Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3.4012.17.2020.1.AW
z 13 marca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2020 r. (data wpływu 16 stycznia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania dotacji otrzymanej na realizację projektu polegającego na likwidacji wysokoemisyjnych źródeł ciepła na terenie Gminy oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z tym projektem – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania dotacji otrzymanej na realizację projektu polegającego na likwidacji wysokoemisyjnych źródeł ciepła na terenie Gminy oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z tym projektem.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Projekt pt. „(…)” będzie realizowany z dofinansowaniem ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

Podmiotem uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie jest Gmina. Odbiorcami końcowymi projektu są osoby fizyczne ubiegające się o przyznanie dofinansowania do wymiany indywidualnych, wysokoemisyjnych źródeł ciepła w Gminie, legitymujące się tytułem prawnym do nieruchomości.

Projekt obejmuje likwidację wysokoemisyjnych źródeł ciepła w Gminie na bardziej ekologiczne rodzaje ogrzewania, zgodnie z preferencjami mieszkańców oraz hierarchią wynikającą z możliwych do osiągnięcia efektów ekologicznych.

Głównym celem projektu jest poprawa jakości powietrza w Gminie. Planowane do realizacji działania wpisują się bezpośrednio w cel tematyczny działania (...), który stanowi Zachowanie i ochrona środowiska naturalnego oraz wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami oraz Priorytet inwestycyjny: (...). Cel szczegółowy dla działania (…) stanowi obniżenie poziomów zanieczyszczeń powietrza w województwie. Wskaźnikiem rezultatu bezpośredniego projektu będzie spadek emisji gazów cieplarnianych. Drugą miarą efektywności ekologicznej podejmowanych działań będzie redukcja emisji pyłu. Poprawa warunków aerosanitarnych osiągnięta dzięki planowanym działaniom przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa środowiska oraz mieszkańców. Projekt będzie wspomagał realizację wskazanego celu operacyjnego Strategii Rozwoju Województwa do 2020 roku: Wspieranie niskoemisyjnej gospodarki poprzez zastosowanie niskoemisyjnych paliw oraz wykorzystanie odnawialnych źródeł energii (instalacja pompy ciepła). Kompleksowa modernizacja systemów grzewczych w budynkach przewidzianych do objęcia projektem pozwoli także na poprawę warunków bytowych mieszkańców, zwiększenie komfortu użytkowania, poprawę sprawności urządzenia grzewczego, systemu dystrybucji ciepła, przygotowania ciepłej wody użytkowej, a także udoskonalenie systemu regulacji ciepła, co wpłynie bezpośrednio na efektywność energetyczną modernizowanych budynków. Planuje się wykorzystanie występującej w Gminie sieci gazowej, a w miejscach gdzie nie jest możliwe podłączenie lub jest to ekonomicznie nieuzasadnione planuje się wykorzystać odnawialne źródła energii typu pompa ciepła.

Zgodnie z ustaloną w regulaminie konkursu hierarchią za najbardziej uzasadnione działanie uznane zostało podłączenie do sieci gazowej możliwie dużej liczby budynków zlokalizowanych w pobliżu trasy przebiegu planowanego i istniejącego gazociągu.

Projekt przewiduje wymianę (...) węglowych źródeł ciepła na:

  • podłączenie do sieci gazowej – (...) szt.
  • pompy ciepła (...) szt.
  • kotły na biomasę (...) szt.

Efektem wymiany źródeł ciepła będzie redukcja CO2 o 21 750,96 Mg oraz pyłów o 141,4 Mg. Całkowite koszty projektu to (…) zł. Maksymalny poziom dofinansowania projektu środkami UE wynosi 34% wydatków kwalifikowanych projektu. Odbiorcami końcowymi projektu będą osoby fizyczne ubiegające się o przyznanie Grantu, legitymujące się tytułem prawnym do nieruchomości.

Katalog wydatków kwalifikowanych obejmuje:

  1. Działania informacyjno-promocyjno-edukacyjne.
  2. Działania inwestycyjne bezpośrednio związane z realizacją wymian źródeł ciepła.
  3. Działania wspierające poprawę jakości powietrza w Gminie i organizację procesu wymian.
  4. Koszty pośrednie, 15% bezpośrednich wydatków kwalifikowanych. W ramach kosztów pośrednich rozliczone zostaną takie kategorie wydatków jak: koszty koordynatora projektu, mającego za zadanie koordynowanie, koszty personelu projektu związane z administrowaniem projektem i jego rozliczanie; koszty personelu obsługowego (m.in. obsługa kadrowa, finansowa, administracyjna) na potrzeby funkcjonowania projektu; koszty obsługi księgowej (koszty wynagrodzenia osób księgujących wydatki w projekcie); koszty usług powielania dokumentów związanych z obsługą administracyjną projektu; koszty materiałów biurowych i artykułów piśmienniczych związanych z obsługą administracyjną projektu; koszty wyjazdów na miejsce realizacji projektu wraz z kosztami utrzymania i eksploatacji; koszty utrzymania powierzchni biurowych związanych z obsługą administracyjną projektu.

Przekazanie dofinansowania Beneficjentowi następuje po zakończeniu i przyjęciu prawidłowego rozliczenia realizacji zadania określonego w umowie zawartej pomiędzy Gminą a Beneficjentem. Beneficjent będzie sam nabywał towary i usługi w ramach projektu, a następnie będzie ubiegał się o zrefundowanie części poniesionych wydatków. Beneficjent nie będzie uiszczał żadnej opłaty/wkładu własnego na rzecz Gminy, bowiem to Beneficjent poniesie pełny koszt realizacji wymiany pieca i jego montażu i złoży wniosek o jago częściową refundację, zaś Gmina po weryfikacji przeleje mu określony zwrot stanowiący Grant, będący dofinansowaniem (dotacją celową) pozyskanym ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.

Każdy Beneficjent będzie miał możliwość dokonania zakupu towarów i usług u dowolnego dostawcy. Nie dojdzie, zatem do świadczenia usług ze strony Gminy na rzecz Beneficjenta, które podlegałoby opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Przeprowadzenie zaś ocen energetycznych budynków będzie zadaniem Gminy i to Gmina poniesie z tego tytuły wydatki.

Jedynymi kosztami Gminy są koszty pośrednie oraz koszty promocji projektu, które po otrzymaniu dofinansowania w ramach projektu, mogą być w części Gminie zrefundowane.

Jeżeli Gmina nie otrzyma dofinansowania, projekt nie będzie przez Gminę realizowany.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy w związku z otrzymaniem przez Wnioskodawcę środków w ramach realizacji opisanego w zdarzeniu przyszłym projektu, otrzymane dofinansowanie będzie stanowiło podstawę opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 z uwzględnieniem art. 29a ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) i co do zasady będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy?
  2. Czy Gmina będzie mieć możliwość odzyskania podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1.

Nie wystąpi konieczność odprowadzenia podatku VAT należnego z tytułu otrzymanej dotacji z UE w ramach omawianego projektu przez Gminę, bowiem otrzymane dofinansowanie nie będzie stanowiło podstawy opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 ustawy o VAT z uwzględnieniem art. 29a ust. 6 ustawy o VAT. W projekcie nie wystąpi świadczenie usług/dostawy towarów na rzecz mieszkańca ze strony Gminy, które podlegałoby opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. W związku z powyższym, jedynie w sytuacji, gdy to Gmina dokonywałoby świadczenia usług na rzecz mieszkańca, który to płaciłby Gminie za wymianę źródła ciepła, wystąpiłaby konieczność opodatkowania nie tylko ceny, którą musiałby Gminie zapłacić mieszkaniec, lecz także dofinansowania otrzymanego z UE, dzięki któremu wymiana źródła ciepła stała się tańsza dla mieszkańca. Powyższe wynika z brzmienia art. 29a ust. 1 ustawy o VAT w zw. z art. 403 ustawy – Prawo ochrony środowiska. Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, wyłącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika (Gminę).

Na postawie zaś art. 403 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2019 r., poz. 1396), do zadań własnych Gmin należy finansowanie ochrony środowiska w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4, 5 i 6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej na podstawie ww. regulacji odbywa się w trybie określonym w przepisach odrębnych, przy czym finansowanie to może polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. 2009 r. Nr 157, poz. 1240) z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji:

  1. podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności:
    1. osób fizycznych,
    2. wspólnot mieszkaniowych,
  2. osób prawnych,
    1. przedsiębiorców,
    2. Jednostek sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.

Zasady udzielania dotacji cenowej, o której mowa wyżej, obejmujące w szczególności kryteria wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania określa Rada Gminy.

Wnioskodawca zakłada, że udzielenie dotacji celowej mieszkańcowi (osobie fizycznej) nastąpi na podstawie umowy. W przypadku, gdy dotacja stanowiłaby pomoc publiczną lub pomoc de minimis jej udzielenie nie będzie możliwe, gdyż warunkiem przyznania dofinansowania jest to, iż nie mogą to być projekty objęte regułami pomocy publicznej lub pomocy da minimis.

W związku z powyższym sama okoliczność otrzymania Grantu przez mieszkańca od Gminy nie generuje skutków podatkowych w VAT dla Gminy. Beneficjent otrzyma refundację poniesionych wydatków wymiany źródła ciepła u prywatnego przedsiębiorcy, który to wystawi imienną fakturę na osobę fizyczną. Wysokość dotacji udzielonej przez UE na rzecz Gminy pozostaje tym samym bez związku przyczynowo-skutkowego dla zastosowanej przez podmiot trzeci ceny, którą płaci mieszkaniec.

Ad. 2.

Projekt będzie realizowany w formule Grantowej. Beneficjentami będą wyłącznie osoby fizyczne zamieszkujące Gminę, które wymienią źródła ciepła dla celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą i nie mają możliwości odzyskania VAT w związku z realizacją projektu. W przypadku działań takich jak przygotowanie projektu, zarządzanie projektem, promocja, system kontroli Beneficjentów Gmina nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku VAT, gdyż usługi związane z tymi działaniami nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych. W szczególności Gmina nie będzie pobierała żadnych opłat od Beneficjentów w związku z udziałem w projekcie, podatek VAT nie może więc zostać odzyskany w oparciu o przepisy (art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług) i będzie stanowił wydatek kwalifikowany w projekcie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Końcowo należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna przynosi skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie informuje się, że aktualnie obowiązuje publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj