Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.538.2019.3.EC
z 22 stycznia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2019 r. (data wpływu 2 października 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 grudnia 2019 r. (data wpływu 3 stycznia 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z możliwością zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie:

  • art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do wypłaconych pracownikowi środków pieniężnych na pokrycie kosztów utrzymania podczas staży zagranicznych, pochodzących z budżetu Uczelni i niestanowiących stypendium, przekraczających poziom dofinansowania określony w projekcie – jest prawidłowe,
  • art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wypłaconego pracownikowi stypendium na pokrycie kosztów utrzymania i kosztów podróży podczas staży zagranicznych, jako środków finansowych otrzymanych przez uczestnika projektu, będących pomocą udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich – jest prawidłowe,
  • art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do wypłaconych pracownikowi stypendium na pokrycie kosztów utrzymania ze środków pieniężnych, pochodzących z budżetu Uczelni – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 października 2020 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wypłacaniem uczestnikom projektu świadczenia stażowego.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 12 grudnia 2019 r., nr 0113-KDIPT2-2.4011.538.2019.1.EC, wezwano Wnioskodawcę na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało za pośrednictwem poczty w dniu 12 grudnia 2019 r. (skutecznie doręczone w dniu 18 grudnia 2019 r.), zaś w dniu 3 stycznia 2020 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku z dnia 23 grudnia 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Uniwersytet …. w … realizuje projekt pn. „….” na podstawie umowy nr …, który współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, Priorytet III Szkolnictwo Wyższe dla Gospodarki i Rozwoju, działanie 3.5. Kompleksowe programy szkół wyższych. W ramach projektu przewidziana jest realizacja trzymiesięcznych staży dla maksymalnie 35 osób, z czego 30 staży będzie realizowane w Europie, a 5 staży poza Europą. Celem uczestnictwa w stażu jest zdobycie dodatkowych umiejętności poprzez podnoszenie kompetencji dydaktycznych, naukowych i naukowo-dydaktycznych, ich wykorzystanie w prowadzeniu zajęć oraz wymiana doświadczeń, zwłaszcza w zakresie metod i technik kształcenia. Staże skierowane są do nauczycieli akademickich, pozostających z Uczelnią w stosunku pracy. Zasady rekrutacji i uczestnictwa w stażach zagranicznych dla kadry dydaktycznej Uniwersytetu … zostały szczegółowo określone w Regulaminie, wprowadzonym Zarządzeniem Rektora nr … z dnia 5 czerwca 2019 r. Zgodnie z Regulaminem po zakwalifikowaniu do udziału w projekcie uczestnik stażu zobowiązany jest m.in. do:

  • zawarcia umowy dwustronnej pomiędzy Uczestnikiem i Uczelnią,
  • złożenia w Dziale Współpracy z Zagranicą wniosku o realizację zagranicznej podróży służbowej.

W zawartej umowie stażysta zobowiązuje się do odbycia stażu w miejscu i na zasadach wyznaczonych przez Instytucję Przyjmującą oraz do sumiennego i starannego wykonywania zadań, zbierania doświadczenia i nabywania umiejętności w zakresie związanym z tematyką pracy dydaktycznej, naukowej oraz naukowo-dydaktycznej.

Z kolei Uczelnia zobowiązuje się do:

  • wypłaty uczestnikowi stażu stypendium na pokrycie kosztów utrzymania podczas odbywania stażu w Instytucji Przyjmującej do wysokości stanowiącej równowartość diety oraz innych należności z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonych w odrębnych przepisach w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, jednak nie więcej niż 7 000 zł miesięcznie,
  • pokrycia kosztów podróży do/z Instytucji Przyjmującej, będącej miejscem realizacji stażu, jednak nie więcej niż 1 900 zł brutto w Europie i 3 800 zł brutto poza Europą. Koszty przejazdu są rozliczane na podstawie faktury wystawionej przez firmę realizującą dla Uczelni usługi zakupu biletów lotniczych, kolejowych czy autokarowych.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca nadmienia, że staże odbywają się w okresie od czerwca 2019 r. do listopada 2020 r. Środki na pokrycie kosztów stażu są wypłacane w okresach miesięcznych. Za pierwszy i drugi miesiąc stażowy środki są wypłacane „z góry” w terminie do 10 dnia każdego miesiąca. Wypłata ostatniej transzy (za trzeci miesiąc stażowy) następuje po dostarczeniu oryginałów dokumentacji projektowej (lista obecności, dzienników stażu, zaświadczenia o odbytym stażu wraz ze sprawozdaniem) w terminie 7 dni kalendarzowych od jego zakończenia. Pokrycie kosztów podróży dokonywane jest na podstawie faktury wystawionej dla Uczelni przez firmę realizującą dla Uczelni usługi zakupu biletów lotniczych, kolejowych czy autokarowych, przed wyjazdem Uczestnika na staż.

Umowa nr …. została zawarta pomiędzy Uniwersytetem … w … a Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.

Łączna wysokość wydatków kwalifikowanych Projektu wynosi … i obejmuje dofinansowanie w kwocie … z następujących źródeł:

  • ze środków europejskich w kwocie …, co stanowi 84,28% wydatków kwalifikowanych Projektu,
  • ze środków dotacji celowej w kwocie … i wkładu własnego w kwocie … .

W świetle projektu nauczyciel akademicki (kadra dydaktyczna) jest uczestnikiem w projekcie i uczestnicy staży zagranicznych są beneficjentami ostatecznymi projektu.

Jeżeli środki na pokrycie kosztów utrzymania oraz kosztów podróży, które finansowane są z projektu okażą się niewystarczające, uczestnik może starać się o dofinansowanie z innych źródeł, chociaż nie zawsze tak jest. W przypadku dofinansowania kosztów podróży mogą to być środki pochodzące z subwencji na utrzymanie potencjału dydaktycznego i badawczego Uczelni, otrzymywanej z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, środki pochodzące z przychodów własnych Uczelni (badania zlecone, inne przychody dydaktyczne), natomiast w przypadku wyjazdu na staż do kraju, w którym koszty utrzymania są bardzo wysokie uczestnik może starać się o dofinansowanie z Własnego Funduszu Stypendialnego. Jeśli wydatki przekroczą kwoty zagwarantowane w ramach stypendium oraz ewentualnych innych źródeł pochodzących z Uczelni uczestnik jest zobowiązany do pokrycia pozostałych wydatków we własnym zakresie. Koszty podróży do Instytucji Przyjmującej i z powrotem przekraczające wymienione w projekcie kwoty pokrywa Uczestnik/czka Stażu.

Na okres odbywania stażu na podstawie art. 130 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2018 r., poz. 1668, z późn. zm.) pracownikowi udzielany jest trzymiesięczny płatny urlop szkoleniowy. W związku z uczestnictwem kadry dydaktycznej w stażach nie nastąpi zmiana miejsca zatrudnienia wskazana w umowie o pracę. Wyjazd uczestników będzie realizowany na podstawie podróży służbowej (wyjazdu służbowego). Udział uczestnika w Programie jest dobrowolny. Zasady przyznawania stypendium stażowego, którego dotyczy wniosek nie były kierowane do zatwierdzenia przez ministra do spraw szkolnictwa wyższego. Otrzymane przez stypendystów środki finansowe będą stanowiły formę pomocy udzielonej w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy środki finansowe wypłacone jako stypendium na pokrycie wyłącznie kosztów utrzymania podczas odbywania trzymiesięcznego stażu korzystają ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy do wypłaconego pracownikowi stypendium na pokrycie kosztów utrzymania podczas realizacji trzymiesięcznego stażu zagranicznego oraz na pokrycie kosztów podróży można zastosować zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (pytanie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)?
  3. Czy środki wypłacone stażyście jako stypendium na pokrycie kosztów utrzymania podczas odbywania stażu w zagranicznym ośrodku naukowym są objęte zwolnieniem z podatku dochodowego od osób fizycznych przewidzianym w art. 21 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (pytanie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)?

Zdaniem Wnioskodawcy (w odniesieniu do pytania nr 1), środki finansowe wypłacone jako stypendium na pokrycie kosztów utrzymania podczas realizacji stażu dydaktycznego, naukowego i naukowo-dydaktycznego, mającego na celu podnoszenie kompetencji zawodowych pracownika w tych obszarach, do wysokości sumy diet i innych należności za czas podróży służbowej pracownika, korzystają ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie art. 775 § 1 Kodeksu pracy podróż służbowa charakteryzuje się tym, że jest odbywana na polecenie pracodawcy poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, w celu wykonania określonego przez pracodawcę zadania i w określonym czasie. Wszystkie te elementy w przypadku wyjazdu na staż zagraniczny są spełnione, w związku z czym ma on cechy podróży, która skutkuje możliwością skorzystania ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Należy też podkreślić, że otrzymane kwoty diet i innych należności związanych z przebywaniem w takiej podróży mają charakter ryczałtowego pokrycia kosztów utrzymania się w jej trakcie i w związku z tym nie mają charakteru realnego przysporzenia majątkowego, lecz są zryczałtowanym zwrotem poniesionych wydatków. Tym samym otrzymane stypendium należy rozliczyć częściowo jako diety według stawki dziennej określonej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej i częściowo jako inne należności za czas podróży. Takie stanowisko znajduje wyraz m.in. w interpretacji indywidualnej nr 537204/I wydanej przez Dyrektora Krajowej Administracji Skarbowej.

Zdaniem Wnioskodawcy (w odniesieniu do pytania nr 2), możliwe jest zastosowanie zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 137. O przyznanie środków na realizację projektu wystąpiła Uczelnia (pracodawca) i Uczelni zostały one przyznane, natomiast uczestnikami projektu są jej pracownicy, którzy złożyli odpowiedni wniosek i przeszli pozytywnie proces rekrutacji na staż realizowany w ramach tego projektu. Zatem, środki wypłacane pracownikom jako stypendia z tytułu podróży stanowią pomoc udzieloną uczestnikom projektu w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, co wyczerpuje warunki konieczne do zastosowania zwolnienia z pkt 137.

Zdaniem Wnioskodawcy (w odniesieniu do pytania nr 3), środki określone w Regulaminie rekrutacji i uczestnictwa w stażach zagranicznych dla kadry dydaktycznej UR w ramach projektu „….” jako środki przeznaczone przez stypendystę na pokrycie kosztów utrzymania podczas stażu w zagranicznym ośrodku naukowym, w przypadku braku zwolnienia z przedstawionych powyżej tytułów, mogą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z utrwalonym w tym zakresie orzecznictwem przez pojęcie stypendium, o którym mowa w tym przepisie należy rozumieć pomoc finansową w postaci okresowego świadczenia, głównie pieniężnego, spełnianego na rzecz oznaczonej osoby i mające na celu wspieranie jej działań, służących m.in. zdobywaniu wiedzy, twórczości naukowej czy realizacji badań naukowych. Tak więc w tym pojęciu mieszczą się wypłaty na rzecz stypendystów, realizujących staże w zagranicznych ośrodkach naukowych, mające na celu podnoszenie kompetencji dydaktycznych, naukowych i naukowo-dydaktycznych, ich wykorzystanie w prowadzeniu zajęć oraz wymiana doświadczeń.

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku) do środków wypłaconych uczestnikom staży realizowanych w ramach projektu finansowanego z udziałem środków europejskich należy zastosować zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 137, gdyż środki wypłacane pracownikom jako stypendia na pokrycie kosztów utrzymania oraz kosztów podróży stanowią pomoc udzieloną uczestnikom projektu, w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Do środków wypłaconych uczestnikom staży, które przekraczają poziom dofinansowania określony w projekcie, a jednocześnie są właściwie udokumentowane i są finansowane z innych źródeł, pochodzących z budżetu Uczelni (środki z subwencji na działalność dydaktyczną i badawczą, inne źródła własne) należy zastosować zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy – źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowiący, że za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się między innymi osobę pozostającą w stosunku pracy (art. 12 ust. 4 ww. ustawy).

W myśl art. 20 ust. 1 cyt. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Kryterium decydującym o tym, czy dane świadczenie jest świadczeniem ze stosunku pracy, nie jest źródło finansowania wydatku przez pracodawcę, ale okoliczność, czy świadczenie to może otrzymać wyłącznie pracownik, czy też inna osoba niezwiązana z pracodawcą stosunkiem pracy, i czy między świadczeniem a stosunkiem pracy istnieje związek faktyczny i prawny. Ponadto, w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawodawca posługuje się sformułowaniem „(...) wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne (...)”, wskutek czego nie tylko wynagrodzenie za pracę może być kwalifikowane jako źródło przychodu na podstawie tego przepisu.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 31 ustawy, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy – wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

W myśl natomiast art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane uczelnie, federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, instytuty naukowe Polskiej Akademii Nauk, instytuty badawcze, międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych ustaw działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne – od wypłacanych przez nie stypendiów – pomniejszonych o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Uniwersytet … realizuje projekt pn. „…”, który współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, Priorytet III Szkolnictwo Wyższe dla Gospodarki i Rozwoju, działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych. W ramach projektu przewidziana jest realizacja trzymiesięcznych staży dla maksymalnie 35 osób, z czego 30 staży będzie realizowane w Europie, a 5 staży poza Europą. Celem uczestnictwa w stażu jest zdobycie dodatkowych umiejętności poprzez podnoszenie kompetencji dydaktycznych, naukowych i naukowo-dydaktycznych, ich wykorzystanie w prowadzeniu zajęć oraz wymiana doświadczeń, zwłaszcza w zakresie metod i technik kształcenia. Staże skierowane są do nauczycieli akademickich, pozostających z Uczelnią w stosunku pracy. Zasady rekrutacji i uczestnictwa w stażach zagranicznych dla kadry dydaktycznej Uniwersytetu … zostały szczegółowo określone w Regulaminie, wprowadzonym Zarządzeniem Rektora. Zgodnie z Regulaminem po zakwalifikowaniu do udziału w projekcie uczestnik stażu zobowiązany jest m.in. do:

  • zawarcia umowy dwustronnej pomiędzy Uczestnikiem i Uczelnią,
  • złożenia w Dziale Współpracy z Zagranicą wniosku o realizację zagranicznej podróży służbowej.

W zawartej umowie stażysta zobowiązuje się do odbycia stażu w miejscu i na zasadach wyznaczonych przez Instytucję Przyjmującą oraz do sumiennego i starannego wykonywania zadań, zbierania doświadczenia i nabywania umiejętności w zakresie związanym z tematyką pracy dydaktycznej, naukowej oraz naukowo-dydaktycznej.

Z kolei Uczelnia zobowiązuje się do:

  • wypłaty uczestnikowi stażu stypendium na pokrycie kosztów utrzymania podczas odbywania stażu w Instytucji Przyjmującej do wysokości stanowiącej równowartość diety oraz innych należności z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonych w odrębnych przepisach w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, jednak nie więcej niż 7 000 zł miesięcznie,
  • pokrycia kosztów podróży do/z Instytucji Przyjmującej, będącej miejscem realizacji stażu, jednak nie więcej niż 1 900 zł brutto w Europie i 3800 zł brutto poza Europą. Koszty przejazdu są rozliczane na podstawie faktury wystawionej przez firmę realizującą dla Uczelni usługi zakupu biletów lotniczych, kolejowych czy autokarowych.

Na okres odbywania stażu na podstawie art. 130 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce pracownikowi udzielany jest trzymiesięczny płatny urlop szkoleniowy.

Staże odbywają się w okresie od czerwca 2019 r. do listopada 2020 r. Środki na pokrycie kosztów stażu są wypłacane w okresach miesięcznych. Za pierwszy i drugi miesiąc stażowy środki są wypłacane „z góry” w terminie do 10 dnia każdego miesiąca. Wypłata ostatniej transzy (za trzeci miesiąc stażowy) następuje po dostarczeniu oryginałów dokumentacji projektowej (lista obecności, dzienników stażu, zaświadczenia o odbytym stażu wraz ze sprawozdaniem) w terminie 7 dni kalendarzowych od jego zakończenia. Pokrycie kosztów podróży dokonywane jest na podstawie faktury wystawionej dla Uczelni przez firmę realizującą dla Uczelni usługi zakupu biletów lotniczych, kolejowych czy autokarowych, przed wyjazdem Uczestnika na staż.

Umowa nr …. została zawarta pomiędzy Uniwersytetem …. w … a Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.

Łączna wysokość wydatków kwalifikowanych Projektu wynosi … i obejmuje dofinansowanie w kwocie …, z następujących źródeł:

  • ze środków europejskich w kwocie …, co stanowi 84,28% wydatków kwalifikowanych Projektu,
  • ze środków dotacji celowej w kwocie … i wkładu własnego w kwocie … .

W świetle projektu nauczyciel akademicki (kadra dydaktyczna) jest uczestnikiem w projekcie i uczestnicy staży zagranicznych są beneficjentami ostatecznymi projektu. Jeżeli środki na pokrycie kosztów utrzymania oraz kosztów podróży, które finansowane są z projektu okażą się niewystarczające, uczestnik może starać się o dofinansowanie z innych źródeł, chociaż nie zawsze tak jest. W przypadku dofinansowania kosztów podróży mogą to być środki pochodzące z subwencji na utrzymanie potencjału dydaktycznego i badawczego Uczelni, otrzymywanej z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, środki pochodzące z przychodów własnych Uczelni (badania zlecone, inne przychody dydaktyczne), natomiast w przypadku wyjazdu na staż do kraju, w którym koszty utrzymania są bardzo wysokie uczestnik może starać się o dofinansowanie z Własnego Funduszu Stypendialnego. Jeśli wydatki przekroczą kwoty zagwarantowane w ramach stypendium oraz ewentualnych innych źródeł pochodzących z Uczelni uczestnik jest zobowiązany do pokrycia pozostałych wydatków we własnym zakresie. Koszty podróży do Instytucji Przyjmującej i z powrotem przekraczające wymienione w projekcie kwoty pokrywa Uczestnik/czka stażu. W świetle projektu nauczyciel akademicki (kadra dydaktyczna) jest uczestnikiem w projekcie. W związku z uczestnictwem kadry dydaktycznej w stażach nie nastąpi zmiana miejsca zatrudnienia wskazana w umowie o pracę. Wyjazd uczestników będzie realizowany na podstawie podróży służbowej (wyjazdu służbowego). Udział uczestnika w Programie jest dobrowolny. Zasady przyznawania stypendium stażowego, którego dotyczy wniosek nie były kierowane do zatwierdzenia przez ministra do spraw szkolnictwa wyższego. Otrzymane przez stypendystów środki finansowe będą stanowiły formę pomocy udzielonej w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas:

  1. podróży służbowej pracownika,
  2. podróży osoby niebędącej pracownikiem

-do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Odrębnymi przepisami, o których mowa powyżej są m.in. przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz.U. z 2013 r., poz. 167).

Zgodnie z § 2 tego rozporządzenia, z tytułu podróży krajowej oraz podróży zagranicznej, odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę, pracownikowi przysługują:

  1. diety;
  2. zwrot kosztów:
    1. przejazdów,
    2. dojazdów środkami komunikacji miejscowej,
    3. noclegów,
    4. innych niezbędnych udokumentowanych wydatków, określonych lub uznanych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.

Zauważyć należy, że warunkiem niezbędnym do skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest odbycie przez pracownika podróży służbowej. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a), nie zawiera definicji podróży służbowej i dlatego należy odwołać się do pojęcia podróży służbowej zawartego w art. 775 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2019 r., poz. 1040, z późn. zm.), w myśl którego pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową. Podróż służbowa charakteryzuje się tym, że odbywana jest poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy, na polecenie pracodawcy, w celu wykonania określonego przez pracodawcę zadania. Wszystkie te cechy wystąpić muszą łącznie, a brak jednej z nich wyklucza zakwalifikowanie pracy świadczonej przez pracownika jako podróży służbowej.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tytułu stypendiów – w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium. Wysokość stanowiącą równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określa powołane wyżej rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.

Podkreślić należy, że zgodnie ze stanowiskiem utrwalonym zarówno w orzecznictwie, jak i w doktrynie prawa – zwolnienia podatkowe stanowią wyłom od zasady powszechności opodatkowania; muszą one być zatem interpretowane bez dokonywania wykładni rozszerzającej, a także zawężającej danego przepisu prawa podatkowego. Nadto, przy wszelkiej interpretacji przepisów prawa podatkowego i próbach odkodowania zawartych w nich norm prawnych należy posługiwać się przede wszystkim wykładnią językową.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia „stypendium”. W związku z tym, dla ustalenia jego znaczenia należy posłużyć się wykładnią językową. „Stypendium” oznacza okresową pomoc finansową z funduszów państwowych, społecznych lub prywatnych głównie dla studentów, uczniów, pracowników nauki. Z prawnego punktu widzenia chodzi zatem o świadczenie okresowe, głównie pieniężne, spełniane na rzecz oznaczonej osoby i mające na celu wspieranie jej działań służących zdobywaniu wiedzy bądź twórczości naukowej lub artystycznej.

Należy również wskazać na definicję zawartą w:

  1. Nowym Słowniku Języka Polskiego pod red. B. Dunaj – „stypendium to środki przyznawane przez instytucję osobie uczącej się, prowadzącej działalność artystyczną lub naukową na określony czas”,
  2. Słowniku Wyrazów Obcych PWN, który definiuje „stypendium jako stałą pomoc wypłacaną przez określony czas z funduszów społecznych albo państwowych, przeznaczona dla uczącej się młodzieży lub na prace specjalne”,
  3. Słowniku wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem i Słowniku Wyrazów Obcych W. Kopalińskiego, które wskazują, że „stypendium to zasiłek, subwencja, pomoc finansowa dla uczących się, dla pracowników naukowych, artystów itd. wypłacana (przez określony czas, na pokrycie kosztów utrzymania) z funduszów państwa, organizacji, instytucji itd.”

W konsekwencji, termin stypendium użyty w treści art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć jako pomoc finansową w postaci okresowego świadczenia (głównie) pieniężnego spełnianego na rzecz oznaczonej osoby i mającego na celu wspieranie jej działań służących m.in. zdobywaniu wiedzy, twórczości naukowej, realizacji badań naukowych. Zatem, w pojęciu tym mieścić się będzie także stypendium wypłacone stażyście na pokrycie kosztów utrzymania podczas odbywania stażu w zagranicznym ośrodku naukowym.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w tym przepisie obejmuje środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich. W przypadku tej regulacji, zwolnienie ma zastosowanie do całości wypłaconych środków pieniężnych.

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 869, z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (w tym Europejskiego Funduszu Społecznego) – wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Jednocześnie wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia określonego w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagane jest, aby środki finansowe były otrzymywane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu. Przez uczestników projektu, o których mowa w powołanym wyżej przepisie, należy natomiast rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Ponadto użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków europejskich” należy rozumieć jako współfinansowanie pomocy z tych środków.

W omawianym przepisie ustawodawca wskazał, że wolne od podatku są „środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu”. Z ww. sformułowania wynika zatem, że przedmiotowym zwolnieniem nie są objęte wszystkie świadczenia jakie otrzymuje uczestnik projektu (np. świadczenia nieodpłatne, świadczenia częściowo odpłatne oraz świadczenia rzeczowe), a wyłącznie świadczenia finansowe, czyli pieniężne. W przypadku tej regulacji, zwolnienie ma zastosowanie do całości wypłaconych środków pieniężnych.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz wskazane powyżej regulacje prawne należy stwierdzić, że wypłacone pracownikowi środki pieniężne jako stypendium na pokrycie kosztów utrzymania podczas realizacji trzymiesięcznego stażu zagranicznego oraz na pokrycie kosztów podróży, jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych – korzystają ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast wypłacone pracownikowi środki pieniężne jako stypendium na pokrycie kosztów utrzymania podczas realizacji trzymiesięcznego stażu zagranicznego ze środków pochodzących z budżetu Uczelni, w części przekraczającej poziom dofinansowania określony w projekcie, podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.

W sytuacji, gdy wypłacone pracownikowi środki pieniężne na pokrycie kosztów utrzymania podczas realizacji trzymiesięcznego stażu zagranicznego ze środków pochodzących z budżetu Uczelni, w części przekraczającej poziom dofinansowania określony w projekcie, nie stanowią stypendium, mogą podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju.

Należy wyjaśnić, że z treści art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że przepis ma zastosowanie do diet i innych należności za czas podróży służbowej pracownika lub podróży osoby niebędącej pracownikiem. Zatem, ze zwolnienia na podstawie tego przepisu nie korzystają przyznane pracownikom stypendia.

W konsekwencji Wnioskodawca, wypłacając ww. świadczenia nie jest obowiązany do obliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych w momencie ich przekazywania pracownikowi.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tutejszy Organ podkreśla, że jednym z celów interpretacji indywidualnych jest zinterpretowanie przepisów budzących wątpliwość wśród podatników, w określonych stanach faktycznych czy zdarzeniach przyszłych. Przepis art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) nakłada na Organ podatkowy obowiązek udzielania interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ww. ustawy jest sam przepis prawa. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …., ul. …., ….., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj