Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.76.2020.1.KST
z 30 marca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2020 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 21 lutego 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nauczania języka obcego przez internet - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 21 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nauczania języka obcego przez internet.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca zamierza świadczyć usługę polegającą na nauczaniu zdalnie języka angielskiego klientów znajdujących się w Wielkiej Brytanii. Usługa byłaby świadczona poprzez internet tj. przez program "…" oraz przez telefon. Klienci którzy by korzystali z usługi Wnioskodawcy, to osoby prywatne mieszkające w Wielkiej Brytanii. Wnioskodawca nie pracował w żadnej szkole, nie robił żadnych kursów ani szkoleń do nauczania języków obcych oraz nie ukończył studiów kierunkowych w zakresie języków obcych, nie posiada wykształcenia wyższego i pedagogicznego. Wnioskodawca język angielski umie z racji tego, że wiele lat przebywał w Wielkiej Brytanii. Naukę języka angielskiego Wnioskodawca świadczyłby prywatnie bezpośrednio klientom indywidualnym którzy bezpośrednio będą się zgłaszać do Wnioskodawcy poprzez kontakt telefoniczny z zamiarem skorzystania z usługi nauczania języka angielskiego. Wnioskodawca nie jest związany z żadną jednostką objętą systemem oświaty, szkołą językową i nie pracuje dla żadnej szkoły. Charakter prywatny nauczania języka obcego polegać będzie na tym, iż będzie wykonywany na własny rachunek Wnioskodawcy i jego odpowiedzialność. Ponadto do tej pory Wnioskodawca prowadzi od 9 lat działalność gospodarczą w Polsce, polegającą głównie na wynajmie nieruchomości oraz sprzedaży detalicznej towarów przez internet. Wnioskodawca jest czynnym płatnikiem VAT. Natomiast świadczenie usługi nauki języków obcych byłoby dodatkowym zajęciem Wnioskodawcy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w związku z powyższym świadczenie usługi przez Wnioskodawcę, polegającej na nauczaniu języka obcego zdalnie klientów zza granicy, nie posiadając statusu nauczyciela, będzie zwolnione z podatku VAT?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zdaniem Wnioskodawcy wobec przedstawionych powyższych faktów i natury usługi jaką zamierza świadczyć jest zwolniony z podatku VAT od usługi prywatnego i zdalnego nauczania języków obcych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku od towarów i usług. Rozumienie prywatnego charakteru nauczania znalazło potwierdzenie w co najmniej dwóch interpretacjach indywidualnych: Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 1 sierpnia 2014 r., sygn. ITPP2/443-676/14/EK oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 27 października 2016 r., sygn. 2461-IBPP1.4512.602.2016.2.KJ.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 28c ust. 1 ustawy miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n.


Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Przy czym – w świetle art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy – w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Jednocześnie zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do ustawy, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.


I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy, zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.


Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.


Natomiast w myśl art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą polegającą głównie na wynajmie nieruchomości oraz sprzedaży detalicznej towarów przez internet zamierza świadczyć usługę polegającą na nauczaniu zdalnie języka angielskiego, klientów będących osobami prywatnymi mieszkającymi w Wielkiej Brytanii. Usługa byłaby świadczona poprzez internet tj. przez program "..." oraz przez telefon. Charakter prywatny nauczania języka obcego polegać będzie na tym, iż będzie wykonywany na własny rachunek Wnioskodawcy i jego odpowiedzialność. Wnioskodawca nie pracował w żadnej szkole, nie robił żadnych kursów ani szkoleń do nauczania języków obcych oraz nie ukończył studiów kierunkowych w zakresie języków obcych, nie posiada wykształcenia wyższego i pedagogicznego. Wnioskodawca nie jest związany z żadną jednostką objętą systemem oświaty, szkołą językową i nie pracuje dla żadnej szkoły.


Wnioskodawca powziął wątpliwości czy świadczenie usług zdalnego nauczania języka angielskiego będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.


Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy uznać należy, że świadczone usługi będą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy. Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca będzie świadczyć usługi nauczania języka obcego a jednocześnie mając na uwadze wskazane informacje uznać należy, że świadczone usługi nie będą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy bądź art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy bądź art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Świadczone usługi nie będą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy ponieważ nie będą świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe, uczelnię, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk czy też instytut badawczy. Nie będą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy ponieważ z opisu sprawy nie wynika aby stanowiły świadczone przez nauczyciela usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym. Ponadto nie będą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy ponieważ z opisu sprawy nie wynika aby świadczone przez Wnioskodawcę usługi stanowiły usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub świadczone przez podmiot, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe lub finansowane w całości ze środków publicznych.


Zatem świadczenie przez Wnioskodawcę usług zdalnego nauczania języka angielskiego będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

W myśl art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj