Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.624.2019.1.JK3
z 24 stycznia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2019 r. (data wpływu 25 listopada 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania należności otrzymanych z instytucji Unii Europejskiej –jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 25 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania należności otrzymanych z instytucji Unii Europejskiej.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy dochodów jakie zostaną uzyskane przez Wnioskodawcę z tytułu wykonania umowy nr (…) zawartej przez Wnioskodawcę z Agencją (…) w dniu 18 października 2019 roku („Umowa”). Wnioskodawca - jako doktor nauk inżynieryjno-technicznych ze specjalności automatyka, elektronika i elektrotechnika - wpisany jest na listę ekspertów prowadzoną przez Komisję Europejską (dalej: „Komisja”) pod numerem X. Ekspertom wpisanym na ww. listę Komisja Europejska oraz inne instytucje i agencje UE powierzają - zgodnie ze swoimi aktualnymi potrzebami - prace polegające na ich wsparciu w ocenie wniosków o finansowanie projektów ze środków jakimi dysponuje dana jednostka, ocenę projektów i przetargów oraz dostarczaniu opinii w innych specyficznych kwestiach. W przypadku powierzenia ekspertowi konkretnych zadań odpowiednia jednostka (np. E) podpisuje z ekspertem umowę uszczegóławiającą zakres prac i zakres wzajemnych zobowiązań stron umowy. W związku z obecnością Wnioskodawcy na ww. liście ekspertów E zawarła z Wnioskodawcą Umowę z E, na podstawie której Wnioskodawca świadczy na rzecz E pomoc w zakresie zarządzania Akcją Przygotowawczą do programu Badań w zakresie Obronności (- dalej: „P”). Prace świadczone na podstawie Umowy z E obejmują wykonanie przez Wnioskodawcę oceny 6 (sześciu) wniosków o dofinansowanie złożonych w ramach trzeciego tematu P. Ocena wniosków ma obejmować:

  • zapoznanie się z materiałami wyjściowymi (w szczególności z wnioskiem oraz materiałami do briefingu);
  • udział w briefingu eksperckim (briefingach eksperckich) - osobiście lub poprzez środki komunikacji na odległość;
  • udział w spotkaniu (spotkaniach) i w wizytach na miejscu;
  • przygotowywanie i przedstawianie raportów oceny wniosków, (pkt 2.1 Umowy z E). E zastrzegła prawo do określenia dokładnego określenia zakresu zadań w ramach oceny wniosków po podpisaniu Umowy z E. Wykonanie prac wskazanych w Umowie z E obejmuje pracę zdalną w wymiarze do 8,2 dnia roboczego oraz pracę w miejscu wskazanym przez E (tj. w siedzibie E) w wymiarze 3 dni roboczych. Z tytułu wykonania prac Wnioskodawcy przysługuje na podstawie Umowy z E:
  • wynagrodzenie ustalane w zależności od liczby przepracowanych dni - ustalone według stawki za każdy przepracowany dzień;
  • zwrot kosztów transportu do miejsca wskazanego przez E (B.);
  • zwrot kosztów hotelu w wysokości do EUR 100,00 za noc;
  • dieta w wysokości EUR 92,00 / dzień. Wykonując prace określone w Umowie z E, Wnioskodawca zobowiązany jest do stosowania się do instrukcji oraz harmonogramu przekazanego przez E lub wskazany personel E (pkt 1.2.c załącznika nr 1 Kodeksu postępowania - do Umowy z E). Ponadto zarówno w czasie wykonywania przez Wnioskodawcę Umowy z E jak i po jej wykonaniu, E pozostaje uprawniona do weryfikacji prawidłowości wykonania Umowy z E przez Wnioskodawcę (pkt 12 Umowy z E). Płatność wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy uzależniona jest od zatwierdzenia przez Agencję efektów pracy Wnioskodawcy, w tym raportów oceny wniosków (pkt 9.2 Umowy). Obecnie Wnioskodawca jest w trakcie wykonania Umowy z E, tj. zapoznania się z materiałami źródłowymi oraz udziału w briefingu eksperckim/spotkaniach na miejscu. W celu pełnego wykonania Umowy z E uprawniającego Wnioskodawcę do otrzymania wynagrodzenia Wnioskodawcy pozostanie przygotowanie raportu końcowego oceny wniosku i jego zatwierdzenie przez E.


Opis zdarzenia przyszłego: Niezależnie od Umowy z E opisanej powyżej, w związku z obecnością na liście ekspertów Wnioskodawca może podpisać w przyszłości kolejne umowy z E dotyczące wykonania prac polegających na wsparciu E w zarządzaniu programami prowadzonymi przez E. Pomoc może polegać na ocenie wniosków o dofinansowanie otrzymanych przez E (jak w przypadku Umowy z E), monitorowania umów o udzielenie dotacji zawartych przez E z beneficjentami lub dostarczaniu E opinii w innych kwestiach. W przypadku zlecenia kolejnych prac dokładny zakres prac Wnioskodawcy jak i zakres wzajemnych zobowiązań Wnioskodawcy oraz E zostanie określony w odpowiedniej umowie Co istotne, postanowienia umowy zapewne nie będą odbiegać istotnie od tych zawartych w opisanej w niniejszym wniosku Umowie z E. E posługuje się bowiem jednolitym wzorem umowy, który jest dostosowywany w zakresie dokładnego opisu zakresu i wymiaru prac do konkretnego zlecenia (oraz od czasu do czasu aktualizowany np. w związku z przyjęciem nowych aktów prawnych lub wewnętrznych regulacji wiążących eksperta zgodnie ze wzorem umowy). Należy także podkreślić, że niezależnie od tego czy kolejne umowy będą dotyczyć oceny wniosków o finansowanie złożonych do E czy monitorowania umów o udzielenie dotacji zawartych przez E zakres zadań Wnioskodawcy będzie analogiczny jak w Umowie z E (tj. będzie obejmował zadania takie jak zapoznanie się z materiałami źródłowymi, udział w briefingach eksperckich czy spotkaniach, przygotowanie raportów).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy dochody jakie Wnioskodawca uzyska z tytułu wykonania prac objętych Umową z E (obejmujące wynagrodzenie oraz zwrot kosztów i diety) są zwolnione od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387 tekst jednolity, dalej: „ustawa PIT”)?
  2. Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do wykazania ww. dochodów w odpowiednim zeznaniu rocznym?
  3. Czy dochody jakie Wnioskodawca uzyska z tytułu wykonania kolejnych umów jakie zostaną potencjalnie zawarte pomiędzy nim a E - dotyczące wykonania prac w charakterze eksperta w zakresie analogicznym do tego objętego Umową z E opisanym w niniejszym wniosku - tytułem wynagrodzenia, zwrotu kosztów oraz diet będą zwolnione od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy PIT (zakładając niezmienność odpowiednich przepisów)?

Zdaniem Wnioskodawcy,


Ad. pytanie nr 1:


W ocenie Wnioskodawcy wszelkie dochody (obejmujące wynagrodzenie, zwrot kosztów oraz diety) uzyskane przez niego w związku z wykonaniem przez niego Umowy z E nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy PIT.


Uzasadnienie stanowiska względem pytania nr 1:


Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy PIT: „Wolne od podatku dochodowego są: [...] dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz WE L 056 z 04.03.1968, z późn. zm.)”. Jak wynika z powyższej regulacji zwolnienie od podatku dochodowego obejmuje dochody, które spełniają następujące przesłanki: a) uzyskane z instytucji Unii Europejskiej: b) do których zastosowanie znajduje Rozporządzenie nr 260/68. Co do pierwszej z przesłanek należy określić, że dochody jakie Wnioskodawca osiągnie z tytułu wykonania Umowy z E będą stanowić dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej. Stroną Umowy z E jest a Agencja. Agencja podlega kompetencjom i działa pod politycznym nadzorem Rady (będącej jedną z instytucji UE - vide artykuł 13 Traktatu o Unii Europejskiej) „wspierając WPZiB (Wspólna Polityka Zagraniczna i Bezpieczeństwa - przyp. własny) oraz EPBiO (Europejska Polityka Bezpieczeństwa i Obrony - przyp. własny), w ramach jednolitych ram instytucjonalnych Unii Europejskiej, bez uszczerbku dla obowiązków instytucji UE oraz organów Rady (Artykuł 1 ust. 1 oraz art. 4 ust. 1 Wspólnego Działania Rady 2004/551/WPZiB). W obecnym stanie prawnym status E oraz jej zadania określa: 1. Traktat o Unii Europejskiej z dnia 7 lutego 1992 roku (Dz.U.2004.90.864/30, dalej: „Traktat o UE” - por. art. 42 ust. 3 oraz art. 45); 2. Decyzja Rady określająca statut, siedzibę i zasady funkcjonowania Europejskiej Agencji Obrony (wersja przekształcona -,dalej: „Decyzja nr X”). Decyzja nr X stanowi, iż zadaniem E jest przyczynianie się do realizacji wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB), w szczególności WPBiO (wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony - pkt 5 preambuły). E działa pod zwierzchnictwem i nadzorem politycznym Rady „w ramach jednolitych ram instytucjonalnych Unii” (artykuł 1 ust. 2 oraz artykuł 4 ust. 1 Decyzji nr X). E posiada osobowość prawną konieczną do wykonywania powierzonych jej funkcji i realizacji założonych celów.


Państwa członkowskie zapewniają korzystanie przez E z jak najszerszego zakresu zdolności prawnej przyznawanej osobom prawnym na mocy ich prawa. E może, w szczególności, nabywać lub zbywać mienie ruchome i nieruchomości oraz być stroną postępowań sądowych. E posiada także zdolność do zawierania umów z podmiotami i organizacjami prywatnymi oraz publicznymi (Artkuł 6 Decyzji nr X). W przypadku programu Y - z którym związana jest praca Wnioskodawcy świadczona na podstawie Umowy z E - E działa jako podmiot wdrażający projekty badawcze w ramach programu Y jak i zarządzający nimi na podstawie umowy zawartej przez E z Komisją Europejską. Budżet dla P został ustalony przez Komisję Europejską zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii w decyzji z dnia 19 marca 2019 roku. Zgodnie z ww. decyzją i załącznikami do niej, P jest finansowany z budżetu ogólnego UE (por. art. 2 Decyzji dot P). W ramach budżetu P przewidziano środki na wynagrodzenia ekspertów oceniających wnioski o finansowanie (pkt 1.2.1 Aneksu nr 1 do Decyzji dot. P) - a więc wykonujących prace takie jak Wnioskodawca na podstawie Umowy z E. Konsekwentnie dochody otrzymane z E należy traktować jako dochody otrzymane z instytucji Unii Europejskiej. W tym kontekście Wnioskodawca zwraca uwagę na interpretacje indywidualne zawarte w piśmie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 kwietnia 2019 r. (nr 0113-KDIPT2-3.4011.247.2019.1.AC) oraz w piśmie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 sierpnia 2018 roku (nr 0114- KDIP3-3.4011.327.2018.2.JM) gdzie za zwolnione z podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy PIT zostały uznane dochody otrzymane z Agencji Wykonawczej Komisji Europejskiej (European Commission Research Executive Agency). Analogicznie za uzyskane od instytucji Unii Europejskiej należy uznać dochody otrzymane rzez Wnioskodawcę od E będącej agencją działającą pod zwierzchnictwem i nadzorem politycznym Rady „w ramach jednolitych ram instytucjonalnych Unii’’, która w przypadku programu Y działa na podstawie umocowania udzielonego umową zawartą z Komisją Europejską.


Dalej odnośnie drugiej z przywołanych powyżej przesłanek Wnioskodawca wskazuje, że do dochodów tych znajduje zastosowanie Rozporządzenie nr 260/68. Zgodnie z art. 1 Rozporządzenia nr 260/68 stanowi, że „Podatek od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnotę urzędnikom i innym pracownikom wymienionym w art. 13 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, jest ustalany i pobierany według procedury określonej w niniejszym rozporządzeniu.” Dalej Rozporządzenie nr 260/68 określa, że „Opodatkowaniu podlegają: - osoby podlegające regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot, w tym korzystające ze świadczeń odszkodowawczych z tytułu pozbawienia stanowiska w interesie służby, z wyłączeniem jednak personelu miejscowego” (artykuł 2 tiret 1 Rozporządzenia nr 260/68). Powyższa regulacja pozostaje w związku z art. 13 Protokołu w Sprawie Przywilejów i Immunitetów Wspólnot Europejskich (obecnie art. 12 ww. Protokołu) stanowiącym, iż „Urzędnicy i inni pracownicy Wspólnot objęci są podatkiem na rzecz Wspólnot od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Wspólnoty, zgodnie z warunkami i procedurą określoną przez Radę, stanowiącą na wniosek Komisji Są oni zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnoty”. W ocenie Wnioskodawcy może on zostać zakwalifikowany jako pracownik, względnie jako „osoba podlegająca regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot” ze względu na następujące okoliczności: 1. Wnioskodawca wykonuje pracę na rzecz E (działającej z mocy prawa pod zwierzchnictwem i nadzorem Rady, a w przypadku programu Y działającej na podstawie umocowania otrzymanego od Komisji na podstawie stosowanej umowy) na podstawie imiennej Umowy zawartej z E zgodnie z którą Wnioskodawca zobowiązany jest do osobistego świadczenia określonych prac (por. pkt 1.1 załącznika nr 1 do Umów - Kodeks Postępowania, ang. Code of Conduct); 2. Praca jest świadczona pod nadzorem E, który to nadzór przejawia się poprzez: a. określanie przez E dokładnego zakresu prac jaki ma wykonać Wnioskodawcą - w tym wskazanie miejsca wykonywania pracy i wymiaru pracy wykonywanej w miejscu wskazanym przez E; b. konieczność stosowania się przez Wnioskodawcę do wytycznych oraz harmonogramu przekazywanych przez Komisję (pkt 1,2.c Załącznika nr 1 do Umów - Kodeks postępowania, ang. Code of Conduct); c. możliwość dokonania przez E w dowolnym momencie kontroli prawidłowości wykonywania/wykonania Umów, także poprzez wizyty w miejscu świadczenia przez Wnioskodawcę pracy (pkt 12.1 Umów); d. konieczności zatwierdzania efektów prac Wnioskodawcy (raportów) przez E, od czego uzależniona jest możliwość wypłaty Wnioskodawcy wynagrodzenia (pkt 9.3 Umów). 3. wykonanie umów przez Wnioskodawcę wymaga dyspozycyjności w określonych przez E terminie i miejscu - Wnioskodawca zwraca uwagę, że Umowa z E przewiduje pracę zdalną jak i konieczność stawienia się przez Wnioskodawcę w miejscu wskazanym przez E (w praktyce chodzi o siedzibę E.) w terminach wskazanych przez E w celu wzięcia udziału w briefingach/spotkaniach; 4. Umowa z E przewiduje wynagrodzenie z tytułu wykonanej pracy (po jej zatwierdzeniu przez E). Co prawda Umowa z E zawiera zastrzeżenie, że nie stanowi ona umowy o pracę. Niemniej w ocenie Wnioskodawcy powyższe zastrzeżenie odnosi się do kwestii istnienia stosunku pracy, ale nie do możliwości uznania Wnioskodawcy za pracownika w rozumieniu Rozporządzenia nr 260/68. Po pierwsze, zastrzeżenie takie poczynione w Umowie nie wpływa na kwalifikację statusu Wnioskodawcy dokonaną dla potrzeb odpowiedniego zastosowania przepisów prawa, w tym Rozporządzenia nr 260/68. Po drugie zastrzeżenie to ma na celu - w ocenie Wnioskodawcy - wyłączenie możliwości formułowania przez Wnioskodawcę roszczeń o zlecenie mu oceny kolejnych prac w sposób regularny w wymiarze analogicznym jak w Umowie z E.


Ponadto na swojej oficjalnej stronie internetowej UE w zakładce dotyczącej pracy w ramach UE wskazuje się na następujące kategorie pracowników:

  1. Pracownicy zatrudniani na czas nieokreślony (urzędnicy);
  2. Administratorzy;
  3. Asystenci;
  4. Pracownicy kontraktowi;
  5. Pracownicy na czas określony;
  6. Pracownicy tymczasowi;
  7. Stażyści;
  8. Oddelegowani eksperci krajowi;
  9. Tłumacze ustni;
  10. Eksperci UE


Podobnie artykuł 11 Decyzji nr X określający personel E wspomina o korzystaniu przez Agencję z pomocy „personelu kontraktowego i oddelegowanych ekspertów w celu przyczynienia się do realizacji jednego lub większej liczby projektów lub programów ad hoc Agencji, o których mowa w rozdziale IV [...]” (art. 11 ust. 4 lit. b Decyzji nr X).


Na sam koniec Wnioskodawca zwraca uwagę na szereg interpretacji indywidualnych gdzie dochody uzyskane przez ekspertów za prace wykonane na rzecz instytucji lub agencji unijnych w analogicznym zakresie jak praca Wnioskodawcy wykonywana na podstawie Umowy z E zostały uznane za zwolnione od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy PIT (por. np. pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 maja 2019 r., nr 0112-KDIL3-1.4011.95.2019.l.AGR; pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 kwietnia 2019 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.247.2019.1.AC; pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 18 lutego 2019 r., nr 0114-KDIP3-3.4011.4.2019.1.JM; pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 sierpnia 2018 r., nr 0114-KDIP3- 3.4011.327.2018.2.JM; pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 listopada 2017 r., nr 0114-KDIP3-3.4011.511.2017.l.JM). Pomimo, że ww. interpretacje wiążą wyłącznie w indywidualnych sprawach, w których zostały wydane to mogą one stanowić istotną wskazówkę w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Wnioskodawca podkreśla raz jeszcze, że zarówna Komisja Europejska jak i E w ramach programu Y stosują analogiczne wzory umów dla ekspertów przez co zakres obowiązków i brzmienie umów zawartych przez ekspertów, którzy wystąpili o ww. interpretacje indywidualne, najprawdopodobniej pozostaje analogiczny do brzmienia Umowy z E zawartej przez Wnioskodawcę.


Podsumowując, wszelkie dochody jakie zostaną uzyskane przez Wnioskodawcę na podstawie Umowy z E (obejmujące wynagrodzenie, zwrot kosztów oraz diety) będą zwolnione od podatku dochodowego zgodnie z art. art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy PIT.


Pytanie nr 2:


Stanowisko własne Wnioskodawcy:


W ocenie Wnioskodawcy dochody jakie zostaną przez niego osiągnięte w wyniku wykonania Umowy z E (obejmujące wynagrodzenie, zwrot kosztów jak i diety) nie powinny zostać wykazane przez Wnioskodawcę w odpowiednim zeznaniu rocznym.


Uzasadnienie:


W związku ze stanowiskiem Wnioskodawcy względem pytania numer 1 uważa on konsekwentnie, że dochodów jakie otrzyma od E na podstawie Umowy z E nie będzie musiał wykazywać w rozliczeniu rocznym (za rok 2019 lub 2020 - w zależności kiedy uzyska dochód z tytułu wykonania Umowy z E).


Pytanie nr 3:


Stanowisko własne Wnioskodawcy:


W ocenie Wnioskodawcy w przypadku zawarcia kolejnych umów z E w zakresie analogicznym jak Umowa z E wszelkie dochody uzyskane przez Wnioskodawcę z tytułu wykonania takich umów będą zwolnione od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy PIT (zakładając niezmienność odpowiednich przepisów).


Uzasadnienie:


Jak wskazano w niniejszym wniosku (opis stanu faktycznego) Wnioskodawcy jest wpisany na listę ekspertów prowadzoną przez Komisję pod numerem X. W związku z powyższym E może zlecić Wnioskodawcy dalsze prace w zakresie i na zasadach analogicznych jak te objęte Umową z E. Poza zleceniem prac polegających na oceny wniosków o finansowanie projektów ze środków jakimi dysponuje E - czego dotyczyła Umowa z E - Wnioskodawca może zostać powołany także do monitorowania umów o udzielenie dotacji zawartych przez ED (prawidłowości ich wykonania przez beneficjentów) lub do dostarczania opinii w innych specyficznych kwestiach .W przypadku zlecenia Wnioskodawcy dalszych prac, zlecenie to będzie odbywało się po zawarciu kolejnych umów na zasadach analogicznych jak te określone w Umowie z E. Wynika to z tego, ze E posługuje się wzorem umowy z ekspertami, które są dostosowywane do danych prac poprzez dostosowanie wzoru umowy do konkretnego zakresu prac. Umowy te będą zawierane z E.


Biorąc pod uwagę powyższe Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wszelkie dochody osiągnięte z tytułu wykonania takich umów będą podlegać zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy PIT (zakładając niezmienność odpowiednich przepisów) - z takich samych względów jakie przemawiają za zwolnieniem od podatku dochodów uzyskanych na podstawie Umowy z E.

Po pierwsze, dochody te zostaną uzyskane od instytucji Unii Europejskiej - E będącej agencją działającą pod zwierzchnictwem i nadzorem politycznym Rady „w ramach jednolitych ram instytucjonalnych Unii”, która w konkretnym przypadku może działać na podstawie stosownej umowy zawartej z inną instytucją Unii Europejską, np. Komisją Europejską tak jak ma to miejsce w przypadku programu Y.

Po drugie, zastosowanie do nich znajdą przepisy rozporządzenia nr 260/68 - ze względów opisanych w uzasadnieniu stanowiska do pytania nr 1. Wnioskodawca podkreśla jak zostało to zaznaczone w opisie stanu faktycznego powyżej, że E posługuje się wypracowanym wzorem umowy z ekspertem, który dostosowywany jest do konkretnego zlecenia pod względem zakresu jak i ewentualnie w zakresie wynikającym ze zmian w prawie unijnym lub wytycznych mających zastosowanie do ekspertów. Zasady współpracy pomiędzy Wnioskodawcą a E (w zakresie sposobu świadczenia pracy jak i nadzoru E nad jej wykonaniem) pozostaną zatem analogiczne jak w przypadku Umowy z E. Dlatego przedstawione w uzasadnieniu do stanowiska własnego Wnioskodawcy względem pytania nr 1 argumenty pozostają aktualne w odniesieniu do kolejnych prac jakie E potencjalnie zleci Wnioskodawcy.


W związku z powyższym dochody jakie Wnioskodawca otrzyma na podstawie ewentualnych dalszych umów z E dotyczących wykonania prac w charakterze eksperta (wynagrodzenie, zwrot kosztów jak i diety) będą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy PIT (zakładając niezmienność odpowiednich przepisów).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.


Jednakże, stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46a ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056, z 4.03.1968 r., z późn. zm.).


Powyższe zwolnienie ma wąski zakres i dotyczy wynagrodzenia i dodatków urzędników i innych pracowników Wspólnot oraz osób, wobec których również znajduje zastosowanie art. 13 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, którego odpowiednikiem jest aktualnie art. 12 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 90 poz. 864/4, z późn. zm.).


W myśl art. 1 wymienionego powyżej rozporządzenia Rady (EWG, EURATOM, EWWIS) Nr 260/68, podatek od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnotę urzędnikom i innym pracownikom wymienionym w art. 13 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, jest ustalany i pobierany według procedury określonej w niniejszym rozporządzeniu. Stosownie natomiast do art. 2 ww. rozporządzenia, opodatkowaniu podlegają m.in. osoby podlegające regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot, w tym korzystające ze świadczeń odszkodowawczych z tytułu pozbawienia stanowiska w interesie służby, z wyłączeniem jednak personelu miejscowego.


Zgodnie z art. 12 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich (Dz. U. z 2004 r. Nr 90, poz. 864/4, z późn. zm.), urzędnicy i inni pracownicy Unii objęci są podatkiem na rzecz Unii od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Unię, na warunkach i zgodnie z procedurą określonymi przez Parlament Europejski i Radę, stanowiące w drodze rozporządzenia zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z zainteresowanymi instytucjami. Są oni zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Unię.

Z przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca uzyska dochody z tytułu wykonania umowy zawartej z Agencją. Wnioskodawca - jako doktor nauk inżynieryjno-technicznych ze specjalności automatyka, elektronika i elektrotechnika - wpisany jest na listę ekspertów prowadzoną przez Komisję Europejską. Ekspertom wpisanym na ww. listę Komisja Europejska oraz inne instytucje i agencje UE powierzają - zgodnie ze swoimi aktualnymi potrzebami - prace polegające na ich wsparciu w ocenie wniosków o finansowanie projektów ze środków jakimi dysponuje dana jednostka, ocenę projektów i przetargów oraz dostarczaniu opinii w innych specyficznych kwestiach. W związku z obecnością Wnioskodawcy na ww. liście ekspertów (…)zawarł z Wnioskodawcą Umowę z E, na podstawie której Wnioskodawca świadczy na rzecz E pomoc w zakresie zarządzania Akcją Przygotowawczą do programu Badań w zakresie Obronności. Z tytułu wykonania prac Wnioskodawcy przysługuje na podstawie Umowy z E:

  • wynagrodzenie ustalane w zależności od liczby przepracowanych dni - ustalone według stawki za każdy przepracowany dzień;
  • zwrot kosztów transportu do miejsca wskazanego przez E (B.);
  • zwrot kosztów hotelu w wysokości do EUR 100,00 za noc;
  • dieta w wysokości EUR 92,00 / dzień. Płatność wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy uzależniona jest od zatwierdzenia przez Agencję efektów pracy Wnioskodawcy, w tym raportów oceny wniosków. Niezależnie od Umowy z E opisanej powyżej, w związku z obecnością na liście ekspertów Wnioskodawca może podpisać w przyszłości kolejne umowy z E dotyczące wykonania prac polegających na wsparciu E w zarządzaniu programami prowadzonymi przez E. Pomoc może polegać na ocenie wniosków o dofinansowanie otrzymanych przez E, monitorowania umów o udzielenie dotacji zawartych przez E z beneficjentami lub dostarczaniu E opinii w innych kwestiach. W przypadku zlecenia kolejnych prac dokładny zakres prac Wnioskodawcy jak i zakres wzajemnych zobowiązań Wnioskodawcy oraz E zostanie określony w odpowiedniej umowie.


W ocenie Wnioskodawcy, do powyższych dochodów mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4.03.1968, z późn. zm.).


Biorąc pod uwagę omówione powyżej uregulowania prawne oraz przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego oraz stwierdzenie Wnioskodawcy, że do uzyskanych dochodów mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiające warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4.03.1968, z późn. zm.), stwierdzić należy, że zostały spełnione warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem uzyskane dochody z wskazanych w treści wniosku należności, oraz podobne uzyskane w przyszłości dochody od Komisji Europejskiej korzystają ze zwolnienia z opodatkowania. Dochodu tego Wnioskodawca nie musi wykazywać w zeznaniu rocznym za rok 2019 oraz w przyszłości.


Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Jednocześnie jednak w przedmiotowej sprawie zaznaczyć należy, że zgodnie z linią orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości decyzja instytucji wspólnotowej określająca status członka jej personelu i warunki, na jakich jest zatrudniony, ma charakter wiążący wobec krajowych władz administracyjnych i sądowych, tak że w związku z tym nie mogą one przystąpić do samodzielnej kwalifikacji rozpatrywanego stosunku zatrudnienia. Oznacza to, że w niniejszej interpretacji przedmiotem oceny organu interpretacyjnego nie mogła być i nie była ocena, czy praca Wnioskodawcy (eksperta) w zakresie merytorycznej oceny projektów badawczych w ramach programów, z tytułu wykonywania której dokonano Wnioskodawczyni wypłaty wynagrodzenia, odbywała się w charakterze „innego pracownika Wspólnot”, do którego zastosowanie znajdują przepisy rozporządzenia Rady (EWG, EURATON, EWWIS) nr 260/68. Powyższe stanowiło wyłącznie okoliczność faktyczną podaną przez Wnioskodawcę.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Tutejszy Organ podkreśla, że jednym z celów interpretacji indywidualnych jest zinterpretowanie przepisów budzących wątpliwość wśród podatników, w określonych stanach faktycznych czy zdarzeniach przyszłych. Przepis art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) nakłada na Organ podatkowy obowiązek udzielania interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj