Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.571.2019.2.MAZ
z 19 marca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900, ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 23 grudnia 2019 r. (data wpływu – 31 grudnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z 28 lutego 2020 r. (data wpływu – 28 lutego 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie określenia, czy przedmiot transakcji będzie podlegał opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, w zw. z art. 6 pkt 1 ustawy oraz czy Nabywca będzie uprawniony do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z opisaną, planowaną transakcją – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie określenia, czy przedmiot transakcji będzie podlegał opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, w zw. z art. 6 pkt 1 ustawy oraz czy Nabywca będzie uprawniony do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z opisaną, planowaną transakcją. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 28 lutego 2020 r. (data wpływu – 28 lutego 2020 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 12 lutego 2020 r., znak: 0111-KDIB3-3.4012.571.2019.1.MAZ.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania:
    […] (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”, lub „Sprzedający”),
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:
    […] (dalej jako: „Zainteresowany” lub „Nabywca”),

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Zainteresowani, tj. Sprzedający oraz Nabywca, planują dokonanie transakcji, w wyniku której (na podstawie umowy sprzedaży) Nabywca nabędzie zespół składników materialnych i nie-materialnych, składających się w przedsiębiorstwie Sprzedającego na część działalności operacyjnej - dział wtryskarek oraz dział chemiczny, a tym samym przejmie od Wnioskodawcy część jego dotychczasowej działalności.

Transakcja ta będzie miała charakter odpłatny. Cena ustalona zostanie na poziomie rynkowej wartości przenoszonego przez Sprzedającego na rzecz Nabywcy zespołu składników materialnych i niematerialnych wyodrębnionych z przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Sprzedający prowadzi obecnie zarówno działalność operacyjną w dziale chemicznym, w dziale wtryskarek oraz w dziale kompresorów, jak również pomocniczo-administracyjną. Dział obsługujący działalność pomocniczo-administracyjną oraz dział kompresorów według założeń restrukturyzacyjnych Sprzedającego również będą w przyszłości przedmiotem odrębnych dwóch transakcji przeniesienia.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest rozwój, produkcja i sprzedaż akcesoriów oraz części samochodowych. W strukturach swojej działalności operacyjnej Spółka ma m.in. dział wtryskarek oraz dział chemiczny. Dział wtryskarek zajmuje się produkcją elementów plastikowych z tworzywa sztucznego PPS oraz usługami związanymi z tymi produktami. Dział chemiczny produkuje i prowadzi badania nad rozwojem receptury uszczelniacza, który trafia do butelek. Ponadto Sprzedający realizuje umowy handlowe sprzedaży wyprodukowanych w ww. działach komponentów i związanych z nimi usług ze swoimi kontrahentami.

Przeniesieniu podlegać będzie kilka maszyn (wtryskarek) oraz pracownicy zajmujący się ich obsługą. Przeniesieniu ulegną również dotychczasowe umowy handlowe z kontrahentami Sprzedającego w zakresie zadań wykonywanych przez przenoszone działy (za zgodą kontrahentów). W szczególności przeniesieniu podlegać będą umowy handlowe zawarte przez Sprzedającego, dotyczące zakupu surowców, komponentów itd., związane z działami, które będą przenoszone.

Dodatkowo również towary, zapasy i materiały zgromadzone do momentu sprzedaży przez Sprzedającego, zostaną przeniesione do Nabywcy. Przeniesieniu nie ulegną jedynie wyroby gotowe Sprzedającego.

Ponadto Sprzedający udostępniać będzie Nabywcy kilka wtryskarek (których zakup został sfinansowany z dotacji) na zasadzie toolingu. Oprócz tego Nabywca nabędzie dla celów swojej działalności kilka dodatkowych maszyn.

W związku z przejęciem ww. działu Nabywca uzyska prawo do korzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową, zgodnie z art. 18d ustawy o CIT, a Sprzedający prawo w tym zakresie utraci.

Celem tego etapu restrukturyzacji jest stworzenie spółki wyspecjalizowanej w działalności produkcyjnej z wykorzystaniem wtryskarek. Wytworzone produkty Nabywca sprzedawać będzie na rzecz Wnioskodawcy, a docelowo również do podmiotów niepowiązanych (na zewnątrz Grupy […]; dalej jako: „Grupa”). Przeniesienie tej części działalności operacyjnej do Nabywcy ma zapewnić Grupie samowystarczalność w produkcji oraz zapewnienie terminowości realizacji zamówień.

W wyniku nabycia składników materialnych i niematerialnych składających się na dział wtryskarek i uszczelniaczy oraz dział chemiczny, Nabywca przejmie część funkcji realizowanych dotychczas przez Spółkę. Po włączeniu ww. działów (w tym również pracowników tych działów) w struktury własnego przedsiębiorstwa, Nabywca będzie prowadzić działalność operacyjną w ramach powyższych działów na rzecz spółek z Grupy, w tym na rzecz Sprzedającego, a docelowo również do podmiotów trzecich, niepowiązanych z Grupą.

Jak wskazano powyżej, w ramach planowanej transakcji do przedsiębiorstwa Nabywcy przejdą pracownicy działu wtryskarek i uszczelniaczy oraz działu chemicznego Wnioskodawcy, posiadający wiedzę i doświadczenie związane z wykonywaniem pracy w tych działach, oraz własność składników materialnych, związanych z zakresem dotychczas wykonywanych przez tych pracowników w przedsiębiorstwie Sprzedającego czynności, opisane powyżej.

Z punktu widzenia prawa pracy działy, będące przedmiotem przejęcia, mogą być potraktowane jako placówki zatrudnienia i część działalności zakładu pracy. Co więcej Nabywca, po przejęciu ww. części działalności, będzie wykonywał tożsame czynności, a zatem wskazane obszary działalności będą kontynuowane. Ponadto poza konkretnymi zadaniami, Nabywca przejmie także składniki majątkowe. W związku z powyższym przeniesienie ww. obszarów działalności Sprzedającego do przedsiębiorstwa Nabywcy należy traktować jako przejście części zakładu pracy w rozumieniu art. 231 Kodeksu pracy.

Wnioskodawca prowadzi ewidencję zdarzeń gospodarczych umożliwiającą przyporządkowanie oraz wyodrębnienie przychodów i kosztów, jak również należności i zobowiązań związanych funkcjonalnie z przejmowanym działem wtryskarek i uszczelniaczy oraz z działem chemicznym.

W kolejnych etapach planowanej - przez spółki z koncernu Grupy - restrukturyzacji (nieobjętych jednak czynnością, będącą przedmiotem niniejszego wniosku) następować będzie analogiczne przeniesienie funkcji realizowanych dotychczas w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy przez dział zaopatrzenia (sprzedaży i zakupów). Ponadto w przyszłości z przedsiębiorstwa Sprzedającego wyodrębniona ma zostać i przeniesiona odpłatnie, do innych spółek powiązanych, kolejna część działalności operacyjnej - dział kompresorów.

W uzupełnieniu wniosku z 28 lutego 2020 r. Wnioskodawca doprecyzował, iż prawidłowe określenie przedmiotu planowanej transakcji opisanej we wniosku to „dział wtryskarek” oraz „dział chemiczny”, a nie, jak to błędnie wskazano w niektórych fragmentach tekstu wniosku, „dział wtryskarek i uszczelniaczy” oraz „dział chemiczny”. W związku z tym każde użyte określenie „dział wtryskarek i uszczelniaczy” odnosi się do „działu wtryskarek”.

Wobec powyższego zostają odpowiednio zmodyfikowane pytania z wezwania Organu (tj. nazwa „dział wtryskarek i uszczelniaczy” zostaje zastąpiona nazwą „dział wtryskarek”).

Zespół składników składających się na dział wtryskarek oraz dział chemiczny (oba działy traktowane są łącznie jako nowa jednostka „dział sprzedaży”) będzie w momencie sprzedaży wyodrębniony w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy jako odrębna jednostka organizacyjna (dział). Wyodrębnienie organizacyjne będzie dokonane na podstawie regulaminu oraz na podstawie uchwały Spółki o wyodrębnieniu, co dodatkowo zostanie udokumentowane uwzględnieniem tej jednostki organizacyjnej w schemacie organizacyjnym przedsiębiorstwa.

Zespół składników składających się na dział wtryskarek oraz dział chemiczny (traktowanych łącznie jako dział sprzedaży) będzie w momencie sprzedaży finansowo wyodrębniony w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy.

W orzecznictwie podkreśla się, że wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do ZCP (por. wyrok WSA w Szczecinie z 2 czerwca 2011 r., sygn. I SA/Sz 197/11; wyrok WSA w Warszawie z 18 marca 2011 r., sygn. III SA/Wa 1765/10).

Jak zostało wskazane we wniosku o interpretację, Sprzedający prowadzi ewidencję zdarzeń gospodarczych umożliwiającą przyporządkowanie i wyodrębnienie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych funkcjonalnie z działalnością działu wtryskarek oraz działu chemicznego, wobec czego potwierdzić należy spełnienie przesłanki wyodrębnienia finansowego. Wyodrębnienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa zostało zaksięgowane przy zastosowaniu systemu określającego miejsca powstawania kosztów (na MPK).

W interpretacjach organów podatkowych podkreśla się, iż odrębność funkcjonalna zespołu składników majątkowych i niemajątkowych tworzących ZCP jest niejako wypadkową istnienia odrębności organizacyjnej i finansowej. Wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie.

Powyższe warunki są w odniesieniu do planowanej transakcji spełnione. Będący przedmiotem transakcji zespół, obejmujący pracowników oraz składniki majątkowe i niemajątkowe składające się w przedsiębiorstwie Sprzedającego na dział wtryskarek oraz dział chemiczny będzie umożliwiał wykonywanie przy ich pomocy zadań tożsamych z prowadzoną wcześniej w tym zakresie działalnością Sprzedającego. Będzie miał zatem cechy funkcjonalnie niezależnego przedsiębiorstwa.

Dział sprzedaży zostanie sprzedany Nabywcy w całości, tj. w obecnej formie zorganizowania w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. W szczególności, w będącym przedmiotem planowanej transakcji zespole składników majątkowych, zachowane zostaną istniejące do tej pory funkcjonalne związki pomiędzy jego poszczególnymi składnikami.

Przedmiot sprzedaży nie będzie jedynie obejmował kilku należących do Sprzedającego wtryskarek (z uwagi na fakt, że ich zakup został sfinansowany z dotacji, wobec czego z uwagi na uwarunkowania prawne, Wnioskodawca zdecydował o nieudostępnianiu ich Nabywcy).

Ponadto u Sprzedającego pozostaną towary oraz zapasy, a materiały potrzebne do produkcji zostaną przeniesione do Nabywcy.

Zespół składników składających się na dział wtryskarek oraz dział chemiczny (traktowane łącznie jako dział sprzedaży) będzie w momencie sprzedaży stanowił odrębną całość, mogącą samodzielnie funkcjonować na rynku jako niezależny podmiot gospodarczy.

W będącym przedmiotem planowanej transakcji zespole składników majątkowych zachowane zostaną istniejące do tej pory funkcjonalne związki pomiędzy jego poszczególnymi składnikami. W związku z tym Nabywca, tylko i wyłącznie w oparciu o te składniki będzie mógł prowadzić działalność gospodarczą bez udziału dodatkowych struktur lub elementów, Kontynuowanie przez Nabywcę działalności prowadzonej do czasu planowanej transakcji przez Sprzedającego będzie możliwe i nie będzie wymagało poniesienia przez Nabywcę dodatkowych nakładów finansowych czy też przeprowadzenia restrukturyzacji organizacyjnej przejętych składników. Innymi słowy przejęty przez Nabywcę zespół składników materialnych i niematerialnych będzie, po jego zbyciu, zdolny do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej, tak jakby był oddzielnym przedsiębiorstwem.

Nabywca planuje w przyszłości nabycie kilku dodatkowych maszyn. Działanie to nie będzie jednak konieczne dla kontynuowania w przedsiębiorstwie Nabywcy działalności gospodarczej działu w dotychczasowym zakresie, będzie natomiast elementem realizacji planu Nabywcy odnośnie rozwoju działu.

Sprzedaż Nabywcy działu wtryskarek oraz działu chemicznego zostanie dokonana w ramach jednej transakcji, dotyczącej jednej zorganizowanej części przedsiębiorstwa, obejmującej oba działy.

Nabywca działu wtryskarek oraz działu chemicznego (Zainteresowany niebędący stroną postępowania) jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym od stycznia 2020 roku z tytułu wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Przedmiotem działalności Nabywcy jest produkcja części z tworzyw sztucznych, produkcja uszczelniaczy, działalność badawczo-rozwojowa.

Nabyte przez Zainteresowanego działy (dział wtryskarek oraz dział chemiczny) będą mu służyły do wykonania tylko i wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

  1. Czy planowana transakcja zbycia zespołu składników materialnych i niematerialnych, składających się w przedsiębiorstwie Sprzedającego na dział wtryskarek oraz dział chemiczny, będzie podlegała opodatkowaniu VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1, w zw. z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT?
  2. Czy Zainteresowany niebędący stroną postępowania, tj. Nabywca działów wtryskarek oraz chemicznego, będzie uprawniony do obniżenia VAT należnego o VAT naliczony w związku z opisaną we wniosku planowaną transakcją?

Zdaniem Wnioskodawcy, zbycie zespołu składników materialnych i niematerialnych składających się w przedsiębiorstwie Sprzedającego na dział wtryskarek i uszczelniaczy oraz dział chemiczny nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. W odniesieniu do przedmiotowej transakcji znajdzie bowiem zastosowanie wyłączenie z opodatkowania, o którym mowa w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ww. ustawy, zgodnie z którym przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy o VAT wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu stosowania przepisów tej ustawy. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi jednakże na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu. W myśl art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się mianowicie do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ustawodawca w ww. przepisie nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem „transakcja zbycia”. Uwzględniając zakres przedmiotowy ustawy o podatku od towarów i usług, pojęcie to należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia „dostawa towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, tzn. zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem tych czynności jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aport).

Wyłączenie stosowania ustawy o podatku od towarów i usług, przewidziane w przepisie art. 6 pkt 1 powyższej ustawy, obejmuje jednakże tylko te czynności zrównane z pojęciem dostawy towarów, których przedmiotem jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa.

W ocenie Zainteresowanych, przedmiot planowanej transakcji spełnia kryteria uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W świetle art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa należy rozumieć organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W oparciu o powyższy przepis należy stwierdzić, iż w celu uznania, że dany zespół składników majątkowych i niemajątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinien on być wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej, funkcjonalnej.

1. Wyodrębnienie organizacyjne.

Wyodrębnienie organizacyjne polega na tym, że działalność zorganizowanej części przedsiębiorstwa dotyczy jednej ze sfer działalności, które są prowadzone odrębnie (niezależnie od siebie) oraz do których działalności został przydzielony określony majątek (zespół składników materialnych i niematerialnych) oraz określeni pracownicy,

Biorąc pod uwagę, iż będące przedmiotem planowanej transakcji dział wtryskarek i uszczelniaczy oraz dział chemiczny są pod względem funkcjonalnym wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie Sprzedającego (każdy z nich wykonuje określoną, niezależną od innych sferę działalności, dla celów której wyposażony jest w odpowiednie składniki materialne i niematerialne oraz pracowników), w ocenie Zainteresowanych prawidłowy jest wniosek, iż przedmiot planowanej umowy spełnia kryterium wyodrębnienia organizacyjnego.

2. Wyodrębnienie finansowe.

Analizowana definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa przewiduje jeszcze jedno kryterium wyodrębnienia takiej części przedsiębiorstwa - jego finansową odrębność. Zgodnie z ugruntowanym stanowiskiem organów podatkowych podstawowym kryterium jest tu odpowiedni sposób prowadzenia ewidencji zdarzeń gospodarczych

Mianowicie, jak wskazano przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 22 marca 2010 r., znak: IPPB5/423-810/09-4/MB: „wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W sytuacji wyodrębnienia finansowego możliwe jest oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów jego zorganizowanej części. Zorganizowana część przedsiębiorstwa jest w stanie samodzielnie prowadzić działalność i istnieć niezależnie od przedsiębiorstwa głównego. Nie musi to być postać oddziału samodzielnie rozliczającego się. Ważne natomiast jest, aby przenoszone należności i zobowiązania były wyodrębnione i dały się przyporządkować organizacyjnie i finansowo do wyodrębnionego majątku (tak aby można było przyjąć funkcje gospodarcze)”.

Zważywszy, iż Sprzedający prowadzi ewidencję zdarzeń gospodarczych umożliwiającą przyporządkowanie i wyodrębnienie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań, związanych funkcjonalnie z działalnością działu wtryskarek i uszczelniaczy oraz działu chemicznego, potwierdzić należy spełnienie przesłanki wyodrębnienia finansowego.

3. Wyodrębnienie funkcjonalne.

Odrębność funkcjonalna zorganizowanej części przedsiębiorstwa sprowadza się do realizacji określonych zadań gospodarczych, wyodrębnionych w ramach funkcji przedsiębiorstwa. W powyższym zakresie punktem odniesienia jest rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa i na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość.

W konsekwencji dany zespół składników materialnych i niematerialnych powinien być zdolny do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej, po jego zbyciu na rzecz nabywcy, tak jakby był oddzielnym przedsiębiorstwem. Co ważne, kontynuowanie działalności nie powinno wymagać dodatkowych nakładów finansowych czy też przeprowadzenia restrukturyzacji organizacyjnej przejętych składników.

Ponadto doktryna prawa podatkowego oraz stanowiska organów podatkowych wskazują, że składniki materialne i niematerialne tworzą zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa wówczas, gdy pozostają one we wzajemnych relacjach pozwalających na stwierdzenie, że występuje coś więcej niż tylko przypadkowy zbiór elementów. Oznacza to, że zorganizowana cześć przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, który stanowi pewną całość. Powyższe stanowisko znalazło odzwierciedlenie m.in. w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 marca 2016 r., znak: IPPP3/4512-60/16-2/PC oraz z dnia 25 stycznia 2016 r., znak: IPPP1/4512-1162/15-3/IGo, a także interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 9 lipca 2013 r„ znak: ILPP1/443-378/13-2/JSK oraz interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 22 lipca 2014 r., znak: IBPP1/443-474/14/AW.

W interpretacjach podkreśla się również fakt, iż odrębność funkcjonalna jest niejako wypadkową istnienia odrębności organizacyjnej i finansowej. Wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie.

Powyższe warunki są w odniesieniu do planowanej transakcji spełnione. Po przejęciu pracowników oraz składników majątkowych i niemajątkowych składających się w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy na dział wtryskarek i uszczelniaczy oraz dział chemiczny, Nabywca będzie przy ich pomocy wykonywał zadania tożsame z prowadzoną wcześniej w tym zakresie działalnością Sprzedającego, a zatem wskazane obszary działalności będą kontynuowane. Należy tu bowiem wskazać, że po włączeniu nabytych składników i przejętych pracowników w struktury własnego przedsiębiorstwa, Nabywca będzie - jak do tej pory Sprzedający - wytwarzać oraz sprzedawać komponenty i usługi związane z powyższymi produktami, na rzecz innych spółek z Grupy (w tym na rzecz Wnioskodawcy), jak również na rzecz podmiotów trzecich, niepowiązanych z Grupą.

Przy tym kontynuowanie działalności w powyższym zakresie nie będzie wymagało poniesienia przez Nabywcę dodatkowych nakładów finansowych, czy też przeprowadzenia restrukturyzacji organizacyjnej przejętych składników. Innymi słowy, przejęty przez Nabywcę zespół składników materialnych i niematerialnych będzie, po jego zbyciu, zdolny do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej, tak jakby był oddzielnym przedsiębiorstwem.

4. Przyporządkowanie zobowiązań.

Kolejnym warunkiem uznania masy majątkowej za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest, w myśl definicji z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, przejście zobowiązań funkcjonalnie związanych z zadaniami realizowanymi przy pomocy danej część przedsiębiorstwa.

W ramach transakcji będącej przedmiotem wniosku Sprzedający dokona na rzecz Nabywcy cesji swoich praw i obowiązków wynikających z umów z obecnymi kontrahentami, na rzecz których Wnioskodawca wytwarza produkty wykonywane przez dział wtryskarek i uszczelniaczy oraz dział chemiczny, jak również świadczy usługi związane z powyższymi elementami (za zgodą kontrahentów). Tym samym na Nabywcę przejdą zobowiązania funkcjonalnie związane z czynnościami realizowanymi przez dział wtryskarek i uszczelniaczy oraz dział chemiczny.

Wobec powyższego, w ocenie Zainteresowanych, przedmiot planowanej transakcji spełnia przesłanki zorganizowanej część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Tym samym transakcja zbycia zespołu składników materialnych i niematerialnych składających się w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy na dział wtryskarek i uszczelniaczy oraz dział chemiczny nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1, w związku z faktem, iż zastosowanie znajdzie wyłączenie z opodatkowania na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Stanowisko własne Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego przedstawione we wniosku, przyporządkowane do powyższego pytania [nr 1] zostało uzupełnione pismem w odpowiedzi na wezwanie Organu.

Stanowisko własne Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego przyporządkowane do pytania nr 2.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na dzień dokonania transakcji Nabywca będzie zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i będzie spełniać ustawową definicję podatnika, zawartą w art. 15 ustawy o VAT. Nabywane składniki majątku będą wykorzystywane przez Nabywcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jednakże, jak wskazano wyżej, planowana transakcja nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, w związku z kwalifikacją przedmiotu sprzedaży jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Tym samym zawarcie umowy sprzedaży nie spowoduje powstania podatku należnego po stronie Sprzedającego ani naliczonego po stronie Nabywcy. Z tego względu Nabywca działów wtryskarek oraz chemicznego nie będzie uprawniony do obniżenia VAT należnego o VAT naliczony w związku z opisaną we wniosku planowaną transakcją (wobec braku wystąpienia podatku).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r., poz. 106, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o VAT”), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 2 pkt 22 ustawy, sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zatem, w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa – czynność ta nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Przy czym należy zaznaczyć, że użyte w ww. przepisie sformułowanie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

Wyłączenie stosowania ustawy o podatku od towarów i usług przewidziane w przepisie art. 6 pkt 1 ustawy obejmuje jednakże tylko te czynności zrównane z pojęciem dostawy towarów, których przedmiotem jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa – w myśl art. 2 pkt 27e ustawy – rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.

Podstawowym wymogiem wynikającym z powyższego przepisu jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).

Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą umożliwić Nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Przesłanki takiego wyodrębnienia są spełnione w sytuacji organizacyjnego wyodrębnienia w wewnętrznej strukturze przedsiębiorstwa oraz ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w sposób pozwalający na przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z tą częścią przedsiębiorstwa.

Jednocześnie zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna być gospodarczo samodzielna, zanim dojdzie do transakcji zbycia. Zatem wydzielona jednostka jeszcze przed jej zbyciem powinna uzyskać samodzielność gospodarczą i realizować ją w praktyce. Skutki prawne po stronie zbywcy nie powinny bowiem zależeć od zdarzeń przyszłych i niepewnych (samodzielne realizowanie zadań gospodarczych) powstałych już w innym podmiocie (u nabywcy).

Mając na uwadze powyższe, wskazać należy, że nie wystarczy zatem zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. W przeciwnym razie nie można bowiem uznać, że dojdzie do powstania zespołu składników, które mogłyby stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Podsumowując - na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia z zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy natomiast zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

O tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

W celu wyjaśnienia ww. kwestii należy powołać tezy wyroku TSUE z dnia 27 listopada 2003 r. w sprawie Zita-Modes (C-497/01), w którym Trybunał stwierdził, że: „(...) pojęcie zbycia, czy to za wynagrodzeniem, czy też bez lub w charakterze aportu wniesionego do spółki, całości aktywów lub jej części, należy interpretować tak, iż obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, włącznie z jego rzeczowymi składnikami oraz, w zależności od konkretnego przypadku, składnikami niematerialnymi, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej, natomiast nie obejmuje ono zwykłego zbycia aktywów, takiego jak sprzedaż zapasów produktów”. Z orzeczenia tego wynika ponadto, że – w świetle tej normy dyrektywy – nabywca całości lub części majątku podatnika powinien mieć zamiar prowadzenia działalności nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie działać tylko w celu niezwłocznego zlikwidowania danej działalności oraz sprzedaży ewentualnych zapasów.

Mając na uwadze powyższe orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej należy stwierdzić, że zawarta w art. 2 pkt 27e ustawy definicja legalna zorganizowanej części przedsiębiorstwa musi być interpretowana przez pryzmat treści art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE i w powiązaniu z rozumieniem pojęcia „przekazania całości lub części majątku”, wyłożonym przez Trybunał w ww. orzeczeniu. Trybunał Sprawiedliwości główny nacisk kładzie na badanie konkretnego przypadku, dopuszczając w pewnych okolicznościach zbycie samych składników rzeczowych. Tym samym, w myśl orzecznictwa Trybunału, składniki niematerialne nie stanowią konstytutywnego elementu uznania części majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w każdym przypadku. Trybunał uznał, że pojęcie zbycia całości lub części majątku należy interpretować tak, że obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub jego część zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka zamierza zbyć na rzecz Nabywcy dział wtryskarek oraz dział chemiczny, które na moment sprzedaży będą wyodrębnione w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy w schemacie organizacyjnym, na podstawie regulaminu oraz uchwały Spółki, jako nowa jednostka – dział sprzedaży. Zespół składników tworzących przyszły dział sprzedaży będzie również wyodrębniony finansowo – Wnioskodawca prowadzi ewidencję zdarzeń gospodarczych, umożliwiającą wyodrębnienie i przyporządkowanie przychodów i kosztów, należności i zobowiązań związanych z funkcjonowaniem działów wtryskarek i chemicznego. Spółka stosuje system określający miejsca powstawania kosztów. Przedmiotem transakcji będzie zespół składników majątkowych i niemajątkowych, a także pracownicy zatrudnieni w zbywanych działach. Na Nabywcę przeniesione zostaną również zapasy materiałów, zgromadzonych do momentu sprzedaży, a także umowy handlowe zawarte przez Sprzedającego. Nie będą przeniesione na Nabywcę towary i wyroby gotowe, a także kilka wtryskarek, których zakup został sfinansowany z dotacji. Będzie to umożliwiało wykonywanie zadań tożsamych z prowadzoną obecnie przez Sprzedającego działalnością tych działów i w tym sensie Nabywca przejmie część funkcji realizowanych przez Spółkę. Nabywca będzie prowadził działalność operacyjną na rzecz spółek z Grupy, w tym także Wnioskodawcy, a docelowo również na rzecz podmiotów trzecich. Zachowane zostaną związki funkcjonalne pomiędzy składnikami tych działów. Zespół składników tworzących działy wtryskarek oraz chemiczny (traktowane łącznie jako dział sprzedaży) będzie w momencie sprzedaży stanowił odrębną całość, mogącą samodzielnie funkcjonować na rynku jako niezależny podmiot gospodarczy. Nabyte przez Zainteresowanego działy będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy przedmiot transakcji będzie podlegał opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, w zw. z art. 6 pkt 1 ustawy oraz czy Nabywca będzie uprawniony do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z opisaną, planowaną transakcją.

Jak już wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie przekazania określonych składników majątkowych (na ile stanowią w nim, w tym momencie, wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Konfrontując przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego z przywołanymi przepisami prawa oraz orzecznictwem TSUE wskazać należy, że przedmiotem zbycia będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa, tj. wyodrębniony w ramach istniejącej struktury przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, w drodze uchwały Spółki, dział sprzedaży, na który złożą się działy wtryskarek i chemiczny. Analiza przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy prowadzi do wniosku, że zespół składników majątkowych składający się na ten dział, w momencie sprzedaży będzie stanowił organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie odrębną całość, mogącą samodzielnie funkcjonować w dotychczasowym zakresie. Z kolei Nabywca będzie prowadził działalność operacyjną z wykorzystaniem nabytego działu sprzedaży, realizując dotychczasowe funkcje działów wtryskarek i chemicznego na rzecz Grupy, a docelowo podmiotów trzecich.

Mając zatem na uwadze powyższe stwierdzić należy, że dział sprzedaży, na który złożą się działy wtryskarek i chemiczny, będzie na moment zbycia stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa, wydzieloną ze Spółki, a tym samym taka transakcja nie będzie przedmiotem opodatkowania na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, bowiem będzie wyłączona z opodatkowania na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawców w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Przedstawiony opis zdarzenia przyszłego wskazuje, że Nabywca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, a nabyte działy wtryskarek i chemiczny, które będą wyodrębnione w dział sprzedaży, będzie wykorzystywał wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jednocześnie – jak wskazano w niniejszej interpretacji – planowana transakcja będzie stanowiła zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a zatem będzie podlegała wyłączeniu od opodatkowania na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy. W konsekwencji powyższego transakcja zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie będzie generowała kwoty podatku należnego, w związku z czym Nabywca nie będzie miał podstaw do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Tym samym stanowisko Wnioskodawców w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Ponadto Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

W postępowaniu zmierzającym do wydania interpretacji, rolą organu jest ocenić stanowisko Wnioskodawcy przez pryzmat zadanego pytania w stosunku do przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Każda interpretacja musi być rozpatrywana indywidualnie, gdyż każdy odmienny element stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego ma istotny wpływ na prawidłowość stanowiska.

Mając powyższe na uwadze, odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych, zauważyć należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników. W konsekwencji interpretacje te kształtują niewątpliwie sytuację prawną tych podatników, w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (prawomocny wyrok WSA w Łodzi z 27 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 109/15).

Odnosząc się natomiast do powołanych w stanowisku Wnioskodawcy wyroków sadów administracyjnych wskazać należy, że dotyczą indywidualnych spraw podatników i w tym sensie kształtują ich sytuację prawnopodatkową. Ponadto podkreślić należy, że kształtowanie się orzecznictwa jest procesem rozłożonym w czasie i co do zasady wymaga większej liczby wyroków poszczególnych składów orzekających. Z orzeczeń powołanych przez Wnioskodawcę nie należy zatem wyciągać wniosku o ukształtowaniu się określonej linii orzeczniczej w powyższej kwestii.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych - art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193, ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i Zainteresowanego oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj