Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.771.2019.2.AR
z 4 lutego 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 15 listopada 2019 r., (data wpływu 21 listopada 2019 r.) uzupełnionym pismem z 28 listopada 2019 r. (data wpływu 4 grudnia 2019 r.) oraz pismem z 23 stycznia 2020 r. (data wpływu 28 stycznia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT planowanej transakcji zbycia zespołu składników materialnych i niematerialnych składających się w przedsiębiorstwie Sprzedającego na działy księgowości, controllingu, HR oraz IT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT planowanej transakcji zbycia zespołu składników materialnych i niematerialnych składających się w przedsiębiorstwie Sprzedającego na działy księgowości, controllingu, HR oraz IT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 28 listopada 2019 r. (data wpływu 4 grudnia 2019 r.) oraz pismem z 23 stycznia 2020 r. (data wpływu 28 stycznia 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 15 stycznia 2020 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.771.2019.1.AR.

We wniosku złożonym przez:

-Zainteresowanego będącego stroną postępowania:

X Sp. z o. o. sp. k.

-Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

Y Sp. z o. o. sp. k.

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w piśmie z 28 listopada 2019 r.):

Zainteresowani planują dokonanie transakcji, w wyniku której nabywca nabędzie zespół składników materialnych i niematerialnych składających się w przedsiębiorstwie sprzedającego na działy księgowości, controllingu, IT oraz HR, a tym samym przejmie od sprzedającego część jego dotychczasowej działalności.

Transakcja ta będzie miała charakter odpłatny. Cena ustalona zostanie na poziomie rynkowej wartości przenoszonego przez sprzedającego na rzecz nabywcy zespołu składników materialnych i niematerialnych wyodrębnionych z przedsiębiorstwa sprzedającego.

Sprzedający prowadzi obecnie zarówno działalność operacyjną jak i pomocniczo-administracyjną. Przedmiotem działalności sprzedającego jest rozwój, produkcja i sprzedaż akcesoriów oraz części samochodowych. W swoich strukturach sprzedający ma m.in. działy: księgowości, controllingu, IT, HR, zakupów i sprzedaży. Działy te zajmują się obsługą zasadniczej działalności gospodarczej sprzedającego, tzn. działalności w zakresie rozwoju, produkcji i sprzedaży akcesoriów i części samochodowych. Ponadto sprzedający świadczy usługi w zakresie wymienionym powyżej dla pozostałych spółek z Grupy A. działających w Polsce.

W wyniku nabycia składników składających się na działy księgowości, controllingu, IT oraz HR nabywca przejmie część funkcji realizowanych dotychczas przez sprzedającego. Po włączeniu ww. działów (w tym również pracowników tych działów) w struktury własnego przedsiębiorstwa, nabywca będzie świadczyć usługi w zakresie obsługi administracyjnej (usługi controllingu, prowadzenie księgowości, obsługa kadrowa, obsługa IT) na rzecz spółek z Grupy A., w tym na rzecz sprzedającego.

W ramach planowanej transakcji do przedsiębiorstwa nabywcy przejdą pracownicy działów księgowości, controllingu, HR oraz IT sprzedającego, posiadający wiedzę i doświadczenie związane z wykonywaniem pracy w tych działach, oraz własność składników materialnych, związanych z zakresem dotychczas wykonywanych przez tych pracowników w przedsiębiorstwie sprzedającego czynności, tzn. m.in. wykorzystywane przez pracowników komputery, pozostały sprzęt biurowy oraz licencje na oprogramowanie.

Ponadto sprzedający dokona na rzecz nabywcy cesji swoich praw i obowiązków wynikających z umów z podmiotami, na rzecz których sprzedający świadczy usługi wykonywane przez przenoszone działy (za zgodą usługobiorców).

Sprzedający prowadzi działalność gospodarczą w pomieszczeniach wynajmowanych. W ramach zawartych ze spółkami z Grupy A. umów, sprzedający podnajmuje część powierzchni pozostałym spółkom (w tym nabywcy). Taki model będzie obowiązywał również po przeniesieniu do nabywcy funkcji wskazanych powyżej.

Z punktu widzenia prawa pracy działy, będące przedmiotem przejęcia mogą być potraktowane jako placówki zatrudnienia i część działalności zakładu pracy. Co więcej nabywca po przejęciu ww. części działalności będzie wykonywał tożsame zadania, a zatem wskazane obszary działalności będą kontynuowane. Ponadto poza konkretnymi zadaniami, nabywca przejmie także składniki majątkowe. W związku z powyższym przeniesienie ww. obszarów działalności sprzedającego do przedsiębiorstwa nabywcy należy traktować jako przejście części zakładu pracy w rozumieniu art. 231 kodeksu pracy.

Sprzedający prowadzi ewidencję zdarzeń gospodarczych umożliwiającą przyporządkowanie i wyodrębnienie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych funkcjonalnie z działami księgowości, controllingu, HR oraz IT.

W kolejnych etapach planowanej przez spółki z koncernu A. restrukturyzacji (nieobjętych jednak czynnością, będącą przedmiotem niniejszego wniosku) następować będzie analogiczne przeniesienie funkcji realizowanych dotychczas w przedsiębiorstwie Sprzedającego przez działy: HR oraz zaopatrzenia (sprzedaży i zakupów). Ponadto w przyszłości z przedsiębiorstwa Sprzedającego wyodrębnione zostać mają i przeniesione odpłatnie do innych spółek powiązanych części działalności operacyjnej – dział wtryskarek i uszczelniaczy oraz dział kompresorów.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że:

Jak zostało wskazane we wniosku o interpretację, przedmiotem planowanej sprzedaży będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa X sp. z o.o. sp.k. (Sprzedającego).

Zespół składników składających się na działy księgowości, controllingu, HR oraz IT będzie w momencie sprzedaży wyodrębniony w przedsiębiorstwie X sp. z o.o. sp.k. jako odrębna jednostka organizacyjna (dział). Wyodrębnienie organizacyjne będzie dokonane na podstawie regulaminu, dodatkowo zostanie udokumentowane uwzględnieniem tej jednostki organizacyjnej w schemacie organizacyjnym przedsiębiorstwa.

W interpretacjach organów podatkowych podkreśla się, iż odrębność funkcjonalna zespołu składników majątkowych i niemajątkowych tworzących ZCP jest niejako wypadkową istnienia odrębności organizacyjnej i finansowej. Wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie.

Powyższe warunki są w odniesieniu do planowanej transakcji spełnione. Będący przedmiotem transakcji zespół, obejmujący pracowników oraz składniki majątkowe i niemajątkowe składające się w przedsiębiorstwie Sprzedającego na działy księgowości, controllingu, HR oraz IT będzie umożliwiał wykonywanie przy ich pomocy zadań tożsamych z prowadzoną wcześniej w tym zakresie działalnością Sprzedającego. Będzie miał zatem cechy funkcjonalnie niezależnego przedsiębiorstwa.

Zespół składników materialnych i niematerialnych składających się na działy księgowości, controllingu, HR oraz IT w przedsiębiorstwie Sprzedającego w momencie sprzedaży będzie stanowił potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze. Należy tu bowiem wskazać, że po włączeniu nabytych składników i przejętych pracowników w struktury własnego przedsiębiorstwa, Nabywca będzie – jak do tej pory Sprzedający – świadczyć usługi w zakresie obsługi administracyjnej (usługi controllingu, prowadzenie księgowości, obsługa kadrowa, obsługa IT) na rzecz innych spółek z Grupy A (w tym na rzecz Sprzedającego). Prowadzenie tej działalności nie będzie wymagało udziału pozostałych struktur działalności Wnioskodawcy.

Na marginesie jedynie zaznaczyć należy, iż Sprzedający prowadzi działalność gospodarczą w pomieszczeniach wynajmowanych. W ramach zawartych ze spółkami z Grupy A. umów, Sprzedający podnajmuje część powierzchni pozostałym spółkom (w tym Nabywcy). Taki model będzie obowiązywał również po przeniesieniu do Nabywcy funkcji wskazanych powyżej.

W będącym przedmiotem planowanej transakcji zespole składników majątkowych zachowane zostaną istniejące do tej pory funkcjonalne związki pomiędzy jego poszczególnymi składnikami. W związku z tym Nabywca tylko i wyłącznie w oparciu o te składniki będzie mógł prowadzić działalność gospodarczą bez udziału dodatkowych struktur lub elementów.

Kontynuowanie przez Nabywcę działalności prowadzonej do czasu planowanej transakcji przez Sprzedającego będzie możliwe i nie będzie wymagało poniesienia przez Nabywcę dodatkowych nakładów finansowych czy też przeprowadzenia restrukturyzacji organizacyjnej przejętych składników. Innymi słowy, przejęty przez Nabywcę zespół składników materialnych i niematerialnych będzie, po jego zbyciu, zdolny do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej, tak jakby był oddzielnym przedsiębiorstwem.

Jak zostało przedstawione w opisie planowanej transakcji we wniosku, Sprzedający dokona na rzecz Nabywcy cesji swoich praw i obowiązków wynikających z umów z podmiotami, na rzecz których Sprzedający świadczy usługi wykonywane przez przenoszone działy (za zgodą usługobiorców). Wstąpienie Nabywcy w prawa i obowiązki strony ww. umów będzie się wiązało z koniecznością złożenia przez Nabywcę stosownych oświadczeń woli.

W ramach planowanej transakcji do przedsiębiorstwa Nabywcy przejdą pracownicy działów księgowości, controllingu HR oraz IT Sprzedającego, posiadający wiedzę i doświadczenie związane z wykonywaniem pracy w tych działach oraz własność składników materialnych, związanych z zakresem dotychczas wykonywanych przez tych pracowników w przedsiębiorstwie Sprzedającego czynności, tzn. m.in. wykorzystywane przez pracowników komputery, pozostały sprzęt biurowy oraz oprogramowanie. Ponadto Sprzedający dokona na rzecz Nabywcy cesji swoich praw i obowiązków wynikających z umów z podmiotami, na rzecz których Sprzedający świadczy usługi wykonywane przez przenoszone działy (za zgodą usługobiorców). Dodatkowo zauważyć należy, że z punktu widzenia prawa pracy działy będące przedmiotem przejęcia mogą być potraktowane jako placówki zatrudnienia i część działalności zakładu pracy. Tym samym zespół składników materialnych i niematerialnych, który zostanie przeniesiony na nabywcę, niewątpliwie spełnia kryterium „minimum środków pozwalających na kontynuację realizowanej uprzednio przez zbywcę działalności gospodarczej”.

Dodatkowo Wnioskodawca pragnie doprecyzować przedstawiony we wniosku opis sprawy. W złożonym wniosku o interpretację zostało wskazane, że Sprzedający świadczy usługi w zakresie księgowości, controllingu, IT oraz HR dla pozostałych spółek z Grupy A. działających w Polsce.

Doprecyzowując to stwierdzenie. Sprzedający wyjaśnia, że świadczy usługi w zakresie księgowości na rzecz następujących spółek:

1. A. A. Sp. z o. o.

2. A. A. Sp. z o. o. PCT Sp. k.

3. A. PCT Sp. z o. o.

4. A. G. Sp. z o.o.

5. A. G. Sp. z o. o. Sp. k.

6. A. GA Sp. z o. o.

7. A. GA Sp. z o. o. Sp. k.

8. A. AS Sp. z o. o.

9. A. AS Sp. z o. o. Sp. k.

10. A. Al Sp. z o. o.

11. A.-C. G. (Sp. z o.o.) Oddział w Polsce (usługi na rzecz tego podmiotu były świadczone w przeszłości – z dniem 31 grudnia 2019 oddział został zlikwidowany).

Ponadto Sprzedający świadczy tzw. usługi centralne obejmujące księgowość, HR. controling i IT na rzecz A. Al Sp. z o. o. Sp. k.

W ramach planowanej transakcji sprzedaży ZCP prawa i obowiązki Sprzedającego z umów dotyczących świadczenia wszystkich ww. usług przejdą na Nabywcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 28 listopada 2019 r.):

Czy planowana transakcja zbycia zespołu składników materialnych i niematerialnych składających się w przedsiębiorstwie sprzedającego na działy księgowości, controllingu, HR oraz IT będzie podlegała opodatkowaniu VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z 28 listopada 2019 r.):

Zdaniem Zainteresowanych, zbycie zespołu składników materialnych i niematerialnych składających się w przedsiębiorstwie sprzedającego na działy księgowości, controllingu, HR oraz IT nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

W odniesieniu do przedmiotowej transakcji znajdzie bowiem zastosowania wyłączenie z opodatkowania, o którym mowa w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ww. ustawy, zgodnie z którym przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy o VAT wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu stosowania przepisów tej ustawy. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu. W myśl art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się mianowicie do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ustawodawca w ww. przepisie nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem „transakcji zbycia”. Uwzględniając zakres przedmiotowy ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie to należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, tzn. zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem tych czynności, jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aport).

Wyłączenie stosowania ustawy o podatku od towarów i usług przewidziane w przepisie art. 6 pkt 1 powyższej ustawy obejmuje jednakże tylko te czynności zrównane z pojęciem dostawy towarów, których przedmiotem jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa.

W ocenie Zainteresowanych, przedmiot planowanej transakcji spełnia kryteria uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W świetle art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa należy rozumieć organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W oparciu o powyższy przepis należy stwierdzić, iż w celu uznania, że dany zespół składników majątkowych i niemajątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinien on być wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej, funkcjonalnej.

1. Wyodrębnienie organizacyjne

Wyodrębnienie organizacyjne polega na tym, że działalność zorganizowanej części przedsiębiorstwa dotyczy jednej ze sfer działalności, które są prowadzone odrębnie (niezależnie od siebie) oraz dla których działalności został przydzielony określony majątek (zespół składników materialnych i niematerialnych) oraz określeni pracownicy.

Biorąc pod uwagę, iż będące przedmiotem planowanej transakcji działy księgowości, controllingu, HR oraz IT są pod względem funkcjonalnym wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie Sprzedającego (każdy z nich wykonuje określoną, niezależną od innych sferę działalności, dla celów której wyposażony jest w odpowiednie składniki materialne oraz niematerialne oraz pracowników), w ocenie Zainteresowanych prawidłowy jest wniosek, iż przedmiot planowanej umowy spełnia kryterium wyodrębnienia organizacyjnego.

2. Wyodrębnienie finansowe

Analizowana definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa przewiduje jeszcze jedno kryterium wyodrębnienia takiej części przedsiębiorstwa – jego finansową odrębność. Zgodnie z ugruntowanym stanowiskiem organów podatkowych podstawowym kryterium jest tu odpowiedni sposób prowadzenia ewidencji zdarzeń gospodarczych.

Mianowicie, jak wskazano przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 22.03.2010 r., sygn. akt IPPB5/423-810/09-4/MB, „wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W sytuacji wyodrębnienia finansowego możliwe jest oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów jego zorganizowanej części. Zorganizowana część przedsiębiorstwa jest w stanie samodzielnie prowadzić działalność i istnieć niezależnie od przedsiębiorstwa głównego. Nie musi to być postać oddziału samodzielnie rozliczającego się. Ważne natomiast jest, aby przenoszone należności i zobowiązania były wyodrębnione i dały się przyporządkować organizacyjnie i finansowo do wyodrębnionego majątku (tak, aby można było przyjąć funkcje gospodarcze)’’.

Zważywszy, iż sprzedający prowadzi ewidencję zdarzeń gospodarczych umożliwiającą przyporządkowanie i wyodrębnienie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych funkcjonalnie z działalnością działów księgowości, controllingu, HR oraz IT, potwierdzić należy spełnienie przesłanki wyodrębnienia finansowego.

3. Wyodrębnienie funkcjonalne

Odrębność funkcjonalna zorganizowanej części przedsiębiorstwa sprowadza się do realizacji określonych zadań gospodarczych, wyodrębnionych w ramach funkcji przedsiębiorstwa. W powyższym zakresie, punktem odniesienia jest rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa i na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość.

W konsekwencji, dany zespół składników materialnych i niematerialnych powinien być zdolny do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej, po jego zbyciu na rzecz nabywcy, tak jakby był oddzielnym przedsiębiorstwem. Co ważne, kontynuowanie działalności nie powinno wymagać dodatkowych nakładów finansowych czy też przeprowadzenia restrukturyzacji organizacyjnej przejętych składników.

Ponadto doktryna prawa podatkowego oraz stanowiska organów podatkowych wskazują, że składniki materialne i niematerialne tworzą zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa wówczas, gdy pozostają one we wzajemnych relacjach pozwalających na stwierdzenie, że występuje coś więcej niż tylko przypadkowy zbiór elementów. Oznacza to, że zorganizowana cześć przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, który stanowi pewną całość. Powyższe stanowisko znalazło odzwierciedlenie m. in. w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 marca 2016 r., nr IPPP3/4512-60/16-2/PC oraz z dnia 25 stycznia 2016 r., nr IPPP1/4512-1162/15-3/IGo, a także interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 9 lipca 2013 r., nr ILPP1/443-378/13-2/JSK, oraz interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 22 lipca 2014 r., nr IBPP1/443-474/14/AW.

W interpretacjach podkreśla się również fakt, iż odrębność funkcjonalna jest niejako wypadkową istnienia odrębności organizacyjnej i finansowej. Wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie.

Powyższe warunki są w odniesieniu do planowanej transakcji spełnione Po przejęciu pracowników oraz składników majątkowych i niemajątkowych składających się w przedsiębiorstwie Sprzedającego na działy księgowości, controllingu, HR oraz IT nabywca będzie przy ich pomocy wykonywał zadania tożsame z prowadzoną wcześniej w tym zakresie działalnością Sprzedającego, a zatem wskazane obszary działalności będą kontynuowane. Należy tu bowiem wskazać, że po włączeniu nabytych składników i przejętych pracowników w struktury własnego przedsiębiorstwa, nabywca będzie – jak do tej pory sprzedający – świadczyć usługi w zakresie obsługi administracyjnej (usługi controllingu, prowadzenie księgowości, obsługa kadrowa, obsługa IT) na rzecz innych spółek z Grupy A. (w tym na rzecz sprzedającego).

Przy tym kontynuowanie działalności w powyższym zakresie nie będzie wymagało poniesienia przez nabywcę dodatkowych nakładów finansowych czy też przeprowadzenia restrukturyzacji organizacyjnej przejętych składników. Innymi słowy, przejęty przez nabywcę zespół składników materialnych i niematerialnych będzie, po jego zbyciu, zdolny do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej, tak jakby był oddzielnym przedsiębiorstwem.

4. Przyporządkowanie zobowiązań

Kolejnym warunkiem uznania masy majątkowej za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest w myśl definicji z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT przejście zobowiązań funkcjonalnie związanych z zadaniami realizowanymi przy pomocy danej części przedsiębiorstwa.

W ramach będącej przedmiotem wniosku transakcji sprzedający dokona na rzecz nabywcy cesji swoich praw i obowiązków wynikających z umów z podmiotami z Grupy A., na rzecz których sprzedający świadczy usługi wykonywane przez działy księgowości, controllingu, HR oraz IT (za zgodą usługobiorców). Tym samym na nabywcę przejdą zobowiązania funkcjonalnie związane z zadaniami realizowanymi przez przejmowane działy księgowości, controllingu, HR oraz IT.

Wobec powyższego w ocenie Zainteresowanych przedmiot planowanej transakcji spełnia przesłanki zorganizowanej część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Tym samym transakcja zbycia zespołu składników materialnych i niematerialnych składających się w przedsiębiorstwie sprzedającego na działy księgowości, controllingu oraz IT nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z faktem, iż zastosowanie znajdzie wyłącznie z opodatkowania na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym Zainteresowani wnoszą o potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z przepisu tego wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, w myśl art. 7 ust.1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Towarami, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy o VAT wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są w nim wskazane czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszczące się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług, z uwagi jednak na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.

Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Termin „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku VAT, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Wskazany wyżej przepis art. 2 pkt 27e ustawy o VAT stanowi, że pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby obejmowała ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

  • istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;
  • zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
  • składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;
  • zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy uwzględnić należy następujące okoliczności:

  • zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz
  • faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.

Wskazanej oceny należy dokonać na moment przeprowadzenia transakcji. Tym samym, w przypadku, gdy konieczne dla kontynuowania działalności gospodarczej jest angażowanie przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowanie dodatkowych działań, brak jest możliwości stwierdzenia, że w danym przypadku zespół składników majątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Jak wskazał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. w sprawie Zita-Modes C-497/01 „(...) pojęcie zbycia, czy to za wynagrodzeniem, czy też bez lub w charakterze aportu wniesionego do spółki, całości aktywów lub jej części, należy interpretować tak, iż obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa, włącznie z jego rzeczowymi składnikami oraz, w zależności od konkretnego przypadku, składnikami materialnymi, które łącznie, stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej, natomiast nie obejmuje ono zwykłego zbycia aktywów, takiego jak sprzedaż zapasów produktów”. Z orzeczenia tego wynika ponadto, że – w świetle tej normy Dyrektywy 2006/112/WE Rady – nabywca całości lub części majątku podatnika powinien mieć zamiar prowadzenia działalności nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie działać tylko w celu niezwłocznego zlikwidowania danej działalności oraz sprzedaży ewentualnych zapasów.

Podobnie Trybunał wypowiedział się w wyroku z dnia 10 listopada 2011 r. w sprawie C-444/10 Finanzamt Ludenscheid przeciwko Christel Schriever, wskazując, że regulacja art. 5 (8) VI Dyrektywy Rady (obecnie art. 19 Dyrektywy 112) obejmuje przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, nie obejmuje zaś samego zbycia towarów, jak sprzedaż zapasu produktów. Jak wskazuje Trybunał, stwierdzenie, że nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 112, wymaga by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. Kwestię, czy całość ta musi obejmować określone dobra, zarówno ruchome, jak i nieruchome, należy rozpatrywać z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności gospodarczej.

O tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstw lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik zobowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że przedmiotem działalności sprzedającego jest rozwój, produkcja i sprzedaż akcesoriów oraz części samochodowych. Sprzedający prowadzi obecnie zarówno działalność operacyjną jak i pomocniczo-administracyjną. W swoich strukturach Sprzedający ma m.in. działy: księgowości, controllingu. IT, HR, zakupów i sprzedaży. Działy te zajmują się obsługą zasadniczej działalności gospodarczej sprzedającego, tzn. działalności w zakresie rozwoju, produkcji i sprzedaży akcesoriów i części samochodowych. Ponadto sprzedający świadczy usługi w zakresie wymienionym powyżej dla pozostałych spółek z Grupy A. działających w Polsce. Zainteresowani planują dokonanie transakcji, w wyniku której nabywca nabędzie zespół składników materialnych i niematerialnych składających się w przedsiębiorstwie Sprzedającego na działy księgowości, controllingu, IT oraz HR, a tym samym przejmie od Sprzedającego część jego dotychczasowej działalności. W wyniku nabycia składników składających się na działy księgowości, controllingu, IT oraz HR nabywca przejmie część funkcji realizowanych dotychczas przez sprzedającego. Po włączeniu ww. działów (w tym również pracowników tych działów) w struktury własnego przedsiębiorstwa, Nabywca będzie świadczyć usługi w zakresie obsługi administracyjnej (usługi controllingu, prowadzenie księgowości, obsługa kadrowa, obsługa IT) na rzecz spółek z Grupy A., w tym na rzecz sprzedającego.

Jak już wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie przekazania określonych składników majątkowych (na ile stanowią w nim w tym momencie, wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Przedstawione we wniosku okoliczności wskazują, że opisany zespół składników materialnych i niematerialnych składających się w przedsiębiorstwie sprzedającego na działy księgowości, controllingu, HR oraz IT cechują się wyodrębnieniem organizacyjnym, finansowym oraz funkcjonalnym.

Wyodrębnienie organizacyjne uwidacznia się w sposób zdecydowany, bowiem – jak wskazał Wnioskodawca – zespół składników składających się na działy księgowości, controllingu, HR oraz IT będzie w momencie sprzedaży wyodrębniony w przedsiębiorstwie X sp. z o.o. sp.k. jako odrębna jednostka organizacyjna (dział). Wyodrębnienie organizacyjne będzie dokonane na podstawie regulaminu, dodatkowo zostanie udokumentowane uwzględnieniem tej jednostki organizacyjnej w schemacie organizacyjnym przedsiębiorstwa. W ramach planowanej transakcji do przedsiębiorstwa nabywcy przejdą pracownicy działów księgowości, controllingu, HR oraz IT sprzedającego, posiadający wiedzę i doświadczenie związane z wykonywaniem pracy w tych działach, oraz własność składników materialnych, związanych z zakresem dotychczas wykonywanych przez tych pracowników w przedsiębiorstwie sprzedającego czynności, tzn. m. in. wykorzystywane przez pracowników komputery, pozostały sprzęt biurowy oraz licencje na oprogramowanie. Z punktu widzenia prawa pracy działy, będące przedmiotem przejęcia mogą być potraktowane jako placówki zatrudnienia i część działalności zakładu pracy. Ponadto poza konkretnymi zadaniami, nabywca przejmie także składniki majątkowe. W związku z powyższym przeniesienie ww. obszarów działalności sprzedającego do przedsiębiorstwa nabywcy należy traktować jako przejście części zakładu pracy w rozumieniu art. 231 kodeksu pracy.

O wyodrębnieniu finansowym świadczy natomiast fakt, że sprzedający prowadzi ewidencję zdarzeń gospodarczych umożliwiającą przyporządkowanie i wyodrębnienie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych funkcjonalnie z działami księgowości, controllingu, HR oraz IT.

Oprócz wyodrębnienia organizacyjnego i finansowego, przedmiot transakcji jest również wyodrębniony funkcjonalnie. Wnioskodawca wskazał, że będący przedmiotem transakcji zespół, obejmujący pracowników oraz składniki majątkowe i niemajątkowe składające się w przedsiębiorstwie Sprzedającego na działy księgowości, controllingu, HR oraz IT będzie umożliwiał wykonywanie przy ich pomocy zadań tożsamych z prowadzoną wcześniej w tym zakresie działalnością Sprzedającego. Będzie miał zatem cechy funkcjonalnie niezależnego przedsiębiorstwa. Jak wynika z treści wniosku, po przejęciu składników oraz majątkowych i niemajątkowych składających się w przedsiębiorstwie sprzedającego na działy księgowości, controllingu oraz IT nabywca będzie przy ich pomocy wykonywał zadania tożsame z prowadzoną wcześniej w tym zakresie działalnością sprzedającego, a zatem wskazane obszary działalności będą kontynuowane. Należy tu bowiem wskazać, że po włączeniu nabytych składników i przejętych pracowników struktury własnego przedsiębiorstwa, nabywca będzie – jak do tej pory sprzedający – świadczyć usługi w zakresie obsługi administracyjnej (usługi controllingu, prowadzenie księgowości, obsługa kadrowa, obsługa IT) na rzecz innych spółek z grupy A. (w tym na rzecz sprzedającego). Przy tym kontynuowanie działalności w powyższym zakresie nie będzie wymagało poniesienia przez nabywcę dodatkowych nakładów finansowych czy też przeprowadzenia restrukturyzacji organizacyjnej przejętych składników. Innymi słowy, przejęty przez nabywcę zespół składników materialnych i niematerialnych będzie po jego zbyciu zdolny do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej, tak jakby był oddzielnym przedsiębiorstwem. Ponadto w ramach będącej przedmiotem wniosku transakcji Sprzedający dokona na rzecz nabywcy cesji swoich praw i obowiązków wynikających z umów z podmiotami z grupy A., na rzecz których sprzedający świadczy usługi wykonywane przez przenoszone działy (za zgodą usługobiorców). Tym samym na nabywcę przejdą zobowiązania funkcjonalnie związane z zadaniami realizowanymi przez przejmowane działy księgowości, controllingu oraz IT.

Co istotne – jak podał Wnioskodawca zespół składników materialnych i niematerialnych składających się na działy księgowości, controllingu, HR oraz IT w przedsiębiorstwie Sprzedającego w momencie sprzedaży będzie stanowił potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze. Należy tu bowiem wskazać, że po włączeniu nabytych składników i przejętych pracowników w struktury własnego przedsiębiorstwa, Nabywca będzie – jak do tej pory Sprzedający – świadczyć usługi w zakresie obsługi administracyjnej (usługi controllingu, prowadzenie księgowości, obsługa kadrowa, obsługa IT) na rzecz innych spółek z Grupy A (w tym na rzecz Sprzedającego). Prowadzenie tej działalności nie będzie wymagało udziału pozostałych struktur działalności Wnioskodawcy.

W będącym przedmiotem planowanej transakcji zespole składników majątkowych zachowane zostaną istniejące do tej pory funkcjonalne związki pomiędzy jego poszczególnymi składnikami. W związku z tym Nabywca tylko i wyłącznie w oparciu o te składniki będzie mógł prowadzić działalność gospodarczą bez udziału dodatkowych struktur lub elementów.

W ramach planowanej transakcji do przedsiębiorstwa Nabywcy przejdą pracownicy działów księgowości, controllingu HR oraz IT Sprzedającego, posiadający wiedzę i doświadczenie związane z wykonywaniem pracy w tych działach oraz własność składników materialnych, związanych z zakresem dotychczas wykonywanych przez tych pracowników w przedsiębiorstwie Sprzedającego czynności, tzn. m.in. wykorzystywane przez pracowników komputery, pozostały sprzęt biurowy oraz oprogramowanie. Ponadto Sprzedający dokona na rzecz Nabywcy cesji swoich praw i obowiązków wynikających z umów z podmiotami, na rzecz których Sprzedający świadczy usługi wykonywane przez przenoszone działy (za zgodą usługobiorców). Tym samym zespół składników materialnych i niematerialnych, który zostanie przeniesiony na nabywcę, niewątpliwie spełnia kryterium „minimum środków pozwalających na kontynuację realizowanej uprzednio przez zbywcę działalności gospodarczej”.

Przedstawione przez Wnioskodawcę okoliczności sprawy wskazują, że część przedsiębiorstwa w postaci działów księgowości, controllingu, IT oraz HR stanowi organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych oraz posiada potencjalną zdolność do działania jako niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze. Wobec powyższego, zostaną spełnione wszystkie wskazane wcześniej przesłanki do uznania ww. składników za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

W konsekwencji, mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz fakt, że jak wskazał Wnioskodawca przedmiotem planowanej sprzedaży będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa Sprzedającego, należy stwierdzić, że transakcja ta nie będzie podlegała opodatkowaniu na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym zbycie składników materialnych i niematerialnych składających się w przedsiębiorstwie sprzedającego na działy księgowości, controllingu, HR oraz IT nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, jest prawidłowe.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy wskazać, że interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach podatników w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa i stan faktyczny/zdarzenie przyszłe przedstawiony przez danego podatnika. Powołane interpretacje nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa, więc zawartego w nich stanowiska organu podatkowego nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Niniejszą interpretacje wydano na podstawie przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we…., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj