Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-1.4011.561.2019.1.EC
z 29 stycznia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2019 r. (data wpływu 29 listopada 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika:

  • w związku z organizowanymi konkursami dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub jeżeli nagroda ta nie ma związku z prowadzoną działalnością gospodarczą - jest prawidłowe,
  • w związku z organizowanymi plebiscytami dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub jeżeli nagroda ta nie ma związku z prowadzoną działalnością gospodarczą - jest nieprawidłowe,
  • w związku z organizowanym konkursami i plebiscytami dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą – jest prawidłowe,
  • w związku z możliwością zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do nagród wygranych w konkursach – jest prawidłowe,
  • w związku z możliwością zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do nagród uzyskanych w plebiscycie – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowanymi konkursami.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność na rynku (…)

W związku z prowadzoną działalnością. Wnioskodawca aktywnie animuje rozwój społeczności lokalnych i regionalnych. Do istotnych narzędzi w tym zakresie, z których Wnioskodawca korzysta, należą w istotnym stopniu organizowane przez Wnioskodawcę konkursy i plebiscyty. Organizowane konkursy i plebiscyty pełnią również istotną rolę w budowaniu mocnej pozycji tytułów prasowych i elektronicznych wydawanych przez Wnioskodawcę.

Plebiscyty.

Zasadniczym celem plebiscytów organizowanych przez Wnioskodawcę jest wyłonienie w drodze głosowania czytelników danego tytułu prasowego i elektronicznego laureatów w określonych kategoriach (w szczególności lekarz roku, fryzjer roku, sportowiec roku, fotograf roku itp.). Kategorie mogą być związane z działalnością zawodową lub hobby uczestników.

Szczegółowe zasady w formie regulaminów organizacji plebiscytów są każdorazowo publikowane w serwisach internetowych Wnioskodawcy. Zasady te obejmują m.in. kryteria zgłaszania kandydatów, terminy, w jakich odbywa się plebiscyt, zasady głosowania, nagrody.

Kandydatami w plebiscytach mogą być osoby fizyczne spełniające określone warunki (np. wykonujące określony zawód) zgłoszone przez siebie lub inne osoby. Plebiscyty mają przy tym charakter otwarty, z zastrzeżeniem, że nie mogą być kandydatami pracownicy oraz współpracownicy Wnioskodawcy ani członkowie ich rodzin.

Zgłoszenia kandydatur do udziału w plebiscytach dokonuje się na stronie internetowej Wnioskodawcy. Po upływie terminu zgłaszania kandydatur, są one weryfikowane przez komisję konkursową. Później lista pozytywnie zweryfikowanych kandydatur jest umieszczana na stronie internetowej Wnioskodawcy.

Dla zweryfikowanych pozytywnie Kandydatów przygotowywane są spersonalizowane materiały promocyjne, które kandydaci mogą dystrybuować. Do takich materiałów należą np. bezpłatnie grafiki do publikacji w serwisach społecznościowych zachęcające do głosowania.

Następnym etapem plebiscytu jest głosowanie czytelników tytułu prasowego i serwisu internetowego wydawanych przez Wnioskodawcę. Czytelnicy mogą aktualnie korzystać z dwóch sposobów głosowania, tj. poprzez SMS o podwyższonej opłacie (tzw. SMS premium) lub głosowanie na stronie internetowej Wnioskodawcy. Prawo do określonej liczby głosów w głosowaniu internetowym przyznawane jest jako dodatek do zakupionego w serwisie internetowym Wnioskodawcy dostępu do płatnych treści w tym serwisie, czyli do tzw. prenumeraty cyfrowej oraz dostępu do e-wydań tytułu prasowego wydawanego przez Wnioskodawcę w formie plików PDF. Czytelnicy mogą oddać dowolną liczbę głosów w plebiscytach, przy czym ograniczeniem jest koszt SMS-a lub liczba głosów przyznana w głosowaniu internetowym.

Kandydaci rywalizują o głosy czytelników poprzez informowanie swoich klientów, znajomych, rodzin i innych osób o możliwości zagłosowania.

Laureatem plebiscytów zostają osoby, które uzyskają największą liczbę głosów. Zwycięstwo w plebiscycie łączy się z jednej strony z nagrodami przyznawanymi przez Wnioskodawcę, a z drugiej może stanowić promocję dla osoby, która uzyskała dany tytuł. Lista laureatów jest zazwyczaj uroczyście ogłaszana podczas imprez (gal) organizowanych przez Wnioskodawcę.

Konkursy.

Niezależnie od plebiscytów Wnioskodawca organizuje konkursy, których celem jest rywalizacja między uczestnikami. Informacja o konkursach ogłaszana jest w mediach należących do Wnioskodawcy (tytułach prasowych lub portalach internetowych).

W Konkursach mogą brać udział wyłącznie osoby fizyczne, będące użytkownikami serwisów Wnioskodawcy. Każdorazowo zasady konkursów publikowane są w serwisach internetowych Wnioskodawcy.

Konkursy organizowane przez Wnioskodawcę polegają na wykonaniu określonego w zasadach konkursu zadania. Zadanie ma zazwyczaj formę pytania konkursowego, na które uczestnicy konkursu muszą odpowiedzieć, wysyłając wiadomość na podany adres poczty elektronicznej. Ocena odpowiedzi może być oparta na wybranych przez organizatora konkursu (tj. Wnioskodawcę) kryteriach, np. najszybszej odpowiedzi lub najbardziej kreatywnej odpowiedzi, co oceniane jest przez komisję konkursową. Kryteria oceny są podane do publicznej wiadomości przy ogłaszaniu konkursu.

Osoby, które zwyciężają w konkursach (np. odpowiadają najszybciej na zadane w konkursie pytanie) otrzymują nagrody przygotowane przez Wnioskodawcę lub jego partnerów.

Nagrody.

Nagrodami w konkursach i plebiscytach mogą być usługi własne świadczone przez Wnioskodawcę (np. dostęp do płatnych treści), lecz również towary i usługi oferowane przez podmioty trzecie (sponsorów) lub nabywane odpłatnie przez Wnioskodawcę od podmiotów trzecich.

W niektórych sytuacjach możliwe jest, że Wnioskodawca nabywa nagrody w konkursach i plebiscytach (towary lub usługi) od niepowiązanych pomiotów trzecich, z którymi współpracuje (np. świadczy na rzecz tych podmiotów usługi reklamowe lub nabywa od tych podmiotów duże ilości towarów lub usług). W takich sytuacjach możliwe jest uzyskanie przez Wnioskodawcę istotnych zniżek od cen publicznie oferowanych przez te podmioty.

Niejednokrotnie Wnioskodawca przekazuje również nagrody, które należą do innych podmiotów (dalej: Sponsorzy). W przypadku przekazywania nagród należących do Sponsorów, składają oni oświadczenie, zgodnie z którym powierzenie nagród Wnioskodawcy w takiej sytuacji ma na celu wyłącznie ich przekazanie zwycięzcom konkursu lub plebiscytu w imieniu i na rzecz Sponsora. Wydanie nagród nie uprawnia Wnioskodawcy do rozporządzania tym towarem jak właściciel. Sponsor funduje zatem nagrodę, którą Wnioskodawca przekazuje w jego imieniu. Własność nagrody przechodzi w takiej sytuacji bezpośrednio ze Sponsora na zwycięzcę konkursu lub plebiscytu.

Jednocześnie możliwe są sytuacje, kiedy uczestnikami konkursów i plebiscytów są osoby fizyczne, które prowadzą działalność gospodarczą. W takich sytuacjach nagroda może mieć związek z tą działalnością.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy Wnioskodawca, wydając nabyte nagrody w plebiscytach osobom fizycznym, które nie prowadzą działalności gospodarczej (lub jeżeli nagroda nie ma związku z taką działalnością), ma obowiązek wyliczenia, pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego określonego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT?
  2. Czy Wnioskodawca, wydając nabyte nagrody w konkursach i plebiscytach osobom fizycznym, które prowadzą działalność gospodarczą (jeżeli nagroda ma związek z taką działalnością), ma obowiązek wyliczenia, pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego określonego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT?
  3. Czy Wnioskodawca, wydając w konkursach i plebiscytach osobom fizycznym, dla których pełni obowiązki płatnika, nagrody zakupione z rabatem, jako płatnik powinien przyjąć za podstawę opodatkowania cenę uwzględniającą taki rabat?
  4. Czy Wnioskodawca, wydając nagrody, przekazane przez Sponsorów, w plebiscytach i konkursach osobom fizycznym, które nie prowadzą działalności gospodarczej (lub jeżeli nagroda nie ma związku z taką działalnością), ma obowiązek wyliczenia, pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego określonego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT?
  5. Czy Wnioskodawca, wydając w konkursach i plebiscytach osobom fizycznym nabyte nagrody o wartości nieprzekraczającej 2000 złotych, może jako płatnik zastosować zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, niezależnie od tego, czy temu samemu podatnikowi wydana zostanie dodatkowo nagroda przekazana przez Sponsora, niezależnie od wartości nagrody Sponsora?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. W ocenie Wnioskodawcy, Wnioskodawca, wydając nagrody w plebiscytach osobom fizycznym, które nie prowadzą działalności gospodarczej (lub jeżeli nagroda nie ma związku z taką działalnością), ma obowiązek wyliczenia, pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku określonego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.
  2. W ocenie Wnioskodawcy, Wnioskodawca, wydając nagrody w konkursach i plebiscytach osobom fizycznym, które prowadzą działalność gospodarczą (jeżeli nagroda ma związek z taką działalnością), nie ma obowiązku wyliczenia, pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku określonego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.
  3. W ocenie Wnioskodawcy, Wnioskodawca, wydając w konkursach i plebiscytach osobom fizycznym, dla których pełni obowiązki płatnika, nagrody zakupione z rabatem, jako płatnik powinien przyjąć za podstawę opodatkowania cenę uwzględniającą taki rabat.
  4. W ocenie Wnioskodawcy, Wnioskodawca, wydając nagrody przekazane przez Sponsorów w plebiscytach i konkursach osobom fizycznym, które nie prowadzą działalności gospodarczej (lub jeżeli nagroda nie ma związku z taką działalnością), nie ma obowiązku wyliczenia, pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego określonego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.
  5. W ocenie Wnioskodawcy, Wnioskodawca, wydając w konkursach i plebiscytach osobom fizycznym nabyte nagrody o wartości nieprzekraczającej 2000 złotych, może jako płatnik zastosować zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, niezależnie od tego, czy temu samem podatnikowi wydana zostanie dodatkowo nagroda przekazana przez Sponsora, niezależnie od wartości nagrody Sponsora.

Ad 1.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r.: „Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: (...) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.”

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o PIT: „ Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.”

Dalej art. 41 ust. 4 ustawy o PIT stanowi, że: „ Płatnicy, o których mowa w ust. 1 są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt l-11 oraz 11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.”

Zatem dla ustalenia, czy Wnioskodawca ma obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu nagród wydawanych w plebiscytach, należy ustalić, czy plebiscyt spełnia warunki do uznania go za „konkurs” w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT.

Nie budzi aktualnie wątpliwości, że przepisy ustawy o PIT nie definiują tego pojęcia, a również w obowiązującym systemie prawnym brak jest jego legalnej definicji. Zatem, w myśl utrwalonej praktyki orzeczniczej organów podatkowych, w celu określenia znaczenia tego pojęcia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Według definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (pod red. M. Szymczaka. PWN. Warszawa 2002 r.), konkurs to „impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami". Natomiast definicja zawarta w Uniwersalnym Słowniku Języka Polskiego (pod red. S. Dubisza, PWN Warszawa 2003 r.), określa konkurs jako „przedsięwzięcie najczęściej o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp. zwykle wyróżnianych nagrodami”. Według Słownika Wyrazów Obcych (wyd. Europa), konkurs to „impreza, która ma na celu wyłonienie przez specjalistyczne jury osoby lub grupy najlepszej w danej dziedzinie, np. artystycznej, naukowej, przebiegającą często wieloetapowo: najczęściej wygrana lub zajęcie jednego z wyższych miejsc w konkursie jest związane z określoną w warunkach wstępnych nagrodą pieniężną, rzeczową lub przyznaniem prawa do realizacji czegoś", Natomiast z Domowego Popularnego Słownika Języka Polskiego (pod red. B. Dunaja, wyd. Cykada) wynika, że konkurs to „zorganizowana impreza o określonym regulaminie, której celem jest wyłonienie w drodze eliminacji kogoś lub czegoś najlepszego w danej dziedzinie, zwykle połączona z przyznaniem nagród”.

Z definicji tych wynika, że przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Jak wskazał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 8 czerwca 2018 r., nr 0114-KDIP3-2.4011.240.2018.1.AK: „jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców”.

Stanowisko to znajduje poparcie w szeregu interpretacji indywidualnych, np. interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 sierpnia 2019 r„ nr 0114-KDIP3-2.4011.345.2019.1.MG.

W ocenie Wnioskodawcy powyższa argumentacja wskazuje jednoznacznie, że organizowane przez niego plebiscyty spełniają wszelkie przesłanki do uznania ich za konkurs. W plebiscytach kandydaci rywalizują bowiem ze sobą o głosy czytelników tytułów prasowych i serwisów internetowych wydawanych przez Wnioskodawcę.

Plebiscyty zawierają istotny element współzawodnictwa pomiędzy kandydatami w celu osiągnięcia rezultatu, jakim jest uzyskanie jak największej liczby głosów. Uczestnicy mogą zachęcać czytelników (przede wszystkim klientów i kontrahentów, ale też swoich znajomych oraz członków rodziny) do oddawania na siebie głosu. Kandydaci zostają wyposażeni w narzędzia do zachęcania czytelników do głosowania na siebie. Najbardziej rozpowszechnioną formą jest korzystanie z przygotowanych grafik, które kandydaci mogą umieszczać w mediach społecznościowych, ale kandydaci mogą również rozpowszechniać informacje o głosowaniu w sposób tradycyjny (np. spotykając się z klientami). Podkreślenia wymaga, że nagród nie otrzymują wszyscy kandydaci, ale wyłącznie ci, którzy otrzymują największą liczbę głosów.

Strona formalna przedsięwzięcia, jakim jest plebiscyt również wskazuje, że można go uznać za konkurs. Każdorazowo w regulaminie plebiscytu wskazywane są zasady plebiscytu, które mają formę regulaminu. Zasady te są jasno określone. Udział w plebiscytach mogą wziąć osoby określone rodzajowo (np. w plebiscycie na lekarza roku osoby wykonujące zawód lekarza), określone są terminy zgłoszeń, sposób głosowania, nagrody. Znany jest również organizator plebiscytu, którym jest Wnioskodawca. Zasady są publicznie dostępne w serwisach internetowych Wnioskodawcy. Innymi słowy, formalna strona przedsięwzięcia, jakim jest plebiscyt wskazuje, że można go uznać również w tym zakresie za konkurs.

Wskazać należy, że sam fakt uzależnienia wyniku od głosowania czytelników nie może oznaczać, że kandydaci nie rywalizują ze sobą. Głosowanie czytelników stanowi formę szerokiej „komisji konkursowej"’, która w sposób demokratyczny decyduje, któremu z kandydatów należy przyznać określony tytuł. Zadaniem kandydatów jest zatem przekonać tę „komisję”, że to oni powinni otrzymać wyróżnienie.

Skoro zatem plebiscyt spełnia warunki do uznania go za konkurs w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, to Wnioskodawca, wydając nagrody w plebiscytach osobom fizycznym, które nie prowadzą działalności gospodarczej (lub jeżeli nagroda nie ma związku z taką działalnością), ma obowiązek wyliczenia, pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku określonego w tym przepisie.

Ad 2.

W ocenie Wnioskodawcy, ustalenie, czy ciążą na nim obowiązki płatnika uzależnione jest od zakwalifikowania wypłacanych kwot do odpowiedniego źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 ustawy o PIT.

W ocenie Wnioskodawcy, dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą uczestniczących w konkursach i plebiscytach wartość otrzymanej nagrody w postaci pieniężnej będzie stanowić przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, a nie przychód „z innych źródeł", o którym mowa art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT.

W ocenie Wnioskodawcy przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT ma zastosowanie wyłącznie w sytuacji, kiedy uzyskiwany przychód stanowi przychód z innych źródeł. Innymi słowy zakwalifikowanie przychodu do źródła „działalność gospodarcza" wyłącza możliwość zastosowanie tego przepisu. W konsekwencji. Wnioskodawca nie będzie obowiązany do pobrania i odprowadzenia z tytułu przekazanej nagrody zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, bowiem ww. osoby będą obowiązane opodatkować przychód z tytułu otrzymanej nagrody na tych samych zasadach, jak pozostałe przychody z działalności gospodarczej. Tym samym Wnioskodawca wobec tych osób nie będzie pełnił funkcji płatnika.

Stanowisko to znajduje oparcie w dotychczasowym orzecznictwie organów podatkowych. W szczególności Minister Finansów wskazał w zmianie interpretacji indywidualnej z dnia 12 stycznia 2016 r„ nr DD9.8220.2.150.2015.JQP. że: „na gruncie ustany o podatku dochodowym od osób fizycznych wygrana nagroda rzeczowa w loterii promocyjnej (samochód), w której Wnioskodawca wziął udział jako osoba prowadząca działalność gospodarczą, kwalifikowana jest do źródła przychodu wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustany, tj. pozarolnicza działalność gospodarcza. Dochód (przychód) z tytułu wygranej podlega opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. W takim przypadku nie ma zastosowania przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, przewidujący 10% zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową".

Takie samo stanowisko potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 5 czerwca 2019 r. nr 0113-KDIPT2-3.4011.222.2019.1.RR.

Ad 3.

Stosownie do uregulowań art. 11 ust. 2a pkt 4 ustawy o PIT, w przypadku, gdy osoba fizyczna otrzymuje nieodpłatnie określone świadczenie (towar), to ustalając kwotę przychodu z tego tytułu należy wziąć pod uwagę - zgodnie z brzmieniem ww. przepisu - cenę rynkową.

Kluczowe zatem dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w przypadku nagród rzeczowych jest ustalenie, czy cena nabycia z rabatem odpowiada wartości rynkowej. W praktyce udzielenie rabatu polega więc na obniżeniu ceny zakupu usług lub towarów.

W rezultacie kwota zapłacona za towar po uwzględnieniu rabatu, dla nabywcy stanowi rzeczywistą cenę zakupu towaru. Udzielenie rabatu skutkuje jedynie niższą ceną, którą nabywca musi zapłacić sprzedającemu.

W ocenie Wnioskodawcy cena, za którą Wnioskodawca nabędzie towar będzie stanowiła podstawę opodatkowania podatku zryczałtowanego od nagrody po stronie beneficjenta. Mimo bowiem faktu, iż zobowiązanie podatkowe obciąża zwycięzcę konkursu lub plebiscytu to jednak nie można określać podstawy opodatkowania tej nagrody w oderwaniu od warunków w jakich nabył ją organizator konkursu lub plebiscytu. W warunkach rynkowych powszechnie spotykaną praktyką jest, iż podmiot nabywający znaczną ilość towarów lub stale współpracujący ze sprzedawcą jest w stanie wynegocjować niższą cenę jednostkową za dany towar niż przeciętny klient detaliczny, kupujący z reguły jednorazowo małe ilości towarów. W rezultacie po stronie nagrodzonego podstawę opodatkowania stanowi cena jaką poniósł organizator konkursu lub plebiscytu (tj. Wnioskodawca) na nabycie przedmiotu nagrody, a nie cena jaką teoretycznie musiałby zapłacić beneficjent chcąc nabyć taki sam towar indywidualnie.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy cena, po której Wnioskodawca nabył towar (uwzględniająca rabaty wynikające ze stałej współpracy ze sprzedawcami) będzie stanowić wartość rynkową towarów, o której mowa w art. 11 ust. 2a pkt 4 ustawy o PIT. Stanowisko to znajduje potwierdzenie w orzecznictwie organów podatkowych, w szczególności w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 czerwca 2018 r.. nr 0112-KDIL3-1.4011.86.2018.6.AMN.

Ad.4

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o PIT: „Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.”

W art. 41 ust. 4 ustawy o PIT wskazano natomiast, że: „Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21."

Innymi słowy, dla ustalenia, czy dany podmiot jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu świadczeń art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, należy określić, kto dokonuje wypłat (świadczeń). W ocenie Wnioskodawcy kluczowe w tym zakresie ma znaczenie, kto ponosi ciężar ekonomiczny nagrody i z czyjego majątku jest ona przekazywana podatnikowi.

Skoro zatem Wnioskodawca na żadnym etapie nie jest właścicielem nagrody przekazywanej przez Sponsora (zostaje mu ona jedynie powierzona w celu przekazania zwycięzcy), to nie ciążą na nim obowiązki płatnika w tym zakresie.

Stanowisko to znajduje oparcie w orzecznictwie organów podatkowych. W szczególności Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 5 lutego 2018 r., nr 0114-KDIP3-2.4011.322.2017.2.KW1, wskazał, że: „żaden z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowi, że przekazanie świadczenia (w tym przypadku nagrody pieniężnej) powinno nastąpić przez podmiot, który jest płatnikiem. Płatnikiem jest bowiem podmiot, który ponosi ekonomiczny ciężar przekazywanych nagród, natomiast obowiązku płatnika wynikającego z przepisu ustawy, nie można przenieść na inny podmiot w drodze umowy cywilnoprawnej (umowy sponsoringowej).”

Podobne stanowisko Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przyjął w interpretacjach z dnia 10 sierpnia 2018 r„ nr 0114-KDIP3-2.4011.367.2018.1.AK1 oraz z dnia 2 marca 2018 r., 0114-KDIP3-2.4011.393.2017.2.AK1.

Ad. 5

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT: „wolne od podatku dochodowego są (...) wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

W ocenie Wnioskodawcy nie budzi wątpliwości, że konkursy i plebiscyty zaliczają się do grupy konkursów organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) w środkach masowego przekazu, do których niewątpliwie należą tytuły prasowe wydawane przez Wnioskodawcę i internetowe regionalne serwisy informacyjne. Tym samym, jeżeli wartość nagrody nie przekracza 2000 złotych, to na Wnioskodawcy nie powinny ciążyć obowiązki płatnika.

Jednocześnie w ocenie Wnioskodawcy, do tego limitu (2000 złotych) nie powinno się wliczać nagród przekazywanych przez Sponsorów, na co wskazuje treść przepisu mówiącego o „jednorazowej wartości”. W ocenie Wnioskodawcy treść tej regulacji odnosi się do każdej nagrody odrębnie, w tym odrębnie do nagród wydawanych przez Wnioskodawcę i nagród wydawanych przez Sponsorów.

Wskazać należy, że jest to uzasadnione również tym, że Wnioskodawca może nie mieć informacji o wartości nagród wydawanych podatnikowi przez innego płatnika, co uniemożliwiłoby w praktyce zastosowanie zwolnienia.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie odrębnego liczenia limitu dla każdej nagrody znajduje oparcie w orzecznictwie organów podatkowych. W szczególności Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 18 maja 2015 r., nr IPPB2/4511-285/15-2/MK1, uznał za prawidłowe stanowisko spółki, która argumentowała, że: „Zdaniem Spółki dla celów opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako jednorazową wartość nagrody (świadczenia) wskazaną w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 68, 68a ustawy o PIT, należy rozumieć każdą odrębnie wygraną nagrodę. ”

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązków płatnika:

  • w związku z organizowanymi konkursami dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub jeżeli nagroda ta nie ma związku z prowadzoną działalnością gospodarczą - jest prawidłowe,
  • w związku z organizowanymi plebiscytami dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub jeżeli nagroda ta nie ma związku z prowadzoną działalnością gospodarczą - jest nieprawidłowe,
  • w związku z organizowanym konkursami i plebiscytami dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą – jest prawidłowe,
  • w związku z możliwością zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do nagród wygranych w konkursach – jest prawidłowe,
  • w związku z możliwością zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do nagród uzyskanych w plebiscycie – jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:

  • obliczenie,
  • pobranie,
  • wpłacenie

– podatku, zaliczki lub raty.


Z kolei płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony, o czym stanowi art. 30 § 1 ww. ustawy.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści przywołanego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2–2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania (art. 11 ust. 2 ww. ustawy).

W myśl przepisu art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu;
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

W treści art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, ustawodawca jako źródła przychodów wskazał inne źródła.

Stosownie do treści art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Przedstawiony katalog jest katalogiem otwartym, o czym świadczy użycie sformułowania „w szczególności”. Oznacza to, że o przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Istota bowiem przychodu podatkowego polega właśnie na tym, że ma on charakter trwałego przysporzenia w majątku podatnika.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy źródłem przychodu jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Jak stanowi art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W świetle art. 5a pkt 6 cytowanej ustawy, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza - oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a.

Stosownie do brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Zgodnie z art. 42 ust. 1a ww. ustawy, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru.

Stosownie do treści art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

W myśl art. 42g ust. 1 cytowanej ustawy płatnicy oraz podmioty, o których mowa w art. 42a, przesyłają roczne obliczenie podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7, oraz informacje, o których mowa w art. 34 ust. 8, art. 35 ust. 10, art. 39 ust. 1 i 3, art. 42 ust. 2 pkt 1, art. 42a ust. 1 oraz art. 42e ust. 6:

  1. urzędowi skarbowemu - w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym;
  2. podatnikowi - w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym.

Kluczową kwestią w przedmiotowej sprawie jest ustalenie, który podmiot w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym jest płatnikiem podatku dochodowego z tytułu wydawanych nagród. Płatnikiem jest podmiot, który zleca zorganizowanie danego przedsięwzięcia i ponosi ekonomiczny ciężar przekazywanych nagród.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność na rynku (…) Wnioskodawca organizuje konkursy i plebiscyty.

Plebiscyty.

Zasadniczym celem plebiscytów organizowanych przez Wnioskodawcę jest wyłonienie w drodze głosowania czytelników danego tytułu prasowego i elektronicznego laureatów w określonych kategoriach (w szczególności lekarz roku, fryzjer roku, sportowiec roku, fotograf roku itp.). Kategorie mogą być związane z działalnością zawodową lub hobby uczestników.

Szczegółowe zasady w formie regulaminów organizacji plebiscytów są każdorazowo publikowane w serwisach internetowych Wnioskodawcy. Zasady te obejmują m.in. kryteria zgłaszania kandydatów, terminy, w jakich odbywa się plebiscyt, zasady głosowania, nagrody.

Kandydatami w plebiscytach mogą być osoby fizyczne spełniające określone warunki (np. wykonujące określony zawód) zgłoszone przez siebie lub inne osoby. Plebiscyty mają przy tym charakter otwarty, z zastrzeżeniem, że nie mogą być kandydatami pracownicy oraz współpracownicy Wnioskodawcy ani członkowie ich rodzin.

Zgłoszenia kandydatur do udziału w plebiscytach dokonuje się na stronie internetowej Wnioskodawcy. Następnym etapem plebiscytu jest głosowanie czytelników tytułu prasowego i serwisu internetowego wydawanych przez Wnioskodawcę. Kandydaci rywalizują o głosy czytelników poprzez informowanie swoich klientów, znajomych, rodzin i innych osób o możliwości zagłosowania.

Laureatem plebiscytów zostają osoby, która uzyska największą liczę głosów.


Konkursy.

Niezależnie od plebiscytów Wnioskodawca organizuje konkursy, których celem jest rywalizacja między uczestnikami. Informacja o konkursach ogłaszana jest w mediach należących do Wnioskodawcy (tytułach prasowych lub portalach internetowych).

W Konkursach mogą brać udział wyłącznie osoby fizyczne, będące użytkownikami serwisów Wnioskodawcy. Każdorazowo zasady konkursów publikowane są w serwisach internetowych Wnioskodawcy.

Konkursy organizowane przez Wnioskodawcę polegają na wykonaniu określonego w zasadach konkursu zadania. Osoby, które zwyciężają w konkursach (np. odpowiadają najszybciej na zadane w konkursie pytanie) otrzymują nagrody przygotowane przez Wnioskodawcę lub jego partnerów.

W niektórych sytuacjach możliwe jest, że Wnioskodawca nabywa nagrody w konkursach i plebiscytach (towary lub usługi) od niepowiązanych pomiotów trzecich, z którymi współpracuje (np. świadczy na rzecz tych podmiotów usługi reklamowe lub nabywa od tych podmiotów duże ilości towarów lub usług). W takich sytuacjach możliwe jest uzyskanie przez Wnioskodawcę istotnych zniżek od cen publicznie oferowanych przez te podmioty.

Niejednokrotnie Wnioskodawca przekazuje również nagrody, które należą do innych podmiotów (dalej: Sponsorzy). W przypadku przekazywania nagród należących do Sponsorów, składają oni oświadczenie, zgodnie z którym powierzenie nagród Wnioskodawcy w takiej sytuacji ma na celu wyłącznie ich przekazanie zwycięzcom konkursu lub plebiscytu w imieniu i na rzecz Sponsora.

Jednocześnie możliwe są sytuacje, kiedy uczestnikami konkursów i plebiscytów są osoby fizyczne, które prowadzą działalność gospodarczą. W takich sytuacjach nagroda może mieć związek z tą działalnością.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć „konkurs” oraz „nagroda”, wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) „konkurs”, jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast „nagroda”, to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp.

Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Natomiast plebiscyt oznacza „głosowanie czytelników, słuchaczy lub widzów na osobę lub rzecz, która ich zdaniem jest najlepsza pod jakimś względem” (Słownik języka polskiego, PWN, wyd. internetowe) lub „głosowanie, którego uczestnicy wybierają spośród konkurujących osób lub rzeczy tę ich zdaniem pod jakimś względem najlepszą w danym czasie” (Wielki Słownik Języka Polskiego, PAN, praca naukowa finansowana ze środków na naukę w latach 2007-2012 jako projekt rozwojowy).

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe należy uznać, że w przedsięwzięciach - Konkursach, których organizatorem jest/będzie Wnioskodawca występują elementy niezbędne do uznania ich za konkurs.

Natomiast w przypadku organizowanych Plebiscytów nie mamy do czynienia z nagrodą w konkursie, bowiem w analizowanym przypadku nie zostały spełnione przesłanki konkursu. Przedsięwzięcie to nie jest konkursem, gdyż brak tu jest bezpośredniej rywalizacji. Zawodnicy zostają zgłoszeni przez inny podmiot, a po zgłoszeniu w żaden sposób ze sobą nie współzawodniczą. Zwycięzca zostaje wyłoniony na podstawie głosowania czytelników tytułu prasowego i serwisu internetowego. Z tych względów, do tych nagród nie będzie miało zastosowanie zryczałtowane opodatkowanie określone w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż jak już wskazano przedsięwzięcia nie można uznać za konkurs.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że wartość nagród przyznanych w Plebiscycie osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej (lub jeżeli nagroda nie ma związku z taką działalnością) należy zakwalifikować do przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie będzie miał w tej sytuacji zastosowania art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Natomiast przychód z tytułu nagród uzyskanych przez uczestników z tytułu wygranej w Konkursie podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Obowiązek poboru podatku jednakże nie wystąpi jeżeli wygrana/nagroda otrzymana w konkursie spełnia warunki do zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Warunkiem zastosowania omawianego zwolnienia w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 2000 zł, jest rodzaj konkursu. Mianowicie musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a w przypadku konkursów z innych dziedzin wyłącznie taki, którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu.

Należy także zauważyć, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pozwala wyodrębnić dwie grupy konkursów, do których może mieć zastosowanie omawiane zwolnienie.

Pierwsza grupa konkursów to konkursy organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja). Zatem, aby przedmiotowe zwolnienie miało zastosowanie, spełnione muszą zostać łącznie 3 warunki:

  • organizatorem konkursu musi być środek masowego przekazu,
  • podmiotem emitującym (ogłaszającym) konkurs musi być środek masowego przekazu (np.: internet),
  • jednorazowa wartość wygranej nie może przekroczyć kwoty 2 000 zł.


Zatem, jak wynika z analizowanego przepisu, w przypadku pierwszej grupy konkursów – zastosowanie zwolnienia od podatku do wygranych w konkursach ogłaszanych np. w internecie, prasie mogłoby nastąpić tylko wówczas, gdyby organizatorem, jak i miejscem ogłoszenia konkursu były środki masowego przekazu.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia „środki masowego przekazu”. Również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia. Jednakże dostępne definicje słownikowe pojęcia „środki masowego przekazu” określają to pojęcie w różnych aspektach. Jakkolwiek wskazują one, że są to środki komunikowania masowego, to z jednej strony do środków masowego przekazu zaliczają zarówno urządzenia techniczne służące tej komunikacji posługujące się w przekazie obrazami, dźwiękami, słowem pisanym (np. gazeta, telewizja satelitarna, odbiornik radiowy), z drugiej zaś jako środki masowego przekazu wskazują instytucje zajmujące się przekazywaniem informacji z wykorzystaniem tychże urządzeń technicznych. Tytułem przykładu powyższego dualizmu wskazać można internetową encyklopedię PWN (https://encyklopedia.pwn.pl), określającą środki masowego przekazu jako „mass media, media masowe, środki masowego komunikowania, urządzenia i instytucje, za pomocą których przesyłane są treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także film (kino), książki (popularne), nagrania muzyczne (płyty, kasety) oraz tzw. nowe media: magnetowid, odtwarzacz DVD, nagrania filmowe (kasety, DVD), telegazeta, telewizja satelitarna, kablowa, gry komputerowe, Internet (komputer)”.

Z powyższego wynika zatem, że środki masowego przekazu są definiowane, zarówno od strony podmiotowej, jak i przedmiotowej. Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 prowadzi do wniosku, że do skorzystania ze zwolnienia nie jest wystarczający sam fakt, że informacja o konkursie przekazana została w środkach masowego przekazu (prasa, radio, telewizja) rozumianych jako środki komunikowania masowego (urządzenia techniczne), do których zaliczany jest Internet. Przepis ten wymaga, aby konkurs były również organizowane przez środki masowego przekazu w znaczeniu instytucji zaliczanych do tzw. mass mediów.

Druga grupa konkursów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu.

Z punktu widzenia możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy w przypadku wydania nagród rzeczowych w ramach konkursu organizowanego przez Wnioskodawcę wydającego szereg tytułów prasowych oraz szereg serwisów internetowych znaczenie ma fakt, czy jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy kwoty 2 000 zł.

Poprzez pojęcie „jednorazowa wartość nagrody”, o którym mowa w powołanym powyżej przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć wartość każdej odrębnie wygranej przez uczestnika nagrody. Bez znaczenia dla możliwości skorzystania z powyższego zwolnienia pozostaje ilość otrzymanych w ciągu roku nagród oraz łączna ich wartość. Zatem, wartość nagrody pieniężnej określonej w odniesieniu do jednego zdarzenia uprawniającego do jej otrzymania stanowi jednorazową wartość nagrody w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia w przedstawionym opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki, tj. wygrana musi dotyczyć konkursu organizowanego przez środki masowego przekazu i jej wartość nie może przekroczyć jednorazowo kwoty 2 000 zł.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny i zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa podatkowego, należy stwierdzić, że otrzymane przez laureatów/uczestników nieprowadzących działalności gospodarczej (lub jeżeli nagroda nie ma związku z taką działalnością) świadczenie pieniężne stanowić będzie nagrodę w konkursie, ponieważ zostaną spełnione warunki w postaci elementu rywalizacji i współzawodnictwa w celu wyłonienia najlepszych uczestników. Ponadto jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, organizatorem konkursu będzie instytucja zaliczana do środków masowego przekazu oraz konkursy będą ogłaszane w środkach masowego przekazu.

Wobec powyższego będzie miało w tym przypadku zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wartości nagród nie przekraczających 2 000,00 zł.

Natomiast zwolnienie to nie będzie miało zastosowania do nagród uzyskanych w Plebiscycie, gdyż jak wskazano powyżej nagrody te nie są uzyskane w Konkursie.

Z przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będzie wydawał nagrody zakupione z rabatem.

Rabat”, zgodnie ze słownikowym znaczeniem tego pojęcia oznacza: „zniżka; obniżenie ceny jakiegoś towaru o pewną kwotę” (https://sjp.pwn.pl).

W praktyce udzielenie rabatu polega więc na obniżeniu ceny zakupu usług lub towarów. „Ceną” zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 1 w ustawie z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 178) jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę. W cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług lub podatkiem akcyzowym. Przez cenę rozumie się również stawkę taryfową (art. 3 ust. 2 ww. ustawy).

Sprzedaż towarów po obniżonej cenie jest rodzajem rabatu, który na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowi przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia. W takim przypadku kwota zapłacona za towar po uwzględnieniu rabatu, dla nabywcy stanowi rzeczywistą cenę zakupu towaru, a więc będzie to cena po jakiej ostatecznie dokonano transakcji zakupu. Udzielenie rabatu skutkuje jedynie niższą ceną, którą nabywca musi zapłacić sprzedającemu. W konsekwencji skutkiem udzielenia rabatu jest obniżenie ceny towaru, a wartość udzielonego rabatu nie stanowi dla nabywcy towaru przychodu.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że stosownie do uregulowań art. 11 ust. 2a pkt 4 powołanej ustawy, w przypadku, gdy osoba fizyczna otrzymuje nieodpłatnie określone świadczenie (towar), to ustalając kwotę przychodu z tego tytułu należy wziąć pod uwagę – zgodnie z brzmieniem ww. przepisu – cenę rynkową. Zatem, jeżeli cena zakupu, przy uwzględnieniu zastosowanych rabatów, będzie ceną rynkową, to podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym stanowić będzie cena nagrody ustalona przez strony transakcji w formie ceny obniżonej, którą Wnioskodawca zapłaci dostawcy, tj. cena ostateczna do zapłaty po uwzględnieniu wszystkich rabatów i upustów uzyskanych przy zakupie.

Wnioskodawca wydając w Konkursie nagrody obowiązany będzie od ww. kwoty obliczyć i pobrać zryczałtowany 10-procentowy podatek od wygranych w konkursach zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Natomiast wydając nagrody w Plebiscytach Wnioskodawca nie pełni funkcji płatnika, jednak wartość nagrody będzie stanowiła cena nagrody ustalona przez strony transakcji w formie ceny obniżonej, którą Wnioskodawca zapłaci dostawcy, tj. cena ostateczna do zapłaty po uwzględnieniu wszystkich rabatów i upustów uzyskanych przy zakupie.

W przypadku gdy wartość nagrody, nie przekracza jednorazowo kwoty 2 000 zł, przychód będzie korzystał ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W takim przypadku Wnioskodawca wydając w konkursach nagrody osobom fizycznym, które nie prowadzą działalności gospodarczej (lub jeżeli nagroda nie ma związku z prowadzoną działalnością gospodarczą) może zastosować jako płatnik zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, niezależnie od tego czy podatnikowi zostanie wydana dodatkowa nagroda od Sponsora.


Zatem, na Wnioskodawcy jako płatniku nie będzie ciążył obowiązek poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od ww. nagród wygranych w konkursie, stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 4 i ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Jeżeli jednak wartość nagrody otrzymanej przez zwycięzcę przekroczy kwotę 2 000 zł, nie znajdzie zastosowania zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy i cała kwota nagrody podlegać będzie opodatkowaniu. W tej sytuacji na Wnioskodawcy będą ciążyły obowiązki płatnika, o których mowa w powołanym powyżej art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Spółka jako płatnik obowiązana będzie do pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego 10% podatku na konto właściwego urzędu skarbowego oraz sporządzenia i przekazania właściwemu urzędowi skarbowemu deklaracji PIT-8AR, wykazując w niej kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego.

W przypadku, gdy koszt nagród w konkursach będą ponosili Sponsorzy, a Wnioskodawca będzie jedynie przekazywał nagrody, wówczas na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika.


Natomiast odnosząc się do nagród wydawanych w Plebiscytach należy stwierdzić, że wartość nagród przyznanych w Plebiscycie osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej (lub jeżeli nagroda nie ma związku z taką działalnością) należy zakwalifikować do przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji na Wnioskodawcy, jako podmiocie przyznającym nagrody nie będzie ciążyć obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od ich wartości co potwierdza treść ww. art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednak na Wnioskodawcy będzie ciążył obowiązek informacyjny polegający na sporządzeniu informacji o wysokości przychodu (PIT-11).

W przypadku, gdy koszt nagród w Plebiscytach będą ponosili Sponsorzy, a Wnioskodawca będzie jedynie przekazywał nagrody, wówczas na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika.


Zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie miało zastosowania do nagród uzyskanych w Plebiscycie.


Jeżeli cena zakupu nagród, przy uwzględnieniu zastosowanych rabatów, będzie ceną rynkową, to wartość nagrody będzie stanowiła cena nagrody ustalona przez strony transakcji w formie ceny obniżonej, którą Wnioskodawca zapłaci dostawcy, tj. cena ostateczna do zapłaty po uwzględnieniu wszystkich rabatów i upustów uzyskanych przy zakupie.

W przypadku natomiast nagród uzyskanych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, z tytułu organizowanych przez Wnioskodawcę konkursów – jeżeli osoby te uczestniczą w konkursie w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą – stanowią przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej, a nie z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy). Oznacza to, że w takim przypadku dochód (przychód) z tytułu wygranej przez podatnika nagrody podlega opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Brak jest bowiem uzasadnienia do wyłączenia ze źródła przychodów jaką stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza gratyfikacji w postaci nagrody konkursowej w sytuacji gdy dane czynności wykonywane są w ramach działalności zarobkowej prowadzonej we własnym imieniu i na własny rachunek, a ponadto działalność ta ma charakter zorganizowany i ciągły (powtarzalny i stały), a więc zostaną spełnione przesłanki z art. 5a pkt 6 ustawy. Jednocześnie zauważyć należy, że art. 9a ust. 1 i 2 ustawy, określający zasady opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej, nie zawiera odesłania do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Systematyka ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zakłada, że przychody osób fizycznych podlegające opodatkowaniu przyporządkowane są źródłom przychodów wymienionych w art. 10. Każde źródło przychodów ma przypisane zasady opodatkowania. Zatem nie jest konieczne wprowadzanie zastrzeżeń, iż zasady opodatkowania przychodów z jednego źródła nie mogą być stosowane do opodatkowania przychodów z innego źródła. Tym samym jeżeli - nie budzi wątpliwości, iż przychody (nagrody) z tytułu udziału w konkursach związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowią przychód z tej działalności, to należy uznać, że przychody takie podlegają opodatkowaniu na tych samych zasadach jak pozostałe przychody z działalności gospodarczej prowadzonej przez uczestnika konkursu.

Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27, albo art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych albo na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2019 r., poz. 43 ze zm.).

Tak więc dopuszczenie opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na innych zasadach, np. na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi naruszenie art. 9a ww. ustawy. Samo uznanie danego przedsięwzięcia za konkurs nie powoduje automatycznie, że ma zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przewidujący 10% zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową. Należy zauważyć, że redakcja art. 30 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że czynności i zdarzenia wymienione w tym przepisie, opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym, mają w zasadzie charakter jednorazowy i incydentalny, a celem przepisu jest ułatwienie poboru podatku. Cechy incydentalności nie można natomiast przypisać dochodom (przychodom) z pozarolniczej działalności gospodarczej, która jest działalnością zarobkową prowadzoną we własnym imieniu i na własny rachunek, mającą charakter zorganizowany i ciągły (powtarzalny i stały).

W związku z powyższym, podatnicy uzyskujący dochody ze źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, sami dokonają opodatkowania przekazanych przez Spółkę nagród (zgodnie z wybraną formą opodatkowania).

W konsekwencji na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, z tytułu wygranych w konkursach otrzymanych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.

Również nagrody uzyskane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, z tytułu organizowanych przez Wnioskodawcę Plebiscytów – jeżeli osoby te uczestniczą w Plebiscycie w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą – stanowią przychód ze źródła, o którym mowa w art. 14 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 3 cytowanej ustawy, który winien być przez nich opodatkowany zgodnie z wybraną formą opodatkowania. Oznacza to, że na Spółce nie ciąży obowiązek płatnika.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego wskazać należy, że dotyczą one tylko konkretnej, indywidualnej sprawy podatnika osądzonej w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj