Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-2.4012.11.2019.2.WH
z 27 stycznia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 listopada 2019 r. (data wpływu 14 listopada 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 stycznia 2020 r. (data wpływu 20 stycznia 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie Organu z dnia 7 stycznia 2020 r. nr 0114-KDIP4-2.4012.11.2019.1.WH o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2019 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych usług.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 17 stycznia 2020 r. (data wpływu 20 stycznia 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie Organu z dnia 7 stycznia 2020 r. nr 0114-KDIP4-2.4012.11.2019.1.WH.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Podmiot (A.) jest wpisany do CEIDG jako podmiot świadczący głównie usługi kosmetyczne, prowadzi również szkolenia (96.02Z i 85.59B).

Podmiot zajmuje się wykonywaniem usług kosmetycznych (gabinet kosmetyczny) oraz prowadzi szkolenia kosmetyczne w zakresie: kurs pedicure, kurs manicure, kurs stylizacji paznokci, kursy wizażu i stylizacji. Kursy mają na celu nabycie i podniesienie umiejętności.


Placówka otrzymała wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych w O. 22 sierpnia 2017 r. Nazwa placówki: A., typ placówki: placówka kształcenia ustawicznego i jest wpisana do systemu oświaty. Adres placówki: (…)

Podmiot posiada również oddziały, w których szkoli z podobnego zakresu w innych miastach: (…). Placówki te są oddziałami podmiotu i posiadają wpisy w CEIDG oraz w RIS, ale nie posiadają wpisów do ewidencji szkół i placówek niepublicznych przyporządkowanych terytorialnie do danego wydziału miasta.

Obecnie placówka nie korzystała i nie korzysta ze zwolnienia z artykułu 43 ustawy o podatku od towarów i usług ale chciałaby zacząć korzystać z powyższego zwolnienia.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

Przedmiotowe szkolenia są objęte systemem oświaty i zostały one wskazane we wpisie do ewidencji placówek.

Przedmiotowe szkolenia stanowią usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Placówka jest placówką kształcenia ustawicznego i przedmiotowe kursy prowadzone przez placówkę prowadzą do uzyskiwania i uzupełniania wiedzy praktycznej i teoretycznej, nabycia i doskonalenia umiejętności zawodowych oraz realizuje zadania z zakresu praktycznej nauki do zawodu w zakresie dziedziny kosmetycznej dla osób dorosłych. Szkolenie zawiera proces nauczania i uczenia się. Przedmiotowe szkolenia stanowią usługi szkoleniowe w zakresie kształcenia, a w zakresie wychowania, można się odnieść do interpelacji indywidualnej z 6 kwietnia 201l r. (PT8/033/6/SBA/11/PT):

„Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwolnione od podatku są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tym związane.

Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia jak i usługi w zakresie wychowania.”

Przedmiotowe kursy są jednym z czynników wpływających na proces kształcenia i wychowania.

Szkolenia kosmetyczne będące przedmiotem zapytania nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Nabywcami przedmiotowych szkoleń są najczęściej klienci indywidualni, jednakże zdarzają się odbiorcy instytucjonalni, którzy finansują usługi szkoleniowe dla swoich beneficjentów ze środków publicznych w minimum 70% lub całości np. powiatowy urząd pracy. Nie mniej jednak są to sporadyczne szkolenia, w większości szkolenia przedmiotowe nie są ani w 70% ani w całości finansowane ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Jedno z wymienionych przedmiotowych szkoleń jest objęte akredytacją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Pozostałe szkolenia przedmiotowe nie są objęte akredytacją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy placówka wpisana w O. a dokładniej posiadająca wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych w O., prowadząca szkolenia kosmetyczne wyżej wymienione pod adresem: (…) może świadczyć kursy kosmetyczne dla osób indywidualnych i podmiotów prowadzących działalność zwolnione z podatku na podstawie artykułu 43 ustawy o podatku od towarów i usług w tej siedzibie przy ul. (…)?
  2. Czy jeżeli zaistnieje sytuacja następująca: szkolenie kosmetyczne takie jak wyżej wymienione czyli kurs pedicure, kurs manicure, kurs wizaż i stylizacja nie odbędzie się w placówce w O., tylko w terenie ale na obszarze województwa (…), w lokalu wynajętym organizowane przez ten sam podmiot A. i kadrę szkolącą tę samą co stacjonarnie w O., czy jednostka będzie mogła w dalszym ciągu skorzystać ze zwolnienia na podstawie tego art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Placówka działająca w siedzibie w O. (…), która jest wpisana do ewidencji szkół i placówek w O. prowadzonej przez Urząd Miasta należy do systemu oświaty i działa jako placówka kształcenia ustawicznego powinna móc korzystać ze zwolnienia na świadczone szkolenia kosmetyczne mające na celu podniesienie lub nabycie nowych umiejętności: kursy kosmetyczne np. takie jak: kurs pedicure, kurs manicure, kurs wizaż i stylizacja na podstawie art. 43 o podatku od towarów i usług.

Pozostałe oddziały nie powinny korzystać ze względu na niepodleganie pod system oświaty.

Ponadto Wnioskodawczyni uważa, że szkolenia kosmetyczne organizowane przez podmiot w terenie, w lokalu wynajętym ale realizowane na terenie województwa (…) powinny być zwolnione z VAT z art. 43 o podatku od towarów i usług ze względu na działanie w obszarze terytorialnie podlegającym pod wymieniony wpis i świadczący te same usługi szkoleniowe co w siedzibie, przez ten sam podmiot.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast z art. 146aa ust. 1 pkt 1 wynika, że w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Zgodnie z ww. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, zwolnione od podatku są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia na podstawie tego przepisu ma zatem charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z tego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy prawo oświatowe, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania. Powyższa regulacja ma jednak zastosowanie wyłącznie do tych usług kształcenia, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty.

Określając krąg usług objętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, ustawodawca odwołał się do przepisów ustawy Prawo oświatowe.

Jak stanowi art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, z późn. zm.), system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Zgodnie z art. 4 pkt 30 i 31 ustawy Prawo oświatowe, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:

  • kształceniu ustawicznym - należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny;
  • formach pozaszkolnych - należy przez to rozumieć formy uzyskiwania i uzupełniania wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w placówkach i ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 4, a także kwalifikacyjne kursy zawodowe.


Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.


Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe, szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:

  1. jednostkę samorządu terytorialnego;
  2. inną osobę prawną;
  3. osobę fizyczną.

W myśl art. 117 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:

  1. publicznych i niepublicznych szkołach dla dorosłych,
  2. publicznych i niepublicznych placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego

- z zastrzeżeniem ust. 2.


Jak stanowi art. 117 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe, kwalifikacyjne kursy zawodowe mogą być prowadzone przez:

  1. publiczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe - w zakresie zawodów, w których kształcą, oraz w zakresie obszarów kształcenia, do których są przypisane te zawody;
  2. niepubliczne szkoły o uprawnieniach szkół publicznych prowadzące kształcenie zawodowe – w zakresie zawodów, w których kształcą, oraz w zakresie obszarów kształcenia, do których są przypisane te zawody;
  3. publiczne i niepubliczne placówki i ośrodki, o których mowa w ust. 1 pkt 2;
  4. instytucje rynku pracy, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2017 r. poz. 1065, z późn. zm.), prowadzące działalność edukacyjno-szkoleniową;
  5. podmioty prowadzące działalność oświatową, o której mowa w art. 170 ust. 2.

Na podstawie powyższych przepisów należy stwierdzić, że kształcenie ustawiczne to kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

W świetle art. 168 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest wpisany do CEIDG jako podmiot świadczący głównie usługi kosmetyczne oraz prowadzący szkolenia (96.02Z i 85.59B). Wnioskodawca zajmuje się wykonywaniem usług kosmetycznych (gabinet kosmetyczny) oraz prowadzi szkolenia kosmetyczne w zakresie: kurs pedicure, kurs manicure, kurs stylizacji paznokci, kursy wizażu i stylizacji. Kursy mają na celu nabycie i podniesienie umiejętności. Wnioskodawca otrzymał wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Nazwa placówki: A., typ placówki: placówka kształcenia ustawicznego i jest wpisana do systemu oświaty. Szkolenia są objęte systemem oświaty i zostały one wskazane we wpisie do ewidencji placówek. Szkolenia stanowią usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Placówka jest placówką kształcenia ustawicznego i przedmiotowe kursy prowadzone przez placówkę prowadzą do uzyskiwania i uzupełniania wiedzy praktycznej i teoretycznej, nabycia i doskonalenia umiejętności zawodowych oraz realizuje zadania z zakresu praktycznej nauki do zawodu w zakresie dziedziny kosmetycznej dla osób dorosłych. Szkolenie zawiera proces nauczania i uczenia się. Przedmiotowe szkolenia stanowią usługi szkoleniowe w zakresie kształcenia. Szkolenia kosmetyczne będące przedmiotem zapytania nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Nabywcami szkoleń są najczęściej klienci indywidualni, jednakże zdarzają się odbiorcy instytucjonalni, którzy finansują usługi szkoleniowe dla swoich beneficjentów ze środków publicznych w minimum 70% lub całości np. powiatowy urząd pracy. Nie mniej jednak są to sporadyczne szkolenia, w większości szkolenia przedmiotowe nie są ani w 70% ani w całości finansowane ze środków publicznych. Jedno z szkoleń jest objęte akredytacją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Pozostałe szkolenia przedmiotowe nie są objęte akredytacją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy usługi świadczone przez niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego w zakresie kształcenia, podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia lub/i wychowania.

W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca wskazał, że prowadzi działalność w formie niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego, która otrzymała wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych w O. prowadzonej przez Urząd Miasta. Tym samym, Wnioskodawca spełnia przesłanki dla uznania go za jednostkę objętą systemem oświaty.

Ponadto jak wcześniej wskazano, kształcenie ustawiczne to, zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy Prawo oświatowe, to kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny, a takie działania znajdują się w zakresie działalności Wnioskodawcy.

Zatem biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia kosmetyczne mające na celu podniesienie lub nabycie nowych umiejętności przez uczestników szkoleń mieszczą się w definicji kształcenia ustawicznego. Dlatego też, uznać należy, że prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia kosmetyczne stanowią usługi szkoleniowe w zakresie kształcenia zawodowego uczestniczących w nich osób, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, gdyż osoby w nich uczestniczące nabywają oraz podnoszą swoje umiejętności.

Ponadto odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy odnośnie miejsca odbywania się szkoleń kosmetycznych, tj. sytuacji gdy szkolenia odbywać się będą poza placówką w O. i możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług należy jeszcze raz podkreślić, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Tym samym wskazać należy, że bez znaczenia w niniejszym przypadku pozostaje fakt gdzie odbywać się będą przedmiotowe szkolenia.

W konsekwencji, świadczone przez Wnioskodawcę, jako niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego, usługi w zakresie kształcenia, podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj