Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-3.4011.457.2019.3.JM
z 23 stycznia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2019 r. (data wpływu 1 października 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 grudnia 2019 r. (data nadania 5 grudnia 2019 r., data wpływu 11 grudnia 2019 r.) na wezwanie z dnia 28 listopada 2019 r. Nr 0114-KDIP3-3. 4011.457.2019.1.JM (data nadania 28 listopada 2019 r., data doręczenia 28 listopada 2019 r.) oraz pismem z dnia 17 grudnia 2019 r. (data nadania 18 grudnia 2019 r., data wpływu 24 grudnia 2019 r.) na wezwanie z dnia 12 grudnia 2019 r. Nr 0114-KDIP3-3.4011.457.2019.2.JM (data nadania 12 grudnia 2019 r., data doręczenia 12 grudnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wypłaty nagród pieniężnych i rzeczowych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 października 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wypłaty nagród pieniężnych i rzeczowych.


Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 28 listopada 2019 r. Nr 0114-KDIP3-3.4011.457. 2019.1.JM (data nadania 28 listopada 2019 r., data doręczenia 28 listopada 2019 r.) oraz pismem z dnia 12 grudnia 2019 r. Nr 0114-KDIP3-3.4011.457.2019.2.JM (data nadania 12 grudnia 2019 r., data doręczenia 12 grudnia 2019 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku.

Pismem z dnia 5 grudnia 2019 r. (data nadania 5 grudnia 2019 r., data wpływu 11 grudnia 2019 r.) oraz pismem z dnia 17 grudnia 2019 r. (data nadania 18 grudnia 2019 r., data wpływu 24 grudnia 2019 r.) wniosek został uzupełniony w terminie.


We wniosku i uzupełnieniach przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest organizatorem lub współorganizatorem z innymi instytucjami (pod patronatem Starosty) różnych przedsięwzięć, np. imprez sportowych i okolicznościowych, festynów, konkursów, w których występuje element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu i wyłonienia zwycięzcy.


Na potrzeby ww. przedsięwzięć Wnioskodawca dokonuje zakupu nagród oraz upominków (podarunków, prezentów o niskiej wartości). Powyższe przedsięwzięcia organizowane są w ramach następujących dziedzin:

  1. promocji Wnioskodawcy;
  2. nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu;
  3. inne – konkursy organizowane i emitowane w środkach masowego przekazu (radio, telewizja, prasa), w tym na stronach internetowych ogólnodostępnych, czyli takich, do których dostęp ma każda osoba, która chce wziąć udział w konkursie.

Adresatami ww. przedsięwzięć są:

  1. mieszkańcy Wnioskodawcy;
  2. dzieci i młodzież szkolna;
  3. pracownicy lub osoby, które pozostają z organizatorem, współorganizatorem w stosunku cywilnoprawny.

Bardzo często Wnioskodawca występuje w roli sponsora nagród w konkursach, które są organizowane przez różne instytucje, np. inną jednostkę samorządu terytorialnego, jednostki organizacyjne, klub sportowy, organizację pozarządową, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, organizacje pożytku publicznego, stowarzyszenia, ochotnicze i państwowe straże pożarne, policję. Wyżej wymienione podmioty występują do Starosty z wnioskiem o ufundowanie nagród dla laureatów.

Finansowane ze środków Wnioskodawcy świadczenia (nagrody, upominki, prezenty) występują w formie:

  1. pieniężnej (np. nagrody dla najlepszego strażaka lub najlepszego policjanta);
  2. rzeczowej (np. plecaki, tablety, aparaty fotograficzne, piłki, gry, koszulki, książki, puchary, statuetki, dyplomy, itp).

W przypadku nagród pieniężnych wypłaty dokonuje się w formie kart podarunkowych o określonej wartości, np. od 100,00 zł do 1.000,00 zł. Wartość nagród rzeczowych ustala się na podstawie faktury zakupu nagrody.


W przypadku nagród rzeczowych i pieniężnych, osoby odbierające nagrody kwitują ich odbiór np. na liście odbioru nagród, poprzez złożenie podpisu przez osobę nagrodzoną lub poprzez podpis osoby, która reprezentuje instytucję, która wnioskowała o przyznanie nagrody.


Wartość jednostkowej nagrody nie przekracza kwoty:

  1. 2.000,00 zł w przypadku nagród ufundowanych w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu lub w odniesieniu do konkursów organizowanych i emitowanych w środkach masowego przekazu (np. prasie, radiu, telewizji), w tym na stronach internetowych ogólnodostępnych, do których swobodny dostęp ma każda osoba, która chce wziąć w nim udział;
  2. 200,00 zł w przypadku nagród (prezenty, upominki) związanych z promocją lub reklamą.

W uzupełnieniu z dnia 5 grudnia 2019 r. (data wpływu 11 grudnia 2019 r.) poinformowano, że przedsięwzięcie organizowane w ramach następujących dziedzin:

  1. promocji Wnioskodawcy – skierowane są do mieszkańców, którzy są osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Przedsięwzięcia nie są kierowane do pracowników, osób pozostających z przekazującym prezent/upominek w stosunku cywilnoprawnym oraz do osób prowadzących działalność gospodarczą.
  2. nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa, sportu – są kierowane tylko do dzieci i młodzieży szkolnej;
  3. inne – konkursy organizowane i emitowane w środkach masowego przekazu (radio, prasa, telewizja), w tym na stronach internetowych ogólnodostępnych, czyli takich, do których ma dostęp każda osoba, która chce wziąć udział w konkursie. Przedsięwzięcia te kierowane są tylko do osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej. Nie są natomiast kierowane do pracowników.

Nagrody mogą być wręczane w związku z wygranymi w:

  1. konkursach lub grach ogłaszanych przez środki masowego przekazu, np. na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Wnioskodawcy, w radiu, telewizji;
  2. w konkursach z dziedziny kultury, sztuki, dziennikarstwa, sportu i nauki (w tym w konkursach wiedzy w określonych dziedzinach, np. konkurs wiedzy o samorządzie, nad którym patronat obejmuje Starosta, konkursy polegające na rywalizacji w zakresie sprawności fizycznej);
  3. konkursach z innych dziedzin niż kultura, sztuka, dziennikarstwo, sport, np. konkursy architektoniczne na najlepszą koncepcję architektoniczną szkoły;
  4. pozostałych kampaniach, plebiscytach, inicjatywach czy przedsięwzięciach, np. nagrody dla najlepszych przedstawicieli wybranych zawodów za wzorowe osiągnięcia dla poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego, np. najlepszego policjanta lub strażaka.

Z treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnienie dotyczy tylko konkursów emitowanych (ogłaszanych) i organizowanych przez środki masowego przekazu. Oba te elementy, czyli organizacja konkursu oraz jego ogłoszenie muszą wystąpić łącznie, aby zwolnienie mogło zostać zastosowane.


Wnioskodawca nie jest zaliczany do środków masowego przekazu, więc bez względu na to, czy ogłosi konkurs w prasie, radiu czy telewizji, czy na ogólnodostępnych stronach internetowych, zdobywcy nagród w takich konkursach nie skorzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Wyjątek stanowią konkursy wymienione w ww. artykule, tj. konkursy z dziedziny nauki, kultury, dziennikarstwa i sportu, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekroczy kwoty 2.000,00 zł. Wygrane w konkursach organizowanych przez Wnioskodawcę w ww. dziedzinach będą korzystały ze zwolnienia w sytuacji, gdy wartość przyznanej nagrody nie przekroczy 2.000,00 zł.

W przypadku konkursów organizowanych przez Wnioskodawcę w innych dziedzinach niż nauka, kultura, dziennikarstwo i sport, nie będzie miało zastosowania zwolnienie do kwoty 2.000,00 zł. Wartość takiej nagrody będzie w całości opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% wygranej lub nagrody, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca wręcza nagrody dla przedstawicieli wybranych zawodów za wzorowe osiągnięcia, np. dla poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego: najlepszego policjanta, strażaka. W tym przypadku informacja nie jest ogłaszana przez środki masowego przekazu. Osoby, którym wypłacane są nagrody (np. w formie kart podarunkowych), zgłaszane są przez Policję czy Straż Pożarną. Nagrody przyznawane są za wzorowe osiągnięcia w wykonywanym zawodzie. Oceniany jest dotychczasowy dorobek pracy osób nagrodzonych, osiągnięcia. Osoby dokonujące wyboru kandydata/kandydatów nie kierują się przesłankami wyboru najlepszego policjanta czy strażaka poprzez wprowadzenie kryterium rywalizacji czy współzawodnictwa. Można uznać dokonywany wybór za plebiscyt lub głosowanie na osobę, która jest zdaniem osób dokonujących wyboru najlepsza pod jakimś względem. W związku z powyższym, w sytuacji wyboru najlepszego policjanta czy strażaka nie mamy do czynienia z nagrodą w konkursie, ponieważ brak w przedstawionej sytuacji przesłanek konkursu (brak elementów rywalizacji i współzawodnictwa pomiędzy uczestnikami). Nagrody przyznane najlepszemu policjantowi/ strażakowi stanowią dla nich przychód podlegający opodatkowaniu. Przychody ten należy potraktować jako przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podlegają one opodatkowaniu według skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, że Wnioskodawca jest zobowiązany sporządzić (zgodnie z art. 42a ustawy) PIT-11 i w części F wykazać wartość otrzymanego przez obdarowanego prezentu. Przychód ten należy doliczyć do innych przychodów opodatkowanych, wykazać w rocznym zeznaniu podatkowym i zapłacić z tego tytułu należny podatek dochodowy.


Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach pobiera się zryczałtowany dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.


W sytuacji, gdy przyznane nagrody mają charakter rzeczowy, podatnik przed odebraniem wygranej (nagrody) jest zobowiązany do wpłaty w kasie lub na rachunek bankowy Wnioskodawcy kwoty należnego zryczałtowanego podatku od wygranej (nagrody) zgodnie z art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca zobowiązany jest do przekazania otrzymanej kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek/otrzymano wpłatę zryczałtowanego podatku na rachunek bankowy urzędu skarbowego właściwego według siedziby płatnika. Przesyła również deklarację roczną PIT-8AR.


Jeśli do nagrody pieniężnej lub rzeczowej dołączone są statuetki, puchary, medale, dyplomy, oprawione ozdobne karty, grawerowane, drukowane lub podpisane i dedykowane wyłącznie osobie uhonorowanej lub jeśli wymienione statuetki, puchary itd. są jedyną formą wyróżnienia i stanowią nagrodę samą w sobie, nie stanowią one przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wyróżnienia te nie mają bowiem charakteru materialnego, pomimo tego, że Wnioskodawca poniósł koszt ich zakupu lub wykonania. Do wartości przyznanych nagród Wnioskodawca nie wlicza wartości pucharów, medali, dyplomów, statuetek, ponieważ należy je traktować jako nagrody o wartości sentymentalnej. Nie pobiera się potwierdzenia odbioru tego typu nagród.

Wszystkie nagrody (rzeczowe i finansowe) otrzymywane przez pracowników podlegają opodatkowaniu, ponieważ stanowią przychody ze stosunku pracy. Wartość otrzymanego świadczenia ujmuje się w zeznaniu rocznym razem z dochodami ze stosunku pracy.


Organizowane przez Wnioskodawcę konkursy zawierają w sobie elementy rywalizacji i współzawodnictwa pomiędzy uczestnikami.


W przypadku wygranych w konkursach:

  • z dziedziny nauki, kultury, dziennikarstwa i sportu, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród przekroczy kwotę 2.000,00 zł;
  • organizatorem konkursu jest instytucja nie będąca środkiem masowego przekazu, np. Wnioskodawca;
  • przeprowadzonych w zakresie innych dziedzin niż z dziedziny nauki, kultury, dziennikarstwa i sportu

będą podlegały opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Wnioskodawca na różnych festynach, imprezach organizowanych pod patronatem Starosty wręcza osobom, które w nich uczestniczą prezenty o małej wartości w związku z promocją. Są to m.in. smycze, kubki. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a zwolnienie z podatku przysługuje, jeżeli jednorazowa wartość nieodpłatnych świadczeń nie przekracza 200,00 zł. Przekazywane prezenty wiążą się z akcją promocyjną Wnioskodawcy, ich jednorazowa wartość jednostkowa nie przekracza 200,00 zł, osobami otrzymującymi prezenty nie są pracownicy ani inne osoby, które pozostają z przekazującym w stosunku cywilnoprawnym. Przekazanie nie następuje na rzecz osób prowadzących działalność gospodarczą i w związku z tą działalnością. Na przekazywanych prezentach nie jest umieszczane logo Wnioskodawcy.

Jeśli wartość świadczenia jest wyższa niż 200,00 zł, opodatkowaniu podlega cały przychód w wysokości otrzymanego prezentu, a nie jedynie nadwyżka ponad 200,00 zł. W takiej sytuacji należy wystawić PIT-11.


Ponadto, w uzupełnieniu z dnia 17 grudnia 2019 r. (data wpływu 24 grudnia 2019 r.) Wnioskodawca wskazał, że adresatami konkursów (w każdym przypadku) nie są pracownicy Wnioskodawcy bądź osoby pozostające z przekazującym prezent/upominek w stosunku cywilnoprawnym.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy finansowanie przez Wnioskodawcę świadczeń w postaci nagród, upominków, prezentów (pieniężnych i rzeczowych) należy opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a jeśli tak, to w jakich przypadkach i w jakiej wysokości?
  2. Czy realizując świadczenia w postaci nagród rzeczowych, upominków, prezentów Wnioskodawca powinien pobrać podatek dochodowy i wypełnić deklarację PIT-8AR lub PIT-11, czy nie powinien pobierać zaliczki na podatek dochodowy i wypełniać PIT-11?
  3. Czy każde świadczenie przekazane obdarowanemu w postaci nagrody, upominku czy prezentu, którego jednorazowa wartość nie przekracza kwoty uprawniającej do zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych podlega zsumowaniu w trakcie roku?
  4. Czy nagrody takie jak puchary, statuetki, dyplomy należy doliczać do wartości przyznanej nagrody, czy takie świadczenia należy traktować jako wartość sentymentalną i nie wliczać do wartości przyznanego świadczenia?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku nagród pieniężnych lub rzeczowych wręczanych w ramach konkursów organizowanych przez Wnioskodawcę z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, jeśli wartość jednorazowej nagrody nie przekracza kwoty 2.000,00 zł, otrzymywane przez zwycięzców nagrody (rzeczowe i pieniężne) są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Warunkiem zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 w stosunku do wygranych o jednorazowej wartości do kwoty 2.000,00 zł jest:

  1. rodzaj konkursu – musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu;
  2. regulamin konkursu, w którym zostanie określona nazwa konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców;
  3. udokumentowanie potwierdzenia odbioru nagród.

W sytuacji, gdy wartość nagrody przekroczy wartość 2.000,00 zł wartość całej nagrody należy opodatkować zryczałtowanym 10% podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W przypadku:

  1. nagrody pieniężnej organizator konkursu potrąca 10% zryczałtowany podatek dochodowy i wypłaca zwycięzcy nagrodę pomniejszoną o pobrany od nagrody 10% podatek;
  2. nagrody rzeczowej – zwycięzca przed odebraniem nagrody musi wpłacić na rachunek bankowy Wnioskodawcy 10% wartości nagrody, tj. należny 10% zryczałtowany podatek dochodowy – dopiero po dopełnieniu tego obowiązku zwycięzca może odebrać swoją nagrodę.

Pobrany zryczałtowany podatek organizator konkursu – Wnioskodawca musi przekazać na rachunek bankowy urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę płatnika w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu przekazania nagrody. Płatnik sporządza również PIT-8AR i przekazuje w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, w którym przekazano nagrodę i przesyła deklarację do urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę płatnika.


Zwycięzca konkursu nie powinien wykazywać w swoim rocznym zeznaniu podatkowym przychodu opodatkowanego w formie ryczałtu.


W przypadku nagród rzeczowych/pieniężnych wręczanych w ramach konkursów z innych dziedzin niż nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, ale emitowanych za pomocą środków masowego przekazu (prasa, radio, telewizja), w tym również w ramach konkursów organizowanych i emitowanych na ogólnodostępnych stronach internetowych może mieć zastosowanie zwolnienie do kwoty 2.000,00 zł, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy. Aby takie zwolnienie zastosować, nie wystarczy, aby konkurs ogłosić w środkach masowego przekazu – organizatorem konkursu muszą być środki masowego przekazu – należy spełnić obie przesłanki do zastosowania zwolnienia. O powyższym świadczy zastosowanie spójnika „i” w wyrażeniu „organizowanych i emitowanych (ogłaszanych)” przez środki masowego przekazu.


W przypadku ogłoszenia przez Wnioskodawcę konkursu w środkach masowego przekazu (konkursy inne niż z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu) każda nagrodą, niezależnie od wartości będzie podlegała opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.


W przypadku upominków, prezentów związanych z promocją Wnioskodawcy przysługuje zwolnienie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli jednorazowa wartość nieodpłatnych świadczeń nie przekracza kwoty 200,00 zł. Świadczenia, np. upominki rozdawane w trakcie akcji promocyjnych są dla odbiorców nieodpłatnym świadczeniem w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jednak stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy, nieodpłatne świadczenia, o których mowa w art. 20 ust. 1 otrzymywane od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą są zwolnione z podatku, jeżeli ich wartość nie przekracza kwoty 200,00 zł.


Zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 68a nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.


Aby można skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

  1. otrzymanie prezentu musi wiązać się z akcją promocyjną lub reklamową Wnioskodawcy;
  2. jednorazowa wartość prezentu nie może przekraczać 200,00 zł;
  3. osobą otrzymującą prezent nie może być pracownik lub osoba pozostająca z przekazującym prezent w stosunku cywilnoprawnym;
  4. przekazanie nie następuje na rzecz osoby prowadzącej działalność gospodarczą.

Nie jest konieczne umieszczanie logo Wnioskodawcy na wręczanych prezentach/upominkach. Świadczeniobiorcy nie kwitują odbioru prezentów/upominków o wartości do 200,00 zł.


Wartości otrzymanych upominków w ciągu roku nie sumuje się. W ramach zwolnienia z podatku ważna jest jednostkowa wartość każdego prezentu/upominku, a nie wartość wszystkich prezentów otrzymanych w danym roku.


Jeśli przedmiotowe świadczenie jest wolne od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (jednorazowa wartość prezentu nie przekracza kwoty 200,00 zł), świadczeniodawca nie sporządza i nie przekazuje podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu informacji PIT-11.


Jeśli wartość prezentu jest wyższa niż 200,00 zł, opodatkowaniu podlega cały przychód w wysokości otrzymanego prezentu, a nie tylko nadwyżka ponad 200,00 zł. W takiej sytuacji należy sporządzić PIT-11 i w części F wykazać wartość otrzymanego przez obdarowanego prezentu. Przychód ten należy doliczyć do innych przychodów opodatkowanych, wykazać w rocznym zeznaniu podatkowym i zapłacić z tego tytułu należny podatek dochodowy.


W przypadku nagród pieniężnych i rzeczowych wręczanych dzieciom i młodzieży w wieku szkolnym w ramach turniejów, konkursów czy olimpiad organizowanych na podstawie systemu oświaty, zastosowanie ma art. 21 ust. 1 pkt 115 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W sytuacji, gdy nie zostaną spełnione warunki do zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego (np. osoba nie ma statusu ucznia lub studenta albo konkurs organizuje podmiot, który nie działa na podstawie ustawy o systemie oświaty), otrzymane przez uczestników konkursu nagrody będą w całości opodatkowane 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Do wartości przyznanych nagród Wnioskodawca nie wlicza wartości pucharów, medali, dyplomów, statuetek, ponieważ należy je traktować jako nagrody o wartości sentymentalnej. Nie pobiera się potwierdzenia odbioru tego typu nagród.


Wszystkie nagrody rzeczowe otrzymywane przez pracowników podlegają opodatkowaniu, ponieważ stanowią przychody ze stosunku pracy. Wartość otrzymanego świadczenia ujmuje się w zeznaniu rocznym razem z dochodami ze stosunku pracy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:

  • obliczenie,
  • pobranie,
  • wpłacenie

-podatku, zaliczki lub raty.


Z kolei płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony, o czym stanowi art. 30 § 1 ww. ustawy.

Kluczową kwestią dla oceny stanowiska Wnioskodawcy, jest ustalenie, który podmiot w przedstawionym stanie faktycznym pełni rolę płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.


Płatnikiem jest podmiot, który organizuje dane przedsięwzięcie i ponosi ekonomiczny ciężar przekazywanych nagród.


Należy zauważyć, że żaden z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowi, że dokonanie świadczenia, postawienie pieniędzy lub wartości pieniężnych do dyspozycji określonej osobie powinno nastąpić bezpośrednio przez podmiot, który jest płatnikiem. Płatnikiem jest podmiot, który organizuje dane przedsięwzięcie lub zleca zorganizowanie danego przedsięwzięcia, a także ponosi ekonomiczny ciężar przekazywanych nagród.


Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że na Wnioskodawcy, co do zasady, ciążą obowiązki płatnika wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W przypadku, gdy Wnioskodawca wraz z innymi współorganizatorami organizuje konkursy i wspólnie z innymi współorganizatorami ponosi ekonomiczny ciężar organizowanego przedsięwzięcia, to obowiązki płatnika ciążą na wszystkich organizatorach w zakresie w jakim ponoszą ciężar ekonomiczny organizacji konkursu i nagród.

Natomiast, gdy organizatorem Konkursów jest sam Wnioskodawca i to on ponosi ciężar ekonomiczny – obowiązki płatnika ciążą tylko na Wnioskodawcy.


W przypadku, gdy Wnioskodawca jest organizatorem, jak i współorganizatorem konkursu, przyznaje nagrody i ponosi ciężar ekonomiczny organizacji konkursu i nagród, to obowiązki płatnika ciążą wyłącznie na Wnioskodawcy.


Natomiast, gdy Wnioskodawca jest współorganizatorem konkursów i tylko w części ponosi ekonomiczny ciężar organizacji konkursu i nagród, to wówczas, w takim zakresie (części) w jakim ponosi ciężar ekonomiczny nagród obowiązki płatnika ciążą na Wnioskodawcy, jak również na pozostałych współorganizatorach w zakresie poniesionego przez nich ciężaru ekonomicznego organizacji konkursu i nagród.


W sytuacji, gdy koszty nagród w konkursach ponoszą inni organizatorzy w przedmiotowej sprawie na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści przywołanego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2–2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania (art. 11 ust. 2 ww. ustawy).


W myśl przepisu art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu;
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
  4. w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Stosownie do postanowień art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, do źródeł przychodów zalicza się: inne źródła.


Stosownie do treści art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.


Przedstawiony katalog jest katalogiem otwartym, o czym świadczy użycie sformułowania „w szczególności”. Oznacza to, że o przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Istota bowiem przychodu podatkowego polega właśnie na tym, że ma on charakter trwałego przysporzenia w majątku podatnika.


Stosownie do brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 – nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Zgodnie z art. 42 ust. 1a ww. ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR).


Stosownie do treści art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.


Należy zauważyć, że z dniem 1 stycznia 2019 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2018 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2237).


Na podstawie § 2 ust. 1 tego rozporządzenia, wzory, o których mowa w § 1, stosuje się do przychodów, dochodów (strat) uzyskanych (poniesionych) od dnia 1 stycznia 2018 r.


Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli przed dniem wejścia w życie rozporządzenia oświadczenia, deklaracje i informacje podatkowe zostały złożone na formularzach dotychczasowych (§ 2 ust. 2 ww. rozporządzenia).


Zgodnie z ustalonym w rozporządzeniu wzorem informacji PIT-8C, dotyczy ona wyłącznie niektórych dochodów z kapitałów pieniężnych. Natomiast w przypadku podlegających opodatkowaniu należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, właściwym jest ujęcie tych przychodów w Informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy w danym roku podatkowym PIT-11.


W myśl art. 42g ust. 1 cytowanej ustawy, płatnicy oraz podmioty, o których mowa w art. 42a, przesyłają roczne obliczenie podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7, oraz informacje, o których mowa w art. 34 ust. 8, art. 35 ust. 10, art. 39 ust. 1 i 3, art. 42 ust. 2 pkt 1, art. 42a ust. 1 oraz art. 42e ust. 6:

  1. urzędowi skarbowemu – w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym;
  2. podatnikowi – w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym.

Obowiązek poboru podatku jednakże nie wystąpi jeżeli nagroda otrzymana w konkursie spełnia warunki do zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2.000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Podkreślić należy, że warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 2.000 zł, jest rodzaj konkursu.


Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia „konkurs”, wobec czego w celu określenia ich znaczenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Według definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.), konkurs to „impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami”. Natomiast definicja zawarta w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego (pod red. S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r.), określa konkurs jako „przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami”. Według Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa), konkurs to „impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegającą często wieloetapowo; najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś”. Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) wynika, że konkurs to „zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród”. Z definicji tych wynika, że przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.


Ustawodawca w przepisach podatkowych nie zdefiniował pojęcia „dziedzina”, jednakże zgodnie z internetowym Słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) dziedzina, to zakres czyjegoś działania w obrębie nauki, gospodarki, techniki, kultury itp.


W przepisach podatkowych brak jest również definicji „nauki”, ale zgodnie z definicją zawartą w ww. internetowym Słowniku języka polskiego PWN – nauka ogół wiedzy ludzkiej ułożonej w system zagadnień; też: dyscyplina badawcza odnosząca się do pewnej dziedziny rzeczywistości.


Według tego samego słownika wiedza to uczenie się lub uczenie kogoś.


Z powołanych definicji wynika, że „nauka” odnosi się do określonej wiedzy z różnych dziedzin życia.


Należy także zauważyć, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pozwala wyodrębnić dwie grupy konkursów, do których może mieć zastosowanie omawiane zwolnienie.


Pierwsza grupa konkursów to konkursy organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja). Zatem, aby przedmiotowe zwolnienie miało zastosowanie, spełnione muszą zostać łącznie 3 warunki:

  • organizatorem konkursu musi być środek masowego przekazu,
  • podmiotem emitującym (ogłaszającym) konkurs musi być środek masowego przekazu,
  • jednorazowa wartość wygranej nie może przekroczyć kwoty 2.000 zł.


Sam fakt, że informacja o konkursie została przekazana w środkach masowego przekazu nie jest wystarczający, bowiem literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy wymaga, aby konkursy takie były zarówno ogłaszane (emitowane) przez mass media, jak i środki masowego przekazu były ich organizatorem. Świadczy o tym użyty w treści omawianej normy spójnik „i” w wyrażeniu „organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja)”. Oznacza to, że oba te elementy, tj. organizacja konkursu przez środki masowego przekazu i ich emisja (ogłaszanie) przez środki masowego przekazu muszą wystąpić łącznie, aby zwolnienie znalazło zastosowanie.


Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia „środki masowego przekazu”. Również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia. Jednakże dostępne definicje słownikowe pojęcia „środki masowego przekazu” określają to pojęcie w różnych aspektach. Jakkolwiek wskazują one, że są to środki komunikowania masowego, to z jednej strony do środków masowego przekazu zaliczają zarówno urządzenia techniczne służące tej komunikacji posługujące się w przekazie obrazami, dźwiękami, słowem pisanym (np. gazeta, telewizja satelitarna, odbiornik radiowy), z drugiej zaś jako środki masowego przekazu wskazują instytucje zajmujące się przekazywaniem informacji z wykorzystaniem tychże urządzeń technicznych. Tytułem przykładu powyższego dualizmu wskazać można internetową encyklopedię PWN, określającą środki masowego przekazu jako „mass media, media masowe, środki masowego komunikowania, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, Internet”.


Przy czym, podkreślić należy, że zorganizowanie konkursu przez Internet w dorozumieniu oznaczać może zatem jedynie organizację konkursu przez konkretną instytucję, w tym przypadku właściciela danego portalu społecznościowego, występującego jako osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka nieposiadająca osobowości prawnej, pod warunkiem jednak ogólnodostępności (nie wymagające rejestracji) tychże portali dla użytkowników Internetu. Trudno bowiem uznać, by konkurs kiedykolwiek mógł być zorganizowany przez Internet jako ogólnoświatową sieć komputerową niemającą osobowości prawnej.


W związku z powyższym, w przedmiotowej sprawie, w przypadku gdy organizatorem konkursu jest Wnioskodawca bądź inna instytucja (współorganizator) a tylko informacja o konkursie została wyemitowana w środkach masowego przekazu, tj. prasa, radio i telewizja w tym na stronach internetowych i ogólnodostępnych wypłacona nagroda niezależnie od jej wysokości będzie podlegała opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.


Natomiast w sytuacji, gdyby Wnioskodawca organizował konkurs jako wydawca gazety zarejestrowanej w rejestrze dzienników i czasopism, wówczas spełniony byłby warunek organizowania konkursu przez środek masowego przekazu.


Druga grupa konkursów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu.


Z punktu widzenia możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, w przypadku wydania nagród rzeczowych oraz pieniężnych w ramach konkursu z dziedziny nauki znaczenie ma fakt, czy jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy kwoty 2.000 zł.


Poprzez pojęcie „jednorazowa wartość nagrody”, o którym mowa w powołanym powyżej przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć wartość każdej odrębnie wygranej przez uczestnika nagrody. Bez znaczenia dla możliwości skorzystania z powyższego zwolnienia pozostaje ilość otrzymanych w ciągu roku nagród oraz łączna ich wartość. Zatem, wartość nagrody pieniężnej określonej w odniesieniu do jednego zdarzenia uprawniającego do jej otrzymania stanowi jednorazową wartość nagrody w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia, muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki, tj. wygrana musi dotyczyć konkursu z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu i jej wartość nie może przekroczyć jednorazowo kwoty 2.000 zł.


Jeżeli jednak wartość nagrody otrzymanej przez zwycięzcę przekroczy kwotę 2.000 zł, nie znajdzie zastosowania zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy i cała kwota agrody podlegać będzie opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

W rezultacie płatnik będzie obowiązany do obliczenia, pobrania i odprowadzenia 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od nagród wypłacanych zwycięzcom konkursów emitowanych w środkach masowego przekazu oraz nagród wypłacanych zwycięzcom konkursów z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, których jednorazowa wartość przekracza 2.000 zł, zgodnie z ww. art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a mianowicie ust. 4 i 7 tego artykułu. W przypadku nagród rzeczowych, zwycięzca jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia. W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnik jest obowiązani przesłać do właściwego urzędu skarbowego, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (PIT-8AR) ujmując w niej kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego.

Ponadto, ze stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca wręcza nagrody dla przedstawicieli wybranych zawodów za wzorowe osiągnięcia, np. dla poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego: najlepszego policjanta, strażaka. W tym przypadku informacja nie jest ogłaszana przez środki masowego przekazu. Osoby, którym wypłacane są nagrody (np. w formie kart podarunkowych), zgłaszane są przez Policję czy Straż Pożarną. Nagrody przyznawane są za wzorowe osiągnięcia w wykonywanym zawodzie. Oceniany jest dotychczasowy dorobek pracy osób nagrodzonych, osiągnięcia. Osoby dokonujące wyboru kandydata/kandydatów nie kierują się przesłankami wyboru najlepszego policjanta czy strażaka poprzez wprowadzenie kryterium rywalizacji czy współzawodnictwa. Można uznać dokonywany wybór za plebiscyt lub głosowanie na osobę, która jest zdaniem osób dokonujących wyboru najlepsza pod jakimś względem.

Z definicji konkursu wynika, że przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia.

Przyjmując więc za Wnioskodawcą, że w sytuacji wyboru najlepszego policjanta czy strażaka nie mamy do czynienia z nagrodą w konkursie, ponieważ brak w przedstawionej sytuacji przesłanek konkursu (brak elementów rywalizacji i współzawodnictwa pomiędzy uczestnikami) należy stwierdzić, że nagrody przyznane najlepszemu policjantowi/strażakowi stanowią dla nich przychód podlegający opodatkowaniu. Przychody ten należy potraktować jako przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy podlegające opodatkowaniu według skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ww. ustawy. Zatem Wnioskodawca jest zobowiązany sporządzić informację PIT-11, gdzie wykaże wartość otrzymanego przez obdarowanego prezentu.

Ponadto, z treści wniosku wynika, że podczas imprez sportowych, okolicznościowych, festynów i konkursów Wnioskodawca będzie rozdawał puchary, medale, dyplomy i statuetki, które traktuje jako nagrody o wartości sentymentalnej.

Zatem, na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzić należy, że przyznanie wskazanym we wniosku laureatom przedmiotów o charakterze symbolicznym, sentymentalnym podczas festynów, imprez sportowych i konkursów nie spowoduje otrzymania przez nich „nieodpłatnych świadczeń”.

Wobec tego, w okolicznościach opisanych we wniosku, symboliczne otrzymanie dyplomów, statuetek, pucharów, medali nie powoduje powstania u laureata nagrody przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym z tytułu jej przekazania na Wnioskodawcy nie ciążą żadne obowiązki płatnika.

Tym samym, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że jeżeli do nagrody pieniężnej lub rzeczowej dołączone są statuetki, puchary, medale, dyplomy, oprawione ozdobne karty, grawerowane, drukowane lub podpisane i dedykowane wyłącznie osobie uhonorowanej lub jeśli wymienione statuetki, puchary itd. są jedyną formą wyróżnienia i stanowią nagrodę samą w sobie, nie stanowią one przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Do wartości przyznanych nagród Wnioskodawca nie wlicza wartości pucharów, medali, dyplomów, statuetek, ponieważ należy je traktować jako nagrody o wartości sentymentalnej.

W zakresie upominków i prezentów przekazywanych w ramach promocji Wnioskodawcy, należy wskazać, że stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą – jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.


Zatem, dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia decydujące jest spełnienie łącznie następujących warunków, tj.:

  • świadczenie musi stanowić przychód, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy,
  • świadczenie musi mieć charakter nieodpłatny,
  • świadczenie musi pozostawać w związku z promocją lub reklamą świadczeniodawcy,
  • jednorazowa wartość tego świadczenia nie może przekraczać 200 zł,
  • świadczenie nie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby związanej z nim stosunkiem cywilnoprawnym.


Rozwijając poszczególne przesłanki należy zauważyć, że przepisy ustawy nie zawierają legalnej definicji „nieodpłatnego świadczenia”. Niemniej jednak zagadnienie to było wielokrotnie omawiane w piśmiennictwie (por. Podatek dochodowy od osób prawnych – 2009, pod red. Janusza Marciniuka, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2009 str. 228 – 231, Podatek dochodowy od osób prawnych Komentarz 2003 - L. Błystek, B. Dauter, B. Gruszczyński, B. Hnatiuk, H. Łysiakowska, E. Madej, A. Murdecki, M. Niezgódka –Medek, R. Pek, K. Wujek, J. Zubrzucki, str. 199-202). Znajduje również ugruntowane stanowisko w orzecznictwie sądów administracyjnych.


Jak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 12 grudnia 2008 r. sygn. akt II FSK 1361/07 pojęcie nieodpłatnego świadczenia obejmuje nie tylko świadczenie w znaczeniu cywilnym, gdyż w jego zakres wchodzą wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawe, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub też te wszystkie zdarzenia prawne i gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar majątkowy czy finansowy.


Także w literaturze przedmiotu podnosi się, że „świadczenia nieodpłatne” to szczególnego rodzaju świadczenia, w przypadku których otrzymujący odnosi określoną korzyść pod tytułem darmym, co oznacza, że nie świadczy nic w zamian. Świadczenie ma charakter nieodpłatny tylko wówczas, gdy otrzymujący w związku z wykonanym na jego rzecz świadczeniem nie świadczy niczego w zamian ani obecnie, ani też w przyszłości (zob. A. Bartosiewicz, R. Kubacki, PIT. Komentarz, Lex 2009).


W świetle powyższego kluczową cechą świadczenia nieodpłatnego jest to, ażeby otrzymujący takie świadczenie nie był zobowiązany do wykonania jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego.


Kolejnym warunkiem zastosowania omawianego zwolnienia jest przekazanie nieodpłatnych świadczeń w związku z promocją i reklamą świadczeniodawcy. Przy czym podobnie jak pojęcie „nieodpłatnego świadczenia” również „promocja” i „reklama” nie zostały zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, dlatego należy poszukiwać rozumienia tych pojęć w znaczeniu potocznym postępując zgodnie z utrwaloną linią orzecznictwa sądów, uznając nadrzędność gramatycznej (językowej) wykładni prawa. I tak, zgodnie z definicją zawartą w „Nowym Słowniku Języka Polskiego” Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002 r., „reklama” to „rozpowszechnianie informacji o danym towarze w celu zwrócenia na niego uwagi i zachęcenia do zakupu; także środki służące do tego celu, np. plakaty, ogłoszenia w prasie, radiu i w telewizji”. Z kolei „promocja” to „reklamowanie, upowszechnianie, propagowanie czegoś” np. promocja książki, filmu. „Promocja” to również „sprzedaż po obniżonej cenie lansująca nowy towar” np. promocja ozdób choinkowych do końca grudnia.


Następnymi warunkami zastosowania przedmiotowego zwolnienia jest, aby między świadczeniodawcą a świadczeniobiorcą nie istniał stosunek cywilnoprawny lub stosunek pracy oraz aby jednorazowa wartość nie przekraczała 200 zł. Skupiając się na ostatniej z wymienionych kwestii należy zauważyć, że według „Nowego Słownika Języka Polskiego” Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002 r., „jednorazowy” to „raz jeden dany, uczyniony, zachodzący; jednokrotny”. W konsekwencji dla potrzeb zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy, każde świadczenie należy rozpatrywać oddzielnie, a nie jako sumę pojedynczych świadczeń otrzymanych w roku podatkowym, gdyż jednorazowa wartość odnosi się do pojedynczego świadczenia przyznanego w danym okresie lub za wykonanie określonego zadania, a nie do sumy świadczeń przyznanych w roku podatkowym. Stąd zwolnienie przysługuje jeśli pojedyncza wartość świadczenia nie jest wyższa niż 200 zł.


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest organizatorem lub współorganizatorem z innymi instytucjami (pod patronatem Starosty) różnych przedsięwzięć m.in. w dziedzinie promocji Wnioskodawcy. Na potrzeby ww. przedsięwzięcia Wnioskodawca dokonuje zakupu m.in. upominków (podarunków, prezentów o niskiej wartości). Adresatami przedsięwzięcia są: mieszkańcy Wnioskodawcy, dzieci i młodzież szkolna, pracownicy lub osoby, które pozostają z organizatorem, współorganizatorem w stosunku cywilnoprawnym. Finansowane ze środków Wnioskodawcy świadczenia (nagrody, upominki, prezenty) występują w formie: pieniężnej bądź rzeczowej (np. plecaki, tablety, aparaty fotograficzne, piłki, gry, koszulki, książki, puchary, statuetki, dyplomy, itp). Wartość jednostkowej nagrody nie przekracza kwoty 200,00 zł w przypadku nagród (prezenty, upominki) związanych z promocją lub reklamą Wnioskodawcy.


Zatem, przyjmując za Wnioskodawcą, że świadczenia, np. upominki rozdawane w trakcie akcji promocyjnych są dla odbiorców nieodpłatnym świadczeniem w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz wartość jednostkowej nagrody nie przekracza kwoty 200,00 zł, to do przychodu uzyskanego z tytułu ich otrzymania przez osoby niebędące pracownikami oraz osoby niepozostające z Wnioskodawcą ani innym współorganizatorem w stosunku cywilnoprawnym znajdzie zastosowanie zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, jeżeli nieodpłatne świadczenie w postaci upominków o niskiej wartości nieprzekraczającej 200 zł zostanie wręczone osobom, które nie są z Wnioskodawcą ani z innym współorganizatorem związane żadnym stosunkiem prawnym oraz otrzymane świadczenie nie jest uzależnione od dokonania przez otrzymującego jakiejkolwiek czynności na rzecz świadczeniodawcy – Wnioskodawcy oraz przyznane jest w związku z jego promocją – co wynika z treści wniosku – wówczas równowartość świadczeń otrzymanych przez osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej, objęta będzie przedmiotowym zwolnieniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a tym samym na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika.

Z kolei niespełnienie przez ww. nagrody podstawowego warunku jednorazowej wartości świadczenia nieprzekraczającej kwoty 200 zł oznacza, że nagrody te nie mieszczą się w zakresie art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy, niezależnie od spełnienia pozostałych przesłanek dotyczących zastosowania przedmiotowego zwolnienia (tj. warunku udzielenia świadczenia w związku z promocją lub reklamą, warunku jakim jest nieodpłatny charakter przyznanego świadczenia, oraz warunku nieistnienia między świadczeniodawcą a świadczeniobiorcą stosunku cywilnoprawnego lub stosunku pracy). Wtedy też wartość świadczeń będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, natomiast organizator będzie zobowiązany do wypełnienia roli płatnika, tj. sporządzenia informacji PIT-11 bez konieczności poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W przypadku nagród pieniężnych i rzeczowych wręczanych dzieciom i młodzieży w wieku szkolnym w ramach turniejów i konkursów zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 115 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są wygrane i nagrody otrzymane przez uczniów za udział w konkursach, turniejach i olimpiadach organizowanych na podstawie przepisów o systemie oświaty.

W przepisie tym mowa jest o uczniach oraz o konkursach organizowanych na podstawie przepisów o systemie oświaty. Przepisy o systemie oświaty, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 115 ustawy stanowi ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2019 r., poz. 1481) wraz z aktami wykonawczymi.

Wobec tego, jeżeli konkurs został zorganizowany na podstawie przepisów o systemie oświaty oraz nagrodę otrzymali uczniowie, o których mowa w tych przepisach, to ww. nagroda może korzystać również ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 115 ustawy.

W sytuacji, gdy nie zostaną spełnione warunki do zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego (np. osoba nie ma statusu ucznia albo konkurs nie został zorganizowany na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty), otrzymane przez uczestników konkursu nagrody będą w całości opodatkowane 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, wygrana w konkursie stanowi przychód z innych źródeł, który podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy. Na Wnioskodawcy jako płatniku spoczywa obowiązek przesłania, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku, w którym zwycięzca konkursu otrzymał wygraną (nagrodę) do urzędu skarbowego właściwego dla płatnika rocznej deklaracji, o której mowa w art. 42 ust. 1a ustawy (tzw. PIT-8AR).


Podsumowując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie obowiązków płatnika jest prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Końcowo należy wyjaśnić, że tut. Organ nie odniósł się do stanowiska Wnioskodawcy w części dotyczącej skutków podatkowych dla pracowników gdyż jak wskazano w uzupełnieniach pracownicy nie brali udziału w przedsięwzięciach, o których mowa we wniosku.


Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj