Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.268.2019.1.MK
z 2 stycznia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 listopada 2019 r. (data wpływu 15 listopada 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie opodatkowania akcyzą importu a następnie handlu nieprzetworzonymi olejami technicznymi klasyfikowanymi do kodu CN 1514 11 10 00, 1512 11 10 00 i 1507 10 10 00 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą importu a następnie handlu nieprzetworzonymi olejami technicznymi klasyfikowanymi do kodu CN 1514 11 10 00, 1512 11 10 00 i 1507 10 10 00.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się handlem surowymi olejami technicznymi.

Obecnie Spółka zamierza kupować na Ukrainie, dokonywać importu na terytorium Polski (procedura uproszczona 0% VAT), a następnie sprzedawać na terytorium Polski oraz z dostawą do krajów Unii Europejskiej, w stanie nieprzetworzonym, następujące surowe oleje techniczne:

  • olej rzepakowy (kod CN 1514 11 10 00);
  • olej słonecznikowy (kod CN 1512 11 10 00);
  • olej sojowy (kod CN 1507 10 10 00).

Wyżej wymienione oleje bezpośrednio po zakupie i sprowadzeniu na terytorium Polski będą przechowywane w bazie magazynowej Spółki lub też Spółka, dokona ich odsprzedaży bezpośrednio do kontrahenta bez magazynowania.

Do momentu odsprzedaży w Polsce lub w innym kraju Unii Europejskiej, oleje te nie będą przez Spółkę w żaden sposób przetwarzane (nie zmieni się ich właściwość i charakter), w takim niezmienionym przez Spółkę stanie oleje będą odsprzedawane innym podmiotom.

W dniu odsprzedaży Spółka nie będzie miała dokładnej wiedzy na jakie cele kupujący przeznaczy zakupione oleje. Istnieje prawdopodobieństwo, że odbiorca lub następny kontrahent z Polski lub z krajów Unii Europejskiej, nabywając ww. oleje od Spółki, podda je obróbkom w celu uzyskania komponentu do produkcji biopaliw lub bezpośrednio przeznaczy do celów opałowych lub napędowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca w ww. opisanym stanie faktycznym [winno być zdarzeniu przyszłym – przypis Organu] będzie obciążona podatkiem akcyzowym z tytułu importu oraz handlu opisanymi wyżej surowymi, nieprzetworzonymi olejami technicznymi o kodach :

  • olej rzepakowy (kod CN 1514 11 10 00);
  • olej słonecznikowy (kod CN 1512 11 10 00);
  • olej sojowy (kod CN 1507 10 10 00).

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowe oleje nie powinny podlegać przez Spółkę opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Wnioskodawca importuje ww. oleje w celu dalszej odsprzedaży innym podmiotom, nie decydując o bezpośrednich celach przeznaczenia takich nieprzetworzonych olejów. Do momentu sprzedaży oleje te nie będą przez Spółkę przetwarzane i w takim nieprzetworzonym stanie zostaną odsprzedane.

Dopiero gdy ww. oleje techniczne znajdą się w posiadaniu podmiotu który przeznaczy je, przetworzy i wykorzysta do produkcji biopaliw lub przeznaczy bezpośrednio na cele opałowe lub napędowe, staną się te oleje przedmiotem podatku akcyzowego.

Podstawa prawna: ustawa o podatku akcyzowym - art. 2 ust. 1 pkt 1; art. 8 ust. 1; art. 86 ust. 2-4; załącznik nr 1 do ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 864 z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą”, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 1 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych.

Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych - art. 86 ust. 2 ustawy.

Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2 - art. 86 ust. 3 ustawy.

Biokomponentami są biokomponenty w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych - art. 86 ust. 4 ustawy.

W załączniku nr 1 do ustawy wymieniono:

  • w poz. 1 pod kodem CN ex 1507 - olej sojowy i jego frakcje, nawet rafinowane, ale niemodyfikowane chemicznie - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  • w poz. 6 pod kodem CN ex 1512 - olej z nasion słonecznika, z krokosza balwierskiego lub z nasion bawełny i ich frakcje, nawet rafinowane, ale niemodyfikowane chemicznie - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  • w poz. 8 pod kodem CN ex 1514 - olej rzepakowy, rzepikowy lub gorczycowy oraz ich frakcje, nawet rafinowane, ale niemodyfikowane chemicznie - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 2, 3, 4, 5, 7 i 8 ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:

  • terytorium kraju - terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  • terytorium państwa członkowskiego - terytorium państwa, do którego zgodnie z art. 52 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 349 i 355 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej mają zastosowanie te Traktaty, z wyłączeniem terytorium kraju z zastrzeżeniem lit. a i b art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy;
  • terytorium Unii Europejskiej - terytorium kraju oraz terytoria państw członkowskich;
  • import - przywóz:
    1. samochodów osobowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju,
    2. wyrobów akcyzowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju:
      • jeżeli wyroby te z chwilą ich wprowadzenia na terytorium kraju nie zostaną objęte procedurą specjalną: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, a także nie zostaną objęte czasowym składowaniem,
      • jeżeli zostało zakończone czasowe składowanie tych wyrobów lub została zamknięta procedura specjalna: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, którą wyroby te były objęte, i powstał dług celny;
  • dostawa wewnątrzwspólnotowa - przemieszczanie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego.







W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
    4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej – art. 8 ust. 6 ustawy.

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej – art. 10 ust. 1 ustawy.

Obowiązek podatkowy z tytułu importu wyrobów akcyzowych powstaje z dniem powstania długu celnego w rozumieniu przepisów prawa celnego – art. 10 ust. 2 ustawy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonywać importu na terytorium Polski, a następnie sprzedawać na terytorium Polski oraz z dostawą do krajów Unii Europejskiej, w stanie nieprzetworzonym, następujące surowe oleje techniczne:

  • olej rzepakowy (kod CN 1514 11 10 00);
  • olej słonecznikowy (kod CN 1512 11 10 00);
  • olej sojowy (kod CN 1507 10 10 00).

Wyżej wymienione oleje bezpośrednio po zakupie i sprowadzeniu na terytorium Polski będą przechowywane w bazie magazynowej Spółki lub też Spółka, dokona ich odsprzedaży bezpośrednio do kontrahenta bez magazynowania.

Do momentu odsprzedaży w Polsce lub w innym kraju Unii Europejskiej, oleje te nie będą przez Spółkę w żaden sposób przetwarzane (nie zmieni się ich właściwość i charakter), w takim niezmienionym przez Spółkę stanie oleje będą odsprzedawane innym podmiotom.

W dniu odsprzedaży Spółka nie będzie miała dokładnej wiedzy na jakie cele kupujący przeznaczy zakupione oleje. Istnieje prawdopodobieństwo, że odbiorca lub następny kontrahent z Polski lub z krajów Unii Europejskiej, nabywając ww. oleje od Spółki, podda je obróbkom w celu uzyskania komponentu do produkcji biopaliw lub bezpośrednio przeznaczy do celów opałowych lub napędowych.

Na tle powyższe opisu Wnioskodawca ma wątpliwości, czy będzie obciążony podatkiem akcyzowym z tytułu importu oraz handlu przedmiotowymi nieprzetworzonymi olejami technicznymi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem akcyzowym będą podlegać importowane nieprzetworzone oleje (klasyfikowane do kodu CN 1514 11 10 00, 1512 11 10 00, 1507 10 10 00) jedynie w przypadku przeznaczenia ich do celów opałowych lub napędowych.

Odnosząc powyższe do przedstawionego opisu sprawy stwierdzić należy, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym przedmiotowe surowe oleje techniczne klasyfikowane do kodu CN 1514 11 10 00, 1512 11 10 00, 1507 10 10 00, nie będą podlegały przez Wnioskodawcę opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Powyższe wynika z faktu, że Wnioskodawca będzie importować ww. oleje, a następnie sprzedawać je podmiotom w Polsce lub w innym kraju Unii Europejskiej, bez przeznaczenia do celów napędowych i opałowych.

Natomiast fakt, że istnieje prawdopodobieństwo, iż odbiorca lub następny kontrahent z Polski lub z krajów Unii Europejskiej, nabywając ww. oleje od Spółki, podda je obróbkom w celu uzyskania komponentu do produkcji biopaliw lub bezpośrednio przeznaczy do celów opałowych lub napędowych, nie będzie powodował powstania obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy lecz u podmiotu, który nabyte od Wnioskodawcy oleje przeznaczy do celów napędowych lub opałowych.

Reasumując, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca z tytułu importu oraz handlu przedmiotowymi surowymi, nieprzetworzonymi olejami technicznymi o kodach CN 1514 11 10 00, 1512 11 10 00, 1507 10 10 00, które nie są przez Wnioskodawcę przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów napędowych lub opałowych, nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Końcowo Organ zaznacza, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania Zainteresowanego i wyłącznie przepisów ustawy o podatku akcyzowym mających zastosowanie w sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych - art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193, ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj