Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.67.2020.1.IM
z 20 kwietnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) oraz art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r., poz. 374, ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 11 lutego 2020 r. (data wpływu 18 lutego 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

  • czy w odniesieniu do przychodów z budynków w których mowa w art. 24b updop, które w całości przeznaczane będą na cele statutowe Wnioskodawcy, dopuszczalne jest zastosowanie zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop – jest nieprawidłowe
  • w pozostałym zakresie – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania przychodów z budynków o których mowa w art. 24b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej także: „Uczelnia”) jest niepubliczną szkołą wyższą - uczelnią niepubliczną działającą na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 85), wpisaną do Ewidencji Szkół Niepublicznych pod numerem (…).

Uczelnia korzysta ze zwolnienia na gruncie podatku dochodowego, określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 865 ze zm. dalej: „updop” lub „ustawa”), gdyż wydatkuje swoje dochody na cele edukacyjne. Od pozostałej części swoich dochodów, które nie korzystają ze zwolnienia wymienionego wyżej, Uczelnia nalicza i odprowadza podatek dochodowy. Uczelnia jest właścicielem zabudowanej nieruchomości. Nieruchomość zabudowana jest budynkami wykorzystywanymi przede wszystkim na cele dydaktyczne uczelni. Wartość początkowa wzniesionych na nieruchomości budynków przekracza 10 mln zł.

Cześć powierzchni budynku (ok. 14% powierzchni posiadanych budynków) posadowionego na nieruchomości oddana jest do korzystania Uniwersytetowi na podstawie umowy najmu. Uniwersytet również posiada status szkoły wyższej działającą na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 85), i również korzysta ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.

W wynajmowanej części budynku Uniwersytet realizuje podstawowe zadania szkoły wyższej - prowadzi działalność dydaktyczną oraz naukowo-badawczą. Na wynajmowanej części budynku Uniwersytet nie prowadzi innej działalności, w szczególności działalności gospodarczej. Zgodnie z zawartą umową Uniwersytet nie ma prawa do dalszego podnajmowania wykorzystywanych części budynku. Uczelnia nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie najmu powierzchni oddanej do korzystania Uniwersytetowi. Ta część nieruchomości wynajmowana jest w ramach współpracy obydwu szkół wyższych. Środki uzyskane przez Wnioskodawcę z najmu części budynku przeznaczane są na działalność statutową Uczelni, a więc realizacji podstawowych zadań szkoły wyższej. Ponadto, z wymienionych powierzchni Uczelnia również korzysta na własne potrzeby - organizacji zajęć własnych oraz realizacji przez siebie innych podstawowych zadań szkoły wyższej. Dochód z tytułu czynszu najmu powierzchni budynków przeznaczony jest na działalność statutową Uczelni, tj. działalność naukową i oświatową, w tym również polegającą na kształceniu studentów. Dochód ten w części w jakiej przeznaczony jest na działalność statutową Uczelni korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

  1. Czy w odniesieniu do przychodów z budynków w których mowa w art. 24b updop, które w całości przeznaczane będą na cele statutowe Wnioskodawcy, dopuszczalne jest zastosowanie zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop?
  2. W przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 i uznania, że Uczelnia jest zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od przychodu ze środka trwałego będącego budynkiem, czy Wnioskodawca będzie miał prawo, na wniosek podatnika, do zwrotu podatku od przychodów z budynków zapłaconego i nieodliczonego od podatku dochodowego w zeznaniu rocznym zgodnie z art. 24b ust. 14 , na zasadach, o których mowa w art. 24b ust. 15 updop?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Stanowisko dot. pytania nr 1

Podatek od przychodów z budynków, o którym mowa w art. 24b updop, stanowi immanentną część podatku dochodowego od osób prawnych. Wskazuje na to sam ustawodawca poprzez usytuowanie tego podatku w updop oraz konstrukcja tego podatku zakładająca:

  • potrącanie podatku od przychodów z budynków z zaliczkami na podatek dochodowy od osób prawnych i odrębną wpłatę wyłączenie różnicy pomiędzy tymi kwotami,
  • możliwość odliczenia zapłaconego podatku niedoliczonego w roku podatkowym podatku od przychodów z budynków od podatku dochodowego od osób prawnych wykazanego w zeznaniu rocznym,
  • prawo do wystąpienia o zwrot zapłaconego i nieodliczonego w roku podatkowym podatku od przychodu z budynków jeżeli kwota tego podatku przewyższyła należny za dany rok podatek dochodowy od osób prawnych.

Logicznym jest, że podatek od przychodów z budynku nie stanowi odrębnej daniny należnej z samego faktu posiadania nieruchomości i oddania jej w użytkowanie podmiotom trzecim na mocy umowy najmu lub dzierżawy lecz jest elementem systemu podatku dochodowego od osób prawnych. W sytuacji, gdy w ocenie ustawodawcy takie usytuowanie tego podatku jest uzasadnione, to należy przyjąć, że do tej daniny mają zastosowanie również pozostałe regulacje updop, w tym także system zwolnień podatkowych przewidzianych w tym akcie prawnym.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody z budynków oddanych w najem, które następnie są w całości przeznaczane na cele statutowe Wnioskodawcy, powinny korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, a Uczelnia w tym zakresie nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od przychodu ze środka trwałego, o którym mowa w art. 24b updop.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop., wolne od podatku są: dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego w części przeznaczonej na te cele.

Wnioskodawca jest niepubliczną szkołą wyższą, której celami statutowymi jest działalność naukowo-dydaktyczna, w tym edukacja i wychowanie studentów oraz kształcenie i rozwój kadry naukowej.

W odniesieniu do Wnioskodawcy nie ma zastosowania wyłączenie określone w art. 17 ust. 1c updop.

Dochody, które uzyskuje Wnioskodawca korzystają ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, gdyż są przeznaczane na cele statutowe Uczelni. Tak samo jest z dochodami uzyskiwanymi przez Wnioskodawcę z tytułu najmu budynków.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop jest zwolnieniem ogólnym, które ma zastosowanie do wszystkich przypadków opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, o których jest mowa w ustawie. Wprowadzenie do ustawy o podatku dochodowym odrębnego rozdziału regulującego zwolnienia przedmiotowe prowadzi do wniosku, że wymienione w tym rozdziale przepisy mają zastosowanie również do pozostałych przepisów tejże ustawy, jeżeli są spełnione warunki do ich zastosowania. Zatem, art. 17 updop jest przepisem, który w sposób generalny określa przypadki, w których uzyskany dochód lub przychód korzysta ze zwolnienia od opodatkowania. 

Zwolnienie wprowadzone przez art. 24b ust. 2 updop, zdaniem Uczelni, nie determinuje wyłączenia wszelkich innych zwolnień określonych w ustawie do opodatkowania podatkiem od przychodów z budynków. Wnioskodawca uważa, że gdyby ustawodawca chciał wyłączyć możliwość zastosowania zwolnień przedmiotowych od opodatkowania, wymienionych w rozdziale 4 updop, to w art. 24b updop albo kolejnych, stanowiących o podatku od przychodów z budynków, ustawodawca zawarłby stosowne wyłączenie generalnych zwolnień z opodatkowania podatkiem dochodowym. Właśnie tak postąpił regulując kwestię podatku od niezrealizowanych zysków, w art. 24h ust. 2 updop, wyraźnie wskazując, że zwolnienia określone w art. 12 updop oraz art. 17 updop, nie mają zastosowania do podatku od dochodów z niezrealizowanych zysków. Natomiast, w art. 24b updop ustawodawca tego nie przewidział, co daje jednoznaczny przekaz dla podatnika, że ustawodawca nie miał takiego celu.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, w zakresie w jakim Wnioskodawca uzyskiwany przychód z budynków przeznacza na cele statutowe, powinien korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop od opodatkowania podatkiem od przychodów z budynków wskazanym w art. 24b updop.

Z takim stanowiskiem zgadza się także środowisko akademickie. W wystosowanym przez Konferencję Rektorów Akademickich Szkół Polskich postulacie do Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 18 listopada 2019 r., podkreślono, że zwolnienie z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop wprawdzie jest zwolnieniem przedmiotowym a nie podmiotowym, to jednak jak wskazuje orzecznictwo, zostało uwzględnione przez ustawodawcę ze względu na osobliwy charakter tych podmiotów, których działalność należy w szczególny sposób docenić. Bowiem z powyższego zwolnienia korzystają m.in. szkoły i uczelnie, których większość lub nawet całość dochodu wydatkowana jest właśnie na wskazane w ustawie cele, które zaś należy uznać za cele szczególne. Reprezentanci środowiska akademickiego wskazali, że „osiągane przez uczelnie przychody przeznaczane są na realizację celów statutowych. Nałożenie dodatkowych obciążeń podatkowych zmniejszy kwotę środków, jakie mogłyby przeznaczyć na swój rozwój (...). W efekcie, uczelnie publiczne (...) staną się przypadkowymi „beneficjentami” zmian legislacyjnych zmierzających do likwidacji optymalizacji podatkowej i uszczelnienia systemu podatkowego.” Ponadto, Konferencja przytoczyła kolejny argument nadmieniając, że „uczelnie publiczne jako podmioty zwolnione z podatku dochodowego, płacą niewielki podatek jedynie w takich zakresie, w jakim ponoszą wydatki na cele inne niż statutowe. Nie ma zatem podatku, który mógłby zostać rozliczony z podatkiem od własności budynków. W takiej sytuacji, pomimo nieuzyskiwania realnych korzyści z oddawania nieruchomości do użytkowania, uczelnie są obciążone podatkiem określonym w art. 24b ust. 1 updop. Powoduje to, że środki jakie uczelnie mogłyby wydatkować na studentów, przeznaczać muszą na regulowanie zobowiązań z tytułu podatku od przychodów z nieruchomości, który to przychód i tak będzie wykorzystywany w całości na bieżące finansowanie tej nieruchomości. Ewentualny dochód, który podatnik z tych źródeł by uzyskał, i tak będzie zwolniony od podatki dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. Zatem, jeśli w powyższym przypadku dochody z tych źródeł podlegają zwolnieniu, niekonsekwencją ustawodawcy jest brak podobnego zwolnienia w ramach podatku od przychodu od nieruchomości, skoro ma on być klasyfikowany jako podatek dochodowy.”

Stanowisko dot. pytania nr 2

Wnioskodawca jest zdania, że będzie miał prawo wystąpić o zwrot nadpłaty podatku, w sytuacji o której mowa w art. 24b ust. 15 updop.

Ustawodawca daje podatnikom możliwość odliczania od podatku dochodowego w rocznym zeznaniu podatkowym, kwot zapłaconego i nieodliczonego w roku podatkowym podatku od przychodów z budynków, zgodnie z art. 24b ust. 14 updop.

Jak już wskazano wcześniej, Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia na gruncie podatku dochodowego, określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, gdyż spełnia warunki wymienione w tym przepisie, w tym wydatkuje swoje dochody na cele statutowe. Jedynie niewielka część dochodów Wnioskodawcy jest opodatkowana (ok. 5%), ponieważ te dochody nie korzystają ze zwolnienia wymienionego wyżej. Od tych dochodów Uczelnia nalicza i odprowadza podatek dochodowy. Kwoty te nie pozwalają jednak na całkowite odliczenie podatku od przychodów z budynków, o którym mowa w art. 24b ust. 14 updop.

Z kolei treść art. 24b ust. 15 updop stanowi, że kwota podatku od przychodów z budynków nieodliczona na podstawie ust. 14 podlega zwrotowi na wniosek podatnika, jeżeli organ podatkowy nie stwierdzi nieprawidłowości wysokości zobowiązania podatkowego lub straty, obliczonych zgodnie z art. 19 w złożonym zeznaniu podatkowym, oraz podatku od przychodów z budynków, w szczególności jeżeli koszty finansowania dłużnego poniesione w związku z nabyciem lub wytworzeniem budynku, jak również inne przychody i koszty ustalone zostały na warunkach rynkowych.

Zatem, jeżeli Wnioskodawca nie będzie zwolniony od opodatkowania przychodów z budynków na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, to w praktyce będzie zobowiązany co miesiąc płacić podatek od przychodów z budynków.

Zakładając, że Wnioskodawca obowiązany będzie do zapłaty podatku od przychodów z budynków, którego nie odliczy w całości od zaliczek na podatek lub na koniec roku w deklaracji CIT-8 i CIT-8/O, dlatego Wnioskodawca stoi na stanowisku, że będzie miał prawo do wystąpienia z wnioskiem o zwrot zapłaconego podatku zgodnie z art. 24b ust. 15 updop.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest w części prawidłowe, a częściowo nieprawidłowe.

Ad.1.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 865, dalej: „updop”), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 updop, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 7 ust. 2 updop).

Przy ustalaniu dochodu, o którym mowa w ust. 1, stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku oraz kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1 i 2 (…) (art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 updop). Oznacza to, że dochody wolne od podatku nie są uwzględniane przy wyliczeniu podstawy opodatkowania (straty).

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 updop. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów (przychodów) wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie zawarte w tym przepisie jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełnić dwa warunki:

  • jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
  • uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej, a następnie wydatkowane na te cele.

Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei, na podstawie art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c updop:

  1. przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki;
  2. przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
  3. samorządowe zakłady budżetowe oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, czy też z działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 24b ust. 1 updop, podatek dochodowy od przychodu ze środka trwałego będącego budynkiem, który:

  1. stanowi własność albo współwłasność podatnika,
  2. został oddany w całości albo w części do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze,
  3. jest położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

-zwany dalej „podatkiem od przychodów z budynków”, wynosi 0,035% podstawy opodatkowania za każdy miesiąc.

Stosownie do art. 24b ust. 2 ww. ustawy, zwalnia się od podatku od przychodów z budynków przychód ze środka trwałego będącego budynkiem mieszkalnym oddanym do używania w ramach realizacji programów rządowych i samorządowych dotyczących budownictwa społecznego, jeżeli zwolnienie to stanowi rekompensatę spełniającą warunki określone w decyzji Komisji z dnia 20 grudnia 2011 r. w sprawie stosowania art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do wykonywania usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym (Dz.Urz. UE L 7 z 11.01.2012, str. 3).

W myśl art. 24b ust. 3 updop, przychód, o którym mowa w ust. 1, stanowi ustalona na pierwszy dzień każdego miesiąca wartość początkowa podlegającego opodatkowaniu środka trwałego wynikająca z prowadzonej ewidencji, a w miesiącu, w którym środek trwały został wprowadzony do ewidencji – wartość początkowa ustalona na dzień wprowadzenia środka trwałego do ewidencji.

Zgodnie z art. 24b ust. 6 updop, w przypadku gdy budynek został oddany do używania w części, przychód ustala się proporcjonalnie do udziału powierzchni użytkowej oddanej do używania w całkowitej powierzchni użytkowej tego budynku. Proporcję, o której mowa w zdaniu pierwszym, ustala się na dzień określony w ust. 3.

W myśl art. 24b ust. 9 updop, podstawę opodatkowania stanowi suma przychodów, o których mowa w ust. 1, z poszczególnych budynków, pomniejszona o kwotę 10 000 000 zł. Stosownie natomiast do art. 24b ust. 11 updop, podatnicy są obowiązani za każdy miesiąc obliczać podatek od przychodów z budynków i wpłacać go na rachunek urzędu skarbowego w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, za który płacony jest podatek. Jeżeli podatnik przed upływem terminu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, złoży zeznanie, o którym mowa w art. 27 ust. 1, podatek od przychodów z budynków za ostatni miesiąc roku podatkowego wpłaca nie później niż w terminie złożenia tego zeznania.

Jak wynika z art. 24b ust. 12 updop, kwotę zapłaconego za dany miesiąc podatku od przychodów z budynków podatnicy odliczają od zaliczki na podatek, o której mowa w art. 25. W przypadku gdy podatnicy wpłacają zaliczki kwartalne, odliczeniu podlega podatek od przychodów z budynków zapłacony za miesiące przypadające na dany kwartał.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest uczelnią publiczną w rozumieniu ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Wnioskodawca jest również podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Koszty działalności Wnioskodawcy pokrywane są z budżetu państwa, przychodów własnych uzyskiwanych za świadczone usługi edukacyjne, przychodów własnych uzyskiwanych za usługi badawcze, przychodów własnych uzyskiwanych z tytułu najmu pomieszczeń i innych. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca oddaje część powierzchni budynku (ok. 14% powierzchni posiadanych budynków) do korzystania Uniwersytetowi na podstawie umowy najmu. Uniwersytet również posiada status szkoły wyższej działającej na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 85), i również korzysta ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. Zyski ze świadczonych usług Wnioskodawca przeznacza na określone, realizowane przez siebie, cele statutowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia, czy Uczelnia jest zobowiązana do uiszczenia podatku od przychodów z budynków, o którym mowa w treści art. 24b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z tytułu środka trwałego - w części oddanego w najem innej uczelni wyższej - będącego własnością Wnioskodawcy, jeżeli uzyskiwane tak przychody wydatkowane są na cele statutowe Uczelni, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz opis stanu faktycznego wskazać należy, że w wyniku nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych od dnia 1 stycznia 2019 r., minimalnym podatkiem dochodowym zostały objęte wszystkie nieruchomości - budynki, niezależnie od ich klasyfikacji (m.in. mieszkalne, niemieszkalne, przemysłowe, magazynowe) położone na terytorium Polski, jeżeli generują przychody z najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze. Z zakresu tego podatku zostały wyłączone przychody z budynków mieszkalnych, jeżeli zostały oddane do używania w ramach rządowych (samorządowych) programów dotyczących budownictwa społecznego, przy spełnieniu warunków określonych w ustawie. Art. 24b ust. 1 updop, nie ma również zastosowania w sytuacji, gdy suma przychodów z poszczególnych budynków ustalona wg zasad określonych w art. 24b ust. 3 tej ustawy, jest niższa niż 10 000 000 zł.

W omawianej sprawie mamy do czynienia z sytuacją w której Uczelnia wynajmuje innej Uczelni Wyższej, część budynków a więc zgodnie z definicją najmu zawartą w art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1145),(…) wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.”

Zauważyć należy, że jak wskazano powyżej, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Natomiast, zgodnie z art. 24b ust. 1 updop, podstawę opodatkowania stanowi przychód ze środka trwałego a nie dochód. Podkreślić zatem należy, że zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, nie ma charakteru podmiotowego, nie obejmuje wszystkich dochodów podmiotu gospodarczego prowadzącego działalność gospodarczą, lecz tylko dochody przeznaczone na działalność statutową. Zatem, w przedmiotowej sprawie, dokonując oceny zakresu zwolnień podatkowych, należy uwzględnić, że wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód ustalony zgodnie z art. 7 updop, przeznaczony na działalność statutową a nie przychód ustalony zgodnie z art. 24b ww. ustawy.

Natomiast, zgodnie z art. 24b ust. 1 updop, podstawę opodatkowania stanowi przychód ze środka trwałego a nie dochód.

W przedmiotowej sprawie, dokonując oceny zakresu zwolnień podatkowych, należy uwzględnić, że wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód ustalony zgodnie z art. 7 updop, przeznaczony na określone cele a nie przychód ustalony zgodnie z art. 24b updop.

Art. 24b updop w żadnym miejscu nie stanowi o tym, że zwalnia się od podatku od przychodu ze środka trwałego będącego budynkiem uczelnię wyższą, korzystające ze zwolnienia z opodatkowania swoich dochodów na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.

Gdyby ustawodawca chciał zwolnić takie podmioty z ww. podatku dałby temu wyraz w przepisie, jak to uczynił w art. 24b ust. 2 updop, zgodnie z którym zwalnia się od podatku od przychodów z budynków przychód ze środka trwałego będącego budynkiem mieszkalnym oddanym do używania w ramach realizacji programów rządowych i samorządowych dotyczących budownictwa społecznego, jeżeli zwolnienie to stanowi rekompensatę spełniającą warunki określone w decyzji Komisji z dnia 20 grudnia 2011 r. w sprawie stosowania art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do wykonywania usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym (Dz. Urz. UE L 7 z 11.01.2012, str. 3).

W związku z powyższym, skoro jak wynika z wniosku, Wnioskodawca wynajmuje część budynków to (pomimo, że przychód z najmu przeznacza na cele statutowe), zgodnie z brzmieniem art. 24b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zobowiązany jest do naliczenia i zapłaty podatku, o którym mowa w tym przepisie, w sposób wskazany w art. 24b ww. ustawy, jeżeli wartość początkowa budynku przekracza 10 000 000 zł. Natomiast, zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie. W tym zakresie należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Ad.2.

Jednocześnie w Ocenie tut. Organu, stanowisko Wnioskodawcy co do pytania nr 2 uznano za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r., poz. 374, ze zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj