Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1.4011.77.2020.1.MT
z 22 kwietnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) w zw. z art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 374, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2020 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie braku uzyskania przez niego przychodu podlegającego opodatkowaniu w wyniku odpłatnego przeniesienia prawa własności sieci kanalizacji sanitarnej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca zawarł z Zakładem Usług Komunalnych Sp. z o.o. w K. (dalej: ZUK) przedwstępną umowę o przejęcie sieci kanalizacyjnej w dniu 12 marca 2019 r. Załącznikiem do tej umowy były warunki techniczne rozbudowy sieci kanalizacji sanitarnej. Na ich podstawie Wnioskodawca zaprojektował sieć kanalizacji sanitarnej w m. A. na dz. A, B oraz zgłosił budowę tejże sieci do Starosty Powiatu w dniu 13 sierpnia 2019 r. W dniu 21 sierpnia 2019 Starosta Powiatu potwierdził, że nie wnosi sprzeciwu w sprawie zamiaru rozpoczęcia robót objętych tym zgłoszeniem. W dniu 22 sierpnia 2019 Wnioskodawca zawiadomił Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego o rozpoczęciu robót budowlanych w dniu 26 sierpnia 2019 r. W dniach od 29 sierpnia 2019 r. do 11 września 2019 r. wykonywano roboty budowlane polegające na budowie sieci kanalizacji sanitarnej.

W dniu 11 września 2019 r. sieć kanalizacji sanitarnej była wybudowana oraz połączona z siecią kanalizacji sanitarnej, której zarządcą jest ZUK. W dniu 2 grudnia 2019 r. ZUK przy udziale Wnioskodawcy, Wykonawcy sporządził protokół odbioru technicznego sieci kanalizacji sanitarnej. W dniu 17 grudnia 2019 r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego nie zgłosił sprzeciwu w sprawie zamiaru przystąpienia do użytkowania sieci kanalizacji sanitarnej.

Wnioskodawca na mocy przedwstępnej umowy o przejęcie sieci kanalizacyjnej zawartej z ZUK w dniu 12 marca 2019 r. zamierza przenieść własność urządzenia kanalizacyjnego, tj. sieci kanalizacji sanitarnej w dniu 1 kwietnia 2020 r. Odpłatne zbycie nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę – Wnioskodawca jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy wynagrodzenie za przeniesienie prawa własności sieci kanalizacji sanitarnej będzie przychodem Wnioskodawcy w świetle art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie za przeniesienie własności prawa własności sieci kanalizacji sanitarnej nie będzie przychodem Wnioskodawcy w świetle art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca uznaje, że w momencie, w którym sieć kanalizacji sanitarnej została wybudowana i wpięta do czynnej, istniejącej sieci kanalizacji sanitarnej będącej własnością czy też Gminy D., czy też ZUK (Wnioskodawca nie jest w stanie określić statusu własnościowego), natomiast zarządzanej/eksploatowanej przez ZUK, nie jest już składową nieruchomości i staje się ruchomością (zgodnie z artykułem 49 ust. 1 Kodeksu Cywilnego). W związku z tym Wnioskodawca uznaje za datę jej nabycia dzień 11 września 2019 r.

W przypadku jej sprzedaży w dniu 1 kwietnia 2020 r., sprzedaż nastąpi po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie. W związku z tym wynagrodzenie za przeniesienie własności nie będzie przychodem Wnioskodawcy w świetle art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dodatkowo Wnioskodawca uważa, że ZUK po wypłacie kwoty wynagrodzenia nie powinien wystawiać i dostarczać mu PIT-8C.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Tutejszy organ wyjaśnia przy tym, że jakkolwiek w treści pytania i własnego stanowiska w sprawie Zainteresowany powołuje się na art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (przepis ten dotyczy odpłatnego zbycia prawa użytkowania wieczystego gruntu i nie ma zastosowania w niniejszej sprawie), to jednak w istocie opiera się w swoim stanowisku na przesłankach wynikających z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d tej ustawy (przepis ten dotyczy odpłatnego zbycia „innych rzeczy” i jest właściwy w niniejszej sprawie). Wobec tego, organ uznał powoływanie przez Zainteresowanego „lit. c” problemowego przepisu zamiast „lit. d” za oczywistą omyłkę Wnioskodawcy. Omyłka ta nie stanowiła przeszkody dla uznania za prawidłowe stanowiska Zainteresowanego w zakresie braku powstania po jego stronie przychodu z tytułu odpłatnego przeniesienia własności sieci sanitarnej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała albo drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych - Dz. U. z 2020 r. poz. 374, z późn. zm.)


Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.


W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


Jednocześnie, zgodnie art. 57a Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj