Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.487.2019.1.PK
z 31 stycznia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 listopada 2019 r. (data wpływu 25 listopada 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w przedmiocie opodatkowania i rozliczenia dostawy towarów na Ukrainie na rzecz Lokalnego wykonawcy kontraktowego Armii USA, jest:

  • prawidłowe w zakresie braku opodatkowania dostawy towarów na terytorium Ukrainy oraz miejsca rozliczenia podatku należnego,
  • nieprawidłowe w zakresie opodatkowania dostawy stawką VAT w wysokości 0%.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w przedmiocie opodatkowania i rozliczenia dostawy towarów na Ukrainie na rzecz Lokalnego wykonawcy kontraktowego Armii USA.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (dalej: Podatnik albo Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie doradztwa i pośrednictwa w sprzedaży towarów i usług na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej (dalej: Armii USA). Podatnik jest czynnym podatnikiem VAT i posiada nr VAT UE. Sprzedaż realizowana jest bezpośrednio na rzecz Armii USA w Polsce albo na rzecz wykonawców kontraktowych USA lub ich lokalnych oddziałów lub spółek córek - spółek handlowych, korporacji lub innych podmiotów prawa USA lub prawa lokalnego prowadzących m.in. w Polsce swoją działalność gospodarczą w zakresie obsługi logistycznej Armii USA z przeznaczeniem sprzedawanych towarów na potrzeby Armii USA w Polsce. Dokonując sprzedaży na potrzeby Armii USA w Polsce Podatnik korzysta z prawa do obniżenia stawki podatku od towarów i usług zgodnie z postanowieniami § 8 ust. 1 pkt 5) oraz ust. 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2350) (dalej: Rozporządzenie) oraz zgodnie z art. 18 ust. 2 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanej w Warszawie dnia 11 grudnia 2009 r. (Dz. U. z 2010 r. poz. 422) (dalej: Umowa SOFA USA Polska). W celu udokumentowania prawa do skorzystania z obniżonej stawki podatku Podatnik dysponuje, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, świadectwem zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku do Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U poz. 817 i 818), dla tych towarów lub usług. Podatnik dysponuje również zamówieniem dotyczącym towarów lub usług wraz z ich specyfikacją, do których odnosi się w/w świadectwo.

W związku ze zwiększoną obecnością Armii USA na ternie Polski oraz krajów sąsiednich, w szczególności Niemiec (UE), Podatnik zainteresowany jest dostawą towarów oraz świadczeniem usług (z wyłączeniem robót budowlanych) lub pośrednictwem w dostawie towarów i świadczeniu usług na rzecz Armii USA także poza granicami Polski, na terenie UE, a w szczególności w Niemczech. Podatnik nie zawsze będzie dostawcą bezpośrednim dla Armii USA. W zależności od warunków i organizatora przetargu dostawy mogą być realizowane na rzecz Armii USA (jej jednostek organizacyjnych) lub na rzecz lokalnie właściwych wykonawców kontraktowych USA lub ich lokalnych oddziałów lub spółek córek- spółek handlowych, korporacji lub innych podmiotów prawa USA lub prawa lokalnego prowadzących lokalnie działalność gospodarczą w zakresie obsługi logistycznej Armii USA z przeznaczeniem sprzedawanych towarów lub usług na potrzeby Armii USA w miejscu tej działalności (dalej: Lokalni wykonawcy kontraktowi Armii USA).

W tak przedstawionym stanie faktycznym Podatnik rozważa następujące zdarzenie.

Podatnik kupuje towar, ostatecznie przeznaczony na potrzeby Armii USA na Ukrainie (odpowiedniej jednostki organizacyjnej Armii USA) od pośrednika, którym jest inny polski przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą i zarejestrowany w Polsce jako podatnik VAT UE (dalej: Podwykonawca). Podwykonawca nie jest producentem towarów i kupuje towary od ich bezpośredniego dostawcy - przedsiębiorcy ukraińskiego, zarejestrowanego na terenie Ukrainy jako ukraiński podatnik VAT (dalej: Faktyczny Dostawca).

Towary nie opuszczają terytorium Ukrainy. Przebieg transakcji wygląda następująco: Faktyczny Dostawca (przedsiębiorca ukraiński) sprzedaje towar Podwykonawcy (przedsiębiorca polski), który sprzedaje towar Podatnikowi (przedsiębiorca polski), który sprzedaje następnie towar Lokalnemu wykonawcy kontraktowemu Armii USA na ternie Ukrainy (przedsiębiorca amerykański). Lokalny wykonawca kontraktowy Armii USA dostarcza towar następnie Armii USA. Podwykonawca, Podatnik ani Lokalny wykonawca kontraktowy Armii USA nie są zarejestrowanymi podatnikami VAT na Ukrainie. Lokalny wykonawca kontraktowy Armii USA nie jest podatnikiem VAT w Polsce. Transport towarów odbywa się bezpośrednio od Faktycznego Dostawcy do Lokalnego wykonawcy kontraktowego Armii USA w całości na terenie Ukrainy. Podatnik i Podwykonawca, polscy podatnicy VAT, pełnią więc rolę pośredników w obrocie. Umowa między Podwykonawcą a Podatnikiem jest zawierana w Polsce i poddana prawu polskiemu. Umowa między Podatnikiem a Lokalnym wykonawcą kontraktowym USA podlega prawu amerykańskiemu i jest wykonywana na Ukrainie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy sprzedaż towarów przez Podwykonawcę na rzecz Podatnika i przez Podatnika na rzecz Lokalnego wykonawcy kontraktowego Armii USA podlega opodatkowaniu polskim podatkiem od towarów i usług w Polsce (dalej: polskim podatkiem VAT)?

Czy sprzedaż towarów przez Podwykonawcę na rzecz Podatnika i przez Podatnika na rzecz Lokalnego wykonawcy kontraktowego Armii USA podlega opodatkowaniu zerową stawką VAT ze względu na dostawy na rzecz Armii USA?

Czy podatek VAT ewentualnie należny od sprzedaży towarów przez Podwykonawcę na rzecz Podatnika i przez Podatnika na rzecz Lokalnego wykonawcy kontraktowego Armii USA powinien być rozliczany w Polsce, czy na Ukrainie?

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż towarów przez Podwykonawcę na rzecz Podatnika i przez Podatnika na rzecz Lokalnego wykonawcy kontraktowego Armii USA na ternie Ukrainy nie podlega opodatkowaniu polskim podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów

Zdarzenie opisane w przedstawionym stanie faktycznym nie stanowi odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju, z uwagi na fakt wykonywania obu transakcji w całości na terytorium Ukrainy. Zważywszy, że towary przez cały czas pozostają na terytorium Ukrainy nie może być też mowy o eksporcie lub imporcie towarów. Ukraina nie jest krajem członkowskim UE, więc transakcja nie może być też rozpatrywana w kategorii WDT lub WNT. Tym samym sprzedaż towarów przez Podwykonawcę na rzecz Podatnika, wykonywana na terenie Ukrainy, i przez Podatnika na rzecz Lokalnego wykonawcy kontraktowego Armii USA, też na ternie Ukrainy, powinna podlegać jedynie ewentualnemu opodatkowaniu ukraińskim podatkiem VAT. Jak wskazuje się w orzecznictwie, „w przypadku gdy wykonanie danej czynności opodatkowanej będzie miało miejsce poza określonym terytorium, czynność ta nie będzie, co do zasady, podlegała opodatkowaniu w danym kraju” (wyrok WSA w Krakowie z 18.02.2009 r., I SA/Kr 1560/08, LEX nr 4999580.

W ocenie Podatnika, w przypadku gdy z przepisów prawa ukraińskiego lub stosownej umowy międzynarodowej między Ukrainą a Stanami Zjednoczonymi Ameryki Północnej wynika prawo do stosowania obniżonej stawki podatku VAT, Podatnik i Podwykonawca będą mogli wystawić faktury dokumentujące dostawy towarów z zerową stawką podatku. Przepisy polskiego Rozporządzenia nie będą miały w tym wypadku zastosowania.

W ocenie Podatnika podatek VAT ewentualnie należny zgodnie z prawem ukraińskim od sprzedaży towarów przez Podwykonawcę na rzecz Podatnika i przez Podatnika na rzecz Lokalnego wykonawcy kontraktowego Armii USA powinien być rozliczany w całości na Ukrainie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

  • prawidłowe w zakresie braku opodatkowania dostawy towarów na terytorium Ukrainy oraz miejsca rozliczenia podatku należnego,
  • nieprawidłowe w zakresie opodatkowania dostawy stawką VAT w wysokości 0%.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 106) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie, z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które – stosownie do definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (z zastrzeżeniem art. 2a).

Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…) (art. 2 pkt 3 ustawy). Natomiast przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3 (art. 2 pkt 5 ustawy).

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarami zaś, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Wskazać należy, że w przypadku transakcji łańcuchowych, tj. transakcji, w których występuje kilka podmiotów zawierających transakcje dotyczące jednego przedmiotu – który przekazywany jest przez pierwszy podmiot w łańcuchu na rzecz ostatniego z podmiotów – ustanowiono szczegółowe zasady dotyczące dostaw. Regulują je przepisy art. 7 ust. 8 i art. 22 ust. 1-3 ustawy.

W treści art. 7 ust. 8 ustawy wskazano, że w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach.

Transakcja łańcuchowa cechuje się zatem tym, że towar, będący przedmiotem więcej niż jednej transakcji, jest fizycznie wydawany tylko raz bezpośrednio przez pierwszy podmiot ostatniemu nabywcy.

Każda z dostaw w transakcji łańcuchowej traktowana jest odrębnie, co oznacza, że dla każdej z nich odrębnie ustalane jest też miejsce dokonania dostawy.

W tym miejscu podkreślić należy, że podatek od towarów i usług jest daniną o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu nim w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostaną uznane – na tle przepisów o miejscu świadczenia – za wykonane w tym państwie. Zatem określenie miejsca świadczenia determinuje miejsce opodatkowania.

Regulacje prawne obowiązujące w tym zakresie zostały zawarte m.in. w rozdziale 1 (Miejsce świadczenia przy dostawie towarów) działu V ustawy.

W świetle art. 22 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku:

  • towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy;
  • towarów niewysyłanych ani nietransportowanych – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Natomiast w myśl art. 22 ust. 2 ustawy – w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, przy czym towar ten jest wysyłany lub transportowany, to wysyłka lub transport tego towaru są przyporządkowane tylko jednej dostawie; jeżeli towar jest wysyłany lub transportowany przez nabywcę, który dokonuje również jego dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport są przyporządkowane dostawie dokonanej dla tego nabywcy, chyba że z warunków dostawy wynika, że wysyłkę lub transport towaru należy przyporządkować jego dostawie.

Na podstawie regulacji art. 22 ust. 3 ustawy – w przypadku, o którym mowa w ust. 2, dostawę towarów, która:

  1. poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów;
  2. następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

W przypadku gdy miejscem rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów jest terytorium państwa trzeciego, dostawę towarów dokonywaną przez podatnika lub podatnika podatku od wartości dodanej, który jest również podatnikiem z tytułu importu albo zaimportowania tych towarów, uważa się za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego importu albo zaimportowania tych towarów (art. 22 ust. 4 ustawy).

Z przepisu art. 22 ust. 2 ustawy (zdanie pierwsze) wynika, że w przypadku transakcji łańcuchowych, kiedy ten sam towar jest przedmiotem kolejnych dostaw, lecz faktycznie jest przemieszczany od pierwszego dostawcy do finalnego nabywcy, wówczas przyjmuje się, że ma miejsce tylko jedna wysyłka (transport). Z uwagi na to, że dokonywane jest tylko jedno przemieszczenie towarów, to tylko jedna dostawa może być uznana za dostawę „ruchomą” towarów, pozostałe zaś są dostawami „nieruchomymi”.

Omawiany przepis – zdanie drugie – odnosi się wprost do sytuacji, kiedy towar jest wysyłany (transportowany) przez nabywcę dokonującego również jego dostawy, czyli podmiot kupujący towar i sprzedający ten sam towar. W takiej sytuacji ustawodawca wskazał, że transport (przesyłka) przyporządkowane są dostawie realizowanej dla tego właśnie nabywcy. Jest to założenie domniemane, mogące zostać obalone w przypadku, gdy z warunków dostawy wynika, że transport (wysyłkę) należy przyporządkować dostawie realizowanej przez tego nabywcę.

Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku tzw. transakcji łańcuchowych, kiedy ten sam towar jest przedmiotem kolejnych dostaw, lecz faktycznie przemieszczany tylko od pierwszego dostawcy do finalnego nabywcy, wówczas przyjmuje się, że ma miejsce tylko jedna wysyłka (transport), więc tylko w odniesieniu do jednej z transakcji można ustalić miejsce świadczenia w oparciu o art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy (dostawa ruchoma). W odniesieniu do pozostałych dostaw, którym nie można przypisać wysyłki (transportu), ustalenie miejsca świadczenia odbywa się jak dla towarów niewysyłanych, a więc według miejsca, w którym towary znajdowały się w momencie dostawy (dostawa nieruchoma).

Na podstawie art. 2 pkt 7 ustawy przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy przez eksport towarów rozumie się to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

-jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych;

Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz (art. 9 ust. 1ustawy).

Stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Jak wynika z opisu przedmiotowej sprawy Podatnik kupuje towar, ostatecznie przeznaczony na potrzeby Armii USA na Ukrainie (odpowiedniej jednostki organizacyjnej Armii USA) od Podwykonawcy. Podwykonawca nie jest producentem towarów i kupuje towary od ich bezpośredniego dostawcy - przedsiębiorcy ukraińskiego (Faktycznego Dostawcy), zarejestrowanego na terenie Ukrainy jako ukraiński podatnik VAT. Towary nie opuszczają terytorium Ukrainy. Przebieg transakcji wygląda następująco: Faktyczny Dostawca (przedsiębiorca ukraiński) sprzedaje towar Podwykonawcy (przedsiębiorca polski), który sprzedaje towar Podatnikowi (przedsiębiorca polski), który sprzedaje następnie towar Lokalnemu wykonawcy kontraktowemu Armii USA na ternie Ukrainy (przedsiębiorca amerykański). Lokalny wykonawca kontraktowy Armii USA dostarcza towar następnie Armii USA. Transport towarów odbywa się bezpośrednio od Faktycznego Dostawcy do Lokalnego wykonawcy kontraktowego Armii USA w całości na terenie Ukrainy.

Mając na uwadze, że towar będący przedmiotem dostawy pomiędzy kilkoma podmiotami nie opuszcza Ukrainy i jest bezpośrednio dostarczany od Faktycznego Dostawcy do Lokalnego wykonawcy kontraktowego Armii USA, należy stwierdzić, że miejscem dostawy dokonanej przez Wnioskodawcę, a tym samym jej opodatkowania, jest terytorium Ukrainy, czyli terytorium kraju w którym towar znajduje się w momencie dostawy.

W związku z brakiem przekroczenia granicy przez towar, w którąkolwiek stronę, transakcja ta nie będzie rozpoznana ani jako transakcja transgraniczna: eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów czy też wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Zatem dostawa dokonana przez Wnioskodawcę na rzecz Lokalnego wykonawcy kontraktowego Armii USA nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium kraju, a tym samym nie będzie z tej transakcji wynikał żaden należny podatek VAT w rozumieniu przepisów krajowych. Dlatego też ewentualny podatek należny z będzie rozpoznawana na podstawie przepisów ukraińskich i nie podlega rozliczeniu w Polsce.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pierwszego i trzeciego pytania w kolejności, w części w jakim odnosi się ono do kwestii prawno-podatkowych dotyczących Wnioskodawcy, jest prawidłowe.

Odnośnie wysokości stawki podatku VAT jaką należy opodatkować przedmiotową dostawę, to należy wskazać, że skoro - jak stwierdzono powyżej - miejscem opodatkowania przedmiotowej dostawy towarów jest terytorium Ukrainy to tym samym transakcja ta nie podlega opodatkowaniu w Polsce. W konsekwencji w zakresie opodatkowania tej dostawy nie maja zastosowania przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy. Inaczej mówiąc dostawa ta nie jest opodatkowana jakąkolwiek stawka podatku VAT na terytorium kraju w tym stawką VAT w wysokości 0%.

Natomiast to czy dostawa ta będzie podlegała opodatkowaniu na terytorium Ukrainy, podatkiem podobnym do podatku VAT, i ewentualnie jakim stawkami tego podatku, regulują to przepisy ukraińskie, które nie mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Jak stanowi art. 106a ustawy, przepisy niniejszego rozdziału („Faktury”) stosuje się do:

  1. sprzedaży, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów;
  2. dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej – posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:
    1. państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,
    2. państwa trzeciego.


Zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

W myśl art. 106e ust. 1 pkt 12 i 18 ustawy, faktura powinna zawierać m.in.:

  • stawkę podatku,
  • w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi - wyrazy "odwrotne obciążenie".

Na podstawie art. 106e ust. 5 pkt ustawy faktura może nie zawierać w przypadku, o którym mowa w art. 106a pkt 2 lit. b - danych określonych w ust. 1 pkt 5 i 12-14;

Z ww. przepisów wynika, że w sytuacji gdy miejscem dostawy towarów jest kraj trzeci (np. Ukraina) to podatnik dokumentujący tą transakcję fakturą nie wykazuje m.in. stawki podatku. Umieszcza natomiast na fakturze adnotację "odwrotne obciążenie", ale tylko w sytuacji gdy nabywca, zgodnie z przepisami państwa w którym dokonano dostawy, jest zobowiązany do opodatkowania tego nabycia na zasadach odwrotnego obciążenia.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzi, że Wnioskodawca dokumentując przedmiotowe dostawy towarów, dokumentując je fakturami VAT nie wykazuje jakiejkolwiek stawki podatku.

Tym samym Stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie drugiego pytania w kolejności, w części w jakim odnosi się ono do kwestii prawno-podatkowych dotyczących Wnioskodawcy, jest nieprawidłowe.

Jak wskazano powyżej dostawa dokonywana przez Wnioskodawcę nie podlega opodatkowaniu na terytorium kraju. W konsekwencji nie jest objęta jakakolwiek stawką podatku VAT, a tym samym nie będzie z tej transakcji wynikał żaden należny podatek VAT w rozumieniu przepisów krajowych. Dlatego też ewentualny podatek należny (w tym zastosowanie odpowiedniej stawki) będzie rozpoznawany na podstawie przepisów ukraińskich i nie podlega rozliczeniu w Polsce.

Tym samym Stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie drugiego pytania w kolejności, w części w jakim odnosi się ono do kwestii prawno-podatkowych dotyczących Wnioskodawcy, jest nieprawidłowe.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest:

  • prawidłowe w zakresie braku opodatkowania dostawy towarów na terytorium Ukrainy oraz miejsca rozliczenia podatku należnego,
  • nieprawidłowe w zakresie opodatkowania dostawy stawką VAT w wysokości 0%.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie praw i obowiązków Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania i rozliczenia podatku VAT. W zakresie w jakim pytania Wnioskodawcy dotyczyły praw i obowiązków Podwykonawcy wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Odpowiedź na zagadnienia w pozostałym zakresie jest przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj