Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.39.2020.1.MC
z 19 marca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2020 r. (data wpływu 21 stycznia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku opodatkowania podatkiem VAT na terytorium Polski transakcji opisanych w Sposobie nr 1,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z dostawami towarów realizowanych zgodnie z opisanym Sposobem nr 1,
  • uznania transakcji opisanych w Sposobie nr 2 za eksport towarów i stawki podatku VAT dla ww. transakcji,

–jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie;

  • braku opodatkowania podatkiem VAT na terytorium Polski transakcji opisanych w Sposobie nr 1,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z dostawami towarów realizowanych zgodnie z opisanym Sposobem nr 1,
  • uznania transakcji opisanych w Sposobie nr 2 za eksport towarów i stawki podatku VAT dla ww. transakcji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

S… jest Spółką, której główną działalnością jest produkcja wyrobów z tworzyw sztucznych takich jak: skrzynki narzędziowe, organizery, wiadra, kastry, łopaty.

Mając na uwadze dalszy rozwój firmy, Spółka w najbliższych miesiącach planuje sprzedaż swoich produktów również na rynku amerykańskim. Zgodnie z negocjowanymi umowami, model biznesowy sprzedaży wyrobów Spółki na rynku amerykańskim będzie odbywał się następująco: Spółka podpisze umowę handlową na dostawę swoich wyrobów z jedną z amerykańskich firm z siedzibą w USA, … (Nabywca). Nabywca jest przedsiębiorstwem zajmującym się handlem towarami w sklepach stacjonarnych (firma amerykańska posiada sieć marketów budowlanych i wyposażenia wnętrz) oraz dokonuje również sprzedaży przez swój sklep internetowy.

Dostawa wyrobów Spółki na rzecz firmy amerykańskiej będzie odbywała się na dwa sposoby:

  1. Sposób nr 1 to sprzedaż wyrobów Spółki przez sklep internetowy Nabywcy. Spółka jest zobowiązana przez Nabywcę do wynajęcia przestrzeni magazynowej na terenie USA, gdzie będzie utrzymywała stan magazynowy swoich wyrobów celem zapewnienia płynnych dostaw na rzecz klientów sklepu internetowego firmy amerykańskiej. W tym celu Nabywca - firma amerykańska, zobowiązuje Spółkę do zawarcia umowy z amerykańską firmą logistyczną z siedzibą w USA, która na podstawie podpisanej umowy będzie świadczyła usługi magazynowania, pakowania i redystrybucji wyrobów Spółki do klientów amerykańskiego Nabywcy na podstawie dokonanych przez nich zakupów w sklepie internetowym amerykańskiego Nabywcy.
    Spółka zatem dokonywać będzie wywozu towarów z Polski (z terytorium Unii Europejskiej) do magazynu zlokalizowanego na terytorium USA w oparciu o faktury pro-forma i wewnętrzny dokument typu MM (przesunięcie międzymagazynowe). Towar dedykowany na rynek amerykański składowany będzie w magazynie bezpośrednio na terytorium USA, przy czym nadal stanowić będzie własność Spółki. Na podstawie zakupów dokonanych w sklepie internetowym przez klientów amerykańskiego Nabywcy, towary będą kompletowane, pakowane i przesyłane przez amerykańską firmę logistyczną bezpośrednio z magazynu do klientów amerykańskiego Nabywcy. Dopiero wówczas (czyli z chwilą wydania/wysłania towarów z magazynu) dochodzić będzie do przeniesienia prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel na rzecz amerykańskiego Nabywcy. W czasie składowania wyrobów Spółki na terenie zewnętrznego magazynu amerykańskiego, towary stanowić będą własność Spółki. Raz na dzień firma logistyczna będzie przesyłała do Spółki informację o rodzaju i ilości sprzedanego towaru, na podstawie których Spółka wystawi Nabywcy amerykańskiemu fakturę sprzedaży.
  1. Sposób nr 2 to sprzedaż wyrobów Spółki w sieci sklepów stacjonarnych amerykańskiego Nabywcy. Drugi model sprzedaży, to będzie eksport towarów odbywający się w następujący sposób: na podstawie zamówienia złożonego przez amerykańskiego Nabywcę, Spółka dokonywać będzie dostawy na rzecz amerykańskiego Nabywcy na warunkach FOB (Free on board) Incoterms 2010 do portu w … . W momencie załadunku na statek towaru, dojdzie do dostawy towarów (zostanie przeniesione na amerykańskiego Nabywcę prawo do rozporządzenia towarami jak właściciel). Dostawa ta zostanie udokumentowana fakturą sprzedaży wystawioną w dniu potwierdzenia załadowania towaru na statek.

Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług na terytorium Polski. Wyroby Spółki, w przypadku sprzedaży w kraju podlegają opodatkowaniu według podstawowej stawki podatku od towarów i usług (23%).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy wywóz towarów, stanowiących własność Spółki, z terytorium Polski do magazynu zewnętrznego na terytorium USA, a następnie sprzedaż tych towarów na terenie USA poprzez sklep internetowy Nabywcy, tak jak to zostało przedstawione w opisie Sposobu nr 1 sprzedaży, podlegać będzie opodatkowaniu na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.)?
  2. Czy Spółce przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabywanymi towarami i usługami dotyczącymi dostaw towarów realizowanych na terytorium USA z magazynu tam zlokalizowanego - zgodnie z opisanym Sposobem nr 1 sprzedaży?
  3. Czy dostawa towarów opisana w Sposobie nr 2 sprzedaży na warunkach FOB będzie stanowiła eksport towarów opodatkowany stawką 0%?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1.

Zgodnie z opisanym Sposobem sprzedaży nr 1, wywóz towarów, stanowiących własność Spółki, z terytorium Polski do magazynu zewnętrznego na terytorium USA, a następnie sprzedaż tych towarów na terenie USA poprzez sklep internetowy Nabywcy, nie będzie podlegać opodatkowaniu na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Poniżej Spółka przedstawia uzasadnienie przyjętego stanowiska.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) - dalej: ustawa VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Pod pojęciem towarów rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy VAT).

Przez sprzedaż natomiast - zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy VAT - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Eksportem towarów, w myśl art. 2 pkt 8 ustawy, jest dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej jeżeli wywóz jest dokonany przez: dostawcę lub na jego rzecz, lub nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz - jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

Mając na uwadze definicję eksportu, należy stwierdzić, że dla uznania danej czynności za eksport towarów w rozumieniu przepisów ustawy VAT, powinny wystąpić łącznie następujące przesłanki:

  • musi dochodzić do dostawy towarów (czyli do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel),
  • w konsekwencji tej czynności, nastąpić musi wywóz (wysyłka, transport) towaru z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni), lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz (eksport pośredni),
  • wywóz towaru musi być potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

Aby uznać daną czynność za eksport towarów, musi dojść do czynności w wyniku której, towar Sprzedawcy opuszcza terytorium kraju, celem dostarczenia go do kraju trzeciego, przy czym Nabywca tego towaru w wykonaniu tej czynności nabywa prawo do rozporządzania nim jak właściciel. Wymóg dotyczący potwierdzenia wywozu ma charakter formalny i wiąże się z udokumentowanym i legalnym wywozem towarów poza terytorium kraju. Niespełnienie jakiejkolwiek z wymienionych wyżej przesłanek powoduje, iż nie dochodzi do eksportu towarów w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Z punktu widzenia ustawy o podatku od towarów i usług, kluczowe znaczenie ma miejsce opodatkowania. Opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostaną uznane za wykonane w tym państwie. W tym wypadku określenie miejsca świadczenia (dostawy) determinuje miejsce opodatkowania.

Określenie miejsca świadczenia (dostawy) jest szczególnie istotne w przypadku dostawy towarów, która odbywa się pomiędzy podmiotami z różnych państw. Miejsce świadczenia wskazuje jednocześnie państwo, w którym dana czynność winna zostać opodatkowana. Regulacje dotyczące miejsca świadczenia przy dostawie towarów przedstawiają przepisy zawarte w art. 22 ustawy VAT. W myśl tego przepisu miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy. Stosownie do powyższego zauważyć należy, iż w przypadku, gdy wykonanie danej czynności opodatkowanej będzie miało miejsce poza terytorium kraju (Polski), czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce. A więc, zdaniem podatnika, zgodnie z opisanym wyżej Sposobem nr 1 sprzedaży wyrobów, wywóz towarów stanowiących własność Spółki z terytorium Polski do wynajmowanego magazynu zewnętrznego na terytorium USA nie będzie wiązał się z przeniesieniem na amerykańskiego Nabywcę prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel. Przeniesienie tego prawa nastąpi dopiero na terytorium USA z chwilą wydania towarów z magazynu na rzecz odbiorców- klientów amerykańskiego Nabywcy.

Wobec powyższego, wywóz z terytorium Polski przedmiotowych towarów do magazynu amerykańskiego nie będzie stanowił żadnej z wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy VAT czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

Wskazać należy, że w niniejszej sprawie do dostawy towarów (w myśl art. 7 ust. 1 ustawy VAT) dojdzie z chwilą pobrania z magazynu towarów na rzecz finalnych klientów Nabywcy. Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż w tej sytuacji zastosowanie znajdzie art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT, zgodnie z którym miejscem dostawy, tj. miejscem opodatkowania towarów będzie miejsce, w którym towary znajdą się w momencie dostawy, czyli terytorium USA. Zatem dostawa towarów, która dokonana będzie na rzecz Nabywcy amerykańskiego nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.

Wobec powyższego do realizowanej sprzedaży nie będą miały zastosowania przepisy ustawy VAT ale będzie ona podlegała przepisom państwa, na którego terytorium zostanie dokonana. Spółka sprzedaż towarów na rzecz amerykańskiego Nabywcy udokumentuje fakturą bez podatku od towarów i usług, a w składanych w Polsce deklaracjach VAT wykazywał będzie sprzedaż z magazynu amerykańskiego jako dostawa towarów poza terytorium kraju (poz. 11 deklaracji VAT-7).

Podsumowując, brak jest podstaw do uznania opisanej transakcji jako czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, gdyż nie został spełniony żaden z warunków z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.).

Ad 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółce przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabywanymi towarami i usługami dotyczącymi dostaw towarów realizowanych na terytorium USA z magazynu tam zlokalizowanego - zgodnie z opisem Sposobu nr 1 sprzedaży.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem pewnych przepisów, które nie mają jednak zastosowania do sytuacji Spółki.

Kwotę podatku naliczonego, według art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy VAT, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

W przypadku gdyby sprzedaż towarów wysyłanych do magazynu amerykańskiego odbywała się w Polsce podlegałaby pod standardowe rozliczenie VAT - do takiej sprzedaży doliczany byłby podatek VAT, a podatek naliczony związany z tą sprzedażą podlegałby odliczeniu na zasadach ogólnych. Ze względu na sposób organizacji obiegu dokumentów księgowych w firmie, Spółka nie będzie miała również problemów z wykazaniem związku realizowanych zakupów ze sprzedażą towarów z magazynu amerykańskiego. W konsekwencji należy uznać, iż warunki przepisowe do odliczenia VAT w przypadku Spółki będą spełnione.

Ad 3.

Zdaniem Spółki, zgodnie z opisanym w Sposobie sprzedaży nr 2, dostawa towarów, stanowiących własność Spółki na rzecz amerykańskiego Nabywcy, zgodnie z ustalonymi z Nabywcą warunkami dostawy FOB, będzie stanowiła eksport towarów. W oparciu o umówioną z Nabywcą procedurą FOB Incoterms 2010, towary zgodnie z podpisaną umową z amerykańskim Nabywcą, będą opakowane, oznakowane i przetransportowane na koszt podatnika do portu w … , a następnie zostaną załadowane na statek. W momencie dokonania załadunku, na warunkach FOB Incoterms 2010, odpowiedzialność za towar, oraz prawo do rozporządzania towarami jak właściciel przechodzi na Nabywcę. Koszt organizacji transportu morskiego ponosi amerykański Nabywca.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Eksportem towarów, w myśl art. 2 pkt 8 ustawy, jest dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej jeżeli wywóz jest dokonany przez: dostawcę lub na jego rzecz, lub nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych  jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Mając na uwadze definicję eksportu, należy stwierdzić, że Sposób nr 2 sprzedaży opisany przez Podatnika, spełnia warunki dla uznania tej czynności za eksport towarów w rozumieniu przepisów ustawy VAT. A więc w wyniku realizowanej sprzedaży: jest realizowana dostawa towarów - dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w konsekwencji tej czynności dochodzi do wywozu towaru poza terytorium kraju i Unii Europejskiej, wywóz towaru zostanie potwierdzony przez urząd celny w stosownych dokumentach. Na udokumentowanie wyżej opisanej czynności Spółka wystawi Nabywcy fakturę VAT i zastosuje stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0%. 

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019, poz. 1751), zwanej dalej „ustawą nowelizującą”, przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c-12f, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załączników nr 3, 10 i 12 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się od dnia 1 kwietnia 2020 r., z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy nowelizującej, w okresie od dnia 1 listopada 2019 r. do dnia 31 marca 2020 r. przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 2, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załącznika nr 2, załącznika nr 3, z wyłączeniem poz. 72-75, załącznika nr 10, z wyłączeniem poz. 32-35, oraz załącznika nr 12 do ustawy zmienianej w art. 1 stosuje się w brzmieniu dotychczasowym.

Jak stanowi art. 7 ust. 3 ustawy nowelizującej, do wiążących informacji stawkowych, zwanych dalej „WIS”, wydawanych przed dniem 1 kwietnia 2020 r.:

  1. nie stosuje się przepisów art. 83 ust. 1 pkt 2 oraz załącznika nr 2 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, a także przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 41 ust. 15 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym,
  2. stosuje się przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c–12f, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a–d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załączników nr 3, 10 i 12 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą – z zastrzeżeniem art. 8 ust. 3 i 4.

W myśl art. 7 ust. 4 ustawy nowelizującej, WIS wydana przed dniem 1 kwietnia 2020 r. wiąże organy podatkowe wobec podatnika, dla którego została wydana w odniesieniu do towaru będącego przedmiotem dostawy, importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia dokonanych po 31 marca 2020 r. oraz usługi, która została wykonana po tym dniu, z zastrzeżeniem art. 8 ust. 3.

Na podstawie art. 42b ust. 1 w powiązaniu z art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnik może wystąpić do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS), która jest wydawana w formie decyzji na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług. Wystąpienie z wnioskiem o wydanie WIS jest możliwe już od 1 listopada 2019 r. – przy czym WIS będzie mógł dotyczyć stanu prawnego, który zacznie obowiązywać dopiero od 1 kwietnia 2020 r.

Zgodnie z art. 14b § la ustawy Ordynacja podatkowa, w zakresie objętym wiążącymi informacjami stawkowymi, o których mowa w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, nie wydaje się interpretacji indywidualnych.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Końcowo tut. Organ informuje, że podany w zadanym przez Wnioskodawcę pytaniu oraz własnym stanowisku publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług jest nieaktualny. Obecny publikator ww. ustawy to Dz. U. z 2020 r., poz. 106.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … , za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj