Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.8.2020.2.PK
z 8 kwietnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 13 stycznia 2020 r. (data wpływu 21 stycznia 2020 r.), uzupełniony pismem z 13 marca 2020 r. (data wpływu 17 marca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów gazowych i wyrobów węglowych przeznaczonych do celów opałowych przez zakłady energochłonne stanowiące zorganizowane części przedsiębiorstwa – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów gazowych i wyrobów węglowych przeznaczonych do celów opałowych przez zakłady energochłonne stanowiące zorganizowane części przedsiębiorstwa. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 13 marca 2020 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 2 marca 2020 r. znak: KDIB3-3.4013.8.2020.1.PK.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka (Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji mrożonych warzyw i owoców oraz mieszanek owocowo-warzywnych, w tym mieszanek warzywnych, mieszanek owocowych, zup oraz dań gotowych.

Spółka posiada dwa zakłady produkcyjne zlokalizowane: w A. (dalej: Oddział w A., Zakład I) i B. (dalej: Oddział w B., Zakład II). Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w obu wspomnianych oddziałach wykorzystuje znaczne ilości ciepła.

Poniżej Wnioskodawca opisuje działalność polegającą na produkcji ciepła w podziale na Oddział w A. i Oddział w B.

1. Oddział w A.

Przedmiotowe ciepło pozyskiwane jest z kotłowni węglowej, która stanowi własność Zakładu I (dalej: Kotłownia Węglowa I). Kotły znajdujące się w Kotłowni Węglowej I zasilane są miałem węglowym sklasyfikowanym pod kodem CN 2701. Spółka nabywa przedmiotowe wyroby węglowe na terytorium kraju od zewnętrznych dostawców z akcyzą uwzględnioną w cenie wyrobów.

Energia cieplna produkowana w Kotłowni Węglowej I wykorzystywana jest przez Spółkę zarówno do celów produkcyjnych jak i administracyjnych - ogrzewanie pomieszczeń.

Spółka wskazuje, że udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej Kotłowni Węglowej I w roku 2018 wyniósł ponad 41%. Przez wartość produkcji sprzedanej Kotłowni Węglowej I Wnioskodawca rozumie wartość energii cieplnej wytworzonej przez Kotłownię Węglową I i wykorzystanej na potrzeby Spółki.

Działalność prowadzona przez Kotłownię Węglową I, polegająca na produkcji ciepła jest działalnością całkowicie odrębną od podstawowej działalności prowadzonej przez Spółkę.

Kotłownia Węglowa I została wyodrębniona w strukturze organizacyjnej Spółki jako oddzielny dział podległy bezpośrednio pod Kierownika Wydziału Technicznego. Do Kotłowni Węglowej I został przypisany wyspecjalizowany personel składający się z kilku osób. Tylko pracownicy posiadający odpowiednie uprawnienia mogą wykonywać zadania związane z działalnością Kotłowni Węglowej I. Zgodnie z Instrukcją obsługi kotłów parowych osoba obsługująca kotły musi mieć odpowiednie kwalifikacje, gwarantujące dostateczną fachowość działania. Pracownik obsługujący kotły musi posiadać uprawnienia do zajmowania się eksploatacją urządzeń energetycznych wydanych na podstawie egzaminu przed komisją kwalifikacyjną o której mowa w § 8 Rozporządzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2003 r.

W Zakładzie I zostały także wdrożone instrukcje stanowiskowe dla pracowników obsługujących kotłownię - palaczy, w których opisane zostały wskazane zadania, uprawnienia i zakres odpowiedzialności na poszczególnych stanowiskach.

Spółka pragnie również podkreślić, że wskazuje ona w swoich księgach ponoszone przez siebie koszty świadczeń pracowniczych, a całość kosztów wynagrodzeń pracowników przypisywana jest do odrębnego miejsca powstawania kosztów - „Kotłownia”.

Jak wskazano powyżej Kotłownia Węglowa I posiada własne miejsce powstawania kosztów (dalej: MPK). Na koncie Kotłowni Węglowej I uwzględniane są koszty: wynagrodzeń, ubezpieczeń społecznych, innych kosztów osobowych, amortyzacji, zakupu mediów (np. energia elektryczna), wytworzenia mediów (woda, ścieki), remontów, materiałów (w tym zakup węgla), usług, podatków i ubezpieczeń majątkowych. Dzięki wyodrębnieniu MPK Kotłowni Węglowej I Spółka może określić wszystkie koszty, należności i zobowiązania, które dotyczą wyłącznie Kotłowni Węglowej I.

Wspomniane powyżej koszty, należności i zobowiązania wynikają z umów nabycia wyrobów węglowych, umów nabycia innych surowców, umów serwisowych itp., które są przypisane bezpośrednio do Kotłowni Węglowej I, jako związane wyłącznie z jej działalnością.

Do Kotłowni Węglowej I przypisane są także środki trwałe, w szczególności budynek kotłowni, budowle przypisane do kotłowni (komin), stacja uzdatniania wody, instalacja odpylania spalin kotły oraz inne maszyny i urządzenia takie jak: pompy, przenośniki, sprężarki powietrza itd.

Podsumowując, prowadzona przez Kotłownię Węglową I produkcja ciepła jest zdecydowanie odmienna od pozostałej działalności Zakładu I tj. produkcji mrożonych mieszanek owocowo - warzywnych. Składniki wchodzące w skład Kotłowni Węglowej I przeznaczone są do podstawowego celu realizowanego przez Kotłownię Węglową I, tj. produkcji energii cieplnej. Produkcja energii cieplnej jest skoncentrowana właśnie w Kotłowni Węglowej I i nie odbywa się w innych jednostkach Zakładu I.

Dodatkowo, Wnioskodawca, działając w celu wypełnienia przepisów prawa ochrony środowiska oraz jako podmiot, który jest aktywny w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu również w zakresie ochrony środowiska, wdrożył w swojej organizacji System Zarządzania Środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001:2015 (dalej: ISO 14001). System ten obejmuje część Zakładu I Wnioskodawcy w Oddziale w A. - Kotłownię Węglową I.

2. Oddział w B.

W Oddziale w B. przedmiotowe ciepło pozyskiwane jest z kotłowni węglowej (dalej: Kotłownia Węglowa II) oraz z kotłowni gazowej (dalej: Kotłowania Gazowa). Obie kotłownie (dalej: Kotłownia II) znajdują się w jednym budynku. Poniżej Wnioskodawca opisuje działalność polegająca na produkcji ciepła w podziale na surowiec, z którego ciepło jest produkowane.

Kotłownia Węglowa II, będąca częścią Kotłowni II zasilana jest węglem sklasyfikowanym pod kodem CN 2701. Produkowana energia cieplna wykorzystywana jest przez Oddział w B. zarówno do celów produkcyjnych, jak i administracyjnych tj. do ogrzewania pomieszczeń. Energia cieplna jest również udostępniana dla stołówki zakładowej obsługiwanej przez podmiot trzeci. Wyroby węglowe nabywane są na terytorium kraju od zewnętrznych dostawców z akcyzą uwzględnioną w cenie wyrobów.

Jednocześnie, Spółka wskazuje, że udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej Kotłowni II w roku 2018 wyniósł ponad 35%. Przez wartość produkcji sprzedanej Kotłowni II Wnioskodawca rozumie wartość energii cieplnej wytworzonej łącznie przez Kotłownię węglową II i Kotłownię Gazową wykorzystanej na potrzeby własne Oddziału w B..

W Oddziale w B. zużywane są do produkcji ciepła również wyroby gazowe sklasyfikowane pod kodem CN 2711. Produkowane przez Kotłownię Gazową ciepło również jest wykorzystywane przez Oddział w B. do celów własnych tj. zarówno do celów produkcyjnych jak i administracyjnych - do ogrzewania pomieszczeń. Energia cieplna jest również udostępniana dla stołówki zakładowej obsługiwanej przez podmiot trzeci.

Jednocześnie udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej Kotłowni II, w 2018 roku wyniósł około 11%. Przez wartość produkcji sprzedanej Kotłowni II Wnioskodawca rozumie wartość energii cieplnej wytworzonej łącznie przez Kotłownię Węglową II i Kotłownię Gazową wykorzystanej na potrzeby własne Oddziału w B..

Działalność prowadzona przez Kotłownię II, polegająca na produkcji ciepła jest działalnością całkowicie odrębną od podstawowej działalności prowadzonej przez Oddział w B..

Kotłownia II została wyodrębniona w strukturze organizacyjnej Spółki jako oddzielny dział podległy bezpośrednio pod Kierownika Wydziału Technicznego.

Do Kotłowni Węglowej II został przypisany wyspecjalizowany personel, posiadający odpowiednie uprawnienia dające wyłączne prawo do wykonywania zadań związanych z działalnością Kotłowni II, uzyskanych na podstawie egzaminu przed komisją kwalifikacyjną o której mowa w § 8 Rozporządzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2003 r.

Kotłownia II również wskazuje w swoich księgach ponoszone przez siebie koszty: wynagrodzeń, ubezpieczeń społecznych, innych kosztów osobowych, amortyzacji, zakupu mediów (np. energia elektryczna), wytworzenia mediów (woda, ścieki), remontów, materiałów (w tym zakup węgla), usług, podatków i ubezpieczenie majątkowych, w związku z czym posiada własne MPK, na którym alokowane są wszystkie koszty związane z działalnością tej Kotłowni. Dzięki wyodrębnieniu MPK Kotłowni II Oddział w B. może określić wszystkie koszty, należności i zobowiązania, które dotyczą wyłącznie Kotłowni II.

Wspomniane powyżej koszty i zobowiązania wynikają z umów nabycia wyrobów węglowych, wyrobów gazowych, umów serwisowych remontowych, komunalnych itp., które są przypisane bezpośrednio do Kotłowni II, jako związane wyłącznie z jej działalnością.

Do Kotłowni II przypisane są także środki trwałe, w szczególności kotły parowe, kominy oraz instalacja gazowa.

Podsumowując, prowadzona przez Kotłownię II produkcja ciepła jest zdecydowanie odmienna od pozostałej działalności Zakładu II tj. produkcji mrożonych mieszanek owocowo - warzywnych. Składniki wchodzące w skład Kotłowni II przeznaczone są do podstawowego celu realizowanego przez Kotłownię II, tj. produkcji energii cieplnej Produkcja energii cieplnej jest skoncentrowana właśnie w Kotłowni II znajdującej się na terenie Oddziału w B. i nie odbywa się w innych jednostkach Zakładu II.

Dodatkowo, Wnioskodawca, działając w celu wypełnienia przepisów prawa ochrony środowiska oraz jako podmiot, który jest aktywny w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu również w zakresie ochrony środowiska, wdrożył w zakresie swojej organizacji system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej tj. System Zarządzania Środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001. System ten obejmuje cały Zakład II, w tym Kotłownię II.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że:

  1. okoliczności przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego świadczą o wydzieleniu kotłowni w Oddziale w A. w ramach jej struktury na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej, w związku z czym zdaniem Wnioskodawcy kotłownia w Oddziale w A. może stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo, rozumiane jako jej zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1145).
  2. okoliczności przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego świadczą o wydzieleniu kotłowni w Oddziale w B. w ramach jej struktury na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej, w związku z czym zdaniem Wnioskodawcy kotłownia w Oddziale w B. może stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo, rozumiane jako jej zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1145).
  3. będą spełnione odpowiednie warunki formalne określone w art. 31 a ust. 3-3e ustawy o podatku akcyzowym, uzależniające zastosowanie zwolnienia do wyrobów węglowych.
  4. będą spełnione odpowiednie warunki formalne określone w art. 31 b ust. 5 i ust. 5a ustawy o podatku akcyzowym, uzależniające zastosowanie zwolnienia do wyrobów gazowych.
  5. za rok 2019 w kotłowni w Oddziale w A. udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wyniósł 40%, tj. nie mniej niż 10%.
  6. za rok 2019 w kotłowni w Oddziale w B. udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wyniósł 38%, tj. nie mniej niż 10%.
  7. za rok 2019 w kotłowni w Oddziale w B. udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wyniósł 9%, tj. nie mniej niż 5%.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

  1. Czy w opisanym stanie faktycznym Kotłownia Węglowa I zlokalizowana na terenie Oddziału w A. może stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumianą jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania, w rozumieniu art. 31 a ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym [t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 864]?
  2. Czy Kotłownia Węglowa I zlokalizowana w Oddziale w A. spełnia przesłanki uznania jej za zakład energochłonny w rozumieniu art. 31a ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym?
  3. Czy w przedstawionym stanie faktycznym, przy założeniu otrzymania odpowiedzi twierdzącej na pytania nr 1 i 2, Wnioskodawca będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia wyrobów węglowych zużywanych w Kotłowni Węglowej I zlokalizowanej na terenie Oddziału w A., na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym?
  4. Czy w opisanym stanie faktycznym Kotłownia II zlokalizowana w Oddziale w B. może stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumianą jako organizacyjnie i finansowo wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania, w rozumieniu art. 31a ust. 7 oraz art. 31b. ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym?
  5. Czy Kotłownia II zlokalizowana w Oddziale w B. spełnia przesłanki uznania jej za zakład energochłonny w rozumieniu art. 31a ust 7 ustawy o podatku akcyzowym?
  6. Czy w przedstawionym stanie faktycznym, przy założeniu otrzymania odpowiedzi twierdzącej na pytania nr 4 i 5, Wnioskodawca będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia wyrobów węglowych zużywanych w Kotłowni Węglowej II, będącej częścią Kotłowni II zlokalizowanej na terenie Oddziału w B., na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym?
  7. Czy Kotłownia II zlokalizowana na terenie Oddziału w B. spełnia przesłanki uznania jej za zakład energochłonny w rozumieniu art. 31b ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym?
  8. Czy w przedstawionym stanie faktycznym, przy założeniu otrzymania odpowiedzi twierdzącej na pytanie 4 i 7, Wnioskodawca będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia wyrobów gazowych zużywanych w Kotłowni Gazowej, będącej częścią Kotłowni II zlokalizowanej na terenie Oddziału w B., na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. W opisanym stanie faktycznym Kotłownia Węglowa I zlokalizowana na terenie Oddziału w A. może stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumianą jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania, w rozumieniu art. 31a ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym.
  2. Kotłownia Węglowa I zlokalizowana na terenie Oddziału w A. spełnia przesłanki uznania jej za zakład energochłonny rozumieniu art. 31a ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym.
  3. W przedstawionym stanie faktycznym, przy założeniu otrzymania odpowiedzi twierdzącej na pytania nr 1 i 2, Wnioskodawca będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia wyrobów węglowych zużywanych w Kotłowni Węglowej I zlokalizowane na terenie Oddziału w A., na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym.
  4. W opisanym stanie faktycznym Kotłownia II zlokalizowana na terenie Oddziału w B. może stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumianą jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania, w rozumieniu art. 31a ust. 7 oraz art. 31b. ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym
  5. Kotłownia II zlokalizowana na terenie Oddziału w B. spełnia przesłanki uznania jej za zakład energochłonny rozumieniu art. 31a ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym.
  6. W przedstawionym stanie faktycznym, przy założeniu otrzymania odpowiedzi twierdzącej na pytania nr 4 i 5, Wnioskodawca będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia wyrobów węglowych zużywanych w Kotłowni Węglowej II będącej częścią Kotłowni II zlokalizowanej na terenie Oddziału w B., na podstawie art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym.
  7. Kotłownia II zlokalizowana na terenie Oddziału w B. spełnia przesłanki uznania jej za zakład energochłonny rozumieniu art. 31b ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym.
  8. W przedstawionym stanie faktycznym, przy założeniu otrzymania odpowiedzi twierdzącej na pytania nr 4 i 7, Wnioskodawca będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia wyrobów gazowych zużywanych w Kotłowni Gazowej będącej częścią Kotłowni II zlokalizowanej na terenie Oddziału w B., na podstawie art. 31 b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

1. Węgiel i gaz jako wyroby akcyzowe

1.1.Węgiel jako wyrób akcyzowy

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, ustawa ta określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, wyroby akcyzowe oznaczają wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do tej ustawy.

Do wyrobów energetycznych ustawa o podatku akcyzowym zalicza m.in. wyroby węglowe. Zgodnie, bowiem z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy o podatku akcyzowym, przez wyroby węglowe rozumie się wyroby energetyczne określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy. W poz. 19 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym wymieniono węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych (kod CN ex 2701). Przeznaczenie wyrobów węglowych do celów opałowych - jak wynika z cyt. powyżej poz. 19 załącznika nr 1 do ustawy - pozwala zaliczyć je do wyrobów akcyzowych.

Tym samym węgiel zużywany przez Spółkę jest wyrobem akcyzowym. Analizy wymaga zatem kwestia jego opodatkowania.

1.2.Gaz jako wyrób akcyzowy

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, ustawa ta określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, wyroby akcyzowe oznaczają wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do tej ustawy.

Do wyrobów energetycznych ustawa o podatku akcyzowym zalicza m in. wyroby gazowe. Zgodnie, bowiem z art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy o podatku akcyzowym, przez wyroby gazowe rozumie się wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00;

W wykazie wyrobów akcyzowych stanowiącym załącznik 1 do ustawy o podatku akcyzowym, w poz. 28 pod kodem CN 2711 wymieniono gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Tym samym gaz ziemny zużywany przez Zakład II jest wyrobem akcyzowym. Analizy wymaga zatem kwestia jego opodatkowania.

2. Opodatkowanie wyrobów węglowych i wyrobów gazowych akcyzą

2.1.Opodatkowanie wyrobów węglowych akcyzą

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;
  3. import wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;
  4. użycie wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;
  5. użycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego:
    1. nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1, do celów innych niż zwolnione na podstawie tego przepisu, przy czym za takie użycie uznaje się również naruszenie warunków, o których mowa w art. 31a ust. 3, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31a ust. 1,
    2. uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,
    3. jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony w należnej wysokości;
  6. użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;
  7. powstanie ubytków wyrobów węglowych.

Zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym za sprzedaż finalnemu nabywcy węglowemu wyrobów węglowych uznaje się ich:

  1. sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2018 r. poz. 1025, 1104, 1629, 2073 i 2244 oraz z 2019 r. poz. 80);
  2. zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  3. wydanie w zamian za wierzytelności;
  4. wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;
  5. darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  6. wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;
  7. przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;
  8. przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;
  9. użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.


Kluczowe w tym miejscu jest zatem ustalenie sytuacji prawnopodatkowej Spółki.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 23c ustawy o podatku akcyzowym, za finalnego nabywcę węglowego uznaje się podmiot, który:

  1. nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby węglowe, lub
  2. posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby węglowe

-niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym.

Natomiast art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku akcyzowym stanowi, iż pośredniczący podmiot węglowy to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju:

  1. dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, lub
  2. używający wyrobów węglowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy, lub
  3. używający wyrobów węglowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów niepodlegających opodatkowaniu akcyzą

-który pisemnie powiadomił właściwego naczelnika urzędu skarbowego o tej działalności;

Obecnie Spółka nie dokonuje sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu ani eksportu wyrobów węglowych. Nie używa wyrobów węglowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy. Dodatkowo w tej chwili Spółka nie używa wyrobów węglowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów niepodlegających opodatkowaniu akcyzą

Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka jest obecnie finalnym nabywcą węglowym i nie dokonuje czynności opodatkowanych akcyzą w stosunku do wyrobów węglowych, a w konsekwencji nabywa wyroby węglowe od zewnętrznego dostawcy z akcyzą uwzględnioną w ich cenie.

2.2.Opodatkowanie wyrobów gazowych akcyzą

Zgodnie z art. 9c ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:
  2. sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu:
  3. import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
  4. użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;
  5. użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:
    1. uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,
    2. jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,
    3. nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

Zgodnie z art. 9c ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym za sprzedaż finalnemu nabywcy gazowemu wyrobów gazowych uznaje się czynności, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 1-8 ustawy o podatku akcyzowym tj.:

  1. sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2018 r. poz. 1025, 1104, 1629, 2073 i 2244 oraz z 2019 r. poz. 80);
  2. zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  3. wydanie w zamian za wierzytelności;
  4. wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;
  5. darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  6. wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;
  7. przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;
  8. przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników.

Kluczowe w tym miejscu jest zatem ustalenie sytuacji prawnopodatkowej Spółki.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy o podatku akcyzowym, za finalnego nabywcę gazowego uznaje się podmiot, który:

  1. nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub
  2. posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe,

-niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

Natomiast art. 2 ust. 1 pkt 23d ustawy o podatku akcyzowym stanowi, iż pośredniczący podmiot gazowy to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju lub posiadający koncesję na obrót gazem ziemnym na terytorium kraju:

  1. dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów gazowych, lub
  2. używający wyrobów gazowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy, lub
  3. używający wyrobów gazowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów objętych zerową stawką akcyzy, lub
  4. będący spółką prowadzącą giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, nabywającą wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, lub
  5. będący towarowym domem maklerskim lub domem maklerskim w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, nabywającym wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywającym wyroby gazowe na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub
  6. będący giełdową izbą rozrachunkową, Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych S.A. lub spółką, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywającymi wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, lub
  7. będący spółką prowadzącą jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywającą wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym

-który pisemnie powiadomił właściwego naczelnika urzędu skarbowego o tej działalności.

Obecnie Spółka nie dokonuje sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu ani eksportu wyrobów gazowych. Nie jest też spółką prowadzącą giełdę towarową, spółką prowadzącą jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową, ani domem maklerskim. Nie zużywa również wyrobów gazowych do celów objętych zerową stawką. W związku z tym Spółka ma na chwilę obecną status finalnego nabywcy gazowego.

3. Zwolnienie wyrobów węglowych i wyrobów gazowych z akcyzy

3.1.Zwolnienie wyrobów węglowych z akcyzy

Zgodnie z art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

W myśl art. 31a ust. 7 przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w roku poprzedzającym rok. w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jak stanowi art. 31c ustawy o podatku akcyzowym za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 8 i art. 31b ust. 1 pkt 5, uznaje się:

  1. system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, o którym mowa w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1201 i 2538 oraz z 2019 r. poz. 730 i 1501) i przepisach wydanych na podstawie art. 25 ust. 4 i art. 29 ust. 1 tej ustawy;
  2. system EMAS, o którym mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz. U. poz. 1060);
  3. uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 545), przez podmioty obowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej;
  4. system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001;
  5. system zarządzania energią potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001.

Tym samym, aby Spółka była uprawniona do korzystania ze wskazanego wyżej zwolnienia wyrobów węglowych z akcyzy musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

  1. zużywać wyroby węglowe do celów opałowych,
  2. zużywać wyroby węglowe w ramach zakładu energochłonnego w rozumieniu definicji ustawowej zawartej w art. 31a ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym,
  3. w tym zakładzie energochłonnym powinien być wprowadzony w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

3.2.Zwolnienie wyrobów gazowych z akcyzy

Zgodnie z art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

W myśl art. 31b ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział.

Zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jak stanowi art. 31c ustawy o podatku akcyzowym za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 8 i art. 31b ust. 1 pkt 5, uznaje się:

  1. system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, o którym mowa w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1201 i 2538 oraz z 2019 r. poz. 730 i 1501) i przepisach wydanych na podstawie art. 25 ust. 4 i art. 29 ust. 1 tej ustawy;
  2. system EMAS, o którym mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz. U. poz. 1060);
  3. uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej ((Dz. U. z 2019 r. poz. 545), przez podmioty obowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej;
  4. system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001;
  5. system zarządzania energią potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001.

Tym samym, aby Spółka była uprawniona do korzystania ze wskazanego wyżej zwolnienia wyrobów gazowych z akcyzy musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

  1. zużywać wyroby gazowe do celów opałowych,
  2. zużywać wyroby gazowe w ramach zakładu energochłonnego w rozumieniu definicji ustawowej zawartej w art. 31 b ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym,
  3. w tym zakładzie energochłonnym powinien być wprowadzony w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

4. Możliwość zwolnienia wyrobów węglowych zużywanych w Oddziale w A.

4.1.Zużycie wyrobów węglowych na cele opałowe

Wyroby węglowe są przez Spółkę zużywane w Kotłowni Węglowej I wyłącznie na cele opałowe. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Kotłownia Węglowa I składa się z kotłów parowych opalanych węglem. Wyroby węglowe nabywane przez Zakład I spalane są w kotłach w Kotłowni Węglowej I w celu wytworzenia energii cieplnej.

Tym samym, warunek zużywania wyrobów węglowych na cele opałowe w opinii Spółki pozostaje spełniony.

4.2.Zakład energochłonny

Zgodnie z art. 31a ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym, przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział.

Jednocześnie, zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespól składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Tym samym, aby można było określić czy Kotłownia Węglowa I zlokalizowana na terenie Oddziału w A. stanowi zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe, należy zweryfikować czy stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przywołanego przepisu.

4.2.1.Zorganizowana część przedsiębiorstwa

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Spółka posiada odpowiednio na terenie Zakładu I wyodrębnioną jednostkę w postaci Kotłowni Węglowej I, której zadaniem jest produkcja energii cieplnej, na potrzeby własne Zakładu I.

4.2.1.1.Zespół składników materialnych i niematerialnych

Aby dana jednostka mogła być uznana za zorganizowaną część przedsiębiorstwa musi stanowić zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań.

W tym zakresie warto podkreślić, że do Kotłowni Węglowej I zostały przypisane zarówno składniki materialne jak i niematerialne wskazane w opisie stanu faktycznego. W związku z tym, w ocenie Wnioskodawcy Kotłownia Węglowa I stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych.

4.2.1.2.Wyodrębnienie organizacyjne

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podmiotu jako dział, wydział, oddział itp. (por. Interpretacja indywidualna z dnia 2 listopada 2016 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach sygn. 2461- IBPP4.4513.283.2016.1 MK).

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Kotłownia Węglowa I została wyodrębnione jako oddzielny dział.

4.2.1.3.Wyodrębnienie finansowe

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza całkowitej samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa (tak np. Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 lutego 2016 r. sygn. IPPP1/4512- 84/16-3/MK).

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Kotłownia Węglowa I posiada wyodrębnione MPK, dzięki czemu Spółka jest w stanie wyodrębnić koszty Kotłowni Węglowej I, takie jak koszty wynagrodzeń, ubezpieczeń społecznych, innych kosztów osobowych, amortyzacji, zakupu mediów (np. energia elektryczna), wytworzenia mediów (woda, ścieki), remontów, materiałów (w tym zakup węgla), usług, podatków i ubezpieczeń majątkowych.

4.2.1.4.Wyodrębnienie funkcjonalne

Kolejną przesłanką jest wyodrębnienie funkcjonalne, oznaczające, że zespół składników wchodzących w skład danej jednostki jest przeznaczony do realizacji określonych działań gospodarczych (por. Interpretacja indywidualna z dnia 11 lutego 2014 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi sygn. IPTPP2/443-939/13-2/AW).

Tę ostatnią przesłankę rozumie się zasadniczo jako potencjalną zdolność (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Winno ono mieć również zdolność zaistnienia jako niezależne przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t. j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1145 z póżn. zm.). Stosownie do tego przepisu, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

  • oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  • własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  • prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  • wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  • koncesje, licencje i zezwolenia;
  • patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  • majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  • tajemnice przedsiębiorstwa;
  • księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

W zakresie wyodrębnienia funkcjonalnego Kotłowni Węglowej I należy wskazać, że prowadzona w jej ramach działalność gospodarcza jest zdecydowanie odmienna od pozostałej działalności Zakładu I tj. produkcji mrożonych mieszanek owocowo-warzywnych. Tym samym, w praktyce konieczne było dokonanie wyodrębnienia Kotłowni Węglowej I w strukturze Zakładu I jako niezależnego działu.

Składniki wchodzące w skład Kotłowni Węglowej I przeznaczone są do podstawowego celu realizowanego przez Kotłownię Węglową I, tj. produkcji energii cieplnej. Produkcja energii cieplnej jest skoncentrowana właśnie w Kotłowni Węglowej I i nie odbywa się w innych jednostkach Zakładu I. Do Kotłowni Węglowej I przypisani są także konkretni pracownicy, umowa nabycia surowców oraz aktywa pozwalające na realizację celu, jakim jest produkcja i dostarczanie energii cieplnej (energia w postaci pary dostarczana jest na wydziały produkcyjne a energia w postaci ciepłej wody do wszystkich pomieszczeń socjalnych w zakładzie).

Co więcej, do Kotłowni Węglowej I został przypisany wyspecjalizowany personel składający się z kilku osób. Tylko pracownicy posiadający odpowiednie uprawnienia mogą wykonywać zadania związane z działalnością Kotłowni Węglowej I. Zgodnie z Instrukcją obsługi kotłów osoba obsługująca kotły musi mieć odpowiednie kwalifikacje, gwarantujące dostateczną fachowość działania. Pracownik obsługujący kotły musi posiadać uprawnienia do zajmowania się eksploatacją urządzeń energetycznych wydanych na podstawie egzaminu przed komisją kwalifikacyjną o której mowa w § 8 Rozporządzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2003 r. W Kotłowni Węglowej I zostały także wdrożone instrukcje stanowiskowe dla pracowników obsługujących kotłownię - palaczy, w których opisane zostały zadania, uprawnienia i zakres odpowiedzialności na poszczególnych stanowiskach.

Mając na względzie powyższe oraz przedstawiony opis stanu faktycznego, w ocenie Wnioskodawcy przesłanka wyodrębnienia funkcjonalnego będzie spełniona w przypadku Kotłowni Węglowej I.

4.2.2. Udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej Kotłowni Węglowej I (próg energochłonności)

Jak Spółka wskazuje w opisie stanu faktycznego, w 2018 r. udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej Kotłowni Węglowej I w roku 2018 r. wyniósł ponad 41%.

Tym samym, warunek aby udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosił nie mniej niż 10% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział został spełniony w przypadku Kotłowni Węglowej I.

4.3.System prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Spółka działając w celu wypełnienia przepisów prawa ochrony środowiska oraz jako podmiot, który jest aktywny w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu również w zakresie ochrony środowiska, wprowadziła System Zarządzania Środowiskowego potwierdzonego przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001, który obejmuje m.in. Kotłownię Węglową I zlokalizowaną na terenie oddziału w A..

Tym samym warunek wprowadzenia w życie w Kotłowni Węglowej I systemu prowadzącego do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej został spełniony.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie także w interpretacjach podatkowych wydanych w oparciu o zbliżone stany faktyczne. W szczególności należy tu przytoczyć interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 6 lutego 2018 r. o sygn. 0111-KDIB3-3.4013.273.2017.2 MAZ, w której organ potwierdził, że stanowisko wnioskodawcy, dotyczące możliwości zwolnienia z opodatkowania akcyzą wyrobów węglowych zużywanych w kotłowni zakładowej wnioskodawcy, będącej zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa i jednocześnie zakładem energochłonnym jest prawidłowe.

5. Możliwość zwolnienia wyrobów węglowych i wyrobów gazowych zużywanych w Oddziale w B.

5.1.Zużycie wyrobów węglowych i wyrobów gazowych na cele opałowe

Wyroby węglowe są przez Spółkę zużywane w Kotłowni II wyłącznie na cele opałowe. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Kotłownia Węglowa II składa się z kotłów parowych opalanych węglem. Wyroby węglowe nabywane przez Zakład II spalane są w kotłach w Kotłowni Węglowej II w celu wytworzenia energii cieplnej. Tym samym, warunek zużywania wyrobów węglowych na cele opałowe w opinii Spółki pozostaje spełniony.

Wyroby gazowe zużywane w Kotłowni II zużywane są wyłącznie na cele opałowe. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Kotłownia Gazowa składa się z kotłów, opalanych gazem ziemnym. Wyroby gazowe nabywane przez Spółkę spalane są w Kotłowni Gazowej w celu wytworzenia energii cieplnej. Tym samym, warunek zużywania wyrobów gazowych na cele opałowe w opinii Wnioskodawcy pozostaje spełniony.

5.2.Zakład energochłonny

Zgodnie z art. 31a ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym, przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział.

Jednocześnie, zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Ponadto, zgodnie z art. 31b ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym, przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział.

Jednocześnie, zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Biorąc pod uwagę przywołane przepisy warunki dla uznania danego zakładu za zakład energochłonny są niemal jednakowe dla podmiotu zużywającego wyroby węglowe oraz wyroby gazowe, z jedyną różnicą w udziale zakupu poszczególnych rodzajów wyrobów w wartości produkcji sprzedanej. W związku z tym zasadnym w ocenie Wnioskodawcy jest łączne rozpatrywanie poszczególnych przesłanek na gruncie obydwu przepisów, z odpowiednim rozróżnieniem przy ustalania udziału zakupu poszczególnych wyrobów w wartości produkcji sprzedanej. Tym samym, aby można było określić czy Kotłownia II zlokalizowana na terenie Oddziału w B. stanowi zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe i wyroby gazowe, należy zweryfikować czy stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

5.2.1.Zorganizowana część przedsiębiorstwa

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Oddział w B. posiada na terenie swojego zakładu wyodrębnioną jednostkę w postaci Kotłowni II, do której należy Kotłownia Węglowa II i Kotłownia Gazowa, której zadaniem jest produkcja energii cieplnej, na potrzeby własne Zakładu II.

5.2.1.1.Zespół składników materialnych i niematerialnych

Aby dana jednostka mogła być uznana za zorganizowaną część przedsiębiorstwa musi stanowić zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań.

W tym zakresie warto podkreślić, że do Kotłowni II zostały przypisane zarówno składniki materialne jak i niematerialne wskazane w opisie stanu faktycznego. W związku z tym, w ocenie Wnioskodawcy Kotłownia II stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych.

5.2.1.2.Wyodrębnienie organizacyjne

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podmiotu jako dział, wydział, oddział itp. (por. Interpretacja indywidualna z dnia 2 listopada 2016 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach sygn. 2461-IBPP4.4513.283.2016.1.MK). Kotłownia II zlokalizowana na terenie Oddziału w B. została wyodrębniona w strukturze organizacyjnej jako niezależny dział.

5.2.1.3.Wyodrębnienie finansowe

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza całkowitej samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa (tak np. Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 lutego 2016 r. sygn. IPPP1/4512- 84/16-3/MK).

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Kotłownia II posiada wyodrębnione miejsce powstawania kosztów, dzięki czemu Oddział w B. jest w stanie wyodrębnić łączne koszty wchodzących w jej skład Kotłowni Węglowej II i Kotłowni Gazowej, takie jak: wynagrodzenia, ubezpieczenia społeczne, inne koszty osobowe, amortyzacja, zakupy mediów (np. energia elektryczna), wytworzenie mediów (woda, ścieki), remonty, materiały (w tym zakup węgla), usługi, podatki i ubezpieczenia majątkowe.

5.2.1.4.Wyodrębnienie funkcjonalne

Kolejną przesłanką jest wyodrębnienie funkcjonalne, oznaczające, że zespół składników wchodzących w skład danej jednostki jest przeznaczony do realizacji określonych działań gospodarczych (por. Interpretacja indywidualna z dnia 11 lutego 2014 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi sygn. IPTPP2/443-939/13-2/AW).

Tę ostatnią przesłankę rozumie się zasadniczo jako potencjalną zdolność (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Winno ono mieć również zdolność zaistnienia jako niezależne przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t. j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1145 z póżn. zm.). Stosownie do tego przepisu, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

  • oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  • własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  • prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  • wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  • koncesje, licencje i zezwolenia;
  • patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  • majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  • tajemnice przedsiębiorstwa;
  • księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

W zakresie wyodrębnienia funkcjonalnego Kotłowni II należy wskazać, że prowadzona w jej ramach działalność gospodarcza jest zdecydowanie odmienna od pozostałej działalności Wnioskodawcy prowadzonej w Oddziale w B. tj. produkcji mrożonych mieszanek owocowo- warzywnych. Tym samym, w praktyce konieczne było dokonanie wyodrębnienia Kotłowni II w strukturze Zakładu II jako niezależnego działu.

Składniki wchodzące w skład Kotłowni II przeznaczone są do podstawowego celu realizowanego przez Kotłownię II, tj. produkcji energii cieplnej. Produkcja energii cieplnej jest skoncentrowana właśnie w Kotłowni II i nie odbywa się w innych jednostkach Zakładu II. Do Kotłowni II przypisani są także konkretni pracownicy, umowa nabycia surowców oraz aktywa pozwalające na realizację celu, jakim jest produkcja i dostarczanie energii cieplnej (energia w postaci pary i dostarczana jest na wydziały produkcyjne a energia w postaci ciepłej wody do wszystkich pomieszczeń socjalnych w Zakładzie II).

Co więcej, do Kotłowni II został przypisany wyspecjalizowany personel składający się z kilku osób.

Tylko pracownicy posiadający odpowiednie uprawnienia mogą wykonywać zadania związane z działalnością Kotłowni Gazowej i Kotłowni Węglowej II Zgodnie z Instrukcją obsługi kotłów osoba obsługująca kotły musi mieć odpowiednie kwalifikacje, gwarantujące dostateczną fachowość działania. Pracownik obsługujący kotły musi posiadać uprawnienia do zajmowania się eksploatacją urządzeń energetycznych wydanych na podstawie egzaminu przed komisją kwalifikacyjną o której mowa w § 8 Rozporządzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2003 r. W Zakładzie II zostały także wdrożone instrukcje stanowiskowe dla pracowników obsługujących Kotłownię II - palaczy, w których opisane zostały zadania, uprawnienia i zakres odpowiedzialności na poszczególnych stanowiskach.

Mając na względzie powyższe oraz przedstawiony opis stanu faktycznego, w ocenie Wnioskodawcy przesłanka wyodrębnienia funkcjonalnego będzie spełniona w przypadku Kotłowni II.

5.2.2.Udział zakupu wyrobów węglowych i wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej Kotłowni II (próg energochłonności)

Spółka wskazuje, że w 2018 r. udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej Kotłowni II w roku 2018 r. wyniósł ponad 35%. Tym samym, warunek aby udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosił nie mniej niż 10 % został spełniony.

Natomiast udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej Kotłowni II w roku 2018 r. wyniósł ponad 11%. Podobnie, warunek aby udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosił nie mniej niż 5 % został spełniony.

5.3.System prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego. Spółka działając w celu wypełnienia przepisów prawa ochrony środowiska oraz jako podmiot, który jest aktywny w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu również w zakresie ochrony środowiska, wdrożyła w zakresie swojej organizacji w Oddziale w B. System Zarządzania Środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001. Systemem tym objęty został cały Zakład II, w tym Kotłownia II.

Tym samym warunek wprowadzenia w życie w Kotłowni II systemu prowadzącego do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej zostaje spełniony.

6. Podsumowanie

6.1.Oddział w A.

Biorąc pod uwagę wskazane powyżej informacje, w opinii Wnioskodawcy, Kotłownia Węglowa I stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 31a ust. 7 zd. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Ponadto, udział kosztów wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej w Kotłowni Węglowej I przekracza 10%, a Kotłownia Węglowa I została objęta system zarządzania środowiskowego potwierdzonym przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem.

W konsekwencji powyższego w ocenie Wnioskodawcy Kotłownia Węglowa I stanowi zakład energochłonny w rozumieniu art. 31a ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym i będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia wyrobów węglowych z akcyzy, o którym mowa w art. art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym.

6.2.Oddział w B.

Biorąc pod uwagę wskazane powyżej informacje, w opinii Wnioskodawcy, Kotłownia II stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 31a ust. 7 zd. 2 oraz w art. 31b ust. 10 zd. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Ponadto, udział kosztów wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej w Kotłowni II przekracza 10%, natomiast udział kosztów wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej w Kotłowni II przekracza 5%. Kotłownia II została objęta system zarządzania środowiskowego potwierdzonym przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001.

W konsekwencji powyższego w ocenie Wnioskodawcy Kotłownia II stanowi zakład energochłonny w rozumieniu art. 31a ust. 7 i art. 31b ust 10 ustawy o podatku akcyzowym i będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia wyrobów węglowych z akcyzy, o którym mowa w art. art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym oraz zwolnienia wyrobów gazowych z akcyzy o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów gazowych i wyrobów węglowych przeznaczonych do celów opałowych przez zakłady energochłonne stanowiące zorganizowane części przedsiębiorstwa uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionych stanów faktycznych bądź zdarzeń przyszłych lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r., poz. 374 z późn. zm.).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną..


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj