Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.8.2020.1.AKA
z 21 stycznia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2019 r. (data wpływu 8 stycznia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt.: „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 8 stycznia 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt.: „…”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Spółdzielnia Mieszkaniowa posiada osobowość prawną i jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Prowadzi działalność zwolnioną od podatku VAT w zakresie dokonywania czynności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 11 ustawy o VAT (na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości pobierane są opłaty od członków i właścicieli na podstawie art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych) oraz gospodarczą, opodatkowaną efektywną stawką podatku VAT (np. najem lokali użytkowych, odpłatne udostępnianie dachów na budynkach, ścian w celach reklamowych itd.).

Spółdzielnia realizowała projekt pt. „…” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, w ramach poddziałania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego programem w zakresie: Rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej lub kulturalnej”.

Zadanie realizowano z udziałem środków z Europejskiego Funduszu Rolnego przyznanych na podstawie umowy o przyznaniu pomocy oraz częściowo ze środków własnych, które doprowadziło do osiągnięcia celu dla poddziałania „wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”, tj. wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich. W wyniku realizacji operacji został osiągnięty cel w postaci rozwoju ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej poprzez przebudowę ciągu pieszego na ciąg pieszo-rowerowy z oznakowaniem, małą infrastrukturą i oświetleniem, która przyczyni się do rozwoju infrastruktury rekreacyjnej i kulturalnej, dzięki czemu co najmniej 200 osób będzie aktywnie i regularnie spędzać wolny czas. Przedsięwzięcie ma charakter niekomercyjny.

Operacja została zrealizowana w jednym etapie do końca października 2019 roku. Ogólny koszt inwestycji to kwota ok. 320 tys. zł. Przyznana kwota pomocy to ok. 215 tys. zł. Faktury dokumentujące poniesione wydatki wystawione są na Spółdzielnię na podstawie umowy na roboty budowlane. Wykonawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wystawił fakturę za wykonanie przedmiotu umowy w wartości netto plus należny podatek VAT. Płatności za dostawy i usługi zostały dokonane w grudniu 2019 roku.

Dotacja następuje przez zwrot poniesionych kosztów. Z otrzymanego dofinansowania Spółdzielnia częściowo pokryje koszty poniesione w związku z przebudową ciągu pieszego na ciąg pieszo-rowerowy z oznakowaniem, małą infrastrukturą i oświetleniem.


Powyższe zadanie nie jest związane z działalnością opodatkowaną (art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług).


Spółdzielnia z tytułu użytkowania ciągu pieszo-rowerowego nie będzie uzyskiwała żadnych przychodów i dochodów, a beneficjentami przedsięwzięcia są mieszkańcy zasobów mieszkaniowych Spółdzielni Mieszkaniowej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Spółdzielnia w odniesieniu do poniesionych wydatków na zadanie pt. „…” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, w ramach poddziałania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego programem w zakresie: Rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej lub kulturalnej” ma prawną możliwość do odliczenia podatku VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie ze statutem Spółdzielni Mieszkaniowej, celem Spółdzielni jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych , a także lokali o innym przeznaczeniu.


Dla realizacji powyższych zadań zgodnie z zapisami Statutu, Spółdzielnia:

  • nabywa potrzebne jej tereny na własność lub w użytkowanie wieczyste,
  • prowadzi działalność inwestycyjną,
  • prowadzi działalność społeczną, oświatową i kulturalną.


Ponadto Spółdzielnia zarządza nieruchomościami będącymi jej własnością, niezależnie od ich rodzaju i przeznaczenia, a także nieruchomościami wyodrębnionymi, których własność na podstawie ustawy nabyli członkowie Spółdzielni.


Przebudowany ciąg pieszo-rowerowy przyczyni się do rozwoju infrastruktury rekreacyjnej i kulturalnej, dzięki czemu mieszkańcy będą aktywnie i regularnie spędzać wolny czas. Przedsięwzięcie ma charakter niekomercyjny i Spółdzielnia nie będzie uzyskiwała żadnych przychodów i dochodów w związku z korzystaniem przez mieszkańców z powstałej infrastruktury. Mienie powstałe w wyniku tej przebudowy będzie ogólnodostępne i nie będzie wiązało się z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Przebudowa nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi. Nie ma zatem możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego z poniesionych nakładów na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. „…”. Zgodnie z art. 86 ust. 1, ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT z dnia 11 marca 2004 r. w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119, 120 ust. 17 i ust. 19, art. 124.

Zgodnie z przywołanymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy VAT, warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z tym, że powyższy warunek nie zostanie spełniony przez Spółdzielnię, dlatego nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 90 ustawy o podatku VAT, Spółdzielnia nie może obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT w całości, ani metodą proporcjonalną, pomimo prowadzenia działalności podlegającej podatkowi VAT i zwolnionej z VAT, gdyż mieszkańcy i użytkownicy oraz najemcy lokali nie wnoszą opłat na działalność społeczno-kulturalną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Jak wynika z treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza prawo do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jak wynika z treści art. 88 ust. 3a pkt 2 cyt. ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Stosownie natomiast do art. 88 ust. 4 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W myśl art. 90 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.


Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.


Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Według art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia posiada osobowość prawną i jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Spółdzielnia prowadzi działalność zwolnioną od podatku VAT w zakresie dokonywania czynności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 11 ustawy o VAT (na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości pobierane są opłaty od członków i właścicieli na podstawie art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych) oraz gospodarczą, opodatkowaną efektywną stawką podatku VAT (np. najem lokali użytkowych, odpłatne udostępnianie dachów na budynkach, ścian w celach reklamowych itd.). Spółdzielnia realizowała projekt pt. „…” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, w ramach poddziałania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego programem w zakresie: Rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej lub kulturalnej”. Zadanie realizowano z udziałem środków z Europejskiego Funduszu Rolnego przyznanych na podstawie umowy o przyznaniu pomocy oraz częściowo ze środków własnych, które doprowadziło do osiągnięcia celu dla poddziałania „wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność”, tj. wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich. W wyniku realizacji operacji został osiągnięty cel w postaci rozwoju ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej poprzez przebudowę ciągu pieszego na ciąg pieszo-rowerowy z oznakowaniem, małą infrastrukturą i oświetleniem, która przyczyni się do rozwoju infrastruktury rekreacyjnej i kulturalnej, dzięki czemu co najmniej 200 osób będzie aktywnie i regularnie spędzać wolny czas. Przedsięwzięcie ma charakter niekomercyjny. Operacja została zrealizowana w jednym etapie do końca października 2019 roku. Ogólny koszt inwestycji to kwota ok. 320 tys. zł. Przyznana kwota pomocy to ok. 215 tys. zł. Faktury dokumentujące poniesione wydatki wystawione są na Spółdzielnię na podstawie umowy na roboty budowlane. Wykonawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wystawił fakturę za wykonanie przedmiotu umowy w wartości netto plus należny podatek VAT. Płatności za dostawy i usługi zostały dokonane w grudniu 2019 roku. Dotacja następuje przez zwrot poniesionych kosztów. Z otrzymanego dofinansowania Spółdzielnia częściowo pokryje koszty poniesione w związku z przebudową ciągu pieszego na ciąg pieszo-rowerowy z oznakowaniem, małą infrastrukturą i oświetleniem. Powyższe zadanie nie jest związane z działalnością opodatkowaną (art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług). Spółdzielnia z tytułu użytkowania ciągu pieszo-rowerowego nie będzie uzyskiwała żadnych przychodów i dochodów, a beneficjentami przedsięwzięcia są mieszkańcy zasobów mieszkaniowych Spółdzielni Mieszkaniowej.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z poniesionymi wydatkami na realizację zadania.


Jak wskazano wyżej, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją zadania pt.: „…” nie zostały spełnione, ponieważ przedsięwzięcie ma charakter niekomercyjny i Spółdzielnia nie będzie uzyskiwała żadnych przychodów i dochodów z realizacji ww. zadania, a efekty realizacji inwestycji – jak wynika z wniosku – nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego zadania.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj