Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.19.2020.1.AR
z 19 marca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2020 r. (data wpływu 24 stycznia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z projektem – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z projektem.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca składa miesięczne deklaracje VAT-7, dokonuje scentralizowanych rozliczeń podatku VAT ze swoimi jednostkami.

Wartość wskaźnika obliczonego na podstawie przepisów ustawy VAT wynosi poniżej 2%, wynosi 0,7% i Gmina uznała, że wynosi 0% (art. 86 ust. 2a ustawy).

Gmina realizuje projekt (dalej: Projekt, Inwestycja) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) dla osi priorytetowej: V. Ochrona środowiska i efektywne wykorzystywanie zasobów dla działania: 5.4. Ochrona różnorodności biologicznej dla poddziałania: 5.4.3. Ochrona różnorodności biologicznej – tryb pozakonkursowy.

Wydatki ogółem (…) zł, wydatki kwalifikowalne (…) zł, dofinansowanie (…) zł.

Ideą przewodnią projektu jest ekologia, ochrona przyrody, poprawa różnorodności biologicznej oraz zrównoważone wykorzystanie walorów przyrodniczych na obszarze Gminy. Przedstawiany do dofinansowania projekt powstał z potrzeby zapewnienia ochrony bioróżnorodności obszarów przyrodniczych i związanej z tym edukacji ekologicznej.

W ramach projektu przewidziano realizację 3 powiązanych ze sobą zadań:

  1. Utworzenie Centrum Edukacji Ekologicznej.
  2. Wykonanie działań przyrodniczych.
  3. Przeprowadzenie kampanii edukacyjnej.

Działanie 1:

Utworzenie CENTRUM EDUKACJI EKOLOGICZNEJ

Z racji wartości miejsca, nabrzeża rzeki B, potencjału istniejącej kubatury projekt proponuje swoim rozwiązaniem adaptację istniejącego budynku. Budynek zlokalizowany na działkach nr 1 i nr 2 stanowi własność Gminy. Przedmiotowy obiekt to dwupiętrowy budynek bez podpiwniczenia o rzucie w kształcie kwadratu. Budynek wykonany jest w technologii tradycyjnej, tj. murowane ściany zewnętrzne i wewnętrzne, stropy gęsto-żebrowe monolityczne, dach drewniany kryty blachą. Istniejący budynek wykonany w technologii tradycyjnej, użytkowany jest w części parterowej. Ściany piętra wskazują sposób wykonania tego obiektu, który daleki jest od stosowanych norm jakościowych, jednakże pasuje do czasów, w których był realizowany. Ściany i stropy nie wykazują spękań ani ugięć. Są poprawnie eksploatowane i nie wymagają dodatkowych zabiegów w celu dalszego użytkowania budynki zgodnie z obecną funkcją.

Podsumowując, budynek znajduje się w dobrym stanie technicznym i nadaje się do planowanej przebudowy.

Powodem rozbudowy jest konieczność dostosowania obiektu do współczesnych wymagań. Obecna, skomplikowana konstrukcja budynku oraz jego powierzchnia użytkowa narzuciła konieczność rozbudowy w celu wprowadzenia nowej klatki schodowej oraz platformy dźwigowej dla osób niepełnosprawnych.

Działanie 2:

PRACE PRZYRODNICZE obejmują:

  • przygotowanie terenu i założenie żywopłotu;
  • nasadzenie gatunków dzikich bylin;
  • rozwieszenie budek dla ptaków i nietoperzy na ścianach budynku;
  • usunięcie roślin inwazyjnych rosnących wzdłuż brzegu rzeki B, pomiędzy kompleksem sportowym, a rzeką. W miejscu usuniętych roślin wykonanie nasadzeń z krzewów bzu czarnego, kaliny koralowej i byliny sadziec konopiasty oraz siew nasion wierzbówka kiprzyca, aby zapobiec ponownej inwazji;
  • nasadzenie szpaleru wierzb głowiastych.


Działanie 3:

KAMPANIA INFORMACYJNO-PROMOCYJNA obejmuje:

  1. kompleksową organizację rodzinnego pikniku ekologicznego na terenie Centrum Edukacji Ekologicznej w C;
  2. kompleksową organizację warsztatów dla dzieci szkolnych ze szkół podstawowych w Gminie D, na terenie Centrum Edukacji Ekologicznej w C;
  3. przeprowadzenie kampanii medialnej (edukacyjno-informacyjnej) – emisja artykułów prasowych w prasie lokalnej;
  4. przeprowadzenie kampanii medialnej (edukacyjno-informacyjnej) – emisja artykułów prasowych w prasie ponadlokalnej;
  5. opracowanie strony internetowej WWW dla projektu;
  6. wykonanie tablic informacyjno-pamiątkowych dla projektu (zgodnie z wytycznymi RPO 2014-2020);
  7. dostawę gadżetów w tym:
    • ekologiczne breloczki do kluczy,
    • ekologiczne zakładki do książek.

Właścicielem infrastruktury powstałej w wyniku realizacji projektu będzie Gmina.

Centrum Edukacji Ekologicznej, jego otoczenie a także przeprowadzane w nim działania będą ogólnodostępne, a wstęp do Centrum oraz na zajęcia – bezpłatny.

Projekt nie generuje i nie będzie generował żadnych przychodów, w związku z czym brak jest czynności podlegających opodatkowaniu.

Wydatki ponoszone przez Gminę na realizację projektu będą dokumentowane fakturami wystawianymi na Gminę.

Gmina realizuje projekt w ramach zadań własnych wynikających z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506).

Zgodnie z art. 7 ww. ustawy, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnych, w tym między innymi sprawy z zakresu edukacji publicznej, ochrony środowiska i przyrody, ochrony zdrowia, kultury, kultury fizycznej i turystyki, wspierania i upowszechniania idei samorządowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z projektem?

Zdaniem Wnioskodawcy, przy realizacji projektu zakres prac opisanych we wniosku, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług z nimi związanych.

Realizacja projektu nie wiąże się z wykonywaniem czynności opodatkowanych, a tylko wykonywaniem zadań własnych Gminy wynikających z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506). Zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnych, w tym między innymi sprawy w zakresie edukacji publicznej, ochrony środowiska i przyrody, ochrony zdrowia, kultury, kultury fizycznej i turystyki, wspieranie i upowszechnianie idei samorządowej.

W związku z powyższym, Gmina realizując ww. projekt, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku VAT nie działa jako podatnik VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, każde działanie podejmowane przez Gminę w imieniu własnym na własną odpowiedzialność i finansowane z budżetu Gminy (w tym również dofinansowane ze środków unijnych) służy zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej.

Powstałe Centrum Edukacji Ekologicznej, będzie służyło zarówno mieszkańcom Gminy jak i przyjezdnym. Wstęp do obiektu będzie bezpłatny, w związku z czym nie będą tutaj występowały czynności opodatkowane, a co za tym idzie, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizacje planowanego projektu. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działał jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyżej przedstawionego stanu prawnego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.


Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; ochrony zdrowia; edukacji publicznej; wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej (art. 7 ust. 1 pkt 1, 5, 8, 17 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina składa miesięczne deklaracje VAT-7, dokonuje scentralizowanych rozliczeń podatku VAT ze swoimi jednostkami.

Wartość wskaźnika obliczonego na podstawie przepisów ustawy VAT wynosi poniżej 2%, wynosi 0,7% i Gmina uznała, że wynosi 0% (art. 86 ust. 2a ustawy).

Gmina realizuje projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) dla osi priorytetowej: V. Ochrona środowiska i efektywne wykorzystywanie zasobów dla działania: 5.4. Ochrona różnorodności biologicznej dla poddziałania: 5.4.3. Ochrona różnorodności biologicznej – tryb pozakonkursowy.

Ideą przewodnią projektu jest ekologia, ochrona przyrody, poprawa różnorodności biologicznej oraz zrównoważone wykorzystanie walorów przyrodniczych na obszarze Gminy. Przedstawiany do dofinansowania projekt powstał z potrzeby zapewnienia ochrony bioróżnorodności obszarów przyrodniczych i związanej z tym edukacji ekologicznej.

W ramach projektu przewidziano realizację 3 powiązanych ze sobą zadań:

  1. Utworzenie Centrum Edukacji Ekologicznej.
    Z racji wartości miejsca, nabrzeża rzeki B, potencjału istniejącej kubatury projekt proponuje swoim rozwiązaniem adaptację istniejącego budynku. Budynek zlokalizowany na działkach nr 1 i nr 2 stanowi własność Gminy. Przedmiotowy obiekt to dwupiętrowy budynek bez podpiwniczenia o rzucie w kształcie kwadratu. Budynek wykonany jest w technologii tradycyjnej, tj. murowane ściany zewnętrzne i wewnętrzne, stropy gęsto-żebrowe monolityczne, dach drewniany kryty blachą. Istniejący budynek wykonany w technologii tradycyjnej, użytkowany jest w części parterowej. Ściany piętra wskazują sposób wykonania tego obiektu, który daleki jest od stosowanych norm jakościowych, jednakże pasuje do czasów, w których był realizowany. Ściany i stropy nie wykazują spękań ani ugięć. Są poprawnie eksploatowane i nie wymagają dodatkowych zabiegów w celu dalszego użytkowania budynki zgodnie z obecną funkcją.
    Podsumowując, budynek znajduje się w dobrym stanie technicznym i nadaje się do planowanej przebudowy.
    Powodem rozbudowy jest konieczność dostosowania obiektu do współczesnych wymagań. Obecna, skomplikowana konstrukcja budynku oraz jego powierzchnia użytkowa narzuciła konieczność rozbudowy w celu wprowadzenia nowej klatki schodowej oraz platformy dźwigowej dla osób niepełnosprawnych.
  2. Wykonanie działań przyrodniczych.
    Prace przyrodnicze obejmują:
    • przygotowanie terenu i założenie żywopłotu;
    • nasadzenie gatunków dzikich bylin;
    • rozwieszenie budek dla ptaków i nietoperzy na ścianach budynku;
    • usunięcie roślin inwazyjnych rosnących wzdłuż brzegu rzeki B, pomiędzy kompleksem sportowym, a rzeką. W miejscu usuniętych roślin wykonanie nasadzeń z krzewów bzu czarnego, kaliny koralowej i byliny sadziec konopiasty oraz siew nasion wierzbówka kiprzyca, aby zapobiec ponownej inwazji,
    • nasadzenie szpaleru wierzb głowiastych.
  3. Przeprowadzenie kampanii edukacyjnej.
    Kampania informacyjno-promocyjna obejmuje:
    1. kompleksową organizację rodzinnego pikniku ekologicznego na terenie Centrum Edukacji Ekologicznej w C;
    2. kompleksową organizację warsztatów dla dzieci szkolnych ze szkół podstawowych w Gminie D, na terenie Centrum Edukacji Ekologicznej w C;
    3. przeprowadzenie kampanii medialnej (edukacyjno-informacyjnej) – emisja artykułów prasowych w prasie lokalnej;
    4. przeprowadzenie kampanii medialnej (edukacyjno-informacyjnej) – emisja artykułów prasowych w prasie ponadlokalnej;
    5. opracowanie strony internetowej WWW dla projektu;
    6. wykonanie tablic informacyjno-pamiątkowych dla projektu (zgodnie z wytycznymi RPO 2014-2020);
    7. dostawę gadżetów w tym:
      • ekologiczne breloczki do kluczy,
      • ekologiczne zakładki do książek.

Właścicielem infrastruktury powstałej w wyniku realizacji projektu będzie Gmina.

Centrum Edukacji Ekologicznej, jego otoczenie a także przeprowadzane w nim działania będą ogólnodostępne, a wstęp do Centrum oraz na zajęcia – bezpłatny.

Projekt nie generuje i nie będzie generował żadnych przychodów, w związku z czym brak jest czynności podlegających opodatkowaniu.

Wydatki ponoszone przez Gminę na realizację projektu będą dokumentowane fakturami wystawianymi na Gminę.

Gmina realizuje projekt w ramach zadań własnych wynikających z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Zgodnie z art. 7 tej ustawy, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnych, w tym między innymi sprawy z zakresu edukacji publicznej, ochrony środowiska i przyrody, ochrony zdrowia, kultury, kultury fizycznej i turystyki, wspierania i upowszechniania idei samorządowej.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z Projektem.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W analizowanej sprawie warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż – jak wskazał Wnioskodawca – przedmiotowy Projekt nie generuje i nie będzie generował żadnych przychodów, w związku z czym brak jest czynności podlegających opodatkowaniu. Ponadto Gmina realizując Inwestycję, o której mowa we wniosku, realizuje zadania publiczne wynikające z ustawy o samorządzie gminnym w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; ochrony zdrowia; edukacji publicznej; wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej (art. 7 ust. 1 pkt 1, 5, 8, 17 ww. ustawy). Wnioskodawcy nie przysługuje więc prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu, a Gmina przy nabyciu towarów i usług nie będzie działała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Podsumowując, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z projektem.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało ocenić jako prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj