Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.513.2019.2.KS
z 26 lutego 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 3 grudnia 2019 r. (data wpływu 10 grudnia 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 lutego 2020 r. (data nadania 12 lutego 2020 r., data wpływu 18 lutego 2020 r.) na wezwanie z dnia 30 stycznia 2020 r. nr 0114-KDIP2-1.4010.513.2019.1.KS (data nadania 31 stycznia 2020 r., data doręczenia 5 lutego 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodu Wnioskodawcy uzyskanego z nieodpłatnego nabycia Dokumentacji Projektowej w przypadku, kiedy przedmiotowa dokumentacja zostanie wykorzystana na wybudowanie budynku Teatru wraz z infrastrukturą w części:


  • służącej realizacji celów statutowych Wnioskodawcy w zakresie działalności kulturalnej - jest prawidłowe,
  • udostępnianej Muzeum i wykorzystywanej na prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na wynajmie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 10 grudnia 2019 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodu Wnioskodawcy uzyskanego z nieodpłatnego nabycia Dokumentacji Projektowej w przypadku, kiedy przedmiotowa dokumentacja zostanie wykorzystana na wybudowanie budynku Teatru wraz z infrastrukturą służącego realizacji celów statutowych Wnioskodawcy w zakresie działalności kulturalnej oraz udostępnianego Muzeum i wykorzystywanego na prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na wynajmie.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Teatr jest samorządową instytucją kultury, wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury („Wnioskodawca” lub „Teatr”). Wnioskodawca jest instytucją artystyczną posiadającą osobowość prawną, który działa w szczególności na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1983 ze zm.) oraz statutu Teatru („Statut”).


Zgodnie z postanowieniami Statutu zakres działalności Teatru obejmuje:

  1. produkcję, koprodukcję i eksploatację przedstawień teatralnych i plenerowych oraz innych aktywności kulturalnych jak film, sztuki wizualne i performatywne, muzyka, wydarzenia interdyscyplinarne;
  2. prowadzenie działań programowych w obszarze edukacji kulturalnej, likwidowanie barier dostępu do sztuki dla różnych grup społecznych, zwiększenie i pogłębienie uczestnictwa w kulturze oraz pobudzanie aktywności społecznej i kulturalnej mieszkańców A i Polski;
  3. inicjowanie i popieranie nowatorskich projektów artystycznych, ze szczególnym uwzględnieniem działań teatralnych, performatywnych oraz projektów interdyscyplinarnych;
  4. prezentowanie wydarzeń gościnnych, przygotowywanych w innych ośrodkach kultury oraz własnych przedstawień poza siedzibą Teatru, w tym również poza granicami kraju, udział w krajowych i międzynarodowych festiwalach i wydarzeniach kulturalnych, organizowanie przeglądów i festiwali teatralnych;
  5. prowadzenie artystycznej działalności eksperymentalnej, laboratoryjnej i warsztatowej, propagowanie nowych form wypowiedzi artystycznej;
  6. prowadzenie innej działalności polegającej na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury, archiwizacja działalności kulturalnej i artystycznej oraz prowadzenie interdyscyplinarnych projektów opartych na archiwach Teatru;
  7. tworzenie warunków sprzyjających twórczości i rozwojowi talentów artystycznych młodych twórców, współpraca z twórcami, wykonawcami oraz innymi specjalistami przy realizacji zadań statutowych;
  8. współpracę z organizacjami pozarządowymi, ośrodkami naukowymi i placówkami oświatowymi, organizatorami festiwali i kongresów działającymi w dziedzinie kultury oraz organizacjami społecznymi, o celach zbieżnych z rolą społeczną Teatru;
  9. organizowanie warsztatów twórczych i szkoleń z obszaru technik teatralnych.


Dodatkowo, Wnioskodawca może także prowadzić działalność gospodarczą w zakresie działalności impresaryjnej, wystawienniczej, wydawniczej, realizowania transmisji, nagrań telewizyjnych, radiowych, fonograficznych i video, filmów oraz innych form zapisu i odtwarzania obrazu i dźwięku, wydawania kaset audio i video oraz płyt, ich dystrybucji w zgodzie z przepisami o prawach autorskich i prawach pokrewnych, a także w innym zakresie, uwzględniającym specyfikę oraz możliwości techniczne i organizacyjne Teatru. Przy czym, w każdym przypadku działalność gospodarcza nie może ograniczać ani utrudniać wykonywania zadań statutowych Wnioskodawcy.


Przychodami Teatru są: przychody z prowadzonej działalności, w tym z tytułu sprzedaży biletów, prezentacji spektakli własnych wraz z obsługą produkcyjno-techniczną, z najmu i dzierżawy składników majątkowych, sprzedaży składników majątku ruchomego, świadczenia usług promocyjnych; dotacje podmiotowe i celowe od Organizatora - m. A i z budżetu państwa; środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz środki uzyskane z innych źródeł.


W maju 2014 r. między Ministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego a m. A zostało zawarte porozumienie w sprawie przygotowania projektu architektonicznego budynku Muzeum („Muzeum”) i budynku Teatru wraz z infrastrukturą. W konsekwencji, w grudniu 2014 r. Muzeum zawarło z firmą architektoniczną B z siedzibą w C umowę na wykonanie wielobranżowej dokumentacji projektowej budynku Muzeum i budynku Teatru („Dokumentacja Projektowa”). Oferta złożona przez projektanta została uznana za najkorzystniejszą w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.


Zgodnie z powyższą umową Dokumentacja Projektowa miała zostać podzielona na cztery niezależne opracowania obejmujące (i) część obiektu przeznaczoną dla Muzeum wraz z infrastrukturą; (ii) część obiektu przeznaczoną dla Teatru wraz z infrastrukturą; (iii) część wspólną dla Teatru i Muzeum oraz (iv) uzgodnione z gestorami sieci projekty przyłączy, podziemnej infrastruktury technicznej, przekładek i usunięcia kolizji, zasilania placu budowy. Umowa na przygotowanie Dokumentacji Projektowej była kilkukrotnie aneksowana.


Następnie w grudniu 2014 r. Wnioskodawca (Teatr) i Muzeum zawarli porozumienie, w którym zobowiązali się do zawarcia umowy w celu uregulowania współpracy przy realizacji inwestycji na cele kultury, w wyniku której w A miał powstać nowy budynek Muzeum i Teatru wraz z infrastrukturą towarzyszącą („Inwestycja”).


W umowie o współpracy z lipca 2015 r. Wnioskodawca i Muzeum określili zasady współpracy, m.in. w zakresie nieodpłatnego przekazania przez Muzeum Dokumentacji Projektowej wraz z prawami własności intelektualnej, uprawnieniami i upoważnieniami w części obejmującej budowę budynku Teatru wraz z infrastrukturą („Umowa”). Ponadto, w porozumieniu z grudnia 2016 r. Muzeum i Teatr ustalili zasady współpracy, m.in. w zakresie rozliczeń i koordynacji prac w fazie realizacyjnej Inwestycji uzgadniając, że opracowanie Dokumentacji Projektowej zostanie wykonane na koszt Muzeum.


Ze względu na szereg okoliczności utrudniających realizację Inwestycji, m.in. trudności w uzyskaniu przez Muzeum tytułu prawnego do nieruchomości, Muzeum i Wnioskodawca w lipcu 2019 r. zawarli porozumienie, w którym postanowili dokonać zasadniczego rozdziału procesów inwestycyjnych na część Muzeum i część Teatru.

W konsekwencji powyższego porozumienia i Umowy, Muzeum zobowiązało się do nieodpłatnego przekazania Wnioskodawcy Dokumentacji Projektowej. Wnioskodawca planuje przeznaczyć nabytą Dokumentację Projektową na wybudowanie budynku Teatru wraz z infrastrukturą. Budynek będzie wykorzystywany przez Teatr na realizację jego statutowych celów w zakresie działalności kulturalnej polegającej, m.in. na produkcji przedstawień teatralnych oraz innych aktywności kulturalnych, prowadzenia działań programowych w obszarze edukacji kulturalnej oraz innej działalności polegającej na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.


W uzupełnieniu wniosku z 11 lutego 2020 r. Wnioskodawca wskazał m.in. że w ramach koncepcji zagospodarowania przestrzeni teatralnej nowo wybudowanego budynku teatru wyróżniono następujące elementy:

  1. Zaplecze techniczne: magazyn, warsztat, doki przeładunkowe, śmietnik, szatnie;
  2. Gastronomia: kuchnia, bar, bistro, restauracja, kantyna;
  3. Przestrzenie publiczne: foyer, Scena Główna, Scena Mała, Edukacja, toalety, szatnie, wystawy;
  4. Zaplecze aktorskie: garderoby, sale prób, pracownie scenograficzne, studio video, pokoje gościnne;
  5. Administracja.

W ramach projektu z marca 2019 roku przewidziano powierzchnię użytkową całego budynku wynoszącą 7421 m2, w tym powierzchnię przeznaczoną pod gastronomię wnoszącą 1079 m2 (w to wlicza się sale konsumenckie) oraz pokoje gościnne o łącznej powierzchni 107 m2.


Teatr nie planuje prowadzenia samodzielnej działalności gastronomicznej, Wnioskodawca planuje wynająć powierzchnie gastronomiczne podmiotom trzecim.


Pokoje gościnne będą udostępniane gościom Teatru, którzy w określonych dniach przyjechaliby do A na zaproszenie Teatru. Będą to twórcy lub technicy, którzy pracują nad przygotowaniem spektaklu lub występują w nim. Pokoje będą im udostępnianie na zasadach niekomercyjnych - albo nieodpłatnie albo w ramach obniżenia honorarium jakie mają od Teatru otrzymać za swoją pracę. Nie jest brany pod uwagę najem komercyjny.


W tym miejscu Wnioskodawca pragnie zauważyć, że podobne pokoje gościnne oraz powierzchnie przeznaczone pod gastronomię znajdują się w wielu instytucjach kultury na całym świecie.


Poza powyższą działalnością Teatr przewiduje także możliwość wynajmowania przestrzeni w budynku osobom trzecim - takim jak na przykład:

  1. Scena Główna dla producentów filmu - pomieszczenie ma warunki, aby służyć jako plan filmowy;
  2. wszystkie sale (w tym sale prób) oraz foyer organizatorom festiwalu filmowego;
  3. Sala Prób Czytanych dla producentów muzyki - pomieszczenie ma warunki, aby służyć jako studio nagrań.

Wnioskodawca nie jest także w stanie wykluczyć, ale też potwierdzić, że będzie wynajmował części budynku na inne cele, które nie muszą być uznane za działalność kulturalną. Na dzień składania wniosku o wydanie interpretacji i odpowiedzi na wezwanie nie planuje innej działalności niż kulturalna oraz towarzysząca jej działalność w zakresie najmu pomieszczeń na cele gastronomiczne.


W budynku dostępne będzie 20 miejsc parkingowych. 10 z nich będzie wykorzystywane przez sąsiednie Muzeum (na podstawie służebności). Pozostałe 10 miejsc będzie nieodpłatnie udostępniane pracownikom lub gościom Teatru.


Jednocześnie, Wnioskodawca pragnie wskazać, że zgodnie ze statutem Teatru zakres działalności Wnioskodawcy obejmuje m.in.:

  1. prowadzenie innej działalności polegającej na tworzeniu, upowszechnieniu i ochronie kultury, archiwizacja działalności kulturalnej i artystycznej oraz prowadzenie interdyscyplinarnych projektów opartych na archiwach Teatru;
  2. tworzenie warunków sprzyjających twórczości i rozwojowi talentów artystycznych młodych twórców, współpraca z twórcami, wykonawcami oraz innymi specjalistami przy realizacji zadań statutowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy uzyskany przez Wnioskodawcę dochód wynikający z nieodpłatnego nabycia Dokumentacji Projektowej, w przypadku gdy zostanie wykorzystany na wybudowanie budynku Teatru wraz z infrastrukturą, który to budynek będzie przeznaczony na realizację celów statutowych Wnioskodawcy w zakresie działalności kulturalnej, będzie podlegał zwolnieniu z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 865 ze zm. „Ustawa o CIT”)?


Zdaniem Wnioskodawcy, skoro dochód wynikający z nieodpłatnego nabycia Dokumentacji Projektowej zostanie wykorzystany na wybudowanie budynku Teatru, który to budynek będzie przeznaczony na realizację celów statutowych Wnioskodawcy w zakresie działalności kulturalnej, to taki dochód będzie zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy


Zgodnie z postanowieniami Statutu, Teatr jest instytucją kultury posiadającą osobowość prawną, zatem opodatkowanie dochodów Teatru będzie regulowane przepisami Ustawy o CIT (art. 1 ust. 1 Ustawy o CIT).


W myśl art. 7 ust. 1 Ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania jest, co do zasady, dochód stanowiący nadwyżkę sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania. Z kolei zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 Ustawy o CIT, przychodem jest w szczególności wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń.


Jak zostało wskazane w Uchwale 7 sędziów Naczelnego Sadu Administracyjnego z dnia 18 listopada 2002 r., sygn. akt FPS 9/02, nieodpłatne świadczenie obejmuje „wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majtku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.”


W związku z powyższym, przychód z nieodpłatnego świadczenia mający określony wymiar finansowy powstaje w przypadku, gdy podatnik otrzymuje rzeczy, prawa bądź inne świadczenia bez obowiązku świadczenia wzajemnego.


Zdaniem Wnioskodawcy, Dokumentacja Projektowa stanowi wartość mającą konkretny wymiar finansowy. W efekcie, nabycie Dokumentacji Projektowej nieodpłatnie powinno zostać uznane za przychód z nieodpłatnego świadczenia.


Jednak zgodnie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność kulturalna w części przeznaczonej na ten cel. Natomiast w myśl ust. 1b ww. artykułu, powyższe zwolnienie ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.


W ocenie Wnioskodawcy, dochód uzyskany z nieodpłatnego nabycia Dokumentacji Projektowej, na podstawie której zostanie wybudowany budynek Teatru, który w przyszłości będzie wykorzystywany do prowadzenia działalności kulturalnej, będzie objęty powyższym zwolnieniem z podatku.


Jak zostało wskazane w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 5 sierpnia 2011 r., sygn. IPTPB3/423-74/11-2/IR, aby skorzystać ze zwolnienia koniecznie jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

    1. podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić (chociaż niekoniecznie wyłącznie) działalność statutową określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT;
    2. dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej;
    3. dochody muszą być - bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu.

W ocenie Wnioskodawcy, zakres działalności określony w Statucie polegający, m.in. na produkcji przedstawień teatralnych oraz innych aktywności kulturalnych, prowadzeniu działań programowych w obszarze edukacji kulturalnej oraz innej działalności polegającej na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury mieści się w katalogu celów wymienionych w art. 17 ust. l pkt 4 Ustawy o CIT. Jednocześnie Wnioskodawca pragnie podkreślić, że dochód uzyskany z nieodpłatnego nabycia Dokumentacji Projektowej będzie przeznaczony i wydatkowany na budowę budynku Teatru, w którym realizowane będą statutowe cele Wnioskodawcy w zakresie działalności kulturalnej.


W rezultacie, zdaniem Wnioskodawcy powyższe przesłanki pozwalające na skorzystanie ze zwolnienia z podatku będą spełnione.


Dodatkowo, Wnioskodawca pragnie wskazać, iż obecnie prowadzi działalność tożsamą z celami wskazanymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT i zamierza taką działalność prowadzić w przyszłości, w szczególności wykorzystując do tego nowy budynek wybudowany na podstawie Dokumentacji Projektowej.


Wnioskodawca pragnie także zwrócić uwagę, że z perspektywy zastosowania zwolnienia istotne są przede wszystkim cele na jakie otrzymany dochód zostanie przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia. Jak zostało potwierdzone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 5 sierpnia 2011 r., sygn. IPTPB3/423-74/11-2/IR „(...) zwolnienie nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalność statutowej, z działalność gospodarczej czy też z darowizny.” Zatem w ocenie Wnioskodawcy, bez znaczenia dla skorzystania z przedmiotowego zwolnienia pozostaje to, że Dokumentacja Projektowa została nabyta nieodpłatnie.


Co więcej, zdaniem Wnioskodawcy fakt, iż posiada status instytucji kultury jest dodatkowym argumentem potwierdzającym, iż podstawowym celem jego działalności jest działalność kulturalna tożsama z działalnością wskazaną w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT.


Ponadto, Wnioskodawca pragnie podkreślić, że na możliwość skorzystania ze zwolnienia w szczególności przez instytucje kultury wskazał chociażby Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 25 czerwca 2019 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.214.2019.1.EN, stwierdzając, iż „w praktyce krąg podmiotów mogących skorzystać z przedmiotowego zwolnienia podatkowego, obejmuje przede wszystkim organizacje typu non-profit. Zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w szczególności do: stowarzyszeń, organizacji społecznych, fundacji, instytucji kultury, jednostek badawczo-rozwojowych, szkół wyższych i innych osób prawnych oraz niektórych zakładów budżetowych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, realizujących cele określone w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.”

Podsumowując powyższe rozważania, Wnioskodawca pragnie wskazać, że w jego ocenie spełnia wszystkie przesłanki warunkujące skorzystanie ze zwolnienia z podatku. Zdaniem Wnioskodawcy, dochód wynikający z nieodpłatnego nabycia Dokumentacji Projektowej będzie przeznaczony i wydatkowany na wybudowanie budynku Teatru, który to budynek będzie wykorzystywany do realizacji celów statutowych Wnioskodawcy w zakresie działalności kulturalnej.


Ponadto w uzupełnieniu wniosku z 11 lutego 2019 r. Wnioskodawca wskazał, że w jego ocenie zarówno działalność polegająca na udostępnianiu pokoi gościnnych, wynajmowaniu przestrzeni w budynku osobom trzecim tj. producentom filmowym, organizatorom festiwali filmowych oraz producentom muzyki oraz nieodpłatnie udostępniane miejsc parkingowych pracownikom lub gościom Teatru mieści się we wskazanym powyżej zakresie działalności statutowej Teatru.


W ocenie Wnioskodawcy jedynie działalność w zakresie wynajmowania przestrzeni w budynku osobom trzecim w zakresie innym niż wskazany powyżej może zostać uznana za działalność niestatutową Teatru.


Jednocześnie Wnioskodawca pragnie przedstawić dodatkowe argumenty dotyczące jego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2019 roku, poz. 865 z późn. zm.; dalej „Ustawa o CIT”) wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.


W ocenie Wnioskodawcy wyjątki przewidziane w art. 17 ust. 1c ww. ustawy nie będą miały zastosowania w niniejszej sprawie.


Wnioskodawca pragnie wskazać w pierwszej kolejności, że fakt, iż w nowym budynku teatru będzie prowadzona działalność gastronomiczna oraz wynajmowanie przestrzeni w budynku osobom trzecim nie niweczy w żadnym stopniu faktu, iż nieodpłatnie przekazana Dokumentacja Projektowa dotyczy budowy budynku Teatru, w którym realizowane będą statutowe cele Wnioskodawcy w zakresie działalności kulturalnej.


Podstawową działalnością wykonywaną w budynku będzie działalność statutowa Wnioskodawcy tj. działalność objęta zwolnieniem wskazanym w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT.


Jak wskazano w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 5 sierpnia 2011 roku (sygn. IPTPB3/423-74/11-2/IR), aby skorzystać ze zwolnienia konieczne jest spełnienie przesłanek:

    1. podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić (chociaż niekoniecznie wyłączenie) działalność statutową określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT;
    2. dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej;
    3. dochody muszą być - bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu.

Pierwsza ze wskazanych przesłanek jest spełniona, gdyż Wnioskodawca prowadzi działalność statutową objętą zwolnieniem wskazanym w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT. W zakresie drugiej i trzeciej przesłanki Wnioskodawca pragnie wskazać, że dochody otrzymane przez Wnioskodawcę z tytułu wynajmu powierzchni na cele działalności gastronomicznej oraz wynajmowania przestrzeni w budynku osobom trzecim będą ostatecznie przeznaczone na cele statutowe Teatru tj. działalność objętą zwolnieniem wskazanym w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT.

Nawet jeżeli jednak powyższa argumentacja zostałaby uznana za nieprawidłową, to w ocenie Wnioskodawcy nie oznacza to, że cały dochód uzyskany z nieodpłatnego nabycia Dokumentacji Projektowej nie będzie podlegał zwolnieniu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodu Wnioskodawcy uzyskanego z nieodpłatnego nabycia Dokumentacji Projektowej w przypadku, kiedy przedmiotowa dokumentacja zostanie wykorzystana na wybudowanie budynku Teatru wraz z infrastrukturą w części:

  • służącej realizacji celów statutowych Wnioskodawcy w zakresie działalności kulturalnej - jest prawidłowe,
  • udostępnianej Muzeum i wykorzystywanej na prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na wynajmie - jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2018 r., poz. 1983 ze zm., dalej udk), działalność kulturalna w rozumieniu niniejszej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury (art. 2 udk).


Zgodnie z art. 3 ust. 1 udk działalność kulturalną mogą prowadzić osoby prawne, osoby fizyczne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. Działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów (ust. 2). Z kolei art. 3 ust. 3 stanowi, że do działalności, o której mowa w ust. 1 i 2, w zakresie nieuregulowanym przepisami ustawy dotyczącymi organizowania i prowadzenia działalności kulturalnej oraz przepisami o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, stosuje się przepisy o prowadzeniu działalności gospodarczej.


Przepis art. 8 udk stanowi, że Ministrowie oraz kierownicy urzędów centralnych organizują działalność kulturalną, tworząc państwowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.


Wnioskodawca posiada osobowość prawną, tak więc jako osoba prawna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie Teatr nie został wymieniony przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2019 r., poz. 865 ze zm., dalej: „updop”) jako podmiot, który jest zwolniony z opodatkowania.

Z uwagi na powyższe należy wskazać, że Wnioskodawca, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlega ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że Teatr ustala dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z których dochód ten został osiągnięty.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Zgodnie z art. 7 ust. 2 ww. ustawy dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów. Tak ustalony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.


Warunkiem zwolnienia dochodu takiego podatnika jest jednak wykazanie się tożsamością celu statutowego i celu preferowanego w powołanym przepisie. Wykazanie tych celów w statucie musi być precyzyjne i ścisłe. Pojęcie cel statutowy to nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez organizację jakiejś działalności, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost ze statutu.


Z treści art. 17 ust. 1a updop wynika, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

  1. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei art. 17 ust. 1b ww. ustawy stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.


Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c updop:

  1. przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki;
  2. przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
  3. samorządowe zakłady budżetowe oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych – jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Zwolnienie zawarte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 updop jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  • celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  • uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel,
  • podatnik nie może być podmiotem ustawowo wyłączonym z możliwości skorzystania ze zwolnienia.


Podkreślenia wymaga, że omawiane zwolnienie nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki ten dochód jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia.


Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.


Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie przeznaczy.


Ponadto, użycie przez ustawodawcę sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie – to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.


Warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy podatkowej jest zatem, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.


Zwrócić należy również uwagę na różnicę pojęciową, jaka występuje między „celami działania”, a „sposobem jego realizacji”. Określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby jego osiągnięcia.

Statut powinien określać zasady, formy i zakres działalności podatnika realizującego cele, dla których został on ustanowiony. Oznacza to, że przez pojęcie „których celem statutowym jest działalność” należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez podatnika np. placówki oświatowej czy kulturalnej, lecz także wspieranie takiej działalności, jeżeli wynika to wprost z zatwierdzonego statutu.


Reasumując, zwolnienie podatkowe zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje tylko tę część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe wskazane w tym przepisie i na te cele faktycznie zostanie wydatkowana. Ponadto, przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników – czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną.


Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność kulturalną. Zgodnie z postanowieniami Statutu zakres działalności Teatru obejmuje:

  1. produkcję, koprodukcję i eksploatację przedstawień teatralnych i plenerowych oraz innych aktywności kulturalnych jak film, sztuki wizualne i performatywne, muzyka, wydarzenia interdyscyplinarne;
  2. prowadzenie działań programowych w obszarze edukacji kulturalnej, likwidowanie barier dostępu do sztuki dla różnych grup społecznych, zwiększenie i pogłębienie uczestnictwa w kulturze oraz pobudzanie aktywności społecznej i kulturalnej mieszkańców A i Polski;
  3. inicjowanie i popieranie nowatorskich projektów artystycznych, ze szczególnym uwzględnieniem działań teatralnych, performatywnych oraz projektów interdyscyplinarnych;
  4. prezentowanie wydarzeń gościnnych, przygotowywanych w innych ośrodkach kultury oraz własnych przedstawień poza siedzibą Teatru, w tym również poza granicami kraju, udział w krajowych i międzynarodowych festiwalach i wydarzeniach kulturalnych, organizowanie przeglądów i festiwali teatralnych;
  5. prowadzenie artystycznej działalności eksperymentalnej, laboratoryjnej i warsztatowej, propagowanie nowych form wypowiedzi artystycznej;
  6. prowadzenie innej działalności polegającej na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury, archiwizacja działalności kulturalnej i artystycznej oraz prowadzenie interdyscyplinarnych projektów opartych na archiwach Teatru;
  7. tworzenie warunków sprzyjających twórczości i rozwojowi talentów artystycznych młodych twórców, współpraca z twórcami, wykonawcami oraz innymi specjalistami przy realizacji zadań statutowych;
  8. współpracę z organizacjami pozarządowymi, ośrodkami naukowymi i placówkami oświatowymi, organizatorami festiwali i kongresów działającymi w dziedzinie kultury oraz organizacjami społecznymi, o celach zbieżnych z rolą społeczną Teatru;
  9. organizowanie warsztatów twórczych i szkoleń z obszaru technik teatralnych.


Wnioskodawca może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie działalności impresaryjnej, wystawienniczej, wydawniczej, realizowania transmisji, nagrań telewizyjnych, radiowych, fonograficznych i video, filmów oraz innych form zapisu i odtwarzania obrazu i dźwięku, wydawania kaset audio i video oraz płyt, ich dystrybucji w zgodzie z przepisami o prawach autorskich i prawach pokrewnych, a także w innym zakresie, uwzględniającym specyfikę oraz możliwości techniczne i organizacyjne Teatru.


W ramach zawartej umowy i porozumienia, Muzeum zobowiązało się do nieodpłatnego przekazania Wnioskodawcy Dokumentacji Projektowej wraz prawami własności intelektualnej, uprawnieniami i upoważnieniami w części obejmującej budowę budynku Teatru wraz z infrastrukturą. Wnioskodawca planuje przeznaczyć nabytą Dokumentację Projektową na wybudowanie budynku Teatru wraz z infrastrukturą. Budynek będzie wykorzystywany przez Teatr na realizację jego statutowych celów w zakresie działalności kulturalnej polegającej, m.in. na produkcji przedstawień teatralnych oraz innych aktywności kulturalnych, prowadzenia działań programowych w obszarze edukacji kulturalnej oraz innej działalności polegającej na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.


W ramach projektu przewidziano powierzchnię użytkową całego budynku wynoszącą 7421 m2, w tym powierzchnię przeznaczoną pod gastronomię wnoszącą 1079 m2 (w to wlicza się sale konsumenckie) oraz pokoje gościnne o łącznej powierzchni 107 m2.


Wnioskodawca nie planuje prowadzenia samodzielnej działalności gastronomicznej, Wnioskodawca planuje wynająć powierzchnie gastronomiczne podmiotom trzecim.


Pokoje gościnne będą udostępniane gościom Teatru, którzy w określonych dniach przyjechaliby na zaproszenie Teatru. Będą to twórcy lub technicy, którzy pracują nad przygotowaniem spektaklu lub występują w nim. Pokoje będą im udostępnianie na zasadach niekomercyjnych - albo nieodpłatnie albo w ramach obniżenia honorarium jakie mają od Teatru otrzymać za swoją pracę. Nie jest brany pod uwagę najem komercyjny.


Poza powyższą działalnością Wnioskodawca przewiduje także możliwość wynajmowania przestrzeni w budynku osobom trzecim - takim jak na przykład:

  1. Scena Główna dla producentów filmu - pomieszczenie ma warunki, aby służyć jako plan filmowy;
  2. wszystkie sale (w tym sale prób) oraz foyer organizatorom festiwalu filmowego;
  3. Sala Prób Czytanych dla producentów muzyki - pomieszczenie ma warunki, aby służyć jako studio nagrań.

Wnioskodawca nie jest także w stanie wykluczyć, ale też potwierdzić, że będzie wynajmował części budynku na inne cele, które nie muszą być uznane za działalność kulturalną. Na dzień składania wniosku o wydanie interpretacji i odpowiedzi na wezwanie nie planuje innej działalności niż kulturalna oraz towarzysząca jej działalność w zakresie najmu pomieszczeń na cele gastronomiczne.


Ponadto, w budynku dostępne będzie 20 miejsc parkingowych. 10 z nich będzie wykorzystywane przez sąsiednie Muzeum (na podstawie służebności). Pozostałe 10 miejsc będzie nieodpłatnie udostępniane pracownikom lub gościom Teatru.


Przychodami Teatru są: przychody z prowadzonej działalności, w tym z tytułu sprzedaży biletów, prezentacji spektakli własnych wraz z obsługą produkcyjno-techniczną, z najmu i dzierżawy składników majątkowych, sprzedaży składników majątku ruchomego, świadczenia usług promocyjnych; dotacje podmiotowe i celowe od Organizatora - m. A i z budżetu państwa; środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz środki uzyskane z innych źródeł.


Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest ustalenie, czy uzyskany przez Wnioskodawcę dochód wynikający z nieodpłatnego nabycia Dokumentacji Projektowej, w przypadku gdy zostanie wykorzystany na wybudowanie budynku Teatru wraz z infrastrukturą, który to budynek będzie przeznaczony na realizację celów statutowych Wnioskodawcy w zakresie działalności kulturalnej, będzie polegał zwolnieniu z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.


Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że statutowa działalność kulturalna, jaką prowadzi Wnioskodawca zgodna jest z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dlatego też dochód wynikający z nieodpłatnego nabycia Dokumentacji Projektowej wykorzystanej na wybudowanie budynku Teatru wraz z infrastrukturą w części w jakiej budynek ten będzie służył realizacji celów statutowych Wnioskodawcy w zakresie działalności kulturalnej będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania.


Z uwagi na fakt, że nabyta Dokumentacja Projektowa dotyczy budynku wraz z infrastrukturą, który będzie wykorzystywany nie tylko na cele statutowe Wnioskodawcy, ale także będzie udostępniany Muzeum na postawie służebności (10 miejsc parkingowych), jak również część budynku będzie wynajmowana podmiotom trzecim na cele gastronomiczne, czyli będzie użytkowany także do prowadzenia działalności gospodarczej, dochód Teatru z tytułu nieodpłatnego nabycia Dokumentacji Projektowej będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, tylko w części.


Wyjaśnić należy, że w przypadku kiedy dochód Wnioskodawcy przeznaczony jest na rzecz innego podmiotu, dochód w tej części nie służy realizacji celów statutowych podatnika, dlatego też nie może podlegać zwolnieniu z opodatkowania na podstawie analizowanego art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. Udostępnienie miejsc parkingowych innemu podmiotowi (Muzeum) nie jest związane z realizacją celów statutowych Wnioskodawcy.


Wskazać należy, że wynajem przestrzeni budynku osobom trzecim zawsze związany będzie z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Na powyższe nie ma wpływu fakt, że wynajem ten będzie wiązał się z realizacją przez podmiot trzeci działalności zbieżnej do działalności statutowej Wnioskodawcy, a dochód uzyskany w wynajmu będzie przeznaczony na prowadzenie działalności statutowej Teatru. Prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na wynajmie nie jest związane z działalnością kulturalną - nie realizuje celów statutowych Wnioskodawcy.


Podobnie, w przypadku, kiedy dochód przeznaczony jest na działalność gospodarczą podatnika, mimo że dochody z tej działalności finalnie przeznaczone będą na realizację działalności statutowej, nie będą one podlegały zwolnieniu z opodatkowania na podstawie analizowanego przepisu. Powyższe ma zastosowanie także w przypadku, kiedy Wnioskodawca będzie ponosił wydatki na działalność gospodarczą prowadzoną w zakresie zbieżnym do działalności statutowej, w ramach której korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. Tylko te dochody, które przeznaczone i wydatkowane będą na realizację działań służących bezpośrednio realizacji celów statutowych Wnioskodawcy, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, niestanowiących jednakże działalności gospodarczej, mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie tego przepisu.


Mając na uwadze przywołane przepisy prawa oraz opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że dochody Wnioskodawcy pozyskane z tytułu nieodpłatnego nabycia Dokumentacji Projektowej, przeznaczone i wykorzystane na wybudowanie budynku Teatru:

  • w części w jakiej przedmiotowy budynek będzie wykorzystywany na realizację celów statutowych Fundacji w zakresie działalności kulturalnej, będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania na podstawie na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 pdop - w tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe,
  • w części w jakiej przedmiotowy budynek będzie udostępniany Muzeum i wykorzystywany na prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na wynajmie, nie będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 pdop – w tym zakresie stanowisko Teatru jest nieprawidłowe.


Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dochód wynikający z nieodpłatnego nabycia Dokumentacji Projektowej, który zostanie wykorzystany na wybudowanie budynku Teatru będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania należy uznać za prawidłowe jedynie w części.


W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy wskazać, że dotyczą one indywidualnych spraw i nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Zawarte w nich rozstrzygnięcia nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Ponadto, co istotne, powołane przez Wnioskodawcę interpretacje zostały wydane w odmiennych od przedstawionego we wniosku stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj