Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-3.4014.62.2019.2.BB
z 14 lutego 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14 r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z 10 grudnia 2019 r. (data wpływu 10 grudnia 2019 r.), uzupełnionym 28 stycznia 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia nieruchomości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia nieruchomości.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w związku z czym w piśmie z 21 stycznia 2020 r., znak: 0111-KDIB2-3.4014.62.2019.1.BB wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 28 stycznia 2020 r.

We wniosku wspólnym oraz jego uzupełnieniu złożonym przez:

-Zainteresowanego będącego stroną postępowania:

Pana P. Sz. (Sprzedający 1)

-Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

Panią E. W. (Sprzedający 2)

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Zainteresowany będący stroną postępowania (Sprzedający 1) sprzedał wraz z żoną – Zainteresowaną niebędącą stroną postępowania (Sprzedający 2) na opisany poniżej cel publiczny nieruchomość gruntową (0,1458 ha) zabudowaną domem jednorodzinnym, która jest ich współwłasnością przedmałżeńską (dom został zbudowany po zawarciu związku małżeńskiego). Grunt jest opisany jedną księgą wieczystą. W przypadku odmowy sprzedaży na rzecz poniższego nabywcy Zainteresowani zostaliby wywłaszczeni z tej nieruchomości, nabywca skierowałby odpowiedni wniosek do właściwego starosty. Nabywcą jest Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

W umowie notarialnej sprzedaży nieruchomości znajdzie się następujący zapis: „VIII. K. S. działający w imieniu spółki (…) oświadcza, iż nieruchomość będąca przedmiotem niniejszej umowy kupowana jest przez reprezentowaną przez niego Spółkę, w celu umożliwienia jej realizacji na tej nieruchomości przyszłego celu publicznego jakim będzie rozbudowa lotniska polegająca na budowie nowej drogi startowej dla lotniska (…) , w tym budowa urządzeń i obiektów służących do obsługi ruchu lotniczego oraz późniejsza eksploatacja tych obiektów i urządzeń”. Zainteresowani ustalili, kontaktując się z kupującym, że słowo „przyszłego” we frazie „przyszłego celu publicznego” wynika z tego, że wedle kupującego o realizacji celu publicznego można mówić dopiero wtedy, gdy nabywca będzie posiadał pozwolenie na budowę, a tym samym będzie już posiadał nabytą wcześniej sprzedawaną przez Zainteresowanych nieruchomość. Za uzyskane pieniądze ze sprzedaży powyższej nieruchomości Zainteresowani nabędą w przyszłości inną nieruchomość.

Zainteresowani stoją na stanowisku, że zgodnie z art. 9 punkt 3 litera b ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych przysługuje im zwolnienie od podatku od czynności cywilnoprawnych przy zakupie zamiennej nieruchomości za środki uzyskane z opisanej transakcji.

Zainteresowani wskazali, że gdyby nie zgodzili się na sprzedaż opisanej nieruchomości i zostali wywłaszczeni, to spełnialiby warunki do przyznania nieruchomości zamiennej.

Przepis art. 131 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami stanowi m.in., że w ramach odszkodowania właścicielowi może być przyznana, za jego zgodą, odpowiednia nieruchomość zamienna. Art. 128 ust. 1 tej ustawy stanowi m.in., że wywłaszczenie własności nieruchomości następuje za odszkodowaniem na rzecz osoby wywłaszczanej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w opisanej sytuacji Zainteresowanym przysługuje zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych od zakupu zamiennej nieruchomości?

Zdaniem Zainteresowanych, opisany cel jest celem publicznym w rozumieniu art. 6 punkt 1b ustawy o gospodarce nieruchomościami.

Przepis art. 131 ust. 1 tej ustawy stanowi o możliwości przyznania nieruchomości zastępczej w ramach odszkodowania za wywłaszczenie właścicielowi wywłaszczanej nieruchomości. Art. 115 ust. 1 stanowi, że wszczęcie postępowania wywłaszczeniowego może nastąpić na wniosek podmiotu realizującego cel publiczny w rozumieniu powyższej ustawy (nie tylko na wniosek organu samorządowego).

Analizując tą ustawę Zainteresowani uważają, że „cel publiczny” w rozumieniu ustawy jest tak naprawdę „przyszłym celem publicznym” w rozumieniu zacytowanego w części H wniosku o interpretację podatkową fragmentu przyszłego aktu notarialnego, co ma odzwierciedlenie w zapisach rozdziału 6 tej ustawy mówiących o możliwości zwrotu wywłaszczonej nieruchomości np. w przypadku nie zrealizowania celu publicznego na jaki została wywłaszczona. Trzeba także zauważyć, że pozyskanie decyzji pozwolenia na budowę dla realizacji celu publicznego na terenie wywłaszczanej nieruchomości nie jest możliwe bez jej wywłaszczenia.

Powyżej opisany stan wydaje się wyczerpywać – w ocenie Zainteresowanych – art. 9 punkt 3 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i w związku z tym powyższe zwolnienie jest należne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2019 r., poz. 1519, ze zm.) podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym. Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej (art. 3 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy).

Podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego (art. 6 ust. 1 pkt 1 omawianej ustawy), którą określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 tejże ustawy.

Stawka podatku od umowy sprzedaży nieruchomości w myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy od czynności cywilnoprawnych wynosi 2%.

Jak wynika z powołanych przepisów – umowa sprzedaży nieruchomości podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym. W przypadku, gdy umowa sprzedaży jest dokonywana w formie aktu notarialnego obowiązkiem notariusza – jako płatnika – jest pobór tego podatku, zgodnie bowiem z art. 10 ust. 2 omawianej ustawy notariusze są płatnikami podatku od czynności cywilnoprawnych dokonywanych w formie aktu notarialnego.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 9 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zwalnia się od podatku sprzedaż nieruchomości, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym, jeżeli nabywcą jest były właściciel (wieczysty użytkownik):

  1. nieruchomości wywłaszczonej, któremu przyznano odszkodowanie, a nie przyznano nieruchomości zamiennej,
  2. nieruchomości sprzedanej na cele publiczne określone w przepisach o gospodarce nieruchomościami, który w razie wywłaszczenia spełniałby warunki do przyznania nieruchomości zamiennej,
  3. nieruchomości lub prawa użytkowania wieczystego, wykupionych na podstawie przepisów o ochronie i kształtowaniu środowiska

–w wysokości kwoty otrzymanego odszkodowania (uzyskanej ceny), pod warunkiem że nabycie nastąpiło w ciągu 5 lat od daty otrzymania odszkodowania (zapłaty).

W myśl art. 6 pkt 1b ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2020 r., poz. 65) celami publicznymi w rozumieniu ustawy jest wydzielanie gruntów pod lotniska, urządzenia i obiekty do obsługi ruchu lotniczego, w tym rejonów podejść, oraz budowa i eksploatacja tych lotnisk i urządzeń.

Z wniosku wynika, że Zainteresowany będący stroną postępowania (Sprzedający 1) sprzedał wraz z żoną – Zainteresowaną niebędącą stroną postępowania (Sprzedający 2) nieruchomość gruntową zabudowaną domem jednorodzinnym, która jest ich współwłasnością przedmałżeńską (dom został zbudowany po zawarciu związku małżeńskiego) w celu umożliwienia realizacji na tej nieruchomości przyszłego celu publicznego jakim będzie rozbudowa lotniska, polegająca na budowie nowej drogi startowej dla lotniska, w tym budowa urządzeń i obiektów służących do obsługi ruchu lotniczego oraz późniejsza eksploatacja tych obiektów i urządzeń.

W przypadku odmowy sprzedaży na rzecz nabywcy Zainteresowani zostaliby wywłaszczeni z opisanej nieruchomości i spełnialiby warunki do przyznania nieruchomości zamiennej.

Za uzyskane pieniądze ze sprzedaży powyższej nieruchomości Zainteresowani nabędą w przyszłości inną nieruchomość.

Z treści art. 9 pkt 3 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych jednoznacznie wynika, że aby umowa sprzedaży nieruchomości korzystała ze zwolnienia to jej nabywca winien być wcześniej właścicielem nieruchomości sprzedanej na cele publiczne, określone w przepisach ustawy o gospodarce nieruchomościami, który w przypadku wywłaszczenia spełniłby warunki do otrzymania nieruchomości zamiennej.

Jak wynika z treści wniosku Zainteresowani spełnili wszystkie warunki określone w powyższym przepisie potrzebne dla zastosowania zwolnienia.

Zatem jeżeli Zainteresowani w przyszłości zakupią nieruchomość zamienną będzie przysługiwało im zwolnienie z zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych do wysokości ceny jaką uzyskali ze sprzedaży nieruchomości na cele publiczne, pod warunkiem że nabycie nastąpi w ciągu 5 lat od daty otrzymania zapłaty.

Wobec powyższego stanowisko Zainteresowanych należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj