Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.49.2020.2.KK
z 27 marca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2020 r. (data wpływu drogą elektroniczną e-PUAP 28 stycznia 2020 r.), uzupełnione pismem z dnia 8 marca 2020 r. (data wpływu 12 marca 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 27 lutego 2020 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.49.2020.1.KK (doręczone Stronie w dniu 2 marca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencji za pomocą kasy rejestrującej wysyłkowej sprzedaży towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniony pismem z dnia 8 marca 2020 r. (data wpływu 12 marca 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 27 lutego 2020 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.49.2020.1.KK (doręczone Stronie w dniu 2 marca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencji za pomocą kasy rejestrującej wysyłkowej sprzedaży towarów.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą na terytorium Polski, wpisaną do Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej. Wnioskodawca podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu - podatek PIT oraz jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Przeważająca działalność gospodarcza (kod PKD) Wnioskodawcy to sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet (47.91.Z). Od 1 stycznia 2020 r. Wnioskodawca prowadzi księgi rachunkowe zgodnie z ustawą o rachunkowości.

Wnioskodawca prowadzi sklep internetowy (…) („Sklep Internetowy”). Przeważającym asortymentem Sklepu Internetowego są baseny i artykuły basenowe, chemia basenowa, pontony i zabawki plażowe, materace („Towar”). Wnioskodawca sprzedaje Towary również za pośrednictwem serwisu (…), a także od czasu do czasu obsługuje klientów w miejscu prowadzonej działalności gospodarczej. Zamówienia Towaru można złożyć również telefonicznie lub e-mailem.

Sprzedaż Towarów przez Wnioskodawcę następuje na rzecz klientów: osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - konsumentów oraz przedsiębiorców (łącznie: „Kupujący”).

Stan obecny- model sprzedaży- Sklep Internetowy.

Sprzedaż za pośrednictwem Sklepu Internetowego następuje w chwili zakupu Towaru na stronie internetowej. Korzystając ze Sklepu Internetowego i składając zamówienie Kupujący akceptuje treść regulaminu („Regulamin”), a także Kupujący wskazuje formę płatności, formę dostawy, dane dostawy, w tym adres oraz ewentualnie dane do faktury.

Dostępnymi formami płatności są:

  • szybkie płatności internetowe,
  • przedpłata przelewem,
  • płatność przy odbiorze,
  • e-Raty(…).

Dostępnymi formami dostawy w chwili obecnej są:

  • Kurier (…);
  • Przesyłka kurierska - kurier (…);
  • (…);
  • Odbiór osobisty: (…).


Wybór konkretnych firm kurierskich może ulec w przyszłości zmianie. Po złożeniu zamówienia, Kupujący dostaje potwierdzenie jego złożenia w formie wiadomości e-mail na podany podczas składania zamówienia adres poczty elektronicznej. Umowę sprzedaży traktuje się jako zawartą z chwilą otrzymania przez Kupującego wiadomości e-mail. Zamówienia można składać 7 dni w tygodniu przez 24 godziny na dobę. Zamówienia, złożone w dni powszednie po godzinie 16:00, w soboty, niedziele oraz dni ustawowo wolne od pracy, są rozpatrywane następnego dnia roboczego. Zamówienia przekazane do realizacji mogą być anulowane przez Kupującego będącego jednocześnie konsumentem w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku - Kodeks Cywilny (Dz. U. z 2017 r. Poz. 459), do momentu wysyłki Towaru. Czas realizacji Zamówienia (skompletowanie i przygotowanie do wysyłki) wynosi maksymalnie 7 dni roboczych. W przypadku płatności kartą/przelewem czas realizacji zamówienia liczony jest od dnia pozytywnej autoryzacji / zaksięgowania wpłaty. W przypadku braku zamówionych Towarów w magazynie lub wydłużeniu czasu realizacji, Kupujący jest informowany o tym fakcie niezwłocznie, najpóźniej w ciągu 48 godzin. W sytuacji, o której mowa, Kupujący może wyrazić zgodę na wydłużenie czasu realizacji Zamówienia do 14 dni, lub zrezygnować z zamówionego Towaru albo z całości Zamówienia.

Koszty wysyłki ponosi Kupujący. Są one naliczane zgodnie z aktualnymi cennikami i zależą od wagi oraz rozmiarów przesyłki. Kupujący jest informowany o kosztach wysyłki podczas składania Zamówienia. Występują przypadki, gdy koszty wysyłki są wkalkulowane w cenę Towaru albo stanowią udzielony rabat.

Towary wysyłane są niezwłocznie po zaksięgowaniu zapłaty na koncie Wnioskodawcy lub po potwierdzeniu złożenia zamówienia przez Wnioskodawcę w wypadku płatności za pobraniem. Kupujący zobowiązuje się do odebrania wysłanego Towaru.

W przypadku wystąpienia konieczności zwrotu środków za transakcję dokonaną przez Kupującego, Wnioskodawca dokonuje zwrotu na rachunek bankowy podany przez Kupującego. Kupujący powinien dokonać płatności w terminie 7 dni od daty potwierdzenia Zamówienia. Jeśli Wnioskodawca nie otrzyma zapłaty w tym terminie wezwie Kupującego do dokonania płatności wyznaczając termin dodatkowy. W przypadku bezskutecznego wezwania, Wnioskodawca ma prawo anulować Zamówienie, informując o tym Kupującego drogą e-mailową lub telefoniczną. Podmiotem świadczącym obsługę płatności online jest B. S.A. Kupującemu, który jest konsumentem w rozumieniu art. 221 Kodeksu Cywilnego przysługuje prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość, bez podania przyczyny, w terminie 14 dni od dnia otrzymania Towaru.

Kupujący niebędący konsumentem w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku - Kodeks Cywilny (Dz. U. z 2017 r. poz. 459), tj. przedsiębiorca, w celu realizacji Zamówienia upoważnia Wnioskodawcę do wystawiania faktury VAT bez podpisu odbiorcy.

Kupujący będący konsumentem otrzymuje wraz z paczką paragon fiskalny albo fakturę VAT (jeśli wyraził takie żądanie i podał dane do faktury).

Stan obecny - model sprzedaży - za pośrednictwem Serwisu (…).

W przypadku zakupu Towaru za pośrednictwem serwisu (…) Kupujący wskazuje formę płatności, formę dostawy, dane dostawy, w tym adres oraz ewentualnie dane do faktury.

Dostępnymi formami płatności są

  • szybkie płatności internetowe.
  • przedpłata przelewem,
  • płatność przy odbiorze,
  • system ratalny.

Dostępnymi formami dostawy są:

  • Kurier (…),
  • Przesyłka kurierska - kurier (…),
  • (…),
  • (…),
  • Odbiór osobisty: (…)


Wybór konkretnych firm kurierskich może ulec w przyszłości zmianie. Warunki realizacji Zamówienia są takie same jak w modelu Sklep Internetowy. Kupujący niebędący konsumentem w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku - Kodeks Cywilny (Dz. U. z 2017 r. poz. 459), tj. przedsiębiorca, w celu realizacji Zamówienia upoważnia Wnioskodawcę do wystawiania faktury VAT bez podpisu odbiorcy. Kupujący będący konsumentem otrzymuje wraz z paczką paragon fiskalny albo fakturę VAT (jeśli wyraził takie żądanie i podał dane do faktury).


Stan obecny - model sprzedaży - zamówienia telefoniczne/e-mail.

W przypadku zamówień Towaru za pośrednictwem infolinii lub złożonych e-mailem, warunki i zakup Towarów odbywają się na takich samych zasadach jak w modelu Sklep Internetowy.

Kupujący niebędący konsumentem w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku - Kodeks Cywilny (Dz. U. z 2017 r. poz. 459), tj. przedsiębiorca, w celu realizacji Zamówienia upoważnia Wnioskodawcę do wystawiania faktury VAT bez podpisu odbiorcy. Kupujący będący konsumentem otrzymuje wraz z paczką paragon fiskalny albo fakturę VAT (jeśli wyraził takie żądanie i podał dane do faktury).

Stan obecny - model sprzedaży - sprzedaż w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej/odbiór osobisty.

W przypadku zakupu Towaru w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę, w tym w przypadku odbioru osobistego nieopłaconego wcześniej zamówienia złożonego poprzez Sklep Internetowy, za pośrednictwem serwisu (…) albo telefonicznie/

e-mailem, warunki i zakup Towarów odbywają się na takich samych zasadach, jak w modelu Sklep Internetowy, przy czym dostępnymi formami płatności są:

  • gotówka;
  • karta płatnicza.


Kupujący niebędący konsumentem w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku - Kodeks Cywilny (Dz. U. z 2017 r. poz. 459), tj. przedsiębiorca, w celu realizacji Zamówienia upoważnia Wnioskodawcę do wystawiania faktury VAT bez podpisu odbiorcy.

Kupujący będący konsumentem otrzymuje paragon fiskalny albo fakturę VAT (jeśli wyraził takie żądanie i podał dane do faktury) w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej lub odbioru osobistego nieopłaconego zamówienia.

Przepływ środków pieniężnych.

W związku z faktem, że dostępnymi formami dostawy zakupionych Towarów są przesyłka kurierska albo odbiór osobisty, a formami płatności są szybkie płatności internetowe, przedpłata przelewem, płatność przy odbiorze, oraz system ratalny, w przypadku odbioru osobistego - gotówka lub karta płatnicza, Wnioskodawca otrzymuje środki pieniężne za Towary w formie:

  1. przelewu dokonanego przez Kupującego na wskazany rachunek bankowy Wnioskodawcy (ze wskazaniem numeru zamówienia albo bez wskazania tego numeru z rachunku bankowego, którego właścicielem jest Kupujący albo z innego rachunku bankowego, którego właścicielem nie jest Kupujący - adres wskazany na potwierdzeniu przelewu za Towar nie zawsze pokrywa się z adresem dostawy Towaru - np. w przypadku gdy płatność za Towar nie jest dokonywana przez Kupującego ale inną osobę);
  2. za pośrednictwem serwisu (…) - Wnioskodawca otrzymuje środki pieniężne przez zbiorczy przelew dwa razy dziennie (raz dziennie za pośrednictwem (…) oraz raz dziennie za pośrednictwem (…)) wraz z raportem (…), wskazującym, jakie wpłaty za jaką aukcję, środki pieniężne są przelewane ze wskazaniem tzw. nicków użytkowników (…);
  3. za pośrednictwem firmy zajmującej się obsługą płatności (…) - Wnioskodawca otrzymuje środki pieniężne przez zbiorczy przelew raz dziennie za pośrednictwem (…) oraz raz dziennie za pośrednictwem (…) wraz z raportem firmy zajmującej się obsługą płatności, wskazującym, za jaką transakcję środki pieniężne są przelewane;
  4. za pośrednictwem firmy kurierskiej w przypadku płatności przy odbiorze - w zależności od praktyki firm kurierskich - przeważnie przelew zbiorczy wraz z raportem wskazującym wysokość pobrania oraz danych Kupującego;
  5. za pośrednictwem poczty polskiej w przypadku płatności przy odbiorze paczek doręczanych przez (…) - pojedyncze przelewy z rachunku bankowego (…) (przykładowy tytuł wpłaty: (…)’ wraz z raportem wskazującym wysokość pobrania oraz dane Kupującego wskazane w tym raporcie, skorelowane z tytułami przelewu;
  6. w przypadku odbioru osobistego - gotówka lub karta płatnicza.

W każdym przypadku, Wnioskodawca jest w stanie „przypisać” płatność na rachunek bankowy do danej faktury/paragonu oraz transakcji. Wnioskodawca posiada dwie kasy fiskalne (jedna obsługiwana przez pracowników magazynu oraz jedna w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej - odbiór przesyłek osobisty). Obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczył w poprzednim roku podatkowym (2019 r.) kwotę 20.000 zł.

Stan przyszły.

Wnioskodawca rozważa - od momentu otrzymania interpretacji indywidualnej, w przypadku, gdy będzie ona pozytywna (prawdopodobnie od dnia 1 kwietnia 2020 r., ewentualnie od 1 maja 2020 r. albo 1 czerwca 2020 r. albo 1 stycznia 2021 r.) - skorzystać ze zwolnienia ewidencjonowania, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności polegających na dostawie Towarów w systemie wysyłkowym (... lub przesyłkami kurierskimi).

W przypadku dostawy Towarów w systemie wysyłkowym, Wnioskodawca planuje - zamiast umieszczać paragon w paczce - wysyłać fakturę elektroniczną do Kupującego za pomocą systemu informatycznego. Kupujący (niezależnie od jego statusu - przedsiębiorca czy konsument) po złożeniu zamówienia otrzymywałby wraz z potwierdzeniem zamówienia elektroniczną fakturę VAT, dokumentującą transakcję.

W przypadku Towarów zakupionych w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej lub z odbiorem osobistym wcześniej nieopłaconym - Wnioskodawca nadal ewidencjonowałby obrót za pomocą kasy fiskalnej i wydawałby paragon Kupującym nieprowadzącym działalności gospodarczej.

W przypadku uzyskania pozytywnej interpretacji indywidualnej i przedłużenia czasu obowiązywania Rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, albo zastąpienia jej nowym (przewidującym zwolnienie ewidencjonowania w przypadku dostawy towarów w systemie wysyłkowym), Wnioskodawca będzie korzystać ze zwolnienia po 31 grudnia 2021 r.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że nie dostarcza towarów i nie świadczy usług wymienionych w § 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r. Poz. 2519). Wnioskodawca wskazuje, że - poza działalnością związaną z prowadzeniem Sklepu Internetowego - świadczy usługi przewozu towarów jako podwykonawca firmy kurierskiej.

Wnioskodawca wskazuje, że gdy w przyszłości uzyska zgodę nabywcy towaru - Kupującego na stosowanie faktur elektronicznych, o której mowa w art. 106n ust. 1 ustawy o VAT, uzyska też zgodę na zaakceptowanie Regulaminu sprzedaży.

Stan obecny - model sprzedaży - Sklep Internetowy.

Jak Wnioskodawca wskazał we Wniosku, obecnie sprzedaż za pośrednictwem Sklepu Internetowego następuje w chwili zakupu Towaru na stronie internetowej. Kupujący składając zamówienie akceptuje treść Regulaminu, a także Kupujący wskazuje formę płatności, formę dostawy, dane dostawy, w tym adres oraz ewentualnie dane do faktury.

Stan obecny - model sprzedaży - za pośrednictwem Serwisu (…).

W przypadku zakupu Towaru za pośrednictwem serwisu (…), Kupujący wskazuje formę płatności, formę dostawy, dane dostawy, w tym adres oraz ewentualnie dane do faktury. Warunki realizacji Zamówienia są takie same jak w modelu Sklep Internetowy.


Stan obecny - model sprzedaży - zamówienia telefoniczne/e-mail.

W przypadku zamówień Towaru za pośrednictwem infolinii lub złożonych e-mailem, warunki i zakup Towarów odbywają się na takich samych zasadach jak w modelu Sklep Internetowy.

Stan przyszły. Wnioskodawca planuje, by w przyszłości, przed sfinalizowaniem każdego zakupu drogą internetową - zarówno w modelu sprzedaży - Sklep Internetowy, jak też w przypadku sprzedaży - za pośrednictwem Serwisu (…) oraz zamówienia telefonicznego/e-mail - Kupujący był zobowiązany do zaakceptowania Regulaminu, który określi zasady wystawiania i przesyłania faktur w formie elektronicznej. Akceptując Regulamin, Klient wyrazi zgodę na wystawianie i przesyłanie faktur w formie elektronicznej, jak również faktur korygujących i duplikatów tych dokumentów w formie elektronicznej, na adres e-mail podany przez Klienta podczas składania zamówienia.

W związku z tym:

  • w przypadku dostawy Towarów w systemie wysyłkowym, Wnioskodawca planuje - zamiast umieszczać paragon w paczce - wysyłać fakturę elektroniczną do Kupującego za pomocą systemu informatycznego. Kupujący (niezależnie od jego statusu - przedsiębiorca czy konsument) po złożeniu zamówienia otrzymywałby wraz z potwierdzeniem zamówienia elektroniczną fakturę VAT, dokumentującą transakcję;
  • w przypadku Towarów zakupionych w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej lub z odbiorem osobistym wcześniej nieopłaconych - Wnioskodawca nadal ewidencjonowałby obrót za pomocą kasy fiskalnej i wydawałby paragon Kupującym nieprowadzącym działalności gospodarczej.


Wnioskodawca wskazuje, iż prowadzi ewidencję i posiada dowody dokumentujące zapłatę, z których jednoznacznie wynika jakiej czynności konkretnie dotyczyła zapłata i na czyją rzecz została dokonana transakcja.


W związku z faktem, że dostępnymi formami dostawy są przesyłka kurierska, a formami płatności są szybkie płatności internetowe, przedpłata przelewem, płatność przy odbiorze, system ratalny, Wnioskodawca otrzymuje środki pieniężne za Towary w formie:

  1. przelewu dokonanego przez Kupującego na wskazany rachunek bankowy Wnioskodawcy (ze wskazaniem numeru zamówienia albo bez wskazania tego numeru z rachunku bankowego, którego właścicielem jest Kupujący albo z innego rachunku bankowego, którego właścicielem nie jest Kupujący - adres wskazany na potwierdzeniu przelewu za Towar nie zawsze pokrywa się z adresem dostawy Towaru - np. w przypadku, gdy płatność za Towar nie jest dokonywana przez Kupującego, ale inną osobę)
  2. za pośrednictwem serwisu (…) - Wnioskodawca otrzymuje środki pieniężne przez zbiorczy przelew dwa razy dziennie (raz dziennie za pośrednictwem (…) oraz razdziennie za pośrednictwem (…)) wraz z raportem (…), wskazującym, jakie wpłaty za jaką aukcję, środki pieniężne są przelewane ze wskazaniem tzw. nicków użytkowników (…);
  3. za pośrednictwem firmy zajmującej się obsługą płatności (...) - Wnioskodawca otrzymuje środki pieniężne przez zbiorczy przelew raz dziennie za pośrednictwem (…) oraz raz dziennie za pośrednictwem (…) wraz z raportem firmy zajmującej się obsługą płatności, wskazującym, jakie wpłaty za jaką transakcję są przelewane;
  4. za pośrednictwem firmy kurierskiej w przypadku płatności przy odbiorze - w zależności od praktyki firm kurierskich - przeważnie przelew zbiorczy wraz z raportem wskazującym wysokość pobrania oraz danych Kupującego;
  5. za pośrednictwem poczty polskiej w przypadku płatności przy odbiorze paczek doręczanych przez (…) S.A.- pojedyncze przelewy z rachunku bankowego (…)(przykładowy tytuł wpłaty: „...”. Wpłata w ...wraz z raportem wskazującym wysokość pobrania oraz dane Kupującego wskazane w tym raporcie, skorelowane z tytułami przelewu.

Wnioskodawca każdorazowo z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jest w stanie „przypisać” płatność do danej faktury/paragonu (wysyłki) oraz transakcji, a w konsekwencji i nabywcy Towaru.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, w przypadku dostawy Towarów w systemie wysyłkowym, Wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, rozpoczynając korzystanie ze zwolnienia w trakcie trwania roku podatkowego 2020 r.?
  2. Czy, w przypadku odpowiedzi negatywnej na pytanie nr 1 wskazane we Wniosku, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, w przypadku dostawy Towarów w systemie wysyłkowym, Wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, rozpoczynając korzystanie ze zwolnienia od dnia 1 stycznia 2021 r.?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad 1


Zdaniem Wnioskodawcy, jego stanowisko jest prawidłowe, ponieważ w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, w przypadku dostawy Towarów w systemie wysyłkowym, Wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, rozpoczynając korzystanie ze zwolnienia w trakcie trwania roku podatkowego 2020 r.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT: „Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. ”


W myśl art. 111 ust. 8 ustawy o VAT: „Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. Przy wydawaniu rozporządzenia minister właściwy do spraw finansów publicznych uwzględnia:

  1. wielkość i proporcje sprzedaży zwolnionej od podatku w danej grupie podatników;
  2. stosowane przez podatników zasady dokumentowania sprzedaży;
  3. możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących;
  4. konieczność zapewnienia realizacji obowiązku, o którym mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, przy uwzględnieniu korzyści wynikających z ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz faktu zwrotu podatnikom przez budżet państwa części wydatków na zakup tych kas;
  5. konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczania podatku, w tym właściwego ewidencjonowania sprzedaży;
  6. konieczność zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku;
  7. konieczność przeciwdziałania nadużyciom związanym z nieewidencjonowaniem sprzedaży przez podatników.

Zgodnie z Rozporządzeniem w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, możliwe jest zwolnienie na czas określony niektórych grup podatników i niektórych czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwanego dalej ,,ewidencjonowaniem’’, oraz warunki korzystania ze zwolnienia (§ 1 Rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących).


W myśl § 2 Rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących:

  1. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
  2. w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

W pozycji 36 Rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zostało wskazane, że zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących podlega „Dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo- kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres)”.


Powyższe oznacza, że aby skorzystać ze zwolnienia muszą być spełnione następujące warunki:

  1. dostawa musi być zrealizowana w systemie wysyłkowym, tj. za pośrednictwem poczty lub przesyłki kurierskiej;
  2. dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem,
  3. z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Wnioskodawca wskazuje, że dokonuje dostawy Towarów zakupionych w Sklepie Internetowym, za pośrednictwem serwisu (…), przez zamówienia złożone telefonicznie/e-mailem, sprzedaż bezpośrednią w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej.


W przypadku dostawy Towarów zakupionych w Sklepie Internetowym, za pośrednictwem serwisu (…), przez zamówienia złożone telefonicznie/e-mailem, dostawa Towarów - według wyboru Kupującego - jest możliwa w systemie wysyłkowym.


W związku z faktem, że dostępnymi formami dostawy są przesyłka kurierska, a formami płatności są szybkie płatności internetowe, przedpłata przelewem, płatność przy odbiorze, system ratalny, Wnioskodawca otrzymuje środki pieniężne za Towary w formie:

  1. przelewu dokonanego przez Kupującego na wskazany rachunek bankowy Wnioskodawcy (ze wskazaniem numeru zamówienia albo bez wskazania tego numeru z rachunku bankowego, którego właścicielem jest Kupujący albo z innego rachunku bankowego, którego właścicielem nie jest Kupujący - adres wskazany na potwierdzeniu przelewu za Towar nie zawsze pokrywa się z adresem dostawy Towaru - np. w przypadku, gdy płatność za Towar nie jest dokonywana przez Kupującego, ale inną osobę);
  2. za pośrednictwem serwisu (…) - Wnioskodawca otrzymuje środki pieniężne przez zbiorczy przelew dwa razy dziennie (raz dziennie za pośrednictwem (…) oraz raz dziennie za pośrednictwem (…)) wraz z raportem (…), wskazującym, jakie wpłaty za jaką aukcję, środki pieniężne są przelewane ze wskazaniem tzw. nicków użytkowników (…);
  3. za pośrednictwem firmy zajmującej się obsługą płatności (... i ...) - Wnioskodawca otrzymuje środki pieniężne przez zbiorczy przelew raz dziennie za pośrednictwem (…) oraz raz dziennie za pośrednictwem (…) wraz z raportem firmy zajmującej się obsługą płatności, wskazującym, jakie wpłaty za jaką transakcję są przelewane;
  4. za pośrednictwem firmy kurierskiej w przypadku płatności przy odbiorze - w zależności od praktyki firm kurierskich - przeważnie przelew zbiorczy wraz z raportem wskazującym wysokość pobrania oraz danych Kupującego;
  5. za pośrednictwem (…) w przypadku płatności przy odbiorze paczek doręczanych przez (…)S.A.- pojedyncze przelewy z rachunku bankowego (…) (przykładowy tytuł wpłaty: „...”. Wpłata w ... wraz z raportem wskazującym wysokość pobrania oraz dane Kupującego wskazane w tym raporcie, skorelowane z tytułami przelewu;
  6. w przypadku odbioru osobistego - gotówka lub karta płatnicza.

Wnioskodawca każdorazowo jest w stanie „przypisać” płatność do danej faktury/paragonu oraz transakcji.

Wnioskodawca posiada dwie kasy fiskalne (jedna obsługiwana przez pracowników magazynu oraz jedna w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej - w miejscu odbioru przesyłek z odbiorem osobistym).


Wnioskodawca rozważa - od momentu otrzymania interpretacji indywidualnej, w przypadku, gdy będzie ona pozytywna (prawdopodobnie od dnia 1 kwietnia 2020 r.. ewentualnie od 1 maja 2020 r. albo 1 czerwca 2020 r. albo 1 stycznia 2021 r.) - skorzystać ze zwolnienia ewidencjonowania, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r.„ czynności polegających na dostawie Towarów w systemie wysyłkowym ((…) lub przesyłkami kurierskimi).

W przypadku dostawy Towarów w systemie wysyłkowym, Wnioskodawca planuje - zamiast umieszczać paragon w paczce - wysyłać fakturę elektroniczną do Kupującego za pomocą systemu informatycznego. Kupujący (niezależnie od jego statusu - przedsiębiorca czy konsument) po złożeniu zamówienia otrzymywałby wraz z potwierdzeniem zamówienia elektroniczną fakturę VAT, dokumentującą transakcję.

W przypadku Towarów zakupionych w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej lub z odbiorem osobistym wcześniej nieopłaconym - Wnioskodawca nadal ewidencjonowałby obrót za pomocą kasy fiskalnej i wydawałby paragon Kupującym nieprowadzącym działalności gospodarczej.

W przypadku uzyskania pozytywnej interpretacji indywidualnej i przedłużenia czasu obowiązywania Rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących albo zastąpienia jej nowym (przewidującym zwolnienie ewidencjonowania w przypadku dostawy towarów w systemie wysyłkowym), Wnioskodawca będzie korzystać ze zwolnienia po 31 grudnia 2021 r.

Biorąc pod uwagę powyższe należy wskazać, że zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie powyższe warunki w przypadku wysyłkowej dostawy Towarów zakupionych w Sklepie Internetowym, za pośrednictwem serwisu (…), przez zamówienia złożone telefonicznie/e-mailem, są spełnione:

  1. dostawa Towarów jest zrealizowana w systemie wysyłkowym, tj. za pośrednictwem (…) lub przesyłki kurierskiej;
  2. Wnioskodawca otrzymuje w całości zapłatę za pośrednictwem poczty lub banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na swój rachunek bankowy prowadzony dla potrzeb działalności gospodarczej (wniosku tego nie zmienia fakt, że Wnioskodawca otrzymuje przelewy zbiorcze z raportem wskazującym jaki podmiot tych wpłat dokonał i w jakiej wysokości oraz, że w przypadku płatności za pobraniem, Kupujący płaci gotówką kurierowi, która to gotówka następnie jest przedmiotem przelewu firmy kurierskiej albo, że otrzymuje płatność nie zawsze z rachunku bankowego Kupującego);
  3. Wnioskodawca każdorazowo z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jest w stanie „przypisać” płatność do danej faktury/paragonu oraz transakcji, a w konsekwencji i nabywcy Towaru.


Rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących nie wskazuje daty, od której możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia. Skorzystanie ze zwolnienia znacząco ułatwi obrót oraz prowadzenie działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę. W związku z tym, Wnioskodawca rozważa możliwość skorzystania ze zwolnienia po uzyskaniu pozytywnej interpretacji podatkowej (tj. prawdopodobnie od dnia 1 kwietnia 2020 r. albo 1 maja 2020 r. albo 1 czerwca 2020 r.).


Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, dla dostawy Towarów w systemie wysyłkowym, od dnia 1 kwietnia 2020 r., 1 maja 2020 r. albo 1 czerwca 2020 r., tj. w trakcie trwania roku podatkowego.


Ad 2


Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku odpowiedzi negatywnej na pytanie nr 1 wskazane we Wniosku, w przypadku dostawy Towarów w systemie wysyłkowym, Wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, rozpoczynając korzystanie ze zwolnienia od dnia 1 stycznia 2021 r.

Rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących nie wskazuje daty, od której możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia. Skorzystanie ze zwolnienia znacząco ułatwi obrót oraz prowadzenie działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę. W związku z tym, Wnioskodawca rozważa możliwość skorzystania ze zwolnienia po uzyskaniu pozytywnej interpretacji podatkowej (tj. prawdopodobnie od dnia 1 kwietnia 2020 r., 1 maja 2020 r. albo 1 czerwca 2020 r.).


Niemniej jednak w przypadku uznania, że skorzystanie ze zwolnienia nie jest możliwe w trakcie roku podatkowego 2020 r., Wnioskodawca wskazuje, że będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, dla dostawy Towarów w systemie wysyłkowym, od dnia 1 stycznia 2021 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), zwanej dalej ustawą.


I tak, zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.


Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy oraz wykonywane przez podatnika świadczenia.


W myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy, podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać wydrukowany dokument nabywcy.


Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

W stanie prawnym od 1 stycznia 2019 r. obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 2519), zwanej dalej rozporządzeniem.


Według § 3 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r.:

  1. podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.
  2. podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2018 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia, zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.

Jak stanowi § 5 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł.

Z kolei stosownie do § 5 ust. 2 rozporządzenia, w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, w kwocie 20.000 zł.

Z kolei, stosownie do zapisu § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.


Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia, w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Jak już wcześniej wspomniano – w kwestii prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej – ustawodawca przewidział zwolnienia podmiotowe (§ 3 rozporządzenia), jak i przedmiotowe (§ 2 rozporządzenia) z tego obowiązku. Należy jednak zauważyć, że wykonywanie przez podatnika czynności wymienionych w § 4 rozporządzenia wyklucza możliwość zastosowania przez niego zwolnień określonych w § 2 i § 3 rozporządzenia. Zatem bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, niezależnie od przysługującego podatnikowi zwolnienia od tego obowiązku na podstawie § 2 i § 3 powołanego rozporządzenia, podlegają czynności wymienione w § 4 rozporządzenia, dokonywane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

W poz. 36 tego załącznika wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Co do zasady w znaczeniu potocznym sprzedaż wysyłkowa stanowi formę sprzedaży detalicznej, gdzie kupujący dokonuje transakcji poprzez złożenie zamówienia – np. drogą pocztową, telefonicznie lub poprzez Internet, po czym wybrany towar dostarczany jest za pośrednictwem poczty lub firmy kurierskiej do nabywcy.

Posiłkowo można wskazać, że uregulowania prawne dotyczące się m.in. sprzedaży w systemie wysyłkowym zawiera ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2019 r. poz. 134 ze zm.), która reguluje zasady i tryb zawierania z konsumentem umowy na odległość. Zgodnie z art. 2 pkt 1 ww. ustawy umowa zawarta na odległość oznacza umowę zawartą z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie.

Cechami charakterystycznymi umowy zawieranej na odległość jest :

  • brak jednoczesnej fizycznej obecności stron, tj. przedsiębiorcy i konsumenta,
  • zawarcie umowy z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość (np. poprzez Internet).


Mając powyższe na uwadze należy przyjąć, że w przypadku dostawy towarów w systemie wysyłkowym korzystającej ze zwolnienia w obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej istotnym jest, by:

  • zostało złożone zamówienie i zawarta umowa sprzedaży z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość (np. telefonicznie lub poprzez Internet) bez fizycznej obecności stron transakcji,
  • towar został przemieszczony od dostawcy do klienta lub do wskazanego przez niego miejsca pocztą lub przesyłką kurierską, co oznacza, że nie może on zostać wydany klientowi w sklepie stacjonarnym z chwilą zawarcia umowy kupna-sprzedaży.


Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca jest osobą fizyczną, prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą na terytorium Polski oraz jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Przeważająca działalność gospodarcza (kod PKD) Wnioskodawcy to sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet (47.91 .Z).

Wnioskodawca prowadzi sklep internetowy (…) („Sklep Internetowy”). Przeważającym asortymentem Sklepu Internetowego są: baseny i artykuły basenowe, chemia basenowa, pontony i zabawki plażowe, materace („Towar”). Wnioskodawca sprzedaje Towary również za pośrednictwem serwisu (…), a także od czasu do czasu obsługuje klientów w miejscu prowadzonej działalności gospodarczej. Zamówienia Towaru można złożyć również telefonicznie lub e-mailem.

Sprzedaż Towarów przez Wnioskodawcę następuje na rzecz klientów: osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - konsumentów oraz przedsiębiorców.

  1. Sprzedaż za pośrednictwem Sklepu Internetowego następuje w chwili zakupu Towaru na stronie internetowej. Korzystając ze Sklepu Internetowego i składając zamówienie Kupujący akceptuje treść regulaminu, a także Kupujący wskazuje formę płatności, formę dostawy, dane dostawy, w tym adres oraz ewentualnie dane do faktury.

Dostępnymi formami płatności są:

  • szybkie płatności internetowe,
  • przedpłata przelewem,
  • płatność przy odbiorze,
  • e-Raty (…).

Dostępnymi formami dostawy w chwili obecnej są:

  • Kurier(…);
  • Przesyłka kurierska - kurier(…);
  • (…);
  • Odbiór osobisty: (…).

Wybór konkretnych firm kurierskich może ulec w przyszłości zmianie. Po złożeniu zamówienia, Kupujący dostaje potwierdzenie jego złożenia w formie wiadomości e-mail na podany podczas składania zamówienia adres poczty elektronicznej. Umowę sprzedaży traktuje się jako zawartą z chwilą otrzymania przez Kupującego wiadomości e-mail. Towary wysyłane są niezwłocznie po zaksięgowaniu zapłaty na koncie Wnioskodawcy lub po potwierdzeniu złożenia zamówienia przez Wnioskodawcę w wypadku płatności za pobraniem. Kupujący zobowiązuje się do odebrania wysłanego Towaru.

  1. W przypadku zakupu Towaru za pośrednictwem serwisu (…) Kupujący wskazuje formę płatności, formę dostawy, dane dostawy, w tym adres oraz ewentualnie dane do faktury.

Dostępnymi formami płatności są

  • szybkie płatności internetowe.
  • przedpłata przelewem,
  • płatność przy odbiorze,
  • system ratalny.

Dostępnymi formami dostawy są:

  • Kurier(…),
  • Przesyłka kurierska - kurier(…),
  • (…),
  • (…),
  • Odbiór osobisty: (…).

Warunki realizacji Zamówienia są takie same jak w modelu Sklep Internetowy.

  1. W przypadku zamówień Towaru za pośrednictwem infolinii lub złożonych e-mailem, warunki i zakup Towarów odbywają się na takich samych zasadach jak w modelu Sklep Internetowy.
  2. W przypadku zakupu Towaru w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę, w tym w przypadku odbioru osobistego nieopłaconego wcześniej zamówienia złożonego poprzez Sklep Internetowy, za pośrednictwem serwisu (…) albo telefonicznie/ e-mailem, warunki i zakup Towarów odbywają się na takich samych zasadach, jak w modelu Sklep Internetowy, przy czym dostępnymi formami płatności są:
    • gotówka:
    • karta płatnicza.


Przepływ środków pieniężnych. W związku z faktem, że dostępnymi formami dostawy zakupionych Towarów są przesyłka kurierska albo odbiór osobisty, a formami płatności są szybkie płatności internetowe, przedpłata przelewem, płatność przy odbiorze, oraz system ratalny, w przypadku odbioru osobistego - gotówka lub karta płatnicza, Wnioskodawca otrzymuje środki pieniężne za Towary w formie:

  1. przelewu dokonanego przez Kupującego na wskazany rachunek bankowy Wnioskodawcy (ze wskazaniem numeru zamówienia albo bez wskazania tego numeru z rachunku bankowego, którego właścicielem jest Kupujący albo z innego rachunku bankowego, którego właścicielem nie jest Kupujący;
  2. za pośrednictwem serwisu (…) - Wnioskodawca otrzymuje środki pieniężne przez zbiorczy przelew dwa razy dziennie (raz dziennie za pośrednictwem (…) oraz raz dziennie za pośrednictwem…) wraz z raportem (…), wskazującym, jakie wpłaty za jaką aukcję, środki pieniężne są przelewane ze wskazaniem tzw. nicków użytkowników (…);
  3. za pośrednictwem firmy zajmującej się obsługą płatności (… i …) - Wnioskodawca otrzymuje środki pieniężne przez zbiorczy przelew raz dziennie za pośrednictwem (…) oraz raz dziennie za pośrednictwem (…) wraz z raportem firmy zajmującej się obsługą płatności, wskazującym, za jaką transakcję środki pieniężne są przelewane;
  4. za pośrednictwem firmy kurierskiej w przypadku płatności przy odbiorze - w zależności od praktyki firm kurierskich - przeważnie przelew zbiorczy wraz z raportem wskazującym wysokość pobrania oraz danych Kupującego;
  5. za pośrednictwem poczty polskiej w przypadku płatności przy odbiorze paczek doręczanych przez (…). - pojedyncze przelewy z rachunku bankowego Poczty Polskiej wraz z raportem wskazującym wysokość pobrania oraz dane Kupującego wskazane w tym raporcie, skorelowane z tytułami przelewu;
  6. w przypadku odbioru osobistego - gotówka lub karta płatnicza.

W każdym przypadku, Wnioskodawca jest w stanie „przypisać” płatność na rachunek bankowy do danej faktury/paragonu oraz transakcji. Wnioskodawca wskazał, że nie dostarcza towarów i nie świadczy usług wymienionych w § 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r. Poz. 2519). Wnioskodawca wskazuje, że - poza działalnością związaną z prowadzeniem Sklepu Internetowego - świadczy usługi przewozu towarów jako podwykonawca firmy kurierskiej.

W przypadku Towarów zakupionych w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej lub z odbiorem osobistym wcześniej nieopłaconym - Wnioskodawca nadal będzie ewidencjonować obrót za pomocą kasy fiskalnej i wydawać paragon Kupującym nieprowadzącym działalności gospodarczej. W przypadku dostawy Towarów w systemie wysyłkowym, Wnioskodawca planuje - zamiast umieszczać paragon w paczce - wysyłać fakturę elektroniczną do Kupującego za pomocą systemu informatycznego. Kupujący (niezależnie od jego statusu - przedsiębiorca czy konsument) po złożeniu zamówienia otrzymywałby wraz z potwierdzeniem zamówienia elektroniczną fakturę VAT, dokumentującą transakcję.

Obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczył w poprzednim roku podatkowym (2019 r.) kwotę 20.000 zł.

Wnioskodawca wskazuje, że gdy w przyszłości uzyska zgodę nabywcy towaru - Kupującego na stosowanie faktur elektronicznych, o której mowa w art. 106n ust. 1 ustawy o VAT , uzyska też zgodę na zaakceptowanie Regulaminu sprzedaży.


W związku z tym:

  • w przypadku dostawy Towarów w systemie wysyłkowym, Wnioskodawca planuje - zamiast umieszczać paragon w paczce - wysyłać fakturę elektroniczną do Kupującego za pomocą systemu informatycznego. Kupujący (niezależnie od jego statusu - przedsiębiorca czy konsument) po złożeniu zamówienia otrzymywałby wraz z potwierdzeniem zamówienia elektroniczną fakturę VAT , dokumentującą transakcję;
  • w przypadku Towarów zakupionych w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej lub z odbiorem osobistym wcześniej nieopłaconych - Wnioskodawca nadal będzie ewidencjonować obrót za pomocą kasy fiskalnej i wydawać paragon Kupującym nieprowadzącym działalności gospodarczej.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zwolnienia z obowiązku ewidencji sprzedaży z zastosowaniem kasy rejestrującej dostawy towarów opisanych we wniosku.

Jak wynika z opisu sprawy, sprzedaży towarów Wnioskodawca dokonuje za pomocą własnej strony internetowej oraz portali internetowych np. (…) lub za pośrednictwem infolinii lub zamówień złożonych e-mailem, za które otrzymuje zapłatę w następującej formie:

  1. przelewu dokonanego przez Kupującego na wskazany rachunek bankowy Wnioskodawcy;
  2. za pośrednictwem serwisu (…) - Wnioskodawca otrzymuje środki pieniężne przez zbiorczy przelew dwa razy dziennie (raz dziennie za pośrednictwem (…) oraz raz dziennie za pośrednictwem (…)) wraz z raportem (…), wskazującym, jakie wpłaty za jaką aukcję, środki pieniężne są przelewane ze wskazaniem tzw. nicków użytkowników (…);
  3. za pośrednictwem firmy zajmującej się obsługą płatności ((…) i (…)) - Wnioskodawca otrzymuje środki pieniężne przez zbiorczy przelew raz dziennie za pośrednictwem (…) oraz raz dziennie za pośrednictwem (…)wraz z raportem firmy zajmującej się obsługą płatności, wskazującym, za jaką transakcję środki pieniężne są przelewane;
  4. za pośrednictwem firmy kurierskiej w przypadku płatności przy odbiorze - w zależności od praktyki firm kurierskich - przeważnie przelew zbiorczy wraz z raportem wskazującym wysokość pobrania oraz danych Kupującego;
  5. za pośrednictwem poczty polskiej w przypadku płatności przy odbiorze paczek doręczanych przez (…) - pojedyncze przelewy z rachunku bankowego (…) wraz z raportem wskazującym wysokość pobrania oraz dane Kupującego wskazane w tym raporcie, skorelowane z tytułami przelewu.

Zatem z powyższych okoliczności wynika, że Wnioskodawca prowadzi wysyłkową sprzedaż towarów za pośrednictwem poczty oraz przesyłek kurierskich. Ponadto Wnioskodawca będzie posiadał dowody umożliwiające zidentyfikowanie transakcji, których dotyczy zapłata, a ponieważ płatności za dokonywaną przez Wnioskodawcę dostawę towarów będą realizowane w całości przelewem bankowym na konto Wnioskodawcy, to zostaną spełnione przesłanki pozwalające uznać, że płatności zostaną dokonane za pośrednictwem banku. Wnioskodawca wskazał także, że na podstawie ewidencji i dowodów zapłaty jest w stanie przyporządkować płatność do danej transakcji i nabywcy towaru.


W związku z tym Wnioskodawca ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży towarów (innych niż wymienione w § 4 rozporządzenia) w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w oparciu o zapis § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w sytuacji gdy zapłata za te towary wpływa na rachunek bankowy podatnika, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana.


Ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej nie będzie natomiast zwolniona sprzedaż towarów przez Wnioskodawcę w przypadku, gdy płatność będzie dokonana na miejscu gotówką oraz gdy dojdzie do zapłaty za pośrednictwem karty płatniczej przy użyciu terminala. Takie czynności nie będą mogły korzystać z ww. zwolnienia w oparciu o § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, ponieważ takie płatności nie spełniają warunków uprawniających do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie ww. przepisu rozporządzenia. Należy bowiem zauważyć, że również płatności dokonywane za pomocą kart płatniczych przy użyciu terminala wypełniają kryteria płatności gotówkowych. Tym samym sprzedaż towarów, za które klient ureguluje należność gotówką lub kartą płatniczą z użyciem terminala, będzie podlegała obowiązkowi ewidencjonowania na kasie rejestrującej Wnioskodawcy.


Również ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej, nie będzie korzystała sprzedaż towarów, które nie będą wysyłane do nabywcy przesyłkami kurierskimi lub za pośrednictwem poczty nawet jeśli Kupujący uiści całą należność przelewem na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Tak więc w sytuacji osobistego odbioru zakupionego towaru u Wnioskodawcy (opłaconego przelewem), Wnioskodawca będzie miał obowiązek zaewidencjonować taką sprzedaż towaru na kasie rejestrującej z uwagi na niespełnienie przesłanki wskazanej w poz. 36 załącznika do rozporządzenia a dotyczącej sposobu dostarczenia towaru do nabywcy.


W konsekwencji Wnioskodawca może zaprzestać ewidencjonowania wysyłkowej sprzedaży towarów na kasie rejestrującej w dowolnym momencie odnośnie towarów, przy sprzedaży których spełnione będą przesłanki wskazane w poz. 36 załącznika do rozporządzenia.


Na podstawie art. 2 pkt 31 ustawy, przez fakturę rozumie się dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie. Zaś przez fakturę elektroniczną o której mowa w art. 2 pkt 32 ustawy rozumie się fakturę w formie elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym.

W myśl art. 106b ust. 1 i 4 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  • sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  • otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Zgodnie z art. 106b ust. 3 ustawy, na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1,
  2. sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118

– jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.


Zgodnie z art. 106n ust. 1 ustawy – stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury.

Zatem stosowanie przesyłu elektronicznego faktur wymaga uprzedniej akceptacji przez odbiorcę dla takiego sposobu przekazywania tych dokumentów. Przy czym należy wskazać, że nie istnieją żadne szczególne wymogi dotyczące samej formy i treści akceptacji wysyłania faktur w formie elektronicznej przez odbiorcę faktur.

Jednocześnie tut. Organ wskazuje, że Wnioskodawca nie ma obowiązku każdorazowo wystawiać faktury dokumentujące sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Wnioskodawca ma obowiązek wystawić taki dokument jedynie na żądanie nabywcy towaru zgodnie z powołanym art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy.


Natomiast możliwe jest wystawienie przez Spółkę faktury z każdej sprzedaży dokonanej na rzecz Kupującego oraz jej przesłanie w formie elektronicznej w przypadku akceptacji Regulaminu Sprzedaży przez Kupującego, w którym będzie automatycznie zgłaszał żądanie uzyskania faktury oraz wyrażał zgodę na otrzymywanie faktury w postaci elektronicznej.

W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj