Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.37.2020.2.MN
z 16 kwietnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 stycznia 2020 r. (data wpływu 21 stycznia 2020 r.) uzupełnionym pismem z 23 marca 2020 r. (data wpływu 23 marca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu własnej kasy rejestrującej sprzedaży dokonanej w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu własnej kasy rejestrującej sprzedaży dokonanej w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 23 marca 2020 r. (data wpływu 23 marca 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 10 marca 2020 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.37.2020.1.MN.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 23 marca 2020 r. przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży samochodów osobowych i furgonetek (PKD 45.11.Z). Prowadzi komis samochodowy i jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podatnik swoją sprzedaż dokumentuje zarówno ewidencją prowadzoną przy pomocy kasy rejestrującej (tzw. fiskalnej) jak i faktur VAT.

Wnioskodawca w niedalekiej przyszłości planuje rozpoczęcie działalności gospodarczej w zakresie pośrednictwa wynajmu samochodów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Wynajmowane samochody będą dostarczane przez Zleceniodawcę.

Pojazdy będą dostarczane do siedziby podatnika, skąd odbiorą je wynajmujący. Tam też będzie obowiązek zdania pojazdu.

Wynagrodzeniem Podatnika będzie prowizja liczona od obrotu, a rozliczenie nastąpi na podstawie faktury VAT wystawionej na posiadacza pojazdu, w tym przypadku na wypożyczalnię, z którą Podatnik się będzie rozliczał.

Istotnym dla współpracy jest to, że to posiadacz pojazdu będzie stroną umowy z Wynajmującym i to ona będzie świadczyła usługę wynajmu pojazdu, a Podatnik będzie ją w imieniu i na rzecz posiadacza tylko zawierał na podstawie stosownych pełnomocnictw.

Przedmiotem usługi pośrednictwa będzie również otrzymywanie wynagrodzenia za wynajęty pojazd, które to wynagrodzenie będzie w całości należne posiadaczowi pojazdu. Wynagrodzenie będzie płatne gotówką lub za pomocą terminalu płatniczego.

Z informacji posiadanych przez podatnika, Zleceniodawca czyli wypożyczalnia samochodowa (posiadacz pojazdu) nie ma obowiązku rejestrowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych za pomocą kasy rejestrującej.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że na potrzeby wniosku za „Podatnika” i „Pośrednika” należy rozumieć Wnioskodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

  1. Czy w związku z planowanym rozpoczęciem współpracy, Podatnik ma obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na własnej kasie rejestrującej obrotu dokonanego na rzecz posiadacza pojazdu?
  2. Czy jeżeli miałby obowiązek to czyje dane powinny być zamieszczone na paragonie jako dane podatnika?
  3. Czy jeżeli Podatnik miałby obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą własnej lub użyczonej kasy rejestrującej to czy Podatnik posiada zobowiązanie rozpoznania podatku należnego z tytułu sprzedaży usług dokonanej przez niego na rzecz właściciela pojazdu i wykazania go we własnej deklaracji składanej na potrzeby podatku od towarów i usług?
  4. Czy jeżeli podatnika miałby obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą własnej lub użyczonej kasy rejestrującej to kto zobowiązany jest do wystawienia faktury w przypadku wystąpienia takiego zdarzenia ze strony osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej – posiadacz pojazdu czy Wnioskodawca?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1. (Przedstawione w piśmie z 23 marca 2020 r.). Obowiązek rejestrowania za pośrednictwem kasy rejestrującej przez Wnioskodawcę zależy od tego czy w chwili obecnej Wnioskodawca zobowiązany jest już do ewidencjonowania swoich usług za pomocą kasy ewidencyjnej.

W chwili obecnej, Wnioskodawca jest zwolniony z rejestrowania obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. (poz. 37), więc jako pośrednik nie ewidencjonuje przychodu na kasie rejestrującej. Stanowisko zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 30 czerwca 2015 r. Sygn. IPPP2/4512-297/15-2/MAO/RR: „obowiązek ewidencjonowania przez pośrednika sprzedaży dokonywanej w imieniu i na rzecz zleceniodawcy, uwarunkowany jest wystąpieniem tego obowiązku u zleceniodawcy.”

Ponadto, z powodu zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji Wnioskodawcy, obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz Wnioskodawcy na kasie własnej lub użyczonej nie występuje niezależnie od tego czy pośrednik prowadzi ewidencję sprzedaży własnej.

W związku zatem z planowanym rozpoczęciem współpracy Wnioskodawca, tj. M., nie ma obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na własnej kasie rejestrującej obrotu dokonanego na rzecz posiadacza pojazdu tj. Zleceniodawcy.

Ad. 2. (Przedstawione w piśmie z 23 marca 2020 r.). Zdaniem Wnioskodawcy, na paragonie dokumentującym świadczone usługi winny znajdować się dane Wnioskodawcy.

Ad. 3. W przypadku gdyby obowiązek ewidencji na własnej lub użyczonej od posiadacza pojazdu kasie rejestrującej istniał to podatnik nie posiada obowiązku rozpoznawania u siebie podatku należnego z tytułu sprzedaży usług zewidencjonowanych w imieniu właściciela pojazdu. Podobne stanowisko w sprawie zawarł Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w swojej interpretacji indywidualnej z dnia 17 maja 2012 r. o sygnaturze akt IPPP2/443-249/12-2/MM.

Ad. 4. W przypadku gdyby obowiązek ewidencji na własnej lub użyczonej od posiadacza pojazdu kasie rejestrującej istniał to w przypadku żądania wystawienia faktury przez osobę fizyczną nieprowadzącej działalności gospodarczej – podmiotem zobowiązanym do wystawienia tejże będzie Wnioskodawca po uprzednim zewidencjonowaniu sprzedaży na własnej lub użyczonej kasie rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106). Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

W ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej (art. 111 ust. 1b).

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani na podstawie:

  • art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy – dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać wydrukowany dokument nabywcy,
  • art. 111 ust. 3a pkt 7 ustawy – stosować kasy rejestrujące wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, z zastrzeżeniem ust. 3b.

Natomiast jak wynika z zapisu art. 111 ust. 3b ww. ustawy, podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innej umowy o podobnym charakterze albo marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganej przez nich wysokości podstawy opodatkowania i podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

Na gruncie niniejszej sprawy należy wskazać, że od 1 maja 2019 r., kwestie dotyczące sposobu prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej regulują przepisy Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2019 r. poz. 816).

Ilekroć w ww. rozporządzeniu jest mowa o:

  • innym podmiocie – rozumie się przez to agenta, zleceniobiorcę, pośrednika lub inną osobę, która na podstawie umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innej umowy o podobnym charakterze dokonuje sprzedaży i prowadzi ewidencję tej sprzedaży w imieniu lub na rzecz podatnika obowiązanego do prowadzenia ewidencji (§ 2 pkt 5 ww. rozporządzenia);
  • kasie powierzonej – rozumie się przez to kasę nabytą przez podatnika obowiązanego do prowadzenia ewidencji przy jej użyciu, który na podstawie umowy przekazuje ją innemu podmiotowi do prowadzenia ewidencji sprzedaży wyłącznie na rzecz lub w imieniu tego podatnika (§ 2 pkt 7 ww. rozporządzenia);
  • kasie własnej – rozumie się przez to kasę nabytą przez podatnika obowiązanego do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży przy jej użyciu albo kasę nabytą do prowadzenia ewidencji sprzedaży własnej i prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników (§ 2 pkt 8 ww. rozporządzenia);
  • paragonie fiskalnym albo fakturze – rozumie się przez to dokument fiskalny wystawiany przy użyciu kasy dla nabywcy, potwierdzający dokonanie sprzedaży (§ 2 pkt 16 ww. rozporządzenia).

Na podstawie § 5 ust. 1 powołanego rozporządzenia, podatnik, który ma obowiązek prowadzenia ewidencji, zlecając wykonywanie sprzedaży innemu podmiotowi, przekazuje kasę powierzoną lub zobowiązuje go do prowadzenia ewidencji sprzedaży na swoją rzecz lub w swoim imieniu przy użyciu kasy własnej tego podmiotu.

W przypadku gdy inny podmiot jest obowiązany również do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, ewidencjonuje przy użyciu kasy własnej na potrzeby obliczenia osiąganej przez siebie wartości sprzedaży i wysokości podatku całą wartość sprzedaży własnej i prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników (§ 5 ust. 2).

Przekazanie innemu podmiotowi kasy powierzonej w celu prowadzenia ewidencji lub zobowiązanie innego podmiotu do prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu nabytej przez ten podmiot kasy własnej, następuje na podstawie umowy zawartej w formie pisemnej (§ 5 ust. 3).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, prowadząc działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży samochodów osobowych i furgonetek planuje rozpoczęcie działalności gospodarczej w zakresie pośrednictwa wynajmu samochodów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Wynajmowane samochody będą dostarczane przez Zleceniodawcę. Pojazdy będą dostarczane do siedziby Wnioskodawcy, skąd odbiorą je wynajmujący. Tam też będzie obowiązek zdania pojazdu. Istotnym dla współpracy jest to, że to posiadacz pojazdu będzie stroną umowy z Wynajmującym i to ona będzie świadczyła usługę wynajmu pojazdu, a Wnioskodawca będzie ją w imieniu i na rzecz posiadacza tylko zawierał na podstawie stosownych pełnomocnictw. Wynagrodzeniem Wnioskodawcy będzie prowizja liczona od obrotu, a rozliczenie nastąpi na podstawie faktury VAT wystawionej na posiadacza pojazdu, w tym przypadku na wypożyczalnię, z którą Wnioskodawca się będzie rozliczał. Zleceniodawca czyli wypożyczalnia samochodowa (posiadacz pojazdu) nie ma obowiązku rejestrowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych za pomocą kasy rejestrującej.

Odnosząc się do kwestii będącej przedmiotem zapytania (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) wskazać należy, że wprawdzie zasadą, wynikającą z art. 111 ust. 3b ustawy o podatku od towarów i usług jest, że pośrednik (w tym przypadku Wnioskodawca), prowadzący równolegle ze sprzedażą własnych usług również sprzedaż usług na zlecenie innych podmiotów, w sytuacji, gdy sam posiada obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej ma obowiązek zaewidencjonowania na kasie także sprzedaży, której dokonuje w imieniu i na rzecz tych podmiotów.

Podkreślenia jednak wymaga fakt, że powinność ewidencjonowania sprzedaży dokonywanej przez podmiot będący pośrednikiem w imieniu i na rzecz zleceniodawcy jest uwarunkowana wystąpieniem tego obowiązku u zleceniodawcy.

Należy bowiem zauważyć, że przepis cytowanego wcześniej § 5 ust. 1 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących stanowi, że podatnik, który ma obowiązek prowadzenia ewidencji, zlecając wykonywanie sprzedaży innemu podmiotowi, przekazuje kasę powierzoną lub zobowiązuje go do prowadzenia ewidencji na swoją rzecz lub w swoim imieniu przy zastosowaniu kasy własnej tego podmiotu. Powyższe wskazuje, że ww. obowiązek powierzenia własnej kasy lub zlecenia ewidencjonowania pośrednikowi ciąży na podmiocie zlecającym, o ile ma on obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Obowiązek ewidencjonowania przez podmiot pośredniczący sprzedaży dokonywanej w imieniu i na rzecz zleceniodawcy ma zatem charakter pochodny i jako taki uzależniony jest od zaistnienia takiego obowiązku u zleceniodawcy.

Natomiast w przypadku zleceniodawców, wobec których nie powstał obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej bądź korzystających ze zwolnienia z tego obowiązku, którzy nie powierzyli Zleceniobiorcy kasy rejestrującej i nie zobowiązali pośrednika do prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu jego własnej kasy, to po stronie Zleceniobiorcy/pośrednika również nie występuje obowiązek ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej sprzedaży dokonywanej na zlecenie tego podmiotu. Niemniej jednak należy stwierdzić, że fakt, iż zleceniodawca nie jest podmiotem zobowiązanym do ewidencjonowania obrotu za pośrednictwem kasy fiskalnej, nie pozbawia Wnioskodawcy możliwości prowadzenia ewidencji sprzedaży realizowanej w imieniu i na rzecz tego zleceniodawcy za pośrednictwem własnych kas rejestrujących, jednakże decyzja w tej mierze należy do zleceniodawcy, a nie do Wnioskodawcy (pośrednika). Wnioskodawca (pośrednik) nie jest władny do decydowania o dobrowolnym ewidencjonowaniu sprzedaży dokonywanej na zlecenie innego podmiotu przy zastosowaniu własnej kasy rejestrującej. Kasa rejestrująca jest szczególnego rodzaju narzędziem ewidencji podatkowej, który jest niezależny od ewidencji prowadzonej dla potrzeb rozliczenia podatku od towarów i usług, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy.

Jak wskazał Wnioskodawca Zleceniodawca (posiadacz pojazdu) będzie stroną umowy z Wynajmującym i to on będzie świadczył usługę wynajmu pojazdu, a Wnioskodawca będzie ją w imieniu i na rzecz posiadacza pojazdu tylko zawierał na podstawie stosownych pełnomocnictw. Według informacji podanych przez Wnioskodawcę, Zleceniodawca nie ma obowiązku rejestrowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych za pomocą kasy rejestrującej. Ponadto z treści wniosku nie wynika, aby Wnioskodawca był zobowiązany na podstawie pisemnej umowy przez Zleceniodawcę do prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu swojej własnej kasy.

Mając powyższe na względzie należy zatem wskazać, że Wnioskodawca w związku z planowanym rozpoczęciem współpracy z wypożyczalnią samochodową (Zleceniodawcą) nie będzie zobowiązany do ewidencjonowania przy zastosowaniu własnej kasy rejestrującej sprzedaży dokonanej na rzecz osób wymienionych w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy ze względu na fakt, że – jak wynika z opisu sprawy – u tego Zleceniodawcy nie istnieje obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Przy czym na powyższe rozstrzygniecie nie ma żadnego wpływu to czy Wnioskodawca (pośrednik) w chwili obecnej jest zobowiązany do ewidencjonowania swojej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej czy też nie jest do tego zobowiązany i korzysta ze zwolnienia z takiego obowiązku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy odnoszące się do pytania nr 1, w myśl którego w związku z planowanym rozpoczęciem współpracy Wnioskodawca, nie ma obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na własnej kasie rejestrującej obrotu dokonanego na rzecz posiadacza pojazdu tj. Zleceniodawcy, jest prawidłowe.

Jednocześnie tutejszy organ informuje, że nie udziela się odpowiedzi na pytania oznaczone we wniosku nr 2, 3 i 4 ponieważ Wnioskodawca oczekiwał na nie odpowiedzi w przypadku uznania, że ma on obowiązek ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży dokonywanej w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy.

Informuje się, że zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z powyższym zaznaczenia wymaga, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być rozpatrzone.

Ponadto należy wskazać, że w myśl art. 14b § 3 cyt. ustawy, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W świetle powyższego tut. organ zaznacza, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile zaistniałe zdarzenie przyszłe pokrywa się z opisem sprawy podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, udzielona interpretacja straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r., poz. 374 z późn. zm.).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj