Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.772.2019.2.SR
z 28 stycznia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2019 r. (data wpływu 20 listopada 2019 r.), uzupełnionym pismem z 10 grudnia 2019 r. (data wpływu 13 grudnia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym, za którą Wnioskodawca otrzyma zapłatę w całości przez przelew bankowy, płatności elektroniczne – system płatności X, kartę kredytową lub za pobraniem – jest prawidłowe,
  • obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej stacjonarnej sprzedaży towarów, za którą Wnioskodawca otrzyma zapłatę w formie gotówki oraz w przypadku odbioru osobistego zamówionego wcześniej towaru – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2019 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym, za którą Wnioskodawca otrzyma zapłatę w całości przez przelew bankowy, płatności elektroniczne – system płatności X, kartę kredytową lub za pobraniem, a także obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej stacjonarnej sprzedaży towarów, za którą Wnioskodawca otrzyma zapłatę w formie gotówki oraz w przypadku odbioru osobistego zamówionego wcześniej towaru. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 10 grudnia 2019 r. (data wpływu 13 grudnia 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 3 grudnia 2019 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.772.2019.1.SR.

We wniosku, uzupełnionym pismem z 10 grudnia 2019 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

X sp. z o.o. jest spółką handlową, prowadzącą działalność przede wszystkim w zakresie sprzedaży detalicznej obuwia. Sprzedaż jest dokonywana poprzez sklep internetowy przede wszystkim dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej – na rzecz konsumentów. Spółka jest podatnikiem podatku VAT. Cała sprzedaż odbywająca się w sklepie Spółki jest rejestrowana na kasie rejestrującej (fiskalnej), a w przypadku żądania osoby fizycznej Spółka wystawia fakturę, a paragon fiskalny jest dołączany do kopii faktury. Dla spółek i osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą Spółka wystawia faktury sprzedaży. Sprzedaż przez internet realizowana jest w systemie wysyłkowym przez kuriera, możliwy jest również odbiór osobisty. Obowiązującymi formami płatności są: przelew bankowy, płatności elektroniczne – system płatności X, karta kredytowa, za pobraniem – płatność przy odbiorze przesyłki od kuriera, gotówką – podczas odbioru osobistego w siedzibie firmy.

Generalnie, sprzedaż towaru na rzecz konsumentów powinna być zaewidencjonowana na kasie rejestrującej. Od tej zasady są jednak pewne wyjątki. W przypadku Spółki, należy się odwołać do rozporządzenia w sprawie zwolnień z „fiskalizacji” – rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących i poz. 36 załącznika do ww. rozporządzenia.

Zgodnie z tą regulacją § 2 ust. 1 i poz. 36 zwalnia się z obowiązku prowadzenia kas rejestrujących dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), pod warunkiem, że: dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Sprzedaż towarów przez Internet jest realizowana w systemie wysyłkowym wyłącznie za pośrednictwem kuriera. W przypadku sprzedaży wysyłkowej dostawca towaru (Wnioskodawca) otrzymuje w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem banków odpowiednio na firmowy rachunek bankowy, zarówno w przypadku płatności przelewem bankowym, systemem płatności X, kartą kredytową, płatności za pobraniem.

Na podstawie ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę (zarówno w przypadku płatności przelewem bankowym, systemem płatności X, kartą kredytową, płatności za pobraniem) Wnioskodawca jest w stanie określić dane nabywcy danego towaru, w tym jego adres oraz przedmiot dostawy (czynność, transakcję). Spółka otrzymuje informacje o konsumencie odnośnie: imienia, nazwiska, adresu oraz nr zamówienia, którego dotyczy płatność.

Towary sprzedawane przez Wnioskodawcę nie są ujęte w katalogu towarów wymienionych w § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 grudnia 2018 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 2519), których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wnioskodawca wskazuje, iż zapłatę w przypadku każdej z opisanych form płatności Spółka otrzymuje na firmowy rachunek bankowy, z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę Spółka jest w stanie określić dane nabywcy danego towaru, w tym jego adres oraz przedmiot dostawy, a przedmiotem dokonywanej dostawy nie są towary wymienione w § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 grudnia 2018 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 2519).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Mając na względzie przywołane regulacje prawne oraz okoliczności przedstawione we wniosku należy zadać pytanie czy Spółka mając już zainstalowaną kasę rejestrującą w zakresie sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym, za które Wnioskodawca otrzyma zapłatę w całości poprzez przelew bankowy; płatności elektroniczne – system płatności X; kartę kredytową – system płatności X; za pobraniem – płatność przy odbiorze przesyłki u kuriera; na firmowy rachunek bankowy, a z dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnej czynności zapłata dotyczy – korzystać będzie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej?

Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tych transakcji za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r., w konsekwencji Wnioskodawca nie ma obowiązku dokumentowania sprzedaży wysyłkowej paragonem fiskalnym?

Czy w zakresie sprzedaży detalicznej obuwia, stacjonarnej, sporadycznej, w stosunku do której płatności odbywają się w formie gotówki oraz w przypadku odbioru osobistego zamówionego wcześniej towaru Spółka może prowadzić tylko w tej części sprzedaży kasę rejestrującą?

Stanowisko Wnioskodawcy (uzupełnione w piśmie z 10 grudnia 2019 r.):

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonego w nim kręgu odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Natomiast kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w obecnie obowiązującym stanie prawnym, od 1 stycznia 2019 r. zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r., w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r. poz. 2519). Rozporządzenie w § 2 ust. 1 wskazuje, że zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. Z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia i poz. 36 do tego rozporządzenia wynika, że zwolniona z ewidencjonowania jest dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), pod warunkiem, że: dostawa towarów następuje w systemie wysyłkowym, dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres). Wskazuje się, iż podatnik nie dokonuje dostaw towarów określonych w § 4 rozporządzenia. Aby zatem podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione wyżej wskazane warunki. W niniejszej sprawie Spółka prowadzi sprzedaż detaliczną prowadzoną przez Internet – prowadzi sprzedaż wysyłkową – posiada sklep internetowy oraz sprzedaż stacjonarną obuwia. Towary ze sklepu internetowego są wysyłane do klientów kurierem. Firma całość zapłaty za sprzedaż prowadzoną systemem wysyłkowym otrzymuje za pośrednictwem banku, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana. Dotychczas cała sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jest ewidencjonowana za pomocą paragonów.

Wątpliwości Spółki dotyczą możliwości zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w stosunku do sprzedaży dokonywanej w systemie wysyłkowym (przesyłkami kurierskimi) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, natomiast sprzedaż stacjonarną (sporadyczną) Spółka jedynie dokumentowałaby paragonem fiskalnym.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz przytoczone przepisy wskazać należy, że w przedmiotowej sprawie zostały spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży przez Wnioskodawcę towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia. Bowiem – jak wskazano we wniosku – Wnioskodawca całość zapłaty za sprzedaż prowadzoną systemem wysyłkowym otrzymuje za pośrednictwem banku, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana. Przy czym, co istotne towary, które są sprzedawane przez Wnioskodawcę w systemie wysyłkowym (obuwie) nie zostały wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.

W analizowanej sytuacji – jak się wskazuje – cały przychód ze sprzedaży poprzez sklep internetowy wpływa na konto firmowe Wnioskodawcy poprzez przelewy bezpośrednie od odbiorców, przelewy od pośredników płatniczych (karty kredytowe, system płatności X), przelewy z firm kurierskich, które przekazują towar za pobraniem. Wszystkie przelewy Wnioskodawca jest w stanie zidentyfikować co do odbiorcy i transakcji. Sprzedaż odbywa się przy pomocy firm kurierskich. Płatność dokonywana jest bezpośrednio przed sprzedażą na konto spółki lub za pobraniem poprzez firmę transportową. Po pobraniu firma przewozowa przelewa na konto Wnioskodawcy kwotę należności oraz przesyła ewidencję przesyłek wraz z wykazem kogo dotyczy płatność. Z dokumentacji transportowej wyraźnie wynika kogo dotyczy płatność. Zainteresowany dostaje ewidencję przesyłek wraz z wykazem klientów, którzy zapłacili za pobraniem. Przy czym, co istotne towary, które są sprzedawane przez Wnioskodawcę w systemie wysyłkowym nie zostały wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.

Wnioskodawca wskazuje, iż w jego ocenie na gruncie rozporządzenia przysługuje mu prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej także sprzedaży towarów na rzecz Klientów, w stosunku do której płatność następuje w formie płatności kartą kredytową/ debetową.

Zdaniem Wnioskodawcy, również w tym przypadku spełnione są wszelkie warunki do skorzystania ze zwolnienia, gdyż sprzedaż towarów na rzecz Klientów dokonywana jest za pośrednictwem Sklepu, a ich dostawa dokonywana jest za pośrednictwem kuriera – tym samym dostawa towarów dokonywana jest w systemie wysyłkowym, na podstawie ewidencji i dowodów dokumentujących zamówienia składane przez Klientów, Wnioskodawca jest w stanie określić dane nabywcy danego towaru, w tym jego adres oraz przedmiot dostawy, a towary nie są ujęte w katalogu towarów, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Ponadto, w przypadku płatności dokonywanych za pomocą karty kredytowej/debetowej spełniona jest także ostatnia przesłanka, tj. dokonanie płatności za towary za pośrednictwem banku.

Jak bowiem wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 19 maja 2015 r. znak IPPP2/4512-128/15-6/RR „w odniesieniu do płatności (...) przy użyciu karty płatniczej, które będą dokonywane za pośrednictwem firmy lub firm oferujących usługi płatnicze Organ zauważa, że taka forma płatności, ponieważ dokonywana jest na konto bankowe Wnioskodawcy, spełnia przesłankę do uznania, że została dokonana za pośrednictwem banku”. W rzeczonej interpretacji organ podkreślił także, że za uznaniem, iż płatność kartą kredytową/debetową spełnia przesłankę uznania jej za dokonaną za pośrednictwem banku przemawia także wykładnia celowościowa, gdyż „obowiązkiem ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie rozporządzenia objęta jest przede wszystkim sprzedaż detaliczna w żaden inny sposób nieudokumentowana”. Co istotne, za takim poglądem opowiedzieli się także m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach (interpretacja indywidualna z dnia 31 grudnia 2015 r., znak IBPP3/4512-722/15/BJ), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (interpretacja indywidualna z dnia 15 lipca 2016 r., znak IPPP2/4512-402/16-2/MT) oraz organ (interpretacja indywidualna z dnia 29 marca 2017 r. sygn. 1462-IPPP2.4512.73.2017.1.JO).

W świetle powyższego, na gruncie powołanych przepisów należy stwierdzić, że Spółka spełnia wszystkie przesłanki warunkujące prawo do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Zapłatę w przypadku każdej z opisanych form płatności Spółka otrzyma na rachunek bankowy, z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę Spółka jest w stanie określić dane nabywcy danego towaru, w tym jego adres oraz przedmiot dostawy, a przedmiotem dokonywanej dostawy nie są towary wymienione w § 4 powołanych rozporządzeń.

Mając na uwadze przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w przypadku towarów sprzedawanych przez Spółkę za pośrednictwem sklepu internetowego, za które otrzymuje w całości zapłatę na własny rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów (systemu) dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy, Wnioskodawcy przysługuje zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 i poz. 36 rozporządzenia z 28 grudnia 2018 r., w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Odnosząc się natomiast do kwestii przedstawienia własnego stanowiska w odniesieniu do zadanego pytania, tj. czy w zakresie sprzedaży detalicznej obuwia, stacjonarnej, sporadycznej, w stosunku do której płatności odbywają się w formie gotówki oraz w przypadku odbioru osobistego zamówionego wcześniej towaru Wnioskodawca ma obowiązek dokonywać ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, czy też nie ma takiego obowiązku, zdaniem Wnioskodawcy, w tym przypadku Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.

Stosownie do treści art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT, podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać wydrukowany dokument nabywcy.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonego w nim kręgu odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W obecnie obowiązującym stanie prawnym, od 1 stycznia 2019 r. obowiązuje w tym zakresie rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 grudnia 2018 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 2519).

Zgodnie z § 2 ust. 1, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Wnioskodawca wskazuje, iż w jego ocenie na gruncie rozporządzenia nie przysługuje mu prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej stacjonarnej, sporadycznej sprzedaży detalicznej, towarów na rzecz Klientów, w stosunku do której płatności odbywają się w formie gotówki oraz w przypadku odbioru osobistego zamówionego wcześniej towaru, zatem obowiązany jest dokonywać ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi lub towaru jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 2519), zwane dalej rozporządzeniem.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe) oraz zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia – zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia, w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Pod poz. 36 ww. załącznika wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

Niezależnie od wysokości osiągniętych obrotów czy też świadczonych czynności ustawodawca wykluczył jednak z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż usług i towarów, które szczegółowo zostały określone w § 4 powołanego rozporządzenia.

Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
  • dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),
  • przedmiotem dostawy nie są towary, jak również usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z ww. warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest spółką handlową, prowadzącą działalność przede wszystkim w zakresie sprzedaży detalicznej obuwia. Sprzedaż jest dokonywana przez sklep internetowy przede wszystkim dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej – na rzecz konsumentów. Sprzedaż przez internet realizowana jest w systemie wysyłkowym przez kuriera, możliwy jest również odbiór osobisty. Obowiązującymi formami płatności są: przelew bankowy, płatności elektroniczne – system płatności X, karta kredytowa, za pobraniem – płatność przy odbiorze przesyłki od kuriera, gotówką – podczas odbioru osobistego w siedzibie firmy.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy Spółka w zakresie sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym, za które otrzyma zapłatę w całości przez przelew bankowy; płatności elektroniczne – system płatności X; kartę kredytową – system płatności X; za pobraniem – płatność przy odbiorze przesyłki u kuriera; na firmowy rachunek bankowy, a z dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnej czynności zapłata dotyczy – może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tych transakcji za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. oraz czy Spółka może prowadzić ewidencję przy zastosowaniu kasy rejestrującej tylko w zakresie sprzedaży detalicznej obuwia, stacjonarnej, sporadycznej, w stosunku do której płatności odbywają się w formie gotówki oraz w przypadku odbioru osobistego zamówionego wcześniej towaru.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz przytoczone przepisy wskazać należy, że w przedmiotowej sprawie w odniesieniu do sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym, za które Wnioskodawca otrzyma zapłatę w całości przez przelew bankowy, płatności elektroniczne – system płatności X, kartę kredytową, oraz za pobraniem, zostały spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające zastosowanie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej ww. sprzedaży towarów przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia. Jak wskazano bowiem w opisie sprawy, sprzedaż towarów przez Internet jest realizowana wyłącznie za pośrednictwem kuriera. W przypadku sprzedaży wysyłkowej dostawca towaru (Wnioskodawca) otrzymuje w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem banków odpowiednio na firmowy rachunek bankowy, zarówno w przypadku płatności przelewem bankowym, systemem płatności X, kartą kredytową oraz płatności za pobraniem. Ponadto na podstawie ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę (zarówno w przypadku płatności przelewem bankowym, systemem płatności X, kartą kredytową, płatności za pobraniem) Wnioskodawca jest w stanie określić dane nabywcy danego towaru, w tym jego adres oraz przedmiot dostawy (czynność, transakcję). Spółka otrzymuje informacje o konsumencie odnośnie: imienia, nazwiska, adresu oraz nr zamówienia, którego dotyczy płatność. Jednocześnie, co istotne, towary sprzedawane przez Wnioskodawcę nie są ujęte w katalogu towarów wymienionych w § 4 ust. 1 rozporządzenia, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Reasumując, Wnioskodawca ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży towarów (innych niż wymienione w § 4 rozporządzenia) w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w sytuacji gdy zapłata za te towary wpływa przez przelew bankowy, płatności elektroniczne – system płatności X, kartę kredytową, oraz za pobraniem na rachunek bankowy Wnioskodawcy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w ww. zakresie jest prawidłowe.

Odnosząc się z kolei do obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży detalicznej obuwia, stacjonarnej, w stosunku do której płatności odbywają się w formie gotówki oraz w przypadku odbioru osobistego zamówionego wcześniej towaru, za który – jak wynika z opisu sprawy – płatności dokonywane są również gotówką, należy wskazać, że takie czynności nie będą mogły korzystać z ww. zwolnienia na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia. Sprzedaż ta nie stanowi bowiem sprzedaży w systemie wysyłkowym (nie jest realizowana za pośrednictwem poczty ani kuriera), a ponadto płatności gotówką nie spełniają warunków uprawniających do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie ww. przepisu rozporządzenia – zapłata za dostawę towarów nie następuje w sposób określony w tym przepisie.

Należy również wskazać, że w ww. załączniku do rozporządzenia nie zostały wskazane inne zwolnienia z których Wnioskodawca mógłby korzystać w opisanym przypadku.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa wskazać należy, że Wnioskodawca ma obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży detalicznej obuwia, stacjonarnej, w stosunku do której płatności odbywają się w formie gotówki oraz w przypadku odbioru osobistego zamówionego wcześniej towaru.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w ww. zakresie jest prawidłowe.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj