Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-2.4012.79.2019.2.KS
z 13 marca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2019 r. (data wpływu 9 grudnia 2019 r.) uzupełnionego pismem z dnia 28 lutego 2020 r. (data wpływu 4 marca 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 6 lutego 2020 r. nr 0114-KDIP4-2.4012.79.2019.1.KS o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku szkoleń i kursów świadczonych przez jednostkę objętą systemem oświaty – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 grudnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku szkoleń i kursów świadczonych przez jednostkę objętą systemem oświaty.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest podmiotem o statusie placówki oświatowej w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r., poz. 1148 ze zm.), dalej jako prawo oświatowe. Status Wnioskodawcy został potwierdzony zaświadczeniem Starosty (…) z dnia 24 marca 2015 r. dotyczącym wpisu placówki do ewidencji szkół i placówek niepublicznych (…) jako podmiotu działającego na podstawie statutu z dnia 10 marca 2015 r., w którym przewidziano m.in. następujące cele i zadania Wnioskodawcy w zakresie prowadzonej działalności:

  • kształcenie ustawiczne osób dorosłych, w pozostałych formach edukacji, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy oraz doskonalenie umiejętności i kwalifikacji służących zarówno do rozwoju zawodowego (przydatnych przy wykonywaniu pracy zawodowej), jak i osobistego,
  • prowadzenie kształcenia ustawicznego dorosłych, w szczególności w zakresie obszarów związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy, spawalnictwem, bezpieczeństwem ruchu drogowego, obsługą maszyn i urządzeń technicznych do robót ziemnych, budowlanych i drogowych, obsługą wózków jezdniowych oraz inne związane z kształceniem osób dorosłych,
  • edukacja w zakresie upowszechniania kształcenia zawodowego,
  • prowadzenie działalności na rzecz rozwoju przedsiębiorczości, a w szczególności świadczenie usług doradczych oraz szkoleniowych,
  • organizację kształcenia w formie kursu lub w trybie stacjonarnym, kształcenie na odległość oraz w trybach łączonych.


W zaświadczeniu Starosty (…) z dnia 24 marca 2015 r. wydanym na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 ze zm.) wskazano, że z dniem 24 marca 2015 r. zostały dokonane zmiany w treści wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez Starostę (…) pod Nr (…). Wedle treści zaświadczenia:

  • nazwa placówki niepublicznej to „(…) s.c. ”;
  • typ szkoły i profili kształcenia zawodowego lub cel placówki to „Placówka Kształcenia Ustawicznego”,
  • siedziba placówki niepublicznej oraz miejsce prowadzenia działalności: (…).

Ponadto w zaświadczeniu jako osoby fizyczne prowadzące placówkę niepubliczną wskazano: (…) tj. wspólników spółki cywilnej.

Wnioskodawca jako placówka oświatowa na podstawie art. 82 ustawy o systemie oświaty z 1991 roku została wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez Starostę (…) w dniu 25 kwietnia 2013 r. pod numerem (…), co zostało potwierdzone przez Starostę (…) w zaświadczeniu z 25 kwietnia 2013 r. (…)

Zgodnie z art. 168 prawa oświatowego, osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Jednocześnie zgodnie z art. 335 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe ((Dz. U. z 2017 r., poz. 60 ze zm.) z dniem 1 września 2017 r. ewidencja szkół i placówek niepublicznych prowadzona na podstawie art. 82 ustawy o systemie oświaty z roku 1991 stała się ewidencją szkół i placówek niepublicznych, o której mowa w art. 168 ustawy - Prawo oświatowe. Tym samym Wnioskodawca wpisany do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez Starostę (…) w dniu 25 kwietnia 2013 r. pod numerem (…) od 1 września 2017 r. jest placówką oświatową wpisaną do ewidencji prowadzonej na podstawie art. 168 ustawy Prawo oświatowe i jest placówką objętą system oświaty.

Wnioskodawca jako placówka kształcenia ustawicznego dla organizowanego kształcenia zapewnia:

  • program nauczania,
  • kadrę dydaktyczną posiadającą kwalifikacje zawodowe odpowiednie do prowadzonego kształcenia,
  • odpowiednie pomieszczenia wyposażone w sprzęt i pomoce dydaktyczne umożliwiające prawidłową realizację kształcenia i odbywania ćwiczeń praktycznych, zapewniające bezpieczne i higieniczne warunki pracy, nauki i ćwiczeń praktycznych,
  • nadzór wewnętrzny służący podnoszeniu jakości prowadzonego kształcenia i doskonalenia umiejętności,
  • warunki organizacyjne i techniczne umożliwiające udział w kształceniu i doskonaleniu umiejętności osób niepełnosprawnych.


W ramach przedmiotowego statutu placówki oświatowej realizowane są liczne kursy i szkolenia. Oferta Wnioskodawcy obejmuje kilkadziesiąt kursów i szkoleń, z których najczęściej organizowane są m.in.: (…)

Wnioskodawca jako placówka kształcenia ustawicznego prowadzi działalność w obszarach edukacji zawodowej i pozaszkolnej, skupionej na ustawicznym kształceniu wg formuły LLL (Life Long Learning). Specjalizuje się w szkolnictwie zawodowym, prowadzonym wg standardów kwalifikacyjnych uznanych w powszechnym systemie krajowym Polski i Unii Europejskiej. Szkolenia i kursy prowadzone przez Spółkę realizowane są w oparciu o istniejące lub autorsko opracowane programy szkoleniowe, dostosowywane do potrzeb rynku pracy i uczestników szkoleń.

Działalnością Wnioskodawcy według klasyfikacji PKD są pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD nr 85.59.B), jak również pozaszkolne formy edukacji z zakresu nauki jazdy i pilotażu (PKD nr 85.53.Z).

Szkolenia wykonywane przez Wnioskodawcę objęte zakresem wniosku Spółka świadczy jako główny wykonawca. Klienci, dla których świadczone są usługi to osoby fizyczne powyżej 18 roku życia, jak również osoby prawne i jednostki należące do sektora publicznego, takie jak: Ministerstwo (….), Urzędy Marszałkowskie, Urzędy Wojewódzkie, Wojewódzkie Urzędy Pracy, Instytut Spawalnictwa w (…), Instytut (…), Centralny Instytut (…), Urząd (…).

Wnioskodawca w zakresie podatku od towarów i usług realizowane szkolenia i kursy objęte podklasą PKD: 85.59.B (pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane) klasyfikuje - zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a u.p.t.u. - jako zwolnione od podatku od towarów i usług usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów prawa oświatowego, w zakresie kształcenia i wychowania.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że wszystkie szkolenia i kursy realizowane przez Wnioskodawcę jako placówkę kształcenia ustawicznego są objęte pytaniem nr 1. Nie istnieje zamknięty katalog kursów i szkoleń mieszczących się w działalności statutowej Wnioskodawcy jako placówki oświatowej oraz utrwalony zakres ich nazewnictwa. W zależności od zgłaszanych potrzeb realizowane są kursy i szkolenia w zakresie kształcenia, które Wnioskodawca realizuje jako wpisana do właściwego rejestru placówka kształcenia ustawicznego. We wniosku przedstawiono najczęściej organizowane kursy i szkolenia według typologii i nazewnictwa stosowanego w ofercie Wnioskodawcy.

Zwolnienie zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a u.p.t.u. swoim zakresem obejmuje dwa elementy: (1) usługi w zakresie kształcenia i wychowania (zakres przedmiotowy), gdzie (2) usługi są świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (zakres podmiotowy). Z zakresu zwolnienia wynika, że obejmuje swoim zakresem wszelkie usługi w zakresie kształcenia realizowane przez wskazane w przepisie podmioty. Przy spełnieniu kryterium podmiotowego każda usługa w zakresie kształcenia i wychowania jest objęta zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a u.p.t.u.

Wszystkie szkolenia i kursy, objęte zarówno pytaniem nr 1 i 2 stanowią usługi w zakresie kształcenia. Nie są to usługi w zakresie wychowania bo takich placówka nie prowadzi w świetle statutu. Natomiast we wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych nie zostały wskazane z nazwy żadne kursy i szkolenia ponieważ wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych nie przewiduje podawania nazw kursów i szkoleń. W załączeniu (zał. nr 4) do celów poglądowych kopia zaświadczenia Starosty (…) z dnia 24 marca 2015 r. dotyczącym wpisu placówki do ewidencji szkół i placówek niepublicznych (…), które obrazuje jakie dane są ujmowane w ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że wszystkie szkolenia i kursy realizowane przez Wnioskodawcę jako placówkę oświatową podlegają zwolnieniu od opodatkowania na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a u.p.t.u. jako usługi w zakresie kształcenia świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów prawa oświatowego?
  2. Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że wymienione we wniosku w punktach od I do VIII szkolenia i kursy realizowane przez Wnioskodawcę jako placówkę oświatową podlegają zwolnieniu od opodatkowania na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a u.p.t.u.?

Jeżeli w zakresie pytania nr 1 stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe, Wnioskodawca dodatkowo wnosi o udzielenie odpowiedzi na pytanie nr 2. Jeżeli w zakresie pytania nr 1 stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe, Wnioskodawca wnosi o uznanie pytania nr 2 za bezprzedmiotowe.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zwolnienie od opodatkowania na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a u.p.t.u. dla Wnioskodawcy jako placówki oświatowej świadczącej usługi w zakresie kształcenia świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów prawa oświatowego.

Artykuł 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej Dyrektywa VAT lub Dyrektywa 112) stanowi, że Państwa członkowskie zwalniają z VAT „kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie”. Wedle orzecznictwa TSUE (wyrok z 28 listopada 2013 r. w sprawie C-319/12), celem zwolnienia przewidzianego w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy VAT jest zapewnienie bardziej korzystnego traktowania świadczenia usług edukacyjnych w zakresie podatku VAT, co ma służyć ułatwieniu dostępu do tych usług i umożliwić uniknięcia wyższych kosztów, które wynikałyby z objęcia tych usług podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy VAT, usługi edukacyjne są jednak zwolnione tylko wtedy, gdy są świadczone przez podmioty prawa publicznego o celach edukacyjnych lub przez inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie. Zasadniczo to do prawa krajowego każdego z państw członkowskich należy ustalenie zasad, według których możliwa będzie taka kwalifikacja owych podmiotów. Państwa członkowskie dysponują swobodą uznania w tym zakresie.

Powołana regulacja dyrektywy została przeniesiona do prawa krajowego poprzez wprowadzenie zwolnienia z VAT w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a u.p.t.u. Na podstawie tego przepisu zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania. Ze zwolnienia korzystają zatem:

  • jednostki objęte systemem oświaty, tj.: przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne, artystyczne, placówki oświatowo-wychowawcze, placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, placówki artystyczne, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, placówki doskonalenia nauczycieli, biblioteki pedagogiczne, kolegia pracowników służb społecznych;
  • świadczące usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego niniejszego wniosku Wnioskodawca wpisany jest do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, o której mowa w art. 168 ustawy prawo oświatowe. Nie ulega wątpliwości, że jest jednostką objętą systemem oświaty i w konsekwencji spełnia wymóg zawarty w przepisie art. 43 ust 1 pkt 26 lit. a u.p.t.u. Nie ulega także wątpliwości, że cała działalność Wnioskodawcy jako placówki oświatowej jest działalnością w zakresie kształcenia. Statut placówki jako placówki kształcenia ustawicznego nie przewiduje innego typu działalności.

Z tych też względów szkolenia i kursy Wnioskodawcy jako placówki oświatowej świadczącej usługi w zakresie kształcenia świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów prawa oświatowego korzystają ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a u.p.t.u. Tym samym Spółka prawidłowo korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a u.p.t.u.

Ad. 2

Zwolnienie od opodatkowania na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a u.p.t.u. szkoleń i kursów wymienionych we wniosku w punktach od I do VIII realizowane przez Wnioskodawcę jako placówkę oświatową.

Jeżeli w zakresie pytania nr 1 stanowisko Wnioskodawcy okazałoby się nieprawidłowe w ocenie Wnioskodawcy poszczególne szkolenia i kursy wymienione w stanie faktycznym wniosku w punktach od I do VIII korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a u.p.t.u.

W świetle zakresu zwolnienia zawartego w przepisie art. 43 ust 1 pkt 26 lit. a u.p.t.u. nie ulega wątpliwości, że:

  • Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty i w konsekwencji spełnia pierwszy z wymogów zwolnienia;
  • aktywność Wnioskodawcy jako placówki oświatowej w zakresie ww. kursów i szkoleń polega na świadczeniu usług w zakresie kształcenia, co prowadzi do spełnienia drugiego z warunków. Statut placówki jako placówki kształcenia ustawicznego nie przewiduje innego typu działalności.

Wnioskodawca jest wpisany do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, o której mowa w art. 168 ustawy prawo oświatowe i nie ulega wątpliwości, że jest jednostką objętą systemem oświaty i w konsekwencji spełnia wymóg zawarty w przepisie art. 43 ust 1 pkt 26 lit. a u.p.t.u. Tym samym Spółka prawidłowo stosuje zwolnienie od opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a u.p.t.u. do poszczególnych szkoleń i kursów wymienionych w stanie faktycznym wniosku w punktach od I do VIII.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast z art. 146aa ust. 1 pkt 1 wynika, że w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z ww. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, zwolnione od podatku są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia na podstawie tego przepisu ma zatem charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z tego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy prawo oświatowe, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania. Powyższa regulacja ma jednak zastosowanie wyłącznie do tych usług kształcenia, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty.

Regulacja art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, stanowi implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 str. 1 ze zm.), zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy nie została jednak wskazana definicja „interesu publicznego”, nie zostały również określone podmioty, które mogą działać „w interesie publicznym”. Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa, jak i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu „interesu publicznego”.

W tym kontekście wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 szóstej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Należy zwrócić uwagę, że ustawodawca określając krąg usług objętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług odwołał się do przepisów o ustawy Prawo oświatowe.

Jak stanowi art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, z późn. zm.), system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego oraz centra kształcenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Zgodnie z art. 4 pkt 30 i 31 ustawy Prawo oświatowe, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:

  • kształceniu ustawicznym - należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny;
  • formach pozaszkolnych - należy przez to rozumieć formy uzyskiwania i uzupełniania wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, o których mowa w art. 117 ust. 1a;


Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.


Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe, szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:

  1. jednostkę samorządu terytorialnego;
  2. inną osobę prawną;
  3. osobę fizyczną.

W myśl art. 117 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:

  1. publicznych i niepublicznych szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych;
  2. formach pozaszkolnych realizowanych przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4.

Jak stanowi art. 117 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe, kwalifikacyjne kursy zawodowe mogą być prowadzone przez:

  1. publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z wyjątkiem szkół artystycznych - w zakresie zawodów, w których kształcą, oraz w zakresie innych zawodów przypisanych do branż, do których należą zawody, w których kształci szkoła;
  2. publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego;
  3. instytucje rynku pracy, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, prowadzące działalność edukacyjno-szkoleniową;
  4. podmioty prowadzące działalność oświatową, o której mowa w art. 170 ust. 2, posiadające akredytację, o której mowa w art. 118.

W świetle art. 168 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Na podstawie powyższych przepisów stwierdzić należy, że kształcenie ustawiczne to kształcenie w szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem o statusie placówki oświatowej w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowej. Status Wnioskodawcy został potwierdzony zaświadczeniem dotyczącym wpisu placówki do ewidencji szkół i placówek niepublicznych jako podmiotu działającego na podstawie statutu z dnia 10 marca 2015 r., w którym przewidziano m.in. następujące cele i zadania w zakresie prowadzonej działalności:

  • kształcenie ustawiczne osób dorosłych, w pozostałych formach edukacji, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy oraz doskonalenie umiejętności i kwalifikacji służących zarówno do rozwoju zawodowego (przydatnych przy wykonywaniu pracy zawodowej), jak i osobistego,
  • prowadzenie kształcenia ustawicznego dorosłych, w szczególności w zakresie obszarów związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy, spawalnictwem, bezpieczeństwem ruchu drogowego, obsługą maszyn i urządzeń technicznych do robót ziemnych, budowlanych i drogowych, obsługą wózków jezdniowych oraz inne związane z kształceniem osób dorosłych,
  • edukacja w zakresie upowszechniania kształcenia zawodowego,
  • prowadzenie działalności na rzecz rozwoju przedsiębiorczości, a w szczególności świadczenie usług doradczych oraz szkoleniowych,
  • organizację kształcenia w formie kursu lub w trybie stacjonarnym, kształceniu na odległość oraz w trybach łączonych.


Wnioskodawca został wpisany do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez Starostę w dniu 25 kwietnia 2013 r., a od 1 września 2017 r. jest placówką oświatową wpisaną do ewidencji prowadzonej na podstawie art. 168 ustawy Prawo oświatowe i jest placówką objętą system oświaty.

Wnioskodawca jako placówka kształcenia ustawicznego dla organizowanego kształcenia zapewnia:

  • program nauczania,
  • kadrę dydaktyczną posiadającą kwalifikacje zawodowe odpowiednie do prowadzonego kształcenia,
  • odpowiednie pomieszczenia wyposażone w sprzęt i pomoce dydaktyczne umożliwiające prawidłową realizację kształcenia i odbywania ćwiczeń praktycznych, zapewniające bezpieczne i higieniczne warunki pracy, nauki i ćwiczeń praktycznych,
  • nadzór wewnętrzny służący podnoszeniu jakości prowadzonego kształcenia i doskonalenia umiejętności,
  • warunki organizacyjne i techniczne umożliwiające udział w kształceniu i doskonaleniu umiejętności osób niepełnosprawnych.


W ramach przedmiotowego statutu placówki oświatowej realizowane są liczne kursy i szkolenia.

Jako placówka kształcenia ustawicznego Wnioskodawca prowadzi działalność w obszarach edukacji zawodowej i pozaszkolnej, skupionej na ustawicznym kształceniu. Specjalizuje się w szkolnictwie zawodowym, prowadzonym wg standardów kwalifikacyjnych uznanych w powszechnym systemie krajowym Polski i Unii Europejskiej. Szkolenia i kursy prowadzone przez Wnioskodawcę realizowane są w oparciu o istniejące lub autorsko opracowane programy szkoleniowe, dostosowywane do potrzeb rynku pracy i uczestników szkoleń.

Wszystkie szkolenia i kursy realizowane są przez Wnioskodawcę jako placówkę kształcenia ustawicznego. Nie istnieje zamknięty katalog kursów i szkoleń mieszczących się w działalności statutowej Wnioskodawcy jako placówki oświatowej oraz utrwalony zakres ich nazewnictwa. W zależności od zgłaszanych potrzeb realizowane są kursy i szkolenia w zakresie kształcenia, które Wnioskodawca realizuje jako wpisana do właściwego rejestru placówka kształcenia ustawicznego. We wniosku przedstawiono najczęściej organizowane kursy i szkolenia według typologii i nazewnictwa stosowanego w ofercie Wnioskodawcy.

Wszystkie szkolenia i kursy, objęte zarówno pytaniem nr 1 i 2 stanowią usługi w zakresie kształcenia.

Wątpliwości dotyczą w pierwszej kolejności ustalenia, czy wszystkie szkolenia i kursy realizowane przez Wnioskodawcę jako placówkę oświatową podlegają zwolnieniu od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług jako usługi w zakresie kształcenia świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów prawa oświatowego.

Jak wskazano wyżej, z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Dla oceny tego, czy w przedmiotowej sprawie usługi, które świadczyć Wnioskodawca będą zwolnione od podatku od towarów i usług stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, konieczne jest stwierdzenie:

  1. czy są świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty oraz
  2. czy są to usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest niepubliczną placówką kształcenia ustawicznego. Wnioskodawca został wpisany do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, a od 1 września 2017 r. jest placówką oświatową wpisaną do ewidencji prowadzonej na podstawie art. 168 Prawo oświatowe i jest placówką objętą systemem oświaty. Zatem mając na uwadze przepisy art. 2 pkt 4 ustawy Prawo oświatowe wskazać należy, że Wnioskodawca spełnia przesłankę do uznania go za jednostkę objętą system oświaty. Tym samym Wnioskodawca spełnia przesłankę podmiotową wynikającą z ww. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, dla zwolnienia realizowanych szkoleń i kursów.


Aby jednak możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w cyt. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy nie wystarcza, ażeby dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe. Podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Jak już wskazano, nie jest przy tym konieczne, aby usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie cyt. przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Kształcenie to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania wiedzy, umiejętności oraz rozumienia otaczającego świata. Kształcenie obejmuje zarówno proces nauczania, jak i uczenia się, zaś wychowanie to jedna z form działalności społecznej, na którą składa się wiele zabiegów i procesów mających na celu wpływanie na fizyczny, umysłowy i moralny rozwój pokoleń.

W opisu sprawy Wnioskodawcę wskazał, że wszystkie szkolenia i kursy stanowią usługi w zakresie kształcenia.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w zakresie realizowanych przez Wnioskodawcę ww. usług spełniona została również druga przesłanka warunkująca możliwość skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy. Przeprowadzane szkolenia i kursy stanowią usługi w zakresie kształcenia zawodowego uczestniczących w nich osób, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy. Kształcenie to jest bowiem uzyskiwaniem i uzupełnianiem wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych.


Mając na uwadze powyższe regulacje prawne oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że wszystkie szkolenia i kursy świadczone przez Wnioskodawcę – jako niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego, będącą podmiotem objętym przepisami ustawy Prawo oświatowe, uznać należy za usługi kształcenia zwolnione od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 wniosku należało uznać za prawidłowe.

Jedocześnie z uwagi na okoliczność, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 zostało uznane za prawidłowe, tut. Organ podatkowy nie dokonywał oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

Zastrzec również należy, że dokumenty (załączniki) dołączone do uzupełnienia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji, ponieważ Organ podatkowy nie jest uprawniony ani zobowiązany do ich weryfikacji w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj