Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-706/11-4/TR
z 28 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-706/11-4/TR
Data
2011.09.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z kapitałów pieniężnych


Słowa kluczowe
akcja
akcje pracownicze
kapitały pieniężne
obrót publiczny
oferta publiczna
przychód
sprzedaż


Istota interpretacji
Sprzedaż akcji pracowniczych.



Wniosek ORD-IN 370 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2011 r. (data wpływu: 21 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 września 2011 r. (data wpływu: 23 września 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu sprzedaży akcji pracowniczych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób w zakresie opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu sprzedaży akcji pracowniczych.

Z uwagi na fakt, że przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 14 września 2011 r., nr ILPB2/415-706/11-2/TR, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Zainteresowanego, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 14 września 2011 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 16 września 2011 r.), zaś w dniu 23 września 2011 r. (data nadania: 22 września 2011 r.) do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku i jego uzupełnieniu został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dnia 1 grudnia 1997 r. ukazał się biuletyn dla pracowników grupy kapitałowej, dotyczący emisji nowych akcji serii „J”. Akcje pracownicze były przeznaczone dla pracowników i członków władz spółek tworzących grupę kapitałową. W tym przypadku nie miały zastosowania przepisy dotyczące prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych.

Akcje zostały zakupione przed dniem 1 stycznia 2004 r. Dnia 29 stycznia 1998 r. Wnioskodawca zakupił bowiem 1.471 szt. akcji oraz dnia 13 lutego 1998 r. – 411 szt. akcji.

Niniejsze akcje zostały sprzedane dnia 21 października 2010 r. przez dom maklerski.

Uzupełniając przedmiotowy wniosek, Zainteresowany wskazał co następuje.

Dnia 1 grudnia 1997 r. ukazał się biuletyn dla pracowników grupy kapitałowej, dotyczący emisji nowych akcji serii „J”. Akcje pracownicze były przeznaczone dla pracowników i członków władz spółek tworzących grupę kapitałową.

W dniu 19 stycznia 1998 r. Zainteresowany zawarł umowę pożyczki ze spółką akcyjną na zakup akcji serii „J” grupy kapitałowej w ilości 1.471 sztuk – 2.471,28 zł, którą spłacił zgodnie z umową do dnia 31 grudnia 2002 r., jak również dokonał wpłaty gotówkowej na konto domu maklerskiego w wysokości 1.206,22 zł, w dniu 29 stycznia 1998 r.

Następną ilość 411 szt. akcji Wnioskodawca zakupił w dniu 16 lutego 1998 r., podpisując aneks do umowy z dnia 19 stycznia 1998 r. (zwiększając wysokość miesięcznych rat spłaty pożyczki) oraz wpłacił kwotę 337,02 zł na konto domu maklerskiego w dniu 13 lutego 1999 r.

Po dokonaniu ostatniego zakupu, Zainteresowany stał się posiadaczem 1.882 szt. akcji zakupionych w cenie emisyjnej.

Dnia 28 lipca 1998 r. Wnioskodawca zdeponował posiadane akcje w domu maklerskim, od którego otrzymał świadectwa depozytowe dotyczące 411 szt. oraz dotyczące 1.471 szt. akcji serii „J”. W dniu 20 kwietnia 2006 r. świadectwa depozytowe Zainteresowany przedłożył w domu maklerskim, celem zdeponowania Jego akcji w ilości 1.882 szt. na rachunku inwestycyjnym, co znaczy, że trafiły one do obrotu na giełdzie.

W dniu 18 października 2010 r. Wnioskodawca złożył zlecenie sprzedaży akcji w domu maklerskim na 1.882 szt., za które otrzymał kwotę 15.931,70 zł w dniu 21 października 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W związku z opisanym wyżej zaistniałym zdarzeniem, Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem odnośnie opodatkowania uzyskanego dochodu z tytułu zbycia przedmiotowych akcji, które nabył przed dniem 1 stycznia 2004 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, akcje Jego grupy kapitałowej nie miały charakteru oferty publicznej obrotu papierami wartościowymi, lecz były ofertą publiczną do określonej grupy osób.

W październiku 2010 r. Zainteresowany dokonał sprzedaży akcji, które nabyte zostały przed dniem 1 stycznia 2004 r.

Wnioskodawca uważa, że dochód ze sprzedaży akcji nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ korzysta on ze zwolnienia od podatku dochodowego w myśl art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956, dalej: „ustawa zmieniająca”) w zw. z art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000 r., poz. 176 z późn. zm.), albowiem oferta nabytych akcji została skierowana – jak wynika z prospektu emisyjnego, który ukazał się w biuletynie dla pracowników grupy kapitałowej, dotyczącym emisji nowych akcji – dla pracowników i członków władz spółek tworzących grupę kapitałową i w tym przypadku nie ma zastosowania przepis o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych.

W ocenie Zainteresowanego, była to oferta publiczna, albowiem akcje nabyte w 1998 r. spełniały warunki art. 4 pkt 8 w związku z art. 2 ustawy, który mówi: „przy wykorzystaniu środków masowego przekazu albo w inny sposób jeżeli propozycja skierowana jest do więcej niż 300 osób”, to są spełnione warunki oferty publicznej w myśl ustawy o publicznym obrocie papierami wartościowymi i były dopuszczone do obrotu publicznego w rozumieniu ustawy o obrocie papierami wartościowymi i zostały nabyte na podstawie oferty publicznej w rozumieniu art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym są objęte hipotezą normy zawartej w art. 19 ustawy zmieniającej ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Zainteresowany przywołał wyrok NSA w Warszawie z dnia 11 czerwca 2008 r., sygn. akt II FSK 601/08, uważając, że zgodnie z treścią tego wyroku nie ciąży na Nim obowiązek zapłacenia należnego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednym ze źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy są kapitały pieniężne. Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) cyt. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych.

W świetle art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych - oznacza to papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. Nr 183, poz. 1538, z późn. zm.). Papierami wartościowymi są w rozumieniu tej ustawy m. in. akcje.

Z kolei art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że od dochodów uzyskanych m. in. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych podatek dochodowy wynosi 19 % uzyskanego dochodu.

W myśl art. 30b ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14 – osiągnięta w roku podatkowym.

Przepis art. 30b ust. 5 ww. ustawy stanowi, iż dochodów, o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 (na zasadach ogólnych wg skali podatkowej) oraz art. 30c (tzw. podatek liniowy z działalności gospodarczej).

Na podatniku, który uzyskał dochód (poniósł stratę) z kapitałów pieniężnych opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ciąży obowiązek złożenia we właściwym urzędzie skarbowym zeznania według ustalonego wzoru (formularz PIT-38), w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (art. 45 ust. 1a pkt 1 cyt. ustawy). W tym samym terminie dokonuje się też wpłaty należnego podatku wynikającego z zeznania (art. 45 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, stosownie do art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 202, poz. 1956. ze zm.), przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się do opodatkowania dochodów (poniesionych strat) uzyskanych po dniu 31 grudnia 2003 r. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy podatkowej, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r., pod warunkiem, że papiery te zostały nabyte przed dniem 1 stycznia 2004 r.

Natomiast, zgodnie z art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwalnia się od podatku dochodowego w okresie od dnia 1 stycznia 2001r. do dnia 31 grudnia 2003 r. dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz.U. Nr 118, poz. 754 i Nr 141, poz. 945, z 1998 r. Nr 107, poz. 669 i Nr 113, poz. 715 oraz z 2000 r. Nr 22, poz. 270, Nr 60, poz. 702 i 703, Nr 94, poz. 1037 i Nr 103, poz. 1099) – przy czym zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli sprzedaż tych papierów wartościowych jest przedmiotem działalności gospodarczej.

W świetle wyżej przytoczonych przepisów, dochody ze sprzedaży akcji korzystają ze zwolnienia, jeśli równocześnie zostały spełnione następujące warunki:

  1. akcje dopuszczono do publicznego obrotu papierami wartościowymi,
  2. nabycia dokonano przed dniem 1 stycznia 2004 r.,
  3. nabycie nastąpiło na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi,
  4. sprzedaż tych akcji nie jest przedmiotem działalności gospodarczej.


Biorąc powyższe pod uwagę, dla oceny, czy sprzedaż ww. akcji korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie wyżej powołanych przepisów, istotne jest nie tylko to, kiedy akcje te zostały nabyte. Znaczenie ma także tryb nabycia akcji będących przedmiotem sprzedaży.

Odnosząc się do kwestii, czy przedmiotowe akcje zostały nabyte w ofercie publicznej, należy zdefiniować pojęcie „publicznej oferty”.

Przepis art. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. – Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 ze zm.) stanowi, iż publicznym obrotem papierami wartościowymi jest proponowanie nabycia lub nabywanie emitowanych w serii papierów wartościowych, przy wykorzystaniu środków masowego przekazu albo w inny sposób, jeżeli propozycja skierowana jest do więcej niż 300 osób albo do nie oznaczonego adresata.

Wskazana powyżej norma definiuje pojęcie „publicznego obrotu”, ale nie zawiera definicji „publicznej oferty”. Ponieważ ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, również nie zawarł definicji „publicznej oferty”, ani też nie odwołał się do innych przepisów prawa, to zgodnie z założeniami wykładni prawa, celem wyjaśnienia znaczenia terminu „publicznej oferty” należy, w pierwszej kolejności, odnieść się do wykładni językowej.

Kierując się tymi zasadami należy określić, czy nabycie akcji w omawianym przypadku nastąpiło na podstawie publicznej oferty. W świetle definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego, „publiczny” oznacza: dotyczący ogółu ludzi, służący ogółowi, przeznaczony, dostępny dla wszystkich.

Na wskazanej wyżej podstawie, publiczny charakter oferty ma miejsce wtedy, gdy oferta skierowana jest do wszystkich, a nie tylko do ograniczonego kręgu osób. Mówiąc o publicznym charakterze oferty należy bowiem mieć na względzie powszechny dostęp do akcji bez względu na liczbę osób, do których skierowana jest oferta, nawet jeżeli ich liczba przewyższa 300 osób.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego wynika, iż nabył On w 1998 r. akcje pracownicze, natomiast w 2010 r. dokonał ich sprzedaży.

Tym samym, uznać należy, że Zainteresowany nabył akcje pracownicze, a więc akcje oferowane pracownikom uprawnionym do ich nabycia. Oferta nabycia przedmiotowych akcji była skierowana do określonego kręgu uprawnionych osób, nie miała więc charakteru oferty publicznej.

Nie został zatem spełniony jeden z warunków określonych w cyt. art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż opisane akcje nie zostały nabyte w trybie przewidzianym w tym przepisie.

W związku z powyższym, dochód uzyskany przez Zainteresowanego ze sprzedaży przedmiotowych akcji nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym, o którym mowa w ww. art. 52 pkt 1 lit. b) ww. ustawy.

Reasumując, stwierdzić należy, iż dokonana przez Wnioskodawcę sprzedaż akcji stanowi źródło przychodu w rozumieniu przepisów art. 10 ust. 1 pkt 7 i art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, osiągnięty przez Zainteresowanego dochód ze sprzedaży tychże akcji podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym, na zasadach określonych w art. 30b ww. ustawy i winien zostać wykazany w zeznaniu rocznym za 2010 rok, na formularzu PIT-38. W terminie złożenia zeznania Wnioskodawca był również obowiązany wpłacić wynikający z tegoż zeznania należny podatek dochodowy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie, informuje się, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony, do oceny dokumentów załączonych do wniosku; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego, przedstawionym przez Wnioskodawcę i Jego stanowiskiem.

Końcowo, należy wskazać, iż powołane w treści wniosku orzeczenie sądu administracyjnego nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tego orzeczenia, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy stwierdzić, iż zdaniem tut. Organu podatkowego, teza badanego rozstrzygnięcia nie ma zastosowania w przedmiotowym postępowaniu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj