Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.138.2020.2.KK
z 27 marca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2020 r. (data wpływu 25 lutego 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia 100% podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne związane z przebudową targowiska i wydatki bieżące związane z utrzymaniem targowiska – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia 100% podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne związane z przebudową targowiska i wydatki bieżące związane z utrzymaniem targowiska.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina R. jest jednostką samorządu terytorialnego zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT składającą deklaracje VAT-7.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 11 ustawy o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 506 ze zm.) jest odpowiedzialna za zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty co jest jej zadaniem własnym, dotyczy to również targowisk i hal targowych.

Na terenie Gminy znajduje się targowisko. Obecnie Gmina zamierza zrealizować inwestycję polegającą na jego przebudowie. W związku z powyższym Gmina złożyła wniosek o przyznanie pomocy na realizację zadania pn. „…” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Głównym celem przebudowy targowiska jest poprawa konkurencyjności producentów rolnych i innych, promowanie lokalnych produktów.

W ramach tego programu Gmina planuje zrealizować inwestycję polegającą na rozbiórce istniejącego placu targowego, budowie nowych zadaszonych stoisk i budynków handlowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą, budynek sanitarny oraz budowę miejsc postojowych. Inwestycja ta będzie polegała również na wyposażaniu targowiska w instalacje odnawialnego źródła energii. Koszt inwestycji to (…) zł, w tym wysokość dofinansowania to (…) zł. Głównym celem przebudowy targowiska jest poprawa konkurencyjności producentów rolnych i innych, promowanie lokalnych produktów.

Wszystkie wydatki inwestycyjne potwierdzone zostaną fakturami z wykazaną kwotą podatku VAT wystawionymi przez wykonawcę na rzecz Gminy. Targowisko będzie obiektem całorocznym i ogólnodostępnym. Cała powierzchnia targowiska przeznaczona jest do działalności opodatkowanej Gminy, ponieważ z budynku handlowego będą korzystali najemcy na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (najem długoterminowy) oraz najemcy tzw. krótkoterminowi, jednorazowi bez zawartych umów cywilnoprawnych (najem krótkoterminowy stoisk handlowych). Obydwie grupy najemców będą uiszczać opłatę zawierającą podatek VAT, która ujmowana będzie w rejestrach i deklaracjach VAT, z których to będzie rozliczany VAT należny.

Gmina oprócz wydatków inwestycyjny będzie również ponosić wydatki bieżące dotyczące utrzymania targowiska np. za media. Wydatki te zostaną potwierdzone fakturami z wykazaną kwotą podatku VAT wystawionymi na rzecz Gminy, a następnie tymi kosztami będą obciążani najemcy zgodnie z umowami cywilnoprawnymi. Najemcami będą mogły zostać osoby fizyczne lub inne podmioty. Natomiast administratorem - zarządcą przedmiotowego targowiska będzie Towarzystwo (…) Sp. z o.o.. Zadaniem Towarzystwa (…) będzie: sprzątanie targowiska, pobieranie opłat od najemców krótkoterminowych oraz ich codzienne wpłacanie na konto Gminy. Za powyższe usługi Towarzystwo (…) będzie obciążał Gminę.

W związku z powyższym na targowisku nie będzie występować sprzedaż zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT. Reasumując przebudowa targowiska będzie wykorzystywana wyłącznie do celów działalności gospodarczej czyli do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zatem Gmina będzie mogła przypisać zakupione towary i usługi (w związku z realizacją zadania), w całości do działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do odliczenia 100% podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne związane z przebudową targowiska i wydatki bieżące związane z utrzymaniem targowiska?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia 100% podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne oraz bieżące związane z targowiskiem.

Podstawowa zasada dotycząca odliczania podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. 3

Natomiast art. 86 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług mówi, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma podatku określona w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Zgodnie z powyższym z art. 86 wynika, że prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek: nabywcą towarów i usług jest podatnik VAT oraz nabywane towary i usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. W pobieranych opłatach za najem budynków handlowych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (najem długoterminowy) oraz pobieranych opłatach za najem stoisk handlowych (bez zawartych umów cywilnoprawnych, najem krótkoterminowy) będzie zawarty podatek VAT, który będzie ujmowany w rejestrach i deklaracjach VAT, z których to będzie rozliczany VAT należny.

W związku z powyższym przesłanki będą spełnione i tym samym, stosownie do art. 86 ust. 1. Gminie będzie przysługiwać prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach VAT dokumentujących wydatki inwestycyjne oraz wydatki bieżące związane z targowiskiem. Gmina w zakresie czynności cywilnoprawnych, jest podatnikiem VAT, nawet wtedy gdy dotyczą one zadań własnych. W związku z powyższym zarówno wydatki inwestycyjne jak i bieżące będą bezpośrednio związane z odpłatnym udostępnianiem targowiska. Gmina nie będzie pobierać opłaty targowej. W związku z tym będą to wydatki wyłącznie podlegające opodatkowaniu VAT i niekorzystające ze zwolnienia z tego podatku.

Zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Gmina stoi na stanowisku, iż powyższy przepis nie będzie miał zastosowania w przedmiotowej sprawie. Zgodnie z nim przesłanką obliczenia podatku naliczonego według udziału procentowego, w jakim nieruchomość wykorzystywana jest dla celów działalności gospodarczej wykorzystywanie nabytych towarów i usług do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do innych celów niż działalność gospodarcza, w sytuacji, gdy przypisanie towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe. Pobierane opłaty za najem budynków handlowych i stoisk handlowych będą zawierały VAT, który będzie ujmowany w rejestrach i deklaracjach VAT, z których to będzie rozliczany VAT należny, więc będzie to stanowić działalność gospodarczą Gminy.

Mając na uwadze powyższe, w opinii Gminy, będzie jej przysługiwać prawo do odliczenia 100% podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach VAT dokumentujących wydatki inwestycyjne oraz wydatki bieżące związane z targowiskiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo 4 do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Tak skonstruowana zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podkreślić również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. 5

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie targowisk i hal targowych, a także utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 11 i 15 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług złożyła wniosek o przyznanie pomocy na realizację zadania pn. „…” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Głównym celem przebudowy targowiska jest poprawa konkurencyjności producentów rolnych i innych, promowanie lokalnych produktów. Gmina planuje zrealizować inwestycję polegającą na rozbiórce istniejącego placu targowego, budowie nowych zadaszonych stoisk i budynków handlowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą, budynku sanitarnego oraz budowę miejsc postojowych. Wnioskodawca zamierza także wyposażyć targowisko w instalacje odnawialnego źródła energii. Targowisko będzie obiektem całorocznym i ogólnodostępnym. Cała powierzchnia targowiska jest przeznaczona do działalności opodatkowanej Gminy. Z budynku handlowego będą korzystali najemcy na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (najem długoterminowy) oraz najemcy jednorazowi, bez zawartych umów cywilnoprawnych (najem krótkoterminowy stoisk handlowych). Gmina będzie ponosić również wydatki bieżące dotyczące utrzymania targowiska, np. za media. Tymi wydatkami, potwierdzonymi fakturami z wykazaną kwotą podatku VAT, wystawianymi na rzecz Gminy, Wnioskodawca zamierza obciążać najemców, zgodnie z zawartymi umowami cywilnoprawnymi. Administratorem - zarządcą targowiska będzie Sp. z o. o., której zadaniem będzie sprzątanie targowiska, pobieranie opłat od najemców krótkoterminowych oraz ich codzienne wpłacanie na konto Gminy. Za swoje usługi zarządca targowiska będzie obciążał Gminę. Jak wynika z okoliczności sprawy, zarówno wydatki inwestycyjne jak i bieżące będą bezpośrednio związane z odpłatnym udostępnianiem targowiska. Gmina nie będzie pobierać opłaty targowej a wszelkie wydatki związane z realizacją projektu i utrzymaniem targowiska będą wydatkami wyłącznie podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT i niekorzystającymi ze zwolnienia.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia 100% podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne związane z przebudową targowiska i wydatki bieżące związane z utrzymaniem targowiska.

W tym miejscu należy powtórzyć, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności generujących podatek należny.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że w niniejszej sytuacji wystąpi związek zakupów dokonywanych w ramach projektu oraz wydatków bieżących z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi. Jak podał Wnioskodawca cała powierzchnia targowiska przeznaczona jest do działalności opodatkowanej Gminy. Z budynku handlowego będą korzystali najemcy długoterminowi na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych oraz najemcy krótkoterminowi, jednorazowi. Najemcami będą mogły zostać osoby fizyczne lub inne podmioty. Obie grupy najemców będą uiszczać opłatę zawierającą podatek VAT, który będzie rozliczany. Gmina będzie również na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych obciążała najemców kosztami poniesionymi w związku z utrzymaniem targowiska (np. media). Wszystkie wydatki zarówno inwestycyjne jak i bieżące Gmina będzie miała udokumentowane fakturami i jak wskazała będą one związane wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną dokonywaną w ramach działalności gospodarczej.

A zatem w świetle cytowanych wyżej przepisów oraz okoliczności niniejszej sprawy należy stwierdzić, że podstawowa przesłanka umożliwiająca odliczenie podatku naliczonego zostanie spełniona w konsekwencji czego Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia 100% podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne związane z realizacją zadania pn. „…” jak również wydatki bieżące związane z jego utrzymaniem.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejszą interpretację wydano w oparciu o wskazanie, że przebudowa targowiska będzie wykorzystywana wyłącznie do celów działalności gospodarczej, czyli do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj