Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.833.2019.2.AZ
z 31 grudnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2019 r. (data wpływu 7 listopada 2019 r.), uzupełnionym pismem z 23 grudnia 2019 r. (data wpływu 24 grudnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację zadania pod nazwą „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację zadania pod nazwą „….”. Wniosek został uzupełniony pismem z 23 grudnia 2019 r. (data wpływu 24 grudnia 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu znak 0111-KDIB3-2.4012.833.2019.1.AZ z 18 grudnia 2019 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Ponadto Gmina na podstawie art. 2 ust.1. ustawy o samorządzie gminnym wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 15, tj. Gmina m.in. zajmuje się utrzymaniem gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie realizacji projektu „…” w ramach działania 8.1 Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Dofinansowanie z budżetu środków europejskich i krajowych wynosi 85%, natomiast wkład własny Partnerów i Liderów tego projektu wynosi minimum 15%. Zakończenie projektu jest planowane w 2020 roku. Gmina jest zobowiązana do zachowania trwałości projektu przez okres 5 lat od dnia zakończenia realizacji projektu. Majątek uzyskany w ramach projektu stanowić będzie wyłączną własność Gminy. Aktualnie wniosek o przyznanie pomocy złożony przez Gminę jest w trakcie weryfikacji przez Urząd Marszałkowski. Przed podpisaniem umowy o przyznanie pomocy Beneficjent (Gmina) zobowiązany jest dostarczyć indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego wskazującą kwalifikowalność VAT-u.

Projekt obejmuje:

  1. zakup i wdrożenie urządzeń ochrony sieci teleinformatycznej urzędu;
  2. zakup i wdrożenie systemu ochrony i archiwizacji danych, zaawansowany system ochrony i archiwizacji danych wersja 2;
  3. zakup serwera aplikacyjnego systemów dziedzinowych udostępniających e-usługi;
  4. usługę polegającą na migracji systemów dziedzinowych e-usług z systemów lokalnych na serwer aplikacyjny;
  5. zakup usług związanych z podniesieniem poziomu cyfrowego JST;
  6. dostawę i wdrożenie e-usług (e-usługi pakiet podstawowy poziom 4);
  7. szkolenie – umiejętności i kompetencje cyfrowe (10 osób);
  8. szkolenie specjalistyczne IT (1 osoba).

W ramach projektu zaplanowano szkolenia w dwóch głównych grupach tematycznych:

  1. Szkolenie: e-urzędnik.
    Zakres szkolenia obejmuje: e-usługi, e-bezpieczeństwo, podpis elektroniczny, dokument elektroniczny, systemy informatyczne wspomagające świadczenie e-usług. Szkolenie ma na celu przygotowanie pracowników urzędu do informowania o e-usługach, świadczeniach e-sług oraz wykorzystania systemów informatycznych administracji. Program szkolenia uwzględnia tematy związane z wdrażaniem e-usług w ramach poszczególnych urzędów.

  2. Szkolenie: Specjalista IT.
    Szkolenie skierowane będzie do informatyków urzędów i obejmie obszary tematyczne, takie jak:
    • bezpieczeństwo sieci teleinformatycznych urzędu (zarządzanie UTM),
    • bezpieczeństwo gromadzenia i przetwarzania danych elektronicznych urzędu, systemy archiwizacji.
    Szkolenie obejmie pięćdziesięciu urzędników i jednego informatyka.

Gmina jest zainteresowana popularyzacją istniejących e-usług. Celem projektu jest rozwój elektronicznych usług publicznych. Dofinansowanie kosztów działań promocyjnych jest ograniczone. Aby projekt zakończył się sukcesem, konieczne jest włączenie się JST w działania informacyjno-promocyjne.

Gmina jest przekonana, że uczestnictwo w tym projekcie zwiększy uporządkowanie obiegu dokumentów, umożliwi sprawniejsze przyjmowanie dokumentów elektronicznych od interesantów oraz przetworzenie ich przez pracowników, zwiększy efektywność i jakość pracy urzędników, a także przyczyni się do zwiększenia transparentności pracy. Usługi będą dostępne dla wszystkich zainteresowanych obywateli i przedsiębiorców. Celem Gminy jest zapewnienie mieszkańcom oraz turystom lepszego dostępu do szerokiego zakresu usług publicznych dostępnych droga elektroniczną.

Po zakończeniu projektu interesariuszami projektu będą mieszkańcy Gminy (obywatele, przedsiębiorcy, działacze społeczni), turyści (goście z innych regionów kraju, oraz z zagranicy), jednostki administracji samorządowej, w tym ich pracownicy.

Analiza ww. sytuacji prowadzi do stwierdzenia, że skoro Gmina uczestnicząc w projekcie „….” zakupi środki trwałe i poniesie inne wydatki na ten cel i nie będzie miało to w przyszłości związku z działalnością gospodarczą, w takim przypadku Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT, w związku z tym występujący w tej sytuacji VAT Gmina uznaje jako VAT kwalifikowany, gdyż planowane do poniesienia wydatki na to przedsięwzięcie nie będą związane z czynnościami Gminy opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Gmina będzie otrzymywała faktury zakupowe za zakup środków trwałych oraz usługi związane z wdrażaniem projektu w życie, lecz gminie nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację zadania.

Rozliczenie podatku VAT naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust.1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z zasadą ogólną podatek VAT może zostać uznany za kwalifikowany jeśli Gmina nie ma prawnych możliwości odzyskania podatku VAT. Za „odzyskanie” podatku VAT rozumie się odliczenie go od podatku VAT należnego lub zwrot jego w określonych przypadkach, według warunków ściśle określonych przepisami ustawy o VAT.

Rozpatrując krajowe przepisy odnoszące się do kwalifikowalności podatku VAT w szczególności należy zwrócić uwagę na art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnikom VAT przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony w zakresie jakim nabywane towary lub usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

W szczególności należy zwrócić uwagę na związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

Na mocy art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług odliczenie podatku VAT naliczonego od podatku VAT należnego jest możliwe wówczas, gdy nabywane przez Gminę towary lub usługi będą służyły czynnościom opodatkowanym. Jeśli nabywane towary lub usługi związane są z czynnościami zwolnionymi z podatku VAT lub z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu, wówczas prawo odliczenia podatku VAT nie przysługuje.

Związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi winien mieć bezpośredni charakter.

Wniosek uzupełniono o następujące informacje.

Powstałe efekty w wyniku realizacji projektu „…” nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W ramach projektu Gmina zakupi sprzęt i wdroży urządzenia ochrony sieci teleinformatycznej, podniesienie poziom cyfrowy JST oraz przeszkoli pracowników pod kontem zwiększenia umiejętności i kompetencji cyfrowych. Wdrożony projekt nie przyniesie żadnych dochodów. Gmina w związku z realizację nabędzie drogą zakupu środki trwałe, które nie będą wykorzystywane dla celów działalności gospodarczej zgodnie z umową nr … z 11 czerwca 2019 r. zawartą pomiędzy Województwem, a Gminą majątek uzyskany w ramach projektu będzie stanowił wyłączną własność Gminy. Strony zgodnie oświadczają, iż za majątek przyjmuje się wszelkie wartości materialne i niematerialne zakupione lub dostarczone w ramach realizacji projektu. Strony zobowiązują się do utrzymania i użytkowania otrzymanego majątku finansowanego ze środków EFRR zgodnie z celem projektu przez okres, co najmniej 5 lat od daty zakończenia projektu.

Celem realizacji projektu jest zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty, czyli realizacja celów, które stanowią działalność publicznoprawną. Projekt swoim zasięgiem obejmuje jednostki samorządu terytorialnego województwa, zainteresowane wymianą informacji z mieszkańcami województwa oraz rozwijaniem usług dla obywateli dostępnych za pośrednictwem technik informatycznych, ww. działania, tj. zakup i wdrażanie urządzeń informatycznych oraz przeprowadzenie szkolenia mają na celu spopularyzowanie istniejących już w Gminie e-usług.

Gmina stoi na stanowisku, że uczestnictwo w tym projekcie zwiększy uporządkowanie obiegu dokumentów, umożliwi sprawniejsze przyjmowanie dokumentów elektronicznych od interesantów oraz przetworzenie ich przez pracowników, zwiększy efektywność i jakość pracy urzędników, a także przyczyni się do zwiększenia transparentności pracy.

Działalność publicznoprawna nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ograny samorządu terytorialnego są podatnikami VAT w sytuacji, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Nie są zaś nimi, gdy realizują zadania jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności (np. składki, opłaty), lecz te należności nie są wynagrodzeniem za świadczone usługi (czynności) lecz opłatami ponoszonymi na podstawie odrębnych przepisów, regulacji itd. Kryterium podziału stanowi zatem charakter wykonywanych czynności – czynności o charakterze cywilnoprawnym powodują uznanie organów władzy publicznej za podatników, z kolei wykonanie przez nie czynności o charakterze publicznoprawnym wyłącza je z kategorii podatników VAT.

Gmina oświadcza, że korzystanie z elektronicznych usług publicznych będzie nieodpłatne. Odbiorcą projektu będą mieszkańcy Gminy, tzn. obywatele, przedsiębiorcy, działacze społeczni, turyści, goście z innych regionów kraju oraz z zagranicy, jednostki administracji samorządowej itp. Świadczone e-usługi przez Gminę będą nieodpłatne. Każdy zainteresowany petent będzie mógł z nich skorzystać, bez uiszczenia opłaty.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację zadania pod nazwą: „….” w ramach działania 8.1 Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, który to podatek VAT stanowi wydatek kwalifikowany w świetle art. 33 ust. 11 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr ... z dnia 17 grudnia 2013 r.?

Stanowisko Wnioskodawcy ostatecznie doprecyzowane w piśmie z 23 grudnia 2019 r.:

Gmina przedstawiając własne stanowisko, uznaje, że podatek VAT zawarty w nakładach inwestycyjnych nie będzie podlegał odliczeniu ani zwrotowi. Gmina nie wykaże w deklaracji VAT-7 podatku naliczonego obniżający podatek należny. Gmina nie będzie też ubiegała się o zwrot podatku wynikającego z faktur zakupowych. Gmina w tym konkretnym przypadku, tj. realizując ww. zadanie nie występuje jako podatnik i nie będzie podejmować działalności gospodarczej. W myśl art. 15 ust. 1 i 2, ust. 6 Gmina nie jest uznawana za podatnika. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 15 Gmina starając się o dofinansowanie realizacji projektu „…” zakłada realizację zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty należących do zadań własnych gminy dotyczących utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Gmina stoi na stanowisku, że naliczony podatek VAT zawarty w nakładach inwestycyjnych na zakup środków trwałych i przeprowadzenie szkoleń wraz z wdrożeniem nowych systemów teleinformatycznych nie będzie podlegał odliczeniu.

Nie będzie wykazany w deklaracji VAT-7 jako podatek naliczony obniżający podatek należny (ani w całości, ani w części, zgodnie z art. 86 ust.1 i art. 90 ust.1 i 2 oraz art. 91 ust. 7 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 2 ust. l ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2019 r. poz. 506), Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Z kolei art. 7 ust 1 pkt 15 ustawy mówi, że do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, a w szczególności zadania własne Gminy obejmują sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Podatek VAT stanowi w projekcie koszt kwalifikowany, ponieważ ze względu na charakter i cel projektu Gmina nie ma możliwości jego odzyskania. W przedmiotowym projekcie brak jest jakiegokolwiek związku zakupów towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.) możliwość odzyskania podatku VAT uwarunkowana jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowym projekcie przesłanka ta nie jest spełniona. W związku z tym Gmina jako beneficjent projektu nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z jego realizacją.

Podatek VAT został więc uwzględniony we wniosku aplikacyjnym projektu jako koszt kwalifikowany, czyli niemożliwy do odzyskania. Gmina stoi na stanowisku, że nie będzie wykorzystywała inwestycji w celach opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z tym nie będzie odliczała podatku VAT z faktur zakupowych dotyczących ww. inwestycji. Celem zaplanowanej inwestycji jest:

  1. poprawa funkcjonowania urzędu;
  2. wdrożenie jednolitych mechanizmów wymiany informacji opartych na technologii teleinformatycznej oraz podniesienie bezpieczeństwa zasobów sektora publicznego;
  3. optymalizacja kosztów utrzymania poprzez automatyzację części zachodzących procesów zarządzania oraz wytwarzania i archiwizacji dokumentów;
  4. poprawa organizacji pracy oraz usprawnienie obsługi interesantów (mieszkańców oraz klientów zewnętrznych);
  5. zwiększenie liczby usług elektronicznych na wyższych poziomach zaawansowania;
  6. popularyzację profilu zaufanego;
  7. przeszkolenie pracowników w celu podniesienia kwalifikacji zakresu e-usługi.

Projekt „….” w ramach działania 8.1 Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 przyczyni się w przyszłości do upowszechnienia wykorzystania Internetu oraz narzędzi komunikacyjnych w życiu codziennym mieszkańców i przedsiębiorców, jak też turystów z gminy, co spowoduje zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej obszaru gminy, podniesienie jakości życia mieszkańców gminy, zwiększenie atrakcyjności turystycznej, podniesienie jakości życia turysty przebywającego na terenie gminy.

Gmina powstałe profity po udziale w projekcie nie będą wykorzystywane na cele związane z czynnościami opodatkowanymi. Profity te wpłyną w przyszłości na poprawę obsługi urzędu. Gmina planując realizację zadania, w ramach projektu realizuje w tym zakresie zadania własne służące utrzymaniu gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Gmina nie będzie ponosiła wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, a wiec nabywając towary i usługi nie będzie działała w charakterze podatnika. Zatem Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, gdyż nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT –przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej.

Ponadto powołując się na zapis w art. 13 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatkowego od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE .L.Nr 347 z 11 grudnia 2006 s.1, z późn.zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jeśli występuje brak czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, nie powstaje sprzedaż opodatkowana, nabyte towary i usługi w celu zrealizowania zadań inwestycyjnych nie będą miały związku z wykonywaniem przez Gminę czynnościami opodatkowanymi. W związku z tym Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z planowanym uczestnictwem w projekcie.

Zdaniem Gminy, jeśli podatek VAT zawarty w nakładach inwestycyjnych poniesionych na zakup z środków trwałych, szkolenia i wdrożenie infrastruktury teleinformatycznej nie będzie podlegał odliczeniu, nie będzie wykazany w deklaracji VAT-7 jako podatek naliczony obniżający podatek należny (ani w całości, ani w części, zgodnie z art. 86 ust.1 i art. 90 ust. 1 i 2 oraz art. 91 ust. 7 ustawy o VAT), to tym samym będzie mógł być uznany za koszt (wydatek) kwalifikowany w świetle art. 37 ust. 11 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr ... z dnia 17 grudnia 2013 r.

W związku z tym Gmina nie będzie odliczała VAT-u z faktur zakupowych dotyczących ww. inwestycji. A to jednoznacznie wskazuje na zakwalifikowanie podatku VAT jako wydatku kwalifikowanego. „W ramach określenia kwalifikowalności wydatków ponoszonych w projektach realizowanych ze środków unijnych wyodrębnia się ich dwa rodzaje: 1) wydatki, które mogą zostać zrefundowane ze środków unijnych (wydatki kwalifikowane), 2) wydatki, które nie mogą zostać zrefundowane ze środków unijnych i muszą być poniesione we własnym zakresie (wydatki niekwalifikowane)”. W przypadku Wnioskodawcy występuje przesłanka z pkt 1.

Ważnym aspektem są wytyczne Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, w którym mowa, że podatek od towarów i usług może być uznany za wydatek kwalifikowany tylko wtedy, gdy:

  1. został faktycznie poniesiony przez beneficjenta, oraz
  2. beneficjent nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT.

Bez znaczenia pozostaje fakt czy beneficjent z tej możliwości skorzysta czy też nie.

Powyższe wynika z art. 7 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz.U.UE L z dnia 12 listopada 2008 r), który określa, jakie wydatki nie mogą być kwalifikowalne na poziomie krajowym do wsparcia w ramach EFRR. Stosownie do art. 7 ust. 1 lit. d tego rozporządzenia nie jest kwalifikowalny do wsparcia z EFRR podlegający zwrotowi podatek od towarów i usług (VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Gminy – Wnioskodawcy, dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację zadania pod nazwą: „...”. Projekt obejmuje zakup i wdrożenie urządzeń ochrony sieci teleinformatycznej urzędu, zakup i wdrożenie systemu ochrony i archiwizacji danych, zaawansowany system ochrony i archiwizacji danych wersja 2, zakup serwera aplikacyjnego systemów dziedzinowych udostępniających e-usługi, usługę polegającą na migracji systemów dziedzinowych e-usług z systemów lokalnych na serwer aplikacyjny, zakup usług związanych z podniesieniem poziomu cyfrowego JST, dostawę i wdrożenie e-usług (e-usługi pakiet podstawowy poziom 4), szkolenie – umiejętności i kompetencje cyfrowe (10 osób), szkolenie specjalistyczne IT (1 osoba). Celem projektu jest rozwój elektronicznych usług publicznych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Prawo do odliczenia powstaje zarówno wtedy, gdy dany wydatek pozostaje w ścisłym związku z konkretną czynnością opodatkowaną, jak również, gdy jest związany z większą liczbą takich czynności, a także, gdy zostaje poniesiony w związku z ogółem czynności, kształtujących zakres działalności gospodarczej podatnika. W każdym bowiem z tych przypadków podatek naliczony zapłacony w cenie nabytych towarów lub usług stanowi, w sposób pośredni lub bezpośredni, element cenotwórczy czynności opodatkowanych, pozostając z nimi w ten sposób ścisłym związku, wynikającym zarówno z art. 86 ust. 1 ustawy.

W przypadku jednostek samorządu terytorialnego opisany powyżej mechanizm znajduje pełne zastosowanie. Aby prawo do odliczenia powstało, gmina musi wykorzystywać nabyte dobra do czynności opodatkowanych. W tym miejscu trzeba jednak zaznaczyć, że za wyjątkiem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, gmina działająca jako organ władzy publicznej nie występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług (art. 15 ust. 6 ustawy).

Zakres działania gminy, jako organu władzy publicznej, został uregulowany w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506 ze zm.), i jak wynika z zawartych tam przepisów ma on złożony charakter. Główną i dominującą sferę działalności gmin stanowi realizacja szeroko rozumianych zadań o charakterze publicznym, w których skład wchodzą zadania własne gminy (art. 7 ust. 1) oraz zadania zlecone (art. 8 ust. 1), należące do właściwości innych organów państwowych. Gminy mogą prowadzić również działalność gospodarczą, wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej (art. 9 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym), z tytułu której są podatnikami podatku od towarów i usług. Zasadniczym przedmiotem działalności gminy są jednak czynności wykonywane w charakterze podmiotu prawa publicznego w celu sprawowania władzy publicznej. Jest to szeroko rozumiana działalność nastawiona na zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, którą tworzą mieszkańcy gminy. Do zakresu działania gminy należą zatem wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W sferze publicznoprawnej mieści się również cyfryzacja gminy, co wynika z przepisów ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 700 ze zm.). W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 przepisy ustawy stosuje się do realizujących zadania publiczne określone przez ustawy organów administracji rządowej, organów kontroli państwowej i ochrony prawa, sądów, jednostek organizacyjnych prokuratury, a także jednostek samorządu terytorialnego i ich organów – zwanych dalej „podmiotami publicznymi”. Natomiast stosownie do art. 13 ust. 1, podmiot publiczny używa do realizacji zadań publicznych systemów teleinformatycznych spełniających minimalne wymagania dla systemów teleinformatycznych oraz zapewniających interoperacyjność systemów na zasadach określonych w Krajowych Ramach Interoperacyjności.

Z okoliczności sprawy wynika, że realizacja projektu polegającego na rozwoju elektronicznych usług publicznych będzie odbywała się w ramach zadań własnych Gminy nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym. Ponadto – jak wynika z wniosku – efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W ramach projektu Gmina zakupi sprzęt i wdroży urządzenia ochrony sieci teleinformatycznej, podniesienie poziom cyfrowy JST oraz przeszkoli pracowników pod kontem zwiększenia umiejętności i kompetencji cyfrowych. Wdrożony projekt nie przyniesie żadnych dochodów. Korzystanie z elektronicznych usług publicznych będzie nieodpłatne. Odbiorcą projektu będą mieszkańcy Gminy, tzn. obywatele, przedsiębiorcy, działacze społeczni, turyści, goście z innych regionów kraju oraz z zagranicy, jednostki administracji samorządowej itp. Świadczone e-usługi przez Gminę będą nieodpłatne. Każdy zainteresowany petent będzie mógł z nich skorzystać, bez uiszczenia opłaty.

Jak sama wskazała Gmina celem realizacji projektu jest zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty, czyli realizacja celów, które stanowią działalność publicznoprawną. Projekt swoim zasięgiem obejmuje jednostki samorządu terytorialnego województwa, zainteresowane wymianą informacji z mieszkańcami województwa oraz rozwijaniem usług dla obywateli dostępnych za pośrednictwem technik informatycznych, ww. działania, tj. zakup i wdrażanie urządzeń informatycznych oraz przeprowadzenie szkolenia mają na celu spopularyzowanie istniejących już w Gminie e-usług. Tym samym w analizowanej sprawie Gmina nie będzie ponosiła wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W rozpatrywanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizowanej inwestycji nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca realizując przedmiotową inwestycję nie będzie działać w charakterze podatnika VAT. Zatem Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Gmina nie będzie miała również prawa do ubiegania się o zwrot różnicy podatku na podstawie art. 87 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Ponadto tut. Organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj