Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.478.2019.2.MZA
z 10 lutego 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 28 listopada 2019 r. (data wpływu 4 grudnia 2019 r.), uzupełnionym 21 stycznia 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w przypadku przeznaczenia otrzymanych środków ze sprzedaży powierzchni strychowych (przekształconych w lokale mieszkalne) na utrzymanie zasobów mieszkaniowych (remonty i modernizacja lub spłata kredytu) Wspólnota będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 44 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2019 r. do Organu wpłynął wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w przypadku przeznaczenia otrzymanych środków ze sprzedaży powierzchni strychowych (przekształconych w lokale mieszkalne) na utrzymanie zasobów mieszkaniowych (remonty i modernizacja lub spłata kredytu) Wspólnota będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 44.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 8 stycznia 2020 r. Znak: 0111-KDIB1-2.4010.478.2019.1.MZA, wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia w związku z powyższym wezwaniem dokonano 21 stycznia 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, będący Wspólnotą Mieszkaniową, powstał w 2001 r. jako duża wspólnota, która działa na podstawie ustawy o własności lokali. Wspólnota nie prowadzi działalności gospodarczej. Wspólnota powierzyła zarząd podmiotowi zewnętrznemu – Zakładowi Gospodarki Mieszkaniowej.

Wspólnota Mieszkaniowa na podstawie uchwały wyraża zgodę na wyodrębnienie z nieruchomości wspólnej lokali niemieszkalnych – strychów, które mają zostać adoptowane na cele mieszkaniowe i ich sprzedaż wraz ze zbyciem udziałów w częściach wspólnych budynków. Wspólnota w umowie przedwstępnej wyraża zgodę na przebudowę nieruchomości wspólnej a następnie wyodrębnienie z niej, powstałych w wyniku przebudowy lokali niemieszkalnych i zbycie ich nowemu właścicielowi a także na zmianę wysokości udziałów. Wspólnota w umowie przedwstępnej zobowiązuje się do zawarcia umowy ustanowienia odrębnych własności lokali, jakie powstaną po przeprowadzonej adaptacji części nieruchomości wspólnej i sprzedażą powstałych w wyniku przebudowy części pomieszczeń strychowych lokali. Wszystkie koszty przebudowy nieruchomości wspólnej w celu wyodrębnienia lokali niemieszkalnych poniosą przyszli nabywcy. Roboty budowlane zostaną wykonane na podstawie opracowanego projektu zmiany sposobu użytkowania oraz zgodnie z Przepisami Prawa Budowlanego, po uzyskaniu stosownej decyzji o pozwoleniu na budowę wydanej przez właściwe starostwo. Przyszli nabywcy zobowiązani są do wywozu i usuwania na koszt własny wszelkich odpadów związanych z pracami remontowymi oraz utrzymania porządku na klatce schodowej. Wszelkie szkody powstałe w wyniku przebudowy zostaną naprawione na koszt przyszłych nabywców.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że wszystkie środki otrzymane ze sprzedaży przeznaczyć chce na utrzymanie zasobów mieszkaniowych. Środki uzyskane ze sprzedaży zostaną przeznaczone przez Wspólnotę Mieszkaniową na fundusz remontowy, z którego będą finansowane remonty w przedmiotowej nieruchomości. Planowane remonty to m.in. remont klatek schodowych i modernizacja całej instalacji wodno-kanalizacyjnej. W związku z tym, że zdarzenie jest przyszłe i nie ustalona jest końcowa kwota sprzedaży (trwają negocjacje) Wspólnota postanowiła się wstrzymać przynajmniej do zebrania rocznego, które planowane jest w miesiącu marcu 2020 r. do ostatecznej decyzji co do rodzaju modernizacji nieruchomości. Ponadto Wspólnota rozważa spłatę kredytu, który zaciągnęła na modernizację budynku (ocieplenie i modernizacja ogrzewania) środkami otrzymanymi z przedmiotowej sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy w przypadku przeznaczenia otrzymanych środków ze sprzedaży powierzchni strychowych (przekształconych w lokale mieszkalne) na utrzymanie zasobów mieszkaniowych (remonty i modernizacja lub spłata kredytu) Wspólnota będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 44?

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane we wniosku oraz jego uzupełnieniu), w przypadku przeznaczenia całości środków finansowych ze sprzedaży strychu (przekształconego w lokale mieszkalne) na fundusz remontowy, z którego w przyszłości zostanie wykonany remonty i modernizacja (ewentualnie spłata kredytu, który został już zaciągnięty i jest już spłacany przez Wspólnotę w związku z wykonaną modernizacją budynku) przedmiotowej nieruchomości ma prawo skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 44.

Wnioskodawca wskazał, że lokale mają zostać po sprzedaży przekształcone w lokale mieszkalne, ale już przez nowego nabywcę. Wszystkie środki otrzymane z ww. sprzedaży Wspólnota Mieszkaniowa przeznaczyć chce na spłatę kredytu zaciągniętego na remonty i termomodernizację nieruchomości lub na kolejne remonty przedmiotowej nieruchomości.

Nieruchomość przy ul. (…) została oddana do użytkowania w 1928 r. Strych stanowił zawsze część wspólną nieruchomości i służył wszystkim właścicielom lokali i dotychczas nie był on nigdy wynajmowany, dzierżawiony była to suszarnia służąca ogółu właścicieli. Wspólnota wykonała w ostatnich 3 latach modernizację budynku – został on ocieplony i przeprowadzono remont dachu oraz remont centralnego ogrzewania. Na strychu nie były wykonywane żadne remonty ani ulepszenia. Zatem, według Wspólnoty Mieszkaniowej, będzie ona zwolniona z zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 kiedy wszystkie środki przeznaczy zgodnie z planem na remont nieruchomości lub spłatę kredytu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zasady powstawania i funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych reguluje ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 737 z późn. zm.). Zgodnie z art. 6 ww. ustawy, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Nie posiada jednak osobowości prawnej. Wspólnotę mieszkaniową tworzą zarówno właściciele odrębnych lokali mieszkalnych, jak i właściciele odrębnych lokali użytkowych. Każdy członek wspólnoty mieszkaniowej jest właścicielem lokalu oraz udziału w nieruchomości wspólnej. Udział w nieruchomości wspólnej jest prawem związanym z własnością lokalu. W myśl art. 3 ust. 2-3 ww. ustawy, nieruchomość wspólną stanowią grunt oraz części budynku i inne urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali lub dotychczasowego właściciela nieruchomości ze względu na należące do niego niewyodrębnione lokale.

Wspólnoty mieszkaniowe, jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm., dalej: „u.p.d.o.p.”), są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Stosownie natomiast do treści art. 12 ust. 3 u.p.d.o.p., za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Przychodem jest zatem ta wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa.

Bez znaczenia jest źródło pochodzenia tych środków, tzn. czy zostały one wypracowane wskutek prowadzenia działalności gospodarczej, uzyskane jako pożytki zrealizowane przez wspólnotę z nieruchomości wspólnej, czy też otrzymane w inny przewidziany tą ustawą sposób.

Powyższe oznacza, że wszystkie środki pieniężne jakie wpływają na konto Wspólnoty mieszkaniowej, bez względu na źródło ich pochodzenia, stanowią w rozumieniu ustawy podatkowej przychód.

Natomiast wszelkie koszty ponoszone przez Wspólnotę, mające związek z uzyskanym przychodem są kosztami uzyskania przychodów w myśl art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., który stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Dochodem ze źródła przychodów, zgodnie z art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p., z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodu.

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Zatem z powyższej regulacji można wywieść, że aby dochód podmiotów, o których w nim mowa korzystał z powyższego zwolnienia muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

  • dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,
  • dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga fakt, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie. Powyższe wyjaśnienie oznacza, że nie podlegają zwolnieniu dochody inne niż uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, niezależnie od ich przeznaczenia oraz dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części nieprzeznaczonej na utrzymanie tych zasobów.

Należy przy tym zauważyć, że przywołana ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji „zasobów mieszkaniowych” oraz „gospodarki zasobami mieszkaniowymi”. Posługując się zatem językiem potocznym, wskazać należy, że pojęcie „gospodarka” – w kontekście omawianego przypadku – oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. Z definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo PWN) wynika również, że pojęcie „gospodarki” nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. „Zasób” zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie „mieszkanie” jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN). Tak więc przymiotnik „mieszkaniowy”, określa rzeczy związane z mieszkaniem.

Jak wynika z przedstawionej powyżej definicji zasobów mieszkaniowych, zasoby mieszkaniowe, to nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia oraz urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie.

Przez „zasoby mieszkaniowe” należy zatem rozumieć:

  1. znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz z przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, balkony, loggie, garaże,
  2. pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, spółdzielni mieszkaniowej, wspólnot mieszkaniowych; kotłownie i hydrofornie wolnostojące; osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,
  3. urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak np.: zbiorniki – doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków, rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe, budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki oraz inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci,
  4. grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów, na których posadowione są budynki mieszkalne (lub inne urządzenia zapewniające ich funkcjonowanie).

Należy zaznaczyć, że lokale użytkowe oraz lokale mieszkalne, w których prowadzona jest wyłącznie działalność gospodarcza nie wchodzą w skład zasobów mieszkaniowych, gdyż w rzeczywistości nie służą zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych. Nie należą one do żadnej ze wskazanych powyżej grup pomieszczeń pozostałych i urządzeń, wchodzących w skład zasobów mieszkaniowych. Ich istnienie nie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców.

Gospodarka zasobami mieszkaniowymi obejmuje natomiast zarządzanie i dysponowanie zgromadzonym zbiorem rzeczy, służących celom mieszkaniowym lub związanych z zamieszkiwaniem. Jej istota sprowadza się do działań służących prawidłowej eksploatacji tych zasobów i utrzymaniu substancji mieszkaniowej w stanie niepogorszonym. Związane z wymienionymi budowlami (lokalami mieszkalnymi i pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 tej u.p.d.o.p.).

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., dochód powstały z tego tytułu, będzie wolny od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Pojęcie „utrzymanie zasobów mieszkaniowych” oznacza ogół działań mających na celu utrzymanie istniejącej substancji mieszkaniowej. Zatem sfinansowanie ze sprzedaży wszelkich kosztów związanych z użytkowaniem istniejących lokali mieszkalnych – w tym m.in. spłata kredytu zaciągniętego na modernizację (ocieplenie i modernizację ogrzewania) budynku – równoznaczne będzie z przeznaczeniem dochodu uzyskanego z gospodarki zasobami mieszkaniowymi na cele związane z ich utrzymaniem.

Ponadto należy zauważyć, że istotny dla zwolnienia z podatku jest nie tylko cel, na jaki ma być przeznaczony dochód (cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych), ale również późniejsze wydatkowanie uprzednio osiągniętego i przeznaczonego na cele mieszkaniowe dochodu. Dochody zwolnione z podatku dochodowego mogą pochodzić wyłącznie z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Stosownie do art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego i jego uzupełnienia wynika, że Wnioskodawca jest Wspólnotą Mieszkaniową, która na podstawie uchwały wyraziła zgodę na wyodrębnienie z nieruchomości wspólnej lokali niemieszkalnych – strychów, które mają zostać adoptowane na cele mieszkaniowe i ich sprzedaż wraz ze zbyciem udziałów w częściach wspólnych budynków. Wspólnota w umowie przedwstępnej wyraziła zgodę na przebudowę nieruchomości wspólnej a następnie wyodrębnienie z niej, powstałych w wyniku przebudowy lokali niemieszkalnych i zbycie ich nowemu właścicielowi a także na zmianę wysokości udziałów. Wspólnota w umowie przedwstępnej zobowiązuje się do zawarcia umowy ustanowienia odrębnych własności lokali, jakie powstaną po przeprowadzonej adaptacji części nieruchomości wspólnej i sprzedażą powstałych w wyniku przebudowy części pomieszczeń strychowych lokali. Wszystkie koszty przebudowy nieruchomości wspólnej w celu wyodrębnienia lokali niemieszkalnych poniosą przyszli nabywcy. Ponadto, Wspólnota wskazała, że wszystkie środki otrzymane ze sprzedaży przeznaczyć chce na utrzymanie zasobów mieszkaniowych. Środki uzyskane ze sprzedaży zostaną przeznaczone na fundusz remontowy, z którego będą finansowane remonty w przedmiotowej nieruchomości. Planowane remonty to m.in. remont klatek schodowych i modernizacja całej instalacji wodno-kanalizacyjnej. W związku z tym, że zdarzenie jest przyszłe i nie ustalona jest końcowa kwota sprzedaży (trwają negocjacje) Wspólnota postanowiła się wstrzymać przynajmniej do zebrania rocznego, które planowane jest w miesiącu marcu 2020 r. do ostatecznej decyzji co do rodzaju modernizacji nieruchomości. Ponadto Wspólnota rozważa spłatę kredytu, który zaciągnęła na modernizację budynku (ocieplenie i modernizacja ogrzewania) środkami otrzymanymi z przedmiotowej sprzedaży.

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że lokale wyodrębnione z pomieszczeń strychowych, jako części wspólne budynku mieszkalnego, mieszczą się w pojęciu zasobów mieszkaniowych. Zasoby mieszkaniowe to nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwiające im dostęp do budynków mieszkalnych oraz zapewniające sprawne ich funkcjonowanie oraz administrowanie.

Reasumując, dochód uzyskany ze sprzedaży lokali, celem adaptacji na lokale mieszkalne, jako pochodzący z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w sytuacji gdy w całości zostanie przeznaczony i wydatkowany na utrzymanie zasobów mieszkaniowych nieruchomości, np. poprzez remont klatek schodowych i modernizację całej instalacji wodno-kanalizacyjnej lub spłatę kredytu zaciągniętego na modernizację (ocieplenie i modernizację ogrzewania) budynku należącego do zasobów Wspólnoty, stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Tym samym stanowisko Wspólnoty Mieszkaniowej należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj