Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.90.2020.2.ALN
z 6 kwietnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 4 lutego 2020 r. (data wpływu 6 lutego 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku obowiązku ponownej rejestracji Zainteresowanej będącej stroną postępowania dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego,
  • braku obowiązku rejestracji Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego,
  • braku obowiązku dokonania korekty, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT przez Zainteresowanych

–jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku obowiązku ponownej rejestracji Zainteresowanej będącej stroną postępowania dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego,
  • braku obowiązku rejestracji Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego,
  • braku obowiązku dokonania korekty, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT przez Zainteresowanych.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania:
    (…)
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:
    (…)

przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Pani (…) („Wnioskodawczyni”) jest osobą fizyczną, posiadającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski i podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych („podatek PIT”). Wnioskodawczyni jest podatnikiem podatku od towarów i usług („podatek VAT”).

Na dzień złożenia Wniosku, Wnioskodawczyni pozostaje w związku małżeńskim.

Pan (…), mąż Wnioskodawczyni („Mąż Wnioskodawczyni") jest osobą fizyczną, posiadającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski i podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku PIT. Mąż Wnioskodawczyni nie jest podatnikiem podatku VAT.

W małżeństwie Wnioskodawczyni oraz Męża Wnioskodawczyni obowiązuje ustrój małżeńskiej wspólności majątkowej.

Od dnia 20 maja 2007 r., Wnioskodawczyni prowadziła gospodarstwo rolne („Gospodarstwo Rolne”) na nieruchomości, będącej własnością Wnioskodawczyni i stanowiącej majątek prywatny Wnioskodawczyni („Nieruchomość”). Na Nieruchomości znajdują się szklarnie („Szklarnie”). Nieruchomość oraz Szklarnie są obecnie wykorzystywane przez Wnioskodawczynię dla potrzeb prowadzenia Gospodarstwa Rolnego.

Dla działalności Wnioskodawczyni w Gospodarstwie Rolnym prowadzone są od początku 2016 r. księgi rachunkowe (pełna księgowość) zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. Poz. 351 ze zm.), („ustawa o rachunkowości”) i ustawy o PIT. Od 2016 r., od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej (tj. dochodów z Gospodarstwa Rolnego), Wnioskodawczyni opłaca podatek PIT wg stawki 19 % (tzw. podatek liniowy). Przychody netto Wnioskodawczyni z Gospodarstwa Rolnego w 2019 r. przekroczyły - w złotych polskich - próg 2.000.000 euro. Wnioskodawczyni prowadziła w 2019 r. pozarolniczą działalność gospodarczą.

Od dnia 1 stycznia 2020 r., Wnioskodawczyni wraz z Mężem Wnioskodawczyni prowadzi rodzinne gospodarstwo rolne („Rodzinne Gospodarstwo Rolne”) w rozumieniu art. 5 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz. U. z 2019 r. poz. 1362 ze zm.), („ustawa o kształtowaniu ustroju rolnego”). Łączna powierzchnia Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego nie jest i nie będzie większa niż 300 ha (wielkość Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego nie zmieni się). Od dnia 1 stycznia 2020 r. Nieruchomość oraz Szklarnie będą wykorzystywane przez Wnioskodawczynię oraz Męża Wnioskodawczyni dla potrzeb prowadzenia Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego.

Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawczyni oraz Męża Wnioskodawczyni w Rodzinnym Gospodarstwie Rolnym będzie uprawa pomidorów. Działalność rolnicza prowadzona w Rodzinnym Gospodarstwie Rolnym - na gruncie podatku PIT - będzie klasyfikowana jako działy specjalne produkcji rolnej.

W 2019 r. Mąż Wnioskodawczymi nie prowadził gospodarstwa rolnego ani rodzinnego gospodarstwa rolnego ani pozarolniczej działalności gospodarczej, w związku z czym przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy (tj. za 2019 r.) nie przekroczyły u Męża Wnioskodawczyni równowartości w walucie polskiej kwoty 2.000.000 euro. Do dnia 31 grudnia 2019 r. Mąż Wnioskodawczyni, z którym Wnioskodawczyni od dnia 1 stycznia 2020 r. prowadzi Rodzinne Gospodarstwo Rolne nie prowadził ksiąg rachunkowych, a także nie prowadził ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Mąż Wnioskodawczyni, z którym Wnioskodawczyni od dnia 1 stycznia 2020 r. prowadzi Rodzinne Gospodarstwo Rolne, w 2020 r. planuje rozliczać podatek PIT od dochodów uzyskiwanych w Ramach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego z działów specjalnych produkcji rolnej, na podstawie decyzji naczelnika właściwego urzędu skarbowego na podstawie norm szacunkowych.

Wnioskodawczyni oraz Mąż Wnioskodawczyni będą uprawnieni do równego udziału w zyskach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego (tj. Wnioskodawczyni oraz Mąż Wnioskodawczyni będą uprawnieni do 1/2 udziału w zysku Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego). Wnioskodawczyni szacuje, że w 2020 r. przychody netto ze sprzedaży Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, w ramach działów specjalnych produkcji rolnej przypadające na Wnioskodawczynię, nie przekroczą równowartości w walucie polskiej 2.000.000 euro. Wnioskodawczyni szacuje, że w 2020 r. przychody netto całego Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego mogą przekroczyć równowartość w walucie polskiej 2.000.000 euro.

Wnioskodawczyni jest podatnikiem podatku VAT czynnym. Mąż Wnioskodawczyni, od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności w ramach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego nie zamierza dokonywać zgłoszenia rejestracyjnego na podatek VAT oraz wybierze Wnioskodawczynię jako podatnika podatku VAT. W związku z tym, podatnikiem podatku VAT będzie jedynie Wnioskodawczyni zgodnie z art. 15 ust. 4 w związku z art. 96 ust. 2 ustawy o VAT. Wnioskodawczyni wykonuje wyłączenie czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Nieruchomości, środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne wykorzystywane przez Wnioskodawczynię w ramach prowadzonego Gospodarstwa Rolnego były przed dniem 1 stycznia 2020 r. wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nie były wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT) a po dniu 1 stycznia 2020 r. nieruchomości, środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne są i będą wykorzystywane w Rodzinnym Gospodarstwie Rolnym wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nie są i nie będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT). Po utworzeniu Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego nie nastąpiła zmiana w sposobie wykorzystania nieruchomości, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Mąż Wnioskodawczyni jest osobą zainteresowaną w postępowaniu o wydanie niniejszej interpretacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

  1. (we wniosku pytanie 5.) Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni wskazujące, iż w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Wnioskodawczyni nie ma obowiązku dokonywania ponownej rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego ze względu na to, że jest już zarejestrowana jako podatnik VAT czynny oraz jako osoba określona w art. 15 ust. 4 i art. 96 ust.2 ustawy o VAT może występować jako podatnik podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego oraz nie jest objęta obowiązkiem dokonania korekty o której mowa w art. 91 ustawy o VAT?
  2. (we wniosku pytanie 6.) Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni wskazujące, iż w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku,
    1. Mąż Wnioskodawczyni, z którym Wnioskodawczyni od dnia 1 stycznia 2020 r. prowadzi Rodzinne Gospodarstwo Rolne nie ma obowiązku dokonywania rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego z uwagi na to, że Wnioskodawczyni jest już zarejestrowana jako podatnik VAT czynny oraz jako osoba określona w art. 15 ust. 4 i art. 96 ust. 2 ustawy o VAT może występować jako podatnik podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego oraz
    2. Mąż Wnioskodawczyni, z którym Wnioskodawczyni od dnia 1 stycznia 2020 r. prowadzi Rodzinne Gospodarstwo Rolne nie jest objęty obowiązkiem dokonania korekty, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT?


Zdaniem Zainteresowanych, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni wskazujące, iż w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Wnioskodawczyni nie ma obowiązku dokonywania ponownej rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego ze względu na to, że jest już zarejestrowana jako podatnik VAT czynny oraz jako osoba określona w art. 15 ust. 4 i art. 96 ust. 2 ustawy o VAT może występować jako podatnik podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego oraz nie jest objęta obowiązkiem dokonania korekty o której mowa w art. 91 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawczyni, prawidłowe jest także stanowisko Wnioskodawczyni wskazujące, iż w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku,

    (i) Mąż Wnioskodawczyni, z którym Wnioskodawczyni od dnia 1 stycznia 2020 r. prowadzi Rodzinne Gospodarstwo Rolne nie ma obowiązku dokonywania rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego z uwagi na to, że Wnioskodawczyni jest już zarejestrowana jako podatnik VAT czynny oraz jako osoba określona w art. 15 ust. 4 i art. 96 ust. 2 ustawy o VAT może występować jako podatnik podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego oraz
    (ii) Mąż Wnioskodawczyni, z którym Wnioskodawczyni od dnia 1 stycznia 2020 r. prowadzi Rodzinne Gospodarstwo Rolne nie jest objęty obowiązkiem dokonania korekty, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o VAT „w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1 [ustawy o VAT]”. Art. 96 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż „podmioty, o których mowa w art. 15 [ustawy o VAT], są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 [ustawy o VAT] złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, (...)." Zgodnie z art. 96 ust. 2 ustawy o VAT „w przypadku osób fizycznych, o których mowa wart. 15 ust. 4 (...) [ustawy o VAT], zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych”.

Z powyższych regulacji wynika, że w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne za podatnika podatku VAT uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne. Dodatkowo należy wskazać, że w przypadku osób fizycznych prowadzących gospodarstwo rolne, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z tych osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

Powyższa zasada ma zatem za zadanie uprościć rozliczenia podatkowe w podatku VAT u podatników prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne. Z powyższych przepisów ustawy o VAT wynika, że ustawa o VAT zawiera pewne szczególne rozwiązania dotyczące podatników, którzy prowadzą wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie oraz podatników, którzy prowadzą wyłącznie działalność rolniczą w innych ramach niż gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Wówczas bowiem za podatnika jest uważana osoba, która składa zgłoszenie rejestracyjne. Przyjęta zasada ma uprościć rozliczenia podatkowe - gdyż wymienione gospodarstwa to w istocie działalności, w przypadku których częstokroć nie można wyodrębnić osoby prowadzącej gospodarstwo. W takim przypadku, podatnikiem jest ta osoba fizyczna, która - w imieniu gospodarstwa - zarejestruje się jako podatnik podatku VAT.

Tym samym, dla wszystkich czynności wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (w tym przypadku działalności rolniczej), w rozumieniu przepisów ustawy o VAT - Rodzinne Gospodarstwo Rolne występuje jako jeden podatnik podatku VAT - w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, a jego reprezentantem, jak wyżej wskazano, może być tylko jedna z osób prowadzących wspólnie gospodarstwo (tj. w tej sprawie Rodzinne Gospodarstwo Rolne), zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

Biorąc pod uwagę, że Wnioskodawczyni jest już zarejestrowana jako podatnik VAT czynny należy uznać, że Wnioskodawczyni jest podatnikiem podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 4 w zw. z art. 96 ust. 2 ustawy o VAT.

W konsekwencji, Mąż Wnioskodawczyni, z którym Wnioskodawczyni od dnia 1 stycznia 2020 r. prowadzi Rodzinne Gospodarstwo Rolne nie ma obowiązku dokonywania rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla celów prowadzenia Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego.

Należy również wskazać, że art. 91 ustawy o VAT dotyczący zasad dokonywania korekty podatku VAT naliczonego, znajduje zastosowanie w sytuacji gdy zmienia się zakres prawa do odliczenia (np. w przypadku występowania sprzedaży zarówno zwolnionej jak i opodatkowanej).

Biorąc pod uwagę, że Wnioskodawczyni przez cały czas będzie występowała jako podatnik podatku VAT czynny oraz będzie wykonywała wyłącznie czynności opodatkowane podatkiem VAT, brak będzie po stronie Wnioskodawczyni obowiązku dokonywania korekty podatku VAT o której mowa w art. 91 ustawy o VAT.

W stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem Wniosku nie zmieni się zakres prawa do odliczenia, co istotne nie ulegnie zmianie osoba podatnika podatku VAT (będzie nim nadal Wnioskodawczyni), w związku z tym brak jest - zarówno po stronie Wnioskodawczyni jak i Męża Wnioskodawczyni - obowiązku dokonania korekty podatku VAT, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT.

Zatem, zdaniem Wnioskodawczyni, z uwagi na spełnianie przez Rodzinne Gospodarstwo Rolne dyspozycji art. 96 ust. 2 ustawy o VAT wszelkie zmiany w zakresie rejestracji Wnioskodawczyni jako podatnika VAT czynnego byłyby nawet niedopuszczalne, gdyż ustawa o VAT nie reguluje kwestii składu osobowego osób prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawczyni, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni wskazujące, iż w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, Wnioskodawczyni nie ma obowiązku dokonywania ponownej rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego ze względu na to, że jest już zarejestrowana jako podatnik VAT czynny oraz jako osoba określona w art. 15 ust. 4 i art. 96 ust. 2 ustawy o VAT może występować jako podatnik podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego oraz nie jest objęta obowiązkiem dokonania korekty o której mowa w art. 91 ustawy o VAT.

Tym samym, prawidłowe jest również stanowisko Wnioskodawczyni wskazujące, iż w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku,

    (i) Mąż Wnioskodawczyni, z którym Wnioskodawczyni od dnia 1 stycznia 2020 r. prowadzi Rodzinne Gospodarstwo Rolne nie ma obowiązku dokonywania rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego z uwagi na to, że Wnioskodawczyni jest już zarejestrowana jako podatnik VAT czynny oraz jako osoba określona w art. 15 ust. 4 i art. 96 ust. 2 ustawy o VAT może występować jako podatnik podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego, oraz
    (ii) Mąż Wnioskodawczyni, z którym Wnioskodawczyni od dnia 1 stycznia 2020 r. prowadzi Rodzinne Gospodarstwo Rolne nie jest objęty obowiązkiem dokonania korekty, o której mowa w art. 91 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą” podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Przepis art. 15 ust. 2 ustawy o VAT określa, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przez działalność rolniczą – zgodnie z zapisem art. 2 pkt 15 ustawy, rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarnianą i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodkowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, iż działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 5 ustawy, przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.

Przez produkty rolne, zgodnie z punktem 20 powołanego artykułu, rozumie się przez to towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego oraz towary, o których mowa w art. 20 ust. 1c i 1d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.).

Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21, rozumie się przez to:

  1. usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU ex 01.6), z wyłączeniem usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU ex 01.62.10.0),
  2. usługi związane z leśnictwem (PKWiU ex 02.40.10), z wyłączeniem patrolowania lasów wykonywanego na zlecenie przez jednostki inne niż leśne (PKWiU ex 02.40.10.3),
  3. usługi wspomagające rybactwo (PKWiU ex 03.00.7), z wyłączeniem usług związanych z rybołówstwem morskim (PKWiU 03.00.71.0),
  4. wynajem i dzierżawę maszyn i urządzeń rolniczych, bez obsługi (PKWiU 77.31.10.0);

Gospodarstwem rolnym – w myśl art. 2 pkt 16 ww. ustawy – jest gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.

I tak, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 333), za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Z brzmienia art. 96 ust. 2 ustawy wynika, iż w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

Z powyższych przepisów wynika, że ustawa o podatku od towarów i usług zawiera pewne szczególne rozwiązania dotyczące podatników, którzy prowadzą wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie oraz podatników, którzy prowadzą wyłącznie działalność rolniczą w innych ramach niż gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Wówczas bowiem za podatnika jest uważana osoba, która składa zgłoszenie rejestracyjne.

Przyjęta zasada ma uprościć rozliczenia podatkowe – gdyż wymienione gospodarstwa to w istocie działalności, w przypadku których częstokroć nie można wyodrębnić osoby prowadzącej gospodarstwo. W takim przypadku, podatnikiem jest ta osoba fizyczna, która – jak gdyby w imieniu gospodarstwa - zarejestruje się jako podatnik.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzają jednocześnie zasadę, że do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego uprawniona jest tylko i wyłącznie jedna osoba fizyczna spośród tych, które prowadzą wspólne gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego ma takie znaczenie, że faktury dotyczące tego gospodarstwa (przy nabyciu towarów i usług) będą wystawiane na tę właśnie osobę, która dokonała zgłoszenia rejestracyjnego. Jednocześnie ta sama osoba występować będzie w roli zbywcy (dostawcy) przy sprzedaży (dostawie) produktów rolnych i w związku ze świadczeniem usług rolniczych.

W tym miejscu należy zauważyć, że ani przytoczone powyżej przepisy, ani inne regulacje zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług nie wykluczają możliwości dokonania zmiany osoby uważanej za podatnika na inną osobę, która prowadzi wspólne gospodarstwo rolne. Należy jednak mieć na uwadze, jak już wspomniano wyżej, że zgodnie z art. 96 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku osób fizycznych prowadzących wspólnie gospodarstwo rolne, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na którą będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług, i która będzie wystawiała faktury przy sprzedaży produktów rolnych, bądź świadcząc usługi rolnicze. Brak jest zatem przeszkód do zmiany osoby reprezentującej wspólne gospodarstwo rolne małżonków dla potrzeb podatku VAT, o ile oczywiście nowy „reprezentant” – złoży odpowiednie zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy i zostanie zarejestrowany, a obecny „reprezentant” – zostanie wykreślony z tego rejestru.

Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonania korekty zostały określone w art. 91 ustawy.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

W świetle art. 91 ust. 2 w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym, że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawczyni pozostaje w związku małżeńskim. Mąż Wnioskodawczyni nie jest podatnikiem podatku VAT. W małżeństwie Wnioskodawczyni oraz Męża Wnioskodawczyni obowiązuje ustrój małżeńskiej wspólności majątkowej. Od dnia 20 maja 2007 r., Wnioskodawczyni prowadziła gospodarstwo rolne na nieruchomości, będącej własnością Wnioskodawczyni i stanowiącej majątek prywatny Wnioskodawczyni. Na Nieruchomości znajdują się szklarnie. Nieruchomość oraz Szklarnie są obecnie wykorzystywane przez Wnioskodawczynię dla potrzeb prowadzenia Gospodarstwa Rolnego. Wnioskodawczyni prowadziła w 2019 r. pozarolniczą działalność gospodarczą. Od dnia 1 stycznia 2020 r., Wnioskodawczyni wraz z Mężem Wnioskodawczyni prowadzi rodzinne gospodarstwo rolne w rozumieniu art. 5 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego. Od dnia 1 stycznia 2020 r. Nieruchomość oraz Szklarnie będą wykorzystywane przez Wnioskodawczynię oraz Męża Wnioskodawczyni dla potrzeb prowadzenia Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawczyni oraz Męża Wnioskodawczyni w Rodzinnym Gospodarstwie Rolnym będzie uprawa pomidorów. W 2019 r. Mąż Wnioskodawczymi nie prowadził gospodarstwa rolnego ani rodzinnego gospodarstwa rolnego ani pozarolniczej działalności gospodarczej.

Od rozpoczęcia prowadzenia działalności w ramach Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego małżonek Wnioskodawczyni nie zamierza dokonywać zgłoszenia rejestracyjnego na podatek VAT. W związku z tym, podatnikiem podatku VAT będzie jedynie Wnioskodawczyni zgodnie z art. 15 ust. 4 w związku z art. 96 ust. 2 ustawy o VAT. Obecnie, nieruchomości, środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nie są wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT). Po 1 stycznia 2020 r. nieruchomości, środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nie będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT). Po utworzeniu Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego nie nastąpiła zmiana w sposobie wykorzystania nieruchomości i środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Mając na uwadze powyższe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy należy stwierdzić, iż dla wszystkich czynności wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (w tym przypadku działalności rolniczej), w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług – Rodzinne Gospodarstwo Rolne występuje jako jeden podatnik podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a jego reprezentantem, jak wyżej wskazano, może być tylko jedna z osób prowadzących wspólnie gospodarstwo, zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

Zatem Zainteresowana będąca stroną postępowania nie będzie miała obowiązku dokonywać ponownej rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego z uwagi na to, że jest już zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Jednocześnie Zainteresowany niebędący stroną postępowania nie może dokonać rejestracji dla potrzeb podatku VAT dla Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego z uwagi na to, że Zainteresowana będąca stroną postępowania jest „reprezentantem” tego gospodarstwa.

Ponieważ w niniejszej sprawie nie zmieni się osoba „reprezentanta” gospodarstwa rolnego, a podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy dla wszystkich czynności wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (rolniczej) w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług jest i będzie w dalszym ciągu to samo gospodarstwo (nie nastąpi zaprzestanie działalności gospodarczej) oraz nie nastąpi zmiana przeznaczenia nieruchomości i środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, tym samym Zainteresowana będąca stroną postępowania oraz Zainteresowany niebędący stroną postępowania nie będą musieli dokonywać korekty podatku naliczonego w trybie art. 91 ustawy od środków trwałych, nieruchomości oraz wartości niematerialnych i prawnych związanych z prowadzonym gospodarstwem rolnym.

Przepisy art. 91 dotyczące korekt mają zastosowanie jedynie do nieruchomości i środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w przypadku których zmienia się ich przeznaczenie, a jak wskazano w opisie sprawy – po utworzeniu Rodzinnego Gospodarstwa Rolnego nie nastąpi zmiana w sposobie wykorzystania nieruchomości i środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Gospodarstwo to będzie dalej funkcjonowało jako podatnik VAT czynny, a towary i usługi nabyte dla jego potrzeb będą nadal wykorzystywane w ten sam sposób, tj. wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej– rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID - 19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. poz. 374 i 567) dodany przez art. 1 pkt 14 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568)).


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj