Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB4.4014.393.2019.1.ASZ
z 2 stycznia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900, ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 października 2019 r. (data wpływu – 24 października 2019 r.), uzupełnionym 04 grudnia 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zachowania prawa do zwolnienia z opodatkowania umowy sprzedaży nieruchomości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie zachowania prawa do zwolnienia z opodatkowania umowy sprzedaży nieruchomości.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w piśmie z 21 listopada 2019 r. znak: 0111-KDIB4.4014.393.2019.1.ASZ wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 04 grudnia 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Na podstawie umowy kupna-sprzedaży nieruchomości z 25 kwietnia 2019 r., sporządzonej w formie aktu notarialnego przez Notariusza, Zbór (Wnioskodawca), posiadający osobowość prawną (art. 19 ust. 1 Prawo Wewnętrzne Kościoła ... w Rzeczypospolitej Polskiej), reprezentowany przez Pastora ..., uprawnionego do reprezentowania Zboru na zewnątrz i składania oświadczeń woli w sprawach majątku Zboru, nabył od Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Sprzedający) nieruchomość składającą się z dwóch działek, o łącznej powierzchni 0,9287 ha, zabudowaną budynkiem handlowo-usługowym oraz towarzyszącą infrastrukturą, w tym parkingiem i drogami wewnętrznymi, objętą księgą wieczystą.

Do ww. aktu notarialnego załączona została Uchwała Nr 1 Rady Starszych z dnia 23 marca 2019 r. pod przewodnictwem Pastora Zboru w przedmiocie podjęcia decyzji o zakupie nieruchomości z przeznaczeniem na cele statutowe Zboru.

Przedmiot sprzedaży nie stanowi przedsiębiorstwa Sprzedającego ani zorganizowanej jego części, w tym w szczególności w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Dostawa budynku wraz z gruntem, tj. działkami, dokonywana jest w okresie dłuższym niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług i od tamtej pory Sprzedający nie ponosił na budynek nakładów, które przekroczyłyby 30% ich wartości początkowej i w związku z tym docelowo budynek wraz z gruntem zwolniony jest z podatku od towarów i usług.

Zgodnie z brzmieniem § 5 ust. 12 ww. aktu notarialnego przedmiot kupna-sprzedaży będzie przeznaczony do działalności statutowej z wyłączeniem prowadzenia działalności gospodarczej stosownie do treści art. 6 pkt 21 Prawo Wewnętrzne Kościoła ... Rzeczypospolitej Polskiej uchwalonego w miesiącu maju 1987 r. zwanym dalej Prawem Wewnętrznym Kościoła.

Jak wynika z brzmienia art. 5 ust. 1 i 2 Prawa Wewnętrznego Kościoła nadrzędnym celem Kościoła jest głoszenie Słowa Bożego i czynienie ludzi uczniami Chrystusa. Zgodnie ze swoją doktryną Kościół działa także na rzecz ograniczenia negatywnych aspektów więzi międzyludzkich i życia społecznego jak w szczególności wykluczenie społeczne, ubóstwo, bezdomność, uzależnienie, demoralizacja i przestępczość.

W treści § 16 ust. 3 aktu notarialnego zapisano, iż Płatnik-Notariusz: „nie pobrał podatku od czynności cywilnoprawnych stosownie do przepisów ustawy z dnia 09.06.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. 2019 poz. 1519) wobec zwolnienia od opłaty skarbowej na postawie art. 29 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 20.02.1997 r. o stosunku Państwa do Kościoła ... w RP (Dz. U. 2015, poz. 13)”.

Artykuł ten stanowi, iż nabywanie i zbywanie rzeczy i praw majątkowych przez Kościół ... jako osoby prawnej, w drodze czynności cywilnoprawnej, jest zwolnione z opłaty skarbowej jeżeli przedmiotem są rzeczy i prawa nieprzeznaczone do działalności gospodarczej. Dlatego też od przedmiotowej umowy cywilnoprawnej Notariusz nie pobrał podatku od czynności cywilno-prawnych na podstawie przywołanego artykułu i faktu, że nieruchomość zakupiona była do realizacji celów statutowych Kościoła a nie do prowadzenia działalności gospodarczej.

Po przejęciu przedmiotu umowy okazało się, że powierzchnia użytkowa budynku daje bardzo duże możliwości pełnej realizacji celów i zadań statutowych Zboru zapisanych w art. 19 ust. 2 i 3 Prawo Wewnętrzne Kościoła.

Dotychczas z powodu braku własnej siedziby zarówno cele jak i zadania Zboru realizowane były w ograniczonym zakresie, ponieważ wynajmowane powierzchnie użytkowe nie dawały takiej możliwości.

Jednocześnie nabycie ww. umową znacznej powierzchni użytkowej przez Zbór wiąże się ze zwiększonymi kosztami jej utrzymania. Dlatego władze Zboru, tj. Rada Zboru, podjęły decyzję o ustanowieniu fundacji do czego Zbór jest uprawniony na mocy art. 19 ust. 4 Prawa Wewnętrznego Kościoła.

W projekcie statutu fundacji (…), której fundatorem będzie Zbór, w § 4 zostały wymienione cele statutowe fundacji a w § 5 zostało wskazane poprzez jaką działalność fundacja je realizuje.

Ponadto jak wynika z brzmienia § 7 projektu statutu fundacja może prowadzić działalność gospodarczą służącą realizacji jej celów statutowych w formach przewidzianych Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD).

Zgodne z art. 7 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach fundacja uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy osoba prawna − Zbór, który ustanowi i zarejestruje fundację jako odrębną osobę prawną, będzie zobligowany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych od umowy kupna-sprzedaży nieruchomości, czy też nadal będzie korzystał ze zwolnienia od tego podatku?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie musi on płacić podatku od czynności cywilnoprawnych. Na chwilę zawarcia umowy kupna-sprzedaży przedmiotowej nieruchomości Wnioskodawca nabył tę nieruchomość dla realizacji celów statutowych, tj. na siedzibę Zboru, a nie dla celów gospodarczych, co wynika z treści aktu notarialnego, o którym mowa wyżej.

Późniejszy zamiar ustanowienia fundacji i wskazanie w jej statucie wielu celów i zadań głównie mających charakter społeczny szeroko pojęty, i które będą też realizowane w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej przez fundację nie powoduje − zdaniem Wnioskodawcy − obowiązku zapłaty przez Zbór przedmiotowego podatku zwolnionego w art. 16 ust. 3 aktu notarialnego. Tym bardziej, że Zbór jest odrębną osobą prawną od fundacji i to Zbór był stroną umowy kupna-sprzedaży przedmiotowej nieruchomości, a nie fundacja.

Fundacja będąc osobą prawną będzie podlegała ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2019 r., poz. 1519) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do Kościoła ...w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2015 r., poz. 13) nabywanie i zbywanie rzeczy i praw majątkowych przez kościelne osoby prawne w drodze czynności prawnych oraz spadkobrania, zapisu i zasiedzenia jest zwolnione od opłaty skarbowej, jeżeli ich przedmiotem są:

  1. rzeczy i prawa nieprzeznaczone do działalności gospodarczej;
  2. sprowadzane z zagranicy maszyny, urządzenia i materiały poligraficzne oraz papier.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 3 ww. ustawy zbory posiadają osobowość prawną.

Należy zauważyć, że z dniem 1 stycznia 2001 r. weszła w życie ustawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych, która w art. 15 ust. 1 stanowi, że – jeżeli obowiązujące przepisy powołują się na przepisy o opłacie skarbowej, w zakresie dotyczącym czynności cywilnoprawnych opodatkowanych w niniejszej ustawie (ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych), rozumie się przez to przepisy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Dokonując zatem interpretacji przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, należy stwierdzić, że jeżeli w innych aktach prawnych przepisy powołują się na przepisy o opłacie skarbowej, w zakresie odnoszącym się do czynności cywilnoprawnych podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to pomimo odwoływania się do prawnej instytucji opłaty skarbowej należy stosować przepisy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Odnosząc się zatem do sytuacji uregulowanej w art. 29 ust. 4 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła ... w Rzeczypospolitej Polskiej należy przyjąć, że przepis ten, w zakresie zwolnienia od opłaty skarbowej, odnosi się do czynności cywilnoprawnych opodatkowanych na podstawie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W związku z powyższymi uregulowaniami, stosownie do art. 29 ust. 4 pkt 1 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła ... w Rzeczypospolitej Polskiej, w związku z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, należy stwierdzić, że nabywanie i zbywanie rzeczy oraz praw majątkowych przez kościelne osoby prawne, jest zwolnione od podatku od czynności cywilnoprawnych, jeżeli przedmiotem tych czynności są rzeczy i prawa nieprzeznaczone do działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia wynika, że Wnioskodawca, na podstawie umowy kupna-sprzedaży z 25 kwietnia 2019 r., nabył od Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nieruchomość składającą się z dwóch działek, o łącznej powierzchni 0,9287 ha, zabudowaną budynkiem handlowo-usługowym oraz towarzyszącą infrastrukturą, w tym parkingiem i drogami wewnętrznymi. Do aktu notarialnego załączona została Uchwała Nr 1 Rady Starszych z dnia 23 marca 2019 r. pod przewodnictwem Pastora Zboru w przedmiocie podjęcia decyzji o zakupie nieruchomości z przeznaczeniem na cele statutowe Zboru. Notariusz nie pobrał podatku od czynności cywilnoprawnych wobec zwolnienia od opłaty skarbowej na postawie art. 29 ust. 4 pkt 1 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła ... w Rzeczypospolitej Polskiej.

Powierzchnia użytkowa nabytego budynku daje spore możliwości na realizację celów i zadań statutowych Zboru, dlatego Władze Zboru, tj. Rada Zboru, podjęły decyzję o ustanowieniu fundacji. W projekcie statutu fundacji, której fundatorem będzie Zbór, w § 4 zostały wymienione cele statutowe fundacji a w § 5 zostało wskazane poprzez jaką działalność fundacja je realizuje.

Z brzmienia § 7 projektu statutu wynika, że fundacja może prowadzić działalność gospodarczą służącą realizacji jej celów statutowych.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia zachowania prawa do zwolnienia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych umowy sprzedaży nieruchomości.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy należy stwierdzić, że podatek od czynności cywilnoprawnych, który nie został pobrany przy zakupie nieruchomości nie stanie się wymagalny z chwilą gdy nieruchomość zmieni swe przeznaczenie i będzie służyła do prowadzenia działalności gospodarczej przez powołaną fundację. Wynika to z faktu, że w momencie powstania obowiązku podatkowego, tj. w momencie podpisania aktu notarialnego przy zakupie nieruchomości, zostały spełnione przez Wnioskodawcę przesłanki wynikające z art. 24 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy i w przedmiotowej sprawie zastosowano zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych. Późniejsza zmiana przeznaczenia (wykorzystania) nieruchomości nie skutkuje bowiem utratą prawa do zwolnienia, o ile pierwotnie, w chwili nabycia nieruchomości, spełnione zostały przesłanki z art. 24 ust. 4 pkt 1 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła ... w Rzeczypospolitej Polskiej.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj