Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.585.2019.1.APO
z 20 lutego 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 grudnia 2019 r. (data wpływu 21 grudnia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy dochód osiągnięty przez Fundację z tytułu udziału w zyskach Spółki będzie korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, bez względu na faktyczny termin wypłaty zysku, jeżeli Fundacja przeznaczy i dokona późniejszego wydatkowania całości tych środków na cele statutowe, zgodne z treścią ww. przepisu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy dochód osiągnięty przez Fundację z tytułu udziału w zyskach Spółki będzie korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, bez względu na faktyczny termin wypłaty zysku, jeżeli Fundacja przeznaczy i dokona późniejszego wydatkowania całości tych środków na cele statutowe, zgodne z treścią ww. przepisu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Fundacja utworzona została zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz.U. z 2018 r., poz. 1491, z późn. zm.; dalej: „ustawa o fundacjach”). Fundacja posiada osobowość prawną i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z § 5 statutu, w oparciu o który działa, prowadzi działalność statutową, której celami są:

  1. udzielanie pomocy społecznej, w tym w szczególności wspieranie finansowe osób ciężko chorych,
  2. organizacja wypoczynku dla dzieci i młodzieży z rodzin o trudnej sytuacji życiowej lub materialnej,
  3. niesienie pomocy potrzebującym, a w szczególności ofiarom konfliktów zbrojnych, ubóstwa, katastrof naturalnych i prześladowań politycznych,
  4. organizowanie i niesienie pomocy na rzecz ogółu społeczności, ze szczególnym uwzględnieniem grup podmiotów, które mają szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną,
  5. pomoc i wsparcie instytucji społecznych i państwowych ściśle związanych z działalnością mającą na celu polepszenie bytu osób o szczególnie trudnej sytuacji życiowej lub materialnej,
  6. pomocy w zakresie ochrony zdrowia i pomocy społecznej Polonii i Polakom za granicą;
  7. promocja kultury i sztuki Rzeczypospolitej Polskiej za granicą,
  8. pomoc społeczna na rzecz rodziny, upowszechniania i ochrony praw dziecka,
  9. działalność na rzecz organizacji pozarządowych oraz innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego,
  10. pomoc społeczna dzieciom i ich opiekunom w trudnych sytuacjach życiowych,
  11. pomoc i wsparcie instytucji społecznych i państwowych ściśle związanych z działalnością mającą na celu polepszenie bytu dzieci,
  12. wspieranie finansowe i niefinansowe młodzieży, w szczególności zamieszkującej w B.,
  13. wspieranie rozwoju miejscowości w województwie (…), w szczególności B., w zakresie kultury i ochrony środowiska,
  14. upowszechnianie i utrwalanie historii Powstania (…) oraz historii B.

Fundacja będzie realizować swoje cele przede wszystkim poprzez:

  1. wspieranie działalności osób fizycznych, prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej prowadzących działalność mającą na celu zwiększenie dostępu do edukacji, a w szczególności wspomaganie osób szczególnie uzdolnionych ze środowisk wymagających pomocy organizacyjnej i finansowej,
  2. ochronę dóbr kultury i sztuki, ochronę zabytków, prace badawcze w dziedzinie historii,
  3. rozwój świadomości obywatelskiej i kulturowej,
  4. organizowanie wypraw, ekspedycji, wakacji, wczasów, kolonii, wyjazdów dla dzieci z rodzin dotkniętych szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną, a także ich finansowanie w tym również finansowanie udziału opiekunów,
  5. organizowanie, finansowanie lub współfinansowanie konferencji, spotkań, wykładów, seminariów, konkursów, wystaw, pokazów i koncertów oraz wspieranie działalności edukacyjnej, kulturalnej i artystycznej, a także przyznawanie nagród i fundowanie stypendiów,
  6. tworzenie, w tym również we współpracy z innymi podmiotami krajowymi i zagranicznymi, promowanie i realizację programów służących realizacji celów Fundacji,
  7. współpracę z instytucjami państwowymi i organizacjami społecznymi działającymi w zakresie objętym celami Fundacji,
  8. wsparcie finansowe instytucji państwowych, organizacji społecznych i innych podmiotów (w tym klubów sportowych) zajmujących się realizacją zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, działalność sportowa i rekreacyjna, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami,
  9. przyznawanie nagród osobom realizującym cele Fundacji,
  10. finansowanie działań i projektów związanych z działalnością pożytku publicznego,
  11. przygotowywania lub prowadzenie w kraju lub za granicą punktów informacyjnych lub promocyjnych, prowadzenie w kraju lub za granicą kampanii promocyjnych w dziedzinach objętych celami Fundacji,
  12. rozwój, promocja i wspieranie polskiej turystyki regionalnej, krajowej i zagranicznej,
  13. organizowanie i udzielanie szeroko pojętej pomocy społecznej,
  14. współpracę międzynarodową na rzecz rozwoju socjalnego, przeciwdziałania dyskryminacjom, wymiany informacji, pomocy społecznej i humanitarnej,
  15. finansowanie kosztów leczenia osób ciężko chorych,
  16. wspieranie osób małoletnich, w szczególności zamieszkujących w B. w zakresie finansowania, inspirowania, wspierania i koordynowania działań mających na celu ich rozwój, w szczególności poprzez zwiększenie dostępu do edukacji, kultury i sztuki,
  17. pomoc w edukacji i starcie życiowym oraz prowadzenie działalności na rzecz rozwoju przedsiębiorczości oraz aktywizacji zawodowej i życiowej dla osób zamieszkujących w województwie (…), w szczególności w miejscowości B.,
  18. inicjowanie przedsięwzięć i działań mających na celu upowszechnianie i utrwalanie historii Powstania (…) oraz historii B.


Z kolei, zgodnie z § 7 pkt 2 statutu, środki na realizację celów Fundacji i pokrycie kosztów jej działalności pochodzą z: (...) f) dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej przez Fundację, w tym dochodów wypracowanych przez podmioty powiązane, tj. takie, w których Fundacja posiada udziały (spółki kapitałowe) lub jest wspólnikiem (spółki osobowe). Planowane jest przystąpienie Fundacji do Spółki Komandytowej (dalej: „SPK” lub „Spółka”). Nastąpi to w wyniku przekazania Fundacji na mocy umowy darowizny ogółu praw i obowiązków (dalej: „OPIO”) przez jednego z komandytariuszy. W związku z tym, Fundacja stanie się jednym z komandytariuszy SPK, tym samym nabędzie ona prawo do udziału w zyskach SPK. Fundacja planuje całość dochodów, które osiągnie z tytułu uczestnictwa w SPK, przeznaczyć i wydatkować na realizację celów statutowych. SPK jest firmą deweloperską, realizującą inwestycje w zakresie budowy domów i mieszkań dla ludności. W swojej strukturze pasywów SPK posiada między innymi zobowiązanie z tytułu zaciągniętej pożyczki, którego uregulowanie jest dla SPK obowiązkowe. Zatem, wolne środki pieniężne posiadane przez SPK, a uzyskane w związku z prowadzoną działalnością, będą przeznaczane w pierwszej kolejności na spłatę pożyczki, a dopiero później na wypłatę zysku wspólnikom. Konieczność spłaty pożyczki może spowodować, że SPK nie będzie dysponować środkami pieniężnymi, wystarczającymi do wypłaty kwoty całej zysku wspólnikom, w tym części przypadającej Fundacji. Tym samym, Fundacja zyska roszczenie względem SPK o wypłatę należnego jej zysku. Wypłata zysku nastąpi w momencie, gdy SPK będzie dysponować środkami pieniężnymi w odpowiedniej wysokości. Po otrzymaniu swojej części zysku, Fundacja przeznaczy ją w całości na realizację celów statutowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy dochód osiągnięty przez Fundację z tytułu udziału w zyskach Spółki będzie korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 865, z późn. zm., dalej: „ustawa o CIT”), bez względu na faktyczny termin wypłaty zysku, jeżeli Fundacja przeznaczy i dokona późniejszego wydatkowania całości tych środków na cele statutowe, zgodne z treścią ww. przepisu?

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód osiągnięty przez Fundację z tytułu udziału w zyskach SPK będzie korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, ponieważ Fundacja przeznaczy i dokona jego wydatkowania w całości na cele statutowe. Nie będzie mieć przy tym znaczenia, kiedy faktycznie zostaną wypłacone Fundacji środki z tytułu udziału w zyskach SPK.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 1 ustawy o fundacjach, fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności, takich jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami. Powołując fundację, fundator - stosownie do art. 5 ust. 1 ww. ustawy - m.in. określa cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji. Fundacje posiadają osobowość prawną, a więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie, nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy o CIT, jako podmioty, które zwolnione są od podatku. Z uwagi na powyższe należy wskazać, że fundacje, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Zgodnie z postanowieniami art. 102 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. 2019 r., poz. 505, z późn. zm., dalej: „KSH”), spółką komandytową jest spółka osobowa mająca na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a odpowiedzialność co najmniej jednego wspólnika (komandytariusza) jest ograniczona.

Ponadto, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o CIT, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną (...) ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału). W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe. W przedstawionym stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszłym), Fundacja stałaby się, na mocy umowy darowizny OPIO, komandytariuszem w SPK. W związku z tym, powinna ona, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o CIT, rozliczać podatkowo dochód SPK przypadający na nią proporcjonalnie do posiadanego prawa udziału w zyskach. Ponieważ w podatku dochodowym od osób prawnych okresem rozliczeniowym jest miesiąc lub kwartał, można bez wątpienia stwierdzić, że w przypadku udziału w zyskach w SPK, dochód z tego tytułu rozpoznawany jest na koniec każdego miesiąca lub kwartału. Co do zasady jednak, wypłata należnego zysku wspólnikom następuje po zakończeniu roku obrotowego i podjęciu uchwały o podziale zysku. Wspólnicy mogą także postanowić o wypłacaniu miesięcznych zaliczek na poczet zysku, jednakże nie jest to działanie obligatoryjne. Jednakże, w opisanym stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszłym), SPK posiada zobowiązanie z tytułu pożyczki, którego spłatę traktuje priorytetowo. W związku z tym, może okazać się, że SPK nie będzie dysponowała środkami pieniężnymi wystarczającymi do wypłaty całego zysku wspólnikom, w tym Fundacji, na koniec roku obrotowego. W związku z brakiem możliwości wypłaty zysku przez SPK, po stronie Fundacji powstanie roszczenie o wypłatę przypadającej na nią jego części. Zaspokojenie roszczenia nastąpi w momencie, gdy SPK będzie dysponowała środkami, które jej to umożliwią. SPK poinformuje Fundację o tym fakcie, wówczas Fundacja, zgodnie z art. 52 ust. 1 KSH, wezwie Spółkę do wypłaty zysku. Art. 52 § 1 KSH, stanowi, że wspólnik może żądać podziału i wypłaty całości zysku z końcem każdego roku obrotowego. Moment żądania podziału i wypłaty zysku określony w ww. przepisie nie jest jednak obligatoryjny. Ustawodawca nie przewidział maksymalnego terminu, w którym takie żądanie mogłoby zostać zgłoszone przez wspólnika. W związku z tym, Fundacja będzie mogła żądać od SPK wypłaty zysku w każdej chwili, bez ograniczenia czasowego, z zastrzeżeniem, że może to nastąpić dopiero po zakończeniu roku obrotowego, za który zysk przysługuje. Zaznaczyć przy tym należy, że po otrzymaniu od SPK środków pieniężnych z tytułu udziału w zyskach, Fundacja dokona ich wydatkowania zgodnie z wcześniejszym przeznaczeniem tj. na realizację celów statutowych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Natomiast, ust. 2 ww. artykułu, stanowi, że dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów. Z kolei, na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Ponadto, w myśl art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a. W przedstawionym stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszłym), nie będzie mieć natomiast zastosowania przepis art. 17 ust. 1c ustawy o CIT, wyłączający możliwość zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, w przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach, przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów, a także samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Na podstawie przytoczonych powyżej przepisów można zatem stwierdzić, że Fundacja będzie mogła korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jeżeli spełni następujące warunki:

  • jej celem będzie działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
  • uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej, a następnie wydatkowane na te cele bez względu na termin.

Dodatkowo, możliwość zastosowania zwolnienia nie jest zależna od źródła dochodów Fundacji, a od faktycznego ich przeznaczenia i wydatkowania. Potwierdza to między innymi interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 22 września 2015 r. (sygn. IPPB5/4510-594/15-3/RS): Mając na uwadze powyższe oraz opis zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku wskazać należy, że Fundacja ma prawo zastosować zwolnienie z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatkowej, do dochodów wypracowanych przez spółkę komandytową (wyliczonych zgodnie z art. 7) przypadających na rzecz Wnioskodawcy proporcjonalnie do posiadanego przez nią prawa do udziału w zysku (udziału) w sytuacji przeznaczenia i wydatkowania przedmiotowych dochodów na cele statutowe Wnioskodawcy zgodne z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatkowej, gdyż zwolnienie, o którym mowa nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, ważny jest cel na jaki dochód ten jest przeznaczony i wydatkowany, a nie źródło jego pochodzenia.

Ponadto, jak stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 23 lutego 2009 r. (sygn. IPPB3/423-1541/08-2/KK), ważne jest to, że dla uzyskania zwolnienia nie jest konieczne bezpośrednie następstwo czasowe pomiędzy przeznaczeniem dochodu a jego wydatkowaniem w okresie jednego roku podatkowego. Dla zastosowania tego zwolnienia dochód może być wydatkowany na cel, na jaki został przeznaczony bez względu na termin. Może zatem być wydatkowany w innym roku podatkowym, niż został osiągnięty i zadeklarowany, bowiem ustawodawca nie ogranicza tej czynności żadnym terminem. Podstawowym warunkiem jest jednak to, aby zadeklarowany jako przeznaczony na określony cel dochód faktycznie na niego został wydatkowany.

W związku z tym, zdaniem Fundacji, ponieważ będzie ona realizować cele statutowe zbieżne z określonymi w ustawie, to dochód uzyskany z tytułu uczestnictwa w SPK, przeznaczony i wydatkowany na te cele, będzie mógł korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Nie będzie mieć przy tym znaczenia, kiedy dojdzie do faktycznego wydatkowania uzyskanego w ten sposób dochodu, zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy o CIT. Ważne jedynie, aby cała kwota została wydatkowana zgodnie z wcześniejszym przeznaczeniem (tj. na cele statutowe). Tym samym, moment wypłaty środków pieniężnych tytułem zysku przez SPK na rzecz Fundacji również nie powinien mieć znaczenia w przedmiotowym stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszłym).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj