Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.19.2020.2.ŻR
z 16 marca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2019 r. (data wpływu 9 stycznia 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 marca 2020 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieuznania dokonywanego przez Spółkę nieodpłatnego przekazania towarów za dostawę towarów, a w konsekwencji braku obowiązku opodatkowania podatkiem VAT tych przekazań - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieuznania dokonywanego przez Spółkę nieodpłatnego przekazania towarów za dostawę towarów, a w konsekwencji braku obowiązku opodatkowania podatkiem VAT tych przekazań.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca (dalej jako „Wnioskodawca” lub „Spółka”) prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie produkcji i sprzedaży narzędzi i akcesoriów ogrodowych oraz w zakresie produkcji i sprzedaży systemów rynnowych i podsufitki. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a jej sprzedaż podlega opodatkowaniu VAT.

W ofercie, Spółka posiada wiele produktów wykorzystywanych w ogrodzie oraz wokół domu m.in. szeroki asortyment różnych ręcznych narzędzi ogrodniczych (np. grabie, motyki, sekatory, piłki, szpadle, szufle, widły, siekiery, itp.); węże ogrodowe i techniczne; przyłącza, złączki i rozdzielacze do węży; wózki i stojaki do nawijania węży; zraszacze ogrodowe (np. zraszacze ręczne, zraszacze statyczne, lance zraszające), obrzeża i palisady ogrodowe; kosze ogrodowe; żyłki do podkaszarek; rękawice ogrodowe, etc. Spółka produkuje i sprzedaje także systemy rynnowe w różnych wymiarach i kolorach (na system składa się wiele różnych elementów m.in. rynny, rury spustowe, leje spustowe, denka, złączki, narożniki, kolanka, obejmy, wieszaki, haki rynnowe, trójniki, redukcje, osadniki, akcesoria do odzyskiwania deszczówki i in.) oraz systemy podsufitki dachowej w różnych wzorach i kolorach (na system podsufitki składają się deski sufitowe oraz różne rodzaje listew montażowych i wykończeniowych).

Swoje produkty Spółka dystrybuuje głównie poprzez swoich kontrahentów, którymi są podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej takich produktów (sieci handlowe lub mniejsze podmioty prowadzące detaliczne punkty sprzedaży np. sklepy ogrodnicze, sklepy budowlane, itp.) lub podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej (np. podmioty zaopatrujące detaliczne punkty sprzedaży). Spółka prowadzi także własny sklep internetowy za pośrednictwem którego sprzedaje część oferowanych przez siebie produktów.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka podejmuje szereg różnych działań marketingowych, reklamowych i promocyjnych, których celem jest zwiększenie sprzedaży oferowanych przez nią produktów. W ramach tych działań, w celu promocji swoich produktów Spółka m.in. dokonuje na rzecz swoich kontrahentów lub potencjalnych kontrahentów nieodpłatnych wydań różnych towarów. Poniżej wymieniono i opisano niektóre działania Spółki w tym zakresie, które objęte są niniejszym wnioskiem o interpretację:

  1. Katalogi z informacjami o produktach Spółki. Spółka nabywa i nieodpłatnie przekazuje swoim kontrahentom lub potencjalnym kontrahentom drukowane katalogi zawierające ofertę produktów Spółki oraz informacje dotyczące tych produktów (m.in. opis produktów i zastosowanych w nich rozwiązań, informacje techniczne, ilość poszczególnych produktów w opakowaniach zbiorczych, itp.). Katalogi te mają na celu informowanie wszelkie zainteresowane podmioty o oferowanych przez Spółkę produktach i promowanie tych produktów. Nie są one przeznaczone do odsprzedaży.
  2. Przedmioty służące ekspozycji produktów Spółki. W celu należytej ekspozycji swoich produktów w punktach sprzedaży detalicznej, Spółka przekazuje swoim kontrahentom nieodpłatnie następujące przedmioty:
    • kartonowe kuwety - część produktów dostarczanych przez Spółkę kontrahentom może być w punkcie sprzedaży wystawiane do sprzedaży (np. na półkach sklepowych) w specjalnych zbiorczych kartonowych pojemnikach, tzw. kuwetach. W szczególności dotyczy to drobnych przedmiotów sprzedawanych luzem, jak np. złączki lub przyłącza do węży. Produkty wystawione do sprzedaży w kuwecie mogą być następnie uzupełniane z większych zbiorczych opakowań (np. z worków lub dużych kartonów), w których produkty dostarczane są kontrahentowi. Kuwety pierwotnie z reguły stanowią kartonowe opakowanie produktów dostarczanych kontrahentom (opakowania te są zatowarowane), a następnie, po odpowiednim otwarciu/rozłożeniu opakowania, jego część może służyć jako kuweta, w której produkty są oferowane klientom w punkcie sprzedaży. W niektórych przypadkach kuwety mogą być dostarczane kontrahentom także samodzielnie (tj. niezatowarowane) w celu rozłożenia w punkcie sprzedaży i umieszczenia w nich produktów Spółki. Kuwety są oznaczone logo Spółki lub innymi oznaczeniami, pod którymi sprzedawane są dane produkty. Kuwety są przekazywane kontrahentom Spółki w celu ekspozycji produktów Spółki i są przeznaczone do ekspozycji/sprzedaży produktów Spółki, a nie do jakichś innych zastosowań,
    • kartonowe displaye - identyczne przeznaczenie co opisane powyżej kuwety mają także kartonowe displaye dostarczane przez Spółkę kontrahentom. Również służą one do ekspozycji produktów w punkcie sprzedaży. Kartonowa konstrukcja displayów jest jednak bardziej złożona niż konstrukcja kuwet i mogą być one wykorzystywane do ekspozycji większej liczby produktów, np. całej gamy różnych złączek danego systemu nawadniania ogrodu. W zależności od wielkości i kształtu, displaye mogą być wolnostojące lub przeznaczone do umieszczenia na półce sklepowej. Podobnie jak kuwety, displaye są z reguły dostarczane zatowarowane, a następnie mogą być uzupełniane ze zbiorczych opakowań poszczególnego produktu. Czasami displaye mogą być także dostarczane kontrahentom samodzielnie (tj. niezatowarowane). Dispalye są oznaczone logo Spółki lub innymi oznaczeniami, pod którymi sprzedawane są dane produkty Spółki. Są one przeznaczone jedynie do ekspozycji/sprzedaży produktów Spółki,
    • stojaki, regały i ekspozytory przeznaczone do ekspozycji narzędzi i akcesoriów ogrodowych - oprócz kartonowych kuwet i displayów, w celu ekspozycji swoich produktów w punktach sprzedaży, Spółka przekazuje kontrahentom także specjalne ekspozytory, regały lub stojaki. Przedmioty te mają solidniejszą konstrukcję od kuwet i displayów (z reguły są wykonane z metalu), co umożliwia należytą ekspozycję większych i cięższych produktów Spółki, np. dużych narzędzi ogrodniczych (np. metalowe szpadle, łopaty, grabie, widły), węży w zwojach, wózków i stojaków na węże, itp. Przedmioty te umożliwiają zaprezentowanie produktów Spółki w punkcie sprzedaży w odpowiedni i oczekiwany przez Spółkę sposób. Przedmioty te są oznaczone logo Spółki lub innymi oznaczeniami, pod którymi sprzedawane są dane produkty Spółki i są dostarczane kontrahentom tylko w celu ekspozycji/sprzedaży produktów Spółki, a nie do jakichś innych zastosowań,
    • płyty z elementami systemów rynnowych i podsufitki - aby zaprezentować klientom w punkcie sprzedaży oferowane przez Spółkę systemy rynnowe i systemy podsufitki Spółka przekazuje swoim kontrahentom płyty (z reguły są to płyty drewnopodobne), do których przymocowane są poszczególne elementy (lub części elementów) systemów rynnowych lub systemów podsufitki. Elementy systemów umieszczone na płycie nie są przeznaczone do sprzedaży, a mają jedynie na celu zaprezentowanie w odpowiedni sposób asortymentu oferowanych produktów ich potencjalnemu nabywcy w punkcie sprzedaży. Ekspozytory takie są oznaczone logo Spółki lub innymi oznaczeniami, pod którymi sprzedawane są dane produkty Spółki i są przeznaczone tylko do ekspozycji produktów Spółki,
  1. Dodatkowe rękawy foliowe i kartony do systemów rynnowych i podsufitki. Poszczególne elementy oferowanych przez Spółkę systemów rynnowych i podsufitki sprzedawane są kontrahentom Spółki w opakowaniach zbiorczych do dalszej odsprzedaży. Długie elementy (np. rynny, rury spustowe i elementy podsufitki) sprzedawane są w specjalnych foliowych rękawach, a elementy mniejsze w dużych kartonach. Zarówno rękawy, jak i kartony, są oznaczone logo Spółki lub innymi oznaczeniami danego produktu Spółki. W przypadku tego rodzaju produktów (systemy rynnowe i systemy podsufitki) ich należyte opakowanie, w szczególności podczas transportu do docelowego odbiorcy czyli na plac budowy, ma dla Spółki duże znaczenie, ponieważ z uwagi na ich rozmiary oraz częsty transport na plac budowy do finalnego odbiorcy łącznie z innymi materiałami budowlanymi, istnieje ryzyko ich uszkodzenia. Konsekwencją uszkodzenia w trakcie transportu jest ryzyko reklamacji produktu przez finalnego odbiorcę u jego dostawcy, co ma bezpośredni wpływ na sprzedaż Spółki oraz postrzeganie marki produktów Spółki. Ponadto widoczne logo Spółki lub oznaczeń danego produktu Spółki na opakowaniach tych produktów na placach budów jest dla Spółki bardzo korzystne ze względów marketingowych (buduje rozpoznawalność produktów Spółki wśród firm budowlanych i finalnych nabywców), same produkty po ich zamontowaniu na budynku nie mają już bowiem wyróżniających się oznaczeń marki produktu lub producenta. Z powyższych powodów, z punktu widzenia Spółki, pożądane jest aby systemy rynnowe i systemy podsufitki były dostarczane ich finalnym odbiorcom w „oryginalnych” odpowiednio dobranych do nich przez Spółkę i należycie oznakowanych opakowaniach, tj. w tych samych opakowaniach, w których produkty te są dostarczane przez Spółkę jej kontrahentom prowadzącym ich dalszą dystrybucję. W przypadku, gdy finalny odbiorca nabywa ilość produktów mniejszą niż znajdująca się w opakowaniu zbiorczym, w którym dostarczono produkty kontrahentowi, kontrahent nie posiada wystarczającej ilości takich opakowań. Mając powyższe na uwadze, Spółka wraz ze swoimi produktami dostarcza kontrahentom nieodpłatnie także odpowiednią ilość dodatkowych rękawów foliowych i dodatkowych kartonów, które są przeznaczone do pakowania produktów Spółki dla finalnych odbiorców. Dodatkowe rękawy i kartony są oznaczone logo Spółki lub innymi oznaczeniami, pod którymi sprzedawane są dane produkty Spółki i nie są przeznaczone do odsprzedaży, a jedynie do odpowiedniego opakowania produktów Spółki.
  2. Próbki produktów. Kontrahentom nabywającym od Spółki jej produkty, Spółka nieodpłatnie dostarcza egzemplarze pokazowe swoich produktów (np. złączek, węży, narzędzi ogrodniczych itd.), które są przeznaczone do ich ekspozycji klientom w punktach sprzedaży detalicznej. Ponadto Spółka, w celu zaprezentowania swoich produktów kontrahentom oraz potencjalnym kontrahentom, przekazuje im także próbne egzemplarze tych produktów. Przekazanie egzemplarzy próbnych ma na celu umożliwienie kontrahentom oraz potencjalnym kontrahentom zapoznanie się z wyglądem i właściwościami produktów Spółki i zachęcenie ich w ten sposób do podjęcia decyzji o rozpoczęciu dystrybucji produktów Spółki wśród swoich klientów lub też poszerzenia asortymentu już dystrybuowanych produktów Spółki o nowe produkty. Egzemplarze pokazowe oraz egzemplarze próbne produktów przekazywane w ww. celach kontrahentom lub potencjalnym kontrahentom Spółki są takie same jak produkty przeznaczone dla finalnych nabywców, nie są one jednak przeznaczone do sprzedaży lub wykorzystywania zgodnie z ich celem użytkowym, ale służą jedynie celom ekspozycyjnym oraz promocji. Kontrahenci oraz potencjalni kontrahenci Spółki, którym przekazywane są egzemplarze pokazowe lub egzemplarze próbne produktów Spółki, to podmioty profesjonalne prowadzące działalność gospodarczą w zakresie handlu produktami podobnymi do oferowanych przez Spółkę, a nie finalni odbiorcy takich produktów, w związku z czym przekazywane im egzemplarze pokazowe oraz próbne produktów, nie mają dla nich wartości użytkowej i nie zaspokajają ich potrzeb jako konsumentów.

Spółka wskazuje dodatkowo, że w zależności od konkretnego przypadku, jednostkowa cena nabycia/koszt wytworzenia bez podatku VAT towarów wymienionych powyżej w punktach 1-4 może przekraczać albo nie przekraczać kwoty 10 zł.

  1. Materiały reklamowe o wartości nieprzekraczającej 10 zł przekazywane w opakowaniach zbiorczych. W celach promocyjnych Spółka nieodpłatnie przekazuje swoim kontrahentom lub potencjalnym kontrahentom także różne materiały reklamowe (np. długopisy, smycze do kluczy, kubki, torby, czapki, itp.). Materiały te oznaczone są logo Spółki lub oznaczeniami produktów oferowanych przez Spółkę. Materiały przekazywane są kontrahentom lub potencjalnym kontrahentom Spółki z reguły w opakowaniach zbiorczych w celu ich dalszej dystrybucji (rozdania). Materiały te są rozdawane przede wszystkim wśród potencjalnych finalnych odbiorców produktów Spółki, pracowników kontrahentów i punktów sprzedaży, innych podmiotów uczestniczących w dystrybucji produktów Spółki lub wszelkich innych podmiotów działających w branży lub poza nią. Przekazywane materiały nie są przeznaczone do odsprzedaży. Celem takiego działania jest zwiększenie rozpoznawalności Spółki i jej produktów, co powinno przełożyć się na wzrost sprzedaży produktów. W zależności od rodzaju materiałów reklamowych, w opakowaniach zbiorczych mogą znajdować się ilości od kilku (np. kubki) do kilkuset sztuk (np. długopisy lub smycze) towaru. Łączna wartość towarów w opakowaniu zbiorczym może przekraczać 10 zł netto, jednakże jednostkowa cena nabycia lub koszt wytworzenia towaru nie przekracza 10 zł netto.

Nabycie lub wytworzenie towarów wymienionych powyżej w punktach 1-5, które następnie przekazywane są nieodpłatnie kontrahentom lub potencjalnym kontrahentom Spółki, związane jest ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Z tytułu nabycia lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych Spółce przysługuje zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Obecnie Spółka z ostrożności opodatkowuje podatkiem VAT opisane powyżej nieodpłatne przekazania towarów, jednak z uwagi na poważne wątpliwości, co do poprawności takiego działania, postanowiła wystąpić z niniejszym wnioskiem o interpretację podatkową.

W uzupełnieniu wniosku na pytania Organu:

  1. Czy przekazywane na rzecz kontrahentów/potencjalnych kontrahentów towary, objęte zakresem wniosku, stanowią prezenty o małej wartości lub próbki w rozumieniu art. 7 ust. 4 i ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106)?
  2. Czy przekazywanie na rzecz kontrahentów/potencjalnych kontrahentów towary, objęte zakresem wniosku, następuje wyłącznie na cele związane z działalnością gospodarczą Spółki?
  3. Czy w zamian za przekazanie na rzecz kontrahentów/potencjalnych kontrahentów towarów, objętych zakresem wniosku, Wnioskodawca otrzymuje jakiekolwiek wynagrodzenie lub kontrahenci zobowiązani są do wykonania określonych czynności? Jeśli tak, należy wskazać jakich czynności.
  4. Czy łączna wartość towarów przekazywanych na rzecz kontrahenta/potencjalnego kontrahenta przekraczać będzie w roku podatkowym kwotę 100 zł? Jeśli tak, to należy wskazać czy Wnioskodawca prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób.
  5. Jaką funkcję pełnią przekazywane towary wymienione w pkt 5 np. funkcję promocyjną, informacyjną, itp.?
  6. Czy przekazywane na rzecz kontrahentów/potencjalnych kontrahentów towary wymienione w pkt 1, 2, 3 i 5 mają wartość konsumpcyjną lub też użytkową dla konsumentów?

Wnioskodawca odpowiedział:

Ad. 1 Katalogi z informacjami o produktach Spółki

  1. W opinii Spółki, opisane we wniosku nieodpłatne przekazania kontrahentom/potencjalnym kontrahentom katalogów, z uwagi na brak konsumpcyjnego charakteru, nie stanowią dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. W konsekwencji, z uwagi na odwoływanie się przepisów art. 7 ust. 4 i ust. 7 ustawy o VAT dotyczących prezentów o małej wartości i próbek do art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, ocena czy te nieodpłatnie przekazywane towary stanowią prezenty o małej wartości lub próbki będzie bezprzedmiotowa. Gdyby jednak hipotetycznie przyjąć, że opisane we wniosku nieodpłatne przekazania katalogów stanowiłyby dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, to w opinii Spółki:
    • katalogi nie stanowiłyby próbek, o których mowa w art. 7 ust. 7 ustawy o VAT;
    • w przypadku, gdy jednostkowa cena nabycia/jednostkowy koszt wytworzenia katalogów bez podatku VAT nie przekraczałyby 10 zł, to katalogi spełniałyby warunki uznania ich za prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT;
    • w przypadku, gdy jednostkowa cena nabycia/jednostkowy koszt wytworzenia katalogów bez podatku VAT przekraczałyby 10 zł, katalogi nie mogłyby być uznane za prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT, ponieważ Spółka nie prowadzi ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób, którym przekazywane są katalogi.
  1. Tak, opisane we wniosku o interpretację przekazania towarów następują na cele związane z działalnością gospodarczą Spółki.
  2. Nie, opisane we wniosku o interpretację przekazania towarów są nieodpłatne, tj. Spółka nie otrzymuje za nie wynagrodzenia, a jej kontrahenci/potencjalni kontrahenci nie są zobowiązani do wykonywania czynności, które stanowiłyby ekwiwalent za przekazane im towary.
  3. Łączna wartość przekazanych kontrahentom/potencjalnym kontrahentom nieodpłatnie towarów może przekraczać w roku podatkowym kwotę 100 zł. Spółka nie prowadzi obecnie ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób, którym przekazywane są nieodpłatnie towary opisane we wniosku.
  4. Nie dotyczy.
  5. W opinii Spółki, katalogi przekazywane nieodpłatnie kontrahentom/potencjalnym kontrahentom opisane we wniosku nie mają dla nich wartości konsumpcyjnej. Kontrahenci lub potencjalni kontrahenci Spółki, którym przekazywane są te towary, są profesjonalnymi podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą w zakresie dystrybucji produktów Spółki lub produktów podobnych i przekazywane im przez Spółkę nieodpłatnie katalogi nie służą zaspokajaniu żadnych potrzeb konsumpcyjnych tych podmiotów, a mają jedynie na celu promocję i reklamę produktów Spółki.

Ad. 2 Przedmioty służące ekspozycji produktów Spółki (kuwety, displaye, stojaki, regały, ekspozytory)

  1. W opinii Spółki, opisane we wniosku nieodpłatne przekazania kontrahentom/potencjalnym kontrahentom przedmiotów służących ekspozycji produktów Spółki, z uwagi na brak konsumpcyjnego charakteru, nie stanowią dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. W konsekwencji, z uwagi na odwoływanie się przepisów art. 7 ust. 4 i ust. 7 ustawy o VAT dotyczących prezentów o małej wartości i próbek do art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, ocena czy te nieodpłatnie przekazywane towary stanowią prezenty o małej wartości lub próbki będzie bezprzedmiotowa. Gdyby jednak hipotetycznie przyjąć, że opisane we wniosku o interpretację nieodpłatne przekazania przedmiotów służących ekspozycji produktów Spółki stanowiłyby dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, to w opinii Spółki:
    • przedmioty te nie stanowiłyby próbek, o których mowa w art. 7 ust. 7 ustawy o VAT;
    • w przypadku, gdy jednostkowa cena nabycia/jednostkowy koszt wytworzenia tych przedmiotów bez podatku VAT nie przekraczałyby 10 zł, to przedmioty te spełniałyby warunki uznania ich za prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT;
    • w przypadku, gdy jednostkowa cena nabycia/jednostkowy koszt wytworzenia tych przedmiotów bez podatku VAT przekraczałyby 10 zł, przedmioty te nie mogłyby być uznane za prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT, ponieważ Spółka nie prowadzi ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób, którym są one przekazywane.

  1. Tak, opisane we wniosku o interpretację przekazania towarów następują na cele związane z działalnością gospodarczą Spółki.
  2. Nie, opisane we wniosku o interpretację przekazania towarów są nieodpłatne, tj. Spółka nie otrzymuje za nie wynagrodzenia, a jej kontrahenci/potencjalni kontrahenci nie są zobowiązani do wykonywania czynności, które stanowiłyby ekwiwalent za przekazane im towary.
  3. Łączna wartość przekazanych kontrahentom/potencjalnym kontrahentom nieodpłatnie towarów może przekraczać w roku podatkowym kwotę 100 zł. Spółka nie prowadzi obecnie ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób, którym przekazywane są nieodpłatnie towary opisane we wniosku.
  4. Nie dotyczy.
  5. W opinii Spółki, przedmioty służące ekspozycji produktów Spółki przekazywane nieodpłatnie kontrahentom/potencjalnym kontrahentom nie mają dla nich wartości konsumpcyjnej. Kontrahenci lub potencjalni kontrahenci Spółki, którym przekazywane są te towary, są profesjonalnymi podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą w zakresie dystrybucji produktów Spółki i przekazywane im przez Spółkę nieodpłatnie przedmioty służące ekspozycji produktów Spółki nie służą zaspokajaniu żadnych potrzeb konsumpcyjnych tych podmiotów, ale mają na celu wykorzystanie tych przedmiotów w celu odpowiedniego eksponowania produktów Spółki w punktach sprzedaży, promocję i reklamę produktów Spółki oraz zwiększanie rozpoznawalności Spółki i marek jej produktów.

Ad. 3 Dodatkowe rękawy foliowe i kartony do systemów rynnowych i podsufitki

  1. W opinii Spółki, opisane we wniosku nieodpłatne przekazania kontrahentom/potencjalnym kontrahentom dodatkowych rękawów foliowych i kartonów do systemów rynnowych i podsufitki, z uwagi na brak konsumpcyjnego charakteru, nie stanowią dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. W konsekwencji, z uwagi na odwoływanie się przepisów art. 7 ust. 4 i ust. 7 ustawy o VAT dotyczących prezentów o małej wartości i próbek do art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, ocena czy te nieodpłatnie przekazywane towary stanowią prezenty o małej wartości lub próbki będzie bezprzedmiotowa. Gdyby jednak hipotetycznie przyjąć, że opisane we wniosku o interpretację nieodpłatne przekazania dodatkowych rękawów foliowych i kartonów do systemów rynnowych i podsufitki stanowiłyby dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, to w opinii Spółki:
    • dodatkowe rękawy i kartony do systemów rynnowych i podsufitki nie stanowiłyby próbek, o których mowa w art. 7 ust. 7 ustawy o VAT;
    • w przypadku, gdy jednostkowa cena nabycia/jednostkowy koszt wytworzenia tych towarów bez podatku VAT nie przekraczałyby 10 zł, to towary te spełniałyby warunki uznania ich za prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT;
    • w przypadku, gdy jednostkowa cena nabycia/jednostkowy koszt wytworzenia tych towarów bez podatku VAT przekraczałyby 10 zł, to towary te nie mogłyby być uznane za prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT, ponieważ Spółka nie prowadzi ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób, którym są one przekazywane.
  1. Tak, opisane we wniosku o interpretację przekazania towarów następują na cele związane z działalnością gospodarczą Spółki.
  2. Nie, opisane we wniosku o interpretację przekazania towarów są nieodpłatne, tj. Spółka nie otrzymuje za nie wynagrodzenia, a jej kontrahenci/potencjalni kontrahenci nie są zobowiązani do wykonywania czynności, które stanowiłyby ekwiwalent za przekazane im towary.
  3. Łączna wartość przekazanych kontrahentom/potencjalnym kontrahentom nieodpłatnie dodatkowych rękawów foliowych i kartonów do systemów rynnowych i podsufitki może przekraczać w roku podatkowym kwotę 100 zł. Spółka nie prowadzi obecnie ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób, którym przekazywane są nieodpłatnie towary opisane we wniosku.
  4. Nie dotyczy.
  5. W opinii Spółki, dodatkowe rękawy i kartony do systemów rynnowych i podsufitki przekazywane nieodpłatnie kontrahentom/potencjalnym kontrahentom nie mają dla nich wartości konsumpcyjnej. Kontrahenci lub potencjalni kontrahenci Spółki, którym przekazywane są te towary, są profesjonalnymi podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą w zakresie dystrybucji produktów Spółki i przekazywane im przez Spółkę nieodpłatnie dodatkowe rękawy i kartony do systemów rynnowych i podsufitki nie służą zaspokajaniu żadnych potrzeb konsumpcyjnych tych podmiotów, ale mają na celu zapewnienie oczekiwanego przez Spółkę sposobu zapakowania przez kontrahentów produktów Spółki dostarczanych finalnym odbiorcom, co ma przyczynić się do należytego zabezpieczenia tych produktów w czasie transportu od kontrahenta do finalnych odbiorców oraz zwiększyć rozpoznawalność produktów Spółki wśród finalnych odbiorców oraz firm budowlanych.

Ad. 4 Próbki produktów

  1. W opinii Spółki, opisane w punkcie 4 wniosku (Próbki produktów), przekazywane nieodpłatnie kontrahentom/potencjalnym kontrahentom Spółki, egzemplarze pokazowe lub próbne produktów Spółki:
    • stanowią próbki, o których mowa w art. 7 ust. 7 ustawy o VAT;
    • w przypadku gdy jednostkowa cena nabycia/jednostkowy koszt wytworzenia tych towarów bez podatku VAT nie przekraczają 10 zł, spełniają one także przesłanki uznania ich za prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT;
    • w przypadku, gdy jednostkowa cena nabycia/jednostkowy koszt wytworzenia tych towarów bez podatku VAT przekraczają 10 zł, nie mogą być one uznane za prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT, ponieważ Spółka nie prowadzi ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób, którym te towary są przekazywane.
  1. Tak, opisane we wniosku o interpretację przekazania towarów następują na cele związane z działalnością gospodarczą Spółki.
  2. Nie, opisane we wniosku o interpretację przekazania towarów są nieodpłatne, tj. Spółka nie otrzymuje za nie wynagrodzenia, a jej kontrahenci/potencjalni kontrahenci nie są zobowiązani do wykonywania czynności, które stanowiłyby ekwiwalent za przekazane im towary.
  3. Łączna wartość przekazanych kontrahentom/potencjalnym kontrahentom nieodpłatnie towarów może przekraczać w roku podatkowym kwotę 100 zł. Spółka nie prowadzi obecnie ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób, którym przekazywane są nieodpłatnie towary opisane we wniosku.

Ad. 5 Materiały reklamowe o wartości nieprzekraczającej 10 zł przekazywane w opakowaniach zbiorczych

  1. W opinii Spółki, opisane w punkcie 5 wniosku (Materiały reklamowe o wartości nieprzekraczającej 10 zł przekazywane w opakowaniach zbiorczych) towary przekazywane nieodpłatnie kontrahentom/potencjalnym kontrahentom Spółki:
    • nie stanowią próbek, o których mowa w art. 7 ust. 7 ustawy o VAT;
    • stanowią prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT, ponieważ ich jednostkowa cena nabycia/jednostkowy koszt wytworzenia bez podatku VAT nie przekracza 10 zł;
    • w przypadku, gdy jednostkowa cena nabycia/jednostkowy koszt wytworzenia tych towarów bez podatku VAT przekraczałaby 10 zł, nie mogłyby być one uznane za prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT, ponieważ Spółka nie prowadzi ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób, którym są one przekazywane.
  1. Tak, opisane we wniosku o interpretację przekazania towarów następują na cele związane z działalnością gospodarczą Spółki.
  2. Nie, opisane we wniosku o interpretację przekazania towarów są nieodpłatne, tj. Spółka nie otrzymuje za nie wynagrodzenia, a jej kontrahenci/potencjalni kontrahenci nie są zobowiązani do wykonywania czynności, które stanowiłyby ekwiwalent za przekazane im towary.
  3. Łączna wartość przekazanych kontrahentom/potencjalnym kontrahentom nieodpłatnie towarów może przekraczać w roku podatkowym kwotę 100 zł. Spółka nie prowadzi obecnie ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób, którym przekazywane są nieodpłatnie towary opisane we wniosku.
  4. Nieodpłatne przekazania towarów opisanych w punkcie 5 wniosku mają na celu reklamę produktów Spółki oraz budowanie na rynku rozpoznawalności Spółki i marek jej produktów.
  5. W opinii Spółki, opisane w punkcie 5 wniosku towary przekazywane nieodpłatnie kontrahentom/potencjalnym kontrahentom Spółki mogą mieć dla nich wartość konsumpcyjną. Towary te są wprawdzie przekazywane kontrahentom/potencjalnym kontrahentom przede wszystkim w celu ich rozdania w celach reklamowych Spółki, np. potencjalnym finalnym odbiorcom produktów Spółki lub firmom wykonawczym, jednakże towary te mogą być także wykorzystywane przez samych kontrahentów/potencjalnych kontrahentów lub ich pracowników zgodnie z ich użytkowym przeznaczeniem (np. kontrahent będzie wykorzystywał w swoim biurze otrzymany nieodpłatnie kubek lub długopis z logo Spółki).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy opisane powyżej w punktach 1-5 dokonywane przez Spółkę nieodpłatne przekazania towarów stanowią dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, a w konsekwencji skutkują obowiązkiem opodatkowania podatkiem VAT tych przekazań?

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane powyżej w punktach 1-5 nieodpłatne przekazania towarów nie stanowią dostawy towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT i nie skutkują obowiązkiem opodatkowania podatkiem VAT tych przekazań (wykazania przez Spółkę podatku należnego z ich tytułu).

Poniżej Spółka przedstawia uzasadnienie swojego stanowiska.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez opodatkowaną podatkiem VAT dostawę towarów rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Przepis art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, statuuje zasadę opodatkowania VAT dokonywanych przez podatnika nieodpłatnych przekazań towarów należących do jego przedsiębiorstwa, jeżeli podatnikowi z tytułu nabycia lub wytworzenia tych towarów przysługiwało w całości lub w części prawo do odliczenia podatku naliczonego. Od zasady tej istnieje jednak szereg wyjątków, które wynikają zarówno ze szczególnych przepisów ustawy o podatku VAT, jak i z zasad ogólnych podatku VAT. W opinii Spółki, objęte niniejszym wnioskiem o interpretację przypadki dokonywanych przez Spółkę nieodpłatnych przekazań towarów należących do jej przedsiębiorstwa, spełniają warunki wyłączenia ich z opodatkowania podatkiem VAT.

Ad. 1, 2 i 3 (Katalogi z informacjami o produktach Spółki; Przedmioty służące ekspozycji produktów Spółki; Dodatkowe rękawy foliowe i kartony do systemów rynnowych i podsufitki)

Oceniając czy nieodpłatne przekazanie towarów w ogóle podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, w pierwszej kolejności należy ustalić czy przekazywany nieodpłatnie towar ma dla jego odbiorcy wartość użytkową (konsumpcyjną) i zaspokaja jego potrzeby. Konieczność takiego ustalenia wynika z podstawowej zasady, na jakiej opiera się podatek VAT, tj. opodatkowanie tym podatkiem konsumpcji. Jeżeli przekazywany nieodpłatnie towar nie ma dla odbiorcy wartości użytkowej (konsumpcyjnej), to wówczas takie nieodpłatne przekazanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Nieodpłatne przekazania towarów opisane powyżej w punktach 1-3 bez wątpienia nie mają konsumpcyjnego charakteru. Kontrahenci lub potencjalni kontrahenci Spółki, którym przekazywane są te towary, są profesjonalnymi podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą w zakresie dystrybucji produktów Spółki lub produktów podobnych i przekazywane im przez Spółkę nieodpłatnie towary (tj. wymienione w punktach 1-3 katalogi, kuwety, displaye, stojaki, regały, ekspozytory, dodatkowe rękawy foliowe i kartony) nie służą zaspokojeniu żadnych potrzeb konsumpcyjnych tych podmiotów, ale mają na celu promocję i reklamę produktów Spółki, umożliwić ich odpowiednie eksponowanie w punktach sprzedaży i zwiększenie rozpoznawalności marek Spółki i samej Spółki jako dostawcy określonych produktów, co w konsekwencji ma doprowadzić do zwiększenia sprzedaży Spółki. Należy zwrócić uwagę, że towary przekazywane nieodpłatnie przez Spółkę kontrahentom lub potencjalnym kontrahentom opatrzone są oznaczeniami Spółki lub jej produktów i nie są przeznaczone do innych celów niż eksponowanie oraz promocja i reklama produktów Spółki.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że dokonywane przez Spółkę nieodpłatne przekazania towarów opisane powyżej w punktach 1-3 nie stanowią dostawy w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Powyższe stanowisko jest ugruntowane w praktyce interpretacyjnej informacji skarbowej i znajduje potwierdzenie w wielu wydanych dotychczas interpretacjach podatkowych np. w wydanej w ostatnim czasie w podobnym stanie faktycznym interpretacji z dnia 11 stycznia 2019 r. numer 0114- KDIP4.4012.781.2018.1.AK.

Ad. 4 (Próbki produktów)

Zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o VAT, przepisu art. 7 ust. 2 tej ustawy nie stosuje się do przekazywanych przez podatnika prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Pojęcie próbki zostało zdefiniowane w art. 7 ust. 7 ustawy VAT. Zgodnie z tym przepisem przez próbkę rozumie się identyfikowalne jako próbka egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika:

  1. ma na celu promocję tego towaru oraz
  2. nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.

Definicję próbki zawarł także Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 30 września 2010 r. sygn. C-581/08 w sprawie EMI Group Ltd przeciwko The Commissioners for Her Majestys Revenue and Customs. Trybunał zdefiniował w tym wyroku próbkę jako „egzemplarz okazowy produktu, mający na celu promocję jego sprzedaży i pozwalający na ocenę jego cech i właściwości bez wykorzystania końcowego innego niż nieodłącznie powiązane z takimi działaniami promocyjnymi. Prawo krajowe nie może ograniczyć tego pojęcia w sposób ogólny jedynie do egzemplarzy okazowych mających postać inną niż przeznaczona do sprzedaży lub jedynie do pierwszego z serii jednakowych egzemplarzy okazowych przekazywanych przez podatnika na rzecz tego samego odbiorcy bez uwzględnienia charakteru przedstawianego produktu oraz okoliczności gospodarczych właściwych dla każdej czynności przekazania egzemplarzy okazowych”.

W oparciu o treść ww. przepisów ustawy o VAT oraz uwzględniając ww. orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, stwierdzić zatem należy, iż nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT nieodpłatne przekazanie towarów, jeśli przekazanie to jest dokonywane w ramach działalności gospodarczej i ma na celu promocję towaru oraz umożliwienie oceny jego właściwości przez klientów, a przekazanie to nie ma charakteru handlowego i nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru. Powyższe kryteria uznania danego przekazania towaru za przekazanie próbki, należy także oceniać z uwzględnieniem wszystkich okoliczności, jakie towarzyszą nieodpłatnemu przekazaniu.

Dokonywane przez Spółkę nieodpłatne przekazania egzemplarzy pokazowych oraz egzemplarzy próbnych produktów Spółki opisane powyżej w punkcie 4 spełniają wszystkie kryteria uznania ich za przekazanie próbek, w rozumieniu art. 7 ust. 3 i ust. 7 ustawy o VAT. Dokonywane są one bowiem w ramach działalności gospodarczej w celu promocji produktów Spółki. Przekazania nie mają charakteru handlowego - przekazywane produkty nie są przeznaczone do odsprzedaży, a ich przekazanie ma na celu umożliwienie kontrahentom oraz potencjalnym kontrahentom zapoznanie się z wyglądem i właściwościami produktów Spółki lub wykorzystanie ich przez kontrahentów jako egzemplarze pokazowe w punktach sprzedaży. Przekazywane produkty nie służą także zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego. Produkty te są bowiem przekazywane podmiotom profesjonalnie zajmującym się działalnością gospodarczą w zakresie handlu takimi produktami i są przeznaczone do wykorzystania na cele tej działalności (ocena produktu pod kątem ewentualnej jego dystrybucji oraz wykorzystanie w punktach sprzedaży jako egzemplarz pokazowy dla klientów), a nie do wykorzystania zgodnie z ich przeznaczeniem użytkowym.

Odnosząc się do nieodpłatnych przekazań opisanych powyżej w punktach 1-4, Spółka pragnie także wskazać, iż niezależnie od przedstawionych powyżej uzasadnień braku podstaw do opodatkowania podatkiem VAT takich nieodpłatnych przekazań, w przypadkach gdy jednostkowa cena nabycia/jednostkowy koszt wytworzenia netto przekazywanych nieodpłatnie towarów nie przekraczałyby 10 zł, to przekazania takie, jako przekazania prezentów o małej wartości, i tak nie podlegałyby opodatkowaniu VAT w oparciu o przepis art. 7 ust. 3 i ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT.

Ad. 5 (Materiały reklamowe o wartości nieprzekraczającej 10 zł przekazywane w opakowaniach zbiorczych)

Zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o VAT, przepisu art. 7 ust. 2 tej ustawy nie stosuje się do przekazywanych przez podatnika prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Pojęcie prezentów o małej wartości zdefiniowane zostało w art. 7 ust. 4 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem przez prezenty o małej wartości rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Z art. 7 ust. 3 i ust. 4 ustawy o VAT wynika zatem, że nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT nieodpłatne przekazanie towarów stanowiących prezenty o małej wartości, jeśli następuje to na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika. Nie jest zatem opodatkowane podatkiem VAT związane z działalnością gospodarczą podatnika:

  • nieodpłatne przekazanie towarów, których jednostkowa cena nabycia lub wytworzenia netto (tj. bez podatku VAT) nie przekracza 10 zł (art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy) oraz
  • nieodpłatne przekazanie towarów, których jednostkowa wartość przekracza 10 zł, jednak łączna wartość przekazań dla danej osoby w roku podatkowym nie przekracza 100 zł, pod warunkiem prowadzenia odpowiedniej ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osoby, na rzecz której dokonywane jest nieodpłatne przekazanie (art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy).

Spółka nie posiada obecnie ewidencji osób, na rzecz których dokonywane są nieodpłatne przekazania towarów, pozwalającej na ustalenie tożsamości tych osób, zastosowanie w jej przypadku może znaleźć zatem jedynie przepis art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT, dotyczący przekazywania towarów o wartości nieprzekraczającej 10 zł netto. Jeżeli zatem jednostkowa cena nabycia/jednostkowy koszt wytworzenia wydawanego towaru nie przekracza 10 zł netto, jego nieodpłatne przekazanie na cele związane z działalnością gospodarczą nie będzie podlegać opodatkowaniu niezależnie od tego, komu został wydany towar i czy podatnik prowadzi ewidencję osób, na rzecz których dokonano nieodpłatnego przekazania. Jeśli warunek ten jest spełniony, bez znaczenia jest ilość sztuk przekazywanych towarów jednemu podmiotowi.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że dokonywane przez Spółkę, opisane powyżej w punkcie 5, nieodpłatne przekazanie materiałów reklamowych, których jednostkowa cena nabycia/jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 10 zł netto, nie będzie stanowić dostawy towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT i nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT. Nie będzie miał przy tym znaczenia fakt, że materiały te mogą być przekazywane w opakowaniach zbiorczych, w których znajduje się towar, którego łączny koszt nabycia/łączny koszt wytworzenia przekracza 10 zł netto.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przy czym, na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Art. 7 ust. 3 ustawy stanowi, że przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Stosownie do art. 7 ust. 7 ustawy, przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się identyfikowalne jako próbka egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika:

  1. ma na celu promocję tego towaru oraz
  2. nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.

W świetle przywołanych uregulowań, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – co do zasady – podlega każde nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych.

Wyjątek stanowi przekazanie towarów stanowiących zdefiniowane w art. 7 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług prezenty o małej wartości lub próbki, o których mowa w art. 7 ust. 7 tej ustawy.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie produkcji i sprzedaży narzędzi i akcesoriów ogrodowych oraz w zakresie produkcji i sprzedaży systemów rynnowych i podsufitki. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a jej sprzedaż podlega opodatkowaniu VAT. Swoje produkty Spółka dystrybuuje głównie poprzez swoich kontrahentów, którymi są podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej takich produktów (sieci handlowe lub mniejsze podmioty prowadzące detaliczne punkty sprzedaży, np. sklepy ogrodnicze, sklepy budowlane, itp.) lub podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej (np. podmioty zaopatrujące detaliczne punkty sprzedaży). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka podejmuje szereg różnych działań marketingowych, reklamowych i promocyjnych, których celem jest zwiększenie sprzedaży oferowanych przez nią produktów. W ramach tych działań, w celu promocji swoich produktów Spółka m.in. dokonuje na rzecz swoich kontrahentów lub potencjalnych kontrahentów nieodpłatnych wydań różnych towarów m.in. katalogi z informacjami o produktach Spółki, przedmioty służące ekspozycji produktów Spółki (kuwety, displaye, stojaki, regały, ekspozytory), dodatkowe rękawy foliowe i kartony do systemów rynnowych i podsufitki, próbki produktów oraz materiały reklamowe o wartości nieprzekraczającej 10 zł przekazywane w opakowaniach zbiorczych. Opisane we wniosku o interpretację przekazania towarów następują na cele związane z działalnością gospodarczą Spółki. Przekazania te są nieodpłatne, tj. Spółka nie otrzymuje za nie wynagrodzenia, a jej kontrahenci/potencjalni kontrahenci nie są zobowiązani do wykonywania czynności, które stanowiłyby ekwiwalent za przekazane im towary.

Przy rozstrzygnięciu kwestii opodatkowania podatkiem VAT czynności nieodpłatnego przekazania kontrahentom lub potencjalnym kontrahentom nieodpłatnych wydań towarów, wymienionych w punktach 1-3, tj. katalogów z informacjami o produktach Spółki, przedmiotów służących ekspozycji produktów Spółki (kuwety, displaye, stojaki, regały, ekspozytory), dodatkowych rękawów foliowych i kartonów do systemów rynnowych i podsufitki, stosownym jest odwołanie się do założeń konstrukcyjnych podatku od towarów i usług. Otóż, u podstaw podatku VAT leży obciążenie tym podatkiem konsumpcji, co jest realizowane poprzez doliczanie go do ceny nabywanych przez konsumentów dóbr. Faktyczny ciężar podatku jest przerzucany na kolejnych nabywców, aby w końcu obciążyć ostatniego nabywcę – konsumenta, który nie uczestniczy już w tym systemie i nie ma możliwości dalszego przerzucenia podatku. Zatem podatek VAT obciąża konsumpcję danego towaru (lub usługi) przez którą należy rozumieć użycie nabytego towaru (lub usługi), w celu zaspokojenia jakiejkolwiek potrzeby konsumenta.

W analizowanych okolicznościach, nieodpłatne wydanie towarów wymienionych w punktach 1-3, tj. katalogów z informacjami o produktach Spółki, przedmiotów służących ekspozycji produktów Spółki (kuwety, displaye, stojaki, regały, ekspozytory), dodatkowych rękawów foliowych i kartonów do systemów rynnowych i podsufitki nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy. Przyczyną pozostawienia poza zakresem podatku VAT tych wydań jest brak ich konsumpcyjnego charakteru. Z wniosku wynika bowiem, że przekazywane przez Spółkę katalogi nie służą zaspokajaniu żadnych potrzeb konsumpcyjnych tych podmiotów, a mają jedynie na celu promocję i reklamę produktów Spółki. Przedmioty służące ekspozycji produktów Spółki nie służą zaspokajaniu żadnych potrzeb konsumpcyjnych tych podmiotów, ale mają na celu wykorzystanie tych przedmiotów w celu odpowiedniego eksponowania produktów Spółki w punktach sprzedaży, promocję i reklamę produktów Spółki oraz zwiększanie rozpoznawalności Spółki i marek jej produktów. Dodatkowe rękawy i kartony do systemów rynnowych i podsufitki nie służą zaspokajaniu żadnych potrzeb konsumpcyjnych tych podmiotów, ale mają na celu zapewnienie oczekiwanego przez Spółkę sposobu zapakowania przez kontrahentów produktów Spółki dostarczanych finalnym odbiorcom, co ma przyczynić się do należytego zabezpieczenia tych produktów w czasie transportu od kontrahenta do finalnych odbiorców oraz zwiększyć rozpoznawalność produktów Spółki wśród finalnych odbiorców oraz firm budowlanych. Oznacza to, że odbiorcy wydawanych przez Wnioskodawcę towarów nie odnoszą żadnej korzyści konsumpcyjnej, nie są też w wyniku dokonanych dostaw zaspokojone jakiekolwiek ich potrzeby, ani też nie pojawia się wskutek tego przysporzenie majątkowe. Wskazane we wniosku towary, tj. katalogi z informacjami o produktach Spółki, przedmioty służące ekspozycji produktów Spółki (kuwety, displaye, stojaki, regały, ekspozytory) czy dodatkowe rękawy foliowe i kartony do systemów rynnowych i podsufitki nie posiadają więc wartości konsumpcyjnej, użytkowej. Materiały te spełniają jedynie funkcję promocyjną, reklamową, ekspozycyjną produktów Spółki oraz mają na celu zwiększyć ich rozpoznawalność, co ma prowadzić do zwiększenia ich sprzedaży.

W konsekwencji powyższego, nieodpłatne przekazanie towarów, tj. katalogów z informacjami o produktach Spółki, przedmiotów służących ekspozycji produktów Spółki (kuwety, displaye, stojaki, regały, ekspozytory) oraz dodatkowych rękawów foliowych i kartonów do systemów rynnowych i podsufitki, nie mających dla kontrahentów/potencjalnych kontrahentów wartości konsumpcyjnej ani też użytkowej, nie stanowi dostawy towarów i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 2 ustawy.

Z treści przytoczonego wyżej art. 7 ust. 7 ustawy wynika, że nieodpłatne przekazanie w celach promocyjno-reklamowych próbek, umożliwiających klientom (potencjalnym klientom) poznanie właściwości i efektów działania towarów oferowanych przez podatnika, a dzięki temu wychwycenie ich zalet lub wad oraz różnic w porównaniu z innymi produktami dostępnymi na rynku, stanowi przekazanie próbek i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Należy jednak zauważyć, że o uznaniu towaru za próbkę, obok innych przesłanek, decyduje brak charakteru handlowego przekazania, oceniany ze względu na ilość przekazywanych przez podatnika próbek. Kryteria te należy przy tym odnieść do próbek towarów przekazywanych przez podatnika danemu odbiorcy w danym okresie.

W sytuacji, gdy pokrywają one lub mogą pokryć – ze względu na swoją ilość lub wartość – jego potencjalne zapotrzebowanie na dany towar lub część tego zapotrzebowania, eliminując lub ograniczając potrzebę dokonania zakupów tego towaru, uznać należy, że wspomniana przesłanka nie jest spełniona, a co za tym idzie nie ma również zastosowania wyłączenie z opodatkowania w oparciu o art. 7 ust. 3 ustawy, który jako przepis szczególny i wyjątkowy nie powinien być interpretowany w sposób prowadzący do rozszerzenia zakresu jego stosowania.

Warto w tym miejscu przywołać wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z dnia 30 września 2010 r. sygn. C-581/08 w sprawie EMI Group Ltd v. The Commissioners for Her Majestys Revenue and Customs, gdzie Trybunał zdefiniował próbkę jako „egzemplarz okazowy produktu, mający na celu promocję jego sprzedaży i pozwalający na ocenę jego cech i właściwości bez wykorzystania końcowego innego niż nieodłącznie powiązane z takimi działaniami promocyjnymi. Prawo krajowe nie może ograniczyć tego pojęcia w sposób ogólny jedynie do egzemplarzy okazowych mających postać inną niż przeznaczona do sprzedaży lub jedynie do pierwszego z serii jednakowych egzemplarzy okazowych przekazywanych przez podatnika na rzecz tego samego odbiorcy bez uwzględnienia charakteru przedstawianego produktu oraz okoliczności gospodarczych właściwych dla każdej czynności przekazania egzemplarzy okazowych”.

Jednocześnie przy rozważeniu, czy określone czynności wykonywane przez Wnioskodawcę stanowią „przekazanie próbek towarów” należy uwzględnić wszystkie istotne okoliczności. W ramach przeprowadzenia takiej analizy istotne jest przeanalizowanie odbiorców, którzy otrzymują towary w charakterze próbek, jak również cech fizycznych przedmiotowych towarów.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że kontrahentom nabywającym od Spółki jej produkty, Spółka nieodpłatnie dostarcza egzemplarze pokazowe swoich produktów (np. złączek, węży, narzędzi ogrodniczych itd.), które są przeznaczone do ich ekspozycji klientom w punktach sprzedaży detalicznej. Ponadto Spółka, w celu zaprezentowania swoich produktów kontrahentom oraz potencjalnym kontrahentom, przekazuje także próbne egzemplarze tych produktów. Przekazanie egzemplarzy próbnych ma na celu umożliwienie kontrahentom oraz potencjalnym kontrahentom zapoznanie się z wyglądem i właściwościami produktów Spółki i zachęcenie ich w ten sposób do podjęcia decyzji o rozpoczęciu dystrybucji produktów Spółki wśród swoich klientów lub też poszerzenia asortymentu już dystrybuowanych produktów Spółki o nowe produkty. Egzemplarze pokazowe oraz egzemplarze próbne produktów przekazywane w ww. celach kontrahentom lub potencjalnym kontrahentom Spółki są takie same jak produkty przeznaczone dla finalnych nabywców, nie są one jednak przeznaczone do sprzedaży lub wykorzystywania zgodnie z ich celem użytkowym, ale służą jedynie celom ekspozycyjnym oraz promocji. Kontrahenci oraz potencjalni kontrahenci Spółki, którym przekazywane są egzemplarze pokazowe lub egzemplarze próbne produktów Spółki, to podmioty profesjonalne prowadzące działalność gospodarczą w zakresie handlu produktami podobnymi do oferowanych przez Spółkę, a nie finalni odbiorcy takich produktów, w związku z czym przekazywane im egzemplarze pokazowe oraz próbne produktów nie mają dla nich wartości użytkowej i nie zaspokajają ich potrzeb jako konsumentów. Ponadto jak wskazał Wnioskodawca – próbki produktów stanowią próbki, o których mowa w art. 7 ust. 7 ustawy. Przekazywane egzemplarze pokazowe oraz próbne produktów służą jedynie celom ekspozycyjnym oraz promocji.

Skoro zatem przekazanie egzemplarzy pokazowych oraz próbnych produktów ma na celu wyłączne umożliwienie kontrahentom oraz potencjalnym kontrahentom zapoznanie się z wyglądem i właściwościami produktów Spółki i zachęcenie ich w ten sposób do podjęcia decyzji o rozpoczęciu dystrybucji produktów Spółki wśród swoich klientów lub też poszerzenia asortymentu już dystrybuowanych produktów Spółki o nowe produkty – bez możliwości ich sprzedaży czy wykorzystywania ich zgodnie z celem użytkowym, a ich podstawowym celem nie jest zaspokojenie potrzeb konsumenta końcowego – to nieodpłatne przekazanie towarów spełniających definicję próbek, zgodnie z art. 7 ust.7 ustawy, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji powyższego, należy wskazać, że nieodpłatne przekazanie przez Spółkę na rzecz kontrahentów/potencjalnych kontrahentów towarów w postaci próbek produktów (egzemplarze pokazowe lub próbne produkty Spółki) nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 7 ust. 3 w zw. z art. 7 ust. 7 ustawy.

Jak wskazano wyżej, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy, nie podlega przekazanie prezentów o małej wartości, jeśli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika (art. 7 ust. 3 ustawy).

Nie jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług przekazanie odbiorcom towarów, których jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazania towaru, nie przekracza 10,00 zł. Nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość mieści się w przedziale od 10,01 zł do 100,00 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Spełnienie zatem którejkolwiek z powyżej wskazanych przesłanek pozwala na nieopodatkowywanie nieodpłatnych przekazań. Natomiast jeżeli wartość przekazanego towaru przekracza 100,00 zł podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.

Podkreślić w tym miejscu należy, że konstrukcja przewidziana w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy zakłada, że jeżeli wartość jednostkowa wydawanego towaru nie przekracza 10 zł, jego wydanie nie będzie podlegać opodatkowaniu niezależnie od tego, komu zostały wydane towary i czy podatnik prowadzi ewidencję obdarowanych, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że w celach promocyjnych Spółka nieodpłatnie przekazuje swoim kontrahentom lub potencjalnym kontrahentom różne materiały reklamowe (np. długopisy, smycze do kluczy, kubki, torby, czapki, itp.) Materiały te oznaczone są logo Spółki lub oznaczeniami produktów oferowanych przez Spółkę. Materiały przekazywane są kontrahentom lub potencjalnym kontrahentom Spółki z reguły w opakowaniach zbiorczych w celu ich dalszej dystrybucji (rozdania). Celem takiego działania jest zwiększenie rozpoznawalności Spółki i jej produktów, co powinno przełożyć się na wzrost sprzedaży produktów. W zależności od rodzaju materiałów reklamowych, w opakowaniach zbiorczych mogą znajdować się ilości od kilku (np. kubki) do kilkuset sztuk (np. długopisy lub smycze) towaru. Łączna wartość towarów w opakowaniu zbiorczym może przekraczać 10 zł netto, jednakże jednostkowa cena nabycia lub koszt wytworzenia towaru nie przekracza 10 zł netto. Opisane we wniosku o interpretację przekazania towarów następują na cele związane z działalnością gospodarczą Spółki. Nadto Wnioskodawca wskazał, iż materiały reklamowe o wartości nieprzekraczającej 10 zł przekazywane w opakowaniach zbiorczych przekazywane nieodpłatnie kontrahentom/potencjalnym kontrahentom Spółki nie stanowią próbek, o których mowa w art. 7 ust. 7 ustawy o VAT, stanowią prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT, ponieważ ich jednostkowa cena nabycia/jednostkowy koszt wytworzenia bez podatku VAT nie przekracza 10 zł.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy wskazać należy, że nieodpłatne przekazanie towarów, których jednostkowa cena nabycia/koszt wytworzenia (bez podatku) – określone w momencie przekazywania – nie przekracza 10 zł, nie stanowi dostawy towarów i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wynika to z faktu, że przekazywane towary stanowią prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 ustawy, a ich przekazanie następuje na cele związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy.

Ponadto, w świetle przytoczonych przepisów – art. 7 ust. 3 w zw. z art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy – na opodatkowanie podatkiem od towarów i usług opisanego we wniosku nieodpłatnego przekazania nie ma wpływu ilość przekazanych przez Spółkę materiałów reklamowych jednemu podmiotowi. W szczególności, w analizowanej sprawie nie ma znaczenia fakt, że towary te przekazywane są w opakowaniach zbiorczych, w których może znajdować się jednorazowo większa liczba materiałów reklamowych. Istotne znaczenie ma fakt, że jednostkowa cena nabycia/koszt wytworzenia w momencie przekazania pojedynczego materiału reklamowego nie przekracza 10 zł netto.

Przekazanie większej ilości towarów, np. pakowanych po kilkanaście/kilkadziesiąt sztuk (np. w opakowaniach zbiorczych), nie ma znaczenia dla kwalifikacji towarów, które się w takim opakowaniu znajdują jako prezentów o małej wartości. Opakowanie zbiorcze materiałów reklamowych, których cena nabycia/koszt wytworzenia nie przekracza 10 zł nie jest samodzielnym towarem w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy.

Opakowanie zbiorcze jest jedynie opakowaniem ochronnym przeznaczonym do przewozu zawartych w nim – materiałów reklamowych. Opakowanie zbiorcze z towarami wewnątrz nie jest zbiorem rzeczy, gdyż pomiędzy pojedynczymi sztukami towaru, zapakowanymi w opakowanie zbiorcze nie ma żadnego istotnego i wyraźnego powiązania funkcjonalnego – nie ma znaczenia konkretna ilość pojedynczych sztuk towarów. Przekazywane w opakowaniu zbiorczym towary nie będą stanowić też rzeczy złożonej, gdyż poszczególne, pojedyncze sztuki towaru nie są częściami składowymi większej całości.

W rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy, towarem są pojedyncze sztuki towaru, dlatego zgodnie z przedstawioną argumentacją i przepisami ustawy, w odniesieniu do każdej pojedynczej sztuki towaru należy ocenić, czy jego wydanie spełnia wymogi zaklasyfikowania jako prezentu o małej wartości.

Skoro zatem Wnioskodawca w ramach i dla celów prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje nieodpłatnego przekazania towarów w postaci materiałów reklamowych, przekazywanych w opakowaniach zbiorczych, których jednostkowa cena nabycia lub koszt wytworzenia towaru nie przekracza 10 zł netto – to ich nieodpłatne wydanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stosownie do art. 7 ust. 3 w związku z art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy.

Tym samym, stanowisko przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. W szczególności interpretacja nie rozstrzyga kwestii nieodpłatnego przekazania towarów w postaci materiałów reklamowych (opisanych w pkt 5) w przypadku, gdy jednostkowa cena nabycia/jednostkowy koszt wytworzenia tych towarów bez podatku VAT przekraczałaby 10 zł, bowiem powyższe okoliczności zostały wskazane przez Wnioskodawcę na etapie uzupełnienia wniosku, a ponadto Wnioskodawca nie przedstawił w tym zakresie własnego stanowiska.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego … za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj