Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.714.2019.2.MC
z 12 lutego 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2019 r. (data wpływu 22 listopada 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 lutego 2020 r. (data wpływu 10 lutego 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. … – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. … .

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 lutego 2020 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy oraz własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku).

Zakład … zamierza zrealizować inwestycję polegającą na rozbudowie stacji uzdatniania wody oraz budowie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w m. … wraz z budową sieci wodociągowej w m. … .

Spółka realizując zadanie inwestycyjne ubiega się o przyznanie pomocy typu „Gospodarka wodno-ściekowa”, w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i oszczędzanie energii” w ramach działania „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich” objętego PROW na lata 2014-2020. Nazwa projektu zgłoszonego do naboru PROW i w zamiarze realizowania w tym zakresie będzie nosiła nazwę … .

Do wniosku o przyznanie pomocy, beneficjent załączyć musi oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT - załącznik nr 13. Stosując się do instrukcji wypełnienia wniosku o przyznanie ww. pomocy, Wnioskodawca powinien wystąpić do organu upoważnionego przez Ministra Finansów (dyrektora właściwej izby skarbowej) o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie możliwości odzyskania VAT, którą należy złożyć z wnioskiem o płatność (formularz ORD-IN, art. 14b paragraf 7 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.), Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 17 lutego 2017 r. (Dz. U. poz. 343).

Naczelnik Urzędu Skarbowego w … w dniu 18 maja 2009 r. wydał potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT i nadał numer identyfikacji podatkowej … . Tym samym Zakład … uzyskała status podatnika VAT czynnego.

Za świadczone usługi Spółka będzie wystawiała faktury VAT dla odbiorców, a wybudowana infrastruktura w całości będzie służyła wyłącznie świadczeniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zaś faktury dokumentujące wydatki w związku z realizacją projektu … będą wystawiane na czynnego podatnika podatku VAT pod numerem NIP … , czyli na Wnioskodawcę. Tym samym Spółka będzie rozliczała podatek naliczony w deklaracjach VAT-7 oraz rozliczała się za płatności za wykonanie z wykonawcami inwestycji w ramach przedmiotowego projektu.

Rozbudowany obiekt … będzie uzdatniał wodę o odpowiedniej jakości, natomiast infrastruktura wykorzystywana będzie do dostarczania wody z sieci wodociągowej do gospodarstw domowych oraz odbiorców przemysłowych, a także do odprowadzenia ścieków. Spółka za świadczenie tych usług będzie wystawiała faktury dla odbiorców, a wybudowana infrastruktura w całości będzie służyła wyłącznie świadczeniu tych usług. Poprawa usług wodociągowo-kanalizacyjnych na terenie Gminy … poprzez rozbudowę stacji uzdatniania wody oraz budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w m. … Budowa wodociągu przyczyni się do poprawy standardu życia ludzi poprzez doprowadzenie nieprzerwalnie, szczególnie w okresach suszy, wody pod odpowiednim ciśnieniem, w odpowiedniej jakości i ilości. Dodatkowo rozbudowa stacji uzdatniania wody przyczyni się do zoptymalizowania kosztów jej utrzymania. Usługi są rozliczane z odbiorcami na podstawie odczytów pomiarowych w oparciu o ceny określone w taryfach z odbiorcami na postawie odczytów urządzeń pomiarowych w oparciu o ceny określone na podstawie decyzji … z dnia 28 maja 2018 r. wydana przez … .

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółka nie ma braku możliwości odzyskania podatku VAT, tzn. inaczej mówiąc czy Spółka ma możliwość odzyskania podatku VAT, w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków unijnych związanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku), Spółka ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług od zakupu towarów i usług w ramach projektu współfinansowanego z „Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”, w ramach rozbudowy stacji uzdatniania wody oraz budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w m. … wraz z budową sieci wodociągowej w m. … .

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Efekty realizowanego projektu będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych. Spółka będzie miała możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od poniesionych wydatków na zrealizowanie przedmiotowej inwestycji, albowiem towary i usługi, które zostaną nabyte przy udziale środków unijnych posłużą czynnościom opodatkowanym. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustaw, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy zostaną spełnione łącznie dwie przesłanki. Odliczenia możne dokonać czynny podatnik podatku od towarów i usług, a nabyte towary i usługi powinny być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ustawa przewiduje możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z wykonywaniem czynności, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Związek pomiędzy zakupem towarów i usług, a wykonywaniem czynności opodatkowanych jest warunkiem koniecznym dla zastosowania procedury określonej w art. 82 ust. 1 ww. ustawy.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w … w dniu 18 maja 2009 r. wydał potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako podatnik VAT i nadał numer identyfikacji podatkowej … . Tym samym Wnioskodawca uzyskał status podatnika VAT czynnego.

Celem przedmiotowego projektu jest rozbudowa stacji uzdatniania wody oraz budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w m. … wraz z budową sieci wodociągowej w m. … . Zakupione w ramach realizowanego projektu towary i usługi będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych.

Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych, usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków wskazano w załączniku 4 do ustawy o VAT, odpowiednio w pozycji 140 oraz 142 jako podlegające opodatkowaniu 7%, a obecnie 8%. Za świadczone usługi Spółka będzie wystawiała faktury dla odbiorców, a wybudowana infrastruktura w całości będzie służyła wyłącznie świadczeniu tych usług. Usługi te rozliczane są z odbiorcami na podstawie odczytów urządzeń pomiarowych w oparciu o ceny określone w taryfach ustalonych na podstawie decyzji … z dnia 28 maja 2018 r. wydana przez … .

Zatem w świetle powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, Spółka ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług od poniesionych wydatków na zrealizowanie przedmiotowych zakupów, ponieważ towary i usługi, które zostaną nabyte przy udziale środków unijnych posłużą czynnościom opodatkowanym. Spółka jako przedmiot swojej działalności świadczy czynności zapisane w Krajowym Rejestrze Sądowym pod nr … prowadzonym przez Sąd Rejonowy … . Przedmiotem działalności jest między innymi:

  • pobór, uzdatnianie wody,
  • odprowadzanie i oczyszczanie ścieków,
  • działalność związana z zagospodarowaniem terenów zielonych,
  • roboty związane z budową dróg i autostrad,
  • roboty związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu będą spełnione, ponieważ Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz – jak wskazano w opisie sprawy – wybudowana infrastruktura w całości będzie służyła wyłącznie świadczeniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, Wnioskodawca będzie miał prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. … Przy czym prawo to będzie przysługiwać Wnioskodawcy, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek z art. 88 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w tym niewykorzystywania przez Wnioskodawcę przedmiotowej infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej wyłącznie do czynności opodatkowanych, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … , za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj