Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3.4012.79.2020.1.WB
z 31 marca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2020 r. (data wpływu 7 lutego 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy w sytuacji przedłożenia obecnie przez X osobnego świadectwa zwolnienia z podatku VAT do każdego zamówienia zrealizowanego w latach 2015-2018 Wnioskodawca ma możliwość wystawienia korekty faktur i zastosowania obniżonej stawki VAT 0% do wykonywanych w tym okresie usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy w sytuacji przedłożenia obecnie przez X osobnego świadectwa zwolnienia z podatku VAT do każdego zamówienia zrealizowanego w latach 2015-2018 Wnioskodawca ma możliwość wystawienia korekty faktur i zastosowania obniżonej stawki VAT 0% do wykonywanych w tym okresie usług.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest agencją wykonawczą (państwową osobą prawną) utworzoną na podstawie ustawy z dnia (…) r. o (…).

Wnioskodawca realizuje zadania państwa w zakresie działalności badawczo-doświadczalnej określone w ustawie o (…) oraz ustawie o (…) w zakresie:

(…).

Ponadto, Wnioskodawca prowadzi typową działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, w tym w szczególności (…) oraz usługową działalność badawczo-doświadczalną.

W ramach prowadzonej działalności usługowej w zakresie badawczo-doświadczalnym (usługi świadczone są na terenie Polski) Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz różnych podmiotów krajowych i zagranicznych, między innymi na rzecz X – (…). X jest organem utworzonym przez Unię Europejską – Agencją Unii Europejskiej, posiadającą osobowość prawną, zarządzającą (…). Siedziba X mieści się w (…).

Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1719) obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz: instytucji Unii Europejskiej lub organów utworzonych przez Unię Europejską, do których ma zastosowanie Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r., Nr 90, poz. 864/4, z późn. zm.), zwanych dalej: „instytucjami lub organami Unii Europejskiej”, posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju – do celów służbowych tych instytucji lub organów.

Obniżoną stawkę podatku usługodawca – Wnioskodawca może zastosować po spełnieniu warunków opisanych w § 8 ust. 2, rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. 2013 r., poz. 1719):

„2. Przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada:

  1. wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1 oraz L 290 z 20.10.2012, str. 1), zwane dalej „świadectwem”, dla tych towarów i usług, potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty wskazane w ust. 1 posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo;
  2. zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone w pkt 1”.

W grudniu 2019 r. X przedłożyło Wnioskodawcy zamówienie na usługi i świadectwo zwolnienia z VAT, wystawione przez Ministerstwo Finansów (…), które jest wymagane na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 1 cytowanego rozporządzenia Ministra Finansów (Dz. U. 2013 r., poz. 1719) w celu zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług (0%). Z uwagi na spełnienie wymogów rozporządzenia Wnioskodawca w grudniu 2019 r. wystawiło faktury za wykonane usługi na rzecz X ze stawką VAT 0%.

W latach 2015-2018 Wnioskodawca wykonało usługi na rzecz X, ponieważ X spełniało tylko jeden warunek art. 8 ust. 2, cytowanego rozporządzenia Ministra Finansów (Dz. U. 2013 r., poz. 1719) doręczało Wnioskodawcy tylko zamówienie na wykonanie usług, w związku z tym Wnioskodawca do wykonanych usług na rzecz X stosował stawkę VAT 23%.

X zwróciło się z pytaniem do Wnioskodawcy o następującej treści: Jeżeli do faktur wystawionych za wykonane usługi w latach 2015-2018 zostaną doręczone do Wnioskodawcy świadectwa zwolnienia z podatku VAT wystawione przez Ministerstwo Finansów (…) dla X, to czy zgodnie z obowiązującymi przepisami jest możliwa korekta faktur i zmiana stawki VAT z 23% na 0% i co się z tym wiąże zwrot zapłaconego podatku od towarów i usług (VAT) w latach 2015-2018.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Jeżeli X przedłoży do każdego zamówienia osobne świadectwo zwolnienia z VAT z bieżącą datą za lata 2015-2018, to czy na tej podstawie Wnioskodawca może wystawić korektę faktur i zastosować obniżoną stawkę VAT z 23% na 0%?
  2. Czy w przypadku interpretacji umożliwiającej wystawienie korekt faktur z obniżoną stawką VAT 0% za lata 2015-2018 należy skorygować wszystkie okresy rozliczeniowe, czy należy złożyć korektę w bieżącym okresie rozliczeniowym, czyli w miesiącu otrzymania świadectw zwolnienia z podatku VAT do zamówień z lat poprzednich (2015-2018)?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Zdaniem Wnioskodawcy § 8 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. 2013 r., poz. 1719) uniemożliwia sporządzenie korekt faktur za okres 2015-2018 ponieważ aby zastosować obniżoną stawkę 0% należy przedłożyć podmiotowi świadczącemu usługi (Wnioskodawcy) świadectwo zwolnienia z VAT przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy.
  2. Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku interpretacji umożliwiającej wystawienie korekt faktur z obniżoną stawką VAT 0% za lata 2015-2018 korektę deklaracji okresu rozliczeniowego należy złożyć za okres, którego dotyczy korekta faktury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (…).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest agencją wykonawczą (państwową osobą prawną) utworzoną na podstawie ustawy z dnia (…) r. o (…). Wnioskodawca realizuje zadania państwa w zakresie działalności badawczo-doświadczalnej określone w ustawie o (…) oraz ustawie o (…). Ponadto, Wnioskodawca prowadzi typową działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ustawy, w tym w szczególności (…) oraz usługową działalność badawczo-doświadczalną. W ramach prowadzonej działalności usługowej w zakresie badawczo-doświadczalnym (usługi świadczone są na terenie Polski) Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz różnych podmiotów krajowych i zagranicznych, między innymi na rzecz X – (…). X jest organem utworzonym przez Unię Europejską – Agencją Unii Europejskiej, posiadającą osobowość prawną, zarządzającą (…). Siedziba X mieści się (…). W grudniu 2019 r. X przedłożyło Wnioskodawcy zamówienie na usługi i świadectwo zwolnienia z VAT, wystawione przez Ministerstwo Finansów (…), które jest wymagane na podstawie § 8 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych, w celu zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług (0%). Z uwagi na spełnienie wymogów rozporządzenia Wnioskodawca w grudniu 2019 r. wystawiło faktury za wykonane usługi na rzecz X ze stawką VAT 0%. W latach 2015-2018 Wnioskodawca wykonał usługi na rzecz X, ponieważ X spełniało tylko jeden warunek § 8 ust. 2, cytowanego rozporządzenia Ministra Finansów doręczało Wnioskodawcy tylko zamówienie na wykonanie usług, w związku z tym Zainteresowany do wykonanych usług na rzecz X stosował stawkę VAT 23%.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości, czy w sytuacji przedłożenia obecnie przez X osobnego świadectwa zwolnienia z podatku VAT do każdego zamówienia realizowanego w latach 2015-2018 Wnioskodawca ma możliwość wystawienia korekty faktur i zastosowania obniżonej stawki VAT 0% do wykonywanych w tym okresie usług.

W tym miejscu wskazać należy, że stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23% (art. 146aa pkt 1 ustawy).

Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub możliwość zwolnienia od podatku oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

W myśl art. 146d ust. 1 pkt 1 ustawy – minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia w okresie, o którym mowa w art. 146aa, może obniżać stawki podatku do wysokości 0%, 5% lub 8% dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług albo dla części tych dostaw lub części świadczenia usług oraz określać warunki stosowania obniżonych stawek.

I tak, na podstawie § 8 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2350), zwanego dalej rozporządzeniem, obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz:

  1. instytucji Unii Europejskiej lub organów utworzonych przez Unię Europejską, do których ma zastosowanie Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r., poz. 864/4, z późn. zm.), zwanych dalej „instytucjami lub organami Unii Europejskiej”, posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju – do celów służbowych tych instytucji lub organów;
  2. organizacji międzynarodowych posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo:
    1. na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego;
    2. na terytorium państwa trzeciego
    ‒ uznanych za takie przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib – do celów służbowych tych organizacji.

Stosownie do § 8 ust. 2 pkt 1 i 2 rozporządzenia – przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada:

  1. w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 – wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1, z późn. zm.), zwane dalej „świadectwem”, dla tych towarów i usług, potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty wskazane w ust. 1 pkt 1-4 posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo;
  2. zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone odpowiednio w pkt 1 i 1a.

W myśl § 8 ust. 4 rozporządzenia – w przypadku gdy towary lub usługi nabywane przez podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a, pkt 3 i 4, przeznaczone są do celów służbowych, świadectwo nie musi być potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo.

Jak stanowi § 8 ust. 5 rozporządzenia – w przypadku, o którym mowa w ust. 4, podmioty określone w ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a, pkt 3 i 4 przekazują dostawcy towarów lub usługodawcy dokumenty wskazane w ust. 2 oraz kopię pisma, o którym mowa w rubryce 7 świadectwa, zezwalającego na odstąpienie od potwierdzenia tego świadectwa, wydanego przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo.

Z powołanych przepisów § 8 rozporządzenia wynika, że zastosowanie stawki podatku w wysokości 0% ma zastosowanie wyłącznie po spełnieniu łącznie określonych warunków. Po pierwsze, dostawa towarów lub świadczenie usług muszą być dokonywane na rzecz instytucji Unii Europejskiej lub organów utworzonych przez Unię Europejską, posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju – do celów służbowych tych instytucji lub organów.

Po drugie, dla zastosowania obniżonej stawki podatku 0% koniecznym jest posiadanie przez podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy wypełnionego odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego instytucje lub organy Unii Europejskiej posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo, jak również zamówienia dotyczącego towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się ww. świadectwo.

Niespełnienie tych warunków łącznie pozbawia podatnika dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi nabywane przez instytucje Unii Europejskiej lub organy utworzone przez Unię Europejską prawa do zastosowania stawki podatku w wysokości 0%.

Należy jednak zaznaczyć, że w przypadku, gdy towary lub usługi nabywane przez instytucje Unii Europejskiej lub organy utworzone przez Unię Europejską przeznaczone są do celów służbowych, świadectwo nie musi być potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium posiadają one siedzibę lub przedstawicielstwo. W tym przypadku jednak oprócz odpowiednio wypełnionego świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego oraz zamówienia dotyczącego towarów lub usług, ww. podmioty winny przekazać dostawcy towarów lub usługodawcy kopię pisma zezwalającego na odstąpienie od potwierdzenia tego świadectwa wydanego przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo.

Z praktycznego punktu widzenia podatnik powinien otrzymać wskazane dokumenty przed lub w momencie dokonania sprzedaży. Zamówienie wraz ze specyfikacją, co do ilości i rodzaju towarów lub usług, umożliwia mu bowiem przygotowanie transakcji zgodnie z zamówieniem. Wypełnione świadectwo zwolnienia potwierdza natomiast uprawnienie do dokonania przez instytucje Unii Europejskiej lub organy utworzone przez Unię Europejską do zakupów nieobciążonych podatkiem VAT. Na podstawie tych dokumentów podatnik wystawia fakturę na dostawę towarów/świadczenie usług ze stawką podatku VAT 0%.

Jeżeli podatnik nie posiada ww. dokumentów w chwili sprzedaży, nie oznacza to, że nie może sprzedać towarów lub wyświadczyć usług przy zastosowaniu stawki podatku w wysokości 0% i że od razu musi opodatkować taką transakcję stawką podatku właściwą dla danego towaru lub usługi w kraju. Przepisy przewidują bowiem możliwość dostarczenia do podatnika tych dokumentów w terminie późniejszym, przy czym podatnik powinien je posiadać najpóźniej przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, tj. nie później niż 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu (lub kwartale – w przypadku podatników, którzy wybrali taki okres rozliczeniowy), za który podatnik rozlicza tę transakcję. Jednakże decyzja o umożliwieniu nabywcy dostarczenia świadectwa zwolnienia z podatku VAT w terminie późniejszym, należy zawsze wyłącznie do podatnika (sprzedawcy) i oparta jest o zaufanie i współpracę z nabywcą.

Natomiast nieotrzymanie świadectwa zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego oraz zamówienia wraz ze specyfikacją w wyznaczonym terminie, tj. przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, uniemożliwia podatnikowi zastosowanie stawki podatku w wysokości 0% do dostaw towarów i świadczenia usług nabywanych przez instytucje Unii Europejskiej lub organy utworzone przez Unię Europejską.

W tym miejscu wskazać należy, że regulacje dotyczące faktur korygujących zawarte są przepisie art. 106j ustawy.

Stosownie do art. 106j ust. 1 ustawy w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

– podatnik wystawia fakturę korygującą.

Ze wskazanych przepisów wynika, że jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik, wystawia w takim przypadku fakturę korygującą.

Zatem korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Tym samym, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych. Faktury korygujące wystawia się m.in. w celu udokumentowania ostatecznej wartości sprzedaży.

W myśl art. 106j ust. 2 ustawy, faktura korygująca powinna zawierać:

  1. wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo wyraz „KOREKTA”;
  2. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  3. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
  4. przyczynę korekty;
  5. jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego – odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
  6. w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 – prawidłową treść korygowanych pozycji.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wskazał, że świadczy usługi badawczo-doświadczalne na rzecz organu utworzonego przez Unię Europejską – X posiadającego siedzibę we (…). Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w latach 2015-2018 Wnioskodawca wykonał usługi na rzecz X. X nie przedłożyło jednakże Zainteresowanemu świadectw zwolnienia z podatku VAT w odpowiednich terminach, tj. przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy. Z informacji zawartych we wniosku wynika, że X zwróciło się z pytaniem do Wnioskodawcy o następującej treści: Jeżeli do faktur wystawionych za wykonane usługi w latach 2015-2018 zostaną doręczone do Wnioskodawcy świadectwa zwolnienia z podatku VAT wystawione przez Ministerstwo Finansów (…) dla X, to czy zgodnie z obowiązującymi przepisami jest możliwa korekta faktur i zmiana stawki VAT z 23% na 0% i co się z tym wiąże zwrot zapłaconego podatku od towarów i usług (VAT) w latach 2015-2018.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz treść powołanych przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, że skoro usługobiorca (X) nie przedłożył Wnioskodawcy świadectw zwolnienia z podatku VAT dotyczących świadczonych w latach 2015-2018 usług badawczo-doświadczalnych przed upływem terminu do złożenia przez Wnioskodawcę deklaracji podatkowych za dane okresy rozliczeniowe, to Wnioskodawca nie miał podstaw do zastosowania dla ww. usług obniżonej stawki podatku w wysokości 0% na podstawie § 8 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, a tym samym do dokonania korekty faktur uprzednio wystawionych ze stawką VAT 23%.

Zatem odpowiadając na pytanie Wnioskodawcy oznaczone we wniosku nr 1 należy stwierdzić, że na podstawie obowiązującego stanu prawnego, jeżeli X przedłoży obecnie do każdego zamówienia zrealizowanego w latach 2015-2018 osobne świadectwa zwolnienia z podatku VAT, tj. po upływie terminu do złożenia przez Wnioskodawcę deklaracji podatkowych za dane okresy rozliczeniowe, to Wnioskodawca nie ma podstaw do zastosowania dla wykonywanych w latach 2015-2018 usług badawczo-doświadczalnych stawki podatku VAT w wysokości 0%, a tym samym do dokonania korekty faktur uprzednio wystawionych ze stawką VAT 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, należało ocenić jako prawidłowe.

Uwzględniając zatem udzieloną odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku nr 1, w której uznano stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe, tj. wskazano, że Wnioskodawca nie ma podstaw do zastosowania dla wykonywanych na rzecz X w latach 2015-2018 usług badawczo-doświadczalnych stawki podatku VAT 0%, a tym samym dokonania korekty faktur uprzednio wystawionych ze stawką 23%, to udzielenie odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku nr 2 stało się bezprzedmiotowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj