Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.31.2020.2.JM
z 17 marca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2020 r. (data wpływu 15 stycznia 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 marca 2020 r. (data nadania 9 marca 2020 r, data wpływu 9 marca 2020 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 5 marca 2020 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.31.2020.1.JM (data nadania 5 marca 2020 r., data doręczenia 6 marca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi termomodernizacyjnej – jest:

  • nieprawidłowe – w części dotyczącej wydatków na: zabezpieczenie podłóg, malowanie sufitu, odbioru odpadów poinwestycyjnych, sprzątanie poinwestycyjne,
  • prawidłowe – w pozostałym zakresie.


UZASADNIENIE


W dniu 15 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi termomodernizacyjnej.


Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 5 marca 2020 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.31.2020.1.JM (data nadania 5 marca 2020 r., data doręczenia 6 marca 2020 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego, przeformułowania pytania Nr 2 oraz przedstawienie własnego stanowiska w odniesieniu do przeformułowanego pytania Nr 2. Pismem z dnia 9 marca 2020 r. (data nadania 9 marca 2020 r, data wpływu 9 marca 2020 r.) uzupełniono powyższe w terminie.


We wniosku i uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo Budowlane (Dz. U. z 2017 r., poz. 1332, z późn. zm.). Od momentu nabycia tego budynku nie były wykonywane prace związane z dociepleniem pokrycia dachowego. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem VAT, a budynek wykorzystuje wyłącznie na swoje i swoich najbliższych cele mieszkaniowe. W 2019 r. Wnioskodawca zlecił przeprowadzenie zarejestrowanej i będącej podatnikiem VAT firmie budowlanej przeprowadzenie usługi w postaci termomodernizacji dachu. Termomodernizacja dachu polegała na remoncie poddasza użytkowego i polegała na: • zabezpieczeniu podłóg, • rozebraniu wewnętrznego poszycia dachu, • wyłożeniu od wewnątrz wełną mineralną z welonem, • obłożenie wełny mineralnej płatami perforowanymi z membranami typu (...), • malowanie sufitu, • odbiór odpadów poinwestycyjnych, • sprzątanie poinwestycyjne. Prace zostały wykonane z materiałów zakupionych przez wykonawcę usługi. Po wykonaniu prac usługodawca wystawił Wnioskodawcy fakturę VAT, w której nazwa usługi określona została jako „remont poddasza użytkowego”, przy czym do faktury dołączony został kosztorys z wyszczególnieniem wyżej wskazanych prac. Fakturę Wnioskodawca opłacił przelewem z konta osobistego. Poniesione przez Wnioskodawcę wydatki na przeprowadzenie termomodernizacji dachu nie będą ani finansowane ani też dofinansowane z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ani z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Opisane wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne nie zostały ani nie zostaną Wnioskodawcy zwrócone w jakiejkolwiek formie. Wydatków tych Wnioskodawca nie zaliczy do kosztów uzyskania przychodów. Również wydatki te nie są odliczane od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Ponadto, opisanych wydatków na przedsięwzięcie termomodernizacyjne Wnioskodawca nie uwzględnił i nie będzie uwzględniał w związku z korzystaniem z innych ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej. Po zakończeniu roku podatkowego to jest w 2020 r. Wnioskodawca zamierza skorzystać z odliczenia poniesionych wydatków związanych z termomodernizacją dachu od podstawy obliczenia podatku w oparciu o przepis art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W uzupełnieniu z dnia 9 marca 2020 r. (data wpływu 9 marca 2020 r.) Wnioskodawca, że jest współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego już istniejącego, którego budowę zgodnie z wypisem z rejestru budynków zakończono w 1980 r. Wnioskodawca wspólnie z żoną nabyli przedmiotowy budynek w dniu 2 stycznia 2016 r. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od osób fizycznych opłacającym podatek według skali podatkowej i zamierza skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej w ramach rozliczenia podatkowego na formularzu PIT-37 za 2019 r. Wnioskodawca nadmienił również, że oprócz powyższego jest właścicielem lokalu mieszkalnego w bloku na Ursynowie, którego nie dotyczy niniejszy wniosek, które wynajmuje (nie prowadząc działalności gospodarczej). Podatek od przychodów z tego wynajmu Wnioskodawca opłaca w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie deklaracji PIT-28. Wnioskodawca nie rozliczył ulgi termomodernizacyjnej i nie rozliczy jej w formularzu PIT-28 za 2019 r. ani za lata następne. Wydatki opisane we wniosku nie dotyczą tego lokalu mieszkalnego. Usługi i materiały użyte do wykonania termomodernizacji opisanej we wniosku zostały wymienione w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzaju materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. poz. 2489), wydanym na podstawie art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W pkt 2 ppk 5 załącznika do rozporządzenia wskazano na usługi polegające na dociepleniu przegród budowlanych lub płyt betonowych lub fundamentów. Przegroda budowlana jest to element budowli oddzielający jej wnętrze od otoczenia zewnętrznego lub też wydzielający w jej wnętrzu pomieszczenia. Z tego względu usługa polegająca na dociepleniu dachu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kwalifikuje się jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne dające uprawnienie do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Na usługę termomodernizacyjną składają się następujące etapy: • zabezpieczenie podłóg – niezbędne w budynku zamieszkałym, bez tego etapu nastąpiłaby dewastacja podłóg drewnianych, w budynku Wnioskodawcy jest bardzo wysoki strop, stąd docieplanie dachu odbywało się na rusztowaniach wstawionych do wnętrza budynku, rusztowania musiały być ustawione na podłogach zabezpieczonych folią oraz płytami pilśniowymi i gąbkami, • rozebranie wewnętrznego poszycia dachu – niezbędne ponieważ pod poszycie zostały włożone: wełna mineralna do ocieplenia dachu z welonem, • wyłożenie od wewnątrz wełną mineralną z welonem – niezbędne dla uzyskania efektu termomodernizacyjnego, • obłożenie wełny mineralnej płatami perforowanymi z membranami typu (...) – niezbędne ponieważ wełna nie może być nieosłonięta, • malowanie sufitu – niezbędne jako praca wykończeniowa usługi termomodernizacyjnej, • odbiór odpadów poinwestycyjnych – niezbędne ponieważ (…) nie zabezpiecza odbioru takich odpadów, zatem etap ten jest normalną i standardową częścią każdej termomodernizacji dachu, • sprzątanie poinwestycyjne – niezbędne dla termomodernizacji dachu ponieważ wymaga użycia specjalistycznych urządzeń, w tym odkurzaczy przemysłowych, które zbierają pył i drobne odpady budowalne, standardowa i niezbędna usługa dla termomodernizacji dachu. Powyższe etapy tworzą kompleksową i nierozerwalną usługę termomodernizacji dachu. Bez żadnej z tych prac nie byłoby możliwe wykonanie termomodernizacji dachu i dalsze funkcjonowanie w ocieplonym budynku, czemu termomodernizacja ma służyć. Wnioskodawca jednoznacznie stwierdza, że zamierza skorzystać z odliczenia wydatków na termomodernizację dachu w formie skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w zeznaniu rocznym PIT-37 za 2019 r. Z faktury potwierdzającej wykonanie prac opisanej jako „Remont poddasza użytkowego” jednoznacznie wynika, że usługa została wykonana i zakończona we wrześniu 2019 r. Zapłaty za wykonaną usługę Wnioskodawca dokonał na podstawie dwóch przelewów bankowych: pierwszy w dniu 5 września 2019 r., drugi przelew w dniu 1 października 2019 r.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy, na podstawie art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia od podstawy obliczenia podatku wydatków poniesionych na opisane przedsięwzięcie termomodernizacyjne?
  2. Czy, w związku z opisanym stanem faktycznym, na podstawie art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca ma prawo skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej w rozliczeniu PIT-37 za 2019 r., poprzez odliczenie poniesionych kosztów z poszczególnych etapów usługi, na podstawie faktury VAT otrzymanej od Wykonawcy usługi i opisanej jako „remont poddasza użytkowego”?

Zdaniem Wnioskodawcy,


Ad. 1 przysługuje Mu prawo do odliczenia od podstawy obliczenia podatku wydatków poniesionych na opisane przedsięwzięcie termomodernizacyjne na podstawie art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wykonane docieplenie dachu kwalifikuje się jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu powoływanego przepisu ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych. Jest bowiem wykonane w jednorodzinnym budynku mieszkalnym, którego Wnioskodawca jest współwłaścicielem a wykonane prace zostały wymienione w szczególności w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzaju materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, wydanym na podstawie art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W pkt 2 ppk 5 załącznika do rozporządzenia wskazano na usługi polegające na dociepleniu przegród budowlanych lub płyt betonowych lub fundamentów. Przegroda budowlana jest to element budowli oddzielający jej wnętrze od otoczenia zewnętrznego lub też wydzielający w jej wnętrzu pomieszczenia. Z tego względu usługa polegająca na dociepleniu dachu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kwalifikuje się jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne dające uprawnienie do odliczenia od podstawy obliczenia podatku wydatków poniesionych na ten cel.

Ad. 2 w związku z opisanym stanem faktycznym, na podstawie art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ma On prawo skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej poprzez odliczenie poniesionych kosztów z poszczególnych etapów usługi opisanych w niniejszym wniosku, na podstawie faktury VAT otrzymanej od Wykonawcy usługi w zeznaniu rocznym PIT-37 składanym za 2019 r. i opisanej jako „remont poddasza użytkowego”. Według Wnioskodawcy, przysługuje Mu prawo do odliczenia od podstawy obliczenia podatku wydatków poniesionych na opisane przedsięwzięcie termomodernizacyjne na podstawie art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wykonane docieplenie dachu kwalifikuje się jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu powoływanego przepisu ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych. Jest bowiem wykonane w jednorodzinnym budynku mieszkalnym już istniejącym (wybudowanym w 1980 r.), którego Wnioskodawca jest współwłaścicielem a wykonane prace zostały wymienione w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzaju materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, wydanym na podstawie art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W pkt 2 ppk 5 załącznika do rozporządzenia wskazano na usługi polegające na dociepleniu przegród budowlanych lub płyt betonowych lub fundamentów. Przegroda budowlana jest to element budowli oddzielający jej wnętrze od otoczenia zewnętrznego lub też wydzielający w jej wnętrzu pomieszczenia. Z tego względu usługa polegająca na dociepleniu dachu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kwalifikuje się jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne dające uprawnienie do odliczenia od podstawy obliczenia podatku wydatków poniesionych na ten cel. Wnioskodawca uważa że wszystkie opisane etapy wykonania termomodernizacji dachu to jest prace polegające na: • zabezpieczeniu podłóg – niezbędne w budynku zamieszkałym, bez tego etapu nastąpiłaby dewastacja podłóg drewnianych, w budynku Wnioskodawcy jest bardzo wysoki strop, stąd docieplanie dachu odbywało się na rusztowaniach wstawionych do wnętrza budynku, rusztowania musiały być ustawione na podłogach zabezpieczonych folią oraz płytami pilśniowymi i gąbkami, • rozebraniu wewnętrznego poszycia dachu – niezbędne ponieważ pod poszycie zostały włożone: wełna mineralna do ocieplenia dachu z welonem, • wyłożeniu od wewnątrz wełną mineralną z welonem – niezbędne dla uzyskania efektu termomodernizacyjnego, • obłożenie wełny mineralnej płatami perforowanymi z membranami typu (...) – niezbędne ponieważ wełna nie może być nieosłonięta, • malowanie sufitu – niezbędne jako praca wykończeniowa usługi termomodernizacyjnej, • odbiór odpadów poinwestycyjnych – niezbędne ponieważ (…) nie zabezpiecza odbioru takich odpadów, zatem etap ten jest normalną i standardową częścią każdej termomodernizacji dachu, • sprzątanie poinwestycyjne – niezbędne dla termomodernizacji dachu ponieważ wymaga użycia specjalistycznych urządzeń, w tym odkurzaczy przemysłowych, które zbierają pył i drobne odpady budowalne, standardowa i niezbędna usługa dla termomodernizacji dachu; tworzą kompleksową i nierozerwalną usługę termomodernizacji dachu. Bez żadnej z tych prac nie byłoby możliwe wykonanie termomodernizacji dachu i dalsze funkcjonowanie w ocieplonym budynku, czemu termomodernizacja ma służyć. Dokument finansowy w postaci faktury VAT opisany jako „remont poddasza użytkowego” jest odpowiednim dokumentem uprawniającym do dokonania odliczenia poniesionych wydatków od podstawy obliczenia podatku, co wynika z treści art. 26h ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z faktury jednoznacznie wynika, że usługa została wykonana i zakończona we wrześniu 2019 r. Za wymienioną usługę Wnioskodawca zapłacił przelewami bankowymi opisanymi w uzupełnieniu stanu faktycznego. Usługę wykonał podatnik VAT czynny. Z treści przywołanego przepisu wynika, że wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, co ma miejsce w opisanej sytuacji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie ulgi termomodernizacyjnej jest nieprawidłowe – w części dotyczącej wydatków na: zabezpieczenie podłóg, malowanie sufitu, odbioru odpadów poinwestycyjnych, sprzątanie poinwestycyjne oraz prawidłowe w pozostałym zakresie.


Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Według art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186, z późn. zm.).

Z art. 3 pkt 2a ww. ustawy wynika, że ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym – należy przez to rozumieć budynek wolnostojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2018 r., poz. 966, z późn. zm.).


W art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów wskazano, że użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne – przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2489).


Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

  1. materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
  2. węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;
  3. kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
  4. kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
  5. zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;
  6. kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, s. 100);
  7. przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;
  8. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;
  9. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
  10. materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;
  11. pompa ciepła wraz z osprzętem;
  12. kolektor słoneczny wraz z osprzętem;
  13. ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;
  14. stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;
  15. materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.



Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

  1. wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;
  2. wykonanie analizy termograficznej budynku;
  3. wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;
  4. wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;
  5. docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;
  6. wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;
  7. wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
  8. montaż kotła gazowego kondensacyjnego;
  9. montaż kotła olejowego kondensacyjnego;
  10. montaż pompy ciepła;
  11. montaż kolektora słonecznego;
  12. montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;
  13. montaż instalacji fotowoltaicznej;
  14. uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;
  15. regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;
  16. demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.


Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nie może przekroczyć 53.000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług (art. 26h ust. 4 ww. ustawy).


Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

  1. sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
  2. zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.


Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki (art. 26h ust. 6 ww. ustawy).


W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy, podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin (art. 26h ust. 9 ww. ustawy).

Reasumując, ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53.000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego już istniejącego, którego budowę zgodnie z wypisem z rejestru budynków zakończono w 1980 r. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od osób fizycznych opłacającym podatek według skali podatkowej i zamierza skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej w ramach rozliczenia podatkowego na formularzu PIT-37 za 2019 r. W 2019 r. Wnioskodawca zlecił przeprowadzenie zarejestrowanej i będącej podatnikiem VAT firmie budowlanej przeprowadzenie usługi w postaci termomodernizacji dachu. Termomodernizacja dachu polegała na remoncie poddasza użytkowego i polegała na: • zabezpieczeniu podłóg, • rozebraniu wewnętrznego poszycia dachu, • wyłożeniu od wewnątrz wełną mineralną z welonem, • obłożenie wełny mineralnej płatami perforowanymi z membranami typu (...), • malowanie sufitu, • odbiór odpadów poinwestycyjnych, • sprzątanie poinwestycyjne. Prace zostały wykonane z materiałów zakupionych przez wykonawcę usługi. Po wykonaniu prac usługodawca wystawił Wnioskodawcy fakturę VAT, w której nazwa usługi określona została jako „remont poddasza użytkowego”, przy czym do faktury dołączony został kosztorys z wyszczególnieniem wyżej wskazanych prac. Z faktury potwierdzającej wykonanie prac opisanej jako „Remont poddasza użytkowego” jednoznacznie wynika, że usługa została wykonana i zakończona we wrześniu 2019 r. Fakturę Wnioskodawca opłacił przelewem z konta osobistego. Zdaniem Wnioskodawcy, usługi i materiały użyte do wykonania termomodernizacji opisanej we wniosku zostały wymienione w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzaju materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. poz. 2489), wydanym na podstawie art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W pkt 2 ppk 5 załącznika do rozporządzenia wskazano na usługi polegające na dociepleniu przegród budowlanych lub płyt betonowych lub fundamentów. Poniesione przez Wnioskodawcę wydatki na przeprowadzenie termomodernizacji dachu nie będą ani finansowane ani też dofinansowane z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ani z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Opisane wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne nie zostały ani nie zostaną Wnioskodawcy zwrócone w jakiejkolwiek formie. Wydatków tych Wnioskodawca nie zaliczy do kosztów uzyskania przychodów. Również wydatki te nie są odliczane od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Ponadto, opisanych wydatków na przedsięwzięcie termomodernizacyjne Wnioskodawca nie uwzględnił i nie będzie uwzględniał w związku z korzystaniem z innych ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że Wnioskodawca będzie miał możliwość odliczenia, w ramach ulgi termomodernizacyjnej, wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatki poniesione na materiały budowlane i usługi związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego wykorzystane do ocieplenia przegrody budowlanej, związane z następującymi etapami termomodernizacji dachu wymienionymi przez Wnioskodawcę: rozebraniu wewnętrznego poszycia dachu, wyłożeniu od wewnątrz wełną mineralną z welonem, obłożenie wełny mineralnej płatami perforowanymi z membranami typu (...).

Z kolei, poniesione przez Wnioskodawcę wydatki związane z zabezpieczeniem podłóg, malowanie sufitu, odbiór odpadów poinwestycyjnych, sprzątanie poinwestycyjne nie będą się mieściły w zakresie ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż ww. wydatki nie zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Zatem, Wnioskodawca nie będzie mógł odliczyć ww. wydatków w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie wydatków poniesionych w ramach ulgi termomodernizacyjnej w części dotyczącej wydatków na: zabezpieczenie podłóg, malowanie sufitu, odbioru odpadów poinwestycyjnych, sprzątanie poinwestycyjne należało uznać za nieprawidłowe. Natomiast w części dotyczącej skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w związku z wydatkami poniesionymi na: rozebraniu wewnętrznego poszycia dachu, wyłożeniu od wewnątrz wełną mineralną z welonem, obłożenie wełny mineralnej płatami perforowanymi z membranami typu (...) stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Końcowo wskazać należy, że załącznik do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju nie zawiera szczegółowego wykazu konkretnych materiałów budowlanych, a jedynie wskazuje, ogólnie na materiały budowlane wykorzystane do ściśle określonego w rozporządzeniu celu. Tym celem jest modernizacja istniejącego budynku polegająca na wykonaniu docieplenia i modernizacji systemu grzewczego. Na to wskazują wymienione w rozporządzeniu materiały i urządzenia oraz usługi wchodzące w zakres omawianej ulgi. Natomiast interpretacja indywidualna wydawana jest jedynie w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny. Organ wydający interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania ani nie podejmuje rozstrzygnięć zastrzeżonych dla innego typu orzekania, w tym kontroli podatkowej czy postępowania podatkowego prowadzonego w oparciu o konkretną dokumentację i zebrane dowody. Ewentualną weryfikację czy zakres przeprowadzonych prac i użytych materiałów budowlanych odpowiadał zakresowi wskazanemu w przepisach będą przeprowadzały inne organy.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj