Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-897a/11/AP
z 30 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-897a/11/AP
Data
2011.09.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
basen
podatek od towarów i usług
sauna
stawki podatku
usługi rekreacyjne


Istota interpretacji
Stawka podatku obowiązująca dla usług sportowo-rekreacyjnych.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2011 r.(data wpływu 27 czerwca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 15 września 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla usług sportowo-rekreacyjnych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 czerwca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. stawki podatku obowiązującej dla usług sportowo-rekreacyjnych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Szkoła udostępnia odpłatnie poza godzinami lekcyjnymi innym podmiotom gospodarczym, klientom indywidualnym, osobom prawnym obiekty sportowe, tj. basen, siłownia, sauna, hala sportowa, kort tenisowe, boisko. Podmioty te (tj. zakłady pracy, klubowe sportowe, szkoły podstawowe, stowarzyszenia, przedsiębiorstwa produkcyjne, osoby fizyczne itp.) wynajmują obiekty sportowe w celu zorganizowania zajęć z poprawy kondycji fizycznej, prowadzenia nauki pływania dla dzieci i dorosłych, rozwijania zainteresowań i uzdolnień oraz w celach rekreacyjnych. Szkoła odpłatnie udostępnia pomieszczenia znajdujące się w budynku szkoły, tj. aula szkolna i sale lekcyjne. Wyżej wymienione pomieszczenia są wynajmowane przez klientów indywidualnych oraz inne podmioty w celu prowadzenia m.in. nauki języków obcych, prowadzenia kursów tańca towarzyskiego, przeprowadzenie zebrań, narad itp.


W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:


  1. Czy odpłatne udostępnianie obiektów sportowych, tj. basen, hala sportowa, kort tenisowy, boisko podlega opodatkowaniu 8% stawką VAT, a w przypadku odpłatnego udostępniania podmiotom na cele ich działalności podlega opodatkowaniu 23% stawką VAT...
  2. (…)
  3. Czy odpłatne wynajęcie sauny i siłowni podlega opodatkowaniu 23% stawką VAT...
  4. Czy usługi polegające na wynajmie pomieszczeń znajdujących się w budynku szkoły podlega opodatkowaniu 23% stawką VAT...


Zdaniem Wnioskodawcy usługi polegające na wynajęciu obiektów sportowych klubom sportowym, osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym i innym jednostkom organizacyjnym wykupującym wstęp dla swoich uczniów/pracowników/członków zostały sklasyfikowane w PKWiU 93.11.10.0 jako „usługi związane z działalnością obiektów sportowych”, objęte są stawką 8% VAT (poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług).

Natomiast usługi polegające na wynajęciu obiektów sportowych klubom sportowym, osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym i innym jednostkom organizacyjnym na cele ich działalności (np. nauka pływania) zostały sklasyfikowane w PKWiU 68.20.12.0 jako „wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi”. Zdaniem Wnioskodawcy są to usługi objęte stawką 23% VAT.

Z kolei odpłatne udostępnienie siłowni i sauny zostało sklasyfikowane w PKWiU 96.04.10 jako „usługi związane z poprawą kondycji fizycznej”. Z uwagi na brak w ustawie o podatku od towarów i usług przepisów umożliwiających zwolnienie od podatku lub obniżenie stawki podatku, Wnioskodawca stosuje stawkę podatku w wysokości 23% VAT.

Wynajem pomieszczeń znajdujących się w budynku szkoły, na podstawie umowy najmu podmiotom gospodarczym i innym jednostkom organizacyjnym na cele ich działalności zostało sklasyfikowane w PKWiU 68.20.12.0 jako „wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi” i zdaniem Wnioskodawcy objęty jest stawką 23% VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W oparciu art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak wynika z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Natomiast jak stanowi art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


W tym miejscu wskazać należy, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. klasyfikacja statystyczna towarów i usług jest dokonywana na podstawie rozporządzenia z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207 poz. 1293 ze zm.).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

I tak w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


W poz. 179 ww. załącznika do ww. ustawy wymieniono PKWiU 93.11.10.0 „usługi związane z działalnością obiektów sportowych”.

Z objaśnienia „1)” do powyższego załącznika wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi polegające na wynajęciu obiektów sportowych klubom sportowym, osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym i innym jednostkom organizacyjnym wykupującym wstęp dla swoich uczniów/pracowników/członków. Czynności te zostały sklasyfikowane w PKWiU 93.11.10.0 jako „usługi związane z działalnością obiektów sportowych”. Ponadto Wnioskodawca świadczy usługi polegające na wynajęciu obiektów sportowych klubom sportowym, osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym i innym jednostkom organizacyjnym na cele ich działalności (np. nauka pływania) oraz wynajmu pomieszczeń znajdujących się w budynku szkoły, na podstawie umowy najmu podmiotom gospodarczym i innym jednostkom organizacyjnym na cele ich działalności. Czynności te zostały sklasyfikowane w PKWiU 68.20.12.0 jako „wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi”. Z kolei odpłatne udostępnienie siłowni i sauny zostało sklasyfikowane w PKWiU 96.04.10 jako „usługi związane z poprawą kondycji fizycznej”.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że o ile pobierane przez Wnioskodawcę opłaty za usługi udostępniania obiektów sportowych klubom sportowym, osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym i innym jednostkom organizacyjnym mieszczą się w PKWiU w grupowaniu 93.11.10.0, a podana klasyfikacja jest prawidłowa, to na podstawie art. 41 ust. 2, w związku z art. 146a pkt 2 oraz poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy – podlegają opodatkowaniu stawką 8%.

Natomiast usługi polegające na wynajmowaniu obiektów sportowych klubom sportowym, osobom fizycznym, podmiotom gospodarczym i innym jednostkom organizacyjnym na cele ich działalności oraz wynajmu pomieszczeń znajdujących się w budynku szkoły, na podstawie umowy najmu podmiotom gospodarczym i innym jednostkom organizacyjnym na cele ich działalności, sklasyfikowane w PKWiU 68.20.12.0, przy założeniu że podana klasyfikacja jest prawidłowa i nie mieści się w innym grupowaniu statystycznym, jako że nie została wymieniona w załącznikach do ustawy, jako korzystająca z obniżonych stawek podatku VAT, podlegają opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy.

Podobnie odpłatne udostępnienie siłowni i sauny sklasyfikowane w PKWiU 96.04.10, przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa i nie mieści się w innym grupowaniu statystycznym, jako że nie została wymieniona w załącznikach do ustawy, jako korzystająca z obniżonych stawek podatku VAT, podlega opodatkowaniu 23% stawką podatku, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy.

Natomiast w sytuacji świadczenia usług zaliczonych do grupowania 93.11.10.0 „usługi związane z działalnością obiektów sportowych”, właściwą stawką jest stawka 8%, na podstawie art. 41 ust. 2, w związku z art. 146a pkt 2 oraz poz. 179 załącznika nr 3 do ustawy.

Wskazać należy, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

W związku z tym niniejszej interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o klasyfikację przedstawioną we wniosku.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj