Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.625.2019.3.JK3
z 11 marca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2019 r. (data wpływu 27 listopada 2019 r.) uzupełnione pismem z dnia 4 lutego 2020 r. (data nadania 5 lutego 2020 r., data wpływu 12 lutego 2020 r.), w odpowiedzi na wezwanie tut. organu z dnia 28 stycznia 2020 r. Nr 0114-KDIP4-1.4012.29.2019.2.AK i Nr 0114-KDIP3-2.4011.625.2019.3.JK3 (data doręczenia 30 stycznia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych ze zorganizowaniem konkursu – jest:

  • nieprawidłowe - w części dotyczącej przychodów uzyskiwanych przez osoby prowadzące działalność gospodarczą i biorących udział w konkursie w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą,
  • prawidłowe - w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE


W dniu 27 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych ze zorganizowaniem konkursu.


Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 28 stycznia 2020 r. (data nadania 28 stycznia 2020 r., data doręczenia 30 stycznia 2020 r.) Nr 0114- KDIP4-1.4012.29.2019.2.AK i Nr 0114-KDIP3-2.4011.625.2019.3.JK3, tut. organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych.

Pismem z dnia 4 lutego 2020 r. (data nadania 5 lutego 2020 r., data wpływu 12 lutego 2020 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca”, działa w szczególności na podstawie:

  1. ustawy z dnia …. z późn. zm.);
  2. ustawy z dnia …z późn. zm.);
  3. rozporządzenia Ministra z dnia …

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.


Organizatorem jest Minister, który zapewnia środki niezbędne do jego utrzymania i rozwoju. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego sprawuje nadzór nad Wnioskodawcą w zakresie określonym w ustawie o …. Wnioskodawca jest państwową instytucją kultury. Gospodarka finansowa Wnioskodawcy prowadzona jest na zasadach określonych w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.


Wnioskodawca był organizatorem konkursu, zwanym dalej „Konkursem”. Konkurs był konkursem jednoetapowym w rozumieniu art. 117 ust. 1 ustawy z dnia 29.01.2004 r. - Prawo zamówień publicznych. Konkurs był prowadzony na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych oraz regulaminu konkursu, zwanego dalej również „Regulaminem”. Przedmiotem Konkursu było opracowanie koncepcji programowo - przestrzennej ekspozycji w pawilonie wystawowym, zapewniającej realizację misji tej instytucji (dalej także jako: „Koncepcja”). Przez „koncepcję programowo-przestrzenną ekspozycji należy rozumieć ideę ekspozycji, wybrane detale dotyczące ekspozycji oraz sposób wykorzystania na cele programowe i edukacyjne przestrzeni, stanowiącej obszar projektowania w pawilonie wystawowym. Przez „opracowanie koncepcji”, stanowiące zadanie konkursowe, należy rozumieć przedstawienie w pracy konkursowej:

  • opisu idei całej ekspozycji we wszystkich modułach wystawowych;
  • elementów ekspozycji oraz ścieżek zwiedzania w dowolnej części obszaru modułu wystawowego nr 01, dotyczących okresu od roku 1587 do roku 1696;
  • elementów ekspozycji, dotyczących W. z 1683 r. w dowolnej części obszaru modułu wystawowego nr 01 na powierzchni nie mniejszej niż 150 m2 i nie większej niż 200 m2, spójnych z pozostałymi elementami ekspozycji, dotyczącymi okresu od roku 1587 do roku 1696;
  • elementów ekspozycji, dotyczących P. w dowolnej części obszaru modułu wystawowego nr 02 na powierzchni nie mniejszej niż 150 m2 i nie większej niż 200 m2;
  • elementów ekspozycji oraz ścieżek zwiedzania w całym obszarze modułu wystawowego nr 04, dotyczących broni orientalnej i innych eksponatów orientalnych, przy czym część japońską należy zaprojektować na powierzchni nie mniejszej niż 70 m2 i nie większej niż 80 m2;
  • opisu roli multimediów w odniesieniu do poszczególnych elementów ekspozycji we wszystkich modułach wystawowych oraz ewentualnie w holu wejściowym, z wyłączeniem „Sali…”.


Celem Konkursu było uzyskanie najlepszej kompleksowej koncepcji programowo-przestrzennej ekspozycji w pawilonie wystawowym, odpowiadającej funkcji i społecznej randze tej instytucji, odpowiadającej wytycznym projektowym i założeniom finansowym organizatora oraz zapewniającej realizację misji Wnioskodawcy.


Zgodnie z Regulaminem uczestnikami konkursu mogły być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej oraz podmioty te występujące wspólnie, spełniające warunki udziału w konkursie (dalej także jako: „Uczestnik” lub „Uczestnicy”). Konkurs nie był skierowany wyłącznie do osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Prowadzenie przez Uczestnika pozarolniczej działalności gospodarczej nie było koniecznym warunkiem uczestnictwa w Konkursie.


Pracę konkursową mogli złożyć wyłącznie uczestnicy, którzy zostali dopuszczeni do udziału w konkursie oraz zaproszeni do składania prac konkursowych.


W Konkursie mogły zostać przyznane trzy nagrody pieniężne, dwa wyróżnienia pieniężne oraz jedna nagroda w postaci zaproszenia do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki na szczegółowe opracowanie pracy konkursowej.


Oceny prac konkursowych dokonał Sąd Konkursowy. Wnioskodawca zrealizuje wyłącznie nagrody i wyróżnienia pieniężne, które zaproponował Sąd Konkursowy i zatwierdził Kierownik Zamawiającego. Podstawą do wypłaty nagród pieniężnych i wyróżnień pieniężnych, a także do realizacji nagrody w postaci zaproszenia do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki na szczegółowe opracowanie pracy konkursowej, był protokół z przebiegu prac Sądu Konkursowego, zatwierdzony przez Wnioskodawcę, oraz oświadczenia o wyrażeniu zgody na przeniesienie na organizatora prawa własności prac konkursowych oraz praw autorskich do prac konkursowych na warunkach określonych w Regulaminie, złożone przez uczestników występujących samodzielnie albo uczestników będących pełnomocnikami uczestników występujących wspólnie, którym zostały przyznane nagrody pieniężne lub wyróżnienia pieniężne.


Prace konkursowe mogły zawierać część graficzną, część opisową oraz część identyfikacyjną. Część graficzna obejmowała przygotowanie sześciu sztywnych plansz, naklejonych na lekki podkład, w formacie 100 x 70 cm każda, w układzie poziomym. W części graficznej należało zawrzeć rysunki, perspektywy lub wizualizacje w dowolnej ilości i w dowolnej skali, a także rzuty lub przekroje w dowolnej ilości i w skali 1:100. Część opisową należało przygotować w postaci dwóch identycznych egzemplarzy zeszytu w formacie A3, w formie pisemnej, w języku polskim, dowolnie oprawionych, z ponumerowanymi stronami, o objętości nie większej niż 50 stron. Część identyfikacyjna obejmowała zamkniętą kopertę zawierającą: kartę identyfikacyjną; kartę autorską; oświadczenie o przeniesieniu na organizatora własności pracy konkursowej oraz praw autorskich do pracy konkursowej; pendrivy lub płyty CD lub DVD zawierające:

  1. wersję elektroniczną części graficznej i części opisowej pracy konkursowej;
  2. prezentację multimedialną na temat pracy konkursowej, w dowolnym formacie, o długości nie przekraczającej 180 sekund, przeznaczoną przez organizatora do celów informacyjnych i promocyjnych po rozstrzygnięciu konkursu.

W zakresie prawa własności prac konkursowych i praw autorskich do prac konkursowych regulamin przewidywał, że uczestnik konkursu występujący samodzielnie albo uczestnicy konkursu będący pełnomocnikami uczestników występujących wspólnie, którym została przyznana pierwsza nagroda pieniężna oraz nagroda w postaci zaproszenia do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki przenoszą na organizatora prawo własności wszystkich rzeczy składających się na ich pracę konkursową. Przeniesienie prawa własności rzeczy, następuje z dniem wypłacenia uczestnikowi albo uczestnikom pierwszej nagrody pieniężnej. Z tytułu przeniesienia prawa własności rzeczy, uczestnikowi albo uczestnikom nie przysługuje odrębne wynagrodzenie.


Z zastrzeżeniem pkt 1.7 rozdziału V Regulaminu, uczestnicy konkursu, którym nie została przyznana pierwsza nagroda pieniężna i nagroda w postaci zaproszenia do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki na szczegółowe opracowanie pracy konkursowej nie byli obowiązani do przeniesienia na organizatora prawa własności wszystkich rzeczy składających się na ich prace konkursowe. W pkt 1.7 rozdziału 5 Regulaminu postanowiono jednak, że z dniem upływu czterech lat od opublikowania ogłoszenia o wynikach konkursu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej organizator nabywa prawo własności wszystkich rzeczy składających się na prace konkursowe wymienione, jeżeli w tym okresie żaden z uczestników występujących samodzielnie albo żaden z uczestników występujących wspólnie nie złoży wniosku o zwrot ich pracy konkursowej lub nie odbierze ich pracy konkursowej. Z tytułu przeniesienia prawa własności, o którym mowa w pkt 1.7 rozdziału V, uczestnikowi albo uczestnikom nie przysługuje odrębne wynagrodzenie.


W odniesieniu do autorskich praw majątkowych do prac konkursowych Regulamin stanowił w pkt 2.3 rozdziału V, że wszyscy uczestnicy konkursu występujący samodzielnie albo wszyscy uczestnicy konkursu będący pełnomocnikami uczestników występujących wspólnie przenoszą na organizatora autorskie prawa majątkowe do ich prac konkursowych, w tym również do prezentacji multimedialnych, na polach eksploatacji wskazanych w Regulaminie, tj.:

  1. publiczne wystawianie oryginałów utworów w postaci prac konkursowych na terytorium RP w okresie dwóch miesięcy od dnia opublikowania ogłoszenia o wynikach konkursu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
  2. wytwarzanie dowolną techniką kopii utworów w postaci prac konkursowych w celu umieszczenia w dowolnej publikacji, w dowolnym utworze audiowizualnym lub w dowolnym wideogramie;
  3. wprowadzanie do obrotu całości lub fragmentów utworów w postaci prac konkursowych jako części dowolnej publikacji, dowolnego utworu audiowizualnego lub dowolnego wideogramu;
  4. publiczne udostępnianie całości lub fragmentów utworów w postaci prac konkursowych w taki sposób, aby każdy mógł mieć do nich dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym.

Przeniesienie autorskich praw majątkowych, następuje z dniem opublikowania ogłoszenia o wynikach konkursu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych, o którym mowa powyżej, żadnemu uczestnikowi nie przysługuje odrębne wynagrodzenie.


Niezależnie od powyższego, uczestnik Konkursu występujący samodzielnie albo uczestnicy konkursu będących pełnomocnikami uczestników występujących wspólnie, którym została przyznana pierwsza nagroda pieniężna oraz nagroda w postaci zaproszenia do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki przenosi lub przenoszą na organizatora autorskie prawa majątkowe do utworu w postaci pracy konkursowej na następujących polach eksploatacji:

  1. wykonywanie wszelkiej dokumentacji objętej zakresem szczegółowego opracowania pracy konkursowej;
  2. wykonywanie wszelkich robót i innych czynności niezbędnych do zrealizowania pracy konkursowej;
  3. w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu - wytwarzanie dowolną techniką egzemplarzy utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
  4. w zakresie obrotu oryginałem albo egzemplarzami, na których utwór utrwalono - wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy;
  5. w zakresie rozpowszechniania utworu w sposób inny niż określony w pkt 4 - publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie, nadawanie, reemitowanie, a także publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym.

Przeniesienie autorskich praw majątkowych, o których mowa powyżej, następuje z dniem wypłacenia uczestnikowi albo uczestnikom pierwszej nagrody pieniężnej. Z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych, temu uczestnikowi albo uczestnikom nie przysługuje odrębne wynagrodzenie.


Z zastrzeżeniem pkt 2.3 rozdziału V Regulaminu, uczestnicy konkursu, którym nie została przyznana pierwsza nagroda pieniężna i nagroda w postaci zaproszenia do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki na szczegółowe opracowanie pracy konkursowej nie są obowiązani do przeniesienia na organizatora autorskich praw majątkowych do ich prac konkursowych w zakresie określonym dla uczestnika, któremu została przyznana pierwsza nagroda pieniężna oraz nagroda w postaci zaproszenia do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki.


W przypadku, gdy z przepisów prawa będzie wynikać obowiązek wystawienia i złożenia faktury lub innego dokumentu, wypłata poszczególnych nagród pieniężnych i wyróżnień pieniężnych nastąpi nie wcześniej niż po złożeniu faktury lub innego dokumentu przez uczestnika lub uczestników, któremu lub którym została przyznana nagroda pieniężna lub wyróżnienie pieniężne.

Wypłata nagród pieniężnych i wyróżnień pieniężnych nastąpi przelewem, na rachunki bankowe wskazane w częściach identyfikacyjnych prac konkursowych.


Nagrody pieniężne oraz wyróżnienia pieniężne przed ich wypłatą zostaną pomniejszone o kwotę podatku, w przypadku gdy z odrębnych przepisów będzie wynikać obowiązek ich opodatkowania. Uczestnikami Konkursu mogły być osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej (niebędące podatnikami) lub podatnicy podatku od towarów i usług czynni lub zwolnieni od opodatkowania tym podatkiem.

Wnioskodawca występuje z wnioskiem jako zamawiający w rozumieniu ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych. Ponadto, zważywszy że Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, zaś przedmiot Konkursu będzie wykorzystywany również do działalności dającej prawo do odliczenia podatku naliczonego, Wnioskodawca występuje również w roli podatnika podatku od towarów i usług.


W wyniku rozstrzygnięcia Konkursu przyznano nagrody:

  1. 1 nagroda pieniężna została przyznana uczestnikom występującym wspólnie, tj. trzem osobom fizycznym, z których jedna jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT oraz przedsiębiorcą, a pozostałe nie są zarejestrowanymi podatnikami VAT ani nie prowadzą pozarolniczej działalności gospodarczej. Występujący wspólnie uczestnicy udzielili pełnomocnictwa do reprezentowania przez Wnioskodawcę, w tym odebrania nagrody, jednemu z uczestników.
    1 nagroda pieniężna - zgodnie z kartą identyfikacyjną pracy konkursowej, na wniosek tych uczestników - ma być przekazana na wskazany rachunek bankowy jednej z powyższych osób, tj. osoby nie zarejestrowanej jako podatnik VAT ani nie prowadzącej pozarolniczej działalności gospodarczej.
  2. 2 nagroda pieniężna została przyznana trzem osobom fizycznym będącym wspólnikami spółki cywilnej, będącej zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.
  3. 3 nagroda pieniężna została przyznana osobie fizycznej będącej zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT oraz prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą,
  4. wyróżnienie pieniężne zostało przyznane osobie fizycznej będącej zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT oraz prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą.

Podsumowując:


  • Konkurs posiadał Regulamin określający nazwę konkursu, organizatora, uczestników konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.
  • W Konkursie istniał element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu, tzn. w Konkursie wyłoniona została ograniczona liczba zwycięzców, którym przyznana zostanie ograniczona liczba nagród i wyróżnień.
  • Celem Konkursu było u zyskanie najlepszej kompleksowej koncepcji programowo- przestrzennej ekspozycji w pawilonie wystawowym.
  • Konkurs nie był skierowany wyłącznie do osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Prowadzenie działalności gospodarczej przez uczestnika nie było koniecznym warunkiem uczestnictwa w Konkursie.
  • Nagrody przyznano laureatom, którzy są oraz nie są podatnikami podatku od towarów i usług. Występuje różnica między zakresem przenoszonych na Wnioskodawcę praw autorskich pomiędzy laureatem pierwszej nagrody pieniężnej i pozostałych nagród pieniężnych i wyróżnień pieniężnych.
  • Laureaci pierwszej nagrody są zarówno podatnikami podatku od towarów i usług, jak i osobami, które według złożonych oświadczeń, nie prowadzą działalności gospodarczej (nie są podatnikami podatku od towarów i usług). Wnioskodawcy nie jest zanany sposób podziału nagrody pieniężnej pomiędzy laureatami pierwszej nagrody. Zgodnie ze złożonymi oświadczeniami, nagroda należna wszystkim laureatom ma zastać przekazana na rachunek uczestnika, który nie prowadzi działalności gospodarczej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


VAT

  1. Czy w konkursie na koncepcję programowo-przestrzenną ekspozycji w pawilonie wystawowym pierwsza, druga i trzecia nagroda pieniężna oraz dwa wyróżnienia pieniężne są opodatkowane podatkiem od towarów i usług, jeżeli podmiot, któremu została przyznana nagroda lub wyróżnienie, jest podatnikiem podatku od towarów i usług VAT czynnym?
  2. Czy pierwsza, druga i trzecia nagroda pieniężna oraz dwa wyróżnienia pieniężne stanowią kwoty brutto, w których należny podatek od towarów i usług jest zawarty, zatem laureaci będący podatnikami VAT czynnymi powinny obliczyć podatek należny metodą „w stu”?
  3. Czy w przypadku pierwszej nagrody podstawą obliczenia podatku powinna być wartość pierwszej nagrody (w całości), czy też kwota, jaka zgodnie z ustaleniami pomiędzy laureatami pierwszej nagrody, przypada podatnikowi VAT czynnemu?

PIT

  1. Czy Wnioskodawca będący organizatorem Konkursu, na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 oraz art. 41 ust. 4 Ustawy o PIT, jest obowiązany jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych pobrać 10% zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych od wartości przekazanych nagród pieniężnych i wyróżnień pieniężnych zwycięzcom Konkursu - osobom fizycznym nieprowadzącym pozarolniczej działalności gospodarczej, jak i zwycięzcom Konkursu osobom fizycznym prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą i otrzymującym nagrodę pieniężną bądź wyróżnienie pieniężne w ramach i w związku z tą działalnością gospodarczą?
  2. Jeżeli Wnioskodawca będący organizatorem Konkursu, na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 oraz art. 41 ust. 4 Ustawy o PIT, jest obowiązany jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych pobrać 10% zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych od wartości przekazanych nagród pieniężnych i wyróżnień pieniężnych zwycięzcom Konkursu osobom fizycznym będących czynnymi zarejestrowanymi podatnikami VAT, prowadzącymi pozarolniczą działalność gospodarczą i otrzymującym nagrodę pieniężną bądź wyróżnienie pieniężne w ramach i w związku z tą działalnością gospodarczą, które obowiązane będą do wystawienia z tego tytułu faktury, to jaka kwota stanowić będzie podstawę opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Niniejsza interpretacja dotyczy pytań w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie ustawy o podatku od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Zdaniem Wnioskodawcy,


Podatek dochodowy od osób fizycznych


Ad 1.


Wnioskodawca będący organizatorem Konkursu, na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 oraz art. 41 ust. 4 Ustawy o PIT, będzie obowiązane jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych pobrać 10% zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych od wartości przekazanych nagród pieniężnych i wyróżnień pieniężnych zwycięzcom Konkursu nieprowadzącym pozarolniczej działalności gospodarczej, jak i zwycięzcom Konkursu prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą i otrzymującym nagrodę pieniężną bądź wyróżnienie pieniężne w ramach i w związku z tą działalnością gospodarczą.


Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Zgodnie z art. 41 ust. 4 Ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11 b- 12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.


Na wstępie należy wskazać, że w ocenie Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym nie znajdzie zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT. Zgodnie z nim, wolna od podatku jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności. Konkurs nie będzie organizowany i emitowany (ogłaszany) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) ani nie będzie Konkursem z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.


W ocenie Wnioskodawcy, wypłacone przez Wnioskodawcę nagrody pieniężne i wyróżnienia pieniężne na rzecz:

  • uczestników Konkursu nieprowadzących pozarolniczej działalności gospodarczej,
  • uczestników Konkursu prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą i otrzymujących nagrodę w ramach i w związku z tą działalnością

powinny być opodatkowane 10% zryczałtowanym podatkiem od wartości nagrody, gdyż spełnione są wszystkie przesłanki opodatkowania tym podatkiem, wynikające z art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT.


Powołany art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT wskazuje jako jedną z przesłanek jego zastosowania, „wygraną w konkursach”. W ujęciu przedmiotowym „konkurs” stanowi szczególny przypadek przyrzeczenia publicznego, uregulowanego w art. 919-921 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny (Dz. U. z 2018 r., poz. 1025, z późn. zm.). W przyrzeczeniu publicznym przyrzekający kieruje do nieokreślonego adresata oświadczenie woli, w którym zobowiązuje się on do zapłaty określonej nagrody temu podmiotowi, który jako pierwszy podejmie konkretne działanie (wykona konkretną czynność). Cechą charakterystyczną konkursu jest, że nagrody są przyznawane przez specjalistyczne jury w postępowaniu wieloetapowym tylko niektórym, rywalizującym między sobą osobom. W przypadku konkursu chodzi o przyznanie nagrody za najlepszą pracę (czynność lub dzieło), czyli w istotę konkursu wpisana jest rywalizacja między jego uczestnikami (musi być ich co najmniej dwóch, aby przeprowadzenie konkursu było możliwe). Organizowanie konkursów wiąże się z uzyskaniem przychodu w związku z otrzymaniem nagrody przez uczestnika konkursu.


Ustawa o PIT nie definiuje pojęcia „konkurs”. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie najlepszego zwycięzcy, bądź kilku zwycięzców, spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN, konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Konkurs to więc przedsięwzięcie, które daje możliwość wyboru osoby, bądź osób najlepszych w danej dziedzinie, według kryteriów ustanawianych przez jego organizatora. Oznacza to, że w pojęciu konkursu, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT, istotnym elementem jest element rywalizacji.


W interpretacjach organów podatkowych wskazuje się, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Również ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców (np. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 czerwca 2018 r., nr 0114-KDIP3-2.4011.240.2018.1.AK).


Z kolei, Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 911/12 wskazał, że definicja terminu „konkurs” zawiera kilka elementów, zatem: „w pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji”.

Z powyższych definicji jasno wynika, że dane przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeżeli zawiera w sobie element rywalizacji, którego przejawem jest nagradzanie najlepszych uczestników. Odnosząc powyższe do konkursu organizowanego przez Wnioskodawcę, nie ma wątpliwości, że przedmiotowe zdarzenie należy kwalifikować jako konkurs w rozumieniu prawa podatkowego, a zatem znajdzie zastosowanie norma określona w art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT. Przedmiotowe zdarzenie bowiem posiada wszystkie cechy relewantne, by nadać mu miano konkursu, tzn. regulamin określający zasady i tryb przeprowadzenia konkursu, sposób wyłonienia zwycięzcy, określenie organizatora i uczestników, sprecyzowanie nagród, element rywalizacji uczestników Konkursu, który sprowadza się do współzawodnictwa w uzyskaniu nagrody (liczba nagród jest ograniczona). Wynik Konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji.


W Ustawie o PIT brak jest definicji pojęcia „nagroda”, zatem definiując to pojęcie należy odnieść się do definicji słownikowej. „Nagroda” według Współczesnego Słownika Języka Polskiego Wydawnictwa Langenscheidt Polska, pod redakcją prof, dr hab. Bogusława Dunaj - wydanie z 2007 roku. tom I str. 906 - „to wartościowy przedmiot, suma pieniężna itp., będące wyróżnieniem za jakieś osiągnięcie, zwycięstwo (np. w zawodach sportowych, konkursie) lub wynagrodzenie, zapłata za wyrządzone szkody, doznane krzywdy, poniesione straty; rekompensata, odszkodowanie”.


W przedstawionym stanie faktycznym nie ulega wątpliwości, że zorganizowany przez Wnioskodawcę Konkurs zawierał element rywalizacji i miał na celu wyłonienie najlepszej kompleksowej koncepcji programowo-przestrzennej ekspozycji w pawilonie wystawowym zgodnie z zatwierdzonym Regulaminem. W analizowanym stanie faktycznym:

  • ogłoszono Konkurs wraz ze stosownym Regulaminem,
  • Uczestnicy Konkursu podjęli stosowne działania, które zawierały w sobie element rywalizacji,
  • zakończeniem Konkursu, który był wynikiem współzawodnictwa jego Uczestników, było ogłoszenie wyników i przekazanie nagród pieniężnych i wyróżnień pieniężnych.
  • wynik Konkursu miał ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa Uczestników Konkursu o ograniczoną liczbę nagród pieniężnych i wyróżnień pieniężnych.

W związku z tym, że zorganizowany przez Wnioskodawcę Konkurs spełniał powołane kryteria, tj. zawierał w sobie zarówno element współzawodnictwa o ograniczoną liczbę nagród i wyróżnień, był zorganizowany w oparciu o stosowny Regulamin, do nagród pieniężnych i wyróżnień pieniężnych wypłacanych przez Wnioskodawcę ma zastosowanie 10% stawka zryczałtowanego podatku dochodowego zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT.


Należy przy tym podkreślić, że art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT nie zawiera żadnego ograniczenia podmiotowego, które uniemożliwiałoby objęcie jego zakresem osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą i otrzymujących nagrody lub wyróżnienia w konkursach w związku z tą działalnością. Przepis ten ma więc także zastosowanie do wygranych w konkursach otrzymywanych przez osoby fizyczne w ramach prowadzonej przez te osoby fizyczne działalności gospodarczej. Brak jest jakichkolwiek podstaw prawnych dla rozróżniania sytuacji uczestników konkursów, w tym Konkursu prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, od uczestników nieprowadzących takiej działalności.


Takie stanowisko jest jednolicie prezentowane w orzecznictwie sądów administracyjnych. Zgodnie z nim, nie ma żadnych podstaw, aby z zakresu znaczeniowego zwrotu frazeologicznego „wygrane w konkursach” wyłączyć nagrody związane z działalnością gospodarczą. Przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT stanowi lex specialis w stosunku do zasad opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności. Również w przypadku przedsiębiorców opłacających podatek liniowy z art. 30c ust. 1 Ustawy o PIT zawarto zastrzeżenie, że regulacja ta nie dotyczy dochodów opodatkowanych zgodnie z art. 30 tej ustawy. Gdyby więc ustawodawca z zakresu art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT chciał wyłączyć nagrody i wygrane otrzymane w konkursach związanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez ich uczestników, uczyniłby to poprzez stosowny zapis w treści tego przepisu. Brak takiego zapisu oznacza, że związek konkursu z działalnością gospodarczą podatnika nie wpływa na sposób opodatkowania wygranej (nagrody).


W opinii Wnioskodawcy, nagrody przyznane Uczestnikom Konkursu bez względu na status zwycięzcy, powinny zostać zakwalifikowane do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy o PIT - tj. do innych źródeł. W konsekwencji, wartość nagród przyznanych Uczestnikom (osobom fizycznym), tj. zwycięzcom Konkursu będzie stanowić dla nich przychód z innych źródeł, opodatkowany na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych według stawki 10%.


W zakresie skutków podatkowych przekazania nagród pieniężnych i wyróżnień pieniężnych uczestnikom Konkursu prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą i uzyskujących w jej ramach te nagrody i wyróżnienia należy podkreślić, że w związku z tym, że art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT nie zawiera żadnego ograniczenia podmiotowego, które uniemożliwiałoby objęcie jego zakresem osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, przepis ten ma więc zastosowanie do wygranych i wyróżnień w konkursach otrzymywanych przez osoby fizyczne w ramach prowadzonej przez te osoby fizyczne działalności gospodarczej. Brak jest jakichkolwiek podstaw prawnych dla rozróżniania sytuacji uczestników konkursów prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, od uczestników nieprowadzących takiej działalności.


Pogląd ten wyrażany jest w utrwalonej linii orzeczniczej sądów administracyjnych.


Przykładowo wskazać należy na następujące wyroki:

  1. wyrok NSA z dnia 20 stycznia 2015 r. (II FSK 202/13): „Przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. nie zawiera żadnego ograniczenia podmiotowego, które uniemożliwiałoby objęcie jego zakresem osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Tym samym nie wyklucza on zastosowania zryczałtowanego podatku dochodowego do przychodów przedsiębiorców stanowiących nagrody i wygrane w konkursach organizowanych przez kontrahentów tych przedsiębiorców.”
  2. wyrok NSA z dnia 1 grudnia 2015 r. (II FSK 2075/13): „Jeżeli skarżąca organizuje przedsięwzięcie spełniające wymogi przypisane konkursowi, to otrzymane przez uczestników wygrane stanowią przychód z konkursu. Tego zaś rodzaju przychód podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym bez względu na fakt, czy uzyskał go przedsiębiorca, czy też osoba nieprowadząca działalności gospodarczej.”
  3. wyrok NSA z dnia 20 stycznia 2015 r. (II FSK 232/13): „Artykuł 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. ma zastosowanie do wszystkich nagród, zarówno tych mających związek z wykonywaną działalnością gospodarczą, jak i nie mających. Nie ma żadnych podstaw, aby z zakresu znaczeniowego zwrotu frazeologicznego „wygrane w konkursach” wyłączyć nagrody związane z działalnością gospodarczą.”
  4. wyrok WSA w Warszawie z dnia 20 września 2017 r. (III SA/Wa 3043/16): „Nie ma żadnych podstaw, aby z zakresu znaczeniowego zwrotu frazeologicznego „wygrane w konkursach” wyłączyć nagrody związane z działalnością gospodarczą.”
  5. wyrok WSA w Warszawie z dnia 11 maja 2017 r. (III SA/Wa 1187/16): „Artykuł 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. nie wyklucza zastosowania zryczałtowanego podatku dochodowego do przychodów przedsiębiorców stanowiących nagrody i wygrane w konkursach organizowanych przez kontrahentów tych przedsiębiorców.”
  6. wyrok WSA w Łodzi z dnia 23 marca 2016 r. (I SA/Łd 85/16): „Z powyższych regulacji jednoznacznie wynika, że w odniesieniu do nagród w konkursach ustawodawca nakazuje organizatorowi pełnienie funkcji płatnika i nie przewiduje w tym zakresie żadnych odstępstw, w tym zwłaszcza odstępstw dotyczących uczestników prowadzących działalność gospodarczą. W rozpoznawanej sprawie konkurs zorganizowany przez skarżącą posiada regulamin, w którym wskazane są kryteria wyłaniania zwycięzcy, a co za tym idzie, spełnione zostaną warunki dla zastosowania opodatkowania, przewidzianego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o pdf. W konsekwencji przychód z tytułu nagród, uzyskanych przez zwycięzców konkursu, tj. przez kontrahentów Spółki, będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o pdf.”
  7. wyrok WSA w Poznaniu z dnia 12 stycznia 2018 r. (I SA/Po 829/17): „ Art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. ma zastosowanie do wszystkich nagród, zarówno tych mających związek z wykonywaną działalnością gospodarczą, jak i nie mających. Nie ma bowiem żadnych podstaw, aby z zakresu znaczeniowego zwrotu „wygrane w konkursach” wyłączyć nagrody związane z działalnością gospodarczą. Potwierdza to także wykładnia systemowa wewnętrzna, gdyż przepisy dotyczące źródeł przychodów zawarte zostały w przepisach rozdziału 2 u.p.d.o.f., zaś przepisy dotyczące podstawy obliczenia i wysokość podatku znajdują się w rozdziale 6 ustawy o p.d.o.f.”
  8. wyrok WSA w Warszawie z dnia 20 lutego 2018 r. (III SA/Wa 947/17): „ Art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. nie zawiera żadnego ograniczenia podmiotowego, które uniemożliwiałoby objęcie jego zakresem osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą i uzyskujących nagrody z tytułu aktywności podejmowanej w ramach działalności gospodarczej. Nic zatem nie wyklucza zastosowania zryczałtowanego podatku dochodowego do przychodów przedsiębiorców stanowiących nagrody i wygrane w konkursach takich jak te opisane we wniosku. Nie ma podstaw, aby z zakresu znaczeniowego zwrotu „wygrane w konkursach” wyłączyć nagrody związane z działalnością gospodarczą. Gdyby ustawodawca z zakresu art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. chciał wyłączyć nagrody i wygrane otrzymane w konkursach związanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez ich uczestników, uczyniłby to poprzez stosowny zapis w treści tego przepisu.

Brak takiego zapisu oznacza, że związek konkursu z działalnością gospodarczą podatnika nie wpływa na sposób opodatkowania wygranej (nagrody).”


Podsumowując, Wnioskodawca będący organizatorem Konkursu, na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 oraz art. 41 ust. 4 Ustawy o PIT, jest obowiązany jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych pobrać 10% zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych od wartości przekazanych nagród pieniężnych i wyróżnień pieniężnych zwycięzcom Konkursu osobom fizycznym nieprowadzącym pozarolniczej działalności gospodarczej, jak i zwycięzcom Konkursu osobom fizycznym prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą i otrzymującym nagrodę pieniężną bądź wyróżnienie pieniężne w ramach i w związku z tą działalnością gospodarczą.


Ad 2.


W ocenie Wnioskodawcy, jeżeli Wnioskodawca będący organizatorem Konkursu, na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 oraz art. 41 ust. 4 Ustawy o PIT, jest obowiązany jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych pobrać 10% zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych od wartości przekazanych nagród pieniężnych i wyróżnień pieniężnych zwycięzcom Konkursu osobom fizycznym będącym czynnymi zarejestrowanymi podatnikami VAT, prowadzącymi pozarolniczą działalność gospodarczą i otrzymującym nagrodę pieniężną bądź wyróżnienie pieniężne w ramach i w związku z tą działalnością gospodarczą, które obowiązane będą do wystawienia z tego tytułu faktury, to podstawę opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych stanowić będzie kwota netto wykazana na wystawionej fakturze. Zgodnie z art. 41 ust. 1 Ustawy o PIT, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11 b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.


Jednocześnie przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych nie jest należny podatek od towarów i usług. Dotyczy to także przychodów osiąganych w źródle przychodów „przychody z innych źródeł”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego – jest:

  • nieprawidłowe - w części dotyczącej przychodów uzyskiwanych przez osoby prowadzące działalność gospodarczą i biorących udział w konkursie w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą,
  • prawidłowe - w pozostałym zakresie.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:

  • obliczenie,
  • pobranie,
  • wpłacenie

– podatku, zaliczki lub raty.


Z kolei płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8 ustawy Ordynacja podatkowa, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony, o czym stanowi art. 30 § 1 ww. ustawy.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści przywołanego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2–2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania (art. 11 ust. 2 ww. ustawy).


W myśl przepisu art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu;
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

W treści art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, ustawodawca jako źródła przychodów wskazał inne źródła.


Stosownie do treści art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.


Przedstawiony katalog jest katalogiem otwartym, o czym świadczy użycie sformułowania „w szczególności”. Oznacza to, że o przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Istota bowiem przychodu podatkowego polega właśnie na tym, że ma on charakter trwałego przysporzenia w majątku podatnika.


Jak stanowi art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.


W świetle art. 5a pkt 6 cytowanej ustawy, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza - oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a.


Stosownie do brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.


Stosownie do art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-12, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.


Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego, w pierwszej kolejności należy ustalić, czy przedsięwzięcie organizowane przez Wnioskodawcę stanowi konkurs w rozumieniu ustawy. W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że wobec braku w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych legalnej definicji określenia „konkurs”, dokonując wykładni tego pojęcia, należy posłużyć się potocznym (językowym) znaczeniem tego określenia (np. wyrok z dnia 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 911/12). Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że „(…) zasadniczo definicja pojęcia „konkurs” zawiera kilka elementów. W pierwszej kolejności powinno nastąpić ogłoszenie konkursu wraz ze stosownym regulaminem, po czym uczestnicy konkursu powinni podjąć stosowne działania, które z samej natury konkursu, winny zawierać w sobie element rywalizacji. Zakończeniem konkursu, który jest wynikiem współzawodnictwa uczestników konkursu, jest ogłoszenie wyników i nierzadko rozdanie nagród. Nie ulega też wątpliwości w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, że wynik konkursu ma ścisły związek z efektem bezpośredniego współzawodnictwa uczestników konkursu i ich rywalizacji. W wersji internetowej Wielkiego Słownika Języka Polskiego (projekt pod red. P. Żmigrodzkiego) pod hasłem „konkurs” czytamy, że jest to – „przedsięwzięcie artystyczne, rozrywkowe, sportowe, edukacyjne lub biznesowe, którego uczestnicy rywalizują o pierwszeństwo wyróżniane nagrodami”. W definicji tej jako kluczowy, statuujący definicję „konkursu” pojawia się element „rywalizacji”. Bez „rywalizacji” bowiem nie możemy dookreślić pojęcia „konkurs”. W Słowniku Języka Polskiego pod zwrotem „rywalizować” wskazuje się, że oznacza to: „ubiegać się o pierwszeństwo, o wygraną, o zdobycie czegoś; współzawodniczyć; konkurować z kimś” (zob. Słownik Języka Polskiego, M. Szymczak (red.), Warszawa 1989 r., tom III, s. 155.).”


Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdza się, że w przedsięwzięciu, które organizuje Wnioskodawca - nazywanym przez Niego konkursem - wystąpią elementy niezbędne do uznania go za konkurs. Uczestnicy konkursu będą pomiędzy sobą rywalizować, współzawodniczyć w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu, tzn. w konkursie wyłoniona została określona liczba zwycięzców, którym przyznana zostanie ograniczona liczba nagród i wyróżnień. Konkurs posiadał Regulamin określający nazwę konkursu, organizatora, uczestników konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców. W świetle powyższego wartość ww. nagród przyznanych osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, stanowi dla tych osób na gruncie przepisów ustawy przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy. Na Wnioskodawcy, jako na płatniku będzie ciążył obowiązek obliczenia i pobrania 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy oraz odprowadzenia go na rachunek właściwego urzędu skarbowego.


Wobec powyższe stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie uznać należało za prawidłowe.


Natomiast nagrody uzyskane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, z tytułu organizowanego przez Wnioskodawcę konkursu – jeżeli osoby te uczestniczą w konkursie w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą – stanowią przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej, a nie z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy). Oznacza to, że w takim przypadku dochód (przychód) z tytułu wygranej przez podatnika nagrody podlega opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.


Brak jest bowiem uzasadnienia do wyłączenia ze źródła przychodów jaką stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza gratyfikacji w postaci nagrody konkursowej za najlepsze osiągnięcia w konkursie, w sytuacji gdy dane czynności wykonywane są w ramach działalności zarobkowej prowadzonej we własnym imieniu i na własny rachunek, a ponadto działalność ta ma charakter zorganizowany i ciągły (powtarzalny i stały), a więc zostaną spełnione przesłanki z art. 5a pkt 6 ustawy. Jednocześnie zauważyć należy, że art. 9a ust. 1 i 2 ustawy, określający zasady opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej, nie zawiera odesłania do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.


Systematyka ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zakłada, że przychody osób fizycznych podlegające opodatkowaniu przyporządkowane są źródłom przychodów wymienionych w art. 10. Każde źródło przychodów ma przypisane zasady opodatkowania. Zatem nie jest konieczne wprowadzanie zastrzeżeń, iż zasady opodatkowania przychodów z jednego źródła nie mogą być stosowane do opodatkowania przychodów z innego źródła. Tym samym jeżeli - nie budzi wątpliwości, iż przychody (nagrody) z tytułu udziału w konkursach związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowią przychód z tej działalności, to należy uznać, że przychody takie podlegają opodatkowaniu na tych samych zasadach jak pozostałe przychody z działalności gospodarczej prowadzonej przez uczestnika konkursu.


Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27, albo art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych albo na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2019 r., poz. 43 ze zm.).


Tak więc dopuszczenie opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na innych zasadach, np. na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi naruszenie art. 9a ww. ustawy. Samo uznanie danego przedsięwzięcia za konkurs nie powoduje automatycznie, że ma zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przewidujący 10% zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową. Należy zauważyć, że redakcja art. 30 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że czynności i zdarzenia wymienione w tym przepisie, opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym, mają w zasadzie charakter jednorazowy i incydentalny, a celem przepisu jest ułatwienie poboru podatku. Cechy incydentalności nie można natomiast przypisać dochodom (przychodom) z pozarolniczej działalności gospodarczej, która jest działalnością zarobkową prowadzoną we własnym imieniu i na własny rachunek, mającą charakter zorganizowany i ciągły (powtarzalny i stały).

Zgodnie z art. 44 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

W związku z powyższym, podatnicy uzyskujący dochody ze źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, sami dokonają opodatkowania przekazanych przez Wnioskodawcę nagród (zgodnie z wybraną formą opodatkowania).

W konsekwencji na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy, z tytułu wygranych w konkursach otrzymanych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.


Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało w tym zakresie uznać za nieprawidłowe.


Jednocześnie nie udziela się odpowiedzi na pyt. Nr 2, gdyż Wnioskodawca oczekiwał na nie odpowiedzi w sytuacji uznania, że Wnioskodawca jako organizator konkursu jest obowiązany pobrać 10% zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych od wartości przekazanych nagród pieniężnych i wyróżnień pieniężnych zwycięzcom Konkursu osobom fizycznym będących czynnymi zarejestrowanymi podatnikami VAT, prowadzącymi pozarolniczą działalność gospodarczą i otrzymującym nagrodę pieniężną bądź wyróżnienie pieniężne w ramach i w związku z tą działalnością gospodarczą.


Końcowo, odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych oraz wyroków sądu wskazać należy, że dotyczą one konkretnych, indywidualnych spraw w określonych stanach faktycznych i są wiążące tylko w tych sprawach, nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i tym samym nie mogą być wiążące dla Organu wydającego interpretację indywidualną.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj