Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2.4011.14.2020.1.HD
z 6 marca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2020 r. (data wpływu 8 stycznia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z przyznawaniem nagród w konkursie – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z przyznawaniem nagród w konkursie.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca prowadzi indywidualną działalność gospodarczą o nazwie „XYZ” – portal edukacyjny (PKD 63.12.2 Działalność portali internetowych).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca jest między innymi administratorem forum dyskusyjnego poświęconego rozwiązaniom zadań z matematyki, fizyki i informatyki. Forum ma charakter edukacyjny i funkcjonuje pod adresem (…).

W 2020 r. Wnioskodawca planuje zorganizować dla użytkowników forum konkurs o nazwie „(…)”, mający na celu wyłonienie i nagrodzenie najaktywniejszych użytkowników forum. Konkurs będzie trwał od dnia …. do dnia ... i jego celem będzie wyłonienie od 5 do 10 laureatów.

Sposób wyłonienia laureatów opiera się na systemie „punktów podziękowań” funkcjonującym na forum. W ramach tego systemu użytkownicy, którzy rozwiązują zadania z matematyki, fizyki lub informatyki, otrzymują od autorów tych zadań lub problemów „punkty podziękowań”. Laureatami konkursu zostaną użytkownicy, którzy w okresie od dnia ... do dnia ... zgromadzą największą liczbę „punktów podziękowań”.

Dla laureatów konkursu Wnioskodawca (i jednocześnie Organizator Konkursu) planuje ufundować nagrody rzeczowe, przy czym łączna wartość nagród rzeczowych otrzymanych przez jednego laureata nie będzie przekraczać 2.000 zł.

Laureatami konkursu będą mogły być tylko osoby fizyczne, dla których nagrody nie będą stanowiły przychodu z prowadzonej przez nie działalności gospodarczej.


Poniżej znajduje się wyciąg z regulaminu konkursu opisujący bardziej szczegółowo jego przebieg:


Regulamin konkursu „(…)”:

  1. Postanowienia ogólne:


    1. Organizatorem konkursu edukacyjnego „(…)” (zwanego dalej: Konkursem) jest portal XYZ z siedzibą w (…), zwany dalej Organizatorem.
    2. Konkurs jest organizowany na zasadach określonych niniejszym regulaminem (dalej zwanym: Regulaminem) i zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa.
    3. Konkurs rozpoczyna się … i trwa do …, przy czym dniem zakończenia konkursu jest dzień wydania ostatniej nagrody.
    4. Informacje na temat Konkursu dostępne są na stronie (…).
    5. W Konkursie nie mogą brać udziału pracownicy Organizatora oraz członkowie ich rodzin.


  2. Warunki uczestnictwa:


    1. Uczestnikiem Konkursu może być osoba fizyczna, pełnoletnia, posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych.
    2. Osoby niepełnoletnie lub osoby nie mające pełnej zdolności czynności prawnych mogą wziąć udział w Konkursie pod warunkiem uzyskania zgody opiekuna prawnego lub przedstawiciela ustawowego na uczestnictwo w Konkursie.
    3. Zwycięzca oraz jego rodzina (krewni i powinowaci do drugiego stopnia) mają prawo do nagrody tylko raz w ciągu trwania Konkursu. Dotyczy to również tej samej osoby posługującej się różnymi loginami w serwisie XYZ.
    4. Warunkiem uczestnictwa w Konkursie jest zarejestrowanie się Uczestnika na stronie (…).
    5. Uczestnik Konkursu zobowiązany jest do zapoznania się z Regulaminem Konkursu. Spełnienie warunków uczestnictwa w Konkursie, opisanych w punkcie 3, oznacza akceptację wszystkich punktów Regulaminu.
    6. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za podanie nieprawdziwych danych lub danych osoby trzeciej przez Uczestników. Podanie nieprawdziwych danych skutkuje odebraniem prawa do nagrody.
    7. Udział w Konkursie jest bezpłatny.


  3. Zasady Konkursu:


    1. Konkurs ma charakter tematyczny i polega na rozwiązywaniu zadań i problemów: matematycznych, fizycznych i informatycznych.
    2. Przebieg konkursu:
      Uczestnik rozwiązuje zadania z matematyki, fizyki lub informatyki zamieszczając te rozwiązania w postach (komentarzach) na stronie forum XYZ (zwanej dalej: Forum), odpowiadając na pytania zamieszczane przez innych Uczestników Forum.
      W zamian za zamieszczone rozwiązania, Uczestnik może otrzymać „punkty podziękowania” od autora pytania.
      Liczba zebranych „punktów podziękowań” w okresie od … do … zadecyduje o wynikach Konkursu.


  4. Nagrody:


    1. Nagrodami w konkursie będą: urządzenia elektroniczne, akcesoria komputerowe, gry logiczne.
    2. Łączna pula nagród będzie nie mniejsza niż 3.000 zł, jednak nie wyższa niż 5.000 zł.
    3. Łączna wartość nagród przyznanych jednej osobie nie będzie przekraczać 2.000 zł.
    4. Łączna liczba nagrodzonych Uczestników Konkursu będzie nie mniejsza niż 5, jednak nie większa niż 10 osób.
    5. Liczba nagród rzeczowych jak i ich szczegółowe parametry zostaną ustalone przez Organizatora i podane do publicznej wiadomości w momencie ogłoszenia wyników Konkursu.


  5. Rozstrzygnięcie Konkursu:


    1. Organem decydującym o przyznaniu nagród oraz dokonującym weryfikacji przyznania nagród jest Organizator.
    2. Organizator dokona wyboru laureatów konkursu na podstawie liczby zdobytych „punktów podziękowań” w okresie trwania konkursu.
    3. Rozstrzygnięcie Konkursu zostanie opublikowane na stronie (…) do dnia … r.
    4. Niezależnie od powyższego, zwycięzcy Konkursu zostaną powiadomieni przez Organizatora o przyznaniu im nagród pocztą elektroniczną i, aby otrzymać nagrodę, Uczestnik zobowiązany jest w ciągu 5 dni od daty otrzymania wiadomości przesłać wiadomość zwrotną zawierającą Jego dane adresowe.
    5. W przypadku braku możliwości skontaktowania się ze zwycięzcą lub nie spełnienia wymogów podanych w poprzednim punkcie, nagroda przepada na rzecz Organizatora.
    6. Nagrody zostaną przesłane indywidualnie do każdego ze zwycięzców droga pocztową lub kurierem.
    7. Podanie nieprawdziwych lub niekompletnych danych (imienia, nazwiska i adresu zamieszkania) będzie przyczyną odmowy wydania Uczestnikowi nagrody w przypadku wygranej.
    8. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za niemożność ani utrudnienia odbioru nagrody z przyczyn leżących po stronie Uczestnika nagrodzonego w Konkursie.
    9. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za prawidłowość i terminowość doręczenia przez pocztę lub kuriera przesyłek wysłanych przez Organizatora w związku z Konkursem.
    10. Nagrody nieodebrane przepadają na rzecz Organizatora jeśli dwie próby dostarczenia za pośrednictwem przesyłki pocztowej lub kurierskiej okażą się nieskuteczne.
    11. Nagrody w Konkursie nie można zamienić na inną nagrodę, ani na ekwiwalent pieniężny. Organizator nie ponosi odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady nagrody ani nie udziela gwarancji jej jakości. Wszelkie reklamacje dotyczące nagrody należy zgłaszać do jej producenta lub sprzedawcy.
    12. Zwycięzcy Konkursu nie mogą przenieść prawa do otrzymania nagrody na osoby trzecie.


  6. Postępowanie reklamacyjne:


    1. W przypadku zastrzeżeń Uczestników co do zgodności przebiegu Konkursu z niniejszym Regulaminem lub obowiązującym prawem, Uczestnicy mogą zgłosić reklamację na piśmie w ciągu 7 dni od dnia publikacji wyników Konkursu. Reklamacja musi być przesłana listem poleconym na adres Organizatora. Po upływie powyższego terminu reklamacje nie będą rozpatrywane.
    2. Pisemna reklamacja powinna zawierać imię, nazwisko, dokładny adres, jak również dokładny opis i uzasadnienie reklamacji.
    3. Reklamacja będzie rozpatrzona przez Organizatora w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
    4. Osoba zgłaszająca reklamację otrzyma decyzję Organizatora na piśmie na adres podany przez Uczestnika.
    5. Decyzja Organizatora w przedmiocie rozpatrzenia reklamacji jest ostateczna.


  7. Postanowienia końcowe:


    1. Wszelkie pytania i uwagi można kierować na adres (…).
    2. Złamanie ustaleń Regulaminu Konkursu przez Uczestnika będzie oznaczało jego wykluczenie z Konkursu.
    3. Organizator ma prawo w każdym momencie wprowadzić dodatkowe ograniczenia w systemie przyznawania.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy nagrody rzeczowe o łącznej wartości nieprzekraczającej 2.000 zł otrzymane w ramach konkursu „(…)” organizowanego przez Wnioskodawcę są zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych laureaci Konkursu „(…)” są zobowiązani do zapłaty podatku ryczałtowego w wysokości 10% wartości otrzymanej nagrody.

Organizowany konkurs jest jednak konkursem z dziedziny nauki, ponieważ udział w nim oraz sposób wyłaniania laureatów wymaga od uczestników wykazania się merytoryczną wiedzą z zakresu matematyki, fizyki i informatyki, w związku z tym, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nagrody rzeczowe o wartości do 2.000 zł zdobyte przez laureatów tego Konkursu są zwolnię z podatku dochodowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania – o czym stanowi art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Ponieważ za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego – zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika – to wskazać należy, że dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie rozumie się te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy. Zatem do przychodu należy zaliczyć każdy rodzaj świadczenia, które dana osoba (podatnik) otrzymuje kosztem majątku innej osoby.

Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl pkt 9 tego artykułu, do źródeł przychodów zalicza się inne źródła.

Jak stanowi art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 tej ustawy. W związku z tym, każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2.000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala zatem wyodrębnić dwie grupy konkursów, do których może mieć zastosowanie omawiane zwolnienie.


Pierwsza grupa konkursów to konkursy organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja). Zatem, aby przedmiotowe zwolnienie miało zastosowanie, spełnione muszą zostać łącznie 3 warunki:


  • organizatorem konkursu musi być środek masowego przekazu;
  • podmiotem emitującym (ogłaszającym) konkurs musi być środek masowego przekazu;
  • jednorazowa wartość wygranej nie może przekroczyć kwoty 2.000 zł.


Druga grupa konkursów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, to konkursy z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu. W tym przypadku dla zastosowania zwolnienia istotne znaczenia ma temat konkursu, który musi dotyczyć jednej z dziedzin wskazanych w omawianym przepisie, oraz jednorazowa wartość wygranej, która nie może przekroczyć 2.000 zł.

Stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy – zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a oraz 13-16, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 – o czym stanowi art. 30 ust. 8 tej ustawy.

Ponadto, zgodnie z art. 30 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisy ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a i 7a stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania przez podatnika jego miejsca zamieszkania dla celów podatkowych certyfikatem rezydencji.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 4 tej ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia (art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy).

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio. (art. 42 ust. 1a ww. ustawy).

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca jest m.in. administratorem forum dyskusyjnego poświęconego rozwiązaniom zadań z matematyki, fizyki i informatyki (internetowy portal edukacyjny). W 2020 r. Wnioskodawca planuje zorganizować dla użytkowników forum konkurs o nazwie „(…)”, mający na celu wyłonienie i nagrodzenie najaktywniejszych użytkowników forum. Konkurs będzie trwał od dnia ... do dnia ... i jego celem będzie wyłonienie od 5 do 10 laureatów. Sposób wyłonienia laureatów opiera się na systemie „punktów podziękowań” funkcjonującym na forum. W ramach tego systemu użytkownicy, którzy rozwiązują zadania z matematyki, fizyki lub informatyki, otrzymują od autorów tych zadań lub problemów „punkty podziękowań”. Laureatami konkursu zostaną użytkownicy, którzy w okresie od dnia …. do dnia ... zgromadzą największą liczbę „punktów podziękowań”. Dla laureatów konkursu Wnioskodawca (i jednocześnie Organizator Konkursu) planuje ufundować nagrody rzeczowe, przy czym łączna wartość nagród rzeczowych otrzymanych przez jednego laureata nie będzie przekraczać 2.000 zł. Laureatami konkursu będą mogły być tylko osoby fizyczne, dla których nagrody nie będą stanowiły przychodu z prowadzonej przez nie działalności gospodarczej. Szczegółowy przebieg konkursu zawarty jest w jego regulaminie dostępnym na stronie internetowej.

Przystępując do oceny skutków podatkowych przyznania nagród w organizowanym przez Wnioskodawcę konkursie zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć „konkurs” oraz „nagroda”. Wobec czego – w celu ich określenia – uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN „konkurs” jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac, itp., natomiast „nagroda” to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Mając na uwadze powyższe oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego należy uznać, że nagrody uzyskane przez laureatów planowanego przez Wnioskodawcę przedsięwzięcia – konkursu o nazwie „(…)” stanowić będą przychód, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z wniosku wynika, że ww. konkurs polega na rozwiązywaniu zadań i problemów: matematycznych, fizycznych i informatycznych. Uznać zatem należy, że jest konkursem z dziedziny nauki. Ponadto, w zamian za zamieszczone rozwiązania uczestnik może otrzymać „punkty podziękowania” od autora pytania. Wybór laureatów konkursu dokonany będzie na podstawie liczby zdobytych „punktów podziękowań” w okresie trwania konkursu, czyli najaktywniejszych użytkowników forum, którzy rozwiążą najwięcej zadań. W planowanym przedsięwzięciu istnieje zatem element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu – zdobycia największej liczby „punktów podziękowań”. Zatem uznać należy, że ww. przedsięwzięcie wypełnia przesłanki definicji konkursu. Uczestnicy konkursu będą bowiem pomiędzy sobą rywalizować, konkurs będzie prowadził do wyłonienia laureatów, warunki uczestnictwa w konkursie określone są w odpowiednim regulaminie konkursu. Wobec tego nagrody rzeczowe o wartości nieprzekraczającej 2.000 zł każda, otrzymane przez wyróżnionych laureatów konkursu, tj. którzy zgromadzą największą liczbę „punktów podziękowań”, będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.


Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).


Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj