Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.723.2019.1.MG
z 7 stycznia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2019 r. (data wpływu 15 listopada 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe

Wniosek o interpretacje dotyczy wydatków związanych z realizacją projektu naukowego „…”. Głównym celem projektu jest określenie roli wybranych wydzielin roślinnych wydzielanych przez dyniowate na stymulację biodegradacji herbicydów z grupy fenoksykwasów w warunkach laboratoryjnych oraz optymalizacja tego procesu w warunkach środowiskowych. Jako pierwsze zostaną przeprowadzone doświadczenia służące ocenie wpływu roślin i substancji roślinnych na procesy biodegradacji wybranych herbicydów w kontrolowanych warunkach laboratoryjnych. Celem tego etapu badań jest optymalizacja procesów biodegradacji fenoksykwasów wspomagana przez substancje roślinne w skali laboratoryjnej, przeprowadzana aby dobrać odpowiednie stężenia substancji roślinnych oraz wyselekcjonować gatunki/odmiany roślin z rodziny dyniowatych, które są najbardziej tolerancyjne na badane zanieczyszczenia. Badania przeprowadzone będą w doniczkach. Użyte będą trzy gatunki dyniowatych: cukinia Cucurbita pepo L. odm. Atena Polka, Cucumis sativus L. odm. Cezar oraz przepękla ogórkowata Momordica charantia. Analizy będą wykonywane na próbkach glebowych oraz roślinnych m.in. analiza parametrów fizykochemicznych gleby, oznaczenie stężenia herbicydów i substancji roślinnych w glebie, analiza bioróżnorodności i aktywności enzymów glebowych, analiza parametrów roślinnych. Kolejnym etapem będzie przeprowadzenie badań terenowych, których celem będzie optymalizacja procesów biodegradacji zanieczyszczeń rolniczych w warunkach środowiskowych, która będzie miała na celu dobór optymalnych warunków nasadzeń wyselekcjonowanych roślin z rodziny dyniowatych oraz aplikacji wybranych substancji roślinnych w celu zwiększenia wydajności procesu biodegradacji herbicydów w warunkach naturalnie występujących w środowisku. Etap ten pozwoli na rozszerzenie skali projektu, dzięki czemu zostanie określona efektywność zbadanego procesu w warunkach środowiskowych. Badania będą kontynuowane w pracach polowych na poletkach doświadczalnych w Stacji Terenowej w ……. W ramach tego zadania przewidziano następujące podzadania. Zarówno w pierwszym jak i drugim etapie badań zostaną przeprowadzone analizy laboratoryjne na poziomie gleby, mikroorganizmów oraz rośliny, które będą obejmowały analizy ilościowe i jakościowe m.in. ocenę stężeń herbicydów w glebie i tkankach roślinnych, pomiary stężeń substancji roślinnych w glebie i tkankach roślinnych, ocenę fitotoksyczności gleby przy zastosowaniu biotestów, analizę aktywności enzymów glebowych, analizy molekularne (izolację DNA z gleby, analizę liczbę kopii genów funcyjnych i ich ekspresję, sekwencjonowanie i analizę metagenomów), ocenę różnorodności funkcjonalnej oraz oznaczenie typów metabolicznych mikroorganizmów, pomiary parametrów roślinnych. Kolejnym etapem badań będzie analiza, opis i interpretacja wyników uzyskanych w trakcie doświadczeń laboratoryjnych i polowych. Ostatnim etapem będzie upowszechnianie badań zarówno w środowisku naukowym, szkołach rolniczych oraz wśród użytkowników herbicydów - właścicieli gospodarstw rolnych.

Biorąc pod uwagę powyższe, harmonogram rzeczowo finansowy będzie obejmował 8 podstawowych zadań ukierunkowanych na zbadanie wpływu wybranych substancji roślinnych na biodegradację zanieczyszczeń oraz upowszechnienie uzyskanych wyników:

  1. Zakup potrzebnego sprzętu i aparatury;
  2. Zakup odczynników i surowców:
    1. Zakup surowców do przygotowania doświadczeń;
    2. Zakup surowców do przygotowania poletek doświadczalnych, które zostaną założone w Stacji … m.in. gleby ogrodniczej;
    3. Zakup odczynników niezbędnych do przygotowania analiz;
  3. Zakup materiałów zużywalnych: zakup zużywalnych materiałów laboratoryjnych niezbędnych do przeprowadzenia analiz laboratoryjnych m.in. kuwet spektrofotometrycznych, probówek, końcówek do pipet, wialek, filtrów, bibuły, rękawiczek laboratoryjnych, pojemników do poboru i przechowywania próbek;
  4. Prace zlecone zewnętrzne: Część analiz zostanie zlecona firmom i instytucjom zewnętrznym, ponieważ Wnioskodawca nie dysponuje odpowiednim sprzętem oraz kwalifikacjami, które umożliwiłyby przeprowadzenie analiz m.in. Analizy zawartości herbicydów oraz substancji roślinnych w glebie i tkankach roślinnych prowadzone są z zastosowaniem chromatografii gazowej (GC/MS) i cieczowej (HPLC) oraz sekwencjonowanie fragmentu 16S rRNA i analiza bioróżnorodności bakterii glebowych;
  5. Opracowanie wyników i analizy statystyczne: Opracowanie wyników i analizy statystyczne zostaną zlecone osobom posiadającym odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie w analizie danych pochodzących z badań dotyczących różnych aspektów biodegradacji zanieczyszczeń rolniczych;
  6. Upowszechnianie badań poprzez przygotowanie broszur informacyjnych nt. wyników badań oraz roli fitotechnologii w ochronie środowiska oraz branżowych broszur informacyjnych nt. zrównoważonego stosowania herbicydów oraz stosowania fitotechnologii w zrównoważonym rolnictwie oraz przygotowanie Nocy Biologów na …;
  7. Przygotowanie artykułów i publikacja wyników w płatnych magazynach naukowych;
  8. Czynny udział w konferencji podsumowującej projekt organizowanej przez Stowarzyszenie … .

Wszystkie wyżej wymienione zadania mają charakter badań podstawowych rozumianych jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne.

Wystawione faktury z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu będą wystawione wyłącznie na Wnioskodawcę czyli … .

Zakresem pytania objęte są wydatki poniesione w ramach realizacji projektu udokumentowane fakturami wystawionymi wyłącznie na Wnioskodawcę, czyli … .

Projekt zakłada bezpłatne udostępnienie produktów projektu dla zewnętrznych odbiorców oraz wewnętrznych m.in. publikacji wyników w czasopismach naukowych; prezentacji wyników na konferencjach branżowych; edukacji studentów uczelni, uczniów techników rolniczych oraz rolników.

Efekty zrealizowanego projektu będą wykorzystywane przez … do: realizacji projektu naukowego, publikacji wyników w czasopismach naukowych, prezentacji wyników na konferencjach naukowych, wykorzystywanie wyników do edukacji studentów … oraz edukacji w technikach rolniczych i organizację warsztatów dla rolników.

Efekty zrealizowanego projektu będą wykorzystywane przez … do :

  • czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT - tj. edukację studentów studiów niestacjonarnych,
  • czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT - tj. edukację studentów studiów stacjonarnych (Uczenia otrzymuje na edukację studentów stacjonarnych subwencję z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Otrzymana subwencja służy pokryciu kosztów funkcjonowania uczelni i nie ma wpływu na cenę świadczonych usług).

Efekty realizowanego projektu będą wykorzystywane przez … nie tylko do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku VAT. Efekty realizowanego projektu będą wykorzystywane do prowadzonej działalności gospodarczej w aspekcie ich wykorzystywania przez … do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT - edukację studentów studiów niestacjonarnych. Efekty realizowanego projektu będą wykorzystywane do celów innej niż działalność gospodarcza w aspekcie ich wykorzystywania przez … do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT - edukację studentów studiów stacjonarnych.

Efekty realizowanego projektu będą wykorzystywane przez … zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku VAT jak i do celów innych niż działalność gospodarcza. Brak możliwości przyporządkowania wydatków do celów wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług bądź celów innych niż działalność gospodarcza. Brak możliwości przyporządkowania podatku naliczonego do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT oraz czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT ?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy VAT. Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

… nie ma prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z projektem „…”, ponieważ w związku z realizacją projektu nie jest planowana komercjalizacja, a w konsekwencji nie jest planowana sprzedaż wyników (rezultatów) projektu.

Produkty powstałe w trakcie realizacji i po zakończeniu projektu nie będą przedmiotem sprzedaży.

Projekt zakłada bezpłatne udostępnienie produktów projektu dla zewnętrznych odbiorców oraz wewnętrznych m.in. publikacji wyników w czasopismach naukowych; prezentacji wyników na konferencjach branżowych; edukacji studentów uczelni, uczniów techników rolniczych oraz rolników.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty zrealizowanego projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT oraz czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało ocenić jako prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj