Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.122.2020.1.PS
z 14 kwietnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2020 r. (data wpływu 11 marca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki ponoszone przez Uczelnię w związku z realizacją projektu pn. (…) - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki ponoszone przez Uczelnię w związku z realizacją projektu pn. (…).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Uniwersytet (dalej: Wnioskodawca lub Uczelnia) jest uczelnią publiczną działającą na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1668 ze zm.; dalej: u.p.s.w.w.).


Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.


Uczelnia występuje jako jeden z Członków Grupy Operacyjnej, działającej pod nazwą (…), który realizuje projekt pn. (…). Program objęty jest pomocą finansową z A. i współfinansowany w ramach działania Współpraca z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2014-2020.


Wskazana Grupa Operacyjna jest zrzeszeniem podmiotów połączonych w celu realizacji wyznaczonej inwestycji.

Niniejsza Grupa Operacyjna jest zawiązana m.in. na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania Współpraca objętego programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.


Wnioskodawca podkreśla, że zrzeszenie to nie stanowi umowy spółki, ani żadnego porozumienia o charakterze gospodarczym, które mogłyby zostać uznane za powołanie odrębnego podmiotu gospodarczego lub wspólne przedsięwzięcie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Strony umowy ponoszą solidarną odpowiedzialność za prawidłową realizację umowy o przyznaniu pomocy, która została zawarta przez Lidera Grupy Operacyjnej w imieniu Grupy Operacyjnej z A.


Wnioskodawca wskazuje, że w skład Grupy Operacyjnej, w związku z realizacją projektu, wchodzą następujące podmioty:

  • Lider Grupy Operacyjnej – (…) Sp. z o.o.
  • Członek Naukowy Grupy - Uniwersytet
  • Członek Grupy – Pan G. M. - NIP …
  • Członek Grupy - Pani P. W. - prowadząca działalność gospodarczą pod firmą (…) NIP…


Grupa Operacyjna została zawarta tylko na czas niezbędny do całkowitego zrealizowania celu, w jakim została zawarta, tzn. złożenie wniosku o przyznanie pomocy do A., zawarcie umowy o przyznaniu pomocy z A., realizację zadań opisanych we wniosku o przyznanie pomocy oraz złożenie wniosków o płatność.


Koszty wykonania poszczególnych zadań w Projekcie bezpośrednio ponoszą realizujący je Partnerzy Grupy Operacyjnej, którzy zostali do nich przydzieleni, co zostało opisane w Umowie Grupy Operacyjnej § 3 pkt 7, zgodnie z którym: „Każdy z Członków Grupy Operacyjnej jest odpowiedzialny za należyte wykonanie przydzielonego mu do realizacji zadania (zadań) oraz wydatkowanie środków finansowych przewidzianych i zaplanowanych na ich realizację w budżecie”. Przy czym to Uczelnia posiada budżet projektowy. Konsorcjanci będą mieli tylko do wykonania określone zadania, lecz bez dysponowania (wydatkowania) środków projektowych. Konsorcjanci będą wykonywać zadania bez budżetowe.


Zatem, w ramach realizowanego projektu faktury VAT będą wystawiane na Wnioskodawcę.


Wnioskodawca wskazuje, że Uniwersytet pokrywa następujące koszty z otrzymanego dofinansowania:

  • koszt wynagrodzeń - …
  • zakup materiałów i sprzętu lab - …
  • odpłatne korzystanie z aparatury naukowo-badawczej - …
  • zakup środków produkcji i usług rolniczych - …
  • podróże służbowe - …


Wnioskodawca wskazuje, że Grupa wykonuje Projekt z własnej inicjatywy i na własne potrzeby. Konsorcjum zgodnie z umową powstało, aby zrealizować wspólny cel. Strony umowy zobowiązują się do współdziałania, aby osiągnąć zamierzony cel, w szczególności zobowiązują się do podejmowania wszelkich starań koniecznych do jego prawidłowej realizacji.

Przedmiotowy projekt dotyczy problematyki, która jest realizowana w ramach zadań statutowych. Celem Projektu jest opracowanie i wdrożenie innowacji w zakresie produkcji jaj konsumpcyjnych wzbogaconych mikroelementami oraz produkcja jaj biofortyfikowanych. Zmiany w prawie paszowym dotyczące zakazu stosowania w Unii Europejskiej antybiotyków oraz hormonalnych regulatorów wzrostu doprowadziły do konieczności wykorzystywania w żywieniu drobiu nowych materiałów paszowych (...; ...). Są to zazwyczaj materiały pochodzenia naturalnego o właściwościach pozwalających utrzymywać organizmy zwierzęce w dobrym stanie i jednocześnie wzbogacać produkty pochodzenia zwierzęcego w składniki biologicznie czynne. W dobie chorób cywilizacyjnych, gdy przemysł żywnościowy oraz konsumenci szukają produktów o określonych cechach użytkowych jest to przede wszystkim żywność promująca zdrowie. Uzyskanie takiej żywności staje się więc niezwykle ważne i uzasadnione ekonomicznie. W przypadku produkcji drobiarskiej, oprócz mięsa, takim produktem może okazać się jajo. Konsumenci zwracają dużą uwagę na wielkość jaj, ich świeżość, zawartość cholesterolu, wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny omega 3 i 6 oraz makro i mikroelementów.


Do zadań (…) Sp. z o.o., jako Lidera w tym Projekcie należy:

  • reprezentowanie Grupy Operacyjnej w stosunku wobec osób trzecich, w tym wobec A. w związku z zawarciem i wykonywaniem umowy o przyznanie pomocy i realizacji Operacji;
  • złożenie wniosku o przyznanie pomocy i wymaganych zmian tego wniosku, a także wniosku o płatność częściową i końcową oraz wymaganych zmian tego wniosku;
  • zawarcie w imieniu Grupy Operacyjnej i jej członków umowy o przyznanie pomocy z A.;
  • nadzór nad pracami badawczymi, opracowywanie sprawozdań i wniosków, upublicznianie wyników prac badawczych;
  • koordynowanie prac poszczególnych członków Grupy Operacyjnej;
  • sporządzanie sprawozdań z realizacji prac badawczych;
  • identyfikowanie potencjalnych problemów i zagrożeń dla realizacji Projektu i informowania o nich Stron;
  • zatwierdzenie treści publikacji lub innego sposobu upublicznienia danych;
  • prowadzenie spraw administracyjnych;
  • zwoływanie i organizowanie spotkań Rady Grupy Operacyjnej;
  • gromadzenie i archiwizowanie dokumentacji związanej z realizacją Projektu.


Do zadań Członków Grupy Operacyjnej, a więc również do zadań Wnioskodawcy, należy zaś:

  • terminowa realizacja przydzielonych im zadań;
  • niezwłoczne przekazywanie Liderowi dokumentów związanych z projektem umożliwiających mu wywiązanie się z obowiązków wobec A.;
  • niezwłoczne informowanie Lidera o przeszkodach przy realizacji zadań;
  • przygotowanie na wniosek Lidera raportów i informacji związanych z realizacją Operacji, w sposób umożliwiający mu wywiązanie się z obowiązków wobec A.;
  • stosowanie najwyższej staranności przy realizacji prac związanych z realizacją Operacji.


Jeżeli zaś chodzi o przenoszenie praw własności do wyników badań, Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „Współpraca” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2017 r. poz. 25 i 669 ze zm.) dysponowanie wynikami prac, patentów itp. jasno określa umowa konsorcjum.


Zgodnie z umową konsorcjum prawa do przedmiotów własności intelektualnej, w tym autorskie prawa majątkowe oraz prawa własności przemysłowej, powstałe w wyniku realizacji Operacji przysługują tej Stronie, która je wytworzyła w zakresie powierzonych jej zadań wynikających z Wniosku o przyznanie pomocy i umowy konsorcjum.


W razie wspólnego wytworzenia przez Strony, w wyniku realizacji Operacji, wyniku, który może być przedmiotem wniosku o nadanie praw ochronnych na mocy przepisów prawa, Stronom, które je wspólnie wytworzyły przysługuje współwłasność praw do tych wyników w proporcji odpowiadającej udziałowi danej Strony.

Strona albo Strony posiadające prawa do wyników badań, które mogą być przedmiotem zgłoszenia do udzielenia ochrony mają prawo do dokonywania zgłoszeń patentowych na wynalazek, składania wniosków o uzyskanie prawa ochronnego na wzór użytkowy, znak towarowy, składania wniosków o uzyskanie prawa z rejestracji wzoru przemysłowego.


W zakresie niezbędnym dla realizacji Operacji Członkowi Grupy Operacyjnej przysługuje uprawnienie do nieodpłatnego korzystania z utworów i przedmiotów praw własności przemysłowej uzyskanych przez innych Członków Grupy Operacyjnej w ramach realizacji Operacji. W razie zaistnienia takiej potrzeby, każdy z uprawnionych (lub współuprawnionych) Członków Grupy Operacyjnej będzie zobowiązany do udzielania nieodpłatnych licencji lub stosownych zezwoleń pozostałym Członkom Grupy Operacyjnej na okres realizacji Operacji (tj. do czasu zaakceptowania przez A. końcowego rozliczenia Projektu) i w zakresie niezbędnym do jego realizacji.

Wnioskodawca wskazuje, że Uniwersytet w ramach realizacji operacji jest odpowiedzialny za wykonanie badań. Przy czym Uczelnia nie planuje przekazywania swoich praw własności do wyników badań żadnemu podmiotowi spoza Grupy Operacyjnej w celach komercyjnych dla osiągania korzyści finansowych.

Zgodnie z powyższym jedyną formą przekazywania swoich praw własności do wyników badań w razie zaistnienia takiej potrzeby jest „udzielanie nieodpłatnych licencji lub stosownych zezwoleń pozostałym Członkom Grupy Operacyjnej na okres realizacji Operacji (tj. do czasu zaakceptowania przez A. końcowego rozliczenia Projektu) i w zakresie niezbędnym do jego realizacji”.

Ubieganie się o ochronę praw własności przemysłowej będzie służyło swobodnemu realizowaniu prac badawczych w ramach projektu bez obawy naruszenia praw własności przemysłowej do rozwiązań mieszczących się w podobnym zakresie tematycznym, które są już chronione patentami należącymi do innych podmiotów lub mogą w międzyczasie uzyskać taką ochronę przez inne podmioty.

Wnioskodawca wskazuje również, że po zakończeniu Projektu Uczelnia nie będzie uczestniczyć w jego komercjalizacji, tzn. w efekcie Projektu nie powstanie przychód z tytułu licencjonowania lub innej formy komercjalizacji wyników badań. Uczelnia nadmienia także, że nie są planowane i nie miały miejsca odpłatne publikacje, konferencje mówiące o badaniach, o wynikach lub wnioskach.

Wskazać również należy, że wyniki badań nie będą w żaden sposób związane ani z odpłatną ani z nieodpłatną działalnością dydaktyczną Uczelni, tzn. nie będą one tematem zajęć na studiach, kursach, itp.


Reasumując, Wnioskodawca wskazuje, że wykorzystuje/będzie wykorzystywał efekty przedmiotowego Projektu, jedynie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Efekty przedmiotowego projektu nie są i nie będą przez Uczelnię wykorzystywane do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Efekty przedmiotowego projektu są i będą wykorzystywane tylko do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu ww art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, a więc do celów niepodlegających opodatkowaniu (tj. statutowa działalność badawczo-naukowa).


Z uwagi na fakt, iż efekty badań nie są wykorzystywane ani do czynności opodatkowanych VAT, ani do czynności zwolnionych z opodatkowania, to nie ma konieczności jakiegokolwiek przyporządkowania ponoszonych wydatków.


W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca powziął wątpliwość w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone przez Uczelnię w związku z realizacją wyżej opisanego Projektu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczania podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki ponoszone przez Uczelnię w związku z realizacją Projektu, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz U. z 2020 r. poz. 106 z późn zm.; dalej: ustawa o VAT)?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż nie jest on uprawniony do odliczania podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki ponoszone przez Uczelnię w związku z realizacją Projektu, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.


Na gruncie ustawy o VAT, tj. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Z powyższego przepisu wynika zatem, że prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

  1. nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT, oraz
  2. nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Ad. 1


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.


Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, iż dla uznania danego podmiotu za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Oznacza to, że aby uznać działalność podmiotu za działalność gospodarczą nie jest konieczne, aby przyniosła ona jakiekolwiek efekty. Podatnikiem jest zatem również podmiot prowadzący działalność generującą straty, a nawet podmiot, który w ogóle nie dokona żadnej sprzedaży.


W świetle powyższego stwierdzić należy, iż nabycie towarów i usług, z zamiarem przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to, jakie faktycznie będą efekty tej działalności należy uznać za nabycie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Ad.2


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.


Należy podkreślić, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunek związku podatku naliczonego ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnił prawa do odliczenia VAT od związku danego nabytego towaru czy danej usługi z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest bowiem, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów i usług, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, iż zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej - obecnie lub w przyszłości.


Podatnik może zatem skorzystać z prawa do odliczenia VAT naliczonego, bez konieczności oczekiwania, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Ponadto, jak wynika z doktryny oraz ugruntowanego stanowiska organów podatkowych, związek między zakupami a sprzedażą opodatkowaną nie musi mieć charakteru bezpośredniego.


Reasumując, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.


W przypadku Wnioskodawcy związek taki nie występuje.


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że nie jest planowana przez Uniwersytet komercjalizacja wyników badań i projekt nie będzie generował żadnych dochodów. Uczelnia w ramach projektu nie świadczy usług ani nie wykonuje dostawy towarów, które stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Działania zaplanowane przez Wnioskodawcę w ramach przedmiotowego projektu nie mają bezpośredniego związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, nie są też adresowane do konkretnego odbiorcy. Wszystkie towary i usługi nabyte w ramach projektu nie są i nie będą zatem wykorzystywane do czynności opodatkowanych.


Tym samym, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca uważa, że nie będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Według art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.


Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Stosownie do przepisu art. 11 ust 1 pkt 3 ustawy z dnia z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r., poz. 85, z późn. zm.), podstawowymi zadaniami uczelni jest prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki.


Konsorcjum jest organizacją zrzeszającą kilka podmiotów gospodarczych na określony czas, w konkretnym celu. Jakkolwiek ani w prawie cywilnym, ani w prawie podatkowym nie występuje legalna definicja konsorcjum, przyjmuje się, że zawarcie umowy konsorcjum możliwe jest na podstawie art. 353(1) ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r., poz. 1145) w ramach tzw. swobody umów.


W konsekwencji strony zawierające umowę konsorcjum mogą ją ukształtować w sposób dowolny, byleby jej treść lub cel nie sprzeciwiały się ustawie, zasadom współżycia społecznego oraz właściwości takiego stosunku. Konsorcjum nie jest podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie musi być rejestrowane, ani mieć odrębnej nazwy czy też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum są, co do zasady, niezależne w swoich dotychczasowych działaniach (czyli w działaniach niezwiązanych z konsorcjum), a w działaniach związanych z konsorcjum realizują wspólne przedsięwzięcie objęte porozumieniem. Zawierając umowę konsorcjum podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował konsorcjum na zewnątrz (lider konsorcjum). Co do zasady, konsorcja nie mają też wspólnego majątku (chociaż mogą mieć wspólne konto rozliczeniowe), a wszelkie formy płatności regulowane są przez lidera konsorcjum.


Konsorcjum, w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego, nie może być zatem uznane za podatnika VAT. Zatem przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami VAT. Oznacza to, że działając w ramach konsorcjum powinni oni do wzajemnych rozliczeń stosować ogólne reguły wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest uczelnią publiczną, działającą na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.


Uczelnia występuje jako jeden z Członków Grupy Operacyjnej, działającej pod nazwą (…), która realizuje projekt pn. (…). Wskazana Grupa Operacyjna jest zrzeszeniem podmiotów połączonych w celu realizacji wyznaczonej inwestycji. Zrzeszenie to nie stanowi umowy spółki, ani żadnego porozumienia o charakterze gospodarczym, które mogłyby zostać uznane za powołanie odrębnego podmiotu gospodarczego lub wspólne przedsięwzięcie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Strony umowy ponoszą solidarną odpowiedzialność za prawidłową realizację umowy o przyznaniu pomocy, która została zawarta przez Lidera Grupy Operacyjnej w imieniu Grupy Operacyjnej z A.


W skład Grupy Operacyjnej, w związku z realizacją projektu, wchodzi m. in. Wnioskodawca jako Członek.


Koszty wykonania poszczególnych zadań w Projekcie bezpośrednio ponoszą realizujący je Partnerzy Grupy Operacyjnej, którzy zostali do nich przydzieleni, co zostało opisane w Umowie Grupy Operacyjnej § 3 pkt 7 zgodnie z którym: „Każdy z Członków Grupy Operacyjnej jest odpowiedzialny za należyte wykonanie przydzielonego mu do realizacji zadania (zadań) oraz wydatkowanie środków finansowych przewidzianych i zaplanowanych na ich realizację w budżecie”. Przy czym to Uczelnia posiada budżet projektowy.


Zatem w ramach realizowanego projektu, faktury VAT będą wystawiane na Wnioskodawcę.


Wnioskodawca wskazuje, że Grupa wykonuje Projekt z własnej inicjatywy i na własne potrzeby. Konsorcjum zgodnie z umową powstało, aby zrealizować wspólny cel. Strony umowy zobowiązują się do współdziałania, aby osiągnąć zamierzony cel, w szczególności zobowiązują się do podejmowania wszelkich starań koniecznych do jego prawidłowej realizacji.

Przedmiotowy projekt dotyczy problematyki, która jest realizowana w ramach zadań statutowych. Celem projektu jest opracowanie i wdrożenie innowacji w zakresie produkcji jaj konsumpcyjnych wzbogaconych mikroelementami oraz produkcja jaj biofortyfikowanych.


Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z umową konsorcjum prawa do przedmiotów własności intelektualnej, w tym autorskie prawa majątkowe oraz prawa własności przemysłowej, powstałe w wyniku realizacji Operacji przysługują tej stronie, która je wytworzyła w zakresie powierzonych jej zadań wynikających z wniosku o przyznanie pomocy i umowy konsorcjum.

W zakresie niezbędnym dla realizacji Operacji Członkowi Grupy Operacyjnej przysługuje uprawnienie do nieodpłatnego korzystania z utworów i przedmiotów praw własności przemysłowej uzyskanych przez innych Członków Grupy Operacyjnej w ramach realizacji Operacji. W razie zaistnienia takiej potrzeby, każdy z uprawnionych (lub współuprawnionych) Członków Grupy Operacyjnej będzie zobowiązany do udzielania nieodpłatnych licencji lub stosownych zezwoleń pozostałym Członkom Grupy Operacyjnej na okres realizacji Operacji (tj. do czasu zaakceptowania przez A. końcowego rozliczenia projektu) i w zakresie niezbędnym do jego realizacji.


Wnioskodawca wskazuje, że Uniwersytet w ramach realizacji operacji jest odpowiedzialny za wykonanie badań. Przy czym Uczelnia nie planuje przekazywania swoich praw własności do wyników badań żadnemu podmiotowi spoza Grupy Operacyjnej w celach komercyjnych dla osiągania korzyści finansowych.


Wnioskodawca wskazuje również, że po zakończeniu Projektu Uczelnia nie będzie uczestniczyć w jego komercjalizacji, tzn. w efekcie Projektu nie powstanie przychód z tytułu licencjonowania lub innej formy komercjalizacji wyników badań. Uczelnia nadmienia także, że nie są planowane i nie miały miejsca odpłatne publikacje, konferencje mówiące o badaniach, o wynikach lub wnioskach.


Wskazać również należy, że wyniki badań nie będą w żaden sposób związane ani z odpłatną ani z nieodpłatną działalnością dydaktyczną Uczelni, tzn. nie będą one tematem zajęć na studiach, kursach, itp.


Reasumując, Wnioskodawca wskazuje, że wykorzystuje/będzie wykorzystywał efekty przedmiotowego projektu jedynie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Efekty projektu nie są i nie będą przez Uczelnię wykorzystywane do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Będą wykorzystywane tylko i wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu ww art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, a więc do celów niepodlegających opodatkowaniu (tj. statutowa działalność badawczo-naukowa).


Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ, jak wskazał Wnioskodawca, Uczelnia wykorzystuje/będzie wykorzystywała efekty przedmiotowego projektu jedynie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem efekty przedmiotowego projektu nie są i nie będą przez Uczelnię wykorzystywane do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Będą zaś wykorzystywane tylko do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu ww. art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, a więc do celów niepodlegających opodatkowaniu.


Zatem stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki ponoszone przez Niego w związku z realizacją Projektu pn.: (…), ponieważ efekty powstałe w związku z realizacją ww. projektu nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Ponadto tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem –nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID - 19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. poz. 374 i 567) dodany przez art. 1 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj