Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.274.2019.4.PJ
z 13 lutego 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 listopada 2019 r. (data wpływu 28 listopada 2019 r.), uzupełnione pismem z 24 stycznia 2020 r. (data wpływu 29 stycznia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą obowiązków w podatku akcyzowego w związku z wytwarzaniem lodów z dodatkiem napojów alkoholowych, klasyfikowanych do kodu CN 2105 00 10 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą obowiązków w podatku akcyzowego w związku z wytwarzaniem lodów z dodatkiem napojów alkoholowych, klasyfikowanych do kodu CN 2105 00 10.

Powyższy wniosek został uzupełniony pismem z 24 stycznia 2020 r. (data wpływu 29 stycznia 2020 r.), które stanowiło odpowiedź na wezwanie Organu z 13 stycznia 2020 r., znak: 0111 KDIB3-3.4013.274.2019.1.WR.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (zwany dalej również „Spółką”) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży lodów/sorbetów na rzecz podmiotów gospodarczych oraz konsumentów. Wnioskodawca planuje rozszerzyć swoją ofertę poprzez wprowadzenie do oferowanego asortymentu lodów (produkowanych według własnych receptur), których bazą będą napoje alkoholowe różnych rodzajów (m in. wino niemusujące, wino musujące, piwo, cydr). W związku z tym Wnioskodawca planuje rozpocząć produkcję oraz następnie sprzedaż lodów z zawartością alkoholu.

Do produkcji przedmiotowych produktów Wnioskodawca będzie wykorzystywał napoje alkoholowe nabywane w Polsce, bezpośrednio u producentów lub w hurtowniach - z zapłaconą akcyzą, których opakowania będą oznakowane znakami akcyzy (banderolami).

Produkt finalny będzie zawierał od 2% do 6,5% alkoholu, w zależności od napoju alkoholowego wykorzystywanego do produkcji. Zawartość alkoholu etylowego w produktach będących przedmiotem niniejszego wniosku wynosić będzie więcej niż 1,2 % vol, przy czym zawartość alkoholu w tych produktach nie będzie przekraczać 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg danego produktu.

Zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora Administracji Skarbowej we Wrocławiu produkty, będące przedmiotem niniejszego wniosku, zostały zaklasyfikowane do kodu CN 2105 00 10 „Lody i pozostałe lody jadalne, nawet zawierające kakao - niezawierające tłuszczu mleka lub zawierające mniej niż 3% masy takich tłuszczów”.

Produkty będą miały postać stałą (nie ciekłą).Gotowy produkt będzie przeznaczony do sprzedaży w formie zamrożonej. Będą to produkty faktycznie gotowe do sprzedaży.

Wskazane wyroby będą przeznaczone do spożywania przez ludzi, zbywane w sprzedaży detalicznej oraz oferowane innym przedsiębiorcom.

Napoje alkoholowe wykorzystywane w produkcji będą nabywane od innych przedsiębiorców w krajowym obrocie hurtowym lub detalicznym po rozliczeniu przez właściwe podmioty podatku akcyzowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy wyroby, jakie Wnioskodawca zamierza produkować będą wyrobami akcyzowymi w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym?
  2. Czy w związku z produkcją i wprowadzaniem do obrotu ww. wyrobów, Wnioskodawca będzie podatnikiem podatku akcyzowego w rozumieniu art. 13 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym oraz będzie musiał spełnić wymagania określone w szczególności w art. 16 ust. 1 oraz w art. 21 ustawy?
  3. Czy produkcja, magazynowanie lub sprzedaż ww. wyrobów będzie przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym, czy też przy zastosowaniu zasady jednokrotności zapłaty akcyzy wyrażonej w art. 8 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, w związku z wykorzystaniem do produkcji przedmiotowych wyrobów napojów alkoholowych, od których podatek został już rozliczony, produkcja i wprowadzanie do obrotu produkowanych wyrobów, nie będą przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym?
  4. W jaki sposób ewidencjonować zakupione napoje alkoholowe wykorzystane do produkowania ww. wyrobów?
  5. Jeżeli produkcja i sprzedaż wyrobów będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, to czy produkcja tych wyrobów powinna odbywać się w składzie podatkowym, zwłaszcza w kontekście art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku [winno być „ustawy o podatku akcyzowym” – przypis Organu]?
  6. Czy magazynowanie ww. wyrobów będzie musiało odbywać się w składzie podatkowym?
  7. Czy wyroby będą musiały być oznaczane znakami akcyzy?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sprecyzowane w piśmie z 24 stycznia 2020 r.):

Ad 1-3

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r o podatku akcyzowym (zwanej dalej ustawą lub ustawą o podatku akcyzowym) – „ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej akcyzą, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy”.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, wyrobami akcyzowymi są napoje alkoholowe określone w załączniku nr 1 do tej ustawy. Z kolei w poz. 43 przedmiotowego załącznika został wymieniony: „Alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj., bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy”.

Powyższe potwierdza również definicja alkoholu etylowego, wynikająca z art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy, zgodnie z którą do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.

W tym miejscu podkreślenia wymaga, iż w ocenie Wnioskodawcy opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Produkty, sklasyfikowane są do pozycji CN 2105 00 10, która to pozycja nie została wskazana w załączniku nr 1 do ustawy, zatem przedmiotowe produkty nie stanowią wyrobu akcyzowego w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

Mając na względzie przedstawione zdarzenie przyszłe, a w szczególności specyfikę wyrobów, jakie zamierza produkować i wprowadzać do obrotu Wnioskodawca (wykorzystanie do ich produkcji napojów alkoholowych od których podatek akcyzowy został już rozliczony, a napoje alkoholowe nie będą wytwarzane, a jedynie nabywane od dostawców hurtowych, a następnie przetwarzane w celu produkcji wyrobów Wnioskodawcy), w omawianym przypadku wyrobem akcyzowym, w ocenie Wnioskodawcy, może być wyłącznie alkohol etylowy zawarty w produkowanych lodach, który Wnioskodawca będzie faktycznie nabywał z zapłaconym podatkiem akcyzowym.

Wnioskodawca wskazuje przy tym, że jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego (alkoholu etylowego zawartego w produktach jakie zamierza wytwarzać) powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1 (w szczególności produkcja wyrobu akcyzowego), to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej - art. 8 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym. Przepis ten znajduje zastosowanie w przypadku działalności, jaką zamierza wykonywać [winno być „zamierza wykonywać Wnioskodawca” – przypis Organu], gdyż od alkoholu etylowego zawartego w wytwarzanych produktach, podatek akcyzowy będzie już uiszczony na właściwym etapie wprowadzania do obrotu napoju alkoholowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, że w produkcji lodów o kodzie CN 2105 00 10, jaką zamierza rozpocząć, będą wykorzystywane napoje alkoholowe, w stosunku do których podatek akcyzowy został już rozliczony, nie powstanie obowiązek podatkowy w związku z produkcją i wprowadzaniem do obrotu ww. wyrobów nieakcyzowych. W przeciwnym razie, byłoby to sprzeczne z zasadą jednokrotności zapłaty akcyzy wyrażoną w art. 8 ust. 6 cyt. ustawy. Ponadto w związku z produkcją i wprowadzaniem do obrotu wyrobów opisanych w niniejszym wniosku, Wnioskodawca nie będzie podatnikiem w rozumieniu art. 13 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym i nie będzie tym samym zobowiązany do spełnienia wymogów określonych w art. 16 ust. 1 oraz art. 21 ustawy o podatku akcyzowym.

Ad 4

W ocenie Wnioskodawcy, mając na względzie okoliczność, iż przedmiotowe wyroby zostały zaklasyfikowane do kodu CN 2105 00 10 „Lody i pozostałe lody jadalne, nawet zawierające kakao - niezawierające tłuszczu mleka lub zawierające mniej niż 3% masy takich tłuszczów”, czyli stanowiące wyroby nieakcyzowe, czynność ich produkcji oraz sprzedaży nie będzie mieściła się w dyspozycji przepisu art. 8 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 93 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, zatem działalność Wnioskodawcy, w zakresie przedstawionym we wniosku, nie będzie prowadziła do powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku akcyzowego. Innymi słowy, opisane we wniosku czynności związane z wykorzystaniem alkoholu etylowego, z akcyzą zapłaconą w należnej wysokości, do wyprodukowania przez Wnioskodawcę wyrobu nieakcyzowego oraz magazynowanie i wprowadzanie tych wyrobów do obrotu nie będą opodatkowane akcyzą. Zainteresowany w związku z produkcją i sprzedażą wymienionych wyrobów nie będzie podatnikiem podatku akcyzowego.

Zatem, w opisanej sytuacji nie będzie na Wnioskodawcy ciążył obowiązek prowadzenia ewidencji napojów alkoholowych z zapłaconą akcyzą wykorzystywanych do produkcji przedmiotowych wyrobów.

Ad 5 i 6

Mając na względzie stanowisko Wnioskodawcy wyrażone w zakresie pytań 1-3, zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na niepodleganie opodatkowaniu podatkiem akcyzowym przedmiotowych wyrobów nieakcyzowych, ich produkcja, jak również magazynowanie może odbywać się poza składem podatkowym.

Jednakże w przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytań 1-3 za nieprawidłowe oraz uznania, iż przedmiotowe lody/sorbety będą przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym, wskazania wymaga, że Wnioskodawca będzie wówczas uprawniony do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym wynikającego z art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy, zgodnie, z którym zwolnieniu od akcyzy ze względu na przeznaczenie podlega używanie napojów alkoholowych bezpośrednio do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, pod warunkiem że w każdym przypadku zawartość alkoholu etylowego w tych artykułach spożywczych nie przekracza 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów.

Mając na względzie treść art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, „produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wytyczeniem produkcji:

  1. wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Zgodnie z powyższym w ocenie Wnioskodawcy produkcja i magazynowanie przedmiotowych wyrobów w przedstawionym stanie faktycznym będzie mogła odbywać się poza składem podatkowym.

Ad 7

W przypadku produkcji i sprzedaży lodów/sorbetów będących wyrobami nieakcyzowymi, zaklasyfikowanymi do kodu CN 2105 00 10 „Lody i pozostałe lody jadalne, nawet zawierające kakao - niezawierające tłuszczu mleka lub zawierające mniej niż 3% masy takich tłuszczów”, wówczas przedmiotowe wyroby nie będą podlegały obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy, jako, że wskazany obowiązek obejmuje wyłącznie wyroby akcyzowe, na co wskazuje wprost treść art. 114 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie, z którym „Obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 864 ze zm., dalej jako „ustawa o podatku akcyzowym”) Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1. produkcja wyrobów akcyzowych;

2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów. – art. 8 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony – art. 8 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie:

  1. wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów;
  2. napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, przez podmiot zużywający. – art. 8 ust. 4 ustawa o podatku akcyzowym.

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.- art. 8 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym.

Podatnikiem akcyzy – stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym - jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.

Podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Obowiązek, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, ma zastosowanie również do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, który dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego – art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

˗ za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej – art. 21 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

-za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego – art. 21 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z brzmieniem art. 47 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym Produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:

  1. wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie;
  2. mniej niż 1000 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, win uzyskanych z winogron pochodzących z upraw własnych, o których mowa w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. z 2018 r. poz. 1159 i 1629);
  3. piwa, wina i napojów fermentowanych, wytwarzanych domowym sposobem przez osoby fizyczne na własny użytek i nieprzeznaczonych do sprzedaży;
  4. mniej niż 10 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, alkoholu etylowego, dokonywanej przez gorzelnie prawnie i ekonomicznie niezależne od wszelkich innych gorzelni oraz niedziałające na podstawie licencji uzyskanej od innego podmiotu;
  5. wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy;
  6. energii elektrycznej;
  7. wyrobów węglowych;
  8. suszu tytoniowego;
  9. wyrobów gazowych.


Magazynowanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym – art. 47 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

W składzie podatkowym wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy mogą być magazynowane w jednym pomieszczeniu z innymi wyrobami, pod warunkiem że wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy będą magazynowane oddzielnie, a miejsce ich magazynowania będzie wskazane w ewidencji wyrobów akcyzowych prowadzonej przez podmiot prowadzący skład podatkowy – art. 47 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym.

W składzie podatkowym mogą być magazynowane wyroby akcyzowe nieobjęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz wyroby niebędące wyrobami akcyzowymi, pod warunkiem że:

  1. spełnione są warunki określone w ust. 3;
  2. sposób magazynowania pozwala na określenie ilości wyrobów akcyzowych nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy i wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi – art. 47 ust. 3a ustawy o podatku akcyzowym.

W myśl art. 92 ustawy o podatku akcyzowym do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy – art. 93 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew – art. 93 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Piwem w rozumieniu ustawy są wszelkie wyroby objęte pozycją CN 2203 00 oraz wszelkie wyroby zawierające mieszaninę piwa z napojami bezalkoholowymi, objęte pozycją CN 2206 00, jeżeli rzeczywista objętościowa moc alkoholu w tych wyrobach przekracza 0,5% objętości – art. 94 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Produkcją piwa w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie piwa, a także jego rozlew – art. 94 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Winem w rozumieniu ustawy jest:

  1. wino niemusujące - wszelkie wyroby objęte pozycjami CN 2204 i 2205, z wyjątkiem wina musującego określonego w pkt 2:
    1. o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającej 15% objętości, pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji, albo
    2. o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 15% objętości, lecz nieprzekraczającej 18% objętości, pod warunkiem że nie zawierają żadnych dodatków wzbogacających oraz że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji;
  2. wino musujące - wszelkie wyroby oznaczone kodami CN 2204 10, 2204 21, 2204 29 10 oraz objęte pozycją 2205, które łącznie spełniają następujące warunki:
    1. znajdują się w butelkach zaopatrzonych w korek w kształcie grzybka, umocowany za pomocą węzłów lub spinek, albo cechują się ciśnieniem wynoszącym co najmniej 3 bary, spowodowanym obecnością dwutlenku węgla w roztworze,
    2. mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającą 15% objętości,
    3. cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji – art. 95 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Produkcją wina w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wina, a także jego rozlew – art. 95 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Napojami fermentowanymi w rozumieniu ustawy są:

  1. musujące napoje fermentowane - wszelkie wyroby objęte pozycją CN 2206 00 oraz wyroby oznaczone kodami CN 2204 10, 2204 21, 2204 29 10 i objęte pozycją 2205, niewymienione w art. 95, które znajdują się w butelkach zaopatrzonych w korek w kształcie grzybka, umocowany za pomocą węzłów lub spinek, albo cechują się ciśnieniem wynoszącym co najmniej 3 bary, spowodowanym obecnością dwutlenku węgla w roztworze, oraz:
    1. mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającą 13% objętości, albo
    2. mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 13% objętości, lecz nieprzekraczającą 15% objętości
    -pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji;
  2. niemusujące napoje fermentowane - niebędące musującymi napojami fermentowanymi określonymi w pkt 1 - wszelkie wyroby objęte pozycjami CN 2204 i 2205, z wyjątkiem wyrobów określonych w art. 95 ust. 1, oraz wyroby objęte pozycją CN 2206 00, z wyjątkiem wszelkich wyrobów określonych w art. 94 ust. 1:
    1. o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającej 10% objętości, albo
    2. o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 10% objętości, lecz nieprzekraczającej 15% objętości
    -pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji – art. 96 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Produkcją napojów fermentowanych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie napojów fermentowanych, a także ich rozlew – art. 96 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Wyrobami pośrednimi w rozumieniu ustawy są wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającej 22% objętości, objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, z wyjątkiem wyrobów określonych w art. 94-96 – art. 97 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Produkcją wyrobów pośrednich w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów pośrednich, a także ich rozlew – art. 97 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy – art. 114 ustawy o podatku akcyzowym.

W tym miejscu wskazać należy, że wyroby o kodzie CN 2105 00 10 nie zostały wymienione w żadnym z trzech załączników do ustawy o podatku akcyzowym. Wyroby o tym kodzie nie są również objęte normami przepisów zawartych w Dziale IV Wyroby akcyzowe – przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. Rozdziale 2 Napoje alkoholowe ustawy o podatku akcyzowym. Jednocześnie podkreślić należy, że w poz. 43 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym został wskazany alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj. bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie produkcji i sprzedaży lodów/sorbetów na rzecz podmiotów gospodarczych oraz konsumentów. Wnioskodawca planuje rozszerzyć swoją ofertę poprzez wprowadzenie do oferowanego asortymentu lodów, których bazą będą napoje alkoholowe różnych rodzajów (m.in. wino niemusujące, wino musujące, piwo, cydr). Wnioskodawca planuje zacząć produkcję oraz sprzedaż lodów z zawartością alkoholu.

Do produkcji przedmiotowych wyrobów Wnioskodawca będzie wykorzystywał napoje alkoholowe nabywane w Polsce, bezpośrednio u producentów lub w hurtowniach, z zapłaconą akcyzą, których opakowania będą oznakowane znakami akcyzy.

Produkt finalny będzie zawierał od 2% do 6,5 % alkoholu. Zawartość alkoholu w produktach będących przedmiotem niniejszego wniosku wynosić będzie więcej niż 1,2 % vol., przy czym zawartość alkoholu w tych produktach nie będzie przekraczać 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg danego produktu.

Produkty będą miały postać stałą. Gotowy produkt będzie przeznaczony do sprzedaży w formie zamrożonej. Będą to produkty fabrycznie gotowe do sprzedaży. Wskazane wyroby będą przeznaczone do spożywania przez ludzi, zbywane w sprzedaży detalicznej oraz oferowane innym przedsiębiorcom.

Zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu (informacja podana przez Wnioskodawcę) produkty będące przedmiotem wniosku zostały zaklasyfikowane do kodu CN 2105 00 10 „Lody i pozostałe lody jadalne, nawet zawierające kakao niezawierające tłuszczu mleka lub zawierające mniej niż 3% masy takich tłuszczów”.

Wątpliwości Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie dotyczą opodatkowania akcyzą i obowiązków w podatku akcyzowym w związku z wytwarzaniem lodów z dodatkiem napojów alkoholowych.

Odnosząc się do pierwszego z pytań wskazać należy, że w myśl, cytowanego wyżej, art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, warunkiem uznania danego wyrobu za wyrób akcyzowy jest wskazanie go przez ustawodawcę w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym. Stosownie do poczynionych powyżej uwag, wyroby o kodzie CN 2105 00 10 nie zostały wymienione w treści tego załącznika. Oznacza to, że produkty, o których mowa we wniosku są wyrobami nieakcyzowymi.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1 jest prawidłowe.

Z zakresie pytań 2 i 3 wskazać, należy, że produkowane przez Wnioskodawcę wyroby o kodzie CN 2105 00 10 nie są wyrobami akcyzowymi. Zatem w związku z produkcją, jak i sprzedażą powyższych wyrobów nie powstanie po stronie Wnioskodawcy obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym.

Natomiast, jak sam wskazał Wnioskodawca, napoje alkoholowe używane do produkcji ww. wyrobów nieakcyzowych nabywane będą z zapłaconą kwotą akcyzy. Oznacza to, że Wnioskodawca nie będzie również podatnikiem akcyzy w stosunku do alkoholu etylowego zawartego w wyrobach o kodzie CN 2105 00 10.

Ze względu na okoliczność, że dokonywane przez Wnioskodawcę czynności nie będą stanowiły przedmiotu opodatkowania podatkiem akcyzowym na Wnioskodawcy nie będzie ciążyć obowiązek, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Natomiast z faktu, że Wnioskodawca w stosunku do opisanych we wniosku czynności nie jest podatnikiem podatku akcyzowego wynika, że nie ciążą na nim obowiązki wynikające z art. 21 ustawy o podatku akcyzowym.

Biorąc powyższe pod uwagę stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań 2 i 3 należy uznać za prawidłowe.

Kategorie wyrobów, których produkcja winna odbywać się w składzie podatkowym zostały określone w art. 47 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Ze wspomnianego przepisu wynika, że składzie podatkowym winna odbywać się wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z uwzględnieniem wyjątków przewidzianych w tym przepisie.

Z art. 47 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym wynika natomiast, że wyroby akcyzowe znajdujące się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy mogą być magazynowane wyłącznie w składzie podatkowym.

Stosownie do wyżej poczynionych uwag, wyroby o kodzie CN 2105 00 10 nie są wyrobem akcyzowym. Nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym i z tego względu ich produkcja nie musi odbywać się w składzie podatkowym. Z faktu, że opisane we wniosku wyroby nie są wyrobami akcyzowymi wynika również, że nie muszą być magazynowane w składzie podatkowym, ponieważ, w myśl powyższego, obowiązek ten dotyczy tylko wyrobów akcyzowych znajdujących się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań 5 i 6 uznaje się za prawidłowe.

W odniesieniu do wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji, wskazać należy, że stosownie do przedstawionego opisu sprawy do produkcji lodów opisanych we wniosku Wnioskodawca będzie używał napoje alkoholowe nabyte z zapłaconą kwotą akcyzy, tj. napoje alkoholowe względem, których obowiązek i zobowiązanie podatkowe powstało na wcześniejszym etapie obrotu. Jednocześnie podkreślić należy, że przepisy regulujące obowiązki prowadzenia ewidencji dla potrzeb podatku akcyzowego nie nakładają tego rodzaju obowiązków na podmiot wykorzystujące w swojej działalności napoje alkoholowe z zapłaconą kwotą akcyzy, wykorzystywanych do produkcji wyrobów nieakcyzowych.

Z powyższych względów na Wnioskodawcę, jako podmiot zużywający do produkcji jedynie napoje alkoholowe z zapłaconą kwotą akcyzy do produkcji wyrobów nieakcyzowych, nie będzie nałożony obowiązek prowadzenia ewidencji na potrzeby podatku akcyzowego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 4 również należy uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do ostatniego z zadanych pytań wskazać należy, że obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy objęte są jedynie wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 3 do ustawy o podatku akcyzowym. Jednocześnie, w myśl powyższych uwag, wyroby o kodzie CN 2105 00 10 nie zostały wymienione w załączniku nr 3. W związku z tym w stosunku do wyrobów o takim kodzie CN nie powstaje obowiązek oznaczania znakami akcyzy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego jako nr 7 również należy uznać za prawidłowe.

Tym samym oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie opodatkowania zerową stawką podatku nabywanych wyrobów, należało je uznać za prawidłowe.

Końcowo wskazać należy, że Organ wydając niniejszą interpretację oparł się na kodzie Nomenklatury Scalonej przedstawionej przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Organ wydający interpretację indywidualną w trybie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie jest bowiem uprawniony do dokonywania klasyfikacji towaru do odpowiedniego kodu CN. Tym samym zagadnienie prawidłowego zaklasyfikowania wyrobów opisanych we wniosku do kodu CN wskazanego przez Wnioskodawcę nie jest objęte zakresem niniejszej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w […], za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj