Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.613.2019.6.JM
z 10 marca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 12 listopada 2019 r. (data wpływu 21 listopada 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 stycznia 2020 r. (data nadania 17 stycznia 2020 r., data wpływu 22 stycznia 2020 r.) na wezwanie z dnia 10 stycznia 2020 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.613.2019.2.JM, 0114-KDIP2-2.4010.492.2019.3.PP (data nadania 10 stycznia 2020 r., data doręczenia 12 stycznia 2020 r.) oraz uzupełnionym pismem z dnia 7 lutego 2020 r. (data nadania 7 lutego 2020 r., data wpływu 7 lutego 2020 r.) na wezwanie z dnia 30 stycznia 2020 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.613.2019.5.JM, 0114-KDIP2-2.4010.492.2019.6.PP (data nadania 30 stycznia 2020 r., data doręczenia 31 stycznia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika, jest:

  • nieprawidłowe – w części dotyczącej: zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy kosztów związanych z podróżą ponoszonych przez Spółkę jako diety bądź zwrot kosztów (z wyjątkiem ubezpieczenia) ponad limit określony w rozporządzeniu, zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy kosztów udziału Prezesa Zarządu w konferencji i reprezentacji, a także zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy kosztów ubezpieczenia na pokrycie kosztów leczenia, assistance, NNW, odpowiedzialności cywilnej, bagażu;
  • prawidłowe – w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Pismem z dnia 10 stycznia 2020 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.613.2019.2.JM, 0114-KDIP2-2.4010. 492.2019.3.PP (data nadania 10 stycznia 2020 r., data doręczenia 12 stycznia 2020 r.) oraz pismem z dnia 30 stycznia 2020 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.613.2019.5.JM, 0114-KDIP2-2.4010.492. 2019.6.PP (data nadania 30 stycznia 2020 r., data doręczenia 31 stycznia 2020 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę uzupełnienia braków formalnych wniosku.

Pismem z dnia 16 stycznia 2020 r. (data nadania 17 stycznia 2020 r., data wpływu 22 stycznia 2020 r.) oraz pismem z dnia 7 lutego 2020 r. (data nadania 7 lutego 2020 r., data wpływu 7 lutego 2020 r.) uzupełniono powyższe w terminie.

Przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Zainteresowany (Spółka) jest spółką kapitałową prawa polskiego posiadającą siedzibę oraz miejsce zarządu na terytorium Polski oraz podlegającą w Polsce tzw. nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych („podatek CIT”).

Prezes Zarządu Spółki („Prezes Zarządu”) jest osobą fizyczną posiadającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski oraz podlegającą w Polsce tzw. nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych („podatek PIT”). Prezes Zarządu nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej („CEiDG”).

Prezes Zarządu posiada 90 udziałów stanowiących 90% udziałów w kapitale zakładowym Spółki. Prezes Zarządu pełni swoje funkcje związane z prowadzeniem spraw Spółki oraz reprezentowaniem Spółki jedynie w ramach stosunku korporacyjnego, tj. wyłącznie na podstawie powołania uchwałą wspólników zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2019 r., poz. 505, z późn. zm. – dalej „KSH”) oraz zgodnie z umową Spółki. Z tego tytułu Prezes Zarządu otrzymuje wynagrodzenie.

Określenie miesięcznego wynagrodzenia dla Prezesa Zarządu nastąpi tylko w treści uchwały Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Spółki (bez zawarcia osobnej umowy), („Uchwała”).

Spółka oraz Prezes Zarządu nie zawierali osobnej regulacji umownej dotyczącej kwestii odpowiedzialności Prezesa Zarządu wobec osób trzecich, co oznacza, że to Spółka będzie ponosić odpowiedzialność za działania i zaniechania Prezesa Zarządu jako organu reprezentacji Spółki.

W celu zapewnienia prawidłowego wykonywania funkcji Prezesa Zarządu, Spółka udostępni samochód osobowy do dyspozycji Prezesa Zarządu. Spółka będzie pokrywać wszelkie koszty wynikające z wykorzystywaniem pojazdu do celów związanych ze sprawowaniem funkcji Prezesa Zarządu, w tym koszty eksploatacyjne, koszty paliwa jak również koszty towarzyszące takie jak opłaty parkingowe, opłaty autostradowe i inne. Prezes Zarządu obowiązany jest do dokonywania wpisów w ewidencji przebiegu powierzonego mu pojazdu ze wskazaniem daty i celu wyjazdu, opisu trasy (skąd - dokąd) i liczby przejechanych kilometrów.

Prezes Zarządu nie może korzystać z powierzonego mu samochodu do celów prywatnych. Dojazd z miejsca zamieszkania do miejsca wykonywania funkcji Prezesa Zarządu i z powrotem jako związany z wykonywaniem obowiązków organizacyjnych wynikających z powierzonej funkcji i nie będzie kwalifikowany jako korzystanie z samochodu do celów prywatnych.

Wnioskodawca zobowiązuje się również pokrywać koszty związane z podróżami Prezesa Zarządu, zarówno krajowymi, jak i zagranicznymi, w tym koszty transportu i zakwaterowania także koszty udziału Prezesa Zarządu w konferencjach gospodarczych i koszty związane z reprezentacją Wnioskodawcy.

Wnioskodawca zobowiązuje się pokrywać również inne uzasadnione wydatki Prezesa Zarządu poniesione w związku z pełnieniem funkcji Prezesa Zarządu.

Wnioskodawca ponadto zobowiązał się pokrywać część kosztów związanych z objęciem Prezesa Zarządu prywatną opieką medyczną (abonament medyczny) – w części związanej z obowiązkowymi badaniami Prezesa Zarządu w zakresie profilaktycznej opieki medycznej Prezesa Zarządu. Koszty dodatkowych świadczeń zdrowotnych oraz świadczeń zdrowotnych np. za członków rodziny Prezesa Zarządu będą ponoszone indywidualnie przez Prezesa Zarządu.

Prezes Zarządu będzie zobowiązany przez Spółkę do odbycia szkoleń związanych z pełnieniem funkcji Prezesa Zarządu w Spółce. Szkolenia będą związane z przedmiotem działalności Spółki i będą dotyczyły zakresu związanego z usprawnieniem działalności Spółki. Koszty szkoleń będą ponoszone przez Spółkę.


Koszty i wydatki ponoszone przez Spółkę, wymienione w powyżej będą ponoszone przez Spółkę pod warunkiem ich należytego udokumentowania.


W uzupełnieniu z dnia 16 stycznia 2020 r. (data wpływu 22 stycznia 2020 r.) wskazano, że wydatki jakie ponosi Spółka w związku z podróżami Prezesa Zarządu związane są wyłącznie z pełnieniem funkcji zarządczych przez Prezesa Zarządu oraz reprezentowaniem Spółki na zewnątrz m.in. w toku branżowych spotkań i negocjacji, spotkań biznesowych, konferencji i szkoleń branżowych, w tym także konferencji i szkoleń branżowych, w trakcie których Prezes Zarządu będzie prelegentem. Do kosztów związanych z podróżami Prezesa Zarządu zaliczają się przede wszystkim: koszty przejazdów, koszty biletów lotniczych krajowych oraz zagranicznych (wraz z opłatą za bagaż), koszty lokalnego transportu, koszty ubezpieczenia podróży, koszty zakwaterowania, koszty noclegów i wyżywienia.

Wydatki ponoszone w związku z podróżami Prezesa Zarządu nie zostaną zaliczone przez Prezesa Zarządu do kosztów uzyskania przychodów w działalności Prezesa Zarządu. Ponadto, wydatki ponoszone w związku z podróżami Prezesa Zarządu będą ponoszone – zdaniem Zainteresowanego – w celu uzyskania przychodów przez Spółkę. Jak już wskazano powyżej, wydatki jakie ponosi Spółka w związku z podróżami Prezesa Zarządu związane są wyłącznie z pełnieniem funkcji Prezesa Zarządu oraz reprezentowaniem Spółki na zewnątrz m.in. w toku branżowych spotkań i negocjacji, spotkań biznesowych, konferencji i szkoleń branżowych, w tym także konferencji i szkoleń branżowych, w trakcie których Prezes Zarządu będzie prelegentem.

Co do zasady koszty podróży Prezesa Zarządu są i będą pokrywane przez Wnioskodawcę do limitu określonego w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r., poz. 167, z późn. zm.), („Rozporządzenie w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej”). Może jednak zdarzyć się sytuacja, że koszty podróży Prezesa Zarządu przekroczą limity wskazane w Rozporządzeniu w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej.

Wydatkami związanymi z udziałem Prezesa Zarządu w konferencjach gospodarczych mogą być np. koszt opłacenia udziału w konferencji, koszty przejazdów, koszty biletów lotniczych krajowych oraz zagranicznych (wraz z opłatą za bagaż), koszty lokalnego transportu, koszty ubezpieczenia podróży, koszty zakwaterowania, koszty noclegów i wyżywienia. Zarówno konferencje, jak i szkolenia związane są z działalnością Spółki. Przedmiotem działalności Spółki w głównym stopniu jest doradztwo gospodarcze i techniczne związane z obszarem budownictwa i inwestycji infrastrukturalnych, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów partnerstwa prywatno – publicznego oraz efektywności energetycznej. Dzięki udziałowi w konferencjach po-zyskiwana jest wiedza o najnowszych rozwiązaniach technicznych i prawnych, jak również umożliwiają one nawiązanie kontaktów z potencjalnymi klientami.

Wiedza i informacje nabywane przez Prezesa Zarządu w trakcie konferencji i szkoleń mają służyć nawiązywaniu, rozwijaniu i umacnianiu współpracy pomiędzy Zainteresowanym a jego kontrahentami oraz przyczynić się do zwiększenia sprzedaży produktów i usług Zainteresowanego. W szczególności, mają umożliwić Prezesowi Zarządu wypełnianie jego obowiązków w należyty sposób, z uwzględnieniem obowiązku aktualizacji wiedzy i umiejętności, wynikających np. z pojawienia się nowego stanu technologicznego. Obecność Spółki na rynku wymaga natomiast bieżącej aktualizacji wiedzy branżowej w celu zabezpieczenia źródeł przychodów z działalności prowadzonej przez Spółkę.

Koszty odbytych konferencji i szkoleń są związane z działalnością Spółki. Są to koszty dotyczące specjalistycznej wiedzy, która – poza działalnością prowadzoną przez Spółkę – nie będzie przydatna Prezesowi Zarządu.

Na koszty związane z reprezentowaniem Spółki składają się w szczególności wydatki ponoszone na spotkania biznesowe poza siedzibą Spółki lub kontrahenta odbywane np. w lokalu gastronomicznym, sali konferencyjnej. Często są to lokale do których dostęp wymaga znacznie wcześniejszej rezerwacji lub jest limitowany w inny sposób (np. sale konferencyjne).

Dzięki tym wydatkom Prezes Zarządu może budować oraz utrzymywać wizerunek Spółki jako podmiotu posiadającego ugruntowaną pozycję w biznesie, oraz jako pozytywnego, rzetelnego i wiarygodnego kontrahenta. Jest to szczególnie istotne, gdyż potencjalni kontrahenci Spółki rekrutują się z grona dużych firm wykonawczych z branży budowlanej oraz branży nowych technologii.

W uzupełnieniu z dnia 7 lutego 2020 r. (data wpływu 7 lutego 2020 r.) doprecyzowano, że poza aktem powołania Prezesa Zarządu uchwałą wspólników oraz poza umową Spółki oraz uchwałą Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Wnioskodawcy w przedmiocie ustalenia wysokości miesięcznego wynagrodzenia Prezesa Zarządu oraz ponoszenia przez Spółkę dodatkowych kosztów związanych z pełnieniem funkcji przez Prezesa Zarządu, o których mowa w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, nie były i nie będą istniały inne regulacje prawne dotyczące stosunków między Spółką a Prezesem Zarządu.

Zawierane polisy ubezpieczeniowe stanowią standardowe pakiety ubezpieczenia na czas podróży oferowane przez ubezpieczycieli. W zakres ubezpieczenia podróży Prezesa Zarządu będą wchodzić m.in.: (i) pomoc medyczna i koszty leczenia, (ii) podróż assistance, (iii) NNW, (iv) odpowiedzialność cywilna oraz (v) ubezpieczenie bagażu.


Zawierane polisy ubezpieczeniowe mogą dotyczyć ubezpieczenia wypadkowo - chorobowego a czas podróży Prezesa Zarządu. Z uwagi na specyfikę działalności Wnioskodawcy, odbywanie częstych podróży służbowych przez Prezesa Zarządu jest niezbędne dla zachowania i zabezpieczenia źródeł przychodów Zainteresowanego. Celem zawartej polisy ubezpieczeniowej będzie natomiast zapewnienie szybkiej opieki zdrowotnej dla Prezesa Zarządu i umożliwienie mu wykonywania obowiązków zawodowych.

Obowiązek Spółki do poniesienia wydatków z tytułu pokrywania kosztów ubezpieczenia Prezesa Zarządu będzie wynikać z uchwały zgromadzenia wspólników Zainteresowanego.


Polisa ubezpieczeniowa dotycząca podróży zawierana jest dla Prezesa Zarządu w związku z koniecznością odbywania przez Prezesa Zarządu podróży służbowych (zarówno krajowych jak i zagranicznych), wynikających z pełnienia funkcji Prezesa Zarządu związanych z reprezentowaniem Spółki.

Wydatki jakie ponosi Spółka w związku z podróżami Prezesa Zarządu (a zatem także dotyczące ubezpieczenia podróży Prezesa Zarządu) związane są wyłącznie z pełnieniem funkcji Prezesa Zarządu oraz reprezentowaniem Spółki na zewnątrz m.in. w toku branżowych spotkań i negocjacji, spotkań biznesowych, konferencji i szkoleń branżowych, w tym także konferencji i szkoleń branżowych, w trakcie których Prezes Zarządu będzie prelegentem.

Polisa ubezpieczeniowa zawierana jest dla Prezesa Zarządu w związku z koniecznością odbywania podróży służbowych (zarówno krajowych jak i zagranicznych), wynikających z pełnienia funkcji Prezesa Zarządu związanych z reprezentowaniem Spółki.

W przypadku w którym podróże będą odbywane przez inne osoby w celu realizacji interesów Spółki, takie polisy również będą zawierane.

Ubezpieczonym jest Prezes Zarządu i to Prezes Zarządu będzie otrzymywał ewentualne odszkodowanie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że w stanie faktycznym i w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, po stronie Prezesa Zarządu nie powstanie przychód w podatku PIT z tytułu udostępnienia przez Spółkę samochodu osobowego do dyspozycji Prezesa Zarządu, a tym samym Spółka nie będzie płatnikiem podatku PIT z tego tytułu?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że w stanie faktycznym i w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, po stronie Prezesa Zarządu nie powstanie przychód w podatku PIT z tytułu zapłaty przez Spółkę kosztów związanych z objęciem Prezesa Zarządu prywatną opieką medyczną (abonament medyczny) w części związanej z obowiązkowymi badaniami Prezesa Zarządu w zakresie profilaktycznej opieki medycznej Prezesa Zarządu, a tym samym Spółka nie będzie płatnikiem podatku PIT z tego tytułu?
  3. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że w stanie faktycznym i w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, po stronie Prezesa Zarządu nie powstanie przychód w podatku PIT z tytułu zapłaty przez Spółkę kosztów szkoleń związanych z pełnieniem funkcji Prezesa Zarządu w Spółce, a tym samym Spółka nie będzie płatnikiem podatku PIT z tego tytułu?
  4. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że w stanie faktycznym i w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, koszty ponoszone przez Spółkę związane z podróżami Prezesa Zarządu, zarówno krajowymi, jak i zagranicznymi, w tym koszty transportu i zakwaterowania a także koszty udziału Prezesa Zarządu w konferencjach gospodarczych i koszty związane z reprezentacją Spółki, stanowią dla Prezesa Zarządu przychód w podatku PIT podlegający zwolnieniu z podatku PIT, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16b ustawy o PIT, a tym samym Spółka nie będzie płatnikiem podatku PIT z tego tytułu?
  5. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że w stanie faktycznym i w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, koszty poniesione przez Spółkę związane z: (i) udostępnieniem przez Spółkę samochodu osobowego do dyspozycji Prezesa Zarządu, (ii) objęciem Prezesa Zarządu prywatną opieką medyczną (abonament medyczny) – w części związanej z obowiązkowymi badaniami Prezesa Zarządu w zakresie profilaktycznej opieki medycznej Prezesa Zarządu, (iii) odbyciem przez Prezesa Zarządu szkoleń związanych z pełnieniem funkcji Prezesa Zarządu oraz (iv) podróżami Prezesa Zarządu, zarówno krajowymi, jak i zagranicznymi, w tym koszty transportu i zakwaterowania a także koszty udziału Prezesa Zarządu w konferencjach gospodarczych i koszty związane z reprezentacją Spółki – stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodu w podatku CIT?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie Nr 1-4, w zakresie pytania Nr 5 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Zdaniem Zainteresowanych,

Ad 1)

prawidłowe jest stanowisko, że w stanie faktycznym i w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, po stronie Prezesa Zarządu nie powstanie przychód w podatku PIT z tytułu udostępnienia przez Spółkę samochodu osobowego do dyspozycji Prezesa Zarządu, a tym samym Spółka nie będzie płatnikiem podatku PIT z tego tytułu.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego we wniosku, w celu zapewnienia prawidłowego wykonywania funkcji Prezesa Zarządu, Spółka udostępni samochód osobowy do dyspozycji Prezesa Zarządu. Spółka będzie pokrywać wszelkie koszty wynikające z wykorzystywaniem pojazdu do celów związanych ze sprawowaniem funkcji Prezesa Zarządu, w tym koszty eksploatacyjne, koszty paliwa jak również koszty towarzyszące takie jak opłaty parkingowe, opłaty autostradowe i inne. Prezes Zarządu obowiązany jest do dokonywania wpisów w ewidencji przebiegu powierzonego mu pojazdu ze wskazaniem daty i celu wyjazdu, opisu trasy (skąd – dokąd) i liczby przejechanych kilometrów. Prezes Zarządu nie może korzystać z powierzonego mu samochodu do celów prywatnych. Dojazd z miejsca zamieszkania do miejsca wykonywania funkcji Prezesa Zarządu i z powrotem jako związany z wykonywaniem obowiązków organizacyjnych wynikających z powierzonej funkcji nie będzie kwalifikowany jako korzystanie z samochodu do celów prywatnych.

W związku z tym, zdaniem Spółki, prawidłowe jest stanowisko, że w stanie faktycznym i w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, po stronie Prezesa Zarządu nie powstanie przychód z tytułu udostępnienia przez Spółkę samochodu osobowego do dyspozycji Prezesa Zarządu.

Stanowisko Zainteresowanych znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 marca 2019 r. Nr 0113-KDIPT2-3.4011. 28.2019.1.MS, w której organ podatkowy wskazał, że „Jak wynika zatem z przywołanego opisu zdarzenia przyszłego, używanie samochodu służbowego służyć będzie Prezesowi Zarządu w celach związanych z wykonywaniem powierzonych obowiązków (wykonywaniem zadań służbowych). W przedmiotowej sprawie nie otrzyma on żadnej korzyści majątkowej kosztem Spółki. Korzystanie bowiem z samochodu służbowego przez Prezesa Zarządu, wobec którego Wnioskodawca, ze względu na specyfikę wykonywanych zadań oczekuje stałej gotowości, dyspozycyjności i mobilności, nie może zostać uznane za nieodpłatne świadczenie. Reasumując, jeśli istotnie jak stwierdza Wnioskodawca, samochód służbowy będzie wykorzystywany przez Prezesa Zarządu w celu wykonywania obowiązków służbowych oraz zadań dodatkowo powierzonych przez Spółkę, to brak jest podstaw do uznania, że w związku z dojazdem samochodem służbowym wykorzystywanym w celu wykonywania obowiązków służbowych, z miejsca zamieszkania do miejsca ich wykonywania, bądź powierzonych mu przez Wnioskodawcę zadań i z powrotem, po jego stronie nie powstanie przychód z nieodpłatnych świadczeń w rozumieniu art. 11 ust. 1 [ustawy o PIT]. Zatem, Spółka nie będzie miała z tego tytułu obowiązku ustalenia przychodu po stronie Prezesa Zarządu oraz obliczania, pobrania i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy.”

Ad 2)

prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanych, że w stanie faktycznym i w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, po stronie Prezesa Zarządu nie powstanie przychód w podatku PIT z tytułu zapłaty przez Spółkę kosztów związanych z objęciem Prezesa Zarządu prywatną opieką medyczną (abonament medyczny) w części związanej z obowiązkowymi badaniami Prezesa Zarządu w zakresie profilaktycznej opieki medycznej Prezesa Zarządu, a tym samym Spółka nie będzie płatnikiem podatku PIT z tego tytułu.

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego we wniosku, Zainteresowany zobowiązał się pokrywać część kosztów związanych z objęciem Prezesa Zarządu prywatną opieką medyczną (abonament medyczny) – w części związanej z obowiązkowymi badaniami Prezesa Zarządu w zakresie profilaktycznej opieki medycznej Prezesa Zarządu. Natomiast inne koszty dodatkowych świadczeń zdrowotnych oraz świadczeń zdrowotnych np. za członków rodziny Prezesa Zarządu będą ponoszone indywidualnie przez Prezesa Zarządu.

Zgodnie z art. 304 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2019 r.,

poz. 1040, z późn. zm.), „pracodawca jest obowiązany zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy, osobom fizycznym wykonującym pracę na innej podstawie niż stosunek pracy w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę, a także osobom prowadzącym w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę na własny rachunek działalność gospodarczą”.

W świetle ww. przepisu pracodawca jest zobowiązany zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy również osobom, z którymi łączy go inny stosunek prawny niż umowa o pracę (np. stosunek powołania na podstawie uchwały). Jednocześnie przepis nie rozstrzyga, w jaki sposób zostanie ten obowiązek zrealizowany. Obowiązki pracodawcy związane z przepisami BHP wobec osób, które świadczą pracę np. na podstawie zawartych umów o charakterze cywilnoprawnym są zatem takie same, jak wobec osób, które pozostają z nim w stosunku pracy. Zatem obowiązek zapewnienia pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy nie ogranicza się jedynie do osób świadczących pracę na podstawie stosunku pracy, ale dotyczy również osób świadczących pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, jeżeli praca ta jest wykonywana w zakładzie pracy lub w miejscu określonym przez pracodawcę.

W związku z powyższym, zdaniem Zainteresowanych, na przedsiębiorcach niebędących pracodawcami, w stosunku do osób wykonujących czynności np. na podstawie powołania, nie ciąży co prawda ustawowy obowiązek kierowania takich osób na badania profilaktyczne. Jednak celowość ich wykonania może wynikać z okoliczności faktycznych, kiedy warunki, w jakich czynności mają być wykonywane wymagają przeprowadzenia takich badań. Wówczas zapewnienie tym osobom badania przez przedsiębiorcę niebędącego pracodawcą należy uznać za realizację określonego w art. 304 § 1 Kodeksu pracy obowiązku zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy dla osób świadczących pracę na innej podstawie niż stosunek pracy.

Wobec tego, zdaniem Spółki, prawidłowe jest stanowisko, że w stanie faktycznym i w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, po stronie Prezesa Zarządu nie powstanie przychód w podatku PIT z tytułu zapłaty przez Spółkę kosztów związanych z objęciem Prezesa Zarządu prywatną opieką medyczną (abonament medyczny) – w części związanej z obowiązkowymi badaniami Prezesa Zarządu w zakresie profilaktycznej opieki medycznej Prezesa Zarządu.

Jak zostało wskazane m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 12 lutego 2018 r. Nr 0112-KDIL3-1.4011.19.2018.1.KF, „poniesienie przez Wnioskodawcę kosztów wstępnych i okresowych badań lekarskich wchodzących w zakres profilaktycznej opieki medycznej oraz kosztów szkoleń BHP nie rodzi po stronie Zarządzającego przychodu w rozumieniu przepisów [ustawy o PIT]. W związku z powyższym, Spółka nie będzie zobowiązana do obliczenia i pobrania zaliczki na [podatek PIT].”

Ad 3)

prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanych, że w stanie faktycznym i w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, po stronie Prezesa Zarządu nie powstanie przychód w podatku PIT z tytułu zapłaty przez Spółkę kosztów szkoleń związanych z pełnieniem funkcji Prezesa Zarządu u Wnioskodawcy, a tym samym Spółka nie będzie płatnikiem podatku PIT z tego tytułu.

Co do zasady, w sytuacji, gdy udział członka zarządu w szkoleniu nastawiony jest na poszerzenie jego indywidualnej wiedzy i umiejętności, członek zarządu otrzymuje konkretne przysporzenie majątkowe, bowiem gdyby nie pokrycie tych wydatków przez Spółkę – zarządzający musiałby ponieść taki koszt z własnych środków. Wyjątkiem od powyższej zasady jest jednak sytuacja, gdy zarządzający został zobowiązany do obowiązkowego uczestnictwa w konkretnych szkoleniach.

W opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego we wniosku zostało wskazane, że Prezes Zarządu będzie zobowiązany przez Spółkę do odbycia szkoleń związanych z pełnieniem funkcji Prezesa Zarządu w Spółce. Szkolenia będą związane z przedmiotem działalności Spółki i będą dotyczyły zakresu związanego z usprawnieniem działalności Spółki. Przy czym, koszty takich szkoleń będą ponoszone przez Spółkę.


Zdaniem Zainteresowanych, w sytuacji, w której Prezes Zarządu obowiązkowo odbywa szkolenie, które leży w interesie Spółki i za które sam by nie zapłacił – nie można mówić o powstaniu jakiegokolwiek przychodu po stronie Prezesa Zarządu. W tej kwestii zastosowanie znajduje orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 r. (sygn. akt K 7/13), w którym wskazano m.in., że aby można było mówić o powstaniu przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia, musi dojść do uzyskania korzyści w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który podatnik musiałby ponieść.


Tym samym, zdaniem Zainteresowanych, prawidłowe jest stanowisko, że w stanie faktycznym i w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, po stronie Prezesa Zarządu nie powstanie przychód w podatku PIT z tytułu zapłaty przez Spółkę kosztów szkoleń związanych z pełnieniem funkcji Prezesa Zarządu w Spółce, a tym samym Spółka nie będzie płatnikiem podatku PIT z tego tytułu.


Ad 4)

prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanych, że w stanie faktycznym i w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, koszty ponoszone przez Spółkę związane z podróżami Prezesa Zarządu, zarówno krajowymi, jak i zagranicznymi, w tym koszty transportu i zakwaterowania a także koszty udziału Prezesa Zarządu w konferencjach gospodarczych i koszty związane reprezentacją Spółki, stanowią dla Prezesa Zarządu przychód w podatku PIT podlegający zwol-nieniu z podatku PIT, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16b ustawy o PIT, a tym samym Spółka nie będzie płatnikiem podatku PIT z tego tytułu.

Jak stanowi art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o PIT, wolne od podatku PIT są diety i inne należności za czas:

  1. podróży służbowej pracownika,
  2. podróży osoby niebędącej pracownikiem

- do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 13 ustawy o PIT.


Art. 21 ust. 13 ustawy o PIT stanowi natomiast, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o PIT stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

  1. w celu osiągnięcia przychodów lub
  2. w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub
  3. przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub
  4. przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5 ustawy o PIT, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

W związku z powyższym, zdaniem Zainteresowanych, koszty ponoszone przez Spółkę związane z podróżami Prezesa Zarządu, zarówno krajowymi, jak i zagranicznymi, w tym koszty transportu i zakwaterowania a także koszty udziału Prezesa Zarządu w konferencjach gospodarczych i koszty związane z reprezentacją Spółki, stanowią dla Prezesa Zarządu przychód w podatku PIT podlegający zwolnieniu z podatku PIT, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16b ustawy o PIT.

Jak zostało wskazane m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 grudnia 2018 r. Nr 0113-KDIPT2-3.4011.555.2018.1.RR, „w odniesieniu do zwrotu wydatków związanych z uczestnictwem zarządzającego w szkoleniach, kursach i konferencjach (np. diet i innych należności) należy stwierdzić, że dokonywany przez spółkę zwrot diet i innych należności z tytułu udziału w szkoleniach, kursach czy konferencjach stanowi dla zarządzającego niewątpliwy przychód, bowiem jest to dla niego realna korzyść majątkowa. Zwolnienie podatkowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b [ustawy o PIT] (z uwzględnieniem limitu zwolnienia określonego ww. rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej) ma zastosowanie pod warunkiem, że otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów oraz zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów. A zatem, ww. zwolnienie znajdzie zastosowanie w przypadku uczestnictwa przez zarządzającego w konferencji lub obowiązkowym szkoleniu czy obowiązkowym kursie (tj. takim szkoleniu czy kursie, które nie stanowią dla niego przychodu). Są to bowiem sytuacje, w których zarządzający wykonuje czynności, do których został zobligowany i które leżą w interesie spółki, bowiem przyczyniają się do osiągnięcia przez nią przychodów.”

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązków płatnika, jest nieprawidłowe – w części dotyczącej: zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy kosztów związanych z podróżą ponoszonych przez Spółkę jako diety bądź zwrot kosztów (z wyjątkiem ubezpieczenia) ponad limit określony w rozporządzeniu, zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy kosztów udziału Prezesa Zarządu w konferencji i reprezentacji, a także zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy kosztów ubezpieczenia na pokrycie kosztów leczenia, assistance, NNW, odpowiedzialności cywilnej i ubezpieczenia bagażu oraz prawidłowe – w pozostałym zakresie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w cytowanej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.


Stosownie do art. 13 pkt 7 i pkt 9 tej ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:

  • przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (pkt 7),
  • przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej

- z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7 (pkt 9).

Oznacza to, że przychody uzyskane z tych tytułów stanowią zawsze przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeśli tego rodzaju umowy zawierane są w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej.


Wyjątek, o którym mowa w powołanym przepisie (tj. pkt 7 art. 13), dotyczy sytuacji, gdy podatnik powołany został np. do składu zarządu, rady nadzorczej, komisji lub innych organów stanowiących osoby prawnej. W takiej sytuacji uzyskane przez niego przychody będą przychodami w rozumieniu art. 13 pkt 7, a nie art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powołanie bowiem podatnika np. do składu zarządu, bez względu na sposób jego powołania, stanowi okoliczność, która powoduje zmianę kwalifikacji przychodu, jednakże nie wpływa na zmianę źródła przychodu, są to również przychody z działalności wykonywanej osobiście.


Tym samym, przychody uzyskane z tytułu świadczenia usług zarządzania dla celów podatku dochodowego należy zawsze kwalifikować jako przychody z działalności wykonywanej osobiście.


Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis stanu faktycznego i zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że przychód uzyskany z tytułu świadczenia przez Prezesa Zarządu usług zarządzania, będzie dla Niego przychodem z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Konsekwencją zakwalifikowania przychodów z tytułu świadczenia usług zarządzania jako przychodów z działalności wykonywanej osobiście jest ich opodatkowanie za pośrednictwem płatnika – na zasadach określonych w art. 41 i art. 42 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.


Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) – na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania (art. 42 ust. 1 ww. ustawy).


W zakresie świadczeń pokrywanych na rzecz Prezesa Zarządu należy wskazać, że stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


Stosownie do art. 11 ust. 2 ww. ustawy, wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Według art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu;
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
  4. w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy. Rozumienie tego pojęcia zostało jednak wypracowane w orzecznictwie.


W uchwałach z dnia 18 listopada 2002 r. sygn. akt FPS 9/02 oraz z dnia 16 października 2006 r. sygn. akt FPS 1/06 Naczelny Sąd Administracyjny ustalił znaczenie tego terminu w oparciu o przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że na gruncie tej ustawy, termin „nieodpłatne świadczenie” ma „szerszy zakres niż w prawie cywilnym, obejmuje bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy”. W uchwale z dnia 24 maja 2010 r. sygn. akt II FPS 1/10, NSA potwierdził powyższe stanowisko uznając, że ma ono również zastosowanie do podatku dochodowego od osób fizycznych, w stosunku do sytuacji wynikających z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne – to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu – przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.


Z treści wniosku wynika, że w celu zapewnienia prawidłowego wykonywania funkcji Prezesa Zarządu na podstawie aktu powołania, Spółka udostępni samochód osobowy do dyspozycji Prezesa Zarządu. Spółka będzie pokrywać wszelkie koszty wynikające z wykorzystywaniem pojazdu do celów związanych ze sprawowaniem funkcji Prezesa Zarządu, w tym koszty eksploatacyjne, koszty paliwa jak również koszty towarzyszące takie jak opłaty parkingowe, opłaty autostradowe i inne. Prezes Zarządu obowiązany jest do dokonywania wpisów w ewidencji przebiegu powierzonego mu pojazdu ze wskazaniem daty i celu wyjazdu, opisu trasy (skąd – dokąd) i liczby przejechanych kilometrów. Prezes Zarządu nie może korzystać z powierzonego mu samochodu do celów prywatnych. Dojazd z miejsca zamieszkania do miejsca wykonywania funkcji Prezesa Zarządu i z powrotem jako związany z wykonywaniem obowiązków organizacyjnych wynikających z powierzonej funkcji i nie będzie kwalifikowany jako korzystanie z samochodu do celów prywatnych.


Jak wynika zatem z powyższego, używanie samochodu służbowego służyć będzie Prezesowi Zarządu w celach związanych z wykonywaniem powierzonych obowiązków (wykonywaniem zadań służbowych). W przedmiotowej sprawie nie otrzyma on żadnej korzyści majątkowej kosztem Spółki. Korzystanie bowiem z samochodu służbowego przez Prezesa Zarządu, wobec którego Zainteresowany, ze względu na specyfikę wykonywanych zadań oczekuje stałej gotowości, dyspozycyjności i mobilności, nie może zostać uznane za nieodpłatne świadczenie.

Tym samym, jeśli istotnie jak stwierdza Zainteresowany, samochód służbowy będzie wykorzystywany przez Prezesa Zarządu w celu wykonywania obowiązków służbowych, to brak jest podstaw do uznania, że w związku z dojazdem samochodem służbowym wykorzystywanym w celu wykonywania obowiązków służbowych, z miejsca zamieszkania do miejsca ich wykonywania, bądź powierzonych mu przez Spółkę zadań i z powrotem, po jego stronie powstanie przychód z nieodpłatnych świadczeń w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, Spółka nie będzie miała z tego tytułu obowiązku ustalenia przychodu po stronie Prezesa Zarządu oraz obliczania, pobrania i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy.


W zakresie pytania Nr 1 stanowisko Zainteresowanego jest prawidłowe.

Ponadto, jak wynika z wniosku, Spółka zobowiązała się pokrywać część kosztów związanych z objęciem Prezesa Zarządu prywatną opieką medyczną (abonament medyczny) – w części związanej z obowiązkowymi badaniami Prezesa Zarządu w zakresie profilaktycznej opieki medycznej Prezesa Zarządu. Koszty dodatkowych świadczeń zdrowotnych oraz świadczeń zdrowotnych np. za członków rodziny Prezesa Zarządu będą ponoszone indywidualnie przez Prezesa.

Stosownie do art. 304 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeksu pracy (Dz. U. z 2019 r. poz. 1040, z późn. zm.), pracodawca jest obowiązany zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy, o których mowa w art. 207 § 2, osobom fizycznym wykonującym pracę na innej podstawie niż stosunek pracy w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę, a także osobom prowadzącym w zakładzie pracy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę na własny rachunek działalność gospodarczą.


W świetle ww. przepisów pracodawca jest zobowiązany zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy również osobom, z którymi łączy go inny stosunek prawny niż umowa o pracę, np. akt powołania o świadczenie usług zarządzania. Jednocześnie przepis nie rozstrzyga, w jaki sposób zostanie ten obowiązek zrealizowany. Obowiązki pracodawcy związane z przepisami BHP wobec osób, które świadczą pracę na podstawie zawartych umów o charakterze cywilnoprawnym są zatem takie same, jak wobec osób, które pozostają z nim w stosunku pracy. Zatem obowiązek zapewnienia pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy nie ogranicza się jedynie do osób świadczących pracę na podstawie stosunku pracy, ale dotyczy również osób świadczących pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, jeżeli praca ta jest wykonywana w zakładzie pracy lub w miejscu określonym przez pracodawcę.


W świetle powyższego, na przedsiębiorcach niebędących pracodawcami, w stosunku do osób pełniących funkcje na podstawie uchwały wspólników, nie ciąży obowiązek kierowania osób świadczących usługi zarządzania, na badania profilaktyczne oraz szkolenia z zakresu BHP. Celowość ich wykonania może jednak wynikać z okoliczności sprawy, kiedy to warunki, w jakich ma być wykonywana praca wymagają przeprowadzenia takich badań lub przeprowadzenia szkolenia w zakresie BHP. Wówczas zapewnienie tym osobom badania oraz szkolenia przez przedsiębiorcę niebędącego pracodawcą należy uznać za realizację określonego w art. 304 § 1 Kodeksu pracy obowiązku zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy dla osób świadczących pracę na innej podstawie niż stosunek pracy.


W konsekwencji, poniesienie przez Spółkę kosztów abonamentu medycznego w części dotyczących obowiązkowych badań wchodzących w zakres profilaktycznej opieki medycznej nie rodzi po stronie Prezesa Zarządu przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym, Spółka nie będzie zobowiązana do obliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.


W części dotyczącej pytania Nr 2 stanowisko Zainteresowanego należy uznać za prawidłowe.


Wątpliwości Zainteresowanych budzą również skutki podatkowe sfinansowania Prezesowi Zarządu kosztów szkoleń do odbycia których Prezes będzie zobowiązany. Szkolenia będą związane z przedmiotem działalności Spółki i będą dotyczyły zakresu związanego z usprawnieniem działalności Spółki.


Podkreślić należy, że nieodpłatne świadczenie jest przychodem, gdy świadczenie to powoduje wystąpienie po stronie Prezesa Zarządu przysporzenia w postaci nabycia wymiernej korzyści majątkowej lub w postaci również wymiernego zaoszczędzenia wydatku. Nieodpłatne świadczenie jest przychodem, gdy zostało spełnione w pełni dobrowolnie, tj. na zasadzie własnej woli – a nie w wykonaniu obowiązku. Przychód Prezesa Zarządu obejmuje nieodpłatne świadczenie, gdy świadczenie to zostanie spełnione w jego interesie (a nie w interesie Spółki) i przyniesie Prezesowi korzyść w postaci powiększenia jego aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść. W zakresie tego kryterium należy wskazać, że chodzi o realny charakter przysporzenia jako warunku objęcia nieodpłatnego świadczenia podatkiem dochodowym. Nieodpłatne świadczenie jest przychodem Prezesa, gdy korzyść jest wymierna i przypisana jemu indywidualnie.


Stwierdzić należy, co do zasady tego typu świadczenie powinno zostać zakwalifikowane jako przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Należy zauważyć, że udział Zarządzającego w szkoleniu nastawiony jest na poszerzenie jego indywidualnej wiedzy i umiejętności. Zarządzający otrzymuje w ten sposób konkretne przysporzenie majątkowe, bowiem gdyby nie pokrycie wydatku na szkolenie przez Spółkę – Zarządzający musiałby ponieść taki koszt z własnych środków.


Wyjątkiem od powyższej zasady jest jedynie przypadek, gdy Zarządzający został zobowiązany (np. w ramach zawartej umowy) do obowiązkowego uczestnictwa w konkretnych szkoleniach. W takiej sytuacji, podobnie jak w przypadku konferencji, nie sposób mówić o powstaniu przychodu po stronie podatnika, gdy uczestnictwo w danych szkoleniach jest jednym warunków wykonywania umowy, a odmowa wykonania tego obowiązku mogłaby skutkować np. rozwiązaniem umowy. W sytuacji, w której podatnik obowiązkowo odbywa szkolenie, które leży w interesie Spółki i za które sam podatnik nie zapłaciłby nie można zatem mówić o powstaniu jakiegokolwiek przychodu.


Ze stanu faktycznego wynika, że wiedza i informacje nabywane przez Prezesa Zarządu w trakcie konferencji i szkoleń mają służyć nawiązywaniu, rozwijaniu i umacnianiu współpracy pomiędzy Zainteresowanym a jego kontrahentami oraz przyczynić się do zwiększenia sprzedaży produktów i usług Zainteresowanego. W szczególności, mają umożliwić Prezesowi Zarządu wypełnianie jego obowiązków w należyty sposób, z uwzględnieniem obowiązku aktualizacji wiedzy i umiejętności, wynikających np. z pojawienia się nowego stanu technologicznego. Obecność Spółki na rynku wymaga natomiast bieżącej aktualizacji wiedzy branżowej w celu zabezpieczenia źródeł przychodów z działalności prowadzonej przez Spółkę. Koszty odbytych konferencji i szkoleń są związane z działalnością Spółki. Są to koszty dotyczące specjalistycznej wiedzy, która – poza działalnością prowadzoną przez Spółkę – nie będzie przydatna Prezesowi Zarządu.

Słusznie zatem Spółka odwołała się we własnym stanowisku do orzecznictwa sądowego, tj. że w niniejszej kwestii zastosowanie znajduje orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 lipca 2014 r., sygn. akt K 7/13, w którym wskazano, że aby można było mówić o powstaniu przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia, musi dojść do uzyskania korzyści w postaci powiększenia aktywów lub uniknięcia wydatku, który podatnik musiałby ponieść. W tej sytuacji, w której podatnik obowiązkowo odbywa szkolenie, które leży w interesie Spółki i za które sam podatnik nie zapłaciłby – nie skutkuje powstaniem jakiegokolwiek przychodu.


Stanowisko odnoszące się do pytania Nr 3 również należało uznać za prawidłowe, bowiem w sytuacji, w której Prezes Zarządu obowiązkowo odbywa szkolenie, które związane jest z pełnioną funkcją – nie może być mowy o powstaniu jakiegokolwiek przychodu. W konsekwencji na Spółce nie ciążą i nie będą ciążyły obowiązki płatnika z powyższego tytułu.

W zakresie zagadnienia objętego pytaniem Nr 4 należy wskazać, że w przypadku, gdy Spółka sfinansuje Prezesowi Zarządu koszty podróży należy wskazać, że nie wszystkie świadczenia otrzymane przez osoby fizyczne podlegają opodatkowaniu.

Katalog zwolnień przedmiotowych określony w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje w pkt 16 zwolnienie od podatku diet i innych należności za czas:

  1. podróży służbowej pracownika,
  2. podróży osoby niebędącej pracownikiem

- do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Wskazać jednak należy, że aby przedmiotowe świadczenia – do wysokości określonej w odrębnych przepisach – korzystały ze zwolnienia muszą zostać spełnione warunki wynikające z art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z jego treścią przepis art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone o kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

  1. w celu osiągnięcia przychodów lub
  2. w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub
  3. przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub
  4. przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

Zatem, powyższe zwolnienie obejmuje wszelkie podróże osoby niebędącej pracownikiem pod warunkiem, że wypłacone świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów świadczeniobiorcy zarządzającego oraz zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów.

Omawiane zwolnienie jest limitowane rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r., poz. 167).

Z § 1 ww. rozporządzenia wynika, że rozporządzenie to określa wysokość oraz warunki ustalania należności przysługujących pracownikowi, zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej:

  1. na obszarze kraju, zwanej dalej „podróżą krajową”;
  2. poza granicami kraju, zwanej dalej „podróżą zagraniczną”.

W myśl § 2 ww. rozporządzenia z tytułu podróży krajowej oraz podróży zagranicznej, odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę, pracownikowi przysługują:

  1. diety;
  2. zwrot kosztów:

    1. przejazdów,
    2. dojazdów środkami komunikacji miejscowej,
    3. noclegów,
    4. innych niezbędnych udokumentowanych wydatków, określonych lub uznanych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.


W świetle powyższego, Zarządzający, któremu zwrócone są/będą koszty związane z udziałem w podróżach krajowych i zagranicznych (diety i inne należności z wyjątkiem ubezpieczenia) uzyskiwać będzie przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże przychód ten, w oparciu o przepis art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b), z zastrzeżeniem art. 21 ust. 13 ww. ustawy, może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania do wysokości limitów określonych w ww. rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Należy jednak podkreślić, że jeżeli zwracane Zarządzającemu ww. koszty będą wyższe od limitów określonych w przedmiotowym rozporządzeniu, to nadwyżka ponad te limity podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym, świadczenia polegające na pokrywaniu przez Zainteresowanego kosztów przejazdów, transportu (koszty biletów lotniczych krajowych oraz zagranicznych), lokalnego transportu, zakwaterowania, noclegów i wyżywienia, a także innych niezbędnych udokumentowanych wydatków związanych z podróżą (opłata za bagaż) Prezesom Zarządu – korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) w związku z art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości limitów określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej. W związku z tym Zainteresowany, jako płatnik, nie będzie miał obowiązku pobrania i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.


Należy jednak podkreślić, że jeżeli ponoszone przez Spółkę ww. koszty będą wyższe od limitów określonych w przedmiotowym rozporządzeniu, to nadwyżka ponad te limity podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym, a na Spółce ciążyć będą obowiązki płatnika wynikające z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku, gdy Spółka finansuje zarządzającemu koszty uczestnictwa w konferencji oraz reprezentacji, należy przyjąć, że koszty te są wydatkami na reprezentację spółki na zewnątrz, a w konsekwencji nie stanowią przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


Należy bowiem zauważyć, że reprezentowanie Spółki na zewnątrz jako członek organu zarządzającego jest co do zasady jednym z obowiązków Zarządzającego określonych w zawartej ze Spółką umowie. Nie sposób mówić zatem o powstaniu przychodu po stronie zarządzającego w sytuacji, gdy uczestnictwo w konferencji i reprezentowanie Spółki wobec osób trzecich jest jednym z warunków wykonywania umowy, a odmowa wykonania tego obowiązku mogłaby skutkować np. rozwiązaniem umowy.


Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej sfinansowania kosztów związanych z podróżą, tj. kosztów przejazdu, transportu (koszty biletów lotniczych krajowych oraz zagranicznych), lokalnego transportu, zakwaterowania, noclegów i wyżywienia, a także innych niezbędnych udokumentowanych wydatków związanych z podróżą (opłata za bagaż) do wysokości limitów określonych w rozporządzeniu należało uznać za prawidłowe, natomiast za nieprawidłowe w części dotyczącej sfinansowania kosztów związanych z podróżą powyżej limitów określonych w rozporządzeniu oraz w części dotyczącej sfinansowania Prezesowi Zarządu kosztów uczestnictwa w konferencji i reprezentacji.


W zakresie kosztów ubezpieczenia, należy wskazać, że zgodnie z § 19 rozporządzenia, w przypadku choroby powstałej podczas podróży zagranicznej pracownikowi przysługuje zwrot udokumentowanych niezbędnych kosztów leczenia za granicą. Zwrot kosztów, o których mowa w ust. 1, następuje ze środków pracodawcy, z wyjątkiem świadczeń gwarantowanych udzielonych zgodnie z przepisami o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w Unii Europejskiej, o których mowa w art. 5 pkt 32 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.). Nie podlegają zwrotowi koszty zakupu leków, których nabycie za granicą nie było konieczne, koszty zabiegów chirurgii plastycznej i kosmetycznych oraz koszty nabycia protez ortopedycznych, dentystycznych lub okularów. W razie zgonu pracownika za granicą, pracodawca pokrywa koszty transportu zwłok do kraju.


Z przytoczonych powyżej przepisów wynika, że pracodawca jest zobowiązany do dokonania zwrotu przysługujących pracownikowi wydatków przez niego poniesionych w czasie zagranicznej podróży służbowej oraz takich wydatków, które zostały przez pracodawcę określone lub uznane.


W przypadku choroby, pracownikowi należy się zwrot przysługujących wydatków określonych jako: niezbędne koszty leczenia za granicą. W razie śmierci pracownika za granicą, pracodawca pokrywa koszty transportu zwłok do kraju.


Skoro zatem, pokrycie przez Spółkę ściśle określonych świadczeń zdrowotnych – związanych z podróżą – jest jego obowiązkiem, to należy przyjąć, że poniesienie kosztów wykupienia polisy ubezpieczeniowej w części dotyczącej pomocy medycznej i kosztów leczenia, powoduje zabezpieczenie się Spółki przed ewentualnymi, nieprzewidzianymi wydatkami związanymi ze zwrotem udokumentowanych kosztów leczenia za granicą oraz wydatków poniesionych na nabycie koniecznych leków. W tej więc części, opłatę polisy ubezpieczeniowej przez Spółkę należy uznać, jako odpowiednią realizację narzuconego obowiązku w postaci ewentualnego zwrotu należności z tytułu niezbędnych kosztów leczenia za granicą.


Dlatego też, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy przychodu z tytułu sfinansowania składki ubezpieczenia obejmującej pomoc medyczną i koszty leczenia jest nieprawidłowe. Wartość zapłaconej z tego tytułu składki ubezpieczeniowej przez Spółkę w tej części nie stanowi przychodu Prezesa Zarządu, w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Natomiast Spółka wysyłająca Prezesa Zarządu w podróż służbową poza granice kraju na konferencję bądź reprezentację – co do zasady – nie ma obowiązku pokrywania wydatków związanych z ubezpieczeniem obejmującym swoim zakresem ubezpieczenie assistance, NNW, ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej oraz koszty ubezpieczenia bagażu.

Wydatki poniesione na ten cel mają za zadanie ochronę interesów Prezesa Zarządu i to Prezes Zarządu powinien zadbać o wykupienie polisy ubezpieczeniowej w tym zakresie. Sytuacja, w której składka ubezpieczeniowa opłacana jest przez inną osobę niż ta, w której interesie zawierana jest umowa powoduje powstanie przychodu u osoby, na rzecz której zawierana jest umowa, jest ona bowiem odstępstwem od ogólnej zasady pokrywania kosztów ubezpieczenia przez podmiot, którego interesów umowa dotyczy.


Gdyby bowiem Spółka nie sfinansowała własnym majątkiem kosztów polisy w tej części takie wydatki musiałby z własnych środków ponieść Prezes Zarządu. Tym samym, odniósł on realną korzyść poprzez fakt, że nie poniósł on uszczerbku we własnym majątku. Skoro tak, to świadczenie w postaci ubezpieczenia assistance, NNW, ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej oraz koszty ubezpieczenia bagażu stanowić będzie w świetle prawa podatkowego przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym.


Zatem pokrywanie przez Spółkę kosztów ubezpieczenia w części dotyczącej pomocy w podróży assistance, NNW, odpowiedzialności cywilnej i ubezpieczenia bagażu, będzie skutkować powstaniem po stronie Prezesa Zarządu przychodu z nieodpłatnych świadczeń, który należy zakwalifikować do przychodu z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 7 ustawy, od którego Spółka jako płatnik będzie zobowiązana do poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Wyżej wymieniony przychód nie podlega zwolnieniu określonemu w art. 21 ust. 1 pkt 16 cytowanej ustawy, gdyż z uwagi na fakt, że składka ubezpieczeniowa została zapłacona przez Wnioskodawcę, nie stanowi zatem zwrotu kosztów o których mowa w § 2 pkt 2 lit. c) rozporządzenia o podróży służbowej.


Mając powyższe na uwadze, stanowisko Zainteresowanych w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy przychodu z tytułu sfinansowania składki ubezpieczenia obejmującej pomocy w podróży assistance, NNW, odpowiedzialności cywilnej i ubezpieczenia bagażu jest nieprawidłowe.


W odniesieniu do powołanych przez Zainteresowanych pism organów podatkowych tut. Organ informuje, że potwierdzają stanowisko zawarte w ww. interpretacji, jednakże zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny/ zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie pokrywało się ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego e wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.


Interpretacja dotyczy stanów faktycznych przedstawionych przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionych stanach faktycznych oraz zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj