Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.761.2019.2.AK
z 3 lutego 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2019 r. (data wpływu), uzupełnionym pismem z dnia 23 stycznia 2020r. (data wpływu 24 stycznia 2020r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży w drodze licytacji nieruchomości zabudowanej nr 1 oraz obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży w drodze licytacji nieruchomości zabudowanej nr 1 oraz obowiązków płatnika.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 24 stycznia 2020r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w … w postępowaniu Km … prowadzi egzekucję przeciwko dłużnikowi K.J. NIP:.., PESEL: … zamieszkałemu pod adresem ul. …. W toku prowadzonego postępowania dokonano wszczęcia egzekucji z nieruchomości stanowiącej własność dłużnika oznaczonej w księdze wieczystej prowadzonej przez Sąd Rejonowy w ... pod numerem … położonej pod adresem … w obrębie…, w powiecie ….

Nieruchomość będzie przedmiotem sprzedaży w trybie licytacji publicznej, która prawdopodobnie odbędzie się w 2020 r. Zgodnie ze wskazaniem rzeczoznawcy majątkowego powołanego do oszacowania wartości nieruchomości przedmiotowa nieruchomość jest nieruchomością gruntową zabudowaną oznaczoną jako działka ewidencyjna nr 1 o powierzchni 0,3277ha.

Zgodnie z zapisami w księdze wieczystej właścicielem nieruchomości jest K. J. na podstawie umowy sprzedaży z dnia 3-12-2013 r. Sposób korzystania z nieruchomości został sklasyfikowany jako B - grunty rolne zabudowane. Zgodnie z uproszczonym wypisem z rejestru gruntów z dnia 21-01-2019 r. działka nr 1 stanowi użytek oznaczony symbolem B - tereny mieszkaniowe. Według wypisu z kartoteki budynków z dnia 9-01-2019 r. na terenie działki usytuowane są dwa murowane budynki o następujących parametrach: - Budynek biurowy o 3 kondygnacjach nadziemnych i 1 podziemnej, wybudowany w 1971 r. i przebudowany w 2016r., o powierzchni zabudowy 165 m2, w którym znajduje się 21 izb, budynek został oddany do użytkowania 21-04-2016 r., według klasyfikacji PKOB jest to budynek biurowy, - Budynek transportu i łączności o 1 kondygnacji nadziemnej, wybudowany w 1971 r., o powierzchni zabudowany wynoszącej 100 m2, brak informacji o klasyfikacji PKOB.

Według wskazań rzeczoznawcy majątkowego na przedmiotowej działce posadowione są następujące budynki: wolnostojący 3-kondygnacyjny budynek biurowy o pow. użytkowej 279,58 m2 (budynek nr 1), 2-kondygnacyjny budynek usługowo-magazynowy w powierzchni użytkowej 279,58 m2 (budynek nr 2) oraz 1 kondygnacyjny budynek garażowo-magazynowy o pow. użytkowej 273,55 m2 (budynek nr 3). Budynki stanowią całość funkcjonalną w ramach kompleksu biuro-magazynowego. Według opisu sporządzonego przez rzeczoznawcę budynek nr 1 stanowi wolnostojący 3-kondygnacyjny budynek o funkcji biurowej, niepodpiwniczony, wzniesiony w technologii tradycyjnej murowanej w II poł. XX w, zlokalizowany w frontowej części działki.

W ramach przebudowy i rozbudowy po 2014r. zmieniono funkcję obiektu z mieszkalnej na biurową. Wejście do budynku usytuowane od wschodu, z zewnętrznej klatki schodowej. Budynek posiada dwa balkony od strony wschodniej. Pierwotny był to budynek o funkcji mieszkalnej, zgodnie z kartoteką budynków, wzniesiono w 1971 r. w technologii tradycyjnej murowanej. Po 2014r. obiekt przeszedł generalny remont, przebudowę i rozbudowę, w wyniku których został przystosowany do pełnienia funkcji biurowej. Na datę wyceny, jest to obiekt nowoczesny, charakteryzujący się niskim zużyciem technicznym i funkcjonalnym oraz wysoką jakością zastosowanych materiałów wykończeniowych. Budynek ocieplony i otynkowany. Układ funkcjonalny pomieszczeń oceniono jako prawidłowy i dogodny. Mając na uwadze wszystko, co powyżej, standard techniczno-użytkowy budynku określono jako bardzo dobry.

Zgodnie z danymi technicznymi pozyskanymi z projektu budowlanego dot. przebudowy i rozbudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego na działce nr 1 z kwietnia 2014r., autorstwa pracowni architektonicznej … oraz z oględzin przedmiotowej nieruchomości z dnia 21.01.2019r. w budynki zastosowano następujące rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe: Fundamenty - stopy fundamentowe żelbetowe; ściany fundamentowe betonowe; Ściany zewnętrzne - cegła pełna, pustak ceramiczny, pustak szczelinowy, ocieplone styropianem; Ściany wewnętrzne - ściany działowe z bloczków gazobetonowych; Strop - z płyty monolitycznej; Nadproża - prefabrykowane i stalowe; Podciągi - żelbetowe i stalowe; Dach - o konstrukcji drewnianej, wielospadowy; dach główny o konstrukcji krokwiowo-płatwiowej, dach niższy - konstrukcja krokwiowa; pokrycie dachu z blachodachówki; Rynny i rury spustowe - w technologii PCV, Kominy - z cegły ceramicznej pełnej, zwieńczone czapami żelbetowymi; Obróbki blacharskie - z blachy stalowej lakierowanej warstwowo; Schody zewnętrzne - żelbetowe, płytowe; Słupy - żelbetowe; Elewacja - tynk fakturowy „Baranek”; Tynki wewnętrzne - cementowo-wapienne, gładź gipsowa; Malowanie ścian i sufitów - farbami emulsyjnymi, glazura w pomieszczeniach łazienek i wc, płytki ceramiczne, okładziny ozdobne; Stolarka okienna - w technologii PCV; parapety zewnętrzne z blachy stalowej lakierowanej warstwowo; Stolarka drzwiowa - typowa, częściowo przeszklona, w technologii PCV; Posadzki - gres i panele podłogowe.

Budynek nr 2 jest to budynek o funkcji usługowo-magazynowej, 2-kondygnacyjny, niepodpiwniczony, z garażem wbudowanym w bryłę budynku, wzniesiony w technologii tradycyjnej murowanej z elementami żelbetowymi w II poł. XX w. W ramach przebudowy i rozbudowy po 2014r. obiekt, pierwotnie usługowy, przystosowano do pełnienia obecnej funkcji. Wejście do budynku usytuowane od wschodu, z zewnętrznej klatki schodowej, która zapewnia jednocześnie dostęp na piętro.

Pierwotny budynek 1-kondygnacyjny, zgodnie z kartoteką budynków, wzniesiono w 1971 r. w technologii tradycyjnej murowanej z elementami żelbetowymi. Po 2014r. obiekt przeszedł generalny remont, przebudowę i rozbudowę, w wyniku których został przystosowany do pełnienia obecnej funkcji. Na datę wyceny jest to obiekt nowoczesny, charakteryzujący się niskim zużyciem technicznym i funkcjonalnym oraz wysoką jakością zastosowanych materiałów wykończeniowych. Budynek ocieplony, otynkowany, posiada garaż. Układ funkcjonalny pomieszczeń oceniono jako prawidłowy i dogodny.

Mając na uwadze wszystko, co powyżej, standard budynku określono jako bardzo dobry. W budynku zastosowano następujące rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe: • Fundamenty - ławy fundamentowe monolityczne ze żwirobetonu, stopy fundamentowe monolityczne żelbetowe; ściany fundamentowe murowane z bloczków betonowych na zaprawie cementowej; • Ściany zewnętrzne - cegła wapienno-piaskowa, pustak szczelinowy, cegła ceramiczna pełna, ocieplone styropianem; • Ściany wewnętrzne - ściany działowe z pustaków z betonu komórkowego; • Strop - monolityczny żelbetowy; • Nadproża - z prefabrykowanych belek nadprożowych; • Dach - o konstrukcji drewnianej, dwuspadowy; pokrycie dachu z blacho-dachówki; • Rynny i rury spustowe - w technologii PCV; • Kominy - murowany z ceramicznych pustaków wentylacyjnych; • Obróbki blacharskie - z blachy stalowej lakierowanej warstwowo; • Schody zewnętrzne - żelbetowe monolityczne; • Elewacja - tynk mineralny „Baranek”; • Tynki wewnętrzne - cementowo-wapienne, gładź gipsowa; • Malowanie ścian i sufitów - farbami emulsyjnymi, glazura w pomieszczeniach łazienek i wc, płytki ceramiczne; • Stolarka okienna - w technologii PCV; parapety zewnętrzne z blachy stalowej lakierowanej warstwowo; • Stolarka drzwiowa – systemowa typowa, w technologii PCV; • Posadzki - gres, wykładzina dywanowa, panele podłogowe, terakota w wc i łazience.

Budynek nr 3 jest to budynek o funkcji garażowo-magazynowej, 1-kondygnacyjny, niepodpiwniczony, powstały w ramach przebudowy i rozbudowy budynku usługowo-magazynowego (nr 2) w kierunku zachodnim. Budynek wzniesiono po 2015r. w technologii tradycyjnej murowanej w ramach przebudowy i rozbudowy budynku usługowo-magazynowego. Na datę wyceny jest to obiekt nowoczesny, charakteryzujący się niskim zużyciem technicznym i funkcjonalnym oraz wysoką jakością zastosowanych materiałów wykończeniowych. Budynek ocieplony, otynkowany. Układ funkcjonalny pomieszczeń oceniono jako prawidłowy i dogodny. Mając na uwadze wszystko, co powyżej, standard budynku określono jako bardzo dobry. W budynku zastosowano następujące rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe: • Fundamenty - ławy fundamentowe monolityczne betonowe, stopy fundamentowe monolityczne betonowe i żelbetowe; ściany fundamentowe z bloczków betonowych na zaprawie cementowej ocieplone styropianem; • Ściany zewnętrzne - murowane dwuwarstwowe z pustaków ceramicznych ocieplone styropianem, rdzenie ścian monolityczne żelbetowe; • Ściany wewnętrzne - ściana nośna między garażem, a stanowiskiem napraw murowana z pustaków szczelinowych, systemowe elementy typu słup + siatka; • Słupy wewnętrzne - monolityczne żelbetowe wylewane z betonu; • Nadproża - prefabrykowane i monolityczne żelbetowe; • Dach - o konstrukcji drewnianej, dwuspadowy, pokrycie dachu z blachy trapezowej; • Rynny i rury spustowe - w technologii PCV; • Kanał techniczny - konstrukcja żelbetowa monolityczna; • Obróbki blacharskie - z blachy stalowej lakierowanej warstwowo; • Elewacja - ocieplenie ze styropianu, tynk mineralny „Baranek”; • Tynki wewnętrzne - cementowo-wapienne, gipsowe; • Sufity - podwieszone z płyty wodoodpornej; • Malowanie ścian i sufitów - farbami emulsyjnymi, glazura, klinkier zmywalny; • Stolarka okienna - w technologii PCV, luksfery, parapety zewnętrzne z blachy powlekanej i lakierowanej warstwowo; • Stolarka drzwiowa - w technologii PCV, ognioodporna, wrota garażowe stalowe, elektryczne segmentowe; • Podłoże – podłoże betonowe zacierane na mokro ze spadkami korytkowymi do odprowadzania ścieków; • Posadzki - posadzka betonowa.

Z uwagi na okoliczność, iż wskazana nieruchomość będzie stanowiła przedmiot dostawy towarów dokonywanej w egzekucji sądowej w trybie licytacji publicznej komornik pismem z dnia 9-05-2019r. wezwał dłużnika do złożenia informacji niezbędnych celem ustalenia czy dokonywana dostawa będzie zwolniona od opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dłużnik w odpowiedzi na wezwanie, pismem z dnia 20 maja 2019 r., udzielił odpowiedzi w następujący sposób: 1. Czy dłużnik prowadzi działalność gospodarczą? Prowadzę działalność gospodarczą, która jest zawieszona od dnia 30 kwietnia 2018 r. 2. Czy dłużnik jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT? Jestem podatnikiem VAT 3. Czy dłużnik zlikwidował działalność gospodarczą i rozliczył się z urzędem skarbowym zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług? Prowadzona przeze mnie działalność gospodarcza jest zawieszona. 4. Czy nieruchomości oznaczona księgą wieczystą … obejmująca działkę 1 położona w … przy ul. ….dalej nieruchomość) była/jest przez dłużnika wykorzystywana w prowadzonej działalności gospodarczej? Jeśli tak, to należy wskazać od kiedy (dzień, miesiąc, rok)? Nieruchomość była wykorzystywana przeze mnie na cele działalności gospodarczej od momentu wybudowania i wyremontowania i otrzymania odbiorów technicznych budynków. Nie pamiętam daty od kiedy. Obecnie nie korzystam z nieruchomości, gdyż moja działalność jest zawieszona. 5. Czy przedmiotowa nieruchomość stanowi wyłącznie majątek prywatny dłużnika? Jest to majątek prywatny dłużnika 6. Czy dłużnik pod adresem nieruchomości stanowiącej przedmiot egzekucji w niniejszym postępowaniu egzekucyjnym prowadzi działalność gospodarczą oraz czy nieruchomość jest wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej (np. siedziba działalności, biura, magazyny itp.) - jeżeli tak wnoszę o wskazanie jaki charakter ma prowadzona działalność gospodarcza (sposób jej prowadzenia itp.) Obecnie prowadzona przeze mnie działalność jest zawieszona. Nie prowadzę działalności od chwili jej zawieszenia. 7. Czy w stosunku do przedmiotowej nieruchomości dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Nie posiadam takiej wiedzy. 8. Czy i kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie nieruchomości w trybie art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług nieruchomości? Nie pamiętam dokładnej daty. 9. W jaki sposób dłużnik nabył prawo własności przedmiotowej nieruchomości. Czy w związku z nabyciem nieruchomości wystawiona została faktura VAT? Jeśli tak, należy wskazać czy sprzedający podał na fakturze, że ww. sprzedaż części/całość nieruchomości podlega opodatkowaniu, ale korzysta ze zwolnienia od podatku VAT? Wszelkimi kwestiami podatkowymi zajmowała się moja księgowa. Nie potrafię odpowiedzieć na to pytanie. 10. Kiedy została nabyta przez dłużnika nieruchomość ? Nie pamiętam daty nabycia nieruchomości. 11. Czy znajdujące się na nieruchomości budynki zostały nabyte czy wybudowane przez dłużnika (kiedy)? Budynek mieszkalno-biurowy został wyremontowany i oddany do użytku. Hala magazynowa była budowana od podstaw na podstawie projektu i pozwolenia na budowę. 12. Czy nieruchomość (zabudowania, budynki znajdujące się na nieruchomości) były lub są wykorzystywane przez dłużnika do wykonywania czynności opodatkowanych, czy były przedmiotem umów najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (kiedy zawarte zostały umowy) - jeżeli tak wnoszę o wskazanie dat, w których zawarte zostały umowy ? Na nieruchomości prowadziłem działalność gospodarczą oraz okresowo wynajmowałem jeden z lokali. 13. Kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków i budowli w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez które rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowe? Nie pamiętam dokładnej daty. 14. Czy dłużnik ponosił wydatki na ulepszenie nieruchomości (w tym ze wskazaniem budynków, budowli lub ich części) przekraczające 30% wartości początkowej tych obiektów, w stosunku do których przysługiwało mu prawo odliczenia podatku naliczonego ? Nie potrafię oszacować. 15. Jaka jest klasyfikacja obiektów znajdujących się na przedmiotowych działkach według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (należy wskazać odrębnie dla każdego obiektu)? Nie potrafię sklasyfikować. 16. Czy przedmiotowe obiekty były wykorzystywane przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT? Nie. 17. Czy dłużnikowi przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia obiektów (należy wskazać odrębnie dla każdego obiektu)? Nie mam takiej wiedzy. W toku prowadzonego postępowania nie uzyskano innych informacji związanych z opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług przedmiotowej nieruchomości. Nieruchomość będzie przedmiotem czynności dostawy towarów dokonywanej w trybie egzekucji (art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 - dalej uvat) tj. licytacji nieruchomości, która prawdopodobnie przeprowadzona zostanie w 2020 r.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca udzielił odpowiedzi na poniższe pytania:

  1. W opisie sprawy Zainteresowany wskazał, iż „ (...) Zgodnie ze wskazaniem rzeczoznawcy majątkowego powołanego do oszacowania wartości nieruchomości przedmiotowa nieruchomość jest nieruchomością gruntową zabudowaną oznaczoną jako działka ewidencyjna nr 1 o powierzchni 0,3277ha. (...) Zgodnie z uproszczonym wypisem z rejestru gruntów z dnia 21-01-2019 r. działka nr 1 stanowi użytek oznaczony symbolem B - tereny mieszkaniowej...)”. W związku z powyższym wzywa się Wnioskodawcę o jednoznacznie wskazanie nr działki będącej przedmiotem egzekucji komorniczej w postępowaniu Km ..

Przedmiotem egzekucji jest działka nr 1.

  1. Czy dłużnik jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?

Według informacji zamieszczonych na portalu https://ppuslugi.mf.gov.pl/ dłużnik nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

  1. Czy w związku z nabyciem przedmiotowej nieruchomości, dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług?

W toku prowadzonego postępowania nie udało się uzyskać informacji w tym zakresie. Dłużnik wezwany do złożenia oświadczenia w powyższym zakresie oświadczył, iż nie posiada takiej wiedzy.

  1. Czy nabycie przedmiotowej nieruchomości przez dłużnika było udokumentowane fakturą VAT z wykazanym podatkiem VAT?

W toku prowadzonego postępowania nic udało się uzyskać informacji w ty m zakresie. Dłużnik wezwany do złożenia oświadczenia w powyższym zakresie oświadczył, iż nie posiada takiej wiedzy.

  1. Czy z tytułu wybudowania budynku nr 3 dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny.

W toku prowadzonego postępowania nie udało się uzyskać informacji w tym zakresie. Dłużnik wezwany do złożenia oświadczenia w powyższym zakresie oświadczył, iż nie posiada takiej wiedzy.

  1. Kiedy nastąpiło zajęcie do używania budynku nr 3? Należy wskazać dokładną datę.

W toku prowadzonego postępowania nie udało się uzyskać informacji w tym zakresie. Dłużnik wezwany do złożenia oświadczenia w powyższym zakresie oświadczył, iż nie pamięta dokładnej daty.

  1. Czy budynki, o których mowa we wniosku są budynkami w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2019., poz. 1186, z późn. zm.)?

Według Wnioskodawcy jest to budynek nr 1 jest budynkiem w rozumieniu przepisów ww. ustawy. Według Wnioskodawcy jest to budynek nr 2 jest budynkiem w rozumieniu przepisów ww. ustawy. Według Wnioskodawcy jest to budynek nr 3 jest budynkiem w rozumieniu przepisów ww. ustawy.

  1. Jaki jest symbol PKOB, nazwa grupowania oraz wyszczególnienie budynków, wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia I999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.)?

Budynek numer 1 jest to budynek biurowy – 1220.

Budynek numer 2 jest to budynek usługowo- magazynowy - brak danych o klasyfikacji. PKOB.

Budynek numer 3 jest to budynek garażowo magazynowy - brak danych o klasyfikacji PKOB.

  1. Czy poszczególne budynki są trwale związane z gruntem?

Budynek numer 1 jest trwale związany z gruntem.

Budynek numer 2 jest trwale związany z gruntem.

Budynek numer 3 jest trwale związany z gruntem.

  1. Czy w odniesieniu do poszczególnych budynków, nastąpiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy? Jeśli tak to należy wskazać:
    1. dzień, miesiąc i rok,
    2. kto dokonał/dokona pierwszego zasiedlenia poszczególnych budynków?
    3. czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynków/budowli a momentem sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

Przez pierwsze zasiedlenie - według art. 2 pkt 14 ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  • wybudowaniu lub
  • ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W odniesieniu do budynku nr 1 w toku prowadzonego postępowania nie uzyskano informacji w powyższym zakresie. Dłużnik wezwany do złożenia oświadczenia we wskazanym zakresie nie potrafił udzielić informacji.

W odniesieniu do budynku nr 2 w toku prowadzonego postępowania nie uzyskano informacji w powyższym zakresie. Dłużnik wezwany do złożenia oświadczenia we wskazanym zakresie nie potrafił udzielić informacji.

W odniesieniu do budynku nr 3 w toku prowadzonego postępowania nie uzyskano informacji w powyższym zakresie. Dłużnik wezwany do złożenia oświadczenia we wskazanym zakresie nie potrafił udzielić informacji.

  1. W jaki sposób dłużnik wykorzystywał przedmiotowe budynki? W szczególności należy wskazać:
    1. Czy były wykorzystywane w działalności gospodarczej dłużnika? Jeżeli tak, to od kiedy były wykorzystywane w działalności gospodarczej?
    2. Czy były przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze?

W odniesieniu do budynku nr 1 budynek był wykorzystywany na cele działalności gospodarczej dłużnika. W toku postępowania nie uzyskano informacji w zakresie daty rozpoczęcia korzystania z budynku na cele działalności gospodarczej. Dłużnik wezwany do złożenia oświadczenia w tym zakresie nie potrafił wskazać daty. W toku postępowania nie ustalono czy budynek był przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze.

W odniesieniu do budynku nr 2 budynek był wykorzystywany na cele działalności gospodarczej dłużnika. W toku postępowania nie uzyskano informacji w zakresie daty rozpoczęcia korzystania z budynku na cele działalności gospodarczej. Dłużnik wezwany do złożenia oświadczenia w tym zakresie nie potrafił wskazać daty. Według oświadczenia dłużnika budynek był oddany w najem. Natomiast brak jest dokumentów potwierdzających oddanie budynku w najem.

W odniesieniu do budynku nr 3 budynek był wykorzystywany na cele działalności gospodarczej dłużnika. W toku postępowania nie uzyskano informacji w zakresie daty rozpoczęcia korzystania z budynku na cele działalności gospodarczej. Dłużnik wezwany do złożenia oświadczenia w tym zakresie nie potrafił wskazać daty. W toku postępowania nie ustalono czy budynek był przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze.

  1. Czy dłużnik wykorzystywał przedmiotowe budynki wy łącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Należy wskazać podstawę prawną zwolnienia.

Według oświadczenia dłużnika budynek nr 1 nie był wykorzystywany na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Według oświadczenia dłużnika budynek nr 2 nie był wykorzystywany na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Według oświadczenia dłużnika budynek nr 3 nie był wykorzystywany na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

  1. Czy w odniesieniu do budynków były, ponoszone wydatki na ulepszenie - w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym? Jeżeli tak. to należy wskazać:

W odniesieniu do budynku nr 1 były ponoszone wydatki na ulepszenie.

W odniesieniu do budynku nr 2 były ponoszone wydatki na ulepszenie.

W odniesieniu do budynku nr 3 brak jest informacji o poniesionych wydatkach na ulepszenie.

  1. Czy wydatki na ulepszenie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej budynków?

W odniesieniu do budynku nr 1 w toku prowadzonego postępowania nie uzyskano informacji w powyższym zakresie. Dłużnik wezwany do złożenia oświadczenia we wskazanym zakresie nie potrafił udzielić informacji.

W odniesieniu do budynku nr 2 w toku prowadzonego postępowania nie uzyskano informacji w powyższym zakresie. Dłużnik wezwany do złożenia oświadczenia we wskazanym zakresie nie potrafił udzielić informacji.

W odniesieniu do budynku nr 3 brak jest informacji o poniesionych wydatkach na ulepszenie.

  1. W jakim okresie były/będą ponoszone te wydatki?

W odniesieniu od budynku nr 1 wydatki poniesione zostały w 2014 r. do 2016 r.

W odniesieniu od budynku nr 2 wydatki poniesione zostały w 2014 r. do 2016 r.

W odniesieniu do budynku nr 3 brak jest informacji o poniesionych wydatkach na ulepszenie.

  1. Czy w stosunku do wydatków na ulepszenie przysługiwało dłużników i prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

W odniesieniu do budynku nr 1 w toku prowadzonego postępowania nie uzyskano informacji w powyższym zakresie. Dłużnik wezwany do złożenia oświadczenia we wskazanym zakresie nie potrafił udzielić informacji.

W odniesieniu do budynku nr 2 w toku prowadzonego postępowania nie uzyskano informacji w powyższym zakresie. Dłużnik wezwany do złożenia oświadczenia we wskazanym zakresie nie potrafił udzielić informacji.

W odniesieniu do budynku nr 3 brak jest informacji o poniesionych wydatkach na ulepszenie.

  1. W jaki sposób, do jakich celów dłużnik wykorzystywał ulepszone budynki?

W odniesieniu do budynku nr 1 dłużnik wykorzystywał budynek osobiście na cele prowadzonej działalności gospodarczej.

W odniesieniu do budynku nr 2 dłużnik wykorzystywał budynek osobiście na cele prowadzonej działalności gospodarczej. Według oświadczenia dłużnika budynek był oddany w najem po dokonanych ulepszeniach. Natomiast brak jest dokumentów potwierdzających oddanie budynku w najem.

W odniesieniu do budynku nr 3 brak jest informacji o poniesionych wydatkach na ulepszenie. Dłużnik wykorzystywał budynek osobiście na cele prowadzonej działalności gospodarcze.

  1. Do jakich czynności były wykorzystywane ulepszone budynki, tj. czy do czynności:
    1. opodatkowanych podatkiem VAT,
    2. czynności zwolnionych od podatku VAT,
    3. czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?

W odniesieniu do budynku nr 1 w toku prowadzonego postępowania nie uzyskano informacji w powyższym zakresie (punkty a, b, c). Dłużnik wezwany do złożenia oświadczenia we wskazanym zakresie nie potrafił udzielić informacji.

W odniesieniu do budynku nr 2 w toku prowadzonego postępowania nie uzyskano informacji w powyższym zakresie (punkty b, c). Dłużnik wezwany do złożenia oświadczenia we wskazanym zakresie nie potrafił udzielić informacji. Według oświadczenia dłużnika budynek był oddany w najem po dokonanych ulepszeniach, wobec czego mógł być wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT - najem. Natomiast brak jest dokumentów potwierdzających oddanie budynku w najem.

W odniesieniu do budynku nr 3 w toku prowadzonego postępowania nie uzyskano informacji w powyższym zakresie (punkty a, b, c). Dłużnik wezwany do złożenia oświadczenia we wskazanym zakresie nie potrafił udzielić informacji.

  1. Czy po zakończonych ulepszeniach do momentu planowanej dostawy w trybie postępowania egzekucyjnego wystąpiło pierwsze zasiedlenie tych obiektów w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy? Jeśli tak to należy wskazać:
    • dzień, miesiąc i rok,
    • kto dokonał/dokona pierwszego zasiedlenia budynków po ich ulepszeniu?
    • czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem ulepszonych budynków, a momentem sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

W odniesieniu do budynku nr 1 w toku prowadzonego postępowania nie uzyskano informacji w powyższym zakresie. Dłużnik wezwany do złożenia oświadczenia we wskazanym zakresie nie potrafił udzielić informacji.

W odniesieniu do budynku nr 2 w toku prowadzonego postępowania nie uzyskano informacji w powyższym zakresie. Dłużnik wezwany do złożenia oświadczenia we wskazanym zakresie nic potrafił udzielić informacji. Według oświadczenia dłużnika budynek był oddany w najem po dokonanych ulepszeniach, wobec czego mogło dojść do pierwszego zasiedlenia. Natomiast brak jest dokumentów potwierdzających oddanie budynku w najem.

W odniesieniu do budynku nr 3 w toku prowadzonego postępowania nie uzyskano informacji w powyższym zakresie. Dłużnik wezwany do złożenia oświadczenia we wskazanym zakresie nie potrafił udzielić informacji.

  1. Czy ulepszone budynki były wykorzystywane przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT?

W odniesieniu do budynku nr 1 według oświadczenia dłużnika budynek nie był wykorzystywany przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

W odniesieniu do budynku nr 2 według oświadczenia dłużnika budynek nie był wykorzystywany przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

W odniesieniu do budynku nr 3 według oświadczenia dłużnika budynek nie był wykorzystywany przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT. Brak jest informacji o ulepszeniu budynku.

  1. Jeżeli Wnioskodawca nie posiada informacji, o których mowa w ww. pytaniach, które są niezbędne do oceny, czy w przedmiotowej sprawie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 10 i 10a ustawy o podatku od towarów i usług, prosimy o wskazanie, czy ten brak informacji jest wynikiem podjętych przez Wnioskodawcę udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika?

Wnioskodawca potwierdza, iż brak informacji jest wynikiem podjętych przez Wnioskodawcę udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika. Dowodami potwierdzającymi te działania są załączone do wniosku odpisy wezwania dłużnika do udzielenia informacji oraz odpowiedzi dłużnika.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

W związku z opisanym stanie faktycznym powstało pytanie czy Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w .. dokonując sprzedaży przedstawionej nieruchomości, tj. zabudowanej działki gruntu 1 oznaczonej w księdze wieczystej prowadzonej przez Sąd Rejonowy w …pod numerem położonej pod adresem …..w trybie licytacji publicznej będzie zobowiązany jako płatnik podatku VAT do obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku VAT na rachunek właściwego urzędu skarbowego z tytułu dokonania dostawy towaru?

Zdaniem Wnioskodawcy, komornik będzie zobowiązany do pobrania i wpłacenia podatku VAT na rachunek właściwego urzędu skarbowego z tytułu dokonania dostawy towaru w trybie licytacji publicznej tj. sprzedaży zabudowanej działki gruntu 1 oznaczonej w księdze wieczystej prowadzonej przez Sąd Rejonowy w …. pod numerem .. położonej pod adresem …., gdyż: 1. dokonywana dostawa nie będzie podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług, lub 2. należy przyjąć, iż zgodnie z art. 43 ust. 21 uvat udokumentowane działania komornika sądowego, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a. Zgodnie z art. 18 uvat zwanej dalej ustawą - organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1314, 1356, 1499 i 1629) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Sprzedaż nieruchomości lub gruntu uznawana jest jako dostawa towaru w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Dłużnik będący właścicielem nieruchomości podlegającej sprzedaży w trybie licytacji publicznej zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ww. ustawy jest podatnikiem podatku VAT. Wobec powyższego czynność odpłatnej dostawy towaru (nieruchomości) dokonywana przez komornika w trybie licytacji publicznej podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Sprzedaży w niniejszym postępowaniu podlega nieruchomość zabudowana budynkami.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy: 1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, 2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ww. ustawy przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich: a) wybudowaniu lub b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 21 uvat jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż dłużnik nabył przedmiotową nieruchomość w dniu 3-12-2012r. Nieruchomość była początkowo zabudowana dwoma budynkami. Dłużnik w 2016r. dokonał rozbudowy istniejących budynków oraz wzniósł poprzez rozbudowę budynek o funkcji garażowo-magazynowej. Dłużnik wykorzystywał wskazane budynki na cele prowadzonej działalności gospodarczej.

Według oświadczenia dłużnika jeden z budynków był oddany w najem. Z przeprowadzonych oględzin nieruchomości może wynikać, iż dłużnik poniósł wydatki związane z ulepszeniem budynków znajdujących się na nieruchomości przewyższające 30% wartości początkowej oraz w 2016 r. wzniósł poprzez rozbudowę nowy budynek. Należy wskazać, iż w toku postępowania nie uzyskano dokumentów lub oświadczenia dłużnika stwierdzającego jednoznacznie fakt, iż poniesione wydatki stanowiły ponad 30% wartości początkowej budynku. Brak też dokładnych informacji odnośnie oddania w najem jednego z budynków znajdujących się na nieruchomości zgodnie z oświadczeniem dłużnika z dnia 20 maja 2019r.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż dostawa nieruchomości (budynków) dokonywana w trybie licytacji publicznej będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, wobec czego nie będzie podlegała zwolnieniu od podatku lub wobec stwierdzenia okoliczności wskazanych w art. 43 ust. 21 uvat należy przyjąć, iż warunki zwolnienia od podatku nie zostały potwierdzone. W związku z powyższym komornik będzie zobowiązany do pobrania i wpłacenia podatku VAT na rachunek właściwego urzędu skarbowego z tytułu dokonania dostawy towaru w trybie licytacji publicznej tj. sprzedaży zabudowanej działki gruntu 1 oznaczonej w księdze wieczystej prowadzonej przez Sąd Rejonowy w …. pod numerem …. położonej pod adresem ….

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106) – zwanej dalej „ustawą” – organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2019 r. poz. 1438, z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), zgodnie z którym płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary – na mocy art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów nieruchomość, zarówno gruntowa jak i zabudowana, spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Właściwym zatem jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej.

W kontekście powyższych rozważań nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej, a tylko np. wyzbywa się majątku osobistego. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Zaznacza się, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc regulacje zawarte w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy do art. 18 ustawy, wskazać należy, że w przypadku, gdy dłużnik – właściciel danej nieruchomości – jest podatnikiem podatku od towarów i usług, wówczas komornik jest płatnikiem podatku VAT z tytułu dostawy nieruchomości.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, że Komornik ustalił, iż zgodnie z zapisami w księdze wieczystej właścicielem nieruchomości jest K.J. na podstawie umowy sprzedaży z dnia 3-12-2013 r. Przedmiotem sprzedaży w trybie egzekucji będzie nieruchomość gruntowa zabudowana oznaczoną jako działka ewidencyjna nr 1. Na przedmiotowej działce posadowione są następujące budynki: wolnostojący 3- kondygnacyjny budynek biurowy (budynek nr 1), 2-kondygnacyjny budynek usługowo-magazynowy oraz 1 kondygnacyjny budynek garażowo-magazynowy (budynek nr 3). Budynki stanowią całość funkcjonalną w ramach kompleksu biuro-magazynowego. Sposób korzystania z nieruchomości został sklasyfikowany jako B - grunty rolne zabudowane. Zgodnie z uproszczonym wypisem z rejestru gruntów z dnia 21-01-2019 r. działka nr 1 stanowi użytek oznaczony symbolem B - tereny mieszkaniowe. Budynki stanowią całość funkcjonalną w ramach kompleksu biuro-magazynowego. W odniesieniu do budynku nr 1, nr 2 i nr 3 w toku prowadzonego postępowania nie uzyskano informacji w powyższym zakresie. Dłużnik wezwany do złożenia oświadczenia we wskazanym zakresie nie potrafił udzielić informacji. W odniesieniu do budynku nr 1, nr 2 i nr 3 budynki były wykorzystywane na cele działalności gospodarczej dłużnika. W toku postępowania nie uzyskano informacji w zakresie daty rozpoczęcia korzystania z budynku na cele działalności gospodarczej. Dłużnik wezwany do złożenia oświadczenia w tym zakresie nie potrafił wskazać daty. W toku postępowania nie ustalono czy budynek był przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze. Według oświadczenia dłużnika budynek nr 1, nr 2 i nr 3 nie był wykorzystywany na cele działalności zwolnionej od podatku VAT. W odniesieniu do budynku nr 1 i nr 2 były ponoszone wydatki na ulepszenie. W odniesieniu od budynku nr 1 wydatki poniesione zostały w 2014 r. do 2016 r. W odniesieniu od budynku nr 2 wydatki poniesione zostały w 2014 r. do 2016 r. W odniesieniu do budynku nr 3 brak jest informacji o poniesionych wydatkach na ulepszenie. Komornik nie uzyskał informacji od dłużnika czy wydatki ponoszone na ulepszenie ww. budynków stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej budynków oraz czy w stosunku do wydatków na ulepszenie przysługiwało dłużników i prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca podał, iż brak informacji jest wynikiem podjętych przez Wnioskodawcę udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia czy Wnioskodawca dokonując sprzedaży przedstawionej nieruchomości, tj. zabudowanej działki gruntu 1 w trybie licytacji publicznej będzie zobowiązany jako płatnik podatku VAT do obliczenia, pobrania i wpłacenia podatku VAT.

W analizowanej sprawie, planowana przez Komornika sprzedaż nieruchomości należących do Dłużnika stanowić będzie odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że w oparciu o art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w przepisach warunki.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Stosownie do art. 2 pkt 14 ustawy, zmienionym z dniem 1 września 2019 r. na mocy art. 1 ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r., poz. 1520), przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zatem, w przypadku, gdy po wybudowaniu budynek, budowla lub jego część jest wykorzystywana, w tym używana na potrzeby własnej działalności, okoliczność ta powoduje, że ma już miejsce pierwsze zasiedlenie tego obiektu.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jak wynika z powyższego, prawo do zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów, będących przedmiotem sprzedaży, nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy – po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.

Podkreślić należy, że z uwagi na przywołane uregulowania, rezygnacji ze zwolnienia od podatku, o której mowa w art. 43 ust. 10 ustawy, można dokonać wyłącznie w odniesieniu do zwolnienia od podatku określonego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy stanie się bezzasadne.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  1. towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  2. przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Należy ponadto wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków lub budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym ww. obiekty są posadowione.

Wskazać należy, że z dniem 1 września 2019 r. do ustawy o VAT został dodany art. 43 ust. 21, zgodnie z którym ,,Jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.”

Wobec powyższego, dokonane w trybie egzekucji dostawy towarów, są opodatkowane podatkiem od towarów i usług, jeżeli udokumentowane działania w celu potwierdzenia zwolnienia podjęte przez komornika lub organ egzekucyjny były z powodu dłużnika bezskuteczne.

W przedmiotowej sprawie przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego nie pozwala stwierdzić, czy sprzedaż przez Wnioskodawcę w drodze licytacji w postępowaniu egzekucyjnym działki nr 1 zabudowanej budynkami będzie korzystać ze zwolnień od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, pkt 10 i pkt 10a ustawy, gdyż brak jest informacji niezbędnych do dokonania takiej oceny. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że nie posiada informacji, o które wzywał organ, a które są niezbędne do dokonania takiej oceny.

W związku z powyższym w sprawie znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 21 ustawy, tj. przyjęcie, że warunki zastosowania zwolnień nie są spełnione, ponieważ podjęte przez Wnioskodawcę udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów zwolnienia od podatku. Zaznaczyć jednak należy, że kwestia oceny działań podjętych przez Wnioskodawcę nie była przedmiotem interpretacji.

W tej sytuacji dostawa ww. budynków znajdujących się na działce nr 1 będzie opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Tym samym również dostawa gruntu, na którym znajdują się ww. budynki, na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy, również będzie opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 23%.

W konsekwencji, w odpowiedzi na zadane pytanie należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie zobowiązany do pobrania i wpłacenia podatku VAT, we właściwym terminie, na rachunek właściwego urzędu skarbowego z tytułu dokonania dostawy zabudowanej działki gruntu 1 w trybie licytacji publicznej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj