Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.789.2019.2.ASY
z 21 lutego 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 listopada 2019 r. (data wpływu 21 listopada 2019 r.), uzupełnionym pismem z 30 stycznia 2020 r. (data wpływu 31 stycznia 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia (odzyskania) podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „(…)” w części dotyczącej budynków jednostek oświatowych – jest nieprawidłowe,
  • braku prawa do odliczenia (odzyskania) podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.:„(…)” w części dotyczącej budynku Ośrodka Kultury (…) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2019 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia (odzyskania) podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „(…)” w części dotyczącej budynków jednostek oświatowych oraz braku prawa do odliczenia (odzyskania) podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.:„…” w części dotyczącej budynku Ośrodka Kultury w ….

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 30 stycznia 2020 r. (data wpływu 31 stycznia 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 27 stycznia 2020 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.789.2019.1.ASY.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług co, co do zasady, daje możliwość odzyskiwania podatku VAT.

Gmina realizuje projekt „…”.

Projekt zakłada budowę instalacji OZE - instalacji fotowoltaicznych na 4 budynkach użyteczności publicznej na terenie Gminy …:

  • Szkoła Podstawowa w …. (jednostka budżetowa),
  • Szkoła Podstawowa w … (jednostka budżetowa),
  • Zespół Szkolno-Przedszkolny w … (jednostka budżetowa),
  • Ośrodek Kultury w …(instytucja kultury).

Zakres prac na budynkach obejmuje:

  • montaż paneli fotowoltaicznych wraz z konstrukcją,
  • montaż falownika,
  • wykonanie oprzewodowania,
  • podłączenia inwertera wraz z zabezpieczeniami,
  • wykonanie ochrony odgromowej,
  • niezbędne prace remontowe.

Panele zostaną zamontowane na dachu budynku na konstrukcjach balastowych (bez uszkodzenia pokrycia dachu) ze stali nierdzewnej. Konstrukcja montażowa składać się będzie z klem i uchwytów mocujących panel PV. Konstrukcja posadowiona będzie na dachu bez użycia wierceń obciążona bloczkami betonowymi odpornymi na działanie warunków atmosferycznych.

Nadzór nad pracami pełnić będą inspektorzy nadzoru.

Faktury za towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu wystawiane będą na Gminę …. Projekt realizowany będzie w związku z działalnością statutową Gminy i należy do zadań wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 1), pkt 8) i pkt 9) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506 z późn.zm.).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku towarów i usług, odliczyć można podatek naliczony związany z transakcjami, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Od 2017 roku gmina jest scentralizowana z jednostkami oświatowymi (jednostki budżetowe). Budynki szkolne są przekazane w trwały zarząd. Na obiektach oświatowych jest prowadzona działalność gospodarcza w zakresie wynajmu sal gimnastycznych oraz pomieszczeń na sklepik szkolny - posiadają wyliczony odrębny dla siebie pre-współczynnik. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w postaci wynajmu jednostki oświatowe mają prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Gminnemu Centrum …., który jest samorządową instytucją kultury, Gmina przekazuje dotację podmiotową na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych zgodnie z ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 29 września 2015 r. nie ma związku z Gminnym Centrum …. - jest ono samorządową instytucją kultury, która posiada odrębną osobowość prawną tj. spełnia kryterium samodzielności. Ponadto Gminne Centrum … nie jest płatnikiem podatku VAT.

Gmina … zawarła umowę użyczenia na bezpłatne używanie na czas nieoznaczony gruntów zabudowanych budynkami użyteczności publicznej tj. m.in. Ośrodek Kultury … na rzecz Gminnego Centrum …, które nieodpłatnie udostępnia pomieszczenia na spotkania, zebrania i imprezy nie przynoszące dochodów, organizowane przez miejscowe organizacje społeczne, sportowe, placówki oświatowe, sołtysów i rady sołeckie. W przypadku pozyskania dochodów z tytułu najmu pozostają one w dyspozycji instytucji kultury z przeznaczeniem na jej działalność statutową.

W piśmie uzupełniającym z 30 stycznia 2020 r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy i wyjaśnił co następuje:

Ad. 1.

Projekt będzie realizowany do 31 grudnia 2020 r.

Ad. 2a.

Na obiektach oświatowych prowadzona jest opodatkowana działalność gospodarcza w zakresie wynajmu sal gimnastycznych, pomieszczeń do nauki, pomieszczeń na sklepik szkolny i pomieszczeń na prowadzenie innej opodatkowanej działalności gospodarczej oraz działalność oświatowa niepodlegająca opodatkowaniu.

Ad. 2b.

Nie istnieje możliwość przypisania dokonanych w ramach realizacji ww. projektu zakupów do poszczególnych rodzajów działalności tj. działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza.

Ad. 2c.

Wartość wskaźnika obliczonego na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.) na rok 2020 dla Szkoły Podstawowej w … wynosi 1%, dla Szkoły Podstawowej w … wynosi 1%, dla Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w … wynosi 2%.

Ad. 2d.

Gmina nie uznała, że wartość wskaźników obliczonych na podstawie przepisów art. 86 ust. 2a ustawy o VAT dla ww. jednostek oświatowych wynosi 0%.

Ad. 2e.

Wartość proporcji obliczona dla jednostek oświatowych na podstawie art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT za lata 2018-2019: dla Szkoły Podstawowej w … wyniosła 93%, dla Szkoły Podstawowej w … wyniosła 9%, dla Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w … to 28%.

Ad. 3.

W budynku Ośrodka Kultury w … prowadzona jest działalność gospodarcza zwolniona podmiotowo z podatku VAT, na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT oraz działalność kulturalna.

Ad. 4.

Budynek Ośrodka Kultury w … jest własnością Gminy ….

Ad. 5.

Gmina … zawarła umowę użyczenia na bezpłatne używanie na czas nieoznaczony gruntu zabudowanego budynkiem użyteczności publicznej tj. Ośrodek Kultury w … na rzecz Gminnego Centrum … w … (umowa użyczenia nr …).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina … ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług (ma możliwość odzyskania podatku VAT) z realizowanego projektu „…”?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina ma prawo, zgodnie z art. 86 ust. 1, odzyskania podatku od towarów i usług, przy założeniu, iż poniesione na realizacje projektu „…” koszty związane byłyby z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

  1. Gmina ma możliwość odzyskania podatku VAT z realizacji projektu w jednostkach oświatowych tj.: Szkole Podstawowej w …, Szkole Podstawowej w … oraz Zespole Szkolno-Przedszkolnym w ….
  2. Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług przy realizacji projektu w Ośrodku Kultury w … ze względu na fakt, iż OK w … nie jest czynnym podatnikiem VAT a co za tym idzie nie prowadzi sprzedaży opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie:

  • prawa do odliczenia (odzyskania) podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „…” w części dotyczącej budynków jednostek oświatowych – jest nieprawidłowe,
  • braku prawa do odliczenia (odzyskania) podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.:„…” w części dotyczącej budynku Ośrodka Kultury w … – jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z przywołanych przepisów prawa wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ustawy.

Stosownie do art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Zgodnie z art. 86 ust. 2g ustawy, proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

Na podstawie delegacji zawartej art. 86 ust. 22 ustawy, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193).

Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

W myśl § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jego poszczególnych jednostek organizacyjnych.

W § 3 ust. 2, ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia ustawodawca podał ustalony według wzoru sposób określania proporcji w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, w przypadku jednostki budżetowej oraz zakładu budżetowego.

Ponadto, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (art. 90 ust. 1 ustawy).

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy).

W świetle art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy – w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Zgodnie z art. 90 ust. 10a ustawy, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 90 ust. 10b ustawy, przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w ust. 10a, rozumie się:

  1. utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;
  2. urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, edukacji publicznej, kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 1, 8 i 9).

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy oraz (w przypadku wystąpienia także czynności zwolnionych od podatku ) w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina realizuje projekt pn.: „…”. Projekt zakłada budowę instalacji OZE na 4 budynkach użyteczności publicznej na terenie Gminy: Szkoła Podstawowa w …, Szkoła Podstawowa w …, Zespół Szkolno-Przedszkolny w …, Ośrodek Kultury w …. Faktury za towary i usługi związane z realizacją projektu wystawiane będą na Gminę. Od 2017 r. Gmina jest scentralizowana z jednostkami oświatowymi. Na obiektach oświatowych prowadzona jest opodatkowana działalność gospodarcza oraz działalność niepodlegająca opodatkowaniu. Gmina nie ma możliwości przypisania dokonanych w ramach realizacji ww. projektu zakupów do poszczególnych rodzajów działalności. Wartość wskaźnika obliczonego na podstawie art. 86 ust. 2a na rok 2020 dla Szkoły Podstawowej w … wynosi 1%, dla Szkoły Podstawowej w … wynosi 1%, dla Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w … wynosi 2%. Gmina nie uznała, że wartość wskaźników dla ww. jednostek wynosi 0%. Wartość proporcji obliczona dla jednostek oświatowych na podstawie art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT za lata 2018-2019: dla Szkoły Podstawowej w … wyniosła 93%, dla Szkoły Podstawowej w … wyniosła 9%, dla Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w … to 28%. W budynku Ośrodka Kultury w … prowadzona jest działalność gospodarcza zwolniona podmiotowo z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT oraz działalność kulturalna. Budynek OK w … jest własnością Gminy, a Gmina zawarła umowę użyczenia na bezpłatne używanie na czas nieoznaczony gruntu zabudowanego budynkiem Ośrodka Kultury w … na rzecz Gminnego Centrum … w ….

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia (odzyskania) podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu.

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Należy wskazać, że w przypadku, gdy dokonywane zakupy (towarów i usług) będą służyć do celów działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a bezpośrednie przyporządkowanie tych zakupów do działalności gospodarczej nie będzie możliwe podatek do odliczenia od zakupów realizowanych w danej jednostce organizacyjnej ustala się z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji. Sposób określenia proporcji ustala się dla każdej jednostki organizacyjnej odrębnie. Wyliczony dla jednostki organizacyjnej sposób określania proporcji znajdzie zastosowanie do zakupów towarów i usług zarówno dokonywanych przez tą jednostkę organizacyjną, jak i przez jednostkę samorządu terytorialnego (urząd), wykorzystywanych jednak przez tą jednostkę organizacyjną do ww. celów, tj. celów „mieszanych”.

W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że w budynkach jednostek oświatowych występują dwa rodzaje działalności: niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT, jak i opodatkowana działalność gospodarcza. W konsekwencji Gmina ma, co do zasady, prawo do częściowego odliczenia (odzyskania) podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu w budynkach jednostek oświatowych z zastosowaniem sposobu określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2h ustawy przy uwzględnieniu § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r., na podstawie danych jednostki wykorzystującej zakupione towary i usługi.

Jak wskazano wyżej, zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt 2, jeżeli proporcja nie przekroczy 2% podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0% i nie dokonywać odliczeń podatku naliczonego. Zasada ta – z uwagi na treść art. 86 ust. 2g ustawy – ma również zastosowanie do proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy. Nie oznacza to jednak, że wskaźnik poniżej 2% pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem wyliczonej proporcji. W powyższej sytuacji, bowiem podatnik ma prawo wyboru, czy będzie dokonywał odliczania w oparciu o wyliczoną proporcję, czy też zrezygnuje z tego prawa i nie będzie odliczał podatku naliczonego.

W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca wskazał, że wartość wskaźnika obliczonego na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT na rok 2020 dla Szkoły Podstawowej w … oraz w … wynosi 1%, dla Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w … wynosi 2%. Jednocześnie z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca nie uznał, że wartość wskaźnika obliczonego na podstawie przepisów art. 86 ust. 2a ustawy o VAT dla jednostek oświatowych wynosi 0%.

Zatem w zakresie w jakim realizowany projekt pn.: „…” dotyczy budynków jednostek oświatowych, tj. Szkoły Podstawowej w …, Szkoły Podstawowej w … oraz Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w … Wnioskodawca ma prawo do częściowego odliczenia (odzyskania) podatku VAT, przy uwzględnieniu przepisów określonych w art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT i § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników.

Natomiast, w odniesieniu do zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu w budynku Ośrodka Kultury w … związek z czynnościami opodatkowanymi nie występuje. Jak wynika z okoliczności sprawy, Gmina zawarła umowę użyczenia na bezpłatne używanie gruntu zabudowanego budynkiem użyteczności publicznej, tj. Ośrodka Kultury w …, zatem nie jest to czynność opodatkowana, której następstwem byłoby generowanie podatku należnego dla Gminy.

W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia (odzyskania) podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „…” w części dotyczącej realizacji projektu w budynku Ośrodka Kultury w ….

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia (odzyskania) podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „…” w części dotyczącej budynków jednostek oświatowych, tj. Szkoły Podstawowej w …, Szkoły Podstawowej w …, Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w … jest nieprawidłowe.

Natomiast stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku prawa do odliczenia (odzyskania) podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „…” w części dotyczącej budynku Ośrodka Kultury w … jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj