (…) nabyto takie towary i usługi jak: usługi szkoleniowe, usługa przeprowadzenia warsztatów i konsultacji ze specjalistami, zakupiono sprzęt komputerowy (laptopy, projektor, ekran, myszy komputerowe itd.), sprzęt RTV i AGD (telewizor, zmywarka), artykuły do przeprowadzenia zajęć (serwis kawowy, dzbanki, szklanki itd.), artykuły plastyczne do przeprowadzenia warsztatów artystycznych, artykuły spożywcze na przerwy kawowe, wyposażenie do Kącika Malucha i dzieci z niepełnosprawnością (hamaki, stolik edukacyjny itd.).
  3. Nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu (…) zostało udokumentowane fakturami, w których M(…) figuruje jako nabywca.
  4. Nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Wnioskodawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy realizator projektu - M(…) ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od nakładów poniesionych na realizację projektu (…)?

Stanowisko Wnioskodawcy:

M(…) przyjmuje, że nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od nakładów poniesionych na realizację projektu (…).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca stanowi odrębną od Gminy osobę prawną i nie jest jednostką scentralizowaną z Miastem dla potrzeb rozliczeń podatku VAT. Realizuje projekt pn. (…) Wnioskodawca widnieje jako nabywca na fakturach związanych z jego realizacją. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu (…) zostało udokumentowane fakturami, w których M(…) figuruje jako nabywca. Nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Wnioskodawcy.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od nakładów poniesionych na realizację projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca, nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Wnioskodawcy.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od nakładów poniesionych na realizację projektu.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Wskazać również należy, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego.

Organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zasady i przepisy podatkowe mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu przez Wnioskodawcę kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowaniem ze środków unijnych w związku z realizacją projektu, będącego przedmiotem ww. wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Tym samym, przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie prawa do obniżenia przez Wnioskodawcę kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją wskazanego we wniosku projektu.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj