Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.187.2020.1.AKA
z 6 kwietnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2020 r. (data wpływu 4 marca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przez Przedszkole Miejskie nr w projektu pn. „…”- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przez Przedszkole Miejskie nr … w .. projektu pn. „…”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

… - miasto na prawach powiatu (dalej: „Wnioskodawca” lub „Miasto”) - jest czynnym podatnikiem VAT, rozliczającym się wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Jak stanowi art. 92 ust. 2 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 511 z późn. zm.), miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie. Stosownie do przepisów ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.), Miasto jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym). Miasto realizuje swoje zadania własne, które polegają na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej (art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

W celu realizacji powierzonych zadań wynikających z przepisów prawa, poza funkcjonującym Urzędem Miasta (będącym swoistą jednostką budżetową obsługującą gminę), Miasto może tworzyć podległe mu jednostki organizacyjne:

  1. samorządowe jednostki budżetowe,
  2. samorządowe zakłady budżetowe.

Rada Miasta w drodze uchwały, na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h ustawy o samorządzie gminnym, tworzy, likwiduje i reorganizuje jednostki budżetowe, w celu realizacji zadań własnych gminy. W celu realizacji zadania własnego Miasta w postaci edukacji publicznej, określonego w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym, Wnioskodawca powołuje jednostki oświatowe. Zgodnie z art. 4 pkt 28 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148 z późn. zm.) do zadań oświatowych jednostek samorządu terytorialnego należą zadania w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej. Stosownie, natomiast, do art. 2 prawa oświatowego, system oświaty obejmuje m.in.:

  1. przedszkola,
  2. szkoły (podstawowe, ponadpodstawowe, artystyczne),
  3. placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe,
  4. placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego,
  5. placówki artystyczne,
  6. poradnie psychologiczno-pedagogiczne,
  7. młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze, ośrodki rewalidacyjno- wychowawcze,
  8. placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,
  9. placówki doskonalenia nauczycieli,
  10. biblioteki pedagogiczne,
  11. kolegia pracowników służb społecznych.

Jako organ prowadzący … placówki oświatowe, Miasto zamierza ubiegać się o udzielenie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej: „WFOŚiGW") w … w ramach konkursu pn. „…” (dalej: „Konkurs"), Program Edukacji Ekologicznej pn. „Edukacja Ekologiczna w szkołach i przedszkolach na rok 2020/2021” realizowany w Przedszkolu Miejskim nr … w … (dalej: „Projekt”).

Celem Konkursu jest podniesienie poziomu świadomości ekologicznej dzieci i młodzieży, poprzez dofinansowanie w formie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … najlepszych Projektów w ramach przedszkolnej i szkolnej edukacji ekologicznej, których realizacja przyniesie największe efekty ekologiczne w następujących obszarach priorytetowych:

  1. problematyce ograniczania zanieczyszczeń powietrza oraz ich szkodliwego oddziaływania na zdrowie ludzi;
  2. racjonalizacji gospodarki odpadami i zapobieganie ich powstawaniu;
  3. zrównoważonego korzystania z zasobów naturalnych, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki ochrony wód i gospodarki wodnej.

Jednostką realizującą zadanie będzie Przedszkole Miejskie nr … w .., usytuowane przy ul. ….. Faktury z tytułu wydatków poniesionych na realizację Projektu zostaną wystawione na Miasto ….

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869 z późn. zm.), przedszkola miejskie są jednostkami organizacyjnymi Miasta, działającymi w formie jednostek budżetowych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu gminy – Miasta …, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek tegoż budżetu. Przedszkole, jako jednostka budżetowa, rozlicza VAT wspólnie z Miastem.

Zakres merytoryczny Projektu jest następujący:

  1. Zajęcia edukacyjne:
    • „Co pływa, co tonie”;
    • „Co rozpuszcza się w wodzie, a co nie”;
    • „Kolorowe dźwięki wody”
    • „Do czego potrzebna jest woda”;
    • „Świat z wodą i bez wody”;
    • „Droga kropelki wody”;
    • Dzień Niebieski w przedszkolu - Światowy Dzień Wody;
    • Grupowa Oczyszczalnia Ścieków - zajęcia z pracownikiem oczyszczalni.
  1. Warsztaty
    1. Woda niezbędna do życia;
    2. „Nasza Niebieska Planeta" - przedstawienie i omówienie zasobów wody;
    3. Omówienie i badanie wody przez dzieci z różnych ujęć (z kranu, z rzeczki, kąpieliska, stawu, kałuży...);
    4. „Droga kropelki wody w kranie” - propagowanie wody z kranu do picia;
    5. „Ślad wodny, czyli ile naprawdę wody zużywamy?”;
    6. Woda wirtualna - przykłady zużywania wody w produkcji spożywczej i przemysłowej;
    7. Ochrona środowiska;
    8. Co to są ścieki? - prezentacja multimedialna.

Eksperymenty z wodą planowane w ramach Projektu:

  • Zabawy „Kolory wody”;
  • Filtrowanie wody;
  • Przepompowywanie wody;
  • Badanie czystości wody;
  • „Wielka burza w szklance wody”;
  • zanieczyszczenia wody;
  • rozpuszczalność w wodzie różnych substancji;
  • przesiąkanie wody przez różne podłoża.


W rzece, jeziorze, stawie, morzu i oceanie:

  • Wody powierzchniowe na mapie Polski;
  • Rzeki, jeziora i stawy Polski i województwa ….;
  • Wpływ rzek na życie ludzi i wpływ ludzi na rzeki;
  • Ochrona wody nad Stawami …, Stawami …. oraz Stawami w ….;
  • Wpływ rolnictwa na wodę;
  • Kto oddycha w wodzie;
  • Zwierzęta w stawie, rzece, jeziorze, morzu i oceanie.

Przyroda w czterech porach roku:

  • Obserwacje zachodzących zmian w przyrodzie:
    • jesienią: dlaczego drzewa zmieniają barwę, gubią liście, wędrówki nasion, jak przygotują się zwierzęta do zimy, jakie ptaki odlatują, a jakie przylatują na zimę do Polski, przygotowujemy domki dla ptaków i zwierząt w ogrodzie przedszkolnym;
    • zimą: dokarmiamy ptaki mądrze, pomagamy zwierzętom przetrwać zimę, szukamy śladów, tropów zwierząt na śniegu, zimowe ptakoliczenie, „Dlaczego drzewa iglaste są zimą zielone”;
    • wiosną: pierwsze kwiaty, pąki na drzewach i krzewach, śpiew ptaków, „Kto przenosi pyłki, czyli jak powstaje owoc” - rola pszczół i owadów w przyrodzie, przygotowujemy budki dla owadów;
    • latem: kwitnienie, dojrzewanie i owocowanie roślin, obserwacje motyli, przepierzenia ptaków.
  • Bezpieczny wypoczynek na wodą (zakwit sinic, zanieczyszczenia wód, sporty wodne).

Dlaczego warto być przyjacielem drzew?:

  • Budowa drzew;
  • Drzewa fabryką tlenu;
  • Lasy schronieniem dla zwierząt;
  • Dary lasu.

Zwierzyniec - zwierzęta polskich lasów:

  • Rodzime gatunki zwierząt;
  • Co dzieje się ze zwierzętami, gdy w terytorium ich bytowania ingeruje człowiek, jakie niebezpieczeństwa czyhają na zwierzęta i gdzie mogą się one czuć naprawdę bezpiecznie.

  1. Współpraca z rodzicami:
  • Warsztat: „Zrównoważone korzystanie z zasobów naturalnych, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki ochrony wód i gospodarki wodnej";
  • Konkurs plastyczny dla dzieci i rodziców „Domowe sposoby na oszczędzanie wody”;
  • Rodzinne łapanie deszczówki – „O rośliny w przedszkolu dbamy i deszczówką podlewamy”.

  1. Popularyzacja naszych działań w społeczności lokalnej:
  • Happeningi „W każdej kropli wody jest dar życia dla przyrody”, „Przyroda to Twój drugi dom”, „Kolejka po wodę";
  • Ulotki dla mieszkańców „Kto kocha przyrodę to oszczędza wodę”;
  • Wieczorek literacki „Wiersze o wodzie”;
  • Światowy Dzień Wody - widowisko taneczno-muzyczne połączone z prelekcją na temat ochrony wód i tworzenia kultury oszczędzania wody.

  1. Konkursy przedszkolne:
  • plastyczny - „Woda w przyrodzie i w życiu człowieka”;
  • plastyczny - „ Mieszkańcy lasów”;
  • fotograficzny - „Natura w obiektywie”;
  • muzyczny - „Ekologia w piosenkach”.

  1. Wycieczki i warsztaty terenowe:
  • Zajęcia przyrodniczo-leśne w Ośrodku Edukacji Ekologicznej w … połączone z warsztatami pod hasłem „Przyroda w czterech porach roku”;
  • … , ścieżka przyrodnicza po…, Skansen rzeki…, …, Mikrokosmos w…;
  • … w…;
  • Akwamania - akwarium w …;
  • Muzeum …. Arboretum …- zajęcia edukacyjne z przewodnikiem;
  • Woda w gospodarstwie ekologicznym w….;
  • Warsztaty przyrodniczo-edukacyjne w….;
  • Zielone Przedszkole - Z nurtem .. dopływamy do Morza Bałtyckiego –…;
  • Ścieżka przyrodnicza z przewodnikiem w Rezerwacie…;
  • …. - poznajemy jego mieszkańców;
  • Warsztaty edukacyjne z rybakiem w…;
  • Warsztaty bursztynnicze „O bursztynowych szlakach" - zbieranie bursztynów;
  • Narodowe Muzeum w….;
  • Muzeum Bursztynu w….;
  • Ośrodek … w…;
  • Centrum Nauki … w…;
  • … Park Krajobrazowy – Rezerwat…;
  • Wodolotem na ….. - … „Gdy spotkasz fokę...”;
  • Akwarium …- …;
  • Stacja uzdatniania wody …;
  • Centrum Nauki „…” w ….;
  • Pijalnia wód solankowych w …;
  • Zwiedzanie … z przewodnikiem.

Zakres rzeczowy Projektu obejmuje:

  1. Zakup pomocy dydaktycznych związanych bezpośrednio z edukacją przyrodniczo-ekologiczną, które będą wykorzystane podczas realizacji projektu:
    • Gry i układanki dydaktyczne;
    • Oszczędzamy wodę;
    • Gra natura;
    • Gdzie żyją zwierzęta;
    • Natura wokół nas;
    • Opowieści o ochronie środowiska;
    • Zgadywanki o roślinach i zwierzętach;
    • Drzewa w 4 porach roku;
    • Podróże zwierząt;
    • Eko - Bohater;
    • Owady - układanka magnetyczna;
    • Podwodny świat - gra magnetyczna;
    • Zbiornik doświadczalny - obieg wody w przyrodzie;
    • Układanki Froebel - zwierzęta;
    • Zestaw do eksperymentowania z wodą;
    • Stół do zabawy w piasku i wodzie;

    Plansze:
    • Ratujemy Ziemię - Co zagraża ludziom i przyrodzie;
    • Obieg wody w przyrodzie;
    • Zjawiska atmosferyczne;
    • Parki narodowe w Polsce;
    • Drzewa iglaste;
    • Płazy i gady;
    • Mieszkańcy jezior;
    • Ssaki pod ochroną w Polsce;
    • Ptaki pod ochroną w Polsce;
    • Cykl życia motyla, żaby, ryby, pszczoły, rośliny.

  1. Zakup nagród rzeczowych:
    • Dyplomy;
    • Torba ogrodnika;
    • Zestaw małego ogrodnika;
    • Zestaw - Obserwator środowiska;
    • Puzzle - zwierzęta - zestaw;
    • Puzzle - zwierzęta (żaba, ryba, żółw, ptak);
    • Puzzle - botanika (liść, kwiat, drzewo);
    • Układanka biedronka;
    • Zwierzęta Polski - książka;
    • Dzieciaki, czy znacie te ptaki - książka;
    • Wielka encyklopedia zwierząt - książka;
    • Elementarz naszej przyrody - książka;
    • Plecaki;
    • Latarki.

  1. Opłaty za prowadzenie specjalistycznych zajęć edukacyjnych podczas realizowanych wycieczek i warsztatów terenowych i stacjonarnych.
  2. Transport uczestników wycieczek.
  3. ilety wstępu do obiektów przyrodniczych i muzealnych.
  4. Zakup artykułów biurowych, papierniczych i eksploatacyjnych: papier ksero, długopisy, brystole, mazaki, segregatory, tusze, tonery.

Faktury VAT dokumentujące wydatki poniesione na realizację Projektu będą zawierały dane nabywcy, tj. Miasta, a odbiorcą będzie jednostka organizacyjna, tj. Przedszkole Miejskie nr … w …, usytuowane przy ul. …..

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabytych w związku z realizacją przez Przedszkole Miejskie nr … w …. projektu pn. „….” w ramach konkursu pn. „Edukacja Ekologiczna w szkołach i przedszkolach na rok 2020/2021”?

Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca nie będzie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabytych w związku z realizacją przez Przedszkole Miejskie nr …w …projektu pn. „…” w ramach konkursu pn. „Edukacja Ekologiczna w szkołach i przedszkolach na rok 2020/2021”.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 pkt 1 oraz 8 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, w tym zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności ochrony środowiska oraz edukacji publicznej.

Ponadto, na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 oraz 13 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w szczególności w zakresie edukacji publicznej i ochrony środowiska.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Mając na uwadze brzmienie wyżej powołanych przepisów, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi w ramach opisanego Projektu,

Zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane przez jednostkę organizacyjną Wnioskodawcy do prowadzenia działalności gospodarczej, ale służyły będą tylko i wyłącznie do realizacji zadań publicznych, do których jednostka została powołana, tj. zadań w zakresie ochrony środowiska oraz edukacji publicznej.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zatem uznać należy, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Konsekwentnie należy uznać, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia VAT naliczonego w związku z Projektem realizowanym w Przedszkolu Miejskim nr … w .., ponieważ wydatki w ramach Projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi.

Na potwierdzenie prawidłowości przedstawionego stanowiska, Miasto wskazuje na szereg przykładowych interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanych dla innych jednostek samorządu terytorialnego (gmin i miast), wskazując jednocześnie, że interpretacje te dotyczą tożsamego do Miasta stanu faktycznego, dla których wydano następujące, przykładowe rozstrzygnięcia, tj.;

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 grudnia 2017 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.740.2017.JSO, w której organ podatkowy stwierdził, że „Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - zadanie nie jest związane z działalnością opodatkowaną. W związku z powyższym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od ponoszonych wydatków z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy”;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 września 2017 r. sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.417.2017.2.MWJ, w której organ podatkowy stwierdził, że „Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku od towaru i usług w związku z realizacją projektu pn. „…”, w ramach konkursu „Edukacja Ekologiczna w szkołach i przedszkolach na rok szkolny 2017/2018 w Zespole Szkół w …, ponieważ towary i usługi nabyte w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług”;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 sierpnia 2017 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.403.2017.1.OS, w której organ podatkowy stwierdził, że „Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania Edukacja Ekologiczna w Przedszkolu Samorządowym nr... „…”, o którym mowa we wniosku, ponieważ zakupione towary i usługi w związku z realizacją tego zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, w szczególności wykorzystywanie efektów projektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID - 19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374 i 567) dodany przez art. 1 pkt 14 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568)).


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj