Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.192.2020.1.ŻR
z 8 kwietnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2020 r. (data wpływu 4 marca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przez Przedszkole Miejskie nr … w … projektu pn. „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przez Przedszkole Miejskie nr … w …. projektu pn. „…”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

... - miasto na prawach powiatu (dalej: „Wnioskodawca” lub „Miasto”) - jest czynnym podatnikiem VAT, rozliczającym się wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Jak stanowi art. 92 ust. 2 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 511 z późn. zm.), miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie. Stosownie do przepisów ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.), Miasto jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym). Miasto realizuje swoje zadania własne, które polegają na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej (art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

W celu realizacji powierzonych zadań wynikających z przepisów prawa, poza funkcjonującym Urzędem Miasta (będącym swoistą jednostką budżetową obsługującą gminę), Miasto może tworzyć podległe mu jednostki organizacyjne:

  1. samorządowe jednostki budżetowe,
  2. samorządowe zakłady budżetowe.

Rada Miasta w drodze uchwały, na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h ustawy o samorządzie gminnym, tworzy, likwiduje i reorganizuje jednostki budżetowe, w celu realizacji zadań własnych gminy. W celu realizacji zadania własnego Miasta w postaci edukacji publicznej, określonego w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym, Wnioskodawca powołuje jednostki oświatowe. Zgodnie z art. 4 pkt 28 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148 z późn. zm.) do zadań oświatowych jednostek samorządu terytorialnego należą zadania w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej. Stosownie natomiast do art. 2 prawa oświatowego, system oświaty obejmuje m.in.:

  1. przedszkola,
  2. szkoły (podstawowe, ponadpodstawowe, artystyczne),
  3. placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe,
  4. placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego,
  5. placówki artystyczne,
  6. poradnie psychologiczno-pedagogiczne,
  7. młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze, ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze,
  8. placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,
  9. placówki doskonalenia nauczycieli,
  10. biblioteki pedagogiczne,
  11. kolegia pracowników służb społecznych.

Jako organ prowadzący ... placówki oświatowe, Miasto zmierza ubiegać się o udzielenie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej: „WFOŚiGW”) w .... w ramach konkursu pn. „...” (dalej: „Konkurs"), Program Edukacji Ekologicznej pn. „Edukacja Ekologiczna w szkołach i przedszkolach na rok 2020/2021” realizowany w Przedszkolu Miejskim nr ... w ... (dalej: „Projekt”).

Celem Konkursu jest podniesienie poziomu świadomości ekologicznej dzieci i młodzieży poprzez dofinansowanie w formie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ... najlepszych Projektów w ramach przedszkolnej i szkolnej edukacji ekologicznej, których realizacja przyniesie największe efekty ekologiczne w następujących obszarach priorytetowych:

  1. problematyce ograniczania zanieczyszczeń powietrza oraz ich szkodliwego oddziaływania na zdrowie ludzi;
  2. racjonalizacji gospodarki odpadami i zapobieganie ich powstawaniu;
  3. zrównoważonego korzystania z zasobów naturalnych, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki ochrony wód i gospodarki wodnej.

Jednostką realizującą zadanie będzie Przedszkole Miejskie nr ... w ..., usytuowane przy alei.... . Faktury z tytułu wydatków poniesionych na realizację Projektu zostaną wystawione na Miasto ....

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869 z późn. zm.), przedszkola miejskie są jednostkami organizacyjnymi Miasta, działającymi w formie jednostek budżetowych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu gminy – Miasta ..., a pobrane dochody odprowadzają na rachunek tegoż budżetu. Przedszkole, jako jednostka budżetowa, rozlicza VAT wspólnie z Miastem.

Zakres merytoryczny i rzeczowy Projektu jest następujący: Przedszkole Miejskie nr ... podejmuje szereg aktywnych działań w środowisku lokalnym i na jego rzecz. Znaczące działania skupiają się wokół małego dziecka, jego potrzeb i możliwości, ale mają też szerszy aspekt społeczny poprzez angażowanie rodziców oraz wykwalifikowanej kadry, która bardzo angażuje się w rozwój placówki. Wśród realizowanych inicjatyw jest wiele działań proekologicznych w pracy bieżącej czy ujętych w koncepcji pracy przedszkola, ale także projektów, których realizacja nie byłaby możliwa, gdyby nie udział WFOŚiGW. Przedszkole do tej pory przeprowadziło następujące projekty: Przedszkolak małym przyjacielem przyrody, Eko-przedszkolaki, Poznajemy ekosystemy leśne naturalne i stworzone ręką człowieka, Dbając o przyrodę poznajemy i staramy się chronić ekosystemy, Dbając o czyste powietrze chronimy przyrodę i własne zdrowie, Zobacz, poczuj, dotknij przyrodę - utworzenie punktu dydaktycznego.

Projekt edukacji ekologicznej będzie realizowany od 1 września 2020 r. do 30 czerwca 2021 r. Projekt „...” opracowany został w celu racjonalizacji gospodarki odpadami i zapobiegania ich powstawaniu.

Działania podejmowane systematycznie w pracy bieżącej zgodnie z planami pracy w poszczególnych grupach w całym okresie realizacji projektu od września 2010 r. do czerwca 2021 r.:

  • Segregowanie odpadów do oznakowanych koszy - w 5 salach znajdują się kosze do segregacji zakupione podczas udziału we wcześniejszym projekcie WFOŚiGW, dodatkowo w bieżącym Projekcie zostaną zakupione jeszcze dwa kosze - jeden do szatni dla dzieci, a drugi do szóstego oddziału. Nauczyciele omówią z dziećmi podczas zajęć oznaczenia na koszach oraz w jaki sposób do nich segregować. Wykonają plakaty, które zostaną umieszczone w salach oraz w szatni przedszkolnej. W ten sposób do segregowania będą zachęcane nie tylko dzieci, ale również rodzice i goście odwiedzający przedszkole. Dzieci podczas zajęć na świeżym powietrzu oraz rodzice z dziećmi podczas korzystania z ogrodu przedszkolnego segregują śmieci do koszy Troll, zakupionych z funduszy WFOŚiGW;
  • Systematyczne zbieranie nakrętek i baterii do specjalnie zabezpieczonych pojemników na elektroodpady kontynuowane będą realizowane do tej pory akcje zachęcające do segregowania odpadów i zabezpieczania szczególnie tych, które są niebezpieczne;
  • „...” - organizowanie uroczystości przedszkolnych z poszanowaniem środowiska, poprzez używanie naczyń wielorazowych lub biodegradowalnych, segregowanie odpadów na bio i tworzywa, odpowiednie przygotowywanie odpadów przed wyrzucaniem, poprzez opróżnianie butelek i pojemników i zgniatanie ich przed wyrzuceniem. Dzięki zakupionym zgniatarkom czynność tę mogą sprawnie wykonywać dzieci;
  • Kompostowanie - część bioodpadów wytwarzanych w placówce podlega kompostowaniu w kompostowniku zakupionym w ramach realizowanego obecnie projektu z funduszy WFOŚiGW. Dzieci w miarę możliwości uczestniczą w procesie uzupełniania pojemnika, obserwują zachodzące procesy. Wytworzony w procesie kompostowania nawóz służy dzieciom do działań podejmowanych wiosną w ogrodzie - podsypywania rabat z kwiatami i ziołami, przygotowania grządek do wysadzenia warzyw sezonowych;
  • „...” - akcja mająca na celu ponowne wykorzystanie małych, połamanych kredek świecowych. W przedszkolu od września zostanie zorganizowany pojemnik, do którego zbierane będą resztki kredek. Na bieżąco kredki będą segregowane przez dzieci kolorami, a w maju zostaną przetopione na nowe wielobarwne kredki, które zostaną zapakowane na upominki. Na koniec miesiąca zostaną one przekazane do wybranego Domu Dziecka jako prezent na Dzień Dziecka od dzieci dla dzieci;
  • „...” - tworzenie zaproszeń na uroczystości np.: pasowanie na starszaka, na przedszkolaka, spotkanie wigilijne, itp.; kartek okolicznościowych, np.: świątecznych, z okazji Dnia Matki, Dnia Babci i Dziadka, zakładek do książek z wykorzystaniem resztek papieru powstającego w procesie tworzenia różnych prac plastycznych w bieżącej pracy. Skrawki papieru będą gromadzone, a następnie przy użyciu maszynki do wycinania oraz wykrojników, będą tworzone z nich elementy do wykorzystania w kartkach, zaproszeniach, zakładkach.

Harmonogram realizacji Projektu na kolejne miesiące:

Wrzesień

  • Magiczne słowo „Recykling” - wyjaśnienie pojęcia, samodzielne projektowanie i wykonanie przez dzieci przypinek „Rycerzy recyklingu” z wykorzystaniem maszynki i komponentów do przypinek;
  • Udział w Akcji sprzątania świata - zaangażowanie dzieci w sprzątanie ogrodu przedszkolnego, najbliższej okolicy przedszkola, rozdanie ulotek na temat segregowania odpadów wśród mieszkańców osiedla;
  • Sortownia odpadów - promowanie prawidłowych zachowań proekologicznych, zachęcających przede wszystkim do segregacji odpadów. Wycieczka grup dzieci 5-6 letnich;
  • Warsztaty dla wszystkich grup ...;
  • „Ekolodzy na tropie” - ... wcielą się w rolę ekologów, którzy zadbają o środowisko naturalne. Sprawdzą, co robić z niestandardowymi śmieciami. Zdobytą wiedzę wykorzystają w praktycznych zadaniach Warsztaty stacjonarne dla wszystkich grup.

Październik

  • Teatrzyk ... „...” - przedstawienie o dzieciach, które podczas spaceru zamiast koniczynki na łące znalazły dużo śmieci i jak poradziły sobie z tym problemem. Uświadamianie dzieciom zagrożeń wynikających z zaśmiecania i wskazywanie sposobów zapobiegania temu - przedstawienie teatralne dla wszystkich grup;
  • „Śmieci nie biorą się znikąd” - ... ul. ... - ukazanie problemu śmieci jako efektu nadmiernej konsumpcji oraz ukazanie możliwości przeciwdziałania problemowi, poprzez stosowanie zasady 3R (reduce, reuse, recycle) - warsztaty stacjonarne dla wszystkich grup.

Listopad

  • PROJEKT – „Jestem małym ekologiem”. Podczas trwania projektu, dzieci samodzielnie zdobywają wiedzę i umiejętności dotyczące segregacji i przetwarzania odpadów. Wcielają się w rolę ekspertów, kontaktują się za pomocą TIK z osobami zawodowo zajmującymi się recyklingiem. Ćwiczą swoje umiejętności w swobodnych zabawach z wykorzystaniem gier edukacyjnych. Produktem projektu będzie ekspozycja „Jak długo rozkładają się odpady” - zorganizowanie w ogrodzie przedszkolnym w pojemniku z pleksy ekspozycji prezentującej jak przebiega proces rozkładu plastiku, papieru, metalu, tkaniny. Na zakończenie projektu planowane są warsztaty „Modelowa sortownia odpadów”:
  • „Modelowa domowa sortownia odpadów” - Edukacja Ekologiczna ul. ... - ukazanie sposobów wstępnego sortowania odpadów w mieszkaniu blokowym i domku jednorodzinnym, opracowanie zasad Eko Bohatera - warsztaty stacjonarne dla wszystkich grup.

Grudzień

  • Konkurs osiedlowy dla ... – „Recyklingowa ozdoba choinkowa’ (2 prace z każdej placówki). Wykonanie ozdoby choinkowej z surowców wtórnych ze zwróceniem uwagi na estetykę i pomysłowość wykonania pracy.

Styczeń

  • Konkurs dla rodziców dzieci … – „Recyklingowa magia karnawału” - wyróżnienia dla rodziców po 1 na grupę. Wykonanie przebrania dla dziecka na bal z surowców wtórnych, warunkiem jest praktyczność stroju, aby dziecko mogło się w nim poruszać;
  • Recyklingowy bal karnawałowy - zorganizowanie balu z pokazem wytworzonych przez rodziców strojów z uwzględnieniem dekoracji z surowców wtórnych. Pokazywanie możliwości twórczego podejścia do materiałów dostępnych w najbliższym otoczeniu bez konieczności kupowania kolejnych produktów;
  • „Podkładki dla babci i dziadka” - Papierowa wiklina - przetwarzanie nagromadzonych starych gazet, ulotek, gazetek reklamowych.

Luty

  • „Dekalog segregacji odpadów" - Zajęcia otwarte dla rodziców z wykorzystaniem darów … - graficzne opracowanie zasad z wykorzystaniem kolorowego papieru ksero;
  • „Toaleta to nie śmietnik" - zajęcia w grupach na temat przeznaczenia kanalizacji. Spotkanie z pracownikiem Grupowej Oczyszczalni Ścieków, wizualizacja struktury odprowadzania zanieczyszczeń z mieszkań i skutków wyrzucania odpadów z gospodarstwa domowego do toalety.

Marzec

  • Teatrzyk … „…” - podczas przedstawienia dzieci dowiedzą się o zagrożeniach, które człowiek stwarza naturze i jak ich unikać, by Ziemia była czysta. Przedstawienie teatralne dla wszystkich grup.

Kwiecień

  • Konkurs wewnątrzprzedszkolny dla dzieci i rodziców … – „Zabawka roku z recyklingu” - (2 prace z grupy). Zorganizowanie wystawy. Wykonanie zabawek z wykorzystaniem materiałów recyklingowych ze zwróceniem uwagi na bezpieczeństwo użytkowania przez dzieci i udział dzieci w wykonaniu pracy;
  • Prezentacja multimedialna na temat skutków zaśmiecenia środowiska i wpływu na zwierzęta i środowisko naturalne. Uświadamianie, że nieprzetworzone śmieci stały się olbrzymim problemem światowym i należy podejmować kroki, aby zapobiegać nadmiernej produkcji kolejnych.

Maj

  • Gospodarstwo agroturystyczne … - warsztaty czerpania papieru – uświadamianie konieczności dbania o lasy jako cenny element środowiska naturalnego, ukazanie ekologicznych sposobów na pozyskanie surowca do wytwarzania papieru. Wycieczka i warsztaty dla wszystkich grup przedszkolnych;
  • „…” - warsztaty zdobienia materiałowych toreb jako upominek na Dzień Matki. Uświadamianie dzieci i rodziców, że torby wielokrotnego użytku są bardziej praktyczne i zdrowsze dla środowiska naturalnego;
  • „…” - wykonanie recyklingowych kredek świecowych - przetapianie kredek świecowych, które zbierane były przez cały rok i przekazanie ich jako upominku dla dzieci z Domu Dziecka.

Czerwiec

  • Wioska … - warsztaty „Żyję zgodnie z naturą” - przybliżenie dzieciom ideologii zero waste (bez śmieci), wyrabianie biżuterii indiańskiej z materiału recyklingowego. Wycieczka i warsztaty dla wszystkich grup przedszkolnych;
  • Młody kreator mody - drugie życie koszulek. Dzieci przyniosą do przedszkola ubrania - bluzeczki, koszulki, które zostały przez nie poplamione a następnie ozdobią je specjalnymi kredkami w taki sposób, aby ukryć „wadę” i móc z nich jeszcze korzystać.

Aspekt społeczny Projektu

Nadrzędnym aspektem społecznym jest kształtowanie u dzieci umiejętności współdziałania w dążeniu do osiągnięcia wspólnego celu, jakim jest zapobieganie zanieczyszczeniu środowiska przez właściwą segregację odpadów i wykorzystanie surowców wtórnych. Wdrażana metoda projektu pozwoli dzieciom na samodzielne dochodzenie do wiedzy oraz opanowanie umiejętności właściwej segregacji, a tym samym wykształcenie postawy proekologicznej i nawyku segregacji. Udział w warsztatach i wycieczkach pozwoli dzieciom lepiej zrozumieć problem zanieczyszczenia środowiska oraz istotę przetwarzania odpadów. Będą mogły poznać właściwe dla siebie pomysły na wykorzystanie surowców wtórnych oraz przekonać się, że danie im kolejnego zastosowania może być wspaniałą zabawą. Ważne w wymiarze społecznym jest zaangażowanie do udziału w działaniach proekologicznych wszystkich pracowników przedszkola, rodzin naszych wychowanków oraz dzieci z innych placówek znajdujących się na osiedlu… , zmierzające do zmiany postaw i nawyków gwarantujące zmniejszenie ilości generowanych odpadów i ich właściwą segregację. Ponieważ program zakłada tworzenie upominków i kartek, zaproszeń oraz ulotek dla społeczności lokalnej, segregacja odpadów i recykling będą promowane jeszcze szerzej.

W związku z tym, że program kierowany jest do wszystkich dzieci z placówki, wyrównane zostaną szansę dla dzieci wychowujących się w rodzinach o niskim statusie materialnym.

Inne istotne informacje

Realizacja Projektu ma skutkować wzbogaceniem wiedzy dzieci na temat problemu globalnego, jakim jest zaśmiecanie środowiska oraz wyrabianiem postaw i nawyków służących jego ochronie. Zakupione w ramach Projektu różnorodne pomoce dydaktyczne pomogą nauczycielom w ciekawy sposób wprowadzić dzieci w tematykę segregacji i recyklingu, uatrakcyjnić zajęcia oraz skutecznie realizować wyznaczone cele, poprzez samodzielne zdobywanie wiedzy i rozwijanie umiejętności dzieci. Zaangażowanie w Projekt rodziców pozwoli na ujednolicenie działań przedszkole - dom, a tym samym wdroży potrzebę segregacji w codzienne działania. Dzięki ciekawym zajęciom plastycznym, dzieci nauczą się wykorzystywać skrawki papieru, resztki różnych materiałów w pracy twórczej, przez co, oprócz przetwarzania odpadów, pobudzona będzie ich wyobraźnia. Przygotowywanie zaproszeń, ulotek, upominków pokaże dzieciom i ich rodzicom, jak w łatwy sposób i bez nakładu finansowego sprawić radość innemu człowiekowi, a tworząc je można wspólnie kreatywnie spędzić czas.

Wszystkie działania podejmowane w ramach Projektu będą dokumentowane na stronie internetowej przedszkola, … przedszkola i w kronice przedszkolnej.

Planowany zakup pomocy dydaktycznych.

  • Gra planszowa RUROCIĄG 180;
  • Gra karciana SEGREGATOR 210;
  • Gra karciana KOMPLECIK 90;
  • Gra edukacyjna EFEKT DOMINA 240;
  • Słownik poprawnej segregacji 20;
  • Książka LEŚNE PORZĄDKI 30;
  • Młody ekolog plansze 216;
  • Maszynka do przypinek 510;
  • Komponenty do 500 szt. przypinek 250;
  • Maszynka wycinająca do papieru 200;
  • Wykrojniki 6 szt 200;
  • Pojemniki do segregacji 2 komplety 400;
  • Zgniatarka do butelek i kartonów 300;
  • Torby 350;
  • Kredki do tkanin 270;
  • Toner do ksero 250;
  • Papier ksero biały 90;
  • Papier ksero kolor 90.

Faktury VAT dokumentujące wydatki poniesione na realizację Projektu będą zawierały dane nabywcy, tj. Miasta, a odbiorcą będzie jednostka organizacyjna, tj. Przedszkole Miejskie nr w …, usytuowane przy ul. ….

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabytych w związku z realizacją przez Przedszkole Miejskie nr … w .. projektu pn. „…” w ramach konkursu pn. „Edukacja Ekologiczna w szkołach i przedszkolach na rok 2020/2021”?

Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca nie będzie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabytych w związku z realizacją przez Przedszkole Miejskie nr … w .. projektu pn. „…” w ramach konkursu pn. „Edukacja Ekologiczna w szkołach i przedszkolach na rok 2020/2021”.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 pkt 1 oraz 8 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, w tym zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności ochrony środowiska oraz edukacji publicznej.

Ponadto, na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 oraz 13 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w szczególności w zakresie edukacji publicznej i ochrony środowiska.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Mając na uwadze brzmienie wyżej powołanych przepisów, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi w ramach opisanego Projektu.

Zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane przez jednostkę organizacyjną Wnioskodawcy do prowadzenia działalności gospodarczej, ale służyły będą tylko i wyłącznie do realizacji zadań publicznych, do których jednostka została powołana, tj. zadań w zakresie ochrony środowiska oraz edukacji publicznej.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zatem uznać należy, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Konsekwentnie, należy uznać, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia VAT naliczonego w związku z Projektem realizowanym w Przedszkolu Miejskim nr … w …, ponieważ wydatki w ramach Projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi.

Na potwierdzenie prawidłowości przedstawionego stanowiska, Miasto wskazuje na szereg przykładowych interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanych dla innych jednostek samorządu terytorialnego (gmin i miast), wskazując jednocześnie, że interpretacje te dotyczą tożsamego do Miasta stanu faktycznego, dla których wydano następujące, przykładowe rozstrzygnięcia, tj.:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 grudnia 2017 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.740.2017.1.JSO, w której organ podatkowy stwierdził, że „Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - zadanie nie jest związane z działalnością opodatkowaną. W związku z powyższym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od ponoszonych wydatków z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.”;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 września 2017 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.417.2017.2.MWJ, w której organ podatkowy stwierdził, że „Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku od towaru i usług w związku z realizacją projektu pn. „...." w ramach konkursu „Edukacja Ekologiczna w szkołach i przedszkolach na rok szkolny 2017/2018” w Zespole Szkół w ..., ponieważ towary i usługi nabyte w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.”;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 sierpnia 2017 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.403.2017.1.OS, w której organ podatkowy stwierdził, że „Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania Edukacja Ekologiczna w Przedszkolu Samorządowym nr... „...”, o którym mowa we wniosku, ponieważ zakupione towary i usługi w związku z realizacją tego zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, w szczególności wykorzystywanie efektów projektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w…, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID - 19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374 i 567) dodany przez art. 1 pkt 14 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568)).


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj