Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.756.2019.2.MH
z 19 lutego 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2019 r. (data wpływu 22 listopada 2019 r.) uzupełnionym pismem 20 stycznia 2020 r. (data wpływu 23 stycznia 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabytych towarów i usług w całości lub w części związanych z nieodpłatną działalnością statutową - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabytych towarów i usług w całości lub w części związanych z nieodpłatną działalnością statutową.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 stycznia 2020 r. (data wpływu 23 stycznia 2020 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy, sformułowanie pytania oraz o własne stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

Ośrodek jest Fundacją (Wnioskodawca), która zajmuje się niesieniem pomocy zwierzętom dzikim, jak i udomowionym. Ośrodek prowadzi schronisko dla bezdomnych zwierząt oraz ośrodek dla dzikich zwierząt w ramach których przyjmuje zwierzęta pod swoją opiekę. Działalność ośrodka polega m.in. na sprawowaniu opieki, leczeniu i rehabilitacji zwierząt dzikich i udomowionych w ramach pierwszej pomocy. Za taką usługę Ośrodek wystawia faktury i częściowo finansuje dzięki tym środkom koszty opieki nad zwierzętami.

Wnioskodawca zwrócił się do Dyrektora Informacji Skarbowej o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie tego czy w związku z prowadzenie przez Ośrodek działalności statutowej odpłatnej, która ma na celu pokrycie części poniesionych kosztów tych działań i świadczeniem usług sprawowania opieki nad zwierzętami (zapewnieniu zwierzętom opieki, karmieniu, pojeniu, obserwowaniu stanu zdrowia zwierząt, zapewnieniu zwierzętom czystych stanowisk - klasyfikacja PKWiU 96.09.11.0) jednostka powinna doliczać podatek VAT od tej usługi.

Otrzymano interpretację z dnia 16.10.2019 r. znak: 0112-KDIL1-3.4012.417.2019.2.JN, UNP: 820310 w której zostało stwierdzone, iż Wnioskodawca - zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług powinien doliczać podatek VAT do tej usługi. Interpretacja zawiera następujące zapisy:

„Należy wskazać, że co do zasady jeżeli podatnik zarejestruje się jako podatnik VAT czynny to opodatkowaniu podatkiem VAT podlega cała jego działalność, wszystkie wykonywane przez niego czynności. (...) Podatnik dokonujący rejestracji jako podatnik VAT czynny, dokonuje jej dla wszystkich czynności wykonywanych w ramach prowadzonej działalności, występując jako podatnik podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.”

W związku z powyższym Ośrodek dokonuje korekt do wystawionych faktur sprzedażowych uwzględniając podatek VAT. Zostanie ustalony podatek VAT należny.

W związku z powyższym Ośrodek ustali również podatek VAT naliczony, wartość, o jaką będzie obniżony podatek VAT należny w deklaracji VAT.

Niniejszy wniosek ma na celu ustalenie, czy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje Wnioskodawcy również w zakresie nabytych towarów i usług w całości lub w części związanych z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością nieodpłatną. Nie każde zwierzę, którym opiekuje się ośrodek jest bowiem bezpośrednio związane z wystawionymi przez Wnioskodawcę fakturami przychodowymi, z uwagi na fakt, że jednym z celów istnienia Wnioskodawcy jest niesienie pomocy zwierzętom, również w sytuacji gdy nie wiąże się to bezpośrednio z uzyskaniem przychodu.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wszelkie faktury dokumentujące wydatki Wnioskodawcy, w tym poniesione w związku z prowadzonymi przez Wnioskodawcę działaniami statutowymi wystawiane są na Wnioskodawcę.

W ocenie Wnioskodawcy (oraz jak wynika z przytoczonej wyżej interpretacji indywidualnej) całość działalności Wnioskodawcy stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje Ośrodkowi również w zakresie nabytych towarów i usług w całości lub w części związanych z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością statutową nieodpłatną?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), powołując się na poniższe zdanie wykazane w interpretacji indywidualnej wydanej w przedmiotowej sprawie: „Należy wskazać, że co do zasady, jeżeli podatnik zarejestruje się jako podatnik VAT czynny to opodatkowaniu podatkiem VAT podlega cała jego działalność, wszystkie wykonywane przez niego czynności.” Ośrodek wyliczając podatek VAT naliczony będzie mógł go ustalić na podstawie całości kosztów poniesionych przez Fundację w związku z wszystkimi prowadzonymi czynnościami zgodnymi ze statutem jednostki.

Innymi słowy Wnioskodawca stoi na stanowisku, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje Ośrodkowi Rehabilitacji Zwierząt Chronionych również w zakresie nabytych towarów i usług w całości lub w części związanych z prowadzoną przez Ośrodek działalnością statutową nieodpłatną. Powyższe stanowisko znajduje oparcie w założeniu o spójności systemu podatkowego - jeżeli wszystkie przychody Wnioskodawcy są opodatkowane, to uzasadnione jest również prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego od wszystkich poniesionych kosztów.

Art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (VAT) stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Od momentu, gdy Wnioskodawca stał się podatnikiem VAT nabył zatem prawo do odliczenia VAT z faktur kosztowych związanych z działalnością opodatkowaną. Jako że jak wynika z interpretacji indywidualnej z dnia 16.10.2019 r. cała działalność Wnioskodawcy jest opodatkowana VAT, a zatem wszystkie koszty z nią związane stanowią również koszty umożliwiające odliczenie VAT.

Art. 15 ust. 2 ustawy stanowi, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.

Wnioskodawca jest usługodawcą, a działalność gospodarcza w rozumieniu powyższego przepisu to „wszelka działalność” - podobny pogląd wynika również z interpretacji indywidualnej z dnia 16.10.2019 r.

Jak wynika z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z brzmienia tego przepisu należy wnioskować a contrario, iż nieodpłatne świadczenie usług nie stanowi czynności objętych zakresem podatku VAT. Jednocześnie jednak, jak stanowi art. 8 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług i użycie towarów na cele osobiste podatnika oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Niesienie pomocy zwierzętom (nawet nieodpłatne) to jeden z celów istnienia Wnioskodawcy. Cel taki należy uznać za cel osobisty Wnioskodawcy, który w świetle art. 8 ust. 2 ustawy uznaje się za odpłatne świadczenie usług, skutkiem czego związane z tym koszty wiążą się z prawem do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r., poz. 106), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ust. 1 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej.

Podkreślić należy także, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabytych towarów i usług w całości lub w części związanych z nieodpłatną działalnością statutową Zainteresowanego.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca jest Fundacją, która zajmuje się niesieniem pomocy zwierzętom dzikim, jak i udomowionym. Nie każde zwierzę, którym opiekuje się ośrodek jest bezpośrednio związane z wystawionymi przez Wnioskodawcę fakturami przychodowymi, z uwagi na fakt, że jednym z celów istnienia Wnioskodawcy jest niesienie pomocy zwierzętom, również w sytuacji gdy nie wiąże się to bezpośrednio z uzyskaniem przychodu.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Według art. 8 ust. 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Przepisy ustawy formułują zatem zasadę, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega co do zasady odpłatne świadczenie usług, a nieodpłatne ich świadczenie traktuje się jako odpłatne w przypadkach określonych w ww. art. 8 ust. 2 ustawy.

Dla stwierdzenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia.

Aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, tj. za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika. Opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością. Są to zatem te wszystkie nieodpłatne świadczenia usług, które odbywają się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że nieodpłatna działalność statutowa polegająca na opiece nad zwierzętami, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, bowiem nie zostały spełnione warunki określone tym przepisem.

Wnioskodawca wskazał bowiem, że jednym z celów istnienia Wnioskodawcy jest niesienie pomocy zwierzętom, również w sytuacji gdy nie wiąże się to bezpośrednio z uzyskaniem przychodu.

W świetle powyższego, świadczenie nieodpłatnych usług statutowych związanych z opieką nad zwierzętami odbywa się w związku z działalnością prowadzoną przez Wnioskodawcę. Tym samym ww. usługi, nie stanowią odpłatnego świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy i czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem w świetle ww. okoliczności, usługi związane z opieką nad zwierzętami świadczone przez Wnioskodawcę w ramach nieodpłatnej działalności statutowej, nie stanowią czynności opodatkowanych.

Natomiast wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy, niesienia pomocy zwierzętom (nawet nieodpłatnie), nie można uznać za cel osobisty Wnioskodawcy. Należy podkreślić, że w przypadku podmiotów takich jak osoby prawne, nie występuje prywatna sfera ani też majątek osobisty, tym samym nie istnieje możliwość przyporządkowania wykonanej czynności do działań w sferze prywatnej (osobistej).

Tym samym, nie można zgodzić się ze stwierdzeniem Wnioskodawcy, że całość działalności Wnioskodawcy stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, gdyż towary i usługi wykorzystywane w ramach nieodpłatnej działalności statutowej Wnioskodawcy, polegającej na opiece nad zwierzętami, nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług związanych z prowadzoną nieodpłatną działalnością statutową.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług w całości lub w części związanych z nieodpłatną działalnością statutową Wnioskodawcy polegającą na opiece nad zwierzętami, gdyż ww. towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i należy je traktować indywidualnie. Przy czym należy zauważyć, że powołana przez Wnioskodawcę w opisie sprawy interpretacja z dnia 16 października 2019 r., znak: 0112-KDIL1-3.4012.417.2019.2.JN dotyczy odmiennego stanu faktycznego, niż będący przedmiotem niniejszej interpretacji tj. opodatkowania usługi polegającej na sprawowaniu opieki nad zwierzętami, wykonywanej w ramach działalności statutowej odpłatnej.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj