Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.59.2020.1.DP
z 3 marca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2020 r. (data wpływu 17 lutego 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury, której organizatorem jest Gmina, posiada osobowość prawną na podstawie wpisu do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Organizatora. Wnioskodawca działa na podstawie przepisów prawa, a w szczególności:

  • ustawy z dnia 15 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,
  • ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
  • ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości,
  • ustawy o VAT,
  • statutu
    • uchwała nr (…) ws. połączenia instytucji kultury na terenie Gminy i utworzenia na ich bazie Wnioskodawcy,
    • uchwała (…) Rady Gminy w sprawie nadania statutu Wnioskodawcy oraz
    • (…) w sprawie szczegółowych warunków korzystania z obiektów gminnych basenu i boiska.

Podstawowym celem statutowym Wnioskodawcy jest prowadzenie działalności kulturalnej i sportowej na terenie Gminy poprzez:

  1. zintegrowanie społeczności lokalnej wokół tradycji, dziedzictwa narodowego i regionalnego oraz jego popularyzacja,
  2. edukację kulturalną i wychowanie przez sztukę,
  3. tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego,
  4. tworzenie warunków dla rozwoju folkloru, a także rękodzieła artystycznego i ludowego,
  5. rozpoznawanie, rozbudzanie i zaspokajanie potrzeb oraz zainteresowań kulturalnych,
  6. tworzenie warunków do rozwoju amatorskiego sportu,
  7. organizacja aktywnego uczestnictwa dzieci i młodzieży w kulturze fizycznej,
  8. organizacja rekreacji ruchowej, w tym kształtowanie aktywnego wypoczynku poprzez działania z zakresu kultury fizycznej.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT oraz figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Prowadzi działalność:

  • zwolnioną z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 b) c) 33 a) pkt 41.18 ustawy o VAT:

kółka zainteresowań dla dzieci i młodzieży - są to zajęcia odpłatne

imprezy plenerowe z okazji dnia dziecka, święto gminy, festiwale, „parafiady”, światowe dni poezji, itp. – wstęp na imprezy wolny,

  • czynności opodatkowane 8% VAT:

sprzedaż biletów wstępu na pływalnię, karnetów na zajęcia aqua aerobicu, nauka pływania, wstęp do siłowni, odpłatne wieczorki z udziałem znanych artystów – bilety,

  • czynności opodatkowane 23% VAT:


masaż relaksacyjny, czesne + zajęcia komputerowe dla uniwersytetu III w. oraz wynajem pomieszczeń dla biblioteki i na zajęcia m.in. j. angielskiego, ceramiki, zajęcia ruchowe typu zumba, wynajem boiska trawiastego z zapleczem (szatnia, prysznice) na treningi i mecze.

Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie projektu, w odpowiedzi na nabór wniosków ogłoszony przez Lokalną Grupę Działania w ramach poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014-2020 dla naboru nr (…) w zakresie przedsięwzięcia 3.2.1 (…).


Złożony projekt obejmuje następujące cele :


Głównym celem projektu jest aktywizacja społeczna i integracja mieszkańców Gminy, zachowanie od zapomnienia bogatej tradycji, historii i dziedzictwa kulturowego gminy. Projekt realizowany był w formie szkoleń oraz wydarzeń sąsiedzkich dla młodzieży oraz osób w wieku 50+, którzy w ramach projektu mieli możliwość podnoszenia swoich kompetencji z zakresu animacji społecznej i samodzielnego organizowania wydarzeń. Projekt był organizowany na terenie całej gminy, także w małych miejscowościach o gorszym dostępie do atrakcyjnych ofert spędzania wolnego czasu, dostosowanych do ich potrzeb o różnych wymaganiach i zainteresowaniach.


Zarówno udział w szkoleniach jak i wydarzeniach sąsiedzkich był bezpłatny.


Wyjaśnienie dotyczące zmiany:


Od dnia 1 stycznia 2020 r. mocą uchwały Rady Gminy nr (…) z dnia … powstał podmiot (…) oraz nadano nowy statut. Do dnia 31 grudnia 2019 r. było (…).


Cel i zakres działalności obecnego podmiotu:


§ 4. Centrum jest instytucją kultury, której podstawowym celem jest rozpoznawanie, rozbudzanie i zaspokajanie potrzeb i aspiracji kulturalnych poprzez tworzenie i upowszechnianie kultury, organizowanie działalności kulturalnej na terenie gminy, promowanie aktywnego i kreatywnego uczestnictwa w kulturze, a także promowanie działalności artystycznej i kulturalnej na terenie swojego działania przy optymalnym wykorzystaniu zasobów lokalowych i wyposażenia.


§ 5. Do podstawowych zadań Centrum należy:

  1. przygotowanie mieszkańców Gminy (dalej Gminy) do odbioru i tworzenia wartości kulturalnych, w szczególności:
    1. organizowanie form edukacji kulturalnej dla mieszkańców w różnorodnej formie praktycznej i teoretycznej,
    2. organizowanie imprez patriotycznych, rozrywkowych, turystycznych, festynów, spektakli, koncertów, wystaw, wernisaży, warsztatów, odczytów, seminariów,
    3. upowszechnianie wiedzy o kulturze, w tym o tradycji, historii i kulturze regionalnej i lokalnej;
  2. wspieranie profesjonalnej i amatorskiej działalności artystycznej, w tym:
    1. prowadzenie zespołów artystycznych, sekcji zainteresowań ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dzieci, młodzieży i dorosłych oraz zapewnienie im właściwych warunków lokalowych, wykwalifikowanej kadry instruktorskiej i niezbędnego wyposażenia do prowadzenia zajęć i prezentacji swoich osiągnięć,
    2. tworzenie warunków dla rozwoju działalności amatorskiego ruchu artystycznego i sprawowanie mecenatu nad taką twórczością;
  3. prowadzenie działalności wydawniczej, w tym promocji działalności kulturalnej Gminy i dorobku artystycznego twórców kultury lokalnej;
  4. współdziałanie z instytucjami kultury, placówkami oświatowymi, sołectwami, organizacjami pozarządowymi, ze stowarzyszeniami twórców i artystów oraz z organami władz publicznych, zajmujących się działalnością kulturalną w celu lepszego zaspokajania potrzeb kulturalnych mieszkańców Gminy;
  5. prowadzenie programów wolontariackich w obszarze działań kulturalno-społecznych:
  6. prowadzenie działalności instruktażowo - metodycznej, szkoleniowej i informacyjnej;
  7. koordynowanie imprez kulturalnych na terenie Gminy;
  8. współpraca z Ośrodkiem (…) i innymi jednostkami organizacyjnymi Gminy w zakresie organizacji imprez dla społeczności gminnej;
  9. organizowanie form wypoczynku zimowego i letniego dla dzieci i młodzieży z terenu Gminy;
  10. organizowanie zbiórek publicznych - z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa;
  11. realizacja innych zadań z zakresu kultury zleconych przez Gminę lub wynikających z odrębnych przepisów.



Przy przygotowaniu wniosku o dofinansowanie dla przedmiotowego projektu Wnioskodawca złożyło oświadczenie, w którym stwierdza, że nie może w żaden sposób odzyskać poniesionego podatku VAT, w związku z czym stanowi on koszt kwalifikowalny objęty dofinansowaniem.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w odniesieniu do realizowanej operacji w ramach projektu, Wnioskodawcy ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zdaniem Wnioskodawcy, który jest podatnikiem podatku VAT oraz figuruje w ewidencji podatników VAT, nie ma w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Nabywane towary i usługi niezbędne do wykonania planowanego zakresu projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podejmowane działania w złożonym wniosku o dofinansowanie nie są działaniami, które mają generować przychody, zatem nie jest możliwe odzyskanie podatku od towaru i usług zakupionych w celu realizacji tej operacji, gdyż korzystają ze zwolnienia z VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 b) c) 33 a) pkt 41.17a i 18 ustawy o VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.


Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Podkreślić należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatków od towarów i usług.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury, której organizatorem jest Gmina, posiada osobowość prawną na podstawie wpisu do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Organizatora. Wnioskodawca działa na podstawie przepisów prawa. Podstawowym celem statutowym Wnioskodawcy jest prowadzenie działalności kulturalnej i sportowej na terenie Gminy.


Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT oraz figuruje w ewidencji podatników podatku VAT.


Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie projektu, w odpowiedzi na nabór wniosków ogłoszony przez Lokalną Grupę Działania w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014-2020 dla naboru nr (…) w zakresie przedsięwzięcia 3.2.1 (…).


Złożony projekt obejmował następujące cele:


Głównym celem projektu jest aktywizacja społeczna i integracja mieszkańców Gminy, zachowanie od zapomnienia bogatej tradycji, historii i dziedzictwa kulturowego gminy. Projekt realizowany był w formie szkoleń oraz wydarzeń sąsiedzkich dla młodzieży oraz osób w wieku ponad 50 lat, mających w ramach projektu możliwość podnoszenia swoich kompetencji z zakresu animacji społecznej i samodzielnego organizowania wydarzeń. Projekt był organizowany na terenie całej gminy, także w małych miejscowościach o gorszym dostępie do atrakcyjnych ofert spędzania wolnego czasu, dostosowanych do potrzeb osób o różnych wymaganiach i zainteresowaniach.


Od dnia 1 stycznia 2020 r. mocą uchwały z dnia 25 listopada powstał podmiot (…) oraz nadano nowy statut. Do dnia 31 grudnia 2019 r. było (…).


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu.


Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, ponieważ – jak wskazano w okolicznościach sprawy – zarówno udział w szkoleniach, jak i wydarzeniach sąsiedzkich, był bezpłatny, zatem efekty realizacji projektu nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Ponadto tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem pytania Wnioskodawcy. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii, czy prowadzona przez Wnioskodawcę działalność kulturalna jest zwolniona z podatku VAT lub jaką stawką jest opodatkowana, gdyż nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj